הרי עלי ציפרים (נזיר ג:)

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יהודה1
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 299 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הרי עלי ציפרים (נזיר ג:)

שליחה על ידי יהודה1 » 16 אוקטובר 2018, 22:41

מכדי חיישינן קאמר דלמא צפורי נדבה קיבל עליו א"כ הרי עלי קן מבעי ליה
מיירי שם באדם שאמר הרי עלי ציפרים שדעת ר"מ שהוא נזיר כי שמא קיבל על עצמו קרבן נזיר טמא שהוא שתי תורים או שני בני יונה. ולא הבנתי, מה תירוץ הגמרא שלא ייתכן שהתכוון לציפרי נדבה, דהיינו שמתחייב להביא שתי תורים או בני יונה לעולה בלי קשר לנזירות, בגלל שאם היה מתכון לכך היה אומר קן כי כך נקרא בדרך כלל קרבן עופות נדבה. ואם התכוין לנזירות לא היה צריך לומר הריני נזיר? אתמהה!!

ערכים:


ענבשהל
הודעות: 71
הצטרף: 06 אפריל 2017, 17:05
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרי עלי ציפרים (נזיר ג:)

שליחה על ידי ענבשהל » 16 אוקטובר 2018, 23:36

לא הבנתי את קושיית מעכ"ת- אם האדם מתחייב בקרבן נזיר, הרי זה מראה שהאדם מתכוון לקבל על עצמו נזירות והרי זה כאילו אמר בפירוש הריני נזיר. הגמרא דוחה את האפשרויות שמדובר כאן בקרבנות אחרים שאינם קרבן נזירות טמא, והדחייה שלא ייתכן לומר שמדובר כאן על ציפורי נדבה, זה משום שאין דרך העולם לקרוא לציפורי נדבה "ציפורים" אלא בלשון "קן". והגמרא ממשיכה לפרש שלא ייתכן שמדובר כאן באף קרבן אחר מלבד קרבן נזיר טמא, ולכן בקבלו על עצמו קרבן נזיר הרי זה כאילו אמר בפירוש שמקבל על עצמו להיות נזיר. וא"כ מה קשה לכבודו?


פותח הנושא
יהודה1
הודעות: 1547
הצטרף: 30 אוגוסט 2018, 18:27
נתן תודה: 404 פעמים
קיבל תודה: 299 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרי עלי ציפרים (נזיר ג:)

שליחה על ידי יהודה1 » 17 אוקטובר 2018, 13:52

@ענבשהל קשה לי על התירוץ בשלב שלפני התירוץ שמדובר בנזיר טהור עובר לפניו. אז הגמרא אמרה שלא ייתכן שהתכוין להתחייב קרבן נדבה שהרי אין דרך לנדור כך והיה לו לומר קן ולא צפרים. ולפי איפוה שאנו עומדים כעת מוכח שהוא נעשה נזיר. (אלא שהגמרא הקשתה אחר כך אולי התכוין למצורע או נזיר טמא). אני לא מבין גם בלי שיהיו אפשרויות אחרות למה זה מוכיח שהוא התכוין לנזירות. והרי אני אומר להיפך שציפורי נדבה קיבל עליו ואם תקשה אולי קרבנות נזיר טמא קיבל והיינו להיעשות נזיר על ידי זה אם כן הריני נזיר מבעי ליה.
ובקיצור מאחר שלשונו אינה לשון נזירות ואתה חייב לעקם את הלשון, מה טענה היא שלא דרך לומר ציפורים על קן. הרי ממילא הוא לא אמר מה שדרך לומר.


ענבשהל
הודעות: 71
הצטרף: 06 אפריל 2017, 17:05
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרי עלי ציפרים (נזיר ג:)

שליחה על ידי ענבשהל » 17 אוקטובר 2018, 22:12

תודה על ההבהרה. יראה לי שכוונת הגמרא לומר שבכך שאמר "הרי עלי ציפורים" הרי זה כאילו אמר בפירוש שבכוונתו להיות נזיר. שהרי וודאי התכוון לקרבן, ואין דרך העולם לקרוא לציפורי נדבה "ציפורים" אלא "קן", לכן וודאי התכוון לקרבן נזיר וכאילו קיבל עליו נזירות בפירוש. וייתכן להשוות זאת לאדם שאמר שיתרום ש"ס לבית הכנסת, ואע"פ שיש לומר שהתכוון לש"ס ירושלמי, מכיוון שדרך העולם להתכוון לבבלי, פשיטא שהתכוון לבבלי ולא ניתן לומר שיביא ירושלמי.


HaimL
הודעות: 6287
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 1198 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הרי עלי ציפרים (נזיר ג:)

שליחה על ידי HaimL » 11 פברואר 2020, 17:44

יהודה1 כתב:
17 אוקטובר 2018, 13:52
@ענבשהל קשה לי על התירוץ בשלב שלפני התירוץ שמדובר בנזיר טהור עובר לפניו. אז הגמרא אמרה שלא ייתכן שהתכוין להתחייב קרבן נדבה שהרי אין דרך לנדור כך והיה לו לומר קן ולא צפרים. ולפי איפוה שאנו עומדים כעת מוכח שהוא נעשה נזיר. (אלא שהגמרא הקשתה אחר כך אולי התכוין למצורע או נזיר טמא). אני לא מבין גם בלי שיהיו אפשרויות אחרות למה זה מוכיח שהוא התכוין לנזירות. והרי אני אומר להיפך שציפורי נדבה קיבל עליו ואם תקשה אולי קרבנות נזיר טמא קיבל והיינו להיעשות נזיר על ידי זה אם כן הריני נזיר מבעי ליה.
ובקיצור מאחר שלשונו אינה לשון נזירות ואתה חייב לעקם את הלשון, מה טענה היא שלא דרך לומר ציפורים על קן. הרי ממילא הוא לא אמר מה שדרך לומר.
אי משום שלא פירש לשון נזירות אז מדוע נפרש בכוונתו נזירות ולא נגיד ששינה בלשון לקרוא ציפורים לקן נדבה

הא לאו קושיא היא, שמא באמת כוונתו בנזירות היא רק בשביל שיוכל להביא ציפורי נזיר טמא (ולא יהיו חולין שנשב"ע), וזה כן נחשב רגילות להזיר באופן הזה, משא"כ לקרוא ציפורים לקן נדבה, אין רגילות ואין שום טעם בזה
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “נזיר”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח