מכל מלמדי השכלתי
משתמש ותיק
מותר?
אשמח למקורות!
וכן אם יש חילוק מכל יום חול לעניין לאכול לפני מצוות קר"ש דערבית
אשמח למקורות!
וכן אם יש חילוק מכל יום חול לעניין לאכול לפני מצוות קר"ש דערבית
אבל המציאות היא שהרבה נוהגים לאכול לפני ערבית וסומכים על כל מיני התרים, כגון שומר או כיוצא בזה, האם מוצאי הצום גרוע מיום רגיל?וחי בהם אמר:צריך לזכור את דברי הפוסקים לגבי אכילה במוצאי תענית אסתר לפני קריאת המגילה שרק בקושי התירו טעימה למי שליבו חלש. ואמנם צ"ע טעם האיסור, אבל מ"מ לכאורה קריאת שמע ומעריב נמי הכי הוא, שרק מי שליבו חלש מותר לו טעימה במוצאי הצום.
אח שלך אמר:הגרמ"מ קארפ בהלכות חג בחג כותב שטיקל תיירה להסביר שבתענית אסתר זה דין מיוחד.
וחי בהם אמר:צריך לזכור את דברי הפוסקים לגבי אכילה במוצאי תענית אסתר לפני קריאת המגילה שרק בקושי התירו טעימה למי שליבו חלש. ואמנם צ"ע טעם האיסור, אבל מ"מ לכאורה קריאת שמע ומעריב נמי הכי הוא, שרק מי שליבו חלש מותר לו טעימה במוצאי הצום.
יעקב1 אמר:באמת מעודי תמהתי בזה למה במוצאי צום כולם מתפללים ברגע הראשון שאפשר ועושים ע"י זה "תוספת צום" של עשרים וכמה דק', אף שכל יום מתפללים בשעות הערב המאוחרות ואוכלים חופשי לפני כן על סמך שומר או רק פירות וכדו'. אז מאי שנא מוצאי צום?
1. כמדומני שב"גור" המנהג לאכול לפני תפילת ערבית במוצאי צום
2. לכאורה טעם המנהג הרווח פשוט, והוא כי בגלל קושי הצום נהגו להתפלל ערבית מאד מוקדם בזמן על גבול בין השמשות ואז עדיין צריך לצום רק ערבית שייך להתפלל מפלג המנחה
וחי בהם אמר:אח שלך אמר:הגרמ"מ קארפ בהלכות חג בחג כותב שטיקל תיירה להסביר שבתענית אסתר זה דין מיוחד.
זכורני שיש כותבים שזה דין מיוחד לכל תענית ולא רק לתענית אסתר, כי במוצאי תענית האדם להוט ביותר אחרי אכילה ולכן חמור יותר מכל השנה. לא חיפשתי כעת ונמתין נראה מה שאר חברי הפורום יוסיפו מידיעתם בענין.
טל חרמון אמר:בתענית אסתר יש עניין מיוחד של פורים ככיפורים :)
אבל אף לדברי הלבוש ופי' הא"ר אם מעמיד שומר אין חשש אמשוכי וכמו שמותר לאכול סעודה שלימה על סמך שומר כמש"כ במ"ב בהלכות ערבית שאפי' אם לא קרא ק"ש (דאו') יכול לאכול ע"י שומר.וחי בהם אמר:ראשון לציון אמר:ראו בלבוש לגבי תענית אסתר, שבגלל שהיה צום אנשים אוכלים יותר ברעבתנות ויש יותר חשש שישכחו ק"ש ומגילה.
מצו"ב הלבוש בסי' תרצ"ב, ולא מצאתי שם דבר ברור:
image.png
וכנראה כוונתך לא"ר שם ומצו"ב:
image.png
תמוה ביותר הלא מיד בצאת הכוכבים חייב בק"ש ומה שייך לאין מפסיקין, הא אסור אפילו בתחילת האכילה.עמנואל אמר:ואם מתפלל וקורא ק"ש מפלג המנחה, נראה מדברי ב"י ר"ס רסז שיכול להתחיל לאכול מיד בצאת הכוכבים וא"צ להפסיק אף לק"ש.
דרומאי אמר:תמוה ביותר הלא מיד בצאת הכוכבים חייב בק"ש ומה שייך לאין מפסיקין, הא אסור אפילו בתחילת האכילה.עמנואל אמר:ואם מתפלל וקורא ק"ש מפלג המנחה, נראה מדברי ב"י ר"ס רסז שיכול להתחיל לאכול מיד בצאת הכוכבים וא"צ להפסיק אף לק"ש.