בענייני בין אדם לחברו השייכים בתפילה


פותח הנושא
שלומי טויסיג
משתמש ותיק
הודעות: 338
הצטרף: 16 ינואר 2020, 22:08
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בענייני בין אדם לחברו השייכים בתפילה

שליחה על ידי שלומי טויסיג » 24 פברואר 2020, 15:21

א] כתב בקונטרס 'אונאת דברים' (להרה"ג רבי מרדכי פוטאש שליט"א, עמוד י"ח) וז"ל "וכתב עוד הפתחי חושן, דאלו המתאחרים לבוא לביהכנ"ס ועומדים להתפלל שמו"ע מאחרי מהציבור ועי"ז גורמים לחבריהם שלא יוכלו לשבת בד' אמותיהם או לפסוע ג' פסיעות אחר תפילתם ומצטערים מזה, יש לימנע מזה וכו'".
ואלו הרוצים להאריך בשמונה עשרה עליהם להתפלל במזרח בקדמת ביהמ"ד כדי לא לצער את המתפללים שעומדים לפניהם. וכל ערום יעשה בדעת.
עוד כתב בקונטרס הנ"ל (שם) שהמדברים בקול (אפילו מחוץ לדלתות ביהכנ"ס) בשעת תפילת לחש של הציבור, גורמים הרבה פעמים צער למתפללים משום ביטול כוונתם, מלבד שאר איסורים שיש בזה כמבואר בהרבה ספרים. ויש בכך איסור "לא תונו". והדבר מצוי ביותר בעוה"ר בשעת תפילת מנחה.
ב] כתב השו"ע (ק"ב סעי' ד') "אסור לעבור כנגד המתפללים בתוך ד' אמות" וכתב המ"ב (סקט"ז) דבצדדים שלפני המתפלל, למג"א אסור ולאליה רבה שרי. ובספר אגן הסהר הובא בשם הג"ר אברהם גנחובסקי זצ"ל, דכאשר עובר בצידי המתפלל בשביל להגיע למקומו הקבוע יש להקל ולסמוך על הא"ר.
ולפי זה יש לעורר על הנכנסים דרך הכניסה הדרומית בשמו"ע אשר אפילו אם לא יעברו כנגד המתפלל (אשר הוא לכו"ע איסור גמור) אלא יעברו בטור הסמוך לדלת, יש ליזהר שלא לעשות כן כאשר אי"ז לצורך ההגעה למקומו הקבוע. (וזאת מלבד ההפרעה למתפללים הסמוכים לדלת, אשר בהשנות הכניסות עשרות פעמים, נגרם רעש רב מטריקות הדלת ומצרימותיה...)
ג] כתב מהרש"ם מבערזאן (דעת תורה או"ח סימן ק"ב סעיף ד'): "ונראה לי שאם עמד להתפלל במקום שרבים עוברים, כגון באמצע בהכ"נ דמי לקבר המזיק את הרבים דמותר לפנותו ואינו תופס מקומו..." עכ"ל. ופשיטא שאותם המפטפטים לפני מנחה ומאחרים לתפילה ומעכבים את אלו שלפניהם, שלא כדין עבדו, והרי הם בכלל הזה.


פותח הנושא
שלומי טויסיג
משתמש ותיק
הודעות: 338
הצטרף: 16 ינואר 2020, 22:08
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בענייני בין אדם לחברו השייכים בתפילה

שליחה על ידי שלומי טויסיג » 24 פברואר 2020, 18:27

איך להתפלל בלי לצער אחרים
[מ"באהבה ובאמונה"]

אברהם אבינו היה באמצע התפילה כאשר ראה אורחים, והוא הפסיק את תפילתו כדי לגמול להם חסד. קל וחומר שאנו לא נבוא לבית הכנסת ונגרום צער לזולת, חס וחלילה.

אם הנך שליח ציבור, אל תתפלל זמן יותר ארוך מן המקובל, ולא מהר יותר מן המקובל. אל תגרום "טירחא דציבורא". אם הנך מאריך, אתה גורם לחלק מן המתפללים, החייבים להגיע לעבודה, לצאת לפני סיום התפילה, ואתה גורם עיכוב להתחלת המניין הבא. אם שליח הציבור בכל זאת מאריך בתפילתו, אל תעיר לו באמצע התפילה ואל תעליב אותו. פנה אליו לאחר מכן בידידות. אם אין הערות עדינות מועילות, אל תשלחו אותו להיות חזן.

בית הכנסת אינו אופרה. התפלל במנגינות המקובלות בציבור, ואל תתחזן במנגינות מסוג לא מקובל, דבר המצער את הציבור, מלבד שיש בזה גם שאלה הלכתית. אם שליח הציבור חורג מהמקובל - אנא אל תעליבהו, כנ"ל. אם הנך שולח את האורח שלך להתפלל לפני התיבה, עדכן אותו מה מצפים ממנו כדי למנוע אי נעימות.

בית הכנסת אינו פעוטון. ילדים קטנים שאינם שקטים, אנא אל תביא. ילד שקט מותר להביא, אך אם הוא מתחיל להרעיש, אנא הוציאוהו מיד, אפילו באמצע שמונה עשרה, ובייחוד באמצע שמונה עשרה.

בית הכנסת אינו מועדון. שיחת רעים דחופה, אנא בחוץ, ו"ה' הטוב יכפר". אך אם הנך משוחח בפנים ומפריע למתפללים, לא בטוח שהם יכפרו. אם השיחה אינה ניתנת לדיחוי, ואי אפשר לצאת החוצה, אנא שוחח בלחש מקסימלי, ו"ה' הטוב יכפר".

בית הכנסת אינו נגריה. את הכסא והטבלה סגור בשקט, בלי לדפוק בקול רעם.

בית הכנסת אינו מרכז לעבודות יזומות. סידורים אנא החזר למקום בעצמך, הגבאים אינם עבדים שלך.

בית הכנסת אינו לשכת סעד. את החובות שלך שלם, ואל תקיים מצוות בכסף שאינו שלך.

בית הכנסת אינו לשכת אדמו"ר. אל תעשה "מי שברך" ארוך, ממילא איש אינו מקשיב. המחמיר לוותר על "מי שברך", תבוא עליו ברכה. תרום כסף לבית הכנסת כשהנך עולה, ואני מבטיח לך שרבונו של עולם יברך אותך, בלי תזכורת של הגבאי.

בית הכנסת אינו "שטיבל". איחרת לתפילה, עשה תשובה, ואל תארגן לך חזרת הש"ץ פרטית, המעכבת אנשים מלצאת וגורמת "טירחא דציבורא".

בית הכנסת אינו אסיפת בחירות. אל תצעק בקולי קולות "ישר כח" לעולה לתורה או לשליח הציבור. הוא ישמח יותר אם תאמר לו זאת בשקט ובחיוך.

בית הכנסת אינו הייד-פארק. הודעות לציבור, השתדל, ככל האפשר, לרשום על לוח המודעות.

תפילה בלחש, היא כשמה: בלחש. חז"ל אמרו שאין להתפלל שמונה עשרה בקול רם בנוכחות מתפללים אחרים, כי אין אדם רשאי להגביר כוונתו על חשבון כוונתם של אחרים. אל תכה כף בכף באמצע שמונה עשרה כדי "לגרש חיצונים", שאל מקובלים איך להשיג אותה תוצאה בלי להרעיש.

אם הנך רואה פנים חדשות בבית כנסת, חייך לעברו, הושט לו יד גברית ושאל לשלומו. וגם פנים ישנות יהיו בעינך כחדשות.

אם יש לך "חיוב" וגם לחברך יש, ותר לו. זכות הוויתור תועיל לעילוי נשמת הנפטר יותר מזכות התפילה.

שיעור תורה אינו חשוב פחות מקונצרט. אל תיכנס אחרי ההתחלה, ואל תצא לפני הסוף.

אם אתה מחפש אתגרים בין אדם לחברו, בוא לבית הכנסת.

אם אתה מחפש אתגרים בין אדם לה', קיים את אלו שהם בין אדם לחברו, גם הם רצון ד'.

פורסם בשאילת שלמה 241

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 4 אורחים