האם הקב"ה מונה דפים או שעות

יעקב שלם

משתמש ותיק
אמרו לי שהרב שלום כהן אמר בסיום הש"ס של ש"ס

אין הקב"ה מונה דפים אלא שעות
וכמובן אמר מקור אשמח אם מישהו ידע מה הוא

עוד העירו לי שבחז"ל איתא ויקרא רבה מובא ביסוד התשובה לרבינו יונה 
לגבי בעל תשובה היה לומד דף אחד ישנה ב דפים
 

שלמה בן דוד 15

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אמרו לי שהרב שלום כהן אמר בסיום הש"ס של ש"ס

אין הקב"ה מונה דפים אלא שעות
וכמובן אמר מקור אשמח אם מישהו ידע מה הוא

עוד העירו לי שבחז"ל איתא ויקרא רבה מובא ביסוד התשובה לרבינו יונה 
לגבי בעל תשובה היה לומד דף אחד ישנה ב דפים
ובלי מקור לא מובן לך שהקב"ה מונה את זמן העסק ולא את הרווח בעסק?

ומה שנכתב בויקרא רבה היה לומד דף אחד ישנה ב דפים בא להורות על איכות זמן הלימוד שיעסוק בדף השני כבדף הראשון ואם היה כותב היה לומד א שעה לומד ב שעות היה משמע גם בלא ניצול הזמן בשעה השניה
 

HaimL

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אמרו לי שהרב שלום כהן אמר בסיום הש"ס של ש"ס

אין הקב"ה מונה דפים אלא שעות
וכמובן אמר מקור אשמח אם מישהו ידע מה הוא

עוד העירו לי שבחז"ל איתא ויקרא רבה מובא ביסוד התשובה לרבינו יונה 
לגבי בעל תשובה היה לומד דף אחד ישנה ב דפים


בויקרא רבה וברבינו יונה מוזכר דף? דף גמרא זה מושג שהתחיל עם הדפסת התלמוד.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
יעקב שלם אמר:
אמרו לי שהרב שלום כהן אמר בסיום הש"ס של ש"ס

אין הקב"ה מונה דפים אלא שעות
וכמובן אמר מקור אשמח אם מישהו ידע מה הוא

עוד העירו לי שבחז"ל איתא ויקרא רבה מובא ביסוד התשובה לרבינו יונה 
לגבי בעל תשובה היה לומד דף אחד ישנה ב דפים


בויקרא רבה וברבינו יונה מוזכר דף? דף גמרא זה מושג שהתחיל עם הדפסת התלמוד.
ראיתי רק ברבינו יונה 
מובא שם שמקורו בויקרא רבה

נמצא ביסוד התשובה 
יש ברוב ההוצאות של השערי תשובה
(בארון של אלול...)
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
אמרו לי שהרב שלום כהן אמר בסיום הש"ס של ש"ס

אין הקב"ה מונה דפים אלא שעות
וכמובן אמר מקור אשמח אם מישהו ידע מה הוא

עוד העירו לי שבחז"ל איתא ויקרא רבה מובא ביסוד התשובה לרבינו יונה 
לגבי בעל תשובה היה לומד דף אחד ישנה ב דפים



הנוסח הזה הוא אימרה של רבי אהרן הגדול מקרלין. אבל העקרון הוא פשוט מסברא, שהרי אם הקב"ה מונה דפים יוצא שבעל הכשרון מקבל יותר שכר, שזה כמובן אינו מסתבר. 
האמת היא שגם נוסח זה אינו מדוייק, כי לפי זה יוצא שמי שיש לו כשרון התמדה יקבל יותר שכר ממי שחלש בכשרון זה, או שמי שיש לו יותר זמן פנוי יקבל יותר שכר ממי שיש לו טרדות או חולה ל"ע, וזה גם פשוט שאינו. האמת הברורה היא שהשכר הוא לפי המאמץ שעשה האדם להשלים את מה שמוטל עליו, כמו שאמרו "לפום צערא אגרא".


(מה שהבאת מהמדרש שישנה ב' דפים, היינו משום שלימוד התורה צריך להיות עם מטרה מוגדרת לידע את התורה ולא רק "למלא את הזמן בלימוד". כך מתבאר מדברי הארחות צדיקים שער התורה שהביא את המדרש הנ"ל להוכיח נגד שיטת הפלפול, יעו"ש).
 

שלמה בן דוד 15

משתמש ותיק
מדרש רבה ויקרא פרשה כה פסקה א רב הונא אמר אם נכשל אדם בעבירה חייב מיתה בידי שמים מה יעשה ויחיה אם היה למוד לקרות דף אחד קורא שני דפים ואם היה למוד לשנות פרק אחד

במדרש בתי מדרשות חלק א - פרק צדקות פרק א אות יב אמר ר' חונא כל הרואה חלום ומתירא ממנו מה יעשה ישכים ויעסוק בתורה אם רגיל לשנות פרק אחד ישנה שנים אם רגיל לקרות דף אחד יקרא שנים אם אינו יודע לקרות ולא לשנות יעשה עצמו כגבאי צדקה וכפרנסי ציבור ויחיה
 

יאיר

משתמש ותיק
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=15692

כאן יש מס' אשכולות בנושא זה
 

HaimL

משתמש ותיק
יעקב שלם אמר:
HaimL אמר:
יעקב שלם אמר:
אמרו לי שהרב שלום כהן אמר בסיום הש"ס של ש"ס

אין הקב"ה מונה דפים אלא שעות
וכמובן אמר מקור אשמח אם מישהו ידע מה הוא

עוד העירו לי שבחז"ל איתא ויקרא רבה מובא ביסוד התשובה לרבינו יונה 
לגבי בעל תשובה היה לומד דף אחד ישנה ב דפים


בויקרא רבה וברבינו יונה מוזכר דף? דף גמרא זה מושג שהתחיל עם הדפסת התלמוד.
ראיתי רק ברבינו יונה 
מובא שם שמקורו בויקרא רבה

נמצא ביסוד התשובה 
יש ברוב ההוצאות של השערי תשובה
(בארון של אלול...)
מעניין. אנסה לבדוק.
 
 

נבשר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
בויקרא רבה וברבינו יונה מוזכר דף? דף גמרא זה מושג שהתחיל עם הדפסת התלמוד.
ברור שלא הכונה דף כמו שהוא מסודר היום, רק ודאי שהטקסט היה מחולק כי אחרת א"א היה לקרוא, ובזה איירי שאם קבע לו פרק יקבע 2 פרקים, אם דף יקבע שני דפים.
 

יאיר

משתמש ותיק
לא רואה שמישהו טען במפורש שמדובר בדף גמרא ובפרט כשל היום
 

HaimL

משתמש ותיק
נבשר אמר:
HaimL אמר:
בויקרא רבה וברבינו יונה מוזכר דף? דף גמרא זה מושג שהתחיל עם הדפסת התלמוד.
ברור שלא הכונה דף כמו שהוא מסודר היום, רק ודאי שהטקסט היה מחולק כי אחרת א"א היה לקרוא, ובזה איירי שאם קבע לו פרק יקבע 2 פרקים, אם דף יקבע שני דפים.



קודם כל, אין ספק שדף גמרא של הראשונים לא היה דף גמרא של האחים ראם, של האחים שפירא או של דניאל בומברג.
אבל אני הייתי תחת הרושם שהספרים שלהם היו עשויים בגלילה, ולא דפים דפים. אבל כן, מסתבר שככה זה מופיע במקורות הנזכרים לעיל. מעניין.
 

נבשר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
קודם כל, אין ספק שדף גמרא של הראשונים לא היה דף גמרא של האחים ראם, של האחים שפירא או של דניאל בומברג.
אבל אני הייתי תחת הרושם שהספרים שלהם היו עשויים בגלילה, ולא דפים דפים. אבל כן, מסתבר שככה זה מופיע במקורות הנזכרים לעיל. מעניין.
חשבתי ע"ז, אני לא יודע אם דף סותר עמוד של מגילה, הרי כל דף חובר ע"י חוטים, ואולי זה הכונה דף. אולי.
 

HaimL

משתמש ותיק
נבשר אמר:
HaimL אמר:
קודם כל, אין ספק שדף גמרא של הראשונים לא היה דף גמרא של האחים ראם, של האחים שפירא או של דניאל בומברג.
אבל אני הייתי תחת הרושם שהספרים שלהם היו עשויים בגלילה, ולא דפים דפים. אבל כן, מסתבר שככה זה מופיע במקורות הנזכרים לעיל. מעניין.
חשבתי ע"ז, אני לא יודע אם דף סותר עמוד של מגילה, הרי כל דף חובר ע"י חוטים, ואולי זה הכונה דף. אולי.


גם בי חלפה מחשבה כזאת. אבל דווקא לזה היו קוראים עמוד. טוב, מי יודע.
 
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
מפורסם שמרן הגר"ש כהן שליט"א. דעתו נגד שאברכים ילמדו דף יומי. כיון שזה מוריד באיכות של העיון והלימוד.
אין זה סותר שצריך להספיק הרבה. גם אברכים...
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
פולני אמר:
למיטב ידיעתי המקור המדויק בסוף ספר בית אהרן (קארלין): 

 image.png
זה כתוב גם בפלא יועץ ערך רנה כמדומה. אולי בהמשך אצטט. כנראה לקוח מר"א הגדול מקרלין.
 
 

פראנק

משתמש ותיק
אני גם זוכר שזה פלא יועץ (לט א זכור לי איפה) אבל אם אני לא טועה מרן הביא מקור יותר קדום
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
משום מה כרגע אני לא רואה כלל ערך רנה, כנראה זה רק בלימוד. ייש"כ. [בית אהרן אכן יותר קדום בכמה עשרות שנים מפלא יועץ].
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מכל מלמדי השכלתי אמר:
מפורסם שמרן הגר"ש כהן שליט"א. דעתו נגד שאברכים ילמדו דף יומי. כיון שזה מוריד באיכות של העיון והלימוד.
אין זה סותר שצריך להספיק הרבה. גם אברכים...

אולי הוא דיבר על אלה שלומדים דף היומי בצורה שיטחי בלבד שזה מטעים למי שאין לו כישרון או זמן ללמוד יותר מזה, ולא לאברכים שיושבים כל הזמן בישיבה, או שרגילים בעיון יותר, אבל היום יש ברוך השם כוללים וישיבות שלומדים בסדרי הכולל והישיבה דף היומי בעיון רב, כמו כל לימוד אחר, (כמדומני שזכות הדבר הזה הוא של הג' ר' נתן צבי פינקל זצוק"ל ראש ישיבת מיר, שייסד בישיבתו "חבורת הדף"), ואין בזה חיסרון אלא מעלה שלא מתעכבים על דף אחד לכמה שבועות ולא מגיעים להספק של ידיעת התורה, (וע"ז כבר צווחו כמה וכמה מגדולי הדורות), ואם בלימוד אחר כן עושים הספק (וכמו שכ' הכותב בעצמו שצריך להספיק הרבה. גם אברכים...) א"כ מאי שנא דף היומי (שיש בו גם מעלות אחרות) מכל לימוד אחר.
 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
לגבי הסתירה שהוזכרה לעיל
האם בלימוד עיקר החשיבות בזמן הלימוד או בכמות הלימוד

חושבני שהיישוב הוא כך

אליבא דאמת עיקר השכר על לימוד תורה ועיקר המצווה תלויה בזמן וזה הכוונה אין הקב"ה מונה דפים אלא שעות

אך מה שהדריכו חז"ל בעל תשובה היה לומד דף אחד ילמד שני דפים כיון שהדרך ללומד להגדיר את לימודו הוא ע"י קביעת יעדים
מה שנקרא בשפת העולם "הספק"
ולכן לא אמרו חז"ל היה לומד שעה ילמד שעתיים

שכן הדרך ללמוד הוא ע"י תוכנית

וזה גם כנראה כוונת הגמ' בנדרים האומר אקום ואשנה פרק זה נדר גדול נדר לאלוקי ישראל
 

אבינועם

משתמש ותיק
הריני נשבע בימיני שאין הקב"ה מונה לא דפים ולא שעות והדברים האמורים לעיל אינם אלא בגדר מליצה בלבד ואין מקום לעסוק בזה כלל.

רחמנא ליבא בעי, לא דפים ולא שעות, העולם הזה אינו מונית, וכבר-מזמן-הגיע-הזמן לשמש את הרב שלא על מנת לקבל פרס.
 

בן טובים

משתמש חדש
מובא בספה"ק גנזי יוסף להרה"ק ר' יוסף בלוך זי"ע תלמיד המגיד מזלוצ'וב פ' בהר.
 

קבצים מצורפים

  • image.png
    image.png
    74 בתים · צפיות: 168

משבט הכהונא

משתמש ותיק
הפלא יועץ הוא אות ל ועיין בתנא דביה אליהו זוטא ב וז"ל מכאן אמרו, אפילו אם אין בידו של אדם לא מקרא ולא משנה אלא הוא יושב וקורא כל היום הפסוק ״ואחות לוטן תמנע״ (שם לו;כב) אפילו הכי שכר תורה בידו עכ"ל וכן כתוב שיש גם מעלה בשעות 
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
פותח הנושא
אבינועם אמר:
הריני נשבע בימיני שאין הקב"ה מונה לא דפים ולא שעות והדברים האמורים לעיל אינם אלא בגדר מליצה בלבד ואין מקום לעסוק בזה כלל.

רחמנא ליבא בעי, לא דפים ולא שעות, העולם הזה אינו מונית, וכבר-מזמן-הגיע-הזמן לשמש את הרב שלא על מנת לקבל פרס.

דבריך תמוהים מתחילתם ועד סופם

-נשבע  -בימין
(בטח התכוונת במליצה...)
יש עוד דברים בתורה שהם מליצה 
אם כן תעדכן...

אין מקום לעסוק בזה 
(אבל כל הציטוטים שלעיל מורים אחרת)

אפשר לעסוק לפחות בתור מליצה

רחמנא ליבא בעי
אבל לא מספיק להיות דתי בלב
ויש חשבון על דקדוק המעשים
וכדברי המס"י שיש פשפוש במעשה ומשמוש 

לגבי מה שהגיע הזמן לעסוק שלא ע"מ לקבל פרס 
פתחת סוגיא חמורה
ראה למשל כאן
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=3091

רק אוסיף שלפי הגר"א ע"מ לקבל פרס הכוונה שכר בעוה"ז
 
חלק עליון תַחתִית