מה מלמדת התורה בסיפורים על יצחק.

טל חרמון

משתמש ותיק
אברהם מכיר את בוראו מעצמו, אין כל חשש בירידתו למצרים, לעומתו יצחק הוא ממשיך דרך אביו ובשבילו הירידה למצרים מסוכנת שבעתיים, המפתח לקיים את המשכיות הברית עם זרעו של אברהם היא להשאיר אותו בארץ ולהבטיח לתת אותה לו ולזרעו.

יצחק בעקבות הרעב בארץ יורד לכיוון מצרים, בדרך בגרר נגלה אליו ה' ואומר לו אל תרד מצרימה! גור בארץ הזאת, כמובן שאת תפקידיו של אברהם לקרוא בשם ה' לא כל כך אפשר לעשות בגרר אבל אוכל יש בשפע ואפשר להשאר מחוברים לארץ ישראל וכך תמשך הברית עם זרעו של אברהם,
אלא שבמשך הזמן והברכה המרובה נראה שיצחק משתקע שם ולא מתכוון לעזוב, אבל היעוד שלו הוא אחר לגמרי, הוא צריך לקרוא בשם ה'!
מה עושים? מתחילה אנטישמיות, לך מעימנו, ואמנם יצחק עובר דירה אבל לשני רמזורים ליד - נחל גרר, וה' שרוצה לנתק אותו כליל מסביבתם שולח לו מציקים בדמות רועי גרר שרבים עם רועי יצחק,

עד ש- ויעתק משם! הוא מתנתק מהם ואז חופר באר ולא רבו עליה ויקרא שמה רחובות כי הרחיב ה' לנו ופרינו בארץ.
השלב הבא הוא כבר התקדמות יותר משמעותית, "ויעל משם באר שבע" הוא חוזר למקום שאברהם נטע אשל וקרא בשם ה' או אז באותו הלילה ה' נגלה אליו! 
לא התגלות בהולה כדי למנוע ממנו לרדת למצרים כי אם התגלות שמבטאת נחת רוח משובו של יצחק למקום של אביו, ה' אומר לו אל תירא כי אתך אנכי, ויצחק שמבין את המסר עושה לראשונה מה שעשה אברהם, בונה מזבח וקורא בשם ה'! יצחק נהיה ממלא מקום אבותיו.

ופתאום גם האנטישמים באים לעשות איתו שלום, והוא תמהה מדוע באתם אלי, משחזר למקום ולהתנהלות בה התנהל אביו גם ההתנהגות של גויי הארץ חוזרת ליחס שהם התיחסו לאביו, כורתים איתו ברית, והוא קורא למקום ממש כמו אביו באותו סיגנון של ברית עם אבימלך - שבעה, על כן קרא למקום באר שבע... 
 

טל חרמון

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמנם חז"ל אומרים שהסיבה לא לצאת מפני שהוא עולה תמימה אבל יש לאמר שהיא היא,
יצחק מייצג את היהודי הפשוט שלא פועל הרבה אבל מוכן לפשוט צווארו על גבי המזבח, זוהי מעלה מאוד גדולה זה אומר שכל החיים הפשוטים מסורים לגמרי לה', אבל צורת החיים הזו היא גם הגורמת לסיכון כפול בירידה למצרים.
 

נבשר

משתמש ותיק
טל חרמון אמר:
יצחק מייצג את היהודי הפשוט שלא פועל הרבה אבל מוכן לפשוט צווארו על גבי המזבח, זוהי מעלה מאוד גדולה זה אומר שכל החיים הפשוטים מסורים לגמרי לה', אבל צורת החיים הזו היא גם הגורמת לסיכון כפול בירידה למצרים.
ברוב הספרים כתוב לא כן, שיצחק היה בדיוק הפוך מאדם פשוט ואדם שחי כחלק מהעולם, אלא חי ביראת ה' צמודה יום יום (אפרו לפני על גבי המזבח), ולכך הוא מוכן לפשוט צוארו שחי בעוה"ז בגבהי מרומים, וכבר הגיע לתכלית.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
נבשר אמר:
טל חרמון אמר:
יצחק מייצג את היהודי הפשוט שלא פועל הרבה אבל מוכן לפשוט צווארו על גבי המזבח, זוהי מעלה מאוד גדולה זה אומר שכל החיים הפשוטים מסורים לגמרי לה', אבל צורת החיים הזו היא גם הגורמת לסיכון כפול בירידה למצרים.
ברוב הספרים כתוב לא כן, שיצחק היה בדיוק הפוך מאדם פשוט ואדם שחי כחלק מהעולם, אלא חי ביראת ה' צמודה יום יום (אפרו לפני על גבי המזבח), ולכך הוא מוכן לפשוט צוארו שחי בעוה"ז בגבהי מרומים, וכבר הגיע לתכלית.

כנראה לזה הרב טל חרמון קורא "יהודי פשוט שלא פועל הרבה" דהיינו "הפוך מאדם פשוט... שחי כחלק מהעולם" ולכן אינו פועל הרבה כיון שמנותק מן העולם הרי אינו פועל בעולם.
וזה עיקר מה שבא לומר שמעלתו אינה מצד פעולתו אלא מצד מסירות נפשו.
 

טל חרמון

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבשר אמר:
טל חרמון אמר:
יצחק מייצג את היהודי הפשוט שלא פועל הרבה אבל מוכן לפשוט צווארו על גבי המזבח, זוהי מעלה מאוד גדולה זה אומר שכל החיים הפשוטים מסורים לגמרי לה', אבל צורת החיים הזו היא גם הגורמת לסיכון כפול בירידה למצרים.
ברוב הספרים כתוב לא כן, שיצחק היה בדיוק הפוך מאדם פשוט ואדם שחי כחלק מהעולם, אלא חי ביראת ה' צמודה יום יום (אפרו לפני על גבי המזבח), ולכך הוא מוכן לפשוט צוארו שחי בעוה"ז בגבהי מרומים, וכבר הגיע לתכלית.
עיין בגמ' על הפס' שישראל אומרים ליצחק כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו, דוקא הכח של יצחק שכל החיים מסורים לה' הם אלה שגורמים להצלה ביום הדין, יצחק הוא מידת גבורה רגל שניה במרכבה, אין לנו אפי' דמיון בגודל קדושתו הנוראה.

אני בא לבאר מה עולה מהקריאה בפס' ומה המשמעות של ההצקות עד ההגעה לבאר שבע שם נכרתת עימו ברית, נראה לי שזה המסר.
 

נבשר

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
כנראה לזה הרב טל חרמון קורא "יהודי פשוט שלא פועל הרבה" דהיינו "הפוך מאדם פשוט... שחי כחלק מהעולם" ולכן אינו פועל הרבה כיון שמנותק מן העולם הרי אינו פועל בעולם.
וזה עיקר מה שבא לומר שמעלתו אינה מצד פעולתו אלא מצד מסירות נפשו.
לדעתי לא לזה כיון, ואדם פשוט לאפוקי אדם תלמודי כן נראה לי לפי דעתו בדעתי, ואדרבא יבוא הנחתום.
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
ספורנו בראשית פרק כו
הנה ליצחק תלה בזכות אחרים עתה וכן למטה באמרו והרביתי את זרעך בעבור אברהם עבדי ולא כן אמר ליעקב כל שכן לאברהם וזה היה קודם שהתעורר יצחק לקרא בשם ה' אבל אחר שקרא בשם ה' נאמר ואבימלך הלך אליו מגרר ואמרו ראה ראינו כי היה ה' עמך אתה עתה ברוך ה'. ולא מצאוהו עוד תלאות מקנאים ודברי ריבות כאשר בראשונה אמנם ליעקב לא תלה בזכות אחרים כלל כי הוא אמנם מנעוריו יושב אהלים ללמוד וללמד דעת את העם בפרט באהלי שם ועבר ששם עלה כל מבקש ה' בלי ספק:
 

טל חרמון

משתמש ותיק
פותח הנושא
הרב איש וילנא כיוון לדעתי, וייש"כ לר' יואל נהרי ברוך שכיוונתי. נס שאביו של הספורנו לא מנע אותו מההיגיון כי אז לא היה להגיון הבסיסי כ"כ להבין את המסר שעולה בצורה פשוטה מהפסוקים על מי להישען...
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
אני לא כ"כ נכנס לענין יצחק עצמו שאיני מבין בזה, רק ציטטתי ספורנו בענין הצלחותיו של יצחק. אני גם לא רואה בספורנו שום נושא של יהודי פשוט וכו' [אני באמת לא מבין למה אתה מתכוון], כתוב שם רק שיצחק התחיל לקרוא בשם ד' בשלב יותר מאוחר מאברהם ויעקב.
 
חלק עליון תַחתִית