מענין החילוק. אם אפשר לצרף את הדף המתאים.סבא אמר:ראיתי בספרים הגדרה מעניינת, ואולי זה הסימן, והסיבה היא כמו שכתב @יצחק
שתלוי אם אפשר לעשותו ע"י עכו"ם או לא.
ראה במצו"ב
אכן טעיתי, והנה הקובץ המתאים-הפקדתי שומרים אמר:מענין החילוק. אם אפשר לצרף את הדף המתאים.סבא אמר:ראיתי בספרים הגדרה מעניינת, ואולי זה הסימן, והסיבה היא כמו שכתב @יצחק
שתלוי אם אפשר לעשותו ע"י עכו"ם או לא.
ראה במצו"ב
ולפו"ר יש לדחות החילוק אם אפשר ע"י גוי או לא. ולתלות זאת גבי מליחה שאפשר ע"י גוי. אם יהודי מפקח וכו'. שכן יש שי' המחנה אפרים ועוד שגוי יכול להטביל כלים, ומ"מ מברכים על הטבלת כלים. כך שצריך להגיע לחילוק של ר' יצחק.
פרלמן משה אמר:כמו שמברכים על השחיטה ועל כיסוי הדם
אני רק רוצה להוסיף שמליחה וצליה הם דברים שגם הגויים עושים רק שהם לא שמים כל כך הרבה מלח, אבל בכלל לא ניכר פה מעשה המצווה.יצחק אמר:כיסוי הדם לא שייך כלל, זה לא מתקן ולא מתיר, זה נטו מצוה.
שחיטה וכן נט"י מברכים משום שזה "מעשה דתי" כלומר מעשה עבודה להשם, משא"כ מליחת בשר לא נתקנה כמצוה אלא האיסור הוא לאכול דם והפתרון שאתה ממציא הוא מליחה (יש גם אפשרויות אחרות), אותו הדבר ניקור הגיד וכו'.
אפשר להפריש את הדם בעזרת סוכר במקום מלח לדעת כמה מהפוסקים. בספר הלכות קטנות סימן ריח התיר זאת אמנם רק בקרבנות, אבל בספר עיקרי הד”א סימן יד הכשיר בדיעבד, ובשו"ת אבני נזר או”ח סימן תקלב כתב בשם החוות דעת שהכשיר זאת בשעת הדחק. כמובן שדעת רוב רובם של הפוסקים לאסור ע"י סוכריצחק אמר:כיסוי הדם לא שייך כלל, זה לא מתקן ולא מתיר, זה נטו מצוה.
שחיטה וכן נט"י מברכים משום שזה "מעשה דתי" כלומר מעשה עבודה להשם, משא"כ מליחת בשר לא נתקנה כמצוה אלא האיסור הוא לאכול דם והפתרון שאתה ממציא הוא מליחה (יש גם אפשרויות אחרות), אותו הדבר ניקור הגיד וכו'.
כתבו התוס' בפרק כל הבשר (קה.) וא"ת מים אמצעים כגון בין גבינה לבשר שהם לצורך מצוה יהיו טעונין ברכה וי"ל דאין זה כי אם הכשר אכילה כמו ניקור חלב ומליחת בשר
כמדומה שבמשנ"ב דרשו יש בזה שהיה מעשה אצל החוו"ד וכו' והגר"מ פיינשטיין התירו בדיעבד והג"י מסאטמער אסרושלמה בן דוד 15 אמר:אפשר להפריש את הדם בעזרת סוכר במקום מלח לדעת כמה מהפוסקים. בספר הלכות קטנות סימן ריח התיר זאת אמנם רק בקרבנות, אבל בספר עיקרי הד”א סימן יד הכשיר בדיעבד, ובשו"ת אבני נזר או”ח סימן תקלב כתב בשם החוות דעת שהכשיר זאת בשעת הדחק. כמובן שדעת רוב רובם של הפוסקים לאסור ע"י סוכר
משבט הכהונא אמר:וכמדומה לי שאחד הראשונים כותב בענין אחר שזה שמברכים על שחיטה שכתוב באופן וזבחת ורק משום זה יש לברך