משה בן חנינא
משתמש ותיק
התורה אינה מסבירה למה רחל גנבה את אלהי אביה, ולכן פרשנים ישנים וחדשים הציעו כמה הסברים למעשה רחל.
נתחיל ביוסף בן מתתיהו, מן היהודים הראשונים לכתוב פירוש על המקרא.
חז''ל אמרו (בראשית רבה עד) שרחל לא רצתה את אלהי אביה להועיל לה אלא היא כיוונה למנוע מאביה את הכלים לעבודה זרה:
נתחיל ביוסף בן מתתיהו, מן היהודים הראשונים לכתוב פירוש על המקרא.
אין לי גישה לתרגום עברי (יש באוצר החכמה), אבל הוא אומר שרחל גנבה את אלהי אביה כדי שתוכל להשתמש בהם לכפר פני אביה במקרה שאביה יכעס ירדוף וישיג אותם. אולם, פירוש זה קשה כי אם כל כוונתה הייתה להשתמש באלהי אביה כבני ערובה להגן על בית יעקב, למה לא עשתה כן בפועל?τοὺς δὲ τύπους ἐπεφέρετο τῶν θεῶν ἡ Ῥαχήλα καταφρονεῖν μὲν τῆς τοιαύτης τιμῆς τῶν θεῶν διδάξαντος αὐτὴν Ἰακώβου, ἵνα δ᾽ εἰ καταληφθεῖεν ὑπὸ τοῦ πατρὸς αὐτῆς διωχθέντες ἔχοι τούτοις προσφυγοῦσα συγγνώμης τυγχάνειν.-קדמוניות היהודים, ספר ראשון, פרק 19.
חז''ל אמרו (בראשית רבה עד) שרחל לא רצתה את אלהי אביה להועיל לה אלא היא כיוונה למנוע מאביה את הכלים לעבודה זרה:
על המדרש הזה, ר' אברהם אבן עזרא הקשה:והיא לא כיונה אלא לשם שמים אמרה אנן אזלין ונשבוק הדן סבא בקילקוליה
במדרש תנחומא, שני נימוקים ניתנים לגניבת רחל.ויש אומרים שרחל גנבתם לבטל עבודה זרה מבית אביה ואילו היה כן למה הוליכה אותם עמה ולא טמנתם בדרך.
כמובן, אפשר להקשות קושיית אבן עזרא על שניהם כאחד.למה גנבה אותם כדי שלא יהו אומרים ללבן שיעקב בורח עם נשיו ובניו וצאנו וכי התרפים מדברים הם כן דכתיב כי התרפים דברו און ואתה אומר עינים להם ולא יראו כל אותו ענין אלא תרפים למה נקרא תרפים לפי שהן מעשה תורף מעשה טומאה וכיצד היו עושין מביאין אדם בכור ושוחטים אותו ומולחים אותו במלח ובשמים וכותבין על ציץ זהב שם רוח טומאה ומניחין הציץ במכשפות תחת לשונו ומניחין אותו בקיר ומדליקין לפניו נרות ומשתחוים לו ומדבר עמם בלחש זש"ה כי התרפים דברו און לפיכך גנבה אותן רחל ועוד כדי לעקור עבודת כו"ם מבית אביה נתכוונה לפיכך לא ידע יעקב כי רחל גנבתם