לפני עור באונס

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
המאיים על חברו שאם לא יחלל שבת יהרגנו, ומשום פיקוח נפש עבר וחילל שבת, אף שעבר על מעשה מכוער במיוחד, האם המאיים עבר על "לפניי עור", הא העובר לא עבר על איסור שהיה מותר לו משום פ"נ, וא"כ הוא כלל לא הכשיל אותו,
האם יש לא' מהרבנים מקורות לזה? [סברות יודע אף אני] 
 

חזק

משתמש ותיק
file.php
 

יהודי נאמן

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
המאיים על חברו שאם לא יחלל שבת יהרגנו, ומשום פיקוח נפש עבר וחילל שבת, אף שעבר על מעשה מכוער במיוחד, האם המאיים עבר על "לפניי עור", הא העובר לא עבר על איסור שהיה מותר לו משום פ"נ, וא"כ הוא כלל לא הכשיל אותו,
האם יש לא' מהרבנים מקורות לזה? [סברות יודע אף אני] 
או אפשר לשאול בנוסח כזה, איזה איסור עובר המאיים על חבירו שאם לא יחלל שבת יהרגנו והולך חבירו ומחלל את השבת על ידי היתר של פיקוח נפש?
 
 

מיקי

משתמש רגיל
זכור לי שיש חקירה באחרונים לגבי אחד שאנסו אותו האם אין לנאנס איסור בכלל, או שהאיסור קיים ורק הותר לו, ובהגדרה שונה האם האיסור לא נאמר בפיקוח נפש או שזה היתר, (הותרה או דחויה), ואם אין איסור בכלל אז לא עבר על לפני עור, ויתכן לומר שהמכשיל עובר על האיסור שהותר בזה שגרם שיהיה מותר.
 

אלי פלדמן

משתמש ותיק
כמה מקורות:

הפרמ"ג (מ"ז סי' שמג ס"ק א קרוב לסופו) ז"ל: "עוד אני העני מסופק, א"כ אנס לגדול שיאכל נבילה וחמץ בפסח וכדומה ילקה המאנס (-משום ספיה) ...וודאי איסורא עבד לפני
עור אלא דלא לקי וכדכתיבנא כאן בזה".

וכן כתב האבני נזר (יו"ד סי' קכג אות ח).

וכן ר' אלחנן וסרמן בקובץ שיעורים (כתובות אות יב) עיין שם בראייתו.

וכן באגרות משה (יו"ד ח"א סי' ג, וח"ה סי' יג אות ט) עי"ש.

וכן במנחת שלמה (ח"א סי' ז) ז"ל: "ואף שהמכשיל את חבירו לעבור על לאו באונס אפשר דשפיר עובר בלפני עור."
 

שלמה בן דוד 15

משתמש ותיק
מיקי אמר:
זכור לי שיש חקירה באחרונים לגבי אחד שאנסו אותו האם אין לנאנס איסור בכלל, או שהאיסור קיים ורק הותר לו, ובהגדרה שונה האם האיסור לא נאמר בפיקוח נפש או שזה היתר, (הותרה או דחויה), ואם אין איסור בכלל אז לא עבר על לפני עור, ויתכן לומר שהמכשיל עובר על האיסור שהותר בזה שגרם שיהיה מותר.

חמדת שלמה
 

נדיב לב

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
המאיים על חברו שאם לא יחלל שבת יהרגנו, ומשום פיקוח נפש עבר וחילל שבת, אף שעבר על מעשה מכוער במיוחד, האם המאיים עבר על "לפניי עור", הא העובר לא עבר על איסור שהיה מותר לו משום פ"נ, וא"כ הוא כלל לא הכשיל אותו,
האם יש לא' מהרבנים מקורות לזה? [סברות יודע אף אני] 
בקובץ שיעורים כתובות אות יב דן בזה במכשיל את חבירו ע"י שאנסו אי עובר המכשיל דסו"ס הכשילו בעבירה או דנימא דכיון דאינו נענש ולא חשיב מעשה עבירה כלפי הנכשל א"כ אינו בכלל מכשול.
ולכאורה תלוי בחקירה המפורסמת האם לפנ"ע באיסורים הינו פרט ואבזרייהו מהאיסור או אינו אלא לאו כללי שלא יכשיל חבירו ולא יתן מכשול
ולצד הראשון י"ל שגם באונס עבר משום לפנ"ע דהא נכלל באיסור שלא יכשיל חבירו ומאי איכפת דאינו נענש סו"ס נצטווה שלא יעביר חבירו בעצם העבירה אולם אם לפנ"ע הינו לאו כללי שלא יכשיל חבירו ולא יתן מכשול כ"ז דוקא שיש שם מכשול אולם באונס דלא חשיב מעשה עבירה להנכשל אפשר שגם המכשיל אינו עובר מדאורייתא.
וידועה שיטת חלק האחרונים בדין אונס רחמניה פטריה והוא דהתורה לא ייחסה את העבירה כלל ואין זה רק פטור מעונש והקובץ שיעורים שם אות ה העיר מיהת"י שהתורה חידשה דמעשה עבירה באונס לא חשיב כלל עיי"ש ואפשר לפ"ז דהספק שהסתפקנו תלוי בדבריהם ולשיטתם.
ומ"מ נראה לבאר בדברי האחרונים דבאונס לא חשיב מעשה עבירה היינו דבמציאות ודאי קיים המעשה ורק דינית המעשה בטל וכלפי שמיא אינו קיים. ולפ"ז אפשר דמעשה העבירה אינו מתיחס לעושה באונס אולם המכשיל שגרם לעבירה בידיעה ובמזיד אפשר דכלפיו המעשה חשיב, דהא במציאות הינו קיים ומייחסים להמכשיל
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מיקי אמר:
זכור לי שיש חקירה באחרונים לגבי אחד שאנסו אותו האם אין לנאנס איסור בכלל, או שהאיסור קיים ורק הותר לו, ובהגדרה שונה האם האיסור לא נאמר בפיקוח נפש או שזה היתר, (הותרה או דחויה), ואם אין איסור בכלל אז לא עבר על לפני עור, ויתכן לומר שהמכשיל עובר על האיסור שהותר בזה שגרם שיהיה מותר.
אם הותר למה יעבור על האיסור. וכי מצאנו איסור על גרימת היתר?
 

בן אהרון

משתמש ותיק
חשבתי להביא ראיה מגמ' חולין נ, א דנמנע שמשו של רבי חנינא למסור לר''ח חלב מסויים משום שהשמש עצמו נהג בו היתר.
ויש שפירשו דבכה''ג שייך לפנ''ע אפ' דליכא איסור לנכשל (הביאו את הנדון כאן)
והנה אי ליכא לפני עוור באונס מדוע נמנע השמש, הרי ר''י היה אוכל מזה במתכוון משום שנוקט שהוא מותר, ואין לך אונס גדול מזה.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
המאיים על חברו שאם לא יחלל שבת יהרגנו, ומשום פיקוח נפש עבר וחילל שבת, האם המאיים עבר על "לפניי עור"?
המאיים חייב סקילה מדין שליחות, דבכה"ג דשליח בעל כרחיה עביד, יש שליח לדבר עבירה.​
 

בר נש

משתמש ותיק
בגמ׳ חולין נד: כתוב ששמואל לא רצה שימכרו לנוכרים עופות שבהם היה ספק דרוסה (ולשיטתו הם אסורים) שמא הנוכרים ימכרו אותם שוב לישראל. ואילו ישראל יקנה אותם הוא יסמוך על הרוב ויאכל אותם בהיתר. נראה שצריך לדאוג שלא יבוא אדם לעבור עבירה באונס (הגם שספק ישראל יאכל ספק לא יאכל, ספק דרוסה ספק אינה).
לא ברור לי אם ספק דרוסה אסור מדאורייתא או מדרבנן.
 

חימקו

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
רוצה להתעלות אמר:
המאיים על חברו שאם לא יחלל שבת יהרגנו, ומשום פיקוח נפש עבר וחילל שבת, האם המאיים עבר על "לפניי עור"?
המאיים חייב סקילה מדין שליחות, דבכה"ג דשליח בעל כרחיה עביד, יש שליח לדבר עבירה.​

איני יודע מאין חידוש זה. 
חוץ מזה, המאוים לא עבר עברה כי הרי היה חייב לחלל מצד וחי בהם, א"כ איך ייתכן שהמאיים ישא בעונש העבירה שכלל לא נעשתה.
 

מתאבק בעפר

משתמש רגיל
גם בחזו"א אבן העזר סי' לו' אות ב' מבואר שעובר בלפני עור
וז"ל: "כתוחב לחבירו חלב בגרונו לאונסו, רק התוחב חייב משום לפני עור - ושאר לאוין ועשין שבין אדם לחבירו"

 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
חימקו אמר:
א. איני יודע מאין חידוש זה. 
ב. איך המאיים ישא בעונש העבירה שכלל לא נעשתה?
א. מהא דחצר משום שליחות בפרק שנים אוחזין.​
ב. המעשה מתייחס אליו, והרי עשה מלאכה בשבת.
 
 
חלק עליון תַחתִית