יושב אוהלים
משתמש ותיק
א - בגמ' תניא אידך עבדים ושפחות אין קורין אותם אבא פלוני ואמא פלונית:
וברש"י בד"ה אבא פלוני אמא פלונית. לא בבניהם קאמר אלא בשאר בני אדם.
צ"ע הרי גם בבניהם אסור להם לקרוא לאביהם ולאמם אבא פלוני כיון שאסור לקרותם בשמם.
ב - שם לא בבניהם קאמר, יל"ע אם הא דאיתא בגמ' לעיל ת''ר עבדים ושפחות אין עומדין עליהם בשורה ואין אומרים עליהם ברכת אבלים ותנחומי אבלים, האם גם בזה לא בבניהם קאמר, ובניהם כן עומדין עליהם בשורה ואומרים עליהם ברכת אבלים ותנחומי אבלים, או התם גם בניהם לא.
ועיין בראשונים שביארו בגמ' מאי קמ"ל גבי עבד, ומשמע מפירושן דמיירי הגמ' ברבו, ויל"ע מה הדין בבניהם.
ולכאו' היה אפשר לדייק דאם התם ג"כ לאו בבניהם איירי, למה המתין רש"י עד לכאן לפרשו, ולמה לא פי' כן כבר לעיל.
ג - בגמ' רבי בתר צלותיה אמר הכי ... שתצילנו מעזי פנים ומעזות פנים.
וברש"י ומעזות פנים. שלא יוציאו עלי לעז ממזרות:
וצ"ע וכי רק בגלל זה צריך להינצל מעזות פנים, הרי אמרו חזל באבות עז פנים לגיהנום.
וברש"י בד"ה אבא פלוני אמא פלונית. לא בבניהם קאמר אלא בשאר בני אדם.
צ"ע הרי גם בבניהם אסור להם לקרוא לאביהם ולאמם אבא פלוני כיון שאסור לקרותם בשמם.
ב - שם לא בבניהם קאמר, יל"ע אם הא דאיתא בגמ' לעיל ת''ר עבדים ושפחות אין עומדין עליהם בשורה ואין אומרים עליהם ברכת אבלים ותנחומי אבלים, האם גם בזה לא בבניהם קאמר, ובניהם כן עומדין עליהם בשורה ואומרים עליהם ברכת אבלים ותנחומי אבלים, או התם גם בניהם לא.
ועיין בראשונים שביארו בגמ' מאי קמ"ל גבי עבד, ומשמע מפירושן דמיירי הגמ' ברבו, ויל"ע מה הדין בבניהם.
ולכאו' היה אפשר לדייק דאם התם ג"כ לאו בבניהם איירי, למה המתין רש"י עד לכאן לפרשו, ולמה לא פי' כן כבר לעיל.
ג - בגמ' רבי בתר צלותיה אמר הכי ... שתצילנו מעזי פנים ומעזות פנים.
וברש"י ומעזות פנים. שלא יוציאו עלי לעז ממזרות:
וצ"ע וכי רק בגלל זה צריך להינצל מעזות פנים, הרי אמרו חזל באבות עז פנים לגיהנום.