בן שהתעברה אתו אחרי מות אביו מזרע שלקחו מהמת

אבקשה טוב

משתמש ותיק
האם ילד שהולידו אותו מזרע אביו אחרי מות אביו פוטר מיבום וחליצה? והאם ישתנה הדין אם הזרע נלקח עוד מחיים
 

היהודי מחברון

משתמש רשום
לשיטת הגרמ פינשטין שנקרא בנו לכל דבר אם כן לכאורה גם יפטור מיבום כיון דכל מטרת יבום זה להקים שם לאחיו וכאן יש הקמת שם
 

חימקו

משתמש ותיק
אבקשה טוב אמר:
האם ילד שהולידו אותו מזרע אביו אחרי מות אביו פוטר מיבום וחליצה? והאם ישתנה הדין אם הזרע נלקח עוד מחיים

שאלה מעניינת, נראה שאם בפועל יהיה לו זרע, אשתו תהיה פטורה מיבום.
השאלה תהיה, מה הדין אם אחר היבום היא תתעבר מזרע בעלה שנפטר שמתברר שיש לה זרע ממנו, והיא כלל לא הייתה צריכה להתייבם.
 

נפתולי

משתמש ותיק
מצאתי כמה מאמרים בנושא זה בכתבי העת שבפרוייקט השו"ת:
בקובץ אסיא מז - מח תש"ן עמ' 80 מאמר של הרב יהושע בן מאיר
בקובץ תורה שבעל פה לג תשנ"ב עמ' מ"א מאמר של הרב שאול ישראלי, שבו הוא מקיף גם החלטות של הרשויות בנושא זה.
בקובץ תחומין כ תש"ס עמ' 347 מאמר של הרב יגאל בצלאל שפרן
 
עיינו בשו"ת שבט הלוי בכמה מקומות שהזהיר מפני שמירת זרע לחולים וכתב שיכול לצאת מזה הרבה מכשולות כגון זו
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
משגיח כשרות ותיק אמר:
בהריון ספונטני איך אפשר לדעת
הנוב"י שם מדבר שאשה שמת בעלה יכולה לינשא אחר ג' חדשים למיתה, והוא זמן הכרת העובר, וא"צ להמתין עוד ג"י דקליטת הזרע. ובכה"ג ניתן לידע.
 

בשמחה

משתמש חדש
ר' צבי'קה רייזמן, מלוס אנג'לס, חיבר בנושא זה ספר שלם בשם רץ כצבי, (אחד מהרבה חלקים בכל מיני נושאים)
בו הוא דן בכל הענינים והאפקטים של הזרעה מלאכותית, ויש לו מכתבים מכל גדולי הדור מכל גווני הקשת.
יש מה לראות שם.
 
מסברא, יבמה שהותרה ליבם לא יתכן שתחזור ותאסר, והעיקר צריך לומר שאינו מתייחס אחריו.
חימקו אמר:
היא תתעבר מזרע בעלה שנפטר שמתברר שיש לה זרע ממנו,
מסתבר שרצית לכתוב: תתעבר איזה אשה מזרע המת ויתברר שיש לו זרע. וזה יכול לקרוא 200 שנה אחרי מותו.
איכא בשוקא אמר:
עי' נוב"י קמא אבה"ע סט שכתב שאם לא היתה מעוברת בשעת מיתה אינה פוטרת מיבום, ואפי' היה רק מחמת שלא נקלט הזרע
עיי"ש בסוף דבריו שחזר בו ולא החמיר מטעם סברה זו.
 

חימקו

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
מסברא, יבמה שהותרה לא יתכן שתחזור ותאסר, והעיקר צריך לומר שאינו מתייחס אחריו
אם לפני מתייחס, מדוע אחרי זה אינו מתייחס?
 

חימקו

משתמש ותיק
משכיל לאיתן אמר:
ובן אין לו - עיין עליו

עיינו עליו וראו שאין לו וניתייבמה, ולאחר מכן נתעברה אשה מזרעו ונתברר שיש לו זרע. האם תצא מהיבם?
 

בלי שם

משתמש רגיל
את בש אמר:
לכאורה אין לו שום יחוס לאביו כמו נתעברה באמבטי
השאלה הגדולה היא אם הסברא אומרת שאחר מות אביו אין הבן מתייחס לאביו מדוע שבחייו כן הוא יתייחס לאביו? הרי המציאות היא אותה מציאות שנלקח מהאדם הזרע וכעת הוא כבר לא קשור אליו והרופאים מעברים בו האשה ומה מוסיף מה שהאב בחיים?
 

את בש

משתמש ותיק
בלי שם אמר:
השאלה הגדולה היא אם הסברא אומרת שאחר מות אביו אין הבן מתייחס לאביו מדוע שבחייו כן הוא יתייחס לאביו? הרי המציאות היא אותה מציאות שנלקח מהאדם הזרע וכעת הוא כבר לא קשור אליו והרופאים מעברים בו האשה ומה מוסיף מה שהאב בחיים?
גם בחיי האב יתכן לומר שבאופן כזה אין לבן יחוס לאביו ומכאן אפשרות להתיר ממזרים
 

איש פשוט מאד

משתמש ותיק
את בש אמר:
בלי שם אמר:
השאלה הגדולה היא אם הסברא אומרת שאחר מות אביו אין הבן מתייחס לאביו מדוע שבחייו כן הוא יתייחס לאביו? הרי המציאות היא אותה מציאות שנלקח מהאדם הזרע וכעת הוא כבר לא קשור אליו והרופאים מעברים בו האשה ומה מוסיף מה שהאב בחיים?
גם בחיי האב יתכן לומר שבאופן כזה אין לבן יחוס לאביו ומכאן אפשרות להתיר ממזרים
לדינא ודאי לא נקטו כך כל הפוסקים (הוא מח' ב"ש וח"מ כנ"ל, אבל לדינא ודאי מתייחס), וראיה לדבר מהזרעה מלאכותית הנוהגת היום, ודנים שבנו הוא לכל דבר.
 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
יש תשובה בנוב"י שפטורה מיבום.
אך שם מיירי ששימשה בחייו כדרך כל הארץ רק שהזרע נקלט אחרי מות האב.
 

איכא בשוקא

משתמש ותיק
איש פשוט מאד אמר:
ראיה לדבר מהזרעה מלאכותית הנוהגת היום, ודנים שבנו הוא לכל דבר.
אגב, אציין שהגר"מ אליהו צידד דשניא הזרעה (IUI) מהפריה (IVF) ובהפריה האב הוא הרופא, שהרי הוא המפרה את הביצית...
 

זיידע

משתמש ותיק
חימקו אמר:
השאלה תהיה, מה הדין אם אחר היבום היא תתעבר מזרע בעלה שנפטר שמתברר שיש לה זרע ממנו, והיא כלל לא הייתה צריכה להתייבם.
בגלל חשש זה לא מייבמים עד שיעברו תשעים יום.
 

חימקו

משתמש ותיק
זיידע אמר:
חימקו אמר:
השאלה תהיה, מה הדין אם אחר היבום היא תתעבר מזרע בעלה שנפטר שמתברר שיש לה זרע ממנו, והיא כלל לא הייתה צריכה להתייבם.
בגלל חשש זה לא מייבמים עד שיעברו תשעים יום.
באופן תיאורתי זה יכול לקרות גם אחרי שנתיים.
 

זיידע

משתמש ותיק
חימקו אמר:
זיידע אמר:
חימקו אמר:
השאלה תהיה, מה הדין אם אחר היבום היא תתעבר מזרע בעלה שנפטר שמתברר שיש לה זרע ממנו, והיא כלל לא הייתה צריכה להתייבם.
בגלל חשש זה לא מייבמים עד שיעברו תשעים יום.
באופן תיאורתי זה יכול לקרות גם אחרי שנתיים.
נכון. חשבתי כוונתך שנתעברה מביאה רגילה.
 
חלק עליון תַחתִית