אבקשה טוב אמר:האם ילד שהולידו אותו מזרע אביו אחרי מות אביו פוטר מיבום וחליצה? והאם ישתנה הדין אם הזרע נלקח עוד מחיים
אבקשה טוב אמר:האם ילד שהולידו אותו מזרע אביו אחרי מות אביו פוטר מיבום וחליצה? והאם ישתנה הדין אם הזרע נלקח עוד מחיים
בהריון ספונטני איך אפשר לדעתאיכא בשוקא אמר:עי' נוב"י קמא אבה"ע סט שכתב שאם לא היתה מעוברת בשעת מיתה אינה פוטרת מיבום, ואפי' היה רק מחמת שלא נקלט הזרע.
הנוב"י שם מדבר שאשה שמת בעלה יכולה לינשא אחר ג' חדשים למיתה, והוא זמן הכרת העובר, וא"צ להמתין עוד ג"י דקליטת הזרע. ובכה"ג ניתן לידע.משגיח כשרות ותיק אמר:בהריון ספונטני איך אפשר לדעת
מסתבר שרצית לכתוב: תתעבר איזה אשה מזרע המת ויתברר שיש לו זרע. וזה יכול לקרוא 200 שנה אחרי מותו.חימקו אמר:היא תתעבר מזרע בעלה שנפטר שמתברר שיש לה זרע ממנו,
עיי"ש בסוף דבריו שחזר בו ולא החמיר מטעם סברה זו.איכא בשוקא אמר:עי' נוב"י קמא אבה"ע סט שכתב שאם לא היתה מעוברת בשעת מיתה אינה פוטרת מיבום, ואפי' היה רק מחמת שלא נקלט הזרע
מנין?פינחס רוזנצוויג אמר:והעיקר צריך לומר שאינו מתייחס אחריו.
אם לפני מתייחס, מדוע אחרי זה אינו מתייחס?פינחס רוזנצוויג אמר:מסברא, יבמה שהותרה לא יתכן שתחזור ותאסר, והעיקר צריך לומר שאינו מתייחס אחריו
משכיל לאיתן אמר:ובן אין לו - עיין עליו
יעויין בח"מ וב"ש בסי' א' באבבה"עאת בש אמר:לכאורה אין לו שום יחוס לאביו כמו נתעברה באמבטי
השאלה הגדולה היא אם הסברא אומרת שאחר מות אביו אין הבן מתייחס לאביו מדוע שבחייו כן הוא יתייחס לאביו? הרי המציאות היא אותה מציאות שנלקח מהאדם הזרע וכעת הוא כבר לא קשור אליו והרופאים מעברים בו האשה ומה מוסיף מה שהאב בחיים?את בש אמר:לכאורה אין לו שום יחוס לאביו כמו נתעברה באמבטי
גם בחיי האב יתכן לומר שבאופן כזה אין לבן יחוס לאביו ומכאן אפשרות להתיר ממזריםבלי שם אמר:השאלה הגדולה היא אם הסברא אומרת שאחר מות אביו אין הבן מתייחס לאביו מדוע שבחייו כן הוא יתייחס לאביו? הרי המציאות היא אותה מציאות שנלקח מהאדם הזרע וכעת הוא כבר לא קשור אליו והרופאים מעברים בו האשה ומה מוסיף מה שהאב בחיים?
לדינא ודאי לא נקטו כך כל הפוסקים (הוא מח' ב"ש וח"מ כנ"ל, אבל לדינא ודאי מתייחס), וראיה לדבר מהזרעה מלאכותית הנוהגת היום, ודנים שבנו הוא לכל דבר.את בש אמר:גם בחיי האב יתכן לומר שבאופן כזה אין לבן יחוס לאביו ומכאן אפשרות להתיר ממזריםבלי שם אמר:השאלה הגדולה היא אם הסברא אומרת שאחר מות אביו אין הבן מתייחס לאביו מדוע שבחייו כן הוא יתייחס לאביו? הרי המציאות היא אותה מציאות שנלקח מהאדם הזרע וכעת הוא כבר לא קשור אליו והרופאים מעברים בו האשה ומה מוסיף מה שהאב בחיים?
אגב, אציין שהגר"מ אליהו צידד דשניא הזרעה (IUI) מהפריה (IVF) ובהפריה האב הוא הרופא, שהרי הוא המפרה את הביצית...איש פשוט מאד אמר:ראיה לדבר מהזרעה מלאכותית הנוהגת היום, ודנים שבנו הוא לכל דבר.
בגלל חשש זה לא מייבמים עד שיעברו תשעים יום.חימקו אמר:השאלה תהיה, מה הדין אם אחר היבום היא תתעבר מזרע בעלה שנפטר שמתברר שיש לה זרע ממנו, והיא כלל לא הייתה צריכה להתייבם.
באופן תיאורתי זה יכול לקרות גם אחרי שנתיים.זיידע אמר:בגלל חשש זה לא מייבמים עד שיעברו תשעים יום.חימקו אמר:השאלה תהיה, מה הדין אם אחר היבום היא תתעבר מזרע בעלה שנפטר שמתברר שיש לה זרע ממנו, והיא כלל לא הייתה צריכה להתייבם.
נכון. חשבתי כוונתך שנתעברה מביאה רגילה.חימקו אמר:באופן תיאורתי זה יכול לקרות גם אחרי שנתיים.זיידע אמר:בגלל חשש זה לא מייבמים עד שיעברו תשעים יום.חימקו אמר:השאלה תהיה, מה הדין אם אחר היבום היא תתעבר מזרע בעלה שנפטר שמתברר שיש לה זרע ממנו, והיא כלל לא הייתה צריכה להתייבם.
ולמה לא צ' יום וג"י דקליטת העובר?זיידע אמר:בגלל חשש זה לא מייבמים עד שיעברו תשעים יום.