הנופל אמר:
ב. יש להם שתי כתבי יד של האבן עזרא עי' כאן https://alhatorah.org/Commentators:Ibn_Ezra's_Torah_Commentary
אבל טוב שהסבת את תשומת ליבי לכך כי מסתמא אין לסמוך על המהדורה הזו ודאי לא בפי' מוזר כזה. ובפרט שהאבן עזרא שלפנינו שולל פי' כזה עיי''ש. (אמנם עי' בספרו יסוד למורא שהם מצטטים.)
ג. יוסיפוס השקרן והנוכל ודאי לא ראוי לדבר על רחל. אמנם בדקתי בקדמוניות היהודים ויש שם דברים שונים לחלוטין, נראה שהם ציטטו ממקום אחר.
ד. לאחר כל זה, ובפרט לנוכח העובדה שעד שביקשתי ממך לא בדקת ולא ידעת שהאב''ע שלפנינו לא כותב זאת, מדוע כתבת שהם ממציאים דברים?
הרי אני מכה על חטא שאכן טעיתי להאמין לאותם עוכרי ישראל לכה"פ לקישורים אותם הם ציטטו כמקור לדברי ההבל שלהם.
אך אתה לימדת אותי שאפי' הקישורים למקורות שצוינו שם צריכים בדיקה ולכן בדקתי.
מעולם לא חלמתי להמציא דבר כזה מחמת דברי האב"ע שצוטטו שם, אך כיון שלא ראיתי להם שחר לא הטרחתי עצמי להתעסק עמם כלל.
ולגופם של דברים גם בציטוט הנזכר (שעדיין לא מצאתיו כתוב, מה גם שהוא סותר לכאו' דברי האב"ע שלפנינו שפי' "חלילה חלילה שישכב הנביא עם עובדות אלהי נכר" ומשמע דאפי' לילה אחד לא רצה להישאר עם אותם אלוהי ניכר ואם מדובר על אותם התרפים הרי כמה לילות נשארו תח"י. ונראה שכוונתו למה שפי' רש"י ושאר המפרשים שם שהיו משלל של שכם)
לא נאמר שרחל אמנו עבדה עבודה זרה חלילה, שהרי הפסוק אומר 'ויאמר יעקב אל ביתו ואל כל אשר עמו' ואפשר שמתוך אותו מחנה (שכלל רכוש אדיר וצאן ואת כל נשי שכם) היו כאלה שהיו עובדים ע"ז ולכן ציוה על כולם להסיר. ואכן היה עליהם להסיר גם את התרפים שגנבה משום שהם נכללים בכלל אלוהי ניכר.
דברי ה'בכור שור' אכן קשים להבנה אף בלא הלשון מכשפות, כי עצם הרצון לבאר את גניבת התרפים למטרת רווח היא קשה מספיק גם אם לא נאמר שרצתה חלילה לעשות איתם כישופים.
ולחומר הקו' נראה לפרש כוונתו "ולבן הלך לגזוז את צאנו: אשר ביד בניו, ומצא יעקב מקום לילך בלא ידיעתו, ואף רחל מצאה לגנוב את התרפים שהיו מדברים ואומרים על ידי מכשפות, ולכך חמדתן רחל" ע"ד מה שפי' הרשב"ם ועוד שגנבה אותם כדי שלא יגידו ויודיעו ללבן כי רוצה יעקב לברוח, וה"נ פי' שיעקב ניצל את המומנטום לברוח ואף רחל עזרה בכך שגנבה את התרפים שלא ידברו עי מכשפות. דהרי לפי דבריהם אין הבנה למש"כ 'ואף', שהוא כהמשך למ"ש קודם לכן שיעקב מצא מקום לילך בלא ידיעתו.
בעניין יוסיפוס הראשונים (רש"י, תוספות, רמב"ן, ועוד) ראו בו מקור היסטורי ראוי לציטוט לכן קשה לי לבלוע את הקללות שכתבת עליו. אכן לא מצאתי את הציטוט המובא שם בספרו לכן אין לי על מה לדון.
לאחר כ"ז אחר שנתברר לך שה'אבן עזרא' המדובר אינו ככל הנראה אינו בנמצא, וכן לגבי יוסיפוס פטרת אותם בכך שכנראה הביאו ממקום אחר, אולי תודה שאין הצר שווה בנזק המלך. ואל לנו לחפש חידושים כגון אלו אצל אותם אנשים שכל חזותם מוכיח עליהם שרצונם לסלף ולגדף. וה'ידע' גם הוא הוחזק כפרן.