הגמ' המפורסמת על הלל ושמאי האם שמאי היה שמאי

יעקב שלם

משתמש ותיק
שמאי דחפו באמת הבניין

למה שיהיה לו אמת הבניין

אמרו לי שיש פירוש ששמאי היה שמאי
האם מישהו שמע כזאת
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
צדק הרב @הנופל -

חתם סופר שבת לא, א
על רגל אחד, רוצה לומר או יהי' נימוסיות בין אדם לחבירו לבד כדתנו האפיקורסים דלית להו תכלית אלא שלום בין איש לרעהו או כלו פרוש לה' כמו חנוך בן ירד, ע"כ דחפו ב"ש באמת הבנין כי הוא הי' ת"ח וגם בנאי באמת הבנין וזה וזה עלה בידו, והלל א"ל שאין כאן אלא רגל א' שיקיים הנימוסיות וא"כ לא יהי' הקדוש ברוך הוא כהדיוט מה דעלך סני וכו' ואיך נעשה נגד רצון בוראנו ית"ש:

אמנם המהרש"א פירש שדחפו דווקא באמת הבנין לרמוז ש"כמו שהבנין אי אפשר לו לעמוד ביסוד אחד כן התורה רחבה במצותיה אי אפשר לה ליתן יסוד אחד, וכן רמז לו לקמן באמת הבנין גבי על מנת שיעשוני כהן גדול דאין התורה עומדת על יסוד הכהונה לבד". עיי"ש, ועכ"פ עדיין קשה מהיכן היה לו אמת הבנין, וצ"ל כהחת"ס.
 

נבשר

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
שמאי דחפו באמת הבניין

למה שיהיה לו אמת הבניין

אמרו לי שיש פירוש ששמאי היה שמאי
האם מישהו שמע כזאת
ופעם שמעתי ביאור, ששמאי עניינו מידת הדין, והיינו שלכל דבר יש גבול ומידה וזה קיום הדבר, והיינו דחפו באמת הבנין שבידו, היינו שזה עניינו ומציאות שמאי האמה היא הבונה שא הבנין, ובנין נמי הוא במידה.
 

פראנק

משתמש ותיק
שמאי הזקן היה צריך מקל אבל היה חכם ואינו לפי כבודו וזה המקור להגרי"ז
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
שם משמואל בראשית פרשת בראשית:
שאין לומר ששמאי הזקן הי' בנאי, והיתה כ"כ מלאכתו קבע עד שתמיד היתה אמת הבנין בידו,
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
בן יהוידע על הגמ' 'דחפו באמת הבנין שבידו':
והנה לפי פשט המאמר שמאי היה מתפרנס במלאכה זו, שדרכם היה לבנות הבנאי את הבית, ובעבור שכרו יביא אחד בקי לתת ערך לשכר הבנין, וזה צריך לו אמה בידו למדוד בה עובי הכותלים וארכן ורחבן, ויהיה חכם בתשבורת כי יש כותל ראשו אחד עב והולך ומתמעט העובי בהדרגות עד סופו ויש להפך, ועוד בזה יש אופנים שונים וצריך חכם גדול בקי בחשבון ותשבורת לתת ערך לכל חלק בפני עצמו, וזו היתה מלאכתו של שמאי הזקן שיהיה מעריך, ולכן תמיד אמת הבנין בידו שבה מודד והיא כלי אומנות שלו.
 

שמחה מנתניה

משתמש ותיק
ברוח מדרש השמות
אולי אפשר לדרוש שהלל מלשון הילול
שדרכו של הילל היתה בדרך הילול לראות תמיד את הצד המאיר והמהולל שיש במציאות
שהוא מסטרא דימין מידת החסד
אולם שמאי משמאל ובתבונה תתכונן הבית
על כן שקל כל דבר על משקלו המדויק
ועיקר צורתו כפי שקיימת בעולם
ולא התמקד על צד ההילול שבו
 
חלק עליון תַחתִית