שאלה חדשה: הלכות שיווק שותפים באינטרנט 2019 (למניינם)

צמאה לך נפשי

משתמש חדש
נידון חדש: שימוש בקישורי שותפים לרווח באופן שאין מביא לקוחות לבעה"ב ולכאורה אין דעת בעה"ב לזה
קישורי שותפים

דבר מצוי בזמנינו שיש חנויות מקוונות ברשת הממוחשבת, ובעלי החנויות מעוניינים לשווק את המוצרים בחנות שלהם לקהלים שאינם מגיעים אליהם בכוחות עצמם, ולכן מעניקים סכום כסף כל שהוא לכל מי שמביא להם לקוחות.
המערכת בנויה באופן שכל אחד שנרשם להיות במעמד "שותף" מקבל קישור מזהה עבור האתר, שכאשר מאן דהו נכנס לאתר דרך הקישור הזה, המערכת מזהה אוטומטית שהשותף דנן הביא לקוח, ואם הגולש הזה רוכש מוצר כל שהוא הרכישה נזקפת לזכות השותף, והוא מקבל אחוזים מהרכישה לחשבון הבנק שלו (או הטבות בכל נושא אחר כמו כאן לדוגמה).
כיום רוב החברות הגדולות לשיווק מוצרים פיזיים או דיגיטליים ברשת משתמשות בשיטה זו על מנת לקדם את המוצרים שלהם ללקוחות נוספים מלבד הלקוחות שהיו מגיעים לאתר באופן ישיר.
היתרון בשיטה זו ברור, שבעצם במקום לשלם על פרסומות נוספות שלא בהחלט מביאים לקוחות, משלמים על כל סרסור משווק רק על לקוחות אמיתיים שהוא מביא, ובמידה והוא הביא לקוחות שני הצדדים שמחים בכך, ואם לא הביא לקוחות אין בעה"ב של האתר מתחייב לכלום.
תופעה מצויה
והנה ישנה תופעה מצויה שמאן דהו ראובן הקים חנות אינטרנטית התומכת בקישורי שותפים, ובא רעהו שמעון וקפץ על המציאה והקים חנות וירטואלית מקבילה שהמוצרים בחנות הזו הם בעצם רק קישורי שותפים לחנות המקורית, ומרוויח כסף מידי חודש על רכישות שבוצעו באמצעות הקישורים שלו בלי לטרוח במוצרים וברכישות כלל, אלא רק מהפניות לקוחות בלבד מהאתר שלו לאתר המקורי. (כמובן שלא באתי בזה לדון אם הדבר שווה מבחינה עיסקית ומה רמת הסיכויים להצליח בזה בייחס לתחרות בשוק ובייחס להרבה דברים ויש להתייעץ עם אנשי מקצוע).
הנהוג בזה
והנה באופן זה במקרים רבים ליכא למיחש שיש בזה בעיה משום שבעה"ב של החנות המקורית שמח בכך, שהרי ככלות הכל רווחיו גדלים מכל זה, שהרי בשורה התחתונה כמה שיש ריבוי אתרים וריבוי מפיצים יש יותר רכישות באתר שלו. 
ולמרות שיש לקוחות שלולי האתר של שמעון היו פונים לאתר של ראובן ישירות, וכעת בגלל האתר השני הוא נצרך לשלם אחוזים לשני, מ"מ יש כאן רווחים, מחמת ריבוי הפרסום שזה עושה שמגדיל רכישות, וזה מקזז את זה, ולדוגמה בעלמא אם החנות של ראובן היא חנות ברשת, ובא רעהו שמעון ועשה מהחנות שלו גם תוסף לדפדפן כרום וגם אפליקציה לאנדרואיד ואפליקציות מסוגים שונים, נמצא שפנה שמעון לקהל יעד חדש שראובן לא היה בכוחו ובמחשבתו להגיע אליהם, ורק משום שהוא פתח בפני הציבור את האפשרות לקבל כסף על קישורי שותפים הסכים שמעון לפתח אפליקציות כאלה, ונמצא שמעון מגדיל תנועה לאתר, ולא אכפת ליה לראובן לשלם לו אחוזים מסויימים שהיה יכול לחסוך לולא שמעון וכנ"ל.
ונמצאו שני הצדדים שמחים, המוכר ראובן שמח שהגיע לקהל יעד נוסף, ושמעון שמח על הרווחים שהוא מקבל מראובן (כמובן שלא נכנסתי בזה למקרים ספציפיים שיש טענה לראובן על שמעון שלוקח ממנו אנשים שכבר היו לקוחות שלו אלא רק ע"ד הרוב לפי מה שמתנהל המסחר בזמנינו וכמובן שבכל שאלה יש להידיין ולהתפשר ביניהם או לפנות לב"ד).
שאלה חדשה
והנה לאחרונה הסתפקתי בציור חדש מה יהיה הדין באופן ששמעון לא פיתח אתר או אפליקציה להביא קהלים חדשים לאתר של ראובן, אלא שמעון פיתח תוכנה שמותקנת על המחשב, שהתוכנה אינה עושה כלום בעניין השותפות הזו, אלא רק שבכל פעם שהמשתמש במחשב זה (שעליו מותקנת התוכנה) נכנס לאתר שיש בו קישורי שותפים, התוכנה מזהה שהוא ניסה להיכנס לאתר זה, ומייד מפנה אותו לקישור השותף של שמעון לאתר זה, ובמערכת הבקרה של האתר נרשם ששמעון הפנה את הלקוח הזה לאתר הזה.
והנה מצד המציאות זה יכול להיות ששמעון המתכנת של התוכנה הזו יש לו רשימה של אלפי אתרים, ובכל אחד יש לו קישור שותף אישי שלו, ובכל פעם שהתוכנה תזהה שהוא נכנס לאחד מהאתרים הללו הרי היא מפנה אותו אוטומטית לקישור השותף של זה.
וכיצד שמעון יביא משתמשים לתוכנה שלו? יתכן שיציע הטבה כל שהיא למי שמתקין את התוכנה, ויתכן שהתוכנה שלו תכלול פונקציות אחרות, כגון האצת המחשב, או עריכת תמונות, או כל דבר שלא יהיה, ויחד עם התוכנה מגיעה הפונקציה הזו של הפנייה תמיד לקישור שותפים. 
לענייננו לכאורה אין נפק"מ כיצד שמעון יביא משתמשים לתוכנה שלו.
השאלה האם מותר לשמעון לעשות תוכנה כזו שמקבל כסף מראובן בעל האתר, למרות שלא הביא שום לקוח חדש לאתר, ואין ראובן מרוויח על ידו כלום, אלא רק מי שנכנס בכל מקרה על דעת עצמו לאתר מופנה לקישור השותפים של שמעון.
והנה יש לשער שמן הסתם אם בעל האתר ראובן היה יודע מכך ששמעון נוהג כן היה מוחה על כך ומבטל לאלתר את שותפותו עם שמעון (אם היה לו גם זמן לטפל בכך כמובן).
שכן כל עניין שותפות זו הוא להרבות לקוחות חדשים וקהל יעד חדש שלא חשבו עד כה לרכוש בחנות זו, ובתמורה על הרווח הגדול שנכנס מקהל יעד חדש שווה לראובן לשלם כמה שקלים למי שמביא את הקהל הזה, אבל לקוחות קיימים שכבר עומדים באתר מהיכי תיתי שיסכים להפנות אותם לקישור שותף ולשלם על כך.
והנה יש מקום לדון באופן ששמעון מצא את ראובן שמתעניין במוצר מסויים של חנות פלונית ומזרז אותו לרכוש את המוצר ושולח לו את הקישור שותפים שלו לרכישה, שבאופן זה יש יותר מקום להסתפק שאולי נחשב גם כמי שבא לזרז אותו, ואפשר שדעת בעל הבית לשלם אחוזים גם על מי שמזרז את חבירו לרכוש מוצר, דהרי ניחזי אנן שאם היה בעה"ב לפנינו היה עושה מאמצים לזרז אותו ואפילו לשלם קצת על הזירוז הזה, ונמצא שמי שמזרז את הלקוח לרכוש שליחותיה קעביד, וכמובן שהכל לפי העניין כמה הלקוח קודם לכן היה מסופק אם לרכוש, וכמה הוא מזרז אותו לרכוש.
אבל בענייננו שאין שום רווח כל שהוא, צע"ג אם יש מה לסמוך להתיר דבר כזה.
וממילא יש מקום לדון האם מעשה כגון זה הוא מותר או אינו הגון או אסור לגמרי.
נידונים נוספים על דרך זה
ויש לדון בזה עוד, אם נימא שאסור לשמעון השותף עצמו לעשות כן, מה יהיה הדין באופן שכבר מותקנת על המחשב של לוי התוכנה של שמעון, ולוי כעת בא לרכוש מהחנות של ראובן, האם מחוייב לוי למחוק את התוכנה של שמעון מהמחשב שלו לפני שנכנס לאתר של ראובן, על מנת שלא יעבור כסף מראובן לשמעון שלא כדין, (ויש לדון אם מערכת ממוחשבת שמעבירה כספים באופן אוטומטי על ידי פעולה מסויימת חשיב כגזל בגרמא או בידים), או דיש איזה טעם להתיר לרכוש מהאתר גם דרך תוכנה זו. 
(יש לציין דאם נכנס פעם אחת דרך מחשב עם התוכנה הנ"ל יתכן שצריך למחוק קובצי עוגיות במחשב גם אם הסיר את התוכנה, ולא נכנסתי למציאות בזה ולהסביר בהרחבה את כל עניין הקבצי עוגיות בקשרי שותפים כיצד זה עובד).
ועל דרך זה יש לדון, אם באמת נימא דאסור כנ"ל, מה הדין אם כבר רכש לוי מהאתר של ראובן דרך מחשב שמותקנת עליו תוכנה כזו, ובעצם מחמתו עברו כספים מראובן לשמעון שלא כדין, האם מוטל עליו להתפייס כעת מול ראובן או לא. 
וגם על שמעון גופיה יש לדון אם זה כסף שאפשר להוציא משמעון בב"ד או לא.
 
 

צמאה לך נפשי

משתמש חדש
פותח הנושא
וגם אם היה חילוק בין מהות המוכר, יש לברר אם הנהלת האתר היא המפסידה מתשלום האחוזים, או (לכה"פ גם) המוכר של המוצר הנמכר ע"י הקישור, וכמובן שיש מוכרים מכל הגזעים להבדיל ביניהם אא"ה, ומ"מ נפסק בהלכה שגזל גוי אסור וכנ"ל.
 

צמאה לך נפשי

משתמש חדש
פותח הנושא
בענין השאלה החדשה הנ"ל, עלה במחשבתי איזו סברא ע"ד, אפשר להגדיר הדברים יותר, דלכאורה זה נוגד כל המציאות של קישורי שותפים, שהם בעצם שכר פועל כמו תיווך, והטכנולוגיה שמבצעת את הקישורים היא רק האמצעי לברר את המגיע לו בתורת פועל, ומי שכעת כבר נמצא באתר ושמעון משתמש בטכנולוגיה זו בשביל שהמנוע יעשה שהוא הגיע ממנו אין יכול לבקש שכר על זה כיון שהעיקר שעליו בא השכר, דהיינו הפעולה של התיווך, חסרה כאן. האם נכונה סברא זו?
אשמח לחו"ד חו"ר הפורום האם אני טועה בהצעת סברא זו או שיש בה ממש.
 
חלק עליון תַחתִית