לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

אודות "בית מדרש הגר"א"

בפורום זה הודעות מאושרות על ידי מנהל

חננאל
הודעות: 31
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:55
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חננאל » 18 ינואר 2020, 20:46

וכן היכן אפשר להשיג את ההקלטות/הסרטות של ר"י אייכנשטיין ר' נתן רוטמן ר"מ מינצברג


גמח
הודעות: 122
הצטרף: 19 דצמבר 2016, 15:17
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי גמח » 18 ינואר 2020, 20:54

ניתן לפתוח את הסרטונים בגוגל דרייב ע"י לחיצה על הסמל בצד ומשם להוריד.


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יעקב שלם » 18 ינואר 2020, 21:07

אבקש כנראה בשם רבים
מהרב @משכנות יעקב
אם יש לו חומר ערוך מכתיבתו הנפלאה יעלה נא אותו לטובת החברים


חננאל
הודעות: 31
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:55
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חננאל » 18 ינואר 2020, 21:12

גמח כתב:
18 ינואר 2020, 20:54
יתן לפתוח את הסרטונים בגוגל דרייב ע"י לחיצה על הסמל בצד ומשם להוריד.
לא הצלחתי
תודה מראש


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 09:42

משכנות יעקב כתב:
18 ינואר 2020, 20:05
טעות נושנת נתאזרחה אצל רבים במושג "השקפה". כביכול יש חלק בתורה שנלמד בפנ"ע, ויש לנו חכמים בתורה שאינם בעלי השקפה, ויש כאלו שאינם ת"ח אבל הם יודעים השקפה.
ורק מתוך תפיסה כזו, יתכן כאלו שמתיימרים לייצג את דרך הרב שך, לא משום שהם תלמידי חכמים או תלמידים אמיתיים שלו בתורה, אלא משום שספגו ממנו את ה"השקפה".
וכך נוצרת תופעה מוזרה כזו שיושבים אנשים בפורומים, זה בא באתרוגו, וזה בא בנטפרו, ובפלטפורמה "השקפתית" זו, הם מאריכים להסביר את ההשקפה האמיתית ואת הדרך היותר מסורה.
אין דבר יותר חדש ויותר זר, מהשימוש האינטרנטי לסוגיו, ואין דבר יותר זר מהשקפה שעומדת לעצמה לא דרך התלמיד חכם החי המרביץ תורה לעדריו.
ובדרך כלל הדימוי שנוצר לאנשים מרחקו, שונה מאד ממה שרואים אצל התלמידי חכמים עצמם. זכורני שהיה בכולל ויכוח האם כדאי להמליץ לבנים בישיבה ללמוד עוד ספרים. {למשל אני המלצתי לבני ללמוד את סוגיית מוני המצוות והשרשים. נראה לי שעל ידי זה אפשר לעשות תפיסה חזקה בלימוד, לדעת את הש"ס יחד עם הרמב"ם והרמב"ן בשרשים, דעת הגאונים, הזהר הרקיע, ועוד ועוד. יש שהמליצו ללמוד סוגיה עם טוש"ע ואחרונים כמו גירות או בישול. יש שהמליצו ללמוד רמב"ם את הספר הנוגע למסכת של הישיבה כמו יבום או גניבה וגזילה}. והיו שאמרו שזה יזיק לשידוכים או לשטעלע וכיו"ב.
והלכנו לשאול את ר' גרשון שליט"א, ואמר בתקיפות רבה [כמובן אם זה לא מנוגד לדעת ראשי הישיבה, ואם זה לא דבר מוזר בחברה שקורין מודנע"ר]: שבוודאי צריך להוסיף ולעיין בחלקי התורה כל אחד מה שטבעו הולך לשם, וההסתכלות כאילו הרמי"ם רוצים שיעשו הכל אותו דבר אינה נכונה, והיא רק דמיון של טעות של הצעירים, שחושבים ששידוך ושטעל"ע באים לפי נסיון החיקוי הטפל להיות "אתרוג הגדל בדפוס", ובוודאי שכל אחד שיגדל להיות ת"ח לפי הדרך הנכונה לו, אז הוא יקבל יותר את כל מה שיביא לו הצלחה ויצליח יותר.
והיו שם עוד ראשי ישיבה ידועה שבאו לשאול את ר"ג על תכנית של פלאפון מיוחד לבני הישיבה שיהיה בו עוד אופציות (איני מבין בדיוק מה). ואמר להם שאי אפשר לפרוץ גדר שגדרו, ובעצם כל מושג הפ"פ ללומדי הישיבות אינו נכון, כי גורם לפטפוט וביטול תורה ושאר מרעין בישין, אלא שאי אפשר לאסור עליהם את זה, כי הם עוסקים בכגון אלו רק בגלל שהם מסכנים כי אין להם מספיק חיבור ללימוד וממילא משתעממים ומתוסכלים, ולא זו הדרך לאסור עליהם, כי מזה לא יוושעו, אלא להיפך לחפש את הדרכים שהתורה תהיה להם
"מרתק" (במילה זו השתמש), ויתחברו כל אחד לפי טבעו מה שמושך את שכלו ולבו, ועל ידי זה לא יצטרכו את הפ"פ, והאריך בזה, שבעצם כדרך שאדם סקרן לעיתון כך אמור להיות שיהיה מרותק לגמרא, ואם זה לא כך הרי שלא מצא את הדרך שלו.
ושאלתי אותו אז, על דרך מסוימת שיש שאמרו שמפריעה ללימוד הנכון, וכעס ואמר שאת זה צריך לבדוק ולשאול אצל האברכים והבחורים שלמדו בדרך ההיא אם זה נתן להם להבין ולזכור וגשמאק, ואם אכן כן, מיהם האחרים שמתיימרים להבין ולהגיד לאחרים מה מתאים להם, כל אחד אומר לאחרים, ולב יודע מתיקות נפשו.
וכך יודע אני שר' דב יפה שבוודאי היה מחנך ישיבתי, הורה לבחור מחברון, שזה עתה התחתן, שילמד באופן שלו, ואמר לו שחברון ישיבה טובה למי שלומד בדרכו שלא יפריעו לו שם... והורה לו ללמוד תנ"ך ומשניות ופלא יועץ ועוד ספרים רבים, וב"ה הבחור גמר ש"ס לפני החתונה, וכבר למד שו"ע אבהע"ז, ועוד. ואמר לו ר"ד: "ונהיה אנחנו" ואז יודעי שמך ולומדי תורתך.
דוגמאות לדברים כאלו יכלה הזמן והם לא יכלו, כל מי שמתקרב לת"ח רואה שאין ההשקפה של ההמון כביכול בשם הת"ח כמו מה שהת"ח עצמם ברמה הגבוהה והפנימית מסבירים לכל מי שרוצה להתקרב ולשמוע.
זכורני שסיפר הרב אברהם יחיאל אונא, שפעם הזדמן אצל הגר"ש למעלות ואמר לו הגר"ש שיתפלל עמו מנחה, אמר אונא שאין לו כובע וכיו"ב, והסתכל עליו הגר"ש ואמר לו מה אתה ילד, שאתה חושב שכובע וחליפה זה התורה.
ר' דב לנדו שליט"א היה מרבה לדון עם החברותות בכל דרכי וסוגי גדולי הדורות, כמו מה שהאריך בהקדמת המרכה"מ שחיבב מאד, והוא בקי עצום בכל הדרכים והקורות כולם, {ואגב מה שהפיצו עמי הארץ בשמו בשבוע האחרון שאצל ביהמ"ד הגר"א יש דיבורים שאין לומר, החברותא השבועי שלו הרב ליבנה {חדב"נ הרב דיסקין זצ"ל ממשפחת רם} אומר שהוא אמר לו שזה שקר וכזב ולהד"ם כמובן כמו שאר שוא ושקר של רחוב, וכך שמעתי גם מכלי ראשון ממשפחת ברויאר שגם מה שאמרו בשמו להד"ם גמור, המרחק מהרחוב אל הת"ח כמו מהארץ לשמיים}. ור' דב עצמו מכריע על כל ספר מה לשים באוצה"ס ומה לא להכניס, ונהירין ליה שבילי כל הספרים כשבילי דרקיע.
אגב, גם ר' שמואל זצ"ל היה משוטט בדרכו בכל הגלקסיות, זכורני בדרכו ללוויה של ר"ח סרנא שחישב את כל המשפחולוגיה של כל ירושלים, כדרך הירושלמים. - רק מספרי הסיפורים אל כל זה לא נאה להם לספר, ונשאר לנו צביון שדוף ורזה כמו שיבולי פרעה.
אחזור ואדגיש שוב: פשוט שהדרך של הרב שך ודעמיה, היא דרך מרכזי שהישיבה תהיה רק בלימוד הישיבתי ותו לא מידי, ועם הצלחות לא מתווכחים, ובלא"ה לא שייך גם למתנגדיו שיתווכחו עם עם דרך של גדולים ורבים כאלו. ומאידך פשוט שמי שרוצה שיהיה דרך בודדה, ורק היא, הוא הוא משכח המסורת היותר גדול.
וכי הר' מאיר שמחה, היה מסתדר בפונוביז, וכי החזו"א היה מסתדר שמה. כמה גדולי עולם גדלו לנו דווקא משום היחודיות של החזו"א ור' מאיר שמחה ועוד.
וזכורני שר' נתן שולמן בזקנותו אמר שלמרות שכאשר היה ראש ישיבה חשב שצריך לחנך דווקא בדרך המסויים לא כמו הישיבות הפריפריה.. אבל לאחמ"כ ראה שאת הפירות המיוחדים שגדלו בדרכים של קול תורה וכפ"ח וכיו"ב, לא היו גדלים בדרך של בני ברק.
ר' חיים גריינמן היה מורה לנכדים שעד גיל 18 ידעו כבר את כל הש"ס, וגער בי יותר מפעם אחת שאלמד בקיאות אפילו בלי תוס'. כמו כן היה לומד בקביעות נ"ך, וכך הורה למשפחתו ותלמידיו, ובנו הרב אי"ש מזרז על לימוד משנה הרבה מאד. וזה דוגמאות מצער מבני ברק, עאכו"כ מחכמי ירושלים כמו ר' משה שפירא זצ"ל, ועוד, מה שהורו ללמוד. הגר"ש היה מורה ללמוד קבלה. ונלחם חזק עבור כל הדרכים והשיטות האחרות שלא יסתמו להם את הפה, וזכורני לפני כ30 שנה ששאלו את ר' שלמה פישר על הנהגות הסגוליות של אחיו ר' יעקב ישראל, ואמר אחי יש לו כתפיים גדולות.
ראיתי אז (תש"נ) יושבים בשמחה אחת שלשה מחכמי ירושלים, ר' חיים סרנא והרב וולבא, ור' משה, וכל אחד כיבד את חברו לדרוש, בסוף דיבר ראשון ר' חיים על בנימין זאב יטרף וקרן המזבח, והרב וולבא דיבר ממה שר' אייזיק אמר בשבע ברכות שלו שאשר ברא ששון ושמחה חתן וכלה - חתן וכלה הוא סוגי שמחה מיוחד ומחודש שנבראו, וחכם אחר דיבר על בחינת שעשוע מהי, ואז כמובן פתח ר' משה ודרש חיבור של כל הנושאים הללו יחדיו לדרוש אחד. תא חזי מה בין תקיפי ירושלים לענוותני בני ברק.
אביא דוגמה נוספת שלא כדאי להפסיד תלמידי חכמים גדולים שבדרך כלל הם לא בעיתונים, אלא יושבים בקרן זוית: הרב ר' אבא ברמן, כמה היו בישיבתו, ולעומת זה דרכו בלימוד היא יחודית ומאלפת. (ר' יגאל רוזן ג"כ היה ממליץ עליה). וכן הרב בעל חידושי בתרא, היה ת"ח אמיתי, וספריו מלאים בדברים יחודיים, שלא תמצאום ברייד הרגיל, ויש כאלו שזה יכול לפתוח להם שערי אורה. {בן של החידושי בתרא הוא חתנו של ר' אבא ברמן, אולי אצלו אפשר לשמוע חי את חידושיהם}.
אבל העולם גולם, הולך על פי העיתונים, ורודף אחרי מכוניות של גדולים של תמונות דייקא, ובזה הוא מקיים את השימוש ת"ח, וכן בדחיפות בלויות... יודעני בהרבה אנשים ששמעו על ר' אברהם גניחובסקי רק מפטירתו ומהעיתונים, ואז הצטערו שלא שימשו אותו, ולפנ"כ ישב באוצה"ס של טשעיבין שנים על שנים...
וכך שאפילו ת"ח שיש להם חלקים ודרכים נוספות מסתירים את זה, למשל בקובץ עיון הפרשה שרובו ווארטים חמודים, יש מדור אחד עיוני ומחכים בשם "אביטה אורחותיך" והוא באמת נותן דרך לימוד למקראות. ומחברו הוא אחד הת"ח המוכרים {שהוזכר ברשימה שלי לעיל בקטע לפנ"כ} אבל הוא לא מעוניין שידעו שזה הוא..
הקב"ה כ"כ גדול, שאנשים לא יכולים לסבול את זה, ומתעקשים להכניס אותו לאיזו שיטה סגורה, ורק שם, ונוח להם שהוא נתפס על ידי השכל שלהם או הרבי שלהם או המפלגה שלהם. אבל מה לעשות שהקב"ה באמת גדול מאד ותורתו אין לה מידה וקץ, וכדאי להכיר רוב גודלו ותורתו וחכמיה.
דברים כדרובנות.

אזכיר שוב את הנקודה אותה העליתי, שהנידון כאן הוא לא ספציפית על בית מדרש כזה או אחר, וגם לא על הדרך הנכונה ללימוד התורה, אלא הוא ויכוח יסודי בין תפיסת עולם שמרנית וחד גונית, לתפיסת עולם פתוחה ורב גונית. אלא שבעוד שכשמדובר בעניני חולין הצד השמרן פשוט סובל מקבעון מחשבתי ובמילים פחות עדינות- טיפש, הרי כשהנושא הוא מסורת לצד השמרן יש טענה חזקה, לפיה עלינו לשמור את המסורת כצורתה, וכל שינוי עלול להביא לתוצאות הרסניות, לעומת הצד החדשן שטוען שגם בגבולות המסורת יש מקום לחידוש ולמגוון דעות.
אני כלשעצמי מתקשה להבין את טענת הצד השמרן מהסיבה הפשוטה שאין שום גישה בימינו שהועברה במסורת מהר סיני, כך שבין כך הסגנון ודרך החשיבה השתנה פעמים רבות במשך השנים, והעובדה שהמהלך המקובל היום בישיבות קיים כבר מאה שנה אין בו סיבה לחייב את כולם להצמד אליו, מאחר ולא נמסר בנבואה או בגילוי אלוקי.
על כל פנים הויכוח הוא בין תפיסות העולם השונות ביסודן ובשורשן בכל הנוגע לשמרנות ולהכלת דעות שונות, וכל ויכוח שמתעלם מזה הרי הוא כדו שיח של חרשים.
 


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 579
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חכם באשי » 19 ינואר 2020, 13:40

מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 09:42
הויכוח הוא בין תפיסות העולם השונות ביסודן ובשורשן בכל הנוגע לשמרנות ולהכלת דעות שונות, וכל ויכוח שמתעלם מזה הרי הוא כדו שיח של חרשים.

דומני שאתה לא קראת ובודאי לא הבנת את הדו שיח באשכול כאן.


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי בר נש » 19 ינואר 2020, 14:02

מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 09:42
אני כלשעצמי מתקשה להבין את טענת הצד השמרן מהסיבה הפשוטה שאין שום גישה בימינו שהועברה במסורת מהר סיני, כך שבין כך הסגנון ודרך החשיבה השתנה פעמים רבות במשך השנים, והעובדה שהמהלך המקובל היום בישיבות קיים כבר מאה שנה אין בו סיבה לחייב את כולם להצמד אליו, מאחר ולא נמסר בנבואה או בגילוי אלוקי.
אני לא חושב שקיבלנו את הדרך של היום הלכה למשה מסיני, אבל בכל זאת דעתי שחידושים כרוכים בסכנה ולכן גם אם הם כשלעצמם נכונים ומוצדקים יש מקום לבלום אותם ונחוץ הדבר ע''מ שיצליחו באמת.
(נצייר לעצמינו מה היה קורה אם ר' חיים היה מפרסם שמי שלומד פשוטו של מקרא וקובע עיתים במורה נבוכים או באמונות ודעות יזכה לבנים תלמידי חכמים העוסקים בתורה).


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 1681
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי נדיב לב » 19 ינואר 2020, 16:39

באחת ההודעות נגעו בנקודה נכבדה, על כך שבמשך השנים עד לדורינו אנו, השיטה הישבתית לא סיפקה את כולם בדגש על "כולם", וככאלה שלחו את ידם במקצועות תורניים אחרים ומגוונים. אבל אין לכחש שרוב רובם של בחורי ישיבות שגדלו בבית סטנדרטי - כזה שחונך הבחור אביו וסבו, לצלול לסוגיות נשים נזיקין מתוך חדווה שמחה וסיפוק, לא עלה על ליבם הרגשת חסר כלשהי, ולעומתם כאלה שנמשכו לעולם המחשבה, ולא קיבלו מענה במסגרת הישיבה למשיכה הטבעית הזו, מצאו את מקומם אצל הגאון האדיר רבי משה שפירא או אצל בעלי מחשבה אחרים, ולא עלה על דעתם לחפש זאת במקומות חדשניים, בסגנון ובעולם המושגים המנסה להציף ולהטמיע לבחורים צעירים שמשנתם הבסיסית עדיין חסרה.
ובכלל כשננסה להיצמד לדיון בשאלה העוקבת לכל אורך האשכול, מה טיבו של בית מדרש הגר"א [ונדלג על הנושאים שצצו לאחריו] ללא ספק, לא בית מדרש הגר"א [והחקיינים למיניהם שעוד יצצו או כבר צצו] יהווה את הפתרון ויחולל שינוי בתוספת מגוון הלימוד הישבתי "המצומצם" - כמו שממליצים או דורשים כמה מהכותבים הנכבדים שכאן, לאור הידיעה המוסכמת לכל שהעומד בראש בית מדרש זה, הוא לא אחר מאשר חניך מכון מנדל וכו' וכו', וגישתו למקצועות נוספים בתוה"ק אפופים ריח אקדמי חזק ששום חוברת נגד, לא תהווה 'מכשיר' או הוכחה כנה שהרב הנז' שואף אך ורק להרחיב את עולם המושגים לבחור הצעיר ואת העיסוק בתורות נוספות מעבר לעיסוק הישיבות, אלא כפי התרשמותי בין השאר מרשימת הנושאים הלוהטים שמרבה לעסוק בהם בהרצאותיו במאמריו ובאתרו, שיש ניסיון מצדו לשרטט קו מחשבה חדש לבחור הצעיר וזה המניע העיקרי אצלו, ולא תוספת גרידא והרחבת המושגים לכל צורב מניע אותו.
ואם זו זכותו לעשות הפיכה מחשבתית ולעצב את עולמם של בחורים צעירים בצורה שונה ואחרת ממה שהורגלנו בה עד כה, אבל שומה עליו ועל של כמותו, לחדד לציבור את ההבדלים הרבים בין השקפת עולמם ומקורות הידע ששאבו את חכמתם [בין השאר מאונברסיטאות אקדמיה, מחקרים, וכדו'] ובין עולם הישיבות הנקי והטהור.
ובאשר להודעת איזה ניק לעיל בפורום, שבפעם המאה מתקיף את עולם הישיבות והתורה החרדי תוך הענקת תוארים של "טיפשות" "קיבעון מחשבתי" ישן נושן וכהנה מטבעות לשון מבית מדרשם של בעלי קידמה וכו' וכו'.. כבר העיר חכם באשי שרוב ככל הכותבים שכאן יוצאים מנקודת הנחה אחרת משל הציבור המזרחי החרדל"י וגונדא דליהון, ומקבלים מתוך הבנה שדרך הישיבות היא דרך שהוכיחה את עצמה על רוב ככל הבחורים וצעירי הצאן, והדיון עוסק במקרים חריגים שעוסקים בהם אי אלו גופים תוך פריצת נורמות והטמעת הלך רוח חדש לגמרי בעולמו של בחורים צעירים או בענין יחידים שראו צורך להוסיף ולגוון בלימודים נוספים בזמני פגרה שלא על חשבון סדרי הישיבות הנטועים חזק אצל כל חניך ישיבות מהשורה, אבל בטח ובטח שלא אלא על דעתם רוח החדשנות והמהפכנות של אותו הניק.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 19:00

נדיב לב כתב:
19 ינואר 2020, 16:39
 ומקבלים מתוך הבנה שדרך הישיבות היא דרך שהוכיחה את עצמה על רוב ככל הבחורים וצעירי הצאן

זהו, שרבים טוענים שכבר לא.


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 579
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חכם באשי » 19 ינואר 2020, 19:14

מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 19:00
נדיב לב כתב:
19 ינואר 2020, 16:39
 ומקבלים מתוך הבנה שדרך הישיבות היא דרך שהוכיחה את עצמה על רוב ככל הבחורים וצעירי הצאן

זהו, שרבים טוענים שכבר לא.

דהיינו: דרך הישיבות לא הוכיחה את עצמה על רוב ככל הבחורים וצעירי הצאן.

----

ידידי, יש לך איזו שהיא טעות חמורה. אם יש תלונות על עולם הישיבות, זה בגלל שהוא בית חיינו, ותמיד יש מה לשפר, ותמיד יש כאלה שהמסגרת לא בדיוק מתאימה להם.

מכאן ועד למה שכתבת, המרחק רב ועצום, ובמחילה, אתה מגחיך עצמך לדעת מהודעה להודעה.

אם לא חוסר הבנת הנקרא, איני יודע מה הביאך לדבריך אלה.

אלא אם כן איננו עוסקים באותו "עולם ישיבות". אני מדבר על "עולם הישיבות" החרדי.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 19:19

חכם באשי כתב:
19 ינואר 2020, 19:14
מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 19:00
נדיב לב כתב:
19 ינואר 2020, 16:39
 ומקבלים מתוך הבנה שדרך הישיבות היא דרך שהוכיחה את עצמה על רוב ככל הבחורים וצעירי הצאן

זהו, שרבים טוענים שכבר לא.

דהיינו: דרך הישיבות לא הוכיחה את עצמה על רוב ככל הבחורים וצעירי הצאן.

----

ידידי, יש לך איזו שהיא טעות חמורה. אם יש תלונות על עולם הישיבות, זה בגלל שהוא בית חיינו, ותמיד יש מה לשפר, ותמיד יש כאלה שהמסגרת לא בדיוק מתאימה להם.

מכאן ועד למה שכתבת, המרחק רב ועצום, ובמחילה, אתה מגחיך עצמך לדעת מהודעה להודעה.

אם לא חוסר הבנת הנקרא, איני יודע מה הביאך לדבריך אלה.

אלא אם כן איננו עוסקים באותו "עולם ישיבות". אני מדבר על "עולם הישיבות" החרדי.

לא ולא. קרא את האשכול "האם אנחנו מאבדים את הנוער", תדבר עם אנשים המתעסקים בחינוך (לא במשווקי פס ייצור של למדנים, אלא בחינוך), ותראה שמה שעבד כשבעולם הישיבות היו כמה אלפי לומדים, כבר לא עובד כשיש בו למעלה ממאה אלף לומדים, כן ירבו. זה אמנם עובד לרבים מהם, אך לרבים מאד לא מספק. הנהירה ההמונית לכל המחדשים על גווניהם השונים מוכיחה זאת כאלף עדים.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 19:29

נדיב לב כתב:
19 ינואר 2020, 16:39
כבר העיר חכם באשי שרוב ככל הכותבים שכאן יוצאים מנקודת הנחה אחרת משל הציבור המזרחי החרדל"י וגונדא דליהון, ומקבלים מתוך הבנה שדרך הישיבות היא דרך שהוכיחה את עצמה על רוב ככל הבחורים וצעירי הצאן, והדיון עוסק במקרים חריגים שעוסקים בהם אי אלו גופים תוך פריצת נורמות והטמעת הלך רוח חדש לגמרי בעולמו של בחורים צעירים או בענין יחידים שראו צורך להוסיף ולגוון בלימודים נוספים בזמני פגרה שלא על חשבון סדרי הישיבות הנטועים חזק אצל כל חניך ישיבות מהשורה, אבל בטח ובטח שלא אלא על דעתם רוח החדשנות והמהפכנות של אותו הניק.
בבקשה ממך, תשתדל לצאת כבר מהקבעון הפוליטי שמשייך כל דעה למפלגה מסויימת. אם תראה את ההודעות הרבות של הכותבים כאן בפורום המצדדים בעד בית מדרש הגר"א, והכמות הגדולה של המסכימים להסברו המורחב והמאיר עיניים של הרב @משכנות יעקב על חובת היציאה מהקבעון המחשבתי והיכולת להכיל דרכים שונות במרחבי התורה, תראה שהדעות הללו נטועות עמוק בתוך עולם התורה הנורמטיבי. הרי פורום לתורה נוטה יותר לכיוון שמרני לעומת פורומים אחרים כפורום אוצה"ח (שם כפי ששמעתי ישנה הסכמה הרבה יותר רחבה לבימ"ד זה ולדומיו, וכמתבקש), ואעפ"כ השמרנים המתנגדים בתוקף לכל חידוש הם בעמדת מיעוט כאן. עליך לרענן את תפיסת עולמך ולהבין שהתפיסה שרואה בכל רעיון חדש איום על היהדות היא כבר לא מוסכמה חרדית כמו שהיה לפני שלושים שנה. העולם השתנה, וכדאי שתפנים זאת כמה שיותר מהר.
 


ayedavid
משתמש ותיק
הודעות: 463
הצטרף: 14 אפריל 2019, 22:27
נתן תודה: 248 פעמים
קיבל תודה: 131 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ayedavid » 19 ינואר 2020, 19:32

הישיבות הן לא עיקר מה שמפריע לו אלא רק ענף אחד, והשורש הוא הסמכות הרבנית שלא אמורה להיות כפי שהיא כיום בכלל. לשיטתו לא ייתכן בכלל שרב פלוני יאמר משהו וזה יחייב מישהו יותר מאשר העיון שלו במקורות ראשונים ואחרונים שמסוגל לדלות דעה נגדית לכל דבר שבקדושה. היחס שלו לישיבות הוא רק ענף מאותו קו מחשבה, אם אפשר לקרוא לזה קו מחשבה, שנדמה לי שזה יותר דפוס פעולה שה' יודע מה מטרתו, והמחשבה רק מגויסת לצורכו


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 579
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חכם באשי » 19 ינואר 2020, 19:34

מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 19:19
לא ולא. קרא את האשכול "האם אנחנו מאבדים את הנוער", תדבר עם אנשים המתעסקים בחינוך (לא במשווקי פס ייצור של למדנים, אלא בחינוך), ותראה שמה שעבד כשבעולם הישיבות היו כמה אלפי לומדים, כבר לא עובד כשיש בו למעלה ממאה אלף לומדים, כן ירבו. זה אמנם עובד לרבים מהם, אך לרבים מאד לא מספק. הנהירה ההמונית לכל המחדשים על גווניהם השונים מוכיחה זאת כאלף עדים.
עובד מצויין.
והנהירה ההמונית היא מיעוטא דמיעוטא.
ולחלק גדול מהם זה לא בגלל שחסר, אלא בגלל שרוצים יותר.
בקיצור, מי שמשקיף על עולם הישיבות "מבחוץ" לא יבין כוונתי.


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 579
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חכם באשי » 19 ינואר 2020, 19:36

מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 19:29
עליך לרענן את תפיסת עולמך ולהבין שהתפיסה שרואה בכל רעיון חדש איום על היהדות היא כבר לא מוסכמה חרדית כמו שהיה לפני שלושים שנה. העולם השתנה, וכדאי שתפנים זאת כמה שיותר מהר.

כל רעיון חדש, שאינו במסורת הישיבות, הוא בגדר "חדש אסור מן התורה".
אלא אם כן נעשה על דעת גדולים.
ובזה כולי עלמא מודים.

שוב, נראה לי שאתה "משקיף" מבחוץ, ועל כן כך זה נתפס בעיניך.

ואגב, מה שכתבת בנודע לפורום אוצה"ח, ממש ממש לא נכון, וכל אחד שפתוח לו יכול לראות.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2656
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 410 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 ינואר 2020, 19:41

מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 19:29
נדיב לב כתב:
19 ינואר 2020, 16:39
כבר העיר חכם באשי שרוב ככל הכותבים שכאן יוצאים מנקודת הנחה אחרת משל הציבור המזרחי החרדל"י וגונדא דליהון, ומקבלים מתוך הבנה שדרך הישיבות היא דרך שהוכיחה את עצמה על רוב ככל הבחורים וצעירי הצאן, והדיון עוסק במקרים חריגים שעוסקים בהם אי אלו גופים תוך פריצת נורמות והטמעת הלך רוח חדש לגמרי בעולמו של בחורים צעירים או בענין יחידים שראו צורך להוסיף ולגוון בלימודים נוספים בזמני פגרה שלא על חשבון סדרי הישיבות הנטועים חזק אצל כל חניך ישיבות מהשורה, אבל בטח ובטח שלא אלא על דעתם רוח החדשנות והמהפכנות של אותו הניק.
בבקשה ממך, תשתדל לצאת כבר מהקבעון הפוליטי שמשייך כל דעה למפלגה מסויימת. אם תראה את ההודעות הרבות של הכותבים כאן בפורום המצדדים בעד בית מדרש הגר"א, והכמות הגדולה של המסכימים להסברו המורחב והמאיר עיניים של הרב @משכנות יעקב על חובת היציאה מהקבעון המחשבתי והיכולת להכיל דרכים שונות במרחבי התורה, תראה שהדעות הללו נטועות עמוק בתוך עולם התורה הנורמטיבי. הרי פורום לתורה נוטה יותר לכיוון שמרני לעומת פורומים אחרים כפורום אוצה"ח (שם כפי ששמעתי ישנה הסכמה הרבה יותר רחבה לבימ"ד זה ולדומיו, וכמתבקש), ואעפ"כ השמרנים המתנגדים בתוקף לכל חידוש הם בעמדת מיעוט כאן. עליך לרענן את תפיסת עולמך ולהבין שהתפיסה שרואה בכל רעיון חדש איום על היהדות היא כבר לא מוסכמה חרדית כמו שהיה לפני שלושים שנה. העולם השתנה, וכדאי שתפנים זאת כמה שיותר מהר.

ניסיתי להתרענן.. ולא ידוע לי מה קרה לציבור החרדי ב-30 שנה האחרונות, אודות מה עיקר ומה טפל בלימוד התורה - שהמוסכמות של פעם לא מתאימות לו האידנא..
אני יודע מהי ירידת הדורות העצומה שכל חובש כיפה נהיה מ"ד. שמא לדבר זה אתה מתכוון.
(איך נכנסה לכאן פוליטיקה זאת לא אבין).


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי בר נש » 19 ינואר 2020, 20:11

חכם באשי כתב:
19 ינואר 2020, 19:36
מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 19:29

עליך לרענן את תפיסת עולמך ולהבין שהתפיסה שרואה בכל רעיון חדש איום על היהדות היא כבר לא מוסכמה חרדית כמו שהיה לפני שלושים שנה. העולם השתנה, וכדאי שתפנים זאת כמה שיותר מהר.

כל רעיון חדש, שאינו במסורת הישיבות, הוא בגדר "חדש אסור מן התורה".
אלא אם כן נעשה על דעת גדולים.
ובזה כולי עלמא מודים.

שוב, נראה לי שאתה "משקיף" מבחוץ, ועל כן כך זה נתפס בעיניך.

ואגב, מה שכתבת בנודע לפורום אוצה"ח, ממש ממש לא נכון, וכל אחד שפתוח לו יכול לראות.

הבעיא שבכלל הזה היא שכל צעיר הנוקט אותו עושה חשבון לעצמו: הנה לפנינו חידוש. סתם עבר ע''פ גדולי הדור נקבע. א''כ המחדש דנן דורס את הקדוש לנו, גדולי הדור וסמכותם.  אבל באמת הם לא אמרו דעתם בענין אלא שע''פ חוקים כאלו אנשים מרשים לעצמם לנחש מהוא. כדאי היה לשאול אותם ואם אדם לא יכול לחדש חידושים בלי חוות דעתם כמו כן א''א ללחום במקומם.  


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 20:20

ayedavid כתב:
19 ינואר 2020, 19:32
הישיבות הן לא עיקר מה שמפריע לו אלא רק ענף אחד, והשורש הוא הסמכות הרבנית שלא אמורה להיות כפי שהיא כיום בכלל. לשיטתו לא ייתכן בכלל שרב פלוני יאמר משהו וזה יחייב מישהו יותר מאשר העיון שלו במקורות ראשונים ואחרונים שמסוגל לדלות דעה נגדית לכל דבר שבקדושה. היחס שלו לישיבות הוא רק ענף מאותו קו מחשבה, אם אפשר לקרוא לזה קו מחשבה, שנדמה לי שזה יותר דפוס פעולה שה' יודע מה מטרתו, והמחשבה רק מגויסת לצורכו
אכן, אם רב פלוני אמר משהו ואילו ראשון/אחרון/רב אחר אמר אחרת, אין שום סיבה שדבריו של הראשון מחייבים אף אחד. וזו בדיוק הבעיה, שישנם כאלו שחושבים שרק רבנים מסויימים ביכולתם לקבוע מהי האמת ולחייב את כולם לצעוד לאורם, וכל השאר לא. לאף אחד אין בעלות על האמת, וכדאי שתפנים זאת מהר, לפני שאנשים יותר חזקים ממך יכפו אותך להאמין באמת שלהם...

איני מבין היכן מצאת בדבריי התנגדות ל"כל דבר שבקדושה". הנידון כאן למשל הוא על בית מדרש שמציע דרכים חדשות ללימוד התורה, המצדדים בעדו טוענים שזהו גופא ה"דבר שבקדושה" המתבקש לרבים, והמהלך המקובל בישיבות איננו מספק את כולם (אין הכוונה שאינו טוב, אלא שאינו מספק). אפשר להתווכח ולומר שמדובר בדבר מזיק, אבל בודאי שאין כאן ויכוח בין המצדדים בעד "דברים שבקדושה" ואלו שמתנגדים להם.
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2656
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 410 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שאר לעמו » 19 ינואר 2020, 20:23

כמדומה שכאן אמרו את דבריו אנשים בוגרים ולא צעירים - מפחדם על הצעירים.
חשובי הדור גם הביעו את דעתם.
הנימוקים אף הם נידונו פה באשכול, ובעיקר הם.

היכן הבעיה?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 20:34

חכם באשי כתב:
19 ינואר 2020, 19:36
מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 19:29
עליך לרענן את תפיסת עולמך ולהבין שהתפיסה שרואה בכל רעיון חדש איום על היהדות היא כבר לא מוסכמה חרדית כמו שהיה לפני שלושים שנה. העולם השתנה, וכדאי שתפנים זאת כמה שיותר מהר.

כל רעיון חדש, שאינו במסורת הישיבות, הוא בגדר "חדש אסור מן התורה".
אלא אם כן נעשה על דעת גדולים.
ובזה כולי עלמא מודים.



זה בדיוק מה שטענו על דרך לימודו של רבינו חיים הלוי, זה מה שטענו על תנועת המוסר, על החסידות, על תנועת בית יעקב, על המכתב מאליהו, על הגר"מ שפירא, על הגר"ש פינקוס, על הגר"י שרייבר, ועוד ועוד. (ואגב, זה גם מה שטענו על הרב שך שהכניס את הפוליטיקה לעולם הישיבות, והכניס את הציבור החרדי לממשלה). האם זה עזר? השיירה עוברת.


ככלל כדאי לדעת, שאפשר להשתיק אנשים, אבל אי אפשר להשתיק רעיונות. הכנסיה הכריחה את גלילאו לחזור בו מקביעתו שכדור הארץ סובב סביב השמש, וכי זה עזר להעלים את האמת מעיני העולם? וכמו שאמר גלילאו עצמו: "ואף על פי כן נוע תנוע".

 


שמעיה
משתמש ותיק
הודעות: 1498
הצטרף: 26 יוני 2016, 13:39
נתן תודה: 390 פעמים
קיבל תודה: 387 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שמעיה » 19 ינואר 2020, 20:37

הבעיה היא בכך שהרבנים פייבלזון ועינבל מוגדרים בעיני רבים רבים כחשובי הדור לא פחות מן הגר''ד כהן וסיעתו. נקודה זו היא לדעתי הגבול העובר כחוט השני בין המתנגדים לתומכים.
היינו, ישנם אנשים, שלמרבה הפלא והתדהמה, אינם מוכנים לקבל את האקסיומה ה'חסידית' הגורסת שרק אלו שזכו לשטעלע בישיבות מסוימות דווקא, הם המופקדים על איסור החדש והיתר החידוש, והם אלו שמוסמכים להסכים ולהסמיך מטעמם כאלו שיותר להם לתת גישות חדשות ושונות לבני הישיבות. 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 20:45

שמעיה כתב:
19 ינואר 2020, 20:37
הבעיה היא בכך שהרבנים פייבלזון ועינבל מוגדרים בעיני רבים רבים כחשובי הדור לא פחות מן הגר''ד כהן וסיעתו. נקודה זו היא לדעתי הגבול העובר כחוט השני בין המתנגדים לתומכים.

אמת ויציב. מה עוד שיש גם ת"ח אחרים מוכרים וידועים, כהגר"י אייכנשטיין והגר"נ רוטמן, שתומכים במוצהר בפעילות בית מדרש זה. לדברי הרב פייבלזון גם הגר"מ שפירא זצ"ל אמר לו שברצונו שהמהלך שלו יכנס לעולם הישיבות, למרות המתנגדים, ומאחר והרב פייבלזון הוא איש אמת בכל מהותו (מה שאי אפשר לומר על חלק ממתנגדיו שאצלם המטרה מקדשת את האמצעים... ואיני מתכוון לגר"ד כהן), הריני מאמין לו. תלמידי חכמים אלו לא נופלים במאומה ברמתם מאלו המתנגדים, וחוששני שאף עולים עליהם.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 20:57

חכם באשי כתב:
19 ינואר 2020, 19:36

ואגב, מה שכתבת בנודע לפורום אוצה"ח, ממש ממש לא נכון, וכל אחד שפתוח לו יכול לראות.

חבר שיש לו פורום אוצה"ח פתוח עשה ספירה של דעות, ומצא 20 תומכים מול 4 מתנגדים.


יהודי תמים
הודעות: 89
הצטרף: 05 ינואר 2020, 02:38
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יהודי תמים » 19 ינואר 2020, 20:58

אני מרגיש שהחלוקה בהודעות כאן היא בין ת"ח שיש להם שכל ישר ודנים במהות,
לבין אנשים שיש להם איזה דעה ש'קיבלו' ממישהו. פשוט עושים לעצמם בושות...

מדוע מרן הרב שך זצוק"ל אשם בזה שאתם תולים בו את כל השקפתכם?

תדונו לעניין.
ממש חילול ה'!


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1650
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי נבשר » 19 ינואר 2020, 21:00

מבקש אמת כתב:
19 ינואר 2020, 09:42
דברים כדרובנות.

אזכיר שוב את הנקודה אותה העליתי, שהנידון כאן הוא לא ספציפית על בית מדרש כזה או אחר, וגם לא על הדרך הנכונה ללימוד התורה, אלא הוא ויכוח יסודי בין תפיסת עולם שמרנית וחד גונית, לתפיסת עולם פתוחה ורב גונית. אלא שבעוד שכשמדובר בעניני חולין הצד השמרן פשוט סובל מקבעון מחשבתי ובמילים פחות עדינות- טיפש, הרי כשהנושא הוא מסורת לצד השמרן יש טענה חזקה, לפיה עלינו לשמור את המסורת כצורתה, וכל שינוי עלול להביא לתוצאות הרסניות, לעומת הצד החדשן שטוען שגם בגבולות המסורת יש מקום לחידוש ולמגוון דעות.
אני כלשעצמי מתקשה להבין את טענת הצד השמרן מהסיבה הפשוטה שאין שום גישה בימינו שהועברה במסורת מהר סיני, כך שבין כך הסגנון ודרך החשיבה השתנה פעמים רבות במשך השנים, והעובדה שהמהלך המקובל היום בישיבות קיים כבר מאה שנה אין בו סיבה לחייב את כולם להצמד אליו, מאחר ולא נמסר בנבואה או בגילוי אלוקי.
על כל פנים הויכוח הוא בין תפיסות העולם השונות ביסודן ובשורשן בכל הנוגע לשמרנות ולהכלת דעות שונות, וכל ויכוח שמתעלם מזה הרי הוא כדו שיח של חרשים.
 
חזרה למעלה
אם כי הודעתך יש בה נושא לדיון בקשר לאשכול, אבל אני חושב ששגית בהבאת הנושא להודעה כאן ובהקשר שלה, אמנם הוא קשור באופן מלא על עצם ביהמ"ד הגר"א, אבל על הודעתו אין קשר, הרב הכותב הנכבד מדבר ע"ז שלמעיין והמתחקה אחרי דעת החכמים מגלה שיש הרבה הרבה פנים בתורה, והפנים האלו היו קיימים הרבה הרבה שנים וגם היום למי שחי בתוך הביהמ"ד ותוכו כברו, יודע שישנם כ"כ הרבה ת"ח בגוונים שונים, ומי שנמשך אחרי העיתונים והמועצות יודע שיש כמה גדולים שהופקדו על התורה, ורק אחרי שמשאר הת"ח שלא פחות גדולים נפטרו הוא מגלה איזה אוצר גנוז הם היו יכולים להיות עבורו, וכמה טובה וברכה יש בזה והוא פספס מאחר שעסק כל ימיו בחישוב שמות מפוצצים ורה"י גדולות, זה הנושא, להראות שתמיד היו כמה וכמה סגנונות בתוך עולם התורה, ולא רק גם היום יש עוד הרבה הרבה ממה שעכשיו הכירו מביהמ"ד הגר"א, נושא השמרנות הוא נושא בפ"ע, יען אם תהיה שמרן תגלה שתמיד היו כמה וכמה סגנונות. ואדרבא תפוס פה אומנות השמרנות שישנם הרבה הרבה דרכים בתורה.


מסיח לפי תומו
הודעות: 109
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 87 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 19 ינואר 2020, 21:05

למרות שזכותו של כל אחד להביע דעתו על דרכו של הגאון רבי אוריה ענבל שליט"א,

אבל מן הראוי לטובת כולנו, להזכיר מדי פעם במי מדובר.

מדובר ביהודי ירא שמים ומדקדק במצוות באופן מיוחד. חזו"אניק בכל הנהגותיו. קלה כבחמורה. וכל ילדיו גדלים בחינוך מבית היוצר של תלמידי החזון איש בצורה מובהקת.

הוא תלמיד חכם מופלג שאפשר לדבר איתו בכל מקום בעומק העיון, בעל סברא ישרה ובקי עצום. (אפשר לומר בפה מלא שאם היו מודדים את הגדולים לפי החלק הזה בלבד, המקום שלו ביחס לחלק מחברי מועצג"ת היה בהחלט מפתיע ...)

הוא בעל מידות מיוחד מאד, לא תראו אותו מעולם כועס, לא מתלהם, כל משאו ומתנו בנחת ובישוב הדעת. עונה בסבלנות רבה ובקשב נדיר לכל בחור ואברך על כל מצוקותיו. (ומטבע הדברים לא כל השואלים מאתגרים אינטלקטואלית במיוחד...)

הוא בעל נפש עמוקה ורחבה, בעל יראת שמים טהורה וזכה. בזמן שראשי ישיבות דנים אותו ברותחין הוא יושב וחושב במה טעינו, מה יכולים לשפר, ללא שמץ של תחושת נקם קל וחומר לא השמצות.
תפילותיו כבן המתחטא לפני אביו, מחובר בליבו ובנפשו לבורא עולם. חי את הבורא עולם ושמח בקשר איתו.

גם בחלק הנסתר לא טמן ידו אבל אין מן הראוי להרחיב כאן.

אינני תלמידו ולא דיברתי איתו מעולם, אבל כך העליתי ממעקבים אחריו. כל מה שלא ברור לי במאת האחוזים לא כתבתי.

כשלמדתי בפוניבז' אז התחילו ללכת לשמוע אותו. רוב ככל הבחורים שהסתובבו אצלו היו בחורים בעלי כשרונות שהיו שקועים בהויות דאביי ורבא. אני לא יכול להעיד על תלמידיו, אבל רוב חבריי מהישיבה שנמצאים בסביבתו הינם שקועים בלימוד בצורה מופלאה וניכר עליהם רצינות בעבודת השם.

אמנם יש כאלו שהם לא הדוגמא שהייתי רוצה שכך ייראו ילדיי, אבל חובה לציין שכך הם היו תמיד. ואולי אף גרוע מכך.


הרב אוריה לפני שנים סיפר לחבר שלי שהוא עולה לדבר עם ר' משה הלל הירש על מפעליו, שאל אותו חברי בשביל מה? הוא ענה לו בכובד ראש שהוא חושב שמן הראוי ליטול עצה מזקני הדור איך לפעול, מה יש לשפר ומה יש לתקן.


שלמה בן דוד 15
משתמש ותיק
הודעות: 237
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:42
נתן תודה: 552 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי שלמה בן דוד 15 » 19 ינואר 2020, 21:08

מסיח לפי תומו כתב:
19 ינואר 2020, 21:05
למרות שזכותו של כל אחד להביע דעתו על דרכו של הגאון רבי אוריה ענבל שליט"א,

אבל מן הראוי לטובת כולנו, להזכיר מדי פעם במי מדובר.

מדובר ביהודי ירא שמים ומדקדק במצוות באופן מיוחד. חזו"אניק בכל הנהגותיו. קלה כבחמורה. וכל ילדיו גדלים בחינוך מבית היוצר של תלמידי החזון איש בצורה מובהקת.

הוא תלמיד חכם מופלג שאפשר לדבר איתו בכל מקום בעומק העיון, בעל סברא ישרה ובקי עצום. (אפשר לומר בפה מלא שאם היו מודדים את הגדולים לפי החלק הזה בלבד, המקום שלו ביחס לחלק מחברי מועצג"ת היה בהחלט מפתיע ...)

הוא בעל מידות מיוחד מאד, לא תראו אותו מעולם כועס, לא מתלהם, כל משאו ומתנו בנחת ובישוב הדעת. עונה בסבלנות רבה ובקשב נדיר לכל בחור ואברך על כל מצוקותיו. (ומטבע הדברים לא כל השואלים מאתגרים אינטלקטואלית במיוחד...)

הוא בעל נפש עמוקה ורחבה, בעל יראת שמים טהורה וזכה. בזמן שראשי ישיבות דנים אותו ברותחין הוא יושב וחושב במה טעינו, מה יכולים לשפר, ללא שמץ של תחושת נקם קל וחומר לא השמצות.
תפילותיו כבן המתחטא לפני אביו, מחובר בליבו ובנפשו לבורא עולם. חי את הבורא עולם ושמח בקשר איתו.

גם בחלק הנסתר לא טמן ידו אבל אין מן הראוי להרחיב כאן.

אינני תלמידו ולא דיברתי איתו מעולם, אבל כך העליתי ממעקבים אחריו. כל מה שלא ברור לי במאת האחוזים לא כתבתי.

כשלמדתי בפוניבז' אז התחילו ללכת לשמוע אותו. רוב ככל הבחורים שהסתובבו אצלו היו בחורים בעלי כשרונות שהיו שקועים בהויות דאביי ורבא. אני לא יכול להעיד על תלמידיו, אבל רוב חבריי מהישיבה שנמצאים בסביבתו הינם שקועים בלימוד בצורה מופלאה וניכר עליהם רצינות בעבודת השם.

אמנם יש כאלו שהם לא הדוגמא שהייתי רוצה שכך ייראו ילדיי, אבל חובה לציין שכך הם היו תמיד. ואולי אף גרוע מכך.


הרב אוריה לפני שנים סיפר לחבר שלי שהוא עולה לדבר עם ר' משה הלל הירש על מפעליו, שאל אותו חברי בשביל מה? הוא ענה לו בכובד ראש שהוא חושב שמן הראוי ליטול עצה מזקני הדור איך לפעול, מה יש לשפר ומה יש לתקן.

הדיון שכאן לא סובב סביב זהותו של ר' אוריה אלא על בית מדרשו


דוידי
הודעות: 8
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:16
נתן תודה: 6 פעמים
קיבל תודה: 10 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי דוידי » 19 ינואר 2020, 21:13

מלבד מה שנדמה כמסע יחצנות לרבי אוריה שליט"א בהודעה האחרונה, אין לה במאומה קשר וזיקה לנידון דהאשכול בדבר רוח בית מדרשו החדשנית ויש שיוסיפו ההרסנית. העיסוק בדבר האיש לכשעצמו, אם בר אוריין ובעל שליטה רחבה מגוון נושאים שבתורה או אדם פשוט פחות חשוב ועניני


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 21:13

שמעיה כתב:
19 ינואר 2020, 20:37
הבעיה היא בכך שהרבנים פייבלזון ועינבל מוגדרים בעיני רבים רבים כחשובי הדור לא פחות מן הגר''ד כהן וסיעתו. נקודה זו היא לדעתי הגבול העובר כחוט השני בין המתנגדים לתומכים.
היינו, ישנם אנשים, שלמרבה הפלא והתדהמה, אינם מוכנים לקבל את האקסיומה ה'חסידית' הגורסת שרק אלו שזכו לשטעלע בישיבות מסוימות דווקא, הם המופקדים על איסור החדש והיתר החידוש, והם אלו שמוסמכים להסכים ולהסמיך מטעמם כאלו שיותר להם לתת גישות חדשות ושונות לבני הישיבות. 



כאן אפתיע את הציבור ואטיל פצצה נוספת: ישנם אנשים, שלמרבה הפלא והתדהמה, אינם מוכנים לקבל את האקסיומה הפוליטית הישראלית, לפיה למועצת גדולי התורה (כמובן של מפלגת דגל התורה בלבד) יש דין סנהדרין, ורק לחבריה יש "דעת תורה". הם סבורים שלדעת תורה יש קריטריונים אחרים לחלוטין, שתפקיד או מעמד ציבורי אינו בשום אופן אחד מהם. כמובן שלמפלגתיים דכאן בלתי אפשרי לקבל כזו דעה משונה, מאחר ובעולמם המצומצם הסנהדרין הוקם מחדש לפני כמה עשרות שנים בקרית הישיבה בב"ב, ומאז גולה מכתובת לכתובת לפי כח השליטה הפוליטי. כשהם מזהים אנשים שאינם מוכנים לקבל על עצמם את סמכותו של הכח השולט, הם רודפים אותו עד חרמה בתואנה של מחריב היהדות, ואם היה בידם כח היו שולחים אותם לנופש בסיביר, ממש כמו שעשו ב"אמא רוסיה".
(נס שאפשר להסתתר מאחורי מקלדת...)


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 19 ינואר 2020, 21:16

יהודי תמים כתב:
19 ינואר 2020, 20:58
אני מרגיש שהחלוקה בהודעות כאן היא בין ת"ח שיש להם שכל ישר ודנים במהות,
לבין אנשים שיש להם איזה דעה ש'קיבלו' ממישהו. פשוט עושים לעצמם בושות...

מדוע מרן הרב שך זצוק"ל אשם בזה שאתם תולים בו את כל השקפתכם?

תדונו לעניין.
ממש חילול ה'!
זה לא חילול ה', מאחר ולא נראה לי שה' קשור כאן לענין, אלא רק סכלותם של בני האדם בלבד. העובדה שיש סכלים שמתיימרים לדבר בשמו כל מיני הבלים, היא בעיה נפוצה בעולם, ובפרט באזור זה של כדור הארץ.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה - פנימי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים