בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי בר נש » 07 דצמבר 2019, 23:16

שורות אלה נכתבו על ידי אדם הרואה עצמו כאינו ראוי לכך, לפנות אל גדולי ישראל, רועי עדרי ישראל די בכל אתר, זוהי תעוזה מיוחדת, וזה עידן ועידנים שאני מצפה למישהו יותר גדול וחשוב ממני שיפנה את קריאתו אל ראשי הישיבות בישראל, אבל הרהורי הלב נשארו בכאבם, לא נמצא אף אחד שיואיל למלא שליחות קדושה זו, אמרתי אני לעצמי: מוטב להיתפס על כגון דא מאשר על דברים של מה-בכך, והיום הרי דברים של מה בכך עומדים בראש הכותרות בעיתונות.
אני מרשה לעצמי לפנות אל ראשי הישיבות הקדושות בארץ, בעניין הדירות.
ראשי הישיבות שבעצמם, בהיותם בחורי ישיבה, לא חלמו ולא חשבו על דירה של מיליון או שלושת רבעי מיליון שתתנשא לכל לראש, שיהיו בה כל האביזרים הדרושים לחיי רווחה, מכיר אני ברוב רובם של ראשי הישיבות דהיום והנה הם התגוררו בדירות עלובות של ממש, היו כאלה, והם הגדולים כיום, שהתגוררו במשך שנים הרחק מביתם, בחדר עלוב שבו לא היו מטה, כסא ושולחן שבקושי החזיק את עצמו.
אבל למרבה הצער והפליאה, מאות התלמידים כיום אינם כאלה, תלמיד אינו נכנס לחופה אלא אם כן הובטח לו "סידור מלא", היינו דירה מרווחת עם כל האביזרים החשמליים הנדרשים, כמו שנדרש להבדיל, ש"ס מפואר וטבעת עם יהלום.
תאמרו: וכי למה לא יזכו בני ישיבה לתורה וגדולה במקום אחד, ואם כיום זכינו למה שלא זכו בתקופה של חז"ל, שכל בן ישיבה מבקש לזכות לשני שולחנות, הרי זו זכות גדולה לנו.
דא עקא! רבותי, דא עקא!
כי את השולחן הראשון, שולחן התורה, נותנים ראשי הישיבה, המכינים לכל אחד ואחד את שולחנו לפי אמת מידותיו ולפי כישוריו, אולם את השולחן השני, והוא כיום למרבית הצער, החשוב מכולם, שולחן הגדולה, חייבים לתת ההורים, ובמקרים רבים רק הורי הבחורה, הלומדת כעת כדי ללמד, והמלמדת במשך כל חייה כדי שהיא ובעלה יוכלו לשבת ולעשות ולקיים את כל דברי תורתו של הקב"ה.
מנין צמח מצב זה, איך הגענו ל"חינוך" כזה? האם אפשר בדרך זו לחנך דור של תלמידי-חכמים אשר בעצמם יעמדו בעתיד בראש ישיבות או יהיו בתפקידים רבניים, כלום כך יוכלו להיות סמל לאדם ברחוב, בשיטה כזו של אי-התחשבות בזולת, במצב, בחיי אדם. מה רב ההבדל! ראשי הישיבות עצמם, כפי שאמרנו לעיל, התחנכו בכיוון הפוך ממש, גדלו בתורה בחיי צניעות וקימוץ, כידוע, לכל אחד שלמד בישיבות בזמנים ההם. ואיך זה שתלמידים דהיום נסחפו, שלא מרצונם, עם קטע זה של החיים, של נהירה אחר המותרות ? הרי אווירת הרחוב ב"ה אינה מגיעה לישיבות, הלא עושים כל מאמץ כדי להבדיל בינינו לבין הרחוב בכל הסייגים והמחיצות.
 
זהו מעשה שטן, המשתולל בתקופה האחרונה ברחוב היהודי ומבקש לחבל בחלקה הטובה היחידה שנשארה לנו ברחמיו ית', הישיבות, כי, מורי ורבותי, עפר אני תחת כפות רגליכם, אבל כמה זמן יוכל להימשך מצב כזה כאשר הורים יצטרכו להרוס את עצמם כדי להשיג שלושת רבעי מיליון לירות כדי לקנות דירה בקומה השישית בשיכון אונסדורף בירושלים, או בסביבות רחוב רשב"ם בבני-ברק, כאשר הורים נופלים וקמים, נופלים וקמים בריצתם אחרי הלוואות, משכנתאות, גמחי"ם של מאות אלפי לירות, שעליהם לבקש אריכות ימים פי שניים מאשר מאה ועשרים כדי לשלם את כל החובות שנטלו על עצמם, או לצאת למרחקים, ובלבד להכניס את בתם תחת החופה.
ומרשה אני לעצמי לשאול לפני הדר"ג שליט"א:
מהו ההכרח הזה, שמקום משכנם של אברכים חרדיים הוא רק בני ברק או ירושלים? ולמה מותר לשם השגת מטרה זו, להעביר, אנשים על דעתם, מותר להתעלל בהורים אומללים ? למה אסור להשתקע באשקלון, בבאר-שבע, קדימה, בנתניה בצפת, בטברי, בחצור הגלילית, בראשון לציון, בנס ציונה.
הרי שנים רבות הם מתחנכים במחיצת הדר"ג שליט"א, ומכם קיבלו את אורח החיים שלהם, מכם קיבלו את רוב תורתם, השקפת עולמם ודרך החיים שלהם לעתיד ? האם לא נאמרה אף מילה אחת, כי ראוי לגור אפילו בכפר עלוב בירכתי תבל, מאשר להרוס חייהם של בני משפחה שרוצים להכניס לביתם בן ישיבה?
כאשר הגיע מרן הגר"י כהנמן זצוק"ל לבני ברק היא היתה עיר כמעט שוממה ובכל זאת הוקמה בני ברק כפי שהוקמה, ומה הקושי להתנחל בקוממיות או ביסודות ובעוד שורה של ישובים, שם נמצאים אנשים אמונים עלי תורה ומצוות, ועושים פרנסתם ברווח ובכבוד, והם מתחננים להצטרף אליהם כדי להגדיל את הישוב, שם אפשר להשיג דירה במאה וחמישים עד מאתיים אלף לירות לכל היותר ואולי מה פחות מזה, ולמה אסור לשכון כבוד בקדימה, שם יש כולל ודירות מוכנות העומדות הכן לקבל אברכים ולארגן שם חיים של תורה ויראת שמים ולהפוך את המקום למרכז של תורה ? כיצד נראתה באר שבע לפני זמן מה, מדבר שממה רוחני ממש, כיום יש בה כוללים וישיבה קטנה וגדולה, וחינוך תורתי מכל הסוגים, מי עשו כל אלה.
האם אלה האברכים המקבלים דירות בחצי מיליון לירות בירושלים ובבני ברק או אברכים שאינם ירודים מהם שהבינו כי אפשר לעלות על הסולם כשהחווקים הם בני אדם וד"ל, והם יצאו לבאר שבע והקימו מה שהקימו, וכן עשו ברחובות, וכן עשו באשקלון וכן עשה אדם יחיד בנתיבות, אדם יחיד בלבד.
אבל הבחורים כיום אינם רוצים ללכת לא לנתיבות ולא ליסודות, לא לקוממיות ולא לצפת או לטבריא, אף ששם החיים קלים בהרבה, והפרנסה מצויה הן מבחינת הסכומים שמשלמים הכוללים והן מבחינת מקומות עבודה בשביל האשה, הן מבחינת הוצאות על החינוך וכל שאר ההוצאות, אולם העיקר, מבחינת ההסתמכות על ההורים ההורגים עצמם ממש, ללא כל הגזמה, כדי לקנות דירה ראויה לזוג הצעיר רק בבני ברק או בירושלים.
ואני מרשה לעצמי לשאול לפני הדר"ג שליט"א, אחרי בקשת הסליחה כבקשת תלמיד אצל רבו, האם לא הגיעה השעה להרהר הרהור שני בכל הקשור בענינים אלה ? האם טרם הגיעה זעקת ההורים אל הדר"ג שליט"א בכל הישיבות ? האם טרם עלה בדעת מישהו, כי המצב הגיע לשיא כזה שעלול, חלילה להתמוטט כליל ? ואז מי יודע מה יהיה ? הרי אי אפשר בשום אופן להמשיך במצב זה, הרי אי אפשר להעמיד את ההורים בפני הברירה או מיליון או שלושת רבעי מיליון לירות, או שלא להכניס את הילדים לחופה?
 
האם טרם ידוע כי המצב כיום הוא כזה?
האם טרם ידוע, כי גם כיום, ששווי הלירה יורד פלאים מיום ליום, בכל זאת הדבר הוא למעלה מיכולתו של אדם משלנו לאסוף סכום גדול כזה, ולהוי ידוע כי היום נהרסות משפחות שלימות למשך שנים בגלל הדירה שהם חייבים לרכוש בבני ברק או בירושלים.
והצעקה עולה עד לשמים, האומנם לא ניתן לעשות מאומה בעניין זה שחיי אלפי אנשים תלויים בו?
האם אי אפשר לצאת בכרוז לכל בני הישיבות לצאת לערים הקטנות, להתיישב ביסודות, בקוממיות, בקדימה, בחצור, וצפת, לעזור להם בעניין זה, לעשות קשיים לאלה המבקשים דווקא דירה של שלושה חדרים בבני-ברק וירושלים, כגון: לא להשתתף לא באירוסין ולא בחתונה, לא להתערב בשידוך כזה כשהבחור מעמיד תנאים כאלה, להתאסף ולמצוא דרכים כיצד להגביר את התיישבותם של בחורי ואברכי הישיבות במקומות אחרים, בהם הדירות עולות שליש או רבע מהסכום שמשלמים כיום בבני ברק או ירושלים.
עד כמה שמסרו לי מוכן משרד השיכון לעשות בשביל אברכי הישיבות בהקמת שיכונים מיוחדים; באופן שבני הישיבה יוכלו לדור ביחד, בחבורה ובצוותא חדא, כפי שנמסר לי מוכן ראש המועצה בקדימה אף לדאוג ל"חינוך מיוחד" עבור ילדי האברכים (היינו בית ספר של החינוך העצמאי); אין לי כל ספק כי גם הנהלת החינוך העצמאי תיתן ידה ותתמוך כיד ה' הטובה עליה להקמת בתי ספר או תלמודי תורה בהנהלתה ובפיקוחה ותתמוך בהם תמיכה מליאה כפי שהיא עושה זאת לגבי בתי חינוך בישובי ספר, אף אם מספר הילדים לא יגיע למינימום הדרוש.
אין לי גם ספק כי הנהלות הכוללים יקבלו ברצון את ההצעה להעביר את כולליהם למקומות הנ"ל או אחרים, שם האוירה יותר שקטה ונוחה, והתחבורה נשארת באותו מצב, כי הרי גם כעת מסיעים את האברכים למקום לימודם, ובתומכים בכוללים הן מקרונות ממשלתיות או ציבוריות או פרטיות, ישמחו להעלות את התמיכה, כי דבר ידוע הוא כי מעט מן האור דוחה הרבה מן החושך, והאם ניתן לשער כמה אור יוכנס לכל עיירה או כפר, כאשר ישתכנו בהם עשרות משפחות חרדיות?
אני מרשה לעצמי להציע, כי יוחל מיד בפעולה הסברתית בעיקר על ידי ראשי הישיבות הגדולות בין בחורי הישיבה שלהם, לדרבנם לצאת למקומות הנ"ל, ולא יהיה קשה כיום, כאשר כבר מלאה סאת היסורים ואפילו האברכים כבר התחילו להבין כי המצב לא יוכל להימשך הלאה, ואין לי ספק כי הדבר יביא ברכה לישיבות ורווחה להורים ואורה זו תורה לעשרות ישובים הצמאים לדבר ה' ומחכים בקוצר רוח שמישהו יבוא אליהם וירעיף עליהם מטל התורה.
את העובדה שניתן ואפשר לעשות משהו או לפחות להוכיח רצון טוב, השפעה, לחץ, הוכיח האדמו"ר מגור שליט"א, במיוחד בזמן האחרון. אולי לא ידוע לחוגים הרחבים על פעילותו הנמרצת בשטח של דיור לזוגות צעירים, אולם מעטים יודעים, כי האדמו"ר שליט"א, מקדיש מזמנו, מהשפעתו הכבירה, מקשריו עם גורמים שונים, כדי למצוא פתרון כלשהו למצוקה הנוראה של תקופה זו שאין עוזר לה.
כמובן שלא כל אחד מסוגל לעשות זאת, כיוון שלא לכל אחד הכוח הרוחני, הכוח ההשפעתי, ולא כל אחד יש לו הכוח לצוות ושישמעו לו. וכבר הוכיח האדמו"ר שליט"א בעניינים אחרים של מותרות ושל חתונות וכדומה, ואין לדרוש מכל רב בישראל שיצליח, אבל לפחות להוכיח את הרצון, להוכיח לתלמידים, לשומעי לקחו, לעושי דברו, לחנך את התלמידים בכיוון של הצטנעות, של דרישות מינימליות.
הרי ידוע כי "חצור הגלילית" לא היתה קיימת ללא השראתו הישירה של אדמו"ר זצוק"ל, וגם כיום – האדמו"ר שליט"א מגור מחפש כל דרך אפשרית כדי להקים שיכונים, וידועה פעילותו בקשר לדירות להשכרה, אלא שדברים אלו אינם מתפרסמים כמובן.
והאם אין בכך כדי לחייב אחרים ? האם אין לבוא לרבנים וראשי הישיבה ברחבי הארץ, אלה המחנכים דור שלם לתורה ולתעודה ולדרוש מהם שכל אחד יעשה כמיטב יכולתו, בחוג שלו, לפי אפשרויותיו המוגבלות או הרחבות, וכל אחד מכיר את אפשרויותיו ואת מגבלותיו, וכל אחד, במיוחד גדולי ראשי הישיבות, מכירים עד היכן כוחם מגיע.
האם הם עשו ככל שיוכלו? האם כעת, כאשר הגיעו מים עד נפש ממש, הם עושים משהן, או אולי עושים הרבה ורק מעט ידוע, כפי שעושה ומעשה האדמו"ר מגור שליט"א?


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1022
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי אמונת אומן » 07 דצמבר 2019, 23:25

מדובר במחלוקת בין גדולי ישראל. הגרא"מ שך זצ"ל היה מאד בעד השיטה הקיימת, ובעצם זריצקי יצא במרומז נגדו.
מרן הגראי''ל חלק על הרב שך בתוקף, ואצ''ל שאצל עדות החסידים התופעה כמעט לא קיימת.
שידוך חסידי נסגר כיום עפ"י רוב עם התחייבות לשנה שכירות, + 80 עד 150 אלש''ח התחייבות כל צד של ההורים, את רוב הסכום מקבלים עפ"י רוב מהגמח של הקהילה.


פותח הנושא
בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי בר נש » 07 דצמבר 2019, 23:34

אמונת אומן כתב:
07 דצמבר 2019, 23:25
ציטוט מדובר במחלוקת בין גדולי ישראל. הגרא"מ שך זצ"ל היה מאד בעד השיטה הקיימת, ובעצם זריצקי יצא במרומז נגדו.

אני לא יודע מה הרב שך אמר אבל אי אפשר להצדיק כזה דבר שכל בחור דורש סכומים אדירים וההורים מנסים לייצר כסף שאין להם כדי להשיג אותם (לא הייתי מדבר על השיטה הקיימת אלא על התופעה הקיימת)


מודים דרבנן
הודעות: 75
הצטרף: 20 יוני 2019, 14:38
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 35 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי מודים דרבנן » 07 דצמבר 2019, 23:51

אמונת אומן כתב:
07 דצמבר 2019, 23:25
מרן הגראי''ל חלק על הרב שך בתוקף,
מה פעל הגראי"ל בענין המדובר בשונה מהרב שך?

נראה שבציבור הליטאי לא שייך לפעול באותו סגנון כמו בחצרות חסידיות, וממילא אין לחפש פתרון אצל ראשי הישיבות וגדולי הדור.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1022
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 דצמבר 2019, 01:14

מודים דרבנן כתב:
07 דצמבר 2019, 23:51
אמונת אומן כתב:
07 דצמבר 2019, 23:25
מרן הגראי''ל חלק על הרב שך בתוקף,
מה פעל הגראי"ל בענין המדובר בשונה מהרב שך?

נראה שבציבור הליטאי לא שייך לפעול באותו סגנון כמו בחצרות חסידיות, וממילא אין לחפש פתרון אצל ראשי הישיבות וגדולי הדור.
זוכרני שהגראיל התבטא בביטויים חריפים ביותר נגד הבחורים שדורשים דירות. 
הגרא"מ שך בהחלט עודד את התופעה. 
שמעתי על בחור שאביו טען שהוא ייאלץ לעזוב את הכולל אם יתחייב עבור שידוך, והרב שך הורה לומר לו שהוא כבר למד מספיק ועכשיו צריך לדאוג שהדור הבא ילמד, משהו כזה. 
ידוע לי גם על ראשי ישיבות שמזהירים את תלמידיהם לא להתפשר על הדרישות, כשבחלק מהמקרים משחק תפקיד גם כבוד הישיבה... 
 


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 373
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי ברל » 08 דצמבר 2019, 01:50

וכי בחור עם משכנתא של 600 אלף בירושלים שונה מבחור עם משכנתא של 600 אלף בפריפריה כי חמיו נתן פחות?
הכל זה גאווה גאווה גאווה


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 373
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי ברל » 08 דצמבר 2019, 01:51

כל העסק הזה כדי שבחור ישב וילמד אז הוא דורש אין בזה אלא שקר וכזב פתאום סעיף מפורש בשולחן ערוך לא קיים?


פותח הנושא
בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי בר נש » 08 דצמבר 2019, 13:57

אמונת אומן כתב:
08 דצמבר 2019, 01:14
והרב שך הורה לומר לו שהוא כבר למד מספיק ועכשיו צריך לדאוג שהדור הבא ילמד, משהו כזה.
אני לא מאמין. בחור שאומר כדברים אלו לאבא שלו הוא שחצן גדול.


פותח הנושא
בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי בר נש » 08 דצמבר 2019, 14:01

אמונת אומן כתב:
08 דצמבר 2019, 01:14
ידוע לי גם על ראשי ישיבות שמזהירים את תלמידיהם לא להתפשר על הדרישות, כשבחלק מהמקרים משחק תפקיד גם כבוד הישיבה...
לא צריך ללמוד מהשטויות של כל אחד.
ראש ישיבה עם כאלו שיקולים חסר יראת שמים וצריך ללמוד שלא כל אחד מתאים לייעץ עצות.


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1022
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 141 פעמים
קיבל תודה: 327 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי אמונת אומן » 08 דצמבר 2019, 14:15

בר נש כתב:
08 דצמבר 2019, 13:57
אמונת אומן כתב:
08 דצמבר 2019, 01:14
והרב שך הורה לומר לו שהוא כבר למד מספיק ועכשיו צריך לדאוג שהדור הבא ילמד, משהו כזה.
אני לא מאמין. בחור שאומר כדברים אלו לאבא שלו הוא שחצן גדול.
זוהי שיטת מחשבה לא ברורה.
אתה לא הרב שך, ואתה לא יכול להחליט מדעתך איך היה נוהג בכל ענין שעומד על הפרק, הרבה דברים נאמרו בכמה עניינים שלא כפי שאתה מתאר לעצמך.
מה שכן, הדברים היו לפני שנים רבות, ויתכן שנאמרו לאב עצמו.


פותח הנושא
בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי בר נש » 08 דצמבר 2019, 14:27

אמונת אומן כתב:
08 דצמבר 2019, 14:15
איך היה נוהג בכל ענין שעומד על הפרק, הרבה דברים נאמרו בכמה עניינים שלא כפי שאתה מתאר לעצמך.

נכון אני לא משכנע את עצמי שהוא אמר כך או כך, אני פשוט מתעלם מהסיפור כשהוא מכיל הוראה מוסתרת.
אם בשלב שני נרצה ליישב את הסיפור נוכל לומר שהוא לא אמר לבחור אלא לאבא ולתקן כל מיני פרטים שהמספרים יכלו להמציא בכוונה או לא ושמזייפים את הסיפור.

ועדיין יישוב הסיפור לא חשוב כ''כ.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 דצמבר 2019, 18:19

בבא קמא כתב:
08 דצמבר 2019, 15:48
כלפי ליא כתב:
08 דצמבר 2019, 15:19
בין שמיטה להר סיני יש קשר כלשהו, כפי שרש"י מביא ועוד פרשנים ודרשנים דורשים.
כאן אין שום קשר חוץ מלקנטר לשם לקנטר. וגם לשקר לשם לשקר, כי הרי מרן רה"י שליט"א ומרן שה"ת שליט"א כבר כתבו מכתבים וקראו ברור מה לעשות לנוכח החרפה הנוראה.
אבל לאדם שחי בקינטור, זה נקרא אין פוצה פה ומצפצף
אולי גם כאן ניתן למצוא קשר, אולי הפתרון לבעיה של הדירות הוא להתחזק בהל' בין אדם לחבירו. צריך לחשוב מחוץ לקופסא. מאיפה אנחנו נדע מה הפתרון?
אתה באמת צודק, אם אנשים יחשבו על זולתם (כלומר על חמיהם) ולא על עצמם, זה באמת יפתור את הבעיה. לא פתרון סגולי, אלא פתרון טבעי ביותר.

אך סבורני שאין צורך להרחיק עד כדי לחשוב על טובת אחרים (דבר שכידוע נוגד את מסורת ההשקפה הצרופה, המלמדת שלחשוב על אחרים זה רק כדי לבקר אותם וללחום בהם), כיון שכל בחור שחושב על טובת  ע צ מ ו  יסיק תיכף ומיד את המסקנה המתבקשת שהמערכת הנהוגה עלולה לגרום לו אי אלו קשיים כלכליים בעוד כעשרים שנה, ולהוסיף לסך חובותיו סכום לא משמעותי של מליון או שנים שקלים חדשים.

יתכן והוא ימצא פתרון לכך בדמות כמה גיחות אל אחב"י מעבר לים, שיכולים לסייע מעט בין היתר בשל העובדה שהם בבחינת תינוקות שנשבו ולא שמעו מעולם על השיטה הכלכלית הגאונית שמתנגדת לכל סוג של קשר בין הוצאות להכנסות, ורואה במושג "התנהלות כלכלית אחראית" המצאה מודרנית של אלו שתורה לא מעניינת אותם (כמו הגמרא בסוטה מד,א, למשל). אבל טוב שלא שמעו על שיטה זו, כי מילא אנחנו יכולים להסתמך עליהם במקרים  ה נ ד י ר י ם  בהם השיטה לא מצליחה, אבל על מי הם יסתמכו?...

 


פותח הנושא
בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי בר נש » 08 דצמבר 2019, 20:08

הבעיא היא שיש פה מעגל חזק :

הנער רוצה כסף (קשה לו לא לדרוש מה שקל לדרוש)

האבא רוצה חתן ( הוא גם רוצה שיהיה חיים טובים לבת שלו קרי דירה, ריהוט, וכו' אבל לא בכאלה סכומים)

הראש ישיבה של הבחור רוצה שהצעירים שלמדו בישיבתו ילקחו בשוק בכסף מלא, כך המוסד שלו יהיה אטרקטיבי (ויוכל להרביץ תורה )

וכולם משננים לעצמם שמנהג ישראל תורה וה' יעזור

השאלה היא איך לשבור את המעגל הזה?


בבא קמא
משתמש ותיק
הודעות: 455
הצטרף: 30 יולי 2019, 13:37
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 110 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי בבא קמא » 08 דצמבר 2019, 20:47

מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
בבא קמא כתב:
08 דצמבר 2019, 15:48
כלפי ליא כתב:
08 דצמבר 2019, 15:19
בין שמיטה להר סיני יש קשר כלשהו, כפי שרש"י מביא ועוד פרשנים ודרשנים דורשים.
כאן אין שום קשר חוץ מלקנטר לשם לקנטר. וגם לשקר לשם לשקר, כי הרי מרן רה"י שליט"א ומרן שה"ת שליט"א כבר כתבו מכתבים וקראו ברור מה לעשות לנוכח החרפה הנוראה.
אבל לאדם שחי בקינטור, זה נקרא אין פוצה פה ומצפצף
אולי גם כאן ניתן למצוא קשר, אולי הפתרון לבעיה של הדירות הוא להתחזק בהל' בין אדם לחבירו. צריך לחשוב מחוץ לקופסא. מאיפה אנחנו נדע מה הפתרון?
אתה באמת צודק, אם אנשים יחשבו על זולתם (כלומר על חמיהם) ולא על עצמם, זה באמת יפתור את הבעיה. לא פתרון סגולי, אלא פתרון טבעי ביותר.

אך סבורני שאין צורך להרחיק עד כדי לחשוב על טובת אחרים (דבר שכידוע נוגד את מסורת ההשקפה הצרופה, המלמדת שלחשוב על אחרים זה רק כדי לבקר אותם וללחום בהם), כיון שכל בחור שחושב על טובת  ע צ מ ו  יסיק תיכף ומיד את המסקנה המתבקשת שהמערכת הנהוגה עלולה לגרום לו אי אלו קשיים כלכליים בעוד כעשרים שנה, ולהוסיף לסך חובותיו סכום לא משמעותי של מליון או שנים שקלים חדשים.

יתכן והוא ימצא פתרון לכך בדמות כמה גיחות אל אחב"י מעבר לים, שיכולים לסייע מעט בין היתר בשל העובדה שהם בבחינת תינוקות שנשבו ולא שמעו מעולם על השיטה הכלכלית הגאונית שמתנגדת לכל סוג של קשר בין הוצאות להכנסות, ורואה במושג "התנהלות כלכלית אחראית" המצאה מודרנית של אלו שתורה לא מעניינת אותם (כמו הגמרא בסוטה מד,א, למשל). אבל טוב שלא שמעו על שיטה זו, כי מילא אנחנו יכולים להסתמך עליהם במקרים  ה נ ד י ר י ם  בהם השיטה לא מצליחה, אבל על מי הם יסתמכו?...


אתה יכול להתחרות בגדולי האנטישמים
רק חסר בסוף דבריך קריקוטרה של יהודי עם אף ארוך וזקן מדובלל.
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1655
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי נבשר » 08 דצמבר 2019, 21:16

אמונת אומן כתב:
07 דצמבר 2019, 23:25
ואצ''ל שאצל עדות החסידים התופעה כמעט לא קיימת.
שידוך חסידי נסגר כיום עפ"י רוב עם התחייבות לשנה שכירות, + 80 עד 150 אלש''ח התחייבות כל צד של ההורים, את רוב הסכום מקבלים עפ"י רוב מהגמח של הקהילה.
אני מבין שאני פותח פה נושא חדש בעניין, אבל שאלה חשובה האם אצל החסידים שלא מקבלים דירה ואפי' לא חמישית האם בגלל זה הם לא יוצאים מהלימוד, האם הראש שלהם פחות בגמ' או שיוצאים לעבוד וכדו', אני לא בקי בציבור הזה כמדומה שאתה שייך לשם אולי תענה, ובכלל החסידים לא התאפיינו כ"כ חזק בהעמדת אברכים, ועוד יש לעיין בזה טובא.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 דצמבר 2019, 21:50

בבא קמא כתב:
08 דצמבר 2019, 20:47
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
בבא קמא כתב:
08 דצמבר 2019, 15:48

אולי גם כאן ניתן למצוא קשר, אולי הפתרון לבעיה של הדירות הוא להתחזק בהל' בין אדם לחבירו. צריך לחשוב מחוץ לקופסא. מאיפה אנחנו נדע מה הפתרון?
אתה באמת צודק, אם אנשים יחשבו על זולתם (כלומר על חמיהם) ולא על עצמם, זה באמת יפתור את הבעיה. לא פתרון סגולי, אלא פתרון טבעי ביותר.

אך סבורני שאין צורך להרחיק עד כדי לחשוב על טובת אחרים (דבר שכידוע נוגד את מסורת ההשקפה הצרופה, המלמדת שלחשוב על אחרים זה רק כדי לבקר אותם וללחום בהם), כיון שכל בחור שחושב על טובת  ע צ מ ו  יסיק תיכף ומיד את המסקנה המתבקשת שהמערכת הנהוגה עלולה לגרום לו אי אלו קשיים כלכליים בעוד כעשרים שנה, ולהוסיף לסך חובותיו סכום לא משמעותי של מליון או שנים שקלים חדשים.

יתכן והוא ימצא פתרון לכך בדמות כמה גיחות אל אחב"י מעבר לים, שיכולים לסייע מעט בין היתר בשל העובדה שהם בבחינת תינוקות שנשבו ולא שמעו מעולם על השיטה הכלכלית הגאונית שמתנגדת לכל סוג של קשר בין הוצאות להכנסות, ורואה במושג "התנהלות כלכלית אחראית" המצאה מודרנית של אלו שתורה לא מעניינת אותם (כמו הגמרא בסוטה מד,א, למשל). אבל טוב שלא שמעו על שיטה זו, כי מילא אנחנו יכולים להסתמך עליהם במקרים  ה נ ד י ר י ם  בהם השיטה לא מצליחה, אבל על מי הם יסתמכו?...
אתה יכול להתחרות בגדולי האנטישמים
רק חסר בסוף דבריך קריקוטרה של יהודי עם אף ארוך וזקן מדובלל.

תודה על המחמאה, אבל לא הבנתי היכן הוזכר בדבריי משהו שקשור בצורה כזו או אחרת ליהדות. הנושא המדובר הוא נוהג חברתי שממרר את חייהם של רבים, המתודלק על ידי אנשים מסויימים עם אינטרסים אידיאולוגיים ואישיים ברורים, וגם מבוסס על מנטליות של התנהלות כלכלית לא נבונה בעליל.
אני מקווה שכל מי שמתמצא מעט ביהדות יודע שאין לנוהג זה שום קשר ליהדות, ולא התקיים מעולם במסורת היהודית מאז ייסודה של היהדות על ידי אברהם אבינו לפני כארבעת אלפים שנה (אם כי ישנם הסבורים שהיהדות נוסדה לפני כמה עשרות שנים בבני ברק). האמת שמקורות היהדות דווקא מלמדים על הצורך בהתנהלות כלכלית נבונה, כדוגמת המקור שהבאתי מסוטה, וכן בקידושין כט ופ"ב דאבות ועוד, ואכמ"ל.


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי עת לדבר » 08 דצמבר 2019, 21:52

מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
יתכן והוא ימצא פתרון לכך בדמות כמה גיחות אל אחב"י מעבר לים, שיכולים לסייע מעט בין היתר בשל העובדה שהם בבחינת תינוקות שנשבו ולא שמעו מעולם על השיטה הכלכלית הגאונית שמתנגדת לכל סוג של קשר בין הוצאות להכנסות, ורואה במושג "התנהלות כלכלית אחראית" המצאה מודרנית של אלו שתורה לא מעניינת אותם (כמו הגמרא בסוטה מד,א, למשל).
לגמ' בקידושין כט,ב כנראה עוד לא הגעת.
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
אבל טוב שלא שמעו על שיטה זו, כי מילא אנחנו יכולים להסתמך עליהם במקרים  ה נ ד י ר י ם  בהם השיטה לא מצליחה, אבל על מי הם יסתמכו?...


כדי לשטוף את העינים במחילה מדברי המינות אצטט את דברי הרמב"ם הידועים בסוה"ל שמיטה ויובל 
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה''ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים. הרי דוד ע''ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי:
וכן את דברי האור החיים הנפלאים בפר' כי תצא.
כי יקח איש אשה וגו'. דברה תורה כנגד בני אדם גם בני איש אשר חוזרים פניהם מן התורה באומרם כי היום קצר למה שצריך להשתדל על המחיה, ועליהם אמר הכתוב כי יקח איש אשה זאת התורה המאורסה, ובא אליה שכבר זרחה עליהם אורה של תורה בהר סיני וקבלו הלוחות, ושנאה פירוש שאין לבם חפץ לתת לה עונתה במשפט, וכשבא מוכיח לדבר אליו למה תמאס אשת נעורים משיב כי אין התורה זנה ומפרנסת והוא צריך למחיה, גם אינו רואה סימן ברכה מאמצעות לימודה הגם כי יעסוק בה אין נפתחין לו שערי פרנסה טובה, ואדרבא רואה כי כל האנשים שרחקוה ואינם חושבים בה כל עיקר בתיהם מלאים כל טוב, והוא אומרו ושם לה עלילות דברים, והוציא עליה שם רע באומרו את האשה הזאת לקחתי פירוש שאינו כופר בליקוחיה, אלא שאומר ואקרב אליה ולא מצאתי לה בתולים פירוש לשון חוזק כי עוסקיה סביב יחנו לדפוק על דלתי אחרים למצוא טרף, מודיע הכתוב כי הקב''ה שהוא הנקרא אבי הנערה וכנסת ישראל יתבעו עלבונה של תורה לפני בית דין הגדול, והוא אומרו ולקח אבי הנערה ואמה, והוציאו את בתולי הנערה רמז חוזק ועליה והשגות רמות יושגו באמצעותה ויתבעו עלבונה בב''ד כאומרו השערה, והוא מה שאמרו בזוהר כי עתיד הקב''ה לתבוע עלבונה של תורה, וכאומרם במשנה אוי להם לבריות מעלבונה של תורה: והנה טענת העומד לתבוע עלבונה כתובה לפנינו כאומרו ואמר אבי הנערה אל הזקנים את בתי נתתי לאיש הזה לאשה פירוש לא נתתיה לעגנה בקרן זויות אלא להתנהג עמה במנהג אשה לבל יגרע שארה כסותה ועונתה, כמו שמפורשים שלשת הדברים בס' הזוהר שכולם צריכין לתורה, וישנאה כאן רמז סיבת ההרחקה ממנה שבאה מאותה בחינה הנקראת שנאה, ונותן טעם ההרחקה מפני שלא מצא בה תוקף וחוזק, והוא אומר והנה הוא שם עלילות וגו', דקדק לומר והנה הוא להעיר כי אין זה אמת שלא גרם לו אלא השונא השוכן בקרבו, ואלה בתולי בתי וגו' והיו הדברים ברורים כשמלה כמה מעלות וחוזק התורה, שתחילת כל דבר כל העולם כולו בה נברא, בשבילה נברא, ובה מתקיים, וכל טובה הצפונה לעולם הבא ואוצרות החיים והטוב נקנית בה:


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי כלפי ליא » 08 דצמבר 2019, 22:02

כמה קל לאסוף אוסף ציטטות שלא קשורות לענין.
זה שבדור האחרון התירו ללמוד בכוללים בלי לעסוק בפרנסה, זה היה הוראה ששינתה את היהדות החרדית, אבל לא כך היה דרכה של תורה מעולם.

לגמרא בקידושין ל. לא הגעת.
ולברכת שמואל בסוף קידושין בוודאי שלא הגעת, כשהוא כותב שלימוד אומנות בלי חכמות יווניות שאסורות, הרי זה נחשב ממש כמו לימוד תורה, כיון שלומד כדי להתפרנס כדי שיוכל ללמוד.
ועד שאתה מביא את הרמב"ם, וכי אינך מכיר את הרמב"ם של פרקי אבות, שאסר במילים הכי חריפות ללמוד ולהרוויח ממנה, ואין לרמב"ם שום היתר שלא לעסוק באומנות.

ואיך הציטוט מאוה"ח קשור לכאן? אף אחד לא צריך לדעת, מה שקוראים לזה "אבי געהאקט".


עת לדבר
משתמש ותיק
הודעות: 380
הצטרף: 03 ספטמבר 2019, 21:40
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 100 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי עת לדבר » 08 דצמבר 2019, 22:19

אדוני הנכבד, אם אתה רוצה לדעת על מה מדברים תתחיל בבקשה לקרוא הודעות בצורה מסודרת אח"ז תגיב.
זה גם יכבד אותך יותר. הבנת??


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 579
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי חכם באשי » 08 דצמבר 2019, 22:20

כלפי ליא כתב:
08 דצמבר 2019, 22:02

ועד שאתה מביא את הרמב"ם, וכי אינך מכיר את הרמב"ם של פרקי אבות, שאסר במילים הכי חריפות ללמוד ולהרוויח ממנה, ואין לרמב"ם שום היתר שלא לעסוק באומנות.


הרמב"ם גם בהל' ת"ת. ולשונו שם, בין היתר, שהרי זה חילל את ה' (חילול ה'!!) וכיבה מאור הדת וכו' וכו' יע"ש.

ואצל חוג חזו"א יש שעוד חוששים לרמב"ם הזה.

בבריסק מה?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 דצמבר 2019, 22:32

נבשר כתב:
08 דצמבר 2019, 21:16
אמונת אומן כתב:
07 דצמבר 2019, 23:25
ואצ''ל שאצל עדות החסידים התופעה כמעט לא קיימת.
שידוך חסידי נסגר כיום עפ"י רוב עם התחייבות לשנה שכירות, + 80 עד 150 אלש''ח התחייבות כל צד של ההורים, את רוב הסכום מקבלים עפ"י רוב מהגמח של הקהילה.
אני מבין שאני פותח פה נושא חדש בעניין, אבל שאלה חשובה האם אצל החסידים שלא מקבלים דירה ואפי' לא חמישית האם בגלל זה הם לא יוצאים מהלימוד, האם הראש שלהם פחות בגמ' או שיוצאים לעבוד וכדו', אני לא בקי בציבור הזה כמדומה שאתה שייך לשם אולי תענה, ובכלל החסידים לא התאפיינו כ"כ חזק בהעמדת אברכים, ועוד יש לעיין בזה טובא.



אם נמשיך את קו המחשבה הלזה, למה לא נטיל כבר את כל עול כלכלת משפחת החתן האברך לאורך ימים ושנים על השווער? הרי ההפרש בין התחייבות של 100 אלף ש"ח ל700 אלף ש"ח תתבטא בתוספת של 3,000 ש"ח לחודש על המשכנתא, וכשלחתן יש משפחה ברוכה הסכום הנ"ל מהווה חלק קטן מסל ההוצאות החודשי. כך שאם אנו רוצים לוודא שהחתן יוכל להשאר שקוע בלימוד למשך כל ימי חייו, מן הראוי לדרוש תמיכה חודשית מלאה למשך 20 או 30 שנה לפחות. איך השווער ישיג את הסכום? באותה דרך בה הוא משיג את ה700 אלף הראשונים...





נ.ב. גם מבחינה טכנית אינני בטוח שהטענה הזו רלווונטית, מאחר ואחרי כמה ילדים הסכום שחוסכים מסל ההוצאות החודשי ע"י ההתחייבות הגדולה של השווער אינו עולה על יותר מרבע או חמישית מכלל ההוצאות, ובהמשך עוד פחות מזה. כך שקשה לי להאמין שבדיוק הסכום הזה הוא מה שמבדיל בין כולל לעבודה.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 דצמבר 2019, 22:49

עת לדבר כתב:
08 דצמבר 2019, 21:52
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
יתכן והוא ימצא פתרון לכך בדמות כמה גיחות אל אחב"י מעבר לים, שיכולים לסייע מעט בין היתר בשל העובדה שהם בבחינת תינוקות שנשבו ולא שמעו מעולם על השיטה הכלכלית הגאונית שמתנגדת לכל סוג של קשר בין הוצאות להכנסות, ורואה במושג "התנהלות כלכלית אחראית" המצאה מודרנית של אלו שתורה לא מעניינת אותם (כמו הגמרא בסוטה מד,א, למשל).
לגמ' בקידושין כט,ב כנראה עוד לא הגעת.
אני אכן ציינתי לגמרא הזו בדבריי בהודעתי לעיל, ושם אכן מבואר ג"כ החשיבות של התנהלות כלכלית נבונה, ועל כן פסקו שמי שאינו יכול להסתדר כלכלית על ידי לימוד אחרי החתונה ("ריחיים בצווארו ויעסוק בתורה") ילמוד תורה ואח"כ ישא אשה, ולא ישא אשה ויסמוך על הנס (או על הדוד סם...).
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 דצמבר 2019, 23:07

עת לדבר כתב:
08 דצמבר 2019, 21:52
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
 
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
אבל טוב שלא שמעו על שיטה זו, כי מילא אנחנו יכולים להסתמך עליהם במקרים  ה נ ד י ר י ם  בהם השיטה לא מצליחה, אבל על מי הם יסתמכו?...


כדי לשטוף את העינים במחילה מדברי המינות אצטט את דברי הרמב"ם הידועים בסוה"ל שמיטה ויובל 
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה''ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים. הרי דוד ע''ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי:
 

כמדומני שיחידי סגולה הם העונים על ההגדרה שכתב הרמב"ם: "נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו". ואכן בברכות לה,ב מבואר שרוב העולם אין יכולים לנהוג בהנהגה זו, ויעו"ש שכך גם הדריך רבא את תלמידיו. ויעויין בכל הש"ס שכמעט כל התנאים והאמוראים לא אחזו שהם במדרגת רשב"י, ועל כן עסקו באיזה השתדלות, והתנהלותם הכלכלית היתה נבונה ואחראית, ולא סמכו על הנס כלל. משום מה לא מתקבל על דעתי שהיום יש מי שנמצא במדרגה גבוהה יותר מהם, ועל כן יש להניח שנדרשת מכולם - גם מהשקדנים הגדולים ביותר - התנהלות כלכלית נבונה ואחראית. (גם המשגיח שחוזר ומשנן את דברי הרמב"ם על שבט לוי מקבל משכורת מקופת הישיבה...)

כל זה נכתב לפי ההנחה שהניח הכותב, שדברי הרמב"ם על המהלך של שבט לוי תואם למהלך של רשב"י, שאין צריך להתנהל בדרך הטבע. אך הרדב"ז שם הבין בדברי הרמב"ם לא כן, שהרי הרמב"ם עצמו מתנגד נחרצות בהלכות תלמוד תורה למהלך כזה וסובר שעל העוסק בתורה לפרנס עצמו מאיזו אומנות, ועל כן מפרש ש"דבר המספיק לו" היינו שיצליח להתפרנס ע"י עסק מועט במלאכה, ורוב זמנו יקדיש ללימוד (ודלא כרשב"י). גם הדמיון לשבט לוי מוכיח כדבריו, שהרי שבט לוי לא סמכו על הנס אלא יצאו לגרנות והתפרנסו מתרומות ומעשרות (ועם כל זה היו עניים, כמבואר בתוס' יבמות פו,ב, ויש להניח שלא היו מתחייבים על דירות לבנותיהם...).

יש להבהיר למי שלא ברור לו, שאין הנידון כאן האם להיות אברך או לעבוד, כיון שמי שעוסק בתורה ומצליח להתנהל בצורה כלכלית נבונה ואחראית - הרי הוא עונה כל הקריטריונים הנזכרים ואשרי חלקו, וישנם רבים כאלו בדורינו. הנידון כאן הוא האם תלמוד תורה מהווה תירוץ מוצדק להתנהלות כלכלית לא אחראית, ומהמקורות שהבאתי נראה כי הוא מהווה תירוץ מוצדק רק ליחידים העומדים במדרגת רשב"י, ולא לאחרים שאין עומדים במדרגה זו.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 דצמבר 2019, 23:14

עת לדבר כתב:
08 דצמבר 2019, 21:52
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
 
וכן את דברי האור החיים הנפלאים בפר' כי תצא.
כי יקח איש אשה וגו'. דברה תורה כנגד בני אדם גם בני איש אשר חוזרים פניהם מן התורה באומרם כי היום קצר למה שצריך להשתדל על המחיה, ועליהם אמר הכתוב כי יקח איש אשה זאת התורה המאורסה, ובא אליה שכבר זרחה עליהם אורה של תורה בהר סיני וקבלו הלוחות, ושנאה פירוש שאין לבם חפץ לתת לה עונתה במשפט, וכשבא מוכיח לדבר אליו למה תמאס אשת נעורים משיב כי אין התורה זנה ומפרנסת והוא צריך למחיה, גם אינו רואה סימן ברכה מאמצעות לימודה הגם כי יעסוק בה אין נפתחין לו שערי פרנסה טובה, ואדרבא רואה כי כל האנשים שרחקוה ואינם חושבים בה כל עיקר בתיהם מלאים כל טוב, והוא אומרו ושם לה עלילות דברים, והוציא עליה שם רע באומרו את האשה הזאת לקחתי פירוש שאינו כופר בליקוחיה, אלא שאומר ואקרב אליה ולא מצאתי לה בתולים פירוש לשון חוזק כי עוסקיה סביב יחנו לדפוק על דלתי אחרים למצוא טרף, מודיע הכתוב כי הקב''ה שהוא הנקרא אבי הנערה וכנסת ישראל יתבעו עלבונה של תורה לפני בית דין הגדול, והוא אומרו ולקח אבי הנערה ואמה, והוציאו את בתולי הנערה רמז חוזק ועליה והשגות רמות יושגו באמצעותה ויתבעו עלבונה בב''ד כאומרו השערה, והוא מה שאמרו בזוהר כי עתיד הקב''ה לתבוע עלבונה של תורה, וכאומרם במשנה אוי להם לבריות מעלבונה של תורה: והנה טענת העומד לתבוע עלבונה כתובה לפנינו כאומרו ואמר אבי הנערה אל הזקנים את בתי נתתי לאיש הזה לאשה פירוש לא נתתיה לעגנה בקרן זויות אלא להתנהג עמה במנהג אשה לבל יגרע שארה כסותה ועונתה, כמו שמפורשים שלשת הדברים בס' הזוהר שכולם צריכין לתורה, וישנאה כאן רמז סיבת ההרחקה ממנה שבאה מאותה בחינה הנקראת שנאה, ונותן טעם ההרחקה מפני שלא מצא בה תוקף וחוזק, והוא אומר והנה הוא שם עלילות וגו', דקדק לומר והנה הוא להעיר כי אין זה אמת שלא גרם לו אלא השונא השוכן בקרבו, ואלה בתולי בתי וגו' והיו הדברים ברורים כשמלה כמה מעלות וחוזק התורה, שתחילת כל דבר כל העולם כולו בה נברא, בשבילה נברא, ובה מתקיים, וכל טובה הצפונה לעולם הבא ואוצרות החיים והטוב נקנית בה:

האם רבי יוחנן בקידושין כט,ב שונא את התורה? והלא עליו אמרו "אם יתן איש כל הון ביתו באהבה שאהב רבי יוחנן את התורה בוז יבוזו לו" (ויק"ר ל,א), ועם כל זה אמר שאין לישא אשה ואח"כ ללמוד תורה אם לפי דרך הטבע זה לא יצליח.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1655
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי נבשר » 08 דצמבר 2019, 23:16

מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 22:32
אם נמשיך את קו המחשבה הלזה, למה לא נטיל כבר את כל עול כלכלת משפחת החתן האברך לאורך ימים ושנים על השווער? הרי ההפרש בין התחייבות של 100 אלף ש"ח ל700 אלף ש"ח תתבטא בתוספת של 3,000 ש"ח לחודש על המשכנתא, וכשלחתן יש משפחה ברוכה הסכום הנ"ל מהווה חלק קטן מסל ההוצאות החודשי. כך שאם אנו רוצים לוודא שהחתן יוכל להשאר שקוע בלימוד למשך כל ימי חייו, מן הראוי לדרוש תמיכה חודשית מלאה למשך 20 או 30 שנה לפחות. איך השווער ישיג את הסכום? באותה דרך בה הוא משיג את ה700 אלף הראשונים...





נ.ב. גם מבחינה טכנית אינני בטוח שהטענה הזו רלווונטית, מאחר ואחרי כמה ילדים הסכום שחוסכים מסל ההוצאות החודשי ע"י ההתחייבות הגדולה של השווער אינו עולה על יותר מרבע או חמישית מכלל ההוצאות, ובהמשך עוד פחות מזה. כך שקשה לי להאמין שבדיוק הסכום הזה הוא מה שמבדיל בין כולל לעבודה.
לא באתי להכריע בעדיפות, רק הוא הציג כאילו החסידים הולכים בדרך הנכונה וכו', רק באתי להציג שלכל דבר יש מטבע שני ומחיר שמשלמים עליו (שהרי זה הנושא מהו המחיר) תחושה שלי שזה נכון מה שכתבתי, ואכן לפני הרבה הרבה שנים היה מקובל שהשווער משלם 10 שנים מחיה וכדו' (סיפור הב"ח והט"ז כמדומה). ושוב לא באתי להכריע רק להעלות עוד פתחים וצדדים לבית נאמן בישראל.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי שמעיה » 08 דצמבר 2019, 23:22

בבא קמא כתב:
08 דצמבר 2019, 20:47
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
בבא קמא כתב:
08 דצמבר 2019, 15:48

אולי גם כאן ניתן למצוא קשר, אולי הפתרון לבעיה של הדירות הוא להתחזק בהל' בין אדם לחבירו. צריך לחשוב מחוץ לקופסא. מאיפה אנחנו נדע מה הפתרון?
אתה באמת צודק, אם אנשים יחשבו על זולתם (כלומר על חמיהם) ולא על עצמם, זה באמת יפתור את הבעיה. לא פתרון סגולי, אלא פתרון טבעי ביותר.

אך סבורני שאין צורך להרחיק עד כדי לחשוב על טובת אחרים (דבר שכידוע נוגד את מסורת ההשקפה הצרופה, המלמדת שלחשוב על אחרים זה רק כדי לבקר אותם וללחום בהם), כיון שכל בחור שחושב על טובת  ע צ מ ו  יסיק תיכף ומיד את המסקנה המתבקשת שהמערכת הנהוגה עלולה לגרום לו אי אלו קשיים כלכליים בעוד כעשרים שנה, ולהוסיף לסך חובותיו סכום לא משמעותי של מליון או שנים שקלים חדשים.

יתכן והוא ימצא פתרון לכך בדמות כמה גיחות אל אחב"י מעבר לים, שיכולים לסייע מעט בין היתר בשל העובדה שהם בבחינת תינוקות שנשבו ולא שמעו מעולם על השיטה הכלכלית הגאונית שמתנגדת לכל סוג של קשר בין הוצאות להכנסות, ורואה במושג "התנהלות כלכלית אחראית" המצאה מודרנית של אלו שתורה לא מעניינת אותם (כמו הגמרא בסוטה מד,א, למשל). אבל טוב שלא שמעו על שיטה זו, כי מילא אנחנו יכולים להסתמך עליהם במקרים  ה נ ד י ר י ם  בהם השיטה לא מצליחה, אבל על מי הם יסתמכו?...

אתה יכול להתחרות בגדולי האנטישמים
רק חסר בסוף דבריך קריקוטרה של יהודי עם אף ארוך וזקן מדובלל.

הרב @בבא קמא, מדבריך מתקבל הרושם כביכול האנטישמים מדברים דברי טעם ומביאים נימוקים נכונים לשנאת היהודים שלהם.
 


פותח הנושא
בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי בר נש » 08 דצמבר 2019, 23:25

יהודי נכבד המכנה את עצמו @עת לדבר ,
אתה מביא מקורות ידועים על חשיבות תלמוד תורה, על המעלה של מי שנשאו ליבו לעסוק בתורה ומניח חיי שעה ועל שהקב''ה יעזור לו בעולם הזה. אבל זה לא מכסה אותם הנוהגים לדרוש או לעודד לדרוש סכומים שרוב רובם של ההורים של בנות שמעוניינות להתחתן עם אדם שתורתו אומנותו לא מסוגלים להוציא באופן עצמאי כדי שהלומד הצעיר לא יסבול שום קושי מהקשיים המצויים בחיי דוחק ושדאגות הפרנסה לא יפריעו אותו בלימודו. אלא להיפך זה מכבד רק אנשים שמחליטים באחריות מלאה שתורתם תהיה אומנותם וחייהם יהיו צנועים ומוכנים לחיי דוחק וזו מעלתם.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 דצמבר 2019, 23:26

נבשר כתב:
08 דצמבר 2019, 23:16
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 22:32
אם נמשיך את קו המחשבה הלזה, למה לא נטיל כבר את כל עול כלכלת משפחת החתן האברך לאורך ימים ושנים על השווער? הרי ההפרש בין התחייבות של 100 אלף ש"ח ל700 אלף ש"ח תתבטא בתוספת של 3,000 ש"ח לחודש על המשכנתא, וכשלחתן יש משפחה ברוכה הסכום הנ"ל מהווה חלק קטן מסל ההוצאות החודשי. כך שאם אנו רוצים לוודא שהחתן יוכל להשאר שקוע בלימוד למשך כל ימי חייו, מן הראוי לדרוש תמיכה חודשית מלאה למשך 20 או 30 שנה לפחות. איך השווער ישיג את הסכום? באותה דרך בה הוא משיג את ה700 אלף הראשונים...





נ.ב. גם מבחינה טכנית אינני בטוח שהטענה הזו רלווונטית, מאחר ואחרי כמה ילדים הסכום שחוסכים מסל ההוצאות החודשי ע"י ההתחייבות הגדולה של השווער אינו עולה על יותר מרבע או חמישית מכלל ההוצאות, ובהמשך עוד פחות מזה. כך שקשה לי להאמין שבדיוק הסכום הזה הוא מה שמבדיל בין כולל לעבודה.
לא באתי להכריע בעדיפות, רק הוא הציג כאילו החסידים הולכים בדרך הנכונה וכו', רק באתי להציג שלכל דבר יש מטבע שני ומחיר שמשלמים עליו (שהרי זה הנושא מהו המחיר) תחושה שלי שזה נכון מה שכתבתי, ואכן לפני הרבה הרבה שנים היה מקובל שהשווער משלם 10 שנים מחיה וכדו' (סיפור הב"ח והט"ז כמדומה). ושוב לא באתי להכריע רק להעלות עוד פתחים וצדדים לבית נאמן בישראל.



שומע את הטענה, אך כפי שכתבתי בהערה נראה שהמחיר הזה הוא לא מה שעושה את ההבדל. כמו במקרים רבים אחרים, נראה שהסיבה והתוצאה הם להיפך:  מאחר ובציבור האברכי ישנו אידיאל להשאר בלימוד, ממילא התפתחה אצלו גישה שההורים צריכים לקנות דירות כדי לסייע לחתן ללמוד, משא"כ בציבור שאינו אוחז במהלך זה אין סיבה שתווצר כזו גישה. אבל קניית הדירה היא לא הסיבה בשלה אברכים נשארים בלימוד, גם אם היא בהחלט מסייעת. עכ"פ לא במצב של יוקר הדיור דהיום.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 דצמבר 2019, 23:28

בר נש כתב:
08 דצמבר 2019, 23:25
יהודי נכבד המכנה את עצמו @עת לדבר ,
אתה מביא מקורות ידועים על חשיבות תלמוד תורה, על המעלה של מי שנשאו ליבו לעסוק בתורה ומניח חיי שעה ועל שהקב''ה יעזור לו בעולם הזה. אבל זה לא מכסה אותם הנוהגים לדרוש או לעודד לדרוש סכומים שרוב רובם של ההורים של בנות שמעוניינות להתחתן עם אדם שתורתו אומנותו לא מסוגלים להוציא באופן עצמאי כדי שהלומד הצעיר לא יסבול שום קושי מהקשיים המצויים בחיי דוחק ושדאגות הפרנסה לא יפריעו אותו בלימודו. אלא להיפך זה מכבד רק אנשים שמחליטים באחריות מלאה שתורתם תהיה אומנותם וחייהם יהיו צנועים ומוכנים לחיי דוחק וזו מעלתם.

בקיצור: המעלה של העוסק בתורה ומניח חיי שעה הוא רק כשזה בא על חשבון עצמו בלבד, לא על חשבון אחרים!


אסף
משתמש ותיק
הודעות: 313
הצטרף: 20 פברואר 2019, 01:36
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 189 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: בקורת נוקבת מאת הרב דוד זריצקי זצ''ל

שליחה על ידי אסף » 08 דצמבר 2019, 23:30

עת לדבר כתב:
08 דצמבר 2019, 21:52
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
יתכן והוא ימצא פתרון לכך בדמות כמה גיחות אל אחב"י מעבר לים, שיכולים לסייע מעט בין היתר בשל העובדה שהם בבחינת תינוקות שנשבו ולא שמעו מעולם על השיטה הכלכלית הגאונית שמתנגדת לכל סוג של קשר בין הוצאות להכנסות, ורואה במושג "התנהלות כלכלית אחראית" המצאה מודרנית של אלו שתורה לא מעניינת אותם (כמו הגמרא בסוטה מד,א, למשל).
לגמ' בקידושין כט,ב כנראה עוד לא הגעת.
מבקש אמת כתב:
08 דצמבר 2019, 18:19
אבל טוב שלא שמעו על שיטה זו, כי מילא אנחנו יכולים להסתמך עליהם במקרים  ה נ ד י ר י ם  בהם השיטה לא מצליחה, אבל על מי הם יסתמכו?...


כדי לשטוף את העינים במחילה מדברי המינות אצטט את דברי הרמב"ם הידועים בסוה"ל שמיטה ויובל 
ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני ה' לשרתו ולעובדו לדעה את ה' והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה ה' חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה''ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים. הרי דוד ע''ה אומר ה' מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי:
וכן את דברי האור החיים הנפלאים בפר' כי תצא.
כי יקח איש אשה וגו'. דברה תורה כנגד בני אדם גם בני איש אשר חוזרים פניהם מן התורה באומרם כי היום קצר למה שצריך להשתדל על המחיה, ועליהם אמר הכתוב כי יקח איש אשה זאת התורה המאורסה, ובא אליה שכבר זרחה עליהם אורה של תורה בהר סיני וקבלו הלוחות, ושנאה פירוש שאין לבם חפץ לתת לה עונתה במשפט, וכשבא מוכיח לדבר אליו למה תמאס אשת נעורים משיב כי אין התורה זנה ומפרנסת והוא צריך למחיה, גם אינו רואה סימן ברכה מאמצעות לימודה הגם כי יעסוק בה אין נפתחין לו שערי פרנסה טובה, ואדרבא רואה כי כל האנשים שרחקוה ואינם חושבים בה כל עיקר בתיהם מלאים כל טוב, והוא אומרו ושם לה עלילות דברים, והוציא עליה שם רע באומרו את האשה הזאת לקחתי פירוש שאינו כופר בליקוחיה, אלא שאומר ואקרב אליה ולא מצאתי לה בתולים פירוש לשון חוזק כי עוסקיה סביב יחנו לדפוק על דלתי אחרים למצוא טרף, מודיע הכתוב כי הקב''ה שהוא הנקרא אבי הנערה וכנסת ישראל יתבעו עלבונה של תורה לפני בית דין הגדול, והוא אומרו ולקח אבי הנערה ואמה, והוציאו את בתולי הנערה רמז חוזק ועליה והשגות רמות יושגו באמצעותה ויתבעו עלבונה בב''ד כאומרו השערה, והוא מה שאמרו בזוהר כי עתיד הקב''ה לתבוע עלבונה של תורה, וכאומרם במשנה אוי להם לבריות מעלבונה של תורה: והנה טענת העומד לתבוע עלבונה כתובה לפנינו כאומרו ואמר אבי הנערה אל הזקנים את בתי נתתי לאיש הזה לאשה פירוש לא נתתיה לעגנה בקרן זויות אלא להתנהג עמה במנהג אשה לבל יגרע שארה כסותה ועונתה, כמו שמפורשים שלשת הדברים בס' הזוהר שכולם צריכין לתורה, וישנאה כאן רמז סיבת ההרחקה ממנה שבאה מאותה בחינה הנקראת שנאה, ונותן טעם ההרחקה מפני שלא מצא בה תוקף וחוזק, והוא אומר והנה הוא שם עלילות וגו', דקדק לומר והנה הוא להעיר כי אין זה אמת שלא גרם לו אלא השונא השוכן בקרבו, ואלה בתולי בתי וגו' והיו הדברים ברורים כשמלה כמה מעלות וחוזק התורה, שתחילת כל דבר כל העולם כולו בה נברא, בשבילה נברא, ובה מתקיים, וכל טובה הצפונה לעולם הבא ואוצרות החיים והטוב נקנית בה:

השאלה אליך היא פשוטה מאד -

האם יש איסור לעבוד?

האם מישהו שעובד לפרנסתו מאחר שכך סיבב מסבב הסיבות - כל אחד לפי מה שהוא - והוא עדיין ירא שמים בכל הנהגתו, הוא פחות עובד השם ממי שנחשב אברך?

ודאי שמעלתם של אלו שמוסרים עצמם ללימוד התורה וגדלים בתורה וביראתה רמה וגבוהה מעל כולם, ובדרך כלל מי שהוא אברך שואף להגיע לשם, אבל אין זה מעניק שום היתר ליטול את השם למי שאינו כזה רק מפני שאיננו עובד, ואין זה מוריד מדרגתם של שאר עובדי השם לפי מה שהם.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים