יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 667 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי נתן הבבלי » 07 דצמבר 2020, 23:29

תלמוד בבלי מסכת מועד קטן דף יח עמוד ב
אמר רבי יוסי: יהא חלקי עם מי שחושדין אותו בדבר ואין בו. וצ"ב הרי בא תקלה ע"י שהרי החושד בכשרים לוקה בגופו, וכל שנענש חבירו ע"י, אין מכניסין אותו במחיצת הקב"ה, וכי לזה תקרא יהא חלקי?


נדיב לב
הודעות: 6468
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3964 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי נדיב לב » 07 דצמבר 2020, 23:40

הרי הגמ' שם העמידה בקלא דפסיק, ובהכרח דאין בזה ממש, אלא מצד אויביו ושונאיו שיזמו הם בעצמם את הקול והחשד.

וכעין זה נמצא בגמ' שבת קיח. וכתב המהרש"א - כך המקום כו'. גם שאמרו בפ' כל כתבי יהא חלקי עם מי שחושדין אותו ואין בו מ"מ אין אדם רוצה שיהיה נחשד וגם נראה שלא אמר כך יהא חלקי כו' אלא במי שלא היה מביא את עצמו לידי חשד אבל בכל הני דשמעתין דמתוך מעשיו מביא עצמו לידי חשד לא אמר ר"י יהא חלקי עמו דלא היה לו להביא עצמו לידי חשד וק"ל: וכן כתב היעב"ץ בספר מגדל עוז - בית מדות - עליית הזכירה עיי"ש.
והמאירי שבת קיח. כתב: יהא חלקי עם מי שחושדים אותו בדבר ואין בו ומ"מ דוקא שיתרחק הוא מדבר המביא לידי חשד כמו שאמרו הרחק מן הכיעור ומן הדומה לו ע"כ. וכן כתב במו"ק שם.


יושב אוהלים
הודעות: 9145
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 981 פעמים
קיבל תודה: 2404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 08 דצמבר 2020, 01:13

נדיב לב כתב:
07 דצמבר 2020, 23:40
שיזמו הם בעצמם את הקול והחשד.
נדיב לב כתב:
07 דצמבר 2020, 23:40
שלא היה מביא את עצמו לידי חשד אבל בכל הני דשמעתין דמתוך מעשיו מביא עצמו לידי חשד לא אמר ר"י יהא חלקי עמו דלא היה לו להביא עצמו לידי חשד
 
נדיב לב כתב:
07 דצמבר 2020, 23:40
שיתרחק הוא מדבר המביא לידי חשד
זה יפה מאוד לתרץ איך שייך לומר "יהא חלקי" אם אסור להביא עצמו לידי חשד, וע"ז מתרצים שלא הביא עצמו לידי חשד, אלא הם עצמם יזמו את הקול והחשד.
אבל זה לא מיישב את קושיית פותח האשכול ששאל מהגמ' וכל שנענש חבירו ע"י, אין מכניסין אותו במחיצת הקב"ה. וזה מיירי גם כשהוא לא אשם בזה, וא"כ מה לי בזה שהוא לא הביא עצמו לידי חשד, מ"מ החושד נענש בגלל שחשד אותו. אז למרות שהוא לא הגורם לזה שייענש חבירו אבל הוא חלק מגרימת החשד, כי לולא מעשיו לא היה פלוני חושדו כי לא היה במה לחשוד, ולא היה נענש.


נדיב לב
הודעות: 6468
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 3964 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי נדיב לב » 08 דצמבר 2020, 01:25

יושב אוהלים כתב:
08 דצמבר 2020, 01:13


זה יפה מאוד לתרץ איך שייך לומר "יהא חלקי" אם אסור להביא עצמו לידי חשד, וע"ז מתרצים שלא הביא עצמו ליגי חשד, אלא הם עצמם יזמו את הקול והחשד.
אבל זה לא מיישב את קושיית פותח האשכול ששאל מהגמ' וכל שנענש חבירו ע"י, אין מכניסין אותו במחיצת הקב"ה. וזה מיירי גם כשהוא לא אשם בזה, וא"כ מה לי בזה שהוא לא הביא עצמו לידי חשד, מ"מ החושד נענש בגלל שחשד אותו. אז למרות שהוא לא הגורם לזה שייענש חבירו אבל הוא חלק מגרימת החשד, כי לולא מעשיו לא היה פלוני חושדו כי לא היה במה לחשוד, ולא היה נענש.

הטעות במה שכתבת "לולא מעשיו לא היה פלוני חושדו".


יושב אוהלים
הודעות: 9145
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 981 פעמים
קיבל תודה: 2404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 08 דצמבר 2020, 01:50

נדיב לב כתב:
08 דצמבר 2020, 01:25
הטעות במה שכתבת "לולא מעשיו לא היה פלוני חושדו".
לא זכיתי להבין דבריך.
נא הסבר


לבי במערב
הודעות: 7123
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 5628 פעמים
קיבל תודה: 3974 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי לבי במערב » 13 יוני 2021, 16:41

כי החשד אינו בשל מעשי הנחשד,
אלא אך ורק מפני הקול שהוציאו עליו אויביו.


יושב אוהלים
הודעות: 9145
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 981 פעמים
קיבל תודה: 2404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי יושב אוהלים » 13 יוני 2021, 18:24

לבי במערב כתב:
13 יוני 2021, 16:41
כי החשד אינו בשל מעשי הנחשד,
אלא אך ורק מפני הקול שהוציאו עליו אויביו.


הובא מקור רק על זה שעל מי שהחשד הוא מחמת מעשיו לא נאמר "יהא חלקי".אבל לא הובא מקור שרק היכן שהחשד הוא מחמת מעשיו של הנחשד אז אמרינן שאם נענש מישהו על ידו אינו נכנס למחיצתו של הקב"ה.
 


כמעיין המתגבר
הודעות: 3634
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2558 פעמים
קיבל תודה: 1036 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 13 יוני 2021, 18:35

נתן הבבלי כתב:
07 דצמבר 2020, 23:29
תלמוד בבלי מסכת מועד קטן דף יח עמוד ב
אמר רבי יוסי: יהא חלקי עם מי שחושדין אותו בדבר ואין בו. וצ"ב הרי בא תקלה ע"י שהרי החושד בכשרים לוקה בגופו, וכל שנענש חבירו ע"י, אין מכניסין אותו במחיצת הקב"ה, וכי לזה תקרא יהא חלקי?
כל שנעש חבירו על ידו וכו'
מה המקור לזה?
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
הודעות: 678
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 667 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי נתן הבבלי » 13 יוני 2021, 20:51

כמעיין המתגבר כתב:
13 יוני 2021, 18:35
נתן הבבלי כתב:
07 דצמבר 2020, 23:29
תלמוד בבלי מסכת מועד קטן דף יח עמוד ב
אמר רבי יוסי: יהא חלקי עם מי שחושדין אותו בדבר ואין בו. וצ"ב הרי בא תקלה ע"י שהרי החושד בכשרים לוקה בגופו, וכל שנענש חבירו ע"י, אין מכניסין אותו במחיצת הקב"ה, וכי לזה תקרא יהא חלקי?
כל שנעש חבירו על ידו וכו'
מה המקור לזה?

תלמוד בבלי מסכת שבת דף קמט עמוד ב
ואמר רבי יעקב בריה דבת יעקב: כל שחבירו נענש על ידו - אין מכניסין אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא. 
 


כמעיין המתגבר
הודעות: 3634
הצטרף: 25 נובמבר 2020, 22:40
נתן תודה: 2558 פעמים
קיבל תודה: 1036 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי כמעיין המתגבר » 13 יוני 2021, 20:55

נתן הבבלי כתב:
13 יוני 2021, 20:51
כמעיין המתגבר כתב:
13 יוני 2021, 18:35
נתן הבבלי כתב:
07 דצמבר 2020, 23:29
תלמוד בבלי מסכת מועד קטן דף יח עמוד ב
אמר רבי יוסי: יהא חלקי עם מי שחושדין אותו בדבר ואין בו. וצ"ב הרי בא תקלה ע"י שהרי החושד בכשרים לוקה בגופו, וכל שנענש חבירו ע"י, אין מכניסין אותו במחיצת הקב"ה, וכי לזה תקרא יהא חלקי?
כל שנעש חבירו על ידו וכו'
מה המקור לזה?
תלמוד בבלי מסכת שבת דף קמט עמוד ב
ואמר רבי יעקב בריה דבת יעקב: כל שחבירו נענש על ידו - אין מכניסין אותו במחיצתו של הקדוש ברוך הוא. 

אפשר דהיינו דוקא בכגון שגורם לחבירו להענש כגון שמקפיד עליו או כמעשה דנבות אבל הכא נענש מאליו.
 


huo yuc יום טוב
הודעות: 825
הצטרף: 26 יולי 2020, 11:22
נתן תודה: 190 פעמים
קיבל תודה: 198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: יהא חלקי ממי שחושדין אותו ואין בו

שליחה על ידי huo yuc יום טוב » 13 יוני 2021, 20:59

האם נרצח אין נכנס למחיצת ה'
שהרי הרוצח נענש ע"י?!

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “מועד קטן”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח