דף יא איסור כבישת אוכלין

יושב אוהלים

משתמש ותיק
לגבי הסוגיא בגמ' דף יא. לגבי כבישת אוכלין שלא לצורך יו"ט יש לעיין מהו האיסור בזה.
ובפרש"י על הרי: שם (דף ד: בדפי הריף) כתב וז"ל דאב מלאכה היא גבי אבות מלאכות המפשיטו והמולחו, עכ"ל.
ולכאורה צ"ע שהרי קיי"ל כדברי רבא בשבת דף עה: שמדאורייתא אין עיבוד באוכלין, וכל איסור עיבוד באוכלין הוא מדרבנן, וא"כ איך כתב רש"י שמליחת אוכלין הוא אב מלאכה.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
לגבי הסוגיא בגמ' דף יא. לגבי כבישת אוכלין שלא לצורך יו"ט יש לעיין מהו האיסור בזה.
ובפרש"י על הרי: שם (דף ד: בדפי הריף) כתב וז"ל דאב מלאכה היא גבי אבות מלאכות המפשיטו והמולחו, עכ"ל.
ולכאורה צ"ע שהרי קיי"ל כדברי רבא בשבת דף עה: שמדאורייתא אין עיבוד באוכלין, וכל איסור עיבוד באוכלין הוא מדרבנן, וא"כ איך כתב רש"י שמליחת אוכלין הוא אב מלאכה.
כוונתו דמליחה הויא אב מלאכה כדתנן בשבת, וממילא הכא מיתסר מדרבנן.
 
 

יחיה

משתמש ותיק
ספר בית הבחירה למאירי - ביצה יא, ב:
ולפי דרכך למדת שהמליחה שלא לצורך אוכל נפש אסורה ביום טוב, וכל שכן בשבת, בשוחט לחולה, שאין לו למלוח אלא להכשיר לאכילה מה שרוצה לבשל לו, ואף על פי שמליחת בשר אין בה דין מלאכה, שאין עיבוד באוכלין, מ"מ אסורה היא:
 

בן עזאי

משתמש ותיק
יחיה אמר:
ספר בית הבחירה למאירי - ביצה יא, ב:
ולפי דרכך למדת שהמליחה שלא לצורך אוכל נפש אסורה ביום טוב, וכל שכן בשבת, בשוחט לחולה, שאין לו למלוח אלא להכשיר לאכילה מה שרוצה לבשל לו, ואף על פי שמליחת בשר אין בה דין מלאכה, שאין עיבוד באוכלין, מ"מ אסורה היא:
הראשונים נחלקו אם איסורו איסור מלאכה דרבנן או משום טירחא.
 
 
חלק עליון תַחתִית