בבא קמא אמר:ומה נהג הגרש"ז? ומה נהג הגרי"ש?
א. לא שמענו אינו ראיהפרלמן משה אמר:הגר"ש אויערבאך זצוק"ל אכל בשמחות תלמידיו ולא שמענו שעישר שוב
שי גולד אמר:שמעתי אישית מא' מתלמידיו של רבינו הגר"ש זצ"ל שבביתו היה מחמיר מאד בעניני כשרות וכדו' ומאד לא סמך על כשרויות
ואילו בשמחות אכל מה שהגישו מדין עד אחד נאמן באיסורים וכמש"כ רש"י שאין לך אדם שאכל אצל חבירו.
שי גולד אמר:לא שאלתי ספציפית ע"ז אבל לע"ד פשיטא!!
כבר הארכנו לאחרונה שלא שייך עד אחד רק על מה שאומר שתיקן בעצמו.שי גולד אמר:שמעתי אישית מא' מתלמידיו של רבינו הגר"ש זצ"ל שבביתו היה מחמיר מאד בעניני כשרות וכדו' ומאד לא סמך על כשרויות
ואילו בשמחות אכל מה שהגישו מדין עד אחד נאמן באיסורים וכמש"כ רש"י שאין לך אדם שאכל אצל חבירו.
זה ברור לחלוטין שהרב זצ"ל לא אמר כזה דבר באופן גורף ("ע"א נאמן באיסורים") שאם כן אמר הרי שיהיה מותר לאכול אצל כל בעל הבית הכי פשוט שיהיה אם הוא ירא שמים ומעיד שזה כשר. אבל באמת כפי שכל אחד מבין שהוא יכול להכניס הביתה הכל בכל כי העיקר שכ' עליו שלש אותיות כ' ש' ר'. בשמיטה יביא היתר מכירה כי יש שם תעודה של איזה רב. חסה מלאה תולעים גם טוב כי ודאי המעיין היטב יראה שבכל זאת יש איזה רב כל שהוא שלוקח אחריות שזה כשר. וכן על כמעט כל מאכל כ' באישור הרבנות הראשית וכו' ואם כן זה כשר. העדות שלו שהמאכל כשר הוא אמת לאמיתו אך כ"ז רק לפי הבנתו.אח שלך אמר:כבר הארכנו לאחרונה שלא שייך עד אחד רק על מה שאומר שתיקן בעצמו.שי גולד אמר:שמעתי אישית מא' מתלמידיו של רבינו הגר"ש זצ"ל שבביתו היה מחמיר מאד בעניני כשרות וכדו' ומאד לא סמך על כשרויות
ואילו בשמחות אכל מה שהגישו מדין עד אחד נאמן באיסורים וכמש"כ רש"י שאין לך אדם שאכל אצל חבירו.
ולא כשבעל השמחה סומך כמוך על "עדה אחת" = חותמת ההכשר המעידה שהם התחייבו בזה מראש לבוא כל יום ולתקן ולהוציא מחזקת איסור.
אז זה כבר לא עד אחד אלא רק חזקה שליח עושה שליחותו.
(שלא תמיד מועילה).
נ. ב. בביתו היה מחמיר? אז איך אכל תאנים וכדומה?
יעקב1 אמר:ממוצרים שבהכשר טוב
אני צריך בירור יסודי לא סברות ועדויות קלושות. תודה
אח שלך אמר:נ. ב. בביתו היה מחמיר? אז איך אכל תאנים וכדומה?
לגבי התאנים, שמעתי שפעם אחד הרב ויא בא אליו ואמר לו בטוח שיש תולעים בתאנים ובכל התאנים שבדקתי מצאתי, אז ר' שמואל הביא לו תאנה ואמר לו תראה לי והוא ישב וחיפש הרבה זמן ולא מצא כלום ויצא קצת נבוךספר וסופר אמר:אח שלך אמר:נ. ב. בביתו היה מחמיר? אז איך אכל תאנים וכדומה?
מה זה נוגע?
בענין תאנים, כידוע, זה מאוד תלוי בעצים שונים, באזורי גידול, בתקופות שונות של הקיץ וכו', ויש תאנים נקיות לחלוטין, וזה דבר שניתן לבדוק בבירור [אני מדבר על תאנים טריות - שזה מה שהוא אכל], ורק מתעקש החושש מחיידקים הנמצאים בפירות לא מסוגל להאמין לזה.
עוד מבית אביו זצ"ל, קיבל הגר"ש את היחס המסוים לענייני תולעים, ולא שאני יודע גדר ברור בזה, אולם בודאי זה לא היחס שנוצר ממחקריו של הרב ויא שליט"א.
לגבי תרומות ומעשרות הנידון הוא שונה לחלוטין, כמובן.
קשה ללמוד מהנהגת הגר"ש לכל אדם, מפני שצדיקים אין הקב"ה מביא תקלה על ידם, בפרט במידי דאכילה כמבואר בגמ' ובתוס' (חולין ה, ב).סופר סת''ם אמר:לגבי התאנים, שמעתי שפעם אחד הרב ויא בא אליו ואמר לו בטוח שיש תולעים בתאנים ובכל התאנים שבדקתי מצאתי, אז ר' שמואל הביא לו תאנה ואמר לו תראה לי והוא ישב וחיפש הרבה זמן ולא מצא כלום ויצא קצת נבוךספר וסופר אמר:אח שלך אמר:נ. ב. בביתו היה מחמיר? אז איך אכל תאנים וכדומה?
מה זה נוגע?
בענין תאנים, כידוע, זה מאוד תלוי בעצים שונים, באזורי גידול, בתקופות שונות של הקיץ וכו', ויש תאנים נקיות לחלוטין, וזה דבר שניתן לבדוק בבירור [אני מדבר על תאנים טריות - שזה מה שהוא אכל], ורק מתעקש החושש מחיידקים הנמצאים בפירות לא מסוגל להאמין לזה.
עוד מבית אביו זצ"ל, קיבל הגר"ש את היחס המסוים לענייני תולעים, ולא שאני יודע גדר ברור בזה, אולם בודאי זה לא היחס שנוצר ממחקריו של הרב ויא שליט"א.
לגבי תרומות ומעשרות הנידון הוא שונה לחלוטין, כמובן.
לכאורה זה רק בשוגג. וצ"ע מתוס' שבת יא ב. ויש לחלק.חזק וברוך אמר:מפני שצדיקים אין הקב"ה מביא תקלה על ידם, בפרט במידי דאכילה כמבואר בגמ' ובתוס' (חולין ה, ב).
חזק וברוך אמר:קשה ללמוד מהנהגת הגר"ש לכל אדם, מפני שצדיקים אין הקב"ה מביא תקלה על ידם, בפרט במידי דאכילה כמבואר בגמ' ובתוס' (חולין ה, ב).
אב בבינה אמר:בתפארת שמואל עמ' סה כתוב שהוא נהג לעשר בביתו.