אודות "בית מדרש הגר"א"

בפורום זה הודעות מאושרות על ידי מנהל

חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 600
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חכם באשי » 09 ינואר 2020, 21:25

נבשר כתב:
09 ינואר 2020, 21:11
חכם באשי כתב:
09 ינואר 2020, 21:02
אני כבר מסופק אם אתה מגיע מהמגזר של הישיבות שאני למדתי...
הזכירו פה ישיבת פונביז', האם ר' חיים פרינדלנדר לא למד בועדים ענייני אמונה?

לא הבנת כלל!

אולי אפרט יותר בהמשך


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 450 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נותנים באמונה"

שליחה על ידי כלפי ליא » 09 ינואר 2020, 21:34

חכם באשי כתב:
09 ינואר 2020, 21:02
אני כבר מסופק אם אתה מגיע מהמגזר של הישיבות שאני למדתי...

אבל בהנחה שאכן גם אתה בוגר ישיבה חרדית ליטאית, הרי שדומה שאין מן הצורך לחזור ולכפול שוב ושוב, די ברורה כוונתי לכל הקורא ביושר.
ומנגד זה, היתממותך. בפרט במה שכתבת בנוגע לר' דוד כהן.

אף אחד לא צריך לקטלג אנשים.

במקרה למדתי אצל הרב שך, ואני יודע מה הוא חשב ומה הוא סבר.
אבל זה לא אומר שאצל אחרים זה לא היה אחרת. כאמור, היו גדולים שהיו נגד הכנסת המוסר לישיבות. ובסוף כולם הבינו עד כמה זה חיוני.
השיחות של האלטער מסלבודקא היו נשמעים אצל חלק חדשניים.
השיעורי דעת של טעלז בכלל.
וזה נכנס וחדר.
והיו כל מיני, היה את ר' ירוחם והיה את ר' חצקל, ותלמידי ר' ירוחם לא יכלו לשמוע את ר' חצקל.
וכמובן הדור של היום צריך את השפה שיכולה לדבר לדור של היום, והבחורים עם ידע נרחב יותר, וכמו שהיום לומדים טהרות בהיקף גדול יותר ממה שהיה, גם ענייני אמונה ודעת וכו', צריכים להילמד, רק שלא במסגרת סדרי הישיבה, אבל הם מוכרחים להילמד במיוחד בדור של היום, ודווקא ממקור כשר של היקף בכל חלקי התורה ובכל חלקי המסורת של כלל ישראל.
זה לא בושה להיות בקי באגרות צפון של הגרש"ר הירש. זה יכול מאוד להועיל להרבה בחורים.


מממממ
הודעות: 117
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מממממ » 09 ינואר 2020, 22:29

קבלתי עדכון מאחד שבירר בקהילת זילברמן מה דעתם על בית מדרש הגר"א,
מי שהכיר דעתו היתה חד משמעי שלילי, והתנערו שאין לזה שום קשר לדרך של ר' יצחק שלמה.
(גם לא להרב פייבלזון אע"פ שהיה בעבר תלמידו)


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 450 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 09 ינואר 2020, 22:42

בוודאי שאין לביהמ"ד הגר"א שום קשר, אפילו לא קלוש, לדרך של ר' יצחק שלמה זצ"ל.
מי טען שיש לזה קשר?

הרב שך היה הרבה יותר שלילי על ר' יצחק שלמה ודרכו, מאשר רד"כ שיבלחט"א שלילי על ביהמ"ד הגר"א, כך שערבך ערבא צריך


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 600
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 213 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: "נותנים באמונה"

שליחה על ידי חכם באשי » 09 ינואר 2020, 22:47

כלפי ליא כתב:
09 ינואר 2020, 21:34
במקרה למדתי אצל הרב שך, ואני יודע מה הוא חשב ומה הוא סבר.

כה לחי!


מממממ
הודעות: 117
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מממממ » 09 ינואר 2020, 23:10

כלפי ליא כתב:
09 ינואר 2020, 22:42
הרב שך היה הרבה יותר שלילי על ר' יצחק שלמה ודרכו, מאשר רד"כ שיבלחט"א שלילי על ביהמ"ד הגר"א, כך שערבך ערבא צריך
ההבדל היחיד שזילברמן חיים לעצמם ולא מנסים לשנות את עולם הישיבות, משא"כ בית מדרש הגר"א לוקח בחורים מתוך עולם הישיבות ומנסה להנחיל דרך חדשה בתוך הישיבות, תוך זלזול בישיבות הקדושות.


ירושלמי_ירושלמי
הודעות: 58
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 19:20
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ירושלמי_ירושלמי » 09 ינואר 2020, 23:31

מאז ומתמיד רבים וטובים מבחירי בחורי הישיבות חיפשו להרחיב דעת מעבר ללימוד גפ"ת בסדרי הישיבה, כך היה בישיבות ליטא כוולוז'ין, טלז, סלבודקה ויתר ישיבות ליטא, וכך היה בעולם הישיבות בישראל לאורך כל השנים. יחד עם זאת, כפי שציינו כאן כמה מהמגיבים, היו מראשי הישיבות שניסו להניא את תלמידיהם מכך, והגרא"מ שך זצ"ל הוא כנראה הדוגמה המובהקת ביותר לכך בדור האחרון.
כפי הנראה, התכנים ב"בית מדרש הגר"א", אינם חורגים מהגבולות הסטנדרטים המקובלים לאורך שנים בעולם החרדי, והם כוללים תכנים מתחומי הקבלה / חסידות / מוסר / מחשבת ישראל / פילוסופיה / תנ"ך / פשוטו של מקרא, עם השפעה של כמה בתי מדרש שהוזכרו כאן (הגרי"ש זילברמן זצ"ל, הגר"מ שפירא זצ"ל, הגר"ל מינצברג זצ"ל וכיו"ב). הניחוח וההגשה הם לפעמים קצת חדשניים ועשויים אולי להזכיר את תנועת התשובה מבית ערכים / אל המקורות / הידברות וכיו"ב, ואולי יש לזה קשר לבית הגידול של משפחת ענבל.
ההתנגדות העכשווית של הגר"ד כהן, כללה כפי ששמעתי התייחסות לסוגיית "עין תחת עין", בטענה שהרב אליהו מאיר פייבלזון שליט"א העלה אפשרות שבעבר (תקופת בית ראשון) הפסוק התפרש כפשוטו. זה כבר נוגע לחשש שהלימוד יגיע למקומות של "ביקורת המקרא" או "התפתחות ההלכה", ונראה שזה כבר קשור יותר לביקורות שנשמעו בשנה האחרונה על הגיליונות של "פשטות המתחדשים", ובעניין זה צריך לברר את הדברים יותר לעומק (בפורום "אספקלריא" של "אוצר החכמה" היה בנידון פולמוס חריף מאוד).
לגבי האקדמיה והפילוסופיה, הזכירו כאן בצדק שמשפחת ענבל נוטלת חלק פעיל בהתנגדות לעניין, וכבר ציינו כאן כמה פעמים את החוברת "מלחמת הרוח" מבית מדרשם.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1951
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 432 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי נבשר » 10 ינואר 2020, 00:03

ירושלמי_ירושלמי כתב:
09 ינואר 2020, 23:31
ההתנגדות העכשווית של הגר"ד כהן, כללה כפי ששמעתי התייחסות לסוגיית "עין תחת עין", בטענה שהרב אליהו מאיר פייבלזון שליט"א העלה אפשרות שבעבר (תקופת בית ראשון) הפסוק התפרש כפשוטו. זה כבר נוגע לחשש שהלימוד יגיע למקומות של "ביקורת המקרא" או "התפתחות ההלכה", ונראה שזה כבר קשור יותר לביקורות שנשמעו בשנה האחרונה על הגיליונות של "פשטות המתחדשים", ובעניין זה צריך לברר את הדברים יותר לעומק (בפורום "אספקלריא" של "אוצר החכמה" היה בנידון פולמוס חריף מאוד).
השאלה באיזה הקשר אמר את הדברים, ומה נוסח הדברים, ומה הייתה כוונתו במה שאמר, מסתמא הוא לא חולק על הרמב"ם שכתב "אע"פ שדברים אלו נראין מתורה שבכתב, כולם מפורשים מפי משה רבינו מהר סיני, כולן הלכה למעשה הן בידינו, וכזה ראו אבותינו בבית דינו של משה ושל יהושע ושמואל הרמתי ובכל בת דין ובית דין שעמדו מימות משה ועד עכשיו". (הלכות חובל ומזיק א,ו). שוב, זה ברור שצריך לדעת מה אמר.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1951
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 432 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי נבשר » 10 ינואר 2020, 00:20

עוד ראיתי בהו"א דגמ' דנה אם זה כפשוטו ממש או לא, ואח"כ הגמ' מביאה את דעת ר' אליעזר שאומר ממש, והגמ' דוחה שאיירי השומא במזיק, ומציינים למיכלתא פרשת משפטים פר' ח', שמשמע שדעת ר' אליעזר ממש יעויין בהגהה שם כפשטות ההו"א http://www.daat.ac.il/daat/vl/mechilta/ ... dImages=1), אני לא בעניין בכלל, ועוד ראיתי מציינים שר' מנחם מנדל כשר בספרו תורה שלמה כתב שרק מפסוק "לא תקחו כופר לנפש רוצח" נאמר בערבות מואב שמזה ילפינן שהיינו ממון, אבל עד ערבות מואב פירשו כפשוטו, כמו לגבי שמלו ולא פרעו ובסוף ארבעים שנה פרעו.
יעויין בספר תורה שלמה של הרמ"מ כשר קטע ארוך ארוך בעניין, לא ראיתי הכל בעיון, אבל מביא תוס' סנהדרין נח' ע"ב שרב הונא קץ את היד כדינא הכי דמקרא דריש, מאמר נפלא וארוך, בלי קשר לעניין נפלא מאוד, ועוד יש רמב"ם במו"נ שכותב שמעיקר הדבר מה שעשה יעשה בו, ומה שפי' בתלמוד ישמע פנים בפנים, ומביא מתשובת ר' אברהם בנו של הרמב"ם שאביו ביאר לו הטעם אבל נשבע שלא יגלה. עיי"ש.
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 70&hilite=


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1488
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 541 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יעקב שלם » 10 ינואר 2020, 00:52

אני לא מכיר את כל הבלה בלה שעלה פה באשכול
ולצערי איני מכיר (עדין) את הבית מדרש הנ"ל

אבל אני מוכרח לשתף

פגשתי היום בחור נוסף מישיבה חשובה! עם סמארטפון שאיבד טעם בישיבה ואולי גם בדת

ואני אומר הלואי שהיה תופס אותו בית מדרש הגר"א... הבעש"ט ...המהר"ם מרוטנבורג..... שאגת אריה . משיבת נפש או כל משהו אחר שישמור על הנוער


מממממ
הודעות: 117
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מממממ » 10 ינואר 2020, 14:09

יעקב שלם כתב:
10 ינואר 2020, 00:52
אני לא מכיר את כל הבלה בלה שעלה פה באשכול
ולצערי איני מכיר (עדין) את הבית מדרש הנ"ל

אבל אני מוכרח לשתף

פגשתי היום בחור נוסף מישיבה חשובה! עם סמארטפון שאיבד טעם בישיבה ואולי גם בדת

ואני אומר הלואי שהיה תופס אותו בית מדרש הגר"א... הבעש"ט ...המהר"ם מרוטנבורג..... שאגת אריה . משיבת נפש או כל משהו אחר שישמור על הנוער
ממש משכנע...
נבשר כתב:
10 ינואר 2020, 00:20
עוד ראיתי בהו"א דגמ' דנה אם זה כפשוטו ממש או לא, ואח"כ הגמ' מביאה את דעת ר' אליעזר שאומר ממש, והגמ' דוחה שאיירי השומא במזיק, ומציינים למיכלתא פרשת משפטים פר' ח', שמשמע שדעת ר' אליעזר ממש יעויין בהגהה שם כפשטות ההו"א http://www.daat.ac.il/daat/vl/mechilta/ ... dImages=1), אני לא בעניין בכלל, ועוד ראיתי מציינים שר' מנחם מנדל כשר בספרו תורה שלמה כתב שרק מפסוק "לא תקחו כופר לנפש רוצח" נאמר בערבות מואב שמזה ילפינן שהיינו ממון, אבל עד ערבות מואב פירשו כפשוטו, כמו לגבי שמלו ולא פרעו ובסוף ארבעים שנה פרעו.
יעויין בספר תורה שלמה של הרמ"מ כשר קטע ארוך ארוך בעניין, לא ראיתי הכל בעיון, אבל מביא תוס' סנהדרין נח' ע"ב שרב הונא קץ את היד כדינא הכי דמקרא דריש, מאמר נפלא וארוך, בלי קשר לעניין נפלא מאוד, ועוד יש רמב"ם במו"נ שכותב שמעיקר הדבר מה שעשה יעשה בו, ומה שפי' בתלמוד ישמע פנים בפנים, ומביא מתשובת ר' אברהם בנו של הרמב"ם שאביו ביאר לו הטעם אבל נשבע שלא יגלה. עיי"ש.
https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... 70&hilite=
ממש לא קשור לסוגיא מה פשט הפסוק, אם יש הו"א למישהו שהתנאים שינו את מה שקיבלו ממשה רבינו בדרש, אז יש לו בעייה עמוקה. (הפשט נשאר גם אחרי שהתנאים דרשו)


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1488
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 541 פעמים
קיבל תודה: 471 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יעקב שלם » 10 ינואר 2020, 14:57

מממממ כתב:
10 ינואר 2020, 14:09
ממש משכנע...

לכן קוראים לך מממממ

 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1951
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 432 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי נבשר » 10 ינואר 2020, 15:04

מממממ כתב:
10 ינואר 2020, 14:09
ממש לא קשור לסוגיא מה פשט הפסוק, אם יש הו"א למישהו שהתנאים שינו את מה שקיבלו ממשה רבינו בדרש, אז יש לו בעייה עמוקה. (הפשט נשאר גם אחרי שהתנאים דרשו)
מדבריך יש עדות ברורה שלא קראת דבר ולא חצי דבר ממה שכתבתי, האם דעת ר"א ידועה לך שהוא לומד שזה כפשוטו ממש, ולדעתו זה אמר משה רבינו, האם הסכלת בתורה שלמה, ומה שמביא שם מהרמב"ם במו"נ, ותוס' סנהדרין נח':, שהנושא שם לא רק בפשט אלא גם בדרש.


מממממ
הודעות: 117
הצטרף: 18 מאי 2019, 22:26
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 53 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מממממ » 11 ינואר 2020, 21:07

נבשר כתב:
10 ינואר 2020, 15:04
מדבריך יש עדות ברורה שלא קראת דבר ולא חצי דבר ממה שכתבתי, האם דעת ר"א ידועה לך שהוא לומד שזה כפשוטו ממש, ולדעתו זה אמר משה רבינו, האם הסכלת בתורה שלמה, ומה שמביא שם מהרמב"ם במו"נ, ותוס' סנהדרין נח':, שהנושא שם לא רק בפשט אלא גם בדרש.
קראתי את דברך, אומנם לא עיינתי עדיין בתורה שלמה, הרב פייבלזון אמר (לפי דברי ר' דוד) שבימי בית ראשון היה עין תחת עין כפשוטו, ובימי בית שני (כלומר התנאים) שינו ודרשו את הפסוק ומאז התחילו לנהוג שזה בדמי ולא כפשוטו. מה זה קשור לר"א?


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1951
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 432 פעמים
קיבל תודה: 478 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי נבשר » 11 ינואר 2020, 21:15

מממממ כתב:
11 ינואר 2020, 21:07
קראתי את דברך, אומנם לא עיינתי עדיין בתורה שלמה, הרב פייבלזון אמר (לפי דברי ר' דוד) שבימי בית ראשון היה עין תחת עין כפשוטו, ובימי בית שני (כלומר התנאים) שינו ודרשו את הפסוק ומאז התחילו לנהוג שזה בדמי ולא כפשוטו. מה זה קשור לר"א?
ר"א במדרש דורש שזה ממש, התורה שלמה רוצה לפרש שע ד סוף מ' שנה היה כשפוטו, כמו פריעה לדעת הרמב"ן, עכשיו גם זה לר"א, עוד הוא מביא שם תוס' בסנהדרין ורמב"ם במו"נ, כפי שכתבתי בהודעות הקודמות, בקיצור צריך לקרוא את התורה שלמה.


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 805
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 267 פעמים
קיבל תודה: 332 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יואל נהרי » 12 ינואר 2020, 00:07

קראתי בשבת באיזשהו עלון, שהרב שך שאל פעם את רבי משה שפירא בדרך טרוניה: מאיפה לקחת את הדרך שלך ? ר' משה ענה לו על אתר: מפוניבז' [הרב דסלר].. הרב שך בתגובה החוה בידו בתנועה כאומר שגם את דרכו של הרב דסלר הוא לא חיבב במיוחד.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2400
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 248 פעמים
קיבל תודה: 880 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 12 ינואר 2020, 01:52

יואל נהרי כתב:
12 ינואר 2020, 00:07
קראתי בשבת באיזשהו עלון, שהרב שך שאל פעם את רבי משה שפירא בדרך טרוניה: מאיפה לקחת את הדרך שלך ? ר' משה ענה לו על אתר: מפוניבז' [הרב דסלר].. הרב שך בתגובה החוה בידו בתנועה כאומר שגם את דרכו של הרב דסלר הוא לא חיבב במיוחד.

ולכן?


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 12 ינואר 2020, 03:29

"את קשתי נתתי בענן, כמראה הקשת אשר יהיה בענן ביום הגשם כן מראה כבוד ה' ואראה ואפול על פני"

צריך לזכור שבחסדי ה' אנחנו היום מליונים של לומדי תורה בארץ ובעולם.
וממילא יש ב"ה רוחב יריעה עצום, בכל חלקי התורה והמצוות, ואלפי לומדים מגוונים שונים.
אזכיר פה מעט מהחידושים של הדור האחרון, מלמדנות ועד פרקטיקה, כפי שיעלה המזלג מכאן ומכאן:
הרב שרייבר וספריו, שנפוצים בעולם הישיבות.
תלמידו הרב שמעון שרייבר (אין קרבת משפחה) ראשי ישיבת יסודות, מחדש נפלא ובהיר בכל חלקי התורה בתושב"כ ובע"פ בהלכה בלומדות ובאגדה.
הרב חבה, מישיבת ראש העיין.
כולל בינה להשכיל בני ברק, וספרי בינה להשכיל.
ר' אברהם לויסון מישיבת חברון
הילדסיימר מישיבת אור ישראל וספריו מהדו"ק
ר' יוסל שיין (תלמיד הר' שרייבר), מוסר חבורות לבחורי פונוביז'.
ר' נחמיה דוד ישיבת לנדו היכל יצחק, ר' ישראל לנדו רה"י שם.
ישיבת וולדר של חתן של הרב איכנשטיין, המלמד בשיטתו, ושם גם תלמידו של הגרמ"ש הר' סוסבסקי.
הרב נחום רונזנבלט אשדוד, וישיבת גרודנא שם.
הת"ח של ישיבת מעלות, כמו הר' כי טוב, הר' לייזר מאיר, הר' וינר, ועוד.
ר' גרשון כהאן (תלמיד של ר' מנדל עתיק) שיש לו שיטה מיוחדת בלימוד, מוסר בקפלן ובמיר הן בנשים נזיקין והן במסכתות ההלכתיות של הכוללים.
ר' שמואל ברנד בעהמ"ח ביאורי עדות ומרובה ויום הזכרון ועוד ספרים, ותלמידיו:
ר' חיים מן ההר, ובניו, ר' שמעון מן ההר שמוסר חבורות בגבעת מרדכי.
ר' דוד מילר פונוביז.
הרב ארנברג חדרה.
ר' משה מינצברג, ישיבת קהל עדת ירושלים.
ועוד ועוד.
הרב קדוש, ג"כ מוסר חבורות בגבעת מרדכי.
ביהמ"ד של תלמידי הג"ר משה שמואל שפירא זצ"ל וספריו, בהם גם דיוקים בלשונות הגאונים, ועוד דברים יחודיים לשיטתו.
ועוד ועוד.
יש אברכים ת"ח המומחים לשאלות בחלקי התורה
כמו זרעים - אצל הרב אפרתי בירושלים.
מורגנשטרן בן ר' דוד, בחשמל וכיו"ב. כתב כמה ספרים.
משמרת השבת, הרב בייפוס ועוד.
הרב דרזי וספריו הרבים.
המומחים לאהלות ולטומאת כהנים כמו הרב פישהוף בעמח"ס טעם ודעת על אהלות ופרה, שאין דומה לו.
המומחים לעירובין ולתחומין שבזמן האחרון הוציאו ספרים וארגונים שלא היו מעולם.
ביהמ"ד של ר' שלמה פישר, ספריו ושיעוריו הנודעים בהלכה ובאגדה, ותלמידיו כמו ר' אריאב עוזר, הר' שימל, ועוד ועוד,
יש את בית המדרש של ר' ליב מינצברג, הלומדים בשיטתו, ולומדים גם דרשות וכיו"ב.
יש כמובן את זילברמן שעוסקים מתושב"כ ועד קבלה.
יש העוסקים גם בביאורי משניות ע"פ התוספתא כמו הר' יואל שוורץ מח"ס מצוות עליה לרגל (חתנו של ר' סיני הלברשטאם זמיגרד).
ר' נתן רוטמן ר"מ ברכפלד וולפסון ושיעוריו בירושלים, תושב"כ נביא ועד קבלה.
ר' יונתן דיויד חתנו של הפחד יצחק ר"י פחד יצחק, ותלמידיו הר' לויכטר הר' קפלן מחברון ופחד יצחק.
תלמידי הרב וולבא, הר' לויכטר, קייזר, ועוד.
ביהמ"ד של ר"מ שפירא, ותלמידיו הרבים, הר' שלנגר, בורשטיין, ועוד ועוד.
הרב בלבבי משכן אבנה וספריו הרבים.
הרב שוחטוביץ ותלמידיו.
משפיעים חסידיים שגם ליטאים לומדים מהם: הרב קלוגר, רצ"מ זילברברג, ר' מילך בידרמן, ארגון מעייני ישראל, המשפיע הר' ראטה מארה"ב, ועוד ועוד
הרב חשין ממיר ובנו יו"ט שיש דברים שיפה כח הבן מכח האב ב"ה.
בפשוטו של מקרא יש את הר' קופרמן מבית וגן ובניו וספריהם
בקבצים כגון ישורון וחיצי גיבורים ועוד יש רבים המומחים לכת"י, לקורות הדורות, לבתי המדרש הרבים שהיו ואינם. למחקרים השופכים אור בהלכה ובאגדה. לתורת הגאונים, ולתולדות קדמונינו. ועוד. כתב עת מסילות לבירור דרכי רבותינו.
בתי מדרש מיוחדים לתורת הרמח"ל, ובידי הרבנים ספינר ודון יש עוד כת"י שלא נדפסו הן מהרמח"ל והן מהרמ"ד ואלי.
בתי מדרש עצומים וספרים חדשים בקבלה, הן בנסתרות, והן בהסברת הקבלה ללומדים, כמו הרב פריצקי, ומחקריו החשובים של הרב אביבי.
מומחים לארץ ישראל, הן לגבולות כמו הרב לנדי וספריו, והן לבירור פרשיות בתנ"ך ובמשנה, כמו ישראל גולדווסר מק"ס, ומפעליו של אליהו סולוביציק מירושלים, ועוד רבים שמדריכים בפועל סיורים לימודיים בחלקי ארץ ישראל.
רשת כוללים דורשי ציון של הרב אברהם צוויג, לימודי מקרא משנה ותלמוד בבלי וירושלמי והלכה, עם שימוש מעשי במגוון תחומים חדשים בשטח.
הרב דוד לייבל, בני ברק, שיעורים בתחומים רבים בדרכו המיוחדת. וספריו. בכוללים שלו מלמדים תלמידיו הרב מקלב, הרב מענקין, ועוד.
בפורומים כמו אוצה"ח יש דיונים במגוון עצום של של נושאים עם ת"ח כמו הרב דביר ועוד, ובקיאים בכל מקום שמשתתפים שם בדיונים כמו הרבנים המפורסמים שם דבליצקי ונובוגרוצקי, ועוד ועוד.
ביהמ"ד של ר' אשר וייס, ותלמידיו, יש ספרים, קבצים, בית הוראה ובי"ד, ותלמידים רבים מהכולל שלו המכהנים כרבנים ודיינים, חלק התמנו גם ברבנות כמו הר' וידאל, או עוסקים בעוד תחומים כמו הרב עובדיה יוסף טולדנו (נכד של מרן היבע"א).
מומחים לקידוש החודש, לוח השנה, (קו התאריך) ועוד, המקיימים כנסים מידי שנה, כמו הר וידאל (אביו של הנזכר לעיל), הר' יואל שילה (פורום אוצה"ח), ציקוני, בנש, הסגל, {לפני 26 שנה הגר"ח שליט"א כתב את ספרו על קידה"ח והתקשה בפרט מסוים, ובא בכבודו ובעצמו אל הר' הסגל אל הכולל, כדי לשאול אותו פשט}.
ביהמ"ד של ר' שריה דבליצקי ותלמידיו, שהתמחו בדקדוק ובמנהגים ובנוסחים וכוונות ועוד ועוד.
הכולל של הגאון האמיתי ר' יצחק סולוביציק בעל רווחא שמעתתא, שיש לו דרך מיוחדת בעיקר במציאת דברים חדשים ונפלאים בתורת הגאונים, בנו הוציא כמה מסכתות רבינו חננאל, ותלמידיו בירושלים ממשיכים בדרכו בביאורי הרמב"ם ועוד.
כוללים באבהע"ז למעשה, כולל של הרב מרדכי אשר לוי (בוגר חברון, ממשפחת חברוני), הוציאו קובץ אורח משפט. כולל של הרב רפאל קרויזר (בוגר חברון חתן של זולטי), בשניהם יש שיעורים של רבנים רבים על הפרקטיקה והסוגיות באבהע"ז.
בביאורי הנ"ך יש את הרב שמאי אסטרייכר מק"ס, וספריו.
בדרשות חז"ל יש כולל מיוחד העוסק בזה בראשות הרב כהן מתולדות ישורון תלמידו של הגאון הצדיק ר' יצחק זילבר זצ"ל, ויחד עם הר' צוויג מוציאים בנושא זה את חידושיהם, כמו"כ יש הרב מיכה ארליך מבית וגן ירושלים שמחדש בזה - http://www.yalfutot.com/ ועוד רבים.
מפעלי הביאורים והכינוסים הנפלאים של שוטנשטין ומתיבתא.
כמו"כ בתי מדרש רבים ברחבי העולם, יש את ישיבת אפיני של הרב היימן שליט"א (תלמיד של הגרי"ד סולביציק זצ"ל) ושיטתו.
בשטרסבורג - ישיבת ה'יש' של הרב אליהו אבוטבול תלמידו של הרב וולבא, שהעמיד ת"ח רבים בשיטתו המיוחדת, ותלמידו שאח"כ נהיה תלמיד של ר' משה שפירא זצ"ל הרב בני לוי ז"ל.
בארה"ב א"א בכלל למנות מרוב בתי המדרש המיוחדים החדשים הרבים שיש גם בליקוואד גם בוויליאמסבורג, ומחוף אל חוף.
במכסיקו יש ג"כ קבוצות רבות המחדשים בהלכה ובאגדה בדרכים הללו, ובעוד.

הבאתי כאן מעט מן המעט אפס קצהו ממה שיעלה המזלג, מהגוונים החדשים שיש ברוחב ובעומק בהלכה ובאגדה בלומדעס ובפרקטיקה במחקר ובדרוש, בעוד ועוד תחומים, ואם היה זמן וכח היה אפשר לפרט עוד בלי סוף. ורק לתת סקירה על הת"ח המיוחדים שיש בכולל אהל קדושים ובכולל חזו"א היה כבר לוקח עמוד שלם. וכנ"ל על ביהמ"ד אהל יהושע בירושלים

וממילא: מי שחושב שכל הריבי רבבות ב"ה של הלומדים, (תעשו חשבון כמה בחורי ישיבה יש במחזור אחד בשיעור א' יש"ג רק פה בארץ), ילמדו רק בדרך של הרייד הרגיל של נשים נזיקין, מה שהתגבש בישיבות הליטאיות בארץ לפני כ50 שנה, הרי הוא צריך בדיקה על השפיות שלו.
וכמו שכתבתי בהודעה לעיל, מי שקצת מכיר את המסורת של עם ישראל המשתרעת משיטת תוניס וגרבא, דרך חכמי לוב ומצריים, ותלמידי הבן איש חי, ומשם לחכמי אר"ץ המפורסמים, ורבני הונגריה שהצמיחה את רע"י שלזינגר ואת הגה"צ ר' שרגא פייבל מנדלוביץ, ועוד עשרות עשרות גוונים שונים זמ"ז בדרכי היהדות והלימוד לאין חקר ופליאה, ובגרמניה ורבניה מחסידי אשכנז כמו משפחת הדיינים פוזן ועד החוקר הגה"צ המלמד להועיל, ובפולין המסולאה בפז רק לקרוא בספריו של סורסקי מרביצי תורה מעולם החסידות, או באשכול בפורום אוה"ח על ישיבות פולין מלפני השואה, או רק לקחת דמות של ר' שמעולי זליכובר מישיבת יח"ל, איזו דמות יחודית הוא היה בכל חלקי התורה, ואיך השפיע על תלמידיו שם אפילו יותר מכל ראשי הישיבה. וברוסיה א"צ לומר שהיה עולמות מר' דוד קארלינער ועד ר' מאיר שמחה, כמה סוגים שונים בהלכה ובאגדה בדרוש ובמחקר הרש"ש והמת"ש, הרד"ל ור' מנשה מאיליה, ר יוסף זכריה שטרן, והנצי"ב, מי שיסתכל בעיתון הפלס דאז (בהיברו בוקס) יראה כמה גוונים של הגות לקחו רבני יהדות רוסיה. ועוד לא הזכרנו את כל בתי המדרש של החסידות אלף אלפי גוונים, ממש ממש לא כמו שמכירים פה בארץ.
ושם גם לא היה חתוך ושחור לבן כמו כאן, אבי שיחי' עוד היה בפולין בזמן האמרי אמת, ואע"פ שלא היו חסידים כלל, נסעו לגור וראו עוד את ר' מנחם זמבא מצטופף בין כל החסידים, וכן למד שם בחיידר אצל המשפיע החסידי הידוע ר' גדל, וגם נסעו לצדיקים אחרים, הכל כפי העניין והזמן. וכך גם שאר סבותי ז"ל.
היום הכל צריך להיות מפלגתי. האם אתה כזה או כזה, שיטה כזו או כזו, שייך לזה או לזה.
אמר לי יהודי ת"ח גדול, לפני כמה זמן, שהוא למד בישיבות גם בחו"ל, חצי חסידי וחצי ליטאי, ובנו למד בישיבת חיי משה כאן בארה"ק, ואמר לי לפני כחודש בזה"ל: אני רואה היום שיש פה בארץ יהדות חדשה, יהדות שאסור לשאול שאלות, זה לא היהדות שאני למדתי והכרתי בדור שלי, הם קוראים לזה קבלת עול, ואני קורא לזה פריקת עול...

היום שיש כל כך הרבה לומדים, צריך שיהיו גם כאלו שידעו מי זה ר' שמעולי זליכובער ומי זה ר' יוסף זכריה שטרן ור' ירוחם פערלא וכיו"ב, שלא יעלמו חלקים מהתורה וישארו רק בספרים ובאוה"ח. ובחלקים רבים כ"כ אלו אפשר להחיות עם רב.

מצד שני, צריך לזכור שר' דוד כהן שליט"א לא גר על הירח... והוא זה שצריך לקחת אחריות על הכתפיים שלו לאלפי בחורים ואברכים שמגיעים אליו עם השאלות, אין לו את היכולת לשבת ולהקיש על המקלדת לכאן ולכאן כמו שיש כאן בפורום, הוא צריך לקחת אחריות למעשה, מי יכול לשים על הכתפיים שלו פחד כזה. ומי יכול לקנאות בו על האחריות שיש לו בפועל.
וממילא עם כל הרצון הטוב להרחיב גבולות הקדושה, צריך זהירות עצומה שהבחורים בישיבה לא יחשבו שהדרך המרכזית שעליה עומדת התורה, היינו הישיבות והכוללים ודרכם, היא לא מספיק טובה בשבילם, ויחפשו להם דרכים עוקפות ח"ו.

ה' יעזור לשארית עמו בית ישראל, שימצאו את הדרכים הנכונות להוסיף עוד כהנה וכהנה אלף פעמים, מבלי לגרוע חלילה מהדרך המלך ומהשימוש ת"ח והזקנים, ומהלימוד העיקרי של הסוגיות והמסכתות והשו"ע, וילכו רק עם הת"ח ולא לבד.


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 12 ינואר 2020, 03:40

אמר לי פעם אחד הרבנים ממשפחת פוזן הידועה, בזה"ל:
אני בן למשפחת רבנים ודיינים יותר מ30 דורות, בן אחר בן, כולם מורי הוראה בישראל.
וכאן באים אנשים חדשים מקרוב באו, שחלקם הגדול התחנכו בבתים של בעלי בתים, והגיעו מהיישוב או מהמדרשה לישיבות, והם מתחילים להגיד לי פה בביהכ"נ שלי מה המסורת שלנו ומה ההשקפה ומה מותר להגיד ומה אסור... היתכן כדבר הזה.


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 12 ינואר 2020, 03:44

מו"ר ר' משה שפירא זצ"ל אמר פעם בכולל שלו, משל מאחד שהיה לו חבית של יין ישן נושן, וכידוע ביין כזה השמרים שוקעים ושוקעים עוד ועוד, ופעם בא אחד, וניער את החבית והעלה את כל השמרים..
וכך אוצה"ח, יש לעם ישראל את הסיבות שלו, אילו ספרים להדפיס מהדורה נוספת ואילו לא. וכאן באים ומביאים את כל מה שנכתב אי פעם.

המדובר היה שם שקבוצה אחת התחילה להתחכם ולהביא מכל מיני דברים מבתי מדרש שהיו יפים לשעתם ולא לעתיד לבוא, כמו המו"נ והרלב"ג ותורת העולה ואברבאנל ועוד ספרי חקירה מכל מיני דורות.
וכמובן שמצד שני יש הרבה ספרים שהם יין ישן, ופשוט זה אבדן שלא מכירים את הדרכים שהם סללו בעמל ובדם לטובת עם ישראל.


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 12 ינואר 2020, 04:00

ולגבי מה שכתבו לעיל משם הגרמ"ש על הרב דסלר: הגאון ר' דב לנדו אמר לי פעם שהעולם הישיבות שאחר השואה פרח בזכות שלשה אנשים, החזו"א, ר' שמואל, והרב דסלר.
ובענ"ד הבנתי שהחזו"א נתן את החזון הגדול והכיוון, ר' שמואל את היכולת לכל בחור להיות למדן, והר' דסלר את הבהירות ביסודות היהדות מול הרחוב, מה שבנה בין השאר גם את הבית יעקב שהיו עמוד התורה כאן בארץ.
ומהגר"מ שפירא תלמידו של הר' דסלר שמעתי פעם שמתח ביקורת חריפה על החינוך של סלבודקא, והורה רק על הכיוון של קלעם, (וכידוע ר' ירוחם היה יותר קעלם). שהיא בית הגידול של הר' דסלר, וגם אביו של הגרמ"ש הג"ר יצחק מאיר היה יותר קלמאי.
וכמו"כ ידוע שהתנגד לדרך של החזו"א, ואמר לנו פעם בתפרח (כשהיה שם רה"י) ומנה שבחם של חכמים: החזו"א לא היה לו דרך בלימוד, היינו שניסה בכל סוגיה לפרוץ את הדרך מכל הכיוונים, אבל לא שיטה למדנית כמו הגר"ח ור' שמעון ועוד. - מאידך מי יכול למנות את כל הת"ח שהחזו"א הצמיח לדור שלנו.
וכן אין מספר לגדולי ישראל שצמחו מהסבא מסלבודקא, וידוע שהרב שך אמר שכל עולם הישיבות צמח על ידי הסבא. ובארה"ב מסופר שפעם ישבו במועצג"ת ר' אהרן ור' יעקב ור' יצחק רודרמן ור"י הוטנר ור' משה, ור' משה לא הסכים אתם בדבר מה, ואמרו זה לזה, הוא לא היה אצל הסבא.
וגם שמעתי מר' משה הלל הירש שאמר שהצורה איך צריכה להיות ישיבה, זה כמו סלבודקא של הסבא. (רביה דרביה ר' אהרן).
וכשהרמ"מ אפשטיין הספיד את הסבא אמר איפה נמצא עכשיו מי שאפשר למסור את ילדינו ובחורינו תחת ידיו לחנך, ונהיה בטוחים שמגדל אותם כראוי.
נדמה לי (בלי לבדוק) שיותר משגיחים חינכו בדרך של קעלם, כמו הג"ר אליה לופיאן, ותלמידיו, הג"ר חצקל לוינשטין ותלמידיו, ר' ירוחם, ר' משה רוזנשטיין מלומזא, ר' שלמה הרכבי, ר' אבא גרוסברד, ועוד
ויותר ראשי ישיבות ורבנים יצאו מסלבודקא. {כמובן ההשוואה לא צודקת בכלל, כי בסלבודקא היו מאות מאות, אבל כמדומה שיותר הלכו לכיוון הרבנות והישיבות מאשר בקעלם שהיו יותר בקו של החינוך והעבודה).


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 12 ינואר 2020, 04:24

לגבי מה שכתבו פה לעיל על רש"ר
זכורני מחדרה לפני 25 שנה שהר'טוביה נוביק שליט"א אחז ללמד ועדים בישיבה ברש"ר
אבל לא באגרות צפון, הוא אמר לי בגלל כמה נקודות שם
וזה אע"פ שהוא עצמו גדול בקבלה, כידוע לכל מי שמכיר את ארון הספרים בביתו ואת הגליונות שלו.


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 12 ינואר 2020, 04:27

ר' דוד כהן שליט"א אמר פעם שעד גיל 23 לא הכיר כלל את הספר דרך השם.
היום זה אחרת.
האם זה טוב או רע? ה' יודע.


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 12 ינואר 2020, 04:35

מעניין מאד לראות דרכי ה'
שהיום כל עולם המחשבה הליטאי בנוי על מהר"ל וביותר על דרך מסוימת במהר"ל, והגר"מ שפירא ור' יונתן דיויד ור' ישראל אלה וינטרוב והר' וולבא, קבלו דרך זו מהגר"י הוטנר, שהוא למד זאת מהר' קוק זצ"ל. שהוא לקח זאת מחיבור של פשיסחא וחב''ד ועוד.
ואחריהם כל עשרות תלמידיהם כמו הר' פינקוס ורח''י קפלן והר' נחום ברוידע ועוד, בעצם גלגל נורא עלילה שישקו להעולם הישי' הליטאי כל התורה הזו.


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 12 ינואר 2020, 04:41

היו שידעו כמה סגנונות, והשתמשו בכ"א בשעתו.
פעם אחרי השיעור של ר' שמואל במעלות, בחור הרבה להקשות לו
וכשהגיע לכיור ליטול ידים למנחה שמעתי שאומר לו באירוניה: אני אגיד לך את זה עכשיו בנוסח של צבי דינים ואתה תהיה מרוצה...


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 12 ינואר 2020, 04:56

ומה שכתבו לעיל על נושאים הראויים לבחורי ישיבה
יש את התכנית של הגר"י חברוני הנקראת שרי עשרות, בנשיאות הג"ר דוד כהן שליט"א, בכולל של ר' משה ומיסודו. שהם מתעתדים למסור ועדים בישיבות, והביאו להם מרצים מנפש יהודי כמו הר' טראובה ואליצור ונויגרשל, ומאידך הגר" נתן רוטמן שליט"א, והשתתפו שם ת"ח מובהקים כמו חתנו של הר' ארנברג שליט"א, והר' המילטון, ועוד, וחלק מהם כבר מוסרים ועדים בישיבות כמו קפלן יד אהרן וחברון ועוד.
והשבוע ישבו הגאון ר' דוד שליט"א והגר"י חברוני, עם הרב איסר שפריי מקים תכנית המשיבים בישיבות בנשיאות הגרמ"ה, (לפני 15 שנה ויותר), ומפתחים תכנית לבין הזמנים שיהיו לבחורים לימודי אמונה, ועל הנושאים שמתעים היום וכו'
וכמו שכתוב דור דור ודורשיו.
ובוודאי ת"ח צריכים לדעת כוזרי ועקרים ועו"ס, וק"ו לבעה"ב.


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1532
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 403 פעמים
קיבל תודה: 404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שמעיה » 12 ינואר 2020, 08:45

מממממ כתב:
10 ינואר 2020, 14:09

ממש לא קשור לסוגיא מה פשט הפסוק, אם יש הו"א למישהו שהתנאים שינו את מה שקיבלו ממשה רבינו בדרש, אז יש לו בעייה עמוקה.
לשיטות מסוימות. כן. גם לשיטתך. לשיטות חולקות - אין לו כל בעיה, כמה מסובך, ככה פשוט.
 


הנופל
משתמש ותיק
הודעות: 283
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 78 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי הנופל » 12 ינואר 2020, 09:17

משכנות יעקב כתב:
12 ינואר 2020, 04:00
ומהגר"מ שפירא תלמידו של הר' דסלר שמעתי פעם שמתח ביקורת חריפה על החינוך של סלבודקא, והורה רק על הכיוון של קלעם, (וכידוע ר' ירוחם היה יותר קעלם). שהיא בית הגידול של הר' דסלר, וגם אביו של הגרמ"ש הג"ר יצחק מאיר היה יותר קלמאי.
וכמו"כ ידוע שהתנגד לדרך של החזו"א, ואמר לנו פעם בתפרח (כשהיה שם רה"י) ומנה שבחם של חכמים: החזו"א לא היה לו דרך בלימוד, היינו שניסה בכל סוגיה לפרוץ את הדרך מכל הכיוונים, אבל לא שיטה למדנית כמו הגר"ח ור' שמעון ועוד. - מאידך מי יכול למנות את כל הת"ח שהחזו"א הצמיח לדור שלנו.
וכן אין מספר לגדולי ישראל שצמחו מהסבא מסלבודקא, וידוע שהרב שך אמר שכל עולם הישיבות צמח על ידי הסבא. ובארה"ב מסופר שפעם ישבו במועצג"ת ר' אהרן ור' יעקב ור' יצחק רודרמן ור"י הוטנר ור' משה, ור' משה לא הסכים אתם בדבר מה, ואמרו זה לזה, הוא לא היה אצל הסבא.
וגם שמעתי מר' משה הלל הירש שאמר שהצורה איך צריכה להיות ישיבה, זה כמו סלבודקא של הסבא. (רביה דרביה ר' אהרן).
וכשהרמ"מ אפשטיין הספיד את הסבא אמר איפה נמצא עכשיו מי שאפשר למסור את ילדינו ובחורינו תחת ידיו לחנך, ונהיה בטוחים שמגדל אותם כראוי.
נדמה לי (בלי לבדוק) שיותר משגיחים חינכו בדרך של קעלם, כמו הג"ר אליה לופיאן, ותלמידיו, הג"ר חצקל לוינשטין ותלמידיו, ר' ירוחם, ר' משה רוזנשטיין מלומזא, ר' שלמה הרכבי, ר' אבא גרוסברד, ועוד
יש שיעור של ר' משה ביארצייט של הסבא מסלבודקא שם הוא אומר שכל הישיבות חונכו בדרך הסבא ושכולנו תלמידיו. אני יחפש ואעלה אותו.
ולגבי המעשה מוזר מאוד ממתי ר' משה ישב במועצג''ת.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 450 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 12 ינואר 2020, 09:30

הנופל כתב:
12 ינואר 2020, 09:17
משכנות יעקב כתב:
12 ינואר 2020, 04:00
ו
וכן אין מספר לגדולי ישראל שצמחו מהסבא מסלבודקא, וידוע שהרב שך אמר שכל עולם הישיבות צמח על ידי הסבא. ובארה"ב מסופר שפעם ישבו במועצג"ת ר' אהרן ור' יעקב ור' יצחק רודרמן ור"י הוטנר ור' משה, ור' משה לא הסכים אתם בדבר מה, ואמרו זה לזה, הוא לא היה אצל הסבא.


ולגבי המעשה מוזר מאוד ממתי ר' משה ישב במועצג''ת.
הוא מדבר במעשה כמובן על מרן הגר"מ פיינשטיין, שישב יחד עם [מרן] ר' אהרן [קוטלר] ו[מרן ]ר' יעקב [קמנצקי] ו[מרן ] ר' [יעקב] יצחק רודרמן ו[מרן] ר' יצחק הוטנר. שכולם היו תלמידי סלבודקה.
ובאמת גם ר' משה [גדול מרבן שמו] הלך לסלבודקה, אבל נשלח להיות מהי"ד החזקה, כך שלא קיבל מהסבא.
 


ירושלמי_ירושלמי
הודעות: 58
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 19:20
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ירושלמי_ירושלמי » 12 ינואר 2020, 11:01

הרשימה הארוכה שהביא משכנות יעקב על בתי מדרש שונים היא מרתקת, ונראה שהיה שווה כל הדיון הארוך ולו רק בשביל הודעה זו.
ברשימה הוזכר הגר"ש ברנד זצ"ל, האם יש מי שממשיך בדרכו?
נראה שלא הוזכרו בתי מדרש ייחודיים שקשורים לציונות הדתית, בשביל למנוע ויכוחים מיותרי. אבל למרות זאת חשוב לדעתי להזכיר את בית המדרש "שיח יצחק" באפרת מיסודו של הרב שג"ר זצ"ל, שמגיעים אליו קבוצות של ת"ח ובחורי ישיבות מצוינים, ללימוד בהדרכתו של תלמידו הרב אלחנן ניר.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה - פנימי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: וחי בהם | 4 אורחים