באבני מילואים סימן כ"ז תירץ סתירת הרי"ף שהקשה הר"ן קידושין דף ה', דלענין איבעיא דכלב רץ אחריה פסק דהוי ספיקא ולחומרא מדאורייתא, ולענין נתן הוא ואמרה היא אמרינן בגמרא דחיישינן מדרבנן. ותירץ האבני מילואים דהא דבספיקא דדינא לא אזלינן בתר חזקה הוא דמשופ דמפני החזקה לא יוכרע הדין, וזה שייך דוקא בספיקא כמו גבי היה כלב רץ אחריה דהתם הספק הוא בדין קידושין אי חשיב כסף כיון דמחוייב להצילה, אבל בספיקא דנתן הוא ואמרה היא דהספק הוא בהתרצותו אל הקידושין הוי ספיקא במעשה ושפיר מהני חזקת פנויה ומשו"ה לא חיישינן אלא מדרבנן. ובהגהות רימ"ד הביא מאבן האזל להקשות על אבני מילואים דהלא רש"י כתב להדיא דהספק הוא אי דמי לכי יקח איש אשה או לכי תקח אשה לאיש, וא"כ הוי ספיקא דדינא ולא ספק במעשה. ובאמת לדעת ר' ברוך בער דאיכא דין אמירה בקידושין היה מקום לפרש דהספק הוא בהלכות אמירה האם מה שאמרה היא ונתן הוא בשתיקה חשיב אמירה או לא.
אבל בעיקר הבנת האבני מילואים יש להקשות, דבב"מ דף ס"ו גבי ההוא שכיב מרע דאינגיד ואתנח אמרה ליה למאי אתנחת אי קיימת דידך אנא אמר רב ששת פטומי מילי בעלמא הוא, ומפרש התם מהו דתימא הוא נמי אדעתא דידה יהיב קמשמע לן, והיינו דאי לאו דהיא עצמה אמרה פטומי מילי בעלמא הוה אמרינן דהוא קיהיב אדעתא דידה וכמפורש שם בתוס'. והלא התם אין התנאי תלוי אלא בו ואפ"ה מהני אמרה היא לפרש נתינתו אדעתא דידה, וא"כ ה"נ גבי קידושין כיון דאמרה היא ונתן הוא פשיטא דאדעתא דידה נתן [ולא שייך כאן לומר פטומי מילי בעלמא לפי שהוא תחילת המעשה ע"ש בתוס'], ובודאי נתרצה לקידושין, וע"כ או דנפרש דהספק הוא בדין אמירה בקידושין ולא דמי לתנאי בגט דאין בו דין אמירה, או דנפרש דהספק הוא מצד כי תקח אשה לאיש וכדמשמע ברש"י, ודברי האבני מילואים צע"ג.
אבל בעיקר הבנת האבני מילואים יש להקשות, דבב"מ דף ס"ו גבי ההוא שכיב מרע דאינגיד ואתנח אמרה ליה למאי אתנחת אי קיימת דידך אנא אמר רב ששת פטומי מילי בעלמא הוא, ומפרש התם מהו דתימא הוא נמי אדעתא דידה יהיב קמשמע לן, והיינו דאי לאו דהיא עצמה אמרה פטומי מילי בעלמא הוה אמרינן דהוא קיהיב אדעתא דידה וכמפורש שם בתוס'. והלא התם אין התנאי תלוי אלא בו ואפ"ה מהני אמרה היא לפרש נתינתו אדעתא דידה, וא"כ ה"נ גבי קידושין כיון דאמרה היא ונתן הוא פשיטא דאדעתא דידה נתן [ולא שייך כאן לומר פטומי מילי בעלמא לפי שהוא תחילת המעשה ע"ש בתוס'], ובודאי נתרצה לקידושין, וע"כ או דנפרש דהספק הוא בדין אמירה בקידושין ולא דמי לתנאי בגט דאין בו דין אמירה, או דנפרש דהספק הוא מצד כי תקח אשה לאיש וכדמשמע ברש"י, ודברי האבני מילואים צע"ג.