דף מז למה לא הוזכרה חן האומנות בתוך מנין החינות? (סוטה מז.)

ראובן

משתמש ותיק
סוטה מז.
אמר רבי יוחנן שלשה חינות הן חן מקום על יושביו חן אשה על בעלה חן מקח על מקחו.
וצריך ביאור למה לא כתב גם חן אומנות על בעליה כדאיתא בברכות מג:
ואמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב מאי דכתיב (קהלת ג, יא) את הכל עשה יפה בעתו מלמד שכל אחד ואחד יפה לו הקב"ה אומנתו בפניו אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי תלה ליה קורא לדבר אחר ואיהו דידיה עביד .
 

אוריאל

משתמש ותיק
בעקרון אם אינני טועה, ההבדל העיקרי הוא שיופי זה ענין של מראה חיצוני, וחן זה יופי פנימי.
אסתר למשל היתה ירקרוקת, וכלומר שמראה החיצוני לא היה טוב, אך היתה נושאת חן בעיני כל רואיה, בנס.
לכן נח מצא "חן" בעיני ה', היינו שהיה לו יופי פנימי שנבע ממעשיו הטובים.
פעם ראיתי [כמדומני הם דברי רבי צדוק מלובלין בספרו ישראל קדושים] שמטעם זה גם אומר שלמה "שקר" החן, היופי הפנימי גם הוא שקר, אם אין בו יראת שמים, אבל היופי החיצוני גרוע מזה, - "הבל" היופי.
זה ההבדל בין יופי לחן, אבל אני לא יודע להסביר איך ההבדל הזה מתפרש במקומות שהצג ר' @ראובן בשאלה, וצ"ע.

אולי בגלל שאומנות בסופו של דבר היא כתוצאה מהקללה של בזעת אפך תאכל לחם, אזי גם אם אומן אומר שהוא נהנה ממלאכתו, מ"מ זהו רק ברובד החיצוני, כי ברובד הפנימי הלא מדובר בקללה, ולכן ע"ז שייך "יופי", ולא "חן", בשונה משלושת הדברים שנזכרו בסוטה.
 

ראובן

משתמש ותיק
פותח הנושא
@אוריאל אולי הכוונה ביפה שהאדם לא באמת מרגיש שזה שייך אליו אלא רק שנהנה מזה וחן זה הרגשת קשר נפשי לדבר. לכן מתורץ שאלתי, שייפה אומנותו בפניו הכוונה שנהנה לעסוק בה ואפילו אם היא מאוסה בעיני אחרים אבל חן מקום על יושביו הכוונה שמרגיש ש"זה המקום שלי" ולא רק שנהנה לגור שם. ודוגמא לדבר שאדם יוצא לדאצ'ה דווקא במקום שאינו מכיר ונהנה מהמקום הלא מוכר אבל את המקום שלו ירצה שישבחו בפניו.
 
ראובן אמר:
סוטה מז.
אמר רבי יוחנן שלשה חינות הן חן מקום על יושביו חן אשה על בעלה חן מקח על מקחו.
וצריך ביאור למה לא כתב גם חן אומנות על בעליה כדאיתא בברכות מג:
ואמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב מאי דכתיב (קהלת ג, יא) את הכל עשה יפה בעתו מלמד שכל אחד ואחד יפה לו הקב"ה אומנתו בפניו אמר רב פפא היינו דאמרי אינשי תלה ליה קורא לדבר אחר ואיהו דידיה עביד .
 

קבצים מצורפים

  • העתקה 17;27;08.png
    העתקה 17;27;08.png
    70.6 KB · צפיות: 66

אוריאל

משתמש ותיק
אולי יש ליישב עוד דג' החינות הנזכרים בסוטה הם חינות הבאים בדרך טבעית, משא"כ מה שיפה אומנות לבעליה זה צורך מיוחד שהיה ולכן הקב"ה עשה "נס" שייפה אומנות לכל אחד לפניו, ואינו בדרך הטבע, ויל"ע בזה.
 
חלק עליון תַחתִית