לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

הדור הבא - לאן?

במה לדיון בנושאים אקטואליים העולים על שולחן מלכים, במבט תורני
כללי הפורום
פורום אקטואליה נועד לתת מענה לנושאים העולים בפורום מעת לעת, ואינם נושאים תורניים מובהקים
מעתה אין לפתוח אשכולות בנושאי חינוך, גיור, ושאר נושאים מעין אלו, אלא כאן
הפורום פועל כרגע במתכונת הרצה, וכדאיות קיומו נבחנת. נא לשמור על רמתו הגבוהה של הפורום.

אסור בתכלית האיסור לפתוח אשכולות או לכתוב הודעות שיש בהם כדי לבוא לזלזול בגדולי תורה או בציבורים שונים
אשכולות שכאלו יימחקו, והפותח או המגיב יורחק מהפורום

פותח הנושא
אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי אאבבגג » 20 ינואר 2020, 12:52

מה אירע, והאם אירע בדור האחרון?
האם יש איזה שינוי שמחייב אותנו בחשיבה מחודשת בהקשר לדור הבא, לעמלנו אלו הבנים?
נראה ששאלות אלו עומדות בבסיס הדיונים באשכול על "אודות בית מדרש הגר"א".
אבקש כפי שכבר בקשו באשכול ההוא שלא להגרר חלילה במריבה אלא לדון בנושא מתוך אחריות וכבוד החכמים הנמצאים כאן
 
בשורות קצרות אלו אנסה להסביר בכמה מילים את הפער העצום שנפתח בין הדורות, ואבקש את סליחת הציבור על כך שהדברים נכתבו במהירות ובתערובת.
 
תחילה הקדמה קצרה.
לאדם מן הצד שמתבונן בגידול העצום של הציבור החרדי, בהצלחה של עולם הישיבות, נראה שיש כאן כוח עצום שמסוגל לשנות סדרי עולם.
לשם דוגמא – בשנות השמונים ייצגו את החרדים בכנסת ארבעה/חמשה מנדטים, ואילו בכנסת העשרים ואחת נבחרו לא פחות מששה עשר מנדטים על ידי שתי המפלגות החרדיות כאשר פחות או יותר כמעט כולם הם מצביעים חרדים, ושלא לדבר על כך שציבור גדול לא הצביע בהן למפלגות החרדיות כידוע.
לנו, שגדלנו לתוך המציאות הזו נראה כי כביכול הדברים מובנים מאליהם, לחרדים יש בתים ומשפחה תומכת, הרבה ילדים, תחושת שייכות, ולא עוד אלא שהאמת אצלנו, מדוע שלא נגדל כך?
ומתוך מחשבה זו אנו עלולים לטעות כביכול הדבר הזה עומד להמשיך מבלי שאנו נדאג לכך.
לחשוב שפשוט אפשר לתת ל'עולם הישיבות' לרוץ על הטייס האוטומטי וכך נמשיך ונגדל בלי בעיה.
בשורות הבאות אנסה להסביר מדוע כדאי למי שסבור כך, לחשוב שוב.
 
ניסיתי למנות כאן כמה מהאירועים שמחייבים אותנו בחשיבה עמוקה ומאורגנת, על אמיתותה של הקונספציה הזו.
א. מהפכת המידע וזמינות המידע.
ב. החיבור למדינה.
ג. דור שלישי. (ונושנתם)
ד. אפקט הגודל היחסי והגודל המוחלט.
 
כל אחת מהנקודות האמורות מחייבת חשיבה בפני עצמה, קל וחומר כאשר הן מצטרפות זו לזו ונארגות זו עם זו.
אפתח בנקודה השלישית – ונושנתם בארץ. אני זוכר את אמי שתחיה לפני כמה עשורים שהיתה מתאוננת כאשר שמעה על בחורים שהלכו לצפות בקיוסקים, "כיצד יתכן שבחורי ישיבות הולכים לכאלו מקומות", בשלב מסויים אמרתי לה שבחורי ישיבה של היום זה לא בחורי ישיבה שהיא הכירה מנערותה. לפני חמישים שנה היתה זו החלטה ללכת לישיבה, בחור שהלך לישיבה היה בחור שחיפש דרך, חיפש אידיאל, הוא הלך לבנות את עולם התורה. ואכן אותם אלפי בחורים הצליחו וחפץ ה' עלה בידם והם הקימו דורות ישרים ומבורכים.
אך הנה קם דור חדש, שבו כל הילדים הולכים לגן ומשם לחיידר וכאשר הם מסיימים כיתה ח' הם מגיעים לישיבות, לא בגלל שהם חשבו אי פעם על הנושא, אין להם שום רצון או אי רצון, פשוט הולכים לישיבות. אמנם מצד אחד מדובר במעלה גדולה שכל ילד מגיע לישיבה, אך מאידך הדבר גורם לכך שאחוזים רבים מתוך אותם בחורי ישיבות אינם 'בחורי ישיבה' מבחירה, אלא הם פשוט נוער בגיל הטיפש עשרה שמעביר את שנותיו במוסדות לגילאים הרלוונטיים ותו לא.
זהו דור שלא ידע את ההתנערות הכללית של עם ישראל מהתורה והמצוות, מה שהשיל תשעים אחוזים מהעם מדרכי התורה, ואינו מבין את העובדה הפשוטה שלמרות שבדור אחד יתכן ציבור של חמשה מיליון איש יהודים, הרי שתוך כמה דורות זה יכול להצטמצם לחמישים אלף.
 
יש כלל אצבע בחברות משפחתיות, הדור הראשון יוצר, הדור השני מפתח ומרחיב, והדור השלישי הורס.
הדור הראשון חדור בחדוות יצירה, השני יודע ומבין את החידוש, הוא יודע שסבא שלו עוד לא היה חלק מהיצירה והוא מבין שהיא דבר חדש, אך הדור השלישי סבור שהכל מובן מאליו, ההתאמצות ממנו והלאה, הוא חושב שמה שהיה הוא שיהיה ואינו מבין את גודל החידוש ועוצמתו, וממילא אינו רואה את הברק הגדול בלשמר את מה שמובן מאליו גם בלעדיו.
נוכל לראות זאת אפילו במלכי יהודה, כאשר דוד הקים את המלוכה, שלמה בנה את המקדש, ורחבעם כבר שעה לעצת הילדים שחשבו שהכל מובן מאליו ובכך הרס את כל מה שירש מאבותיו.
התיישנות זו גורמת לבעיית הסתמיות, לזה שאחוזים רבים מעולם הישיבות נמצאים במצב סתמי, סטטי, ללא שאיפה למשהו, וללא מחשבה.
 
הנקודה השניה בה אדון היא 'אפקט הגודל'. לאפקט זה יש משמעות גם מבחינת מספרים מוחלטים (כמה אנשים מונה הציבור החרדי), וגם מבחינה אחוזית, מהו חלקם של החרדים מתוך האוכלוסייה בישראל.
נתחיל בשינויי הגודל המוחלטים
לעיתים אנו חושבים שההבדל בין עשרת אלפים למאה אלף הוא הבדל כמותי בלבד, פשוט עוד קצת ועוד קצת וזה הכל. אך הנקודה היא שבסדרי גודל כאלו של אוכלוסייה יש משמעות קריטית לגודל שלה.
עד לפני כמה עשרות שנים הציבור היה ציבור 'בוטיק' לא היה בו הרבה מקום להרבה דעות, כולם פגשו אחד את השני באותן החתונות, שמעו את אותן הבדיחות, וכעסו על אותם האנשים.
במצב כזה מאוד קל היה לבצע סינכרון בין כל הדעות ולהפוך את כולם פחות או יותר לעיסה אחת שמדברת באותה השפה.
כאשר הציבור הופך להיות ציבור של מליון איש, אין אפשרות בעולם להתנהל באופן הריכוזי הזה. כתוצאת לוואי נוצרים דיאלקטים שונים, אנשים לומדים בבתי מדרש ואינם מודעים כל חייהם לכך שיש בתי מדרש שונים מהם מכיוון שהם מרוחקים מהם גם גיאוגרפית וגם מנטלית, וגם כי פשוט אדם לא מסוגל להשתלט בכוחות עצמו על כל אוצרות הידע התורה, המחשבה, והסגנונות השונים שתופסים כל אחד חלקים מן הציבור.
אפקט הגודל גורם בהכרח שמי שהיה פעם סגנון X רק שהיה לו חבר אחד בלבד לשוח עימו, הרי שכיום יש לו אלפיים כאלו, והם מהווים קהילה לעצמם, במצב כזה איש לא יוכל למחוק אותם והם ימשיכו להיות קיימים גם אם מישהו מאוד יכעס עליהם.  
איך כתב מישהו "בדור שגדול אחד אומר על גדול שני שהוא זקן ממרא, זה כבר לא יכול להיות כל כך מלחיץ שר' דוד קורא למישהו משכיל".
מפתיע לחשוב, שהדרך היחידה שבה אפשר יהיה לשמור את האחדות והכוח של הציבור החרדי, היא דווקא על ידי ההכרה בכל הזרמים הללו ויצירת אפשרות של החלטות משותפות של רבני כל הציבורים. רק החלטה כזו שתתקבל על דעת רוב רובם של הרבנים תוכל להפוך להיות מחייבת. דווקא ההכרה בזרמים אחרים היא זו שתוכל לשמור על יכולתו של מנהיג בישראל לפסול דרך מסויימת באופן טוטאלי.
 
לאפקט הגודל יש גם משמעות נוספת כמו שכתבנו והיא יחסיותו של הציבור החרדי במדינה ובה נגלוש אל החיבור למדינה.
הציבור החרדי הפך להיות משמעותי, הוא צרכן מזון מרכזי, צרכן תחבורה, הדיור החרדי מתפשט לאיזורים שלא חלמו עליהם לפני שלושים שנה, והשפעתו הופכת להיות דרסטית מיום ליום. בנקודה זו יש ויכוח ידוע וגדול כיצד להמשיך הלאה והדברים נתונים במחלוקת הידועה והמרה. 
אך על עצם העובדה אין מחלוקת, וכך מראים גם הסקרים שהנוער החרדי מרגיש הרבה יותר שייכות למדינה מאשר הדורות הקודמים. שאלת ההימצאות בקואליציה מעסיקה אותו כשאלת הנצחון במשחקי ספורט עבור העמים, הצעירים החרדים נוטים לימין הרבה יותר מהמבוגרים.
עובדה זו גורמת לכך שנוכחותם של החרדים מתגלה בשדות המשפט (עורכי דין רבים וכבר מעט שופטים), בפקידות הציבורית, באקדמיה (כסטודנטים בעיקר, יש להניח שבעוד כמה שנים תהיה כבר מסה מכובדת של מרצים חרדים), בהייטק ובעולם הכספים. נוכחות זו הינה משמעותית מאוד וגורמת מחד להיכרות של העולם מבחוץ עם החרדים, אך מאידך הדבר מביא גם לזליגה של מערכות מושגים שלימות אל הציבור החרדי, מערביות, פתיחות, סובלנות, חופש, מתירנות וכו' וכו'.
וכאן אדגיש, אמנם יש את המחלוקת הגדולה בציבור החרדי (ליטאי בעיקר), אך כפי שפתחתי, עצם הטענה של המיעוט (שאינני נמנה עליו) כי הציבור החרדי נתון בפתחו של עידן חדש היא נכונה מאוד, הויכוח הפרקטי הוא רק בשאלת הדרך הנכונה כיצד להתנהל מולו, אך זאת עלינו לזכור (כוונתי בעיקר לרוב – המיעוט מנופף בזה תדיר), שאכן אנו מצויים על סיפה של תקופה חדשה בין אם נרצה ובין אם לאו, הגודל העצום גורם באופן טבעי להתמוססות כל החומות ולחוסר אפשרות לפקח ולהטיל מעצורים בפני קהלים עצומים שמחוברים לכל ההוייה הישראלית.
 
ופה אנו נדרשים לנקודה האחרונה – מהפכת המידע וזמינותו.
ככל שהציבור גדל והולך ומתערה בכל ההיבטים של המשק והחברה הישראלית, הרי שמהפכת המידע הופכת את החיבור הזה לאיכותי (במובן של עוצמת החיבור, לא במובן של טוב) ועוצמתי הרבה יותר
לפני כמה חודשים כאשר פתחתי את חשבון המייל שלי ראיתי הודעה "מזל טוב ג'ימייל בן חמש עשרה", ההודעה הזו גרמה לי להבין שאנו נמצאים פחות משנות דור מתחילת מהפכת האינטרנט ומשכך עדיין לא תופסים במלואה את מלוא משמעותה.
כיום כל אדם חשוף בקלות לחומרים בנושאים טעונים, ואני לא מדבר על ****** אלא על דברים חמורים בהרבה. כל אחד יכול בקלות להגיע לחומרים עדכניים של ביקורת המקרא, של הגות על חירות וחופש, לצפות בסרטים דוקומנטריים על תקופות עתיקות, בפילוסופיה על בחירה ודטרמניזם.
ולדוגמא. אם פעם היה בחור אחד בפוניבז' נניח שהיה מתעניין בחכמות חיצוניות, הרי שפשוט לא היה לו עם מי לדבר. אם הוא היה רוצה לשוחח על כך עם מישהו הוא היה חייב לצאת מגבולות הישיבה ופעמים רבות מגבולות הציבור ורק אז הוא היה פוגש את האחד מחברון והאחד מעץ חיים שעניין אותם לעסוק בנושא.
היום לעומת זאת, יוסף עליכם ככך אלף פעמים, לא מדובר על שלשה בחורים במחזור של עולם הישיבות אלא על שלושים, הכפילו זאת בעשרים מחזורים מדובר על שש מאות איש חרדים שמתעניינים בנושא, וכאן נכנס האינטרנט לתמונה ומשמש כ'מושיב יחידים ביתה' ומסוגל לאפשר לכל אותם בודדים חיבור וקהילה.
אם אותם אנשים ישתכנעו שתורות התעודות אינה אמורה להשפיע מסיבה מסויימת על אמונתם הרי שהדבר נפלא, אך אם אותם אנשים יגיעו חס ושלום למסקנה כי ביקורת המקרא הינה סותרת לעיקרי האמונה, הרי שמדובר בפצצה מתקתקת בלב ליבו של הציבור החרדי. (כמובן שביקורת המקרא אינה אלא דוגמא ויש המון נושאים נפיצים שדומים לו).
אפשר להאשים בזה את הפורומים התורניים שקיימים היום שמאפשרים דיונים בנושאי קצה. אך צריך לזכור שעד לפני שנים בודדות כאשר התחום היה פרוץ לחלוטין התקיים פורום בשם עצכ"ח שאני רוצה לראות מישהו שמעוניין שהוא יחזור להיות רלוונטי לציבור החרדי.
אם לא יהיה מקום מוסדר עם גוון תורני מובהק שישמש לדיונים בנושאים שכאלו, הרי שמה שיקרה זה פשוט פריחה מחודשת של עצכחי"ם למיניהם. יש מי שמסוגל לקחת אחריות על מה שיקרה אם חלילה הדבר יתרחש?!
האם נדרוש מהילדים שלנו שכל מילה שהם כותבים או קוראים במחשב תעבור דרכנו? והאם כאשר נדרוש כזו דרישה יש לנו סיכוי לכך שהם אכן ייענו?
אלו הן ארבע נקודות שמרחפות מעל הדור הבא, וזאת מבלי להתיחס ולהכנס לשאלות הפרקטיות והבעיות הפרטיות הרבות כל כך של הבחורים, בין אם מדובר בבחורים רווקים ובין אם בנשואים.
 
בזאת סיימתי סקירה קצרה, לא מקצועית ולא מקיפה של מעט מן הנקודות שעומדות ומכוונות בהכרח את הדור הבא למקום אחר.
בידינו ובפינו לקבוע כיצד יראה אותו המקום.
 
בהצלחה לכולנו במשימה המשותפת.


שומר שבת
הודעות: 131
הצטרף: 01 דצמבר 2019, 13:27
נתן תודה: 23 פעמים
קיבל תודה: 15 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי שומר שבת » 20 ינואר 2020, 13:23

אכן כפי שכתבת, בדיוק על כך נטושה המערכה, והמבין יבין את אשר לפניו.


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 320
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 102 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי בר נש » 20 ינואר 2020, 14:15

האם יש לדעתך נ''מ מה''אבחון חברה הזה '' לאיש חרדי פרטי? א''כ איזו?


מזרחניק לשעבר
הודעות: 8
הצטרף: 20 ינואר 2020, 01:32
קיבל תודה: 22 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי מזרחניק לשעבר » 20 ינואר 2020, 14:33

כל הטענות אחת לאחת כבר הועלו על שולחן מלכים בקום המדינה, רבני המזרחי דגלו בדיוק באותם טענות שכתבת לעומת הרבנים החרדיים. ההבדל בין הציבור המזרחי לחרדי כיום ברור יותר מתמיד. אז מה השאלה? להחזיר את הגלגל לקום המדינה וכעבור חמישים שנה בנך ונכדך יהיו חרדים לשעבר?


פותח הנושא
אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי אאבבגג » 20 ינואר 2020, 14:42

מזרחניק לשעבר כתב:
20 ינואר 2020, 14:33
כל הטענות אחת לאחת כבר הועלו על שולחן מלכים בקום המדינה
איך הטענה על האינטרנט עלתה על שולחן מלכים בקום המדינה? וכמוהן כל הנקודות שהועלו כאן פשוט לא היו קיימות בקום המדינה בהקשר לציבור החרדי.

בר נש כתב:
20 ינואר 2020, 14:15
האם יש לדעתך נ''מ מה''אבחון חברה הזה '' לאיש חרדי פרטי? א''כ איזו?
בהחלט
כל מי שיש לו ילדים חייב לדעת באיזה עולם הם גדלים, ולנסות לברר ולהתייעץ כיצד להקדים את פני הרעה, וכיצד לנצל את כל השינויים האמורים לטובה.

וכמובן שמי שיש לו את היכולת להקים ארגונים מוסדות ומיזמים או לתרום להם ביעוץ בכסף או בכוח אדם, מוטל עליו חוב קדוש לעשות זאת


מזרחניק לשעבר
הודעות: 8
הצטרף: 20 ינואר 2020, 01:32
קיבל תודה: 22 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי מזרחניק לשעבר » 20 ינואר 2020, 14:49

הנסיבות השתנו העיקרון זהה. כפי שאני מבין התחנכת בבית מדרש שמעודד קו יצירתי עם ההתמודדות בעולם שבחוץ. אבל ככל שתעודדו את ההתגוננות בעקיפין אתם מועדדים את החשיפה, שהרי אדם חושב לעצמו שהוא מחוסן. עד היום במשך מאות שנים הציבור החרדי לא פרס שיטה סדורה כנגד העולם שבחוץ משום שהתורה בה הוא שקע היותה לו קו הגנה, וכיום אם ימשיכו בקו הזה יצליחו. ראה את ציבור הלומדים החרדי איזה מוצלחים ולעומתם ציבור הלומדים מציונות הדתית כמה מכשולות ומחשבות כפירה שזורים בהם [ותאמין לי אתה לא יודע עד כמה] כך שלחקות את הרעיון הישן והמאכזב של הציונות הדתית לאחר עשרות שנים על אף שעיני ועיני כולם רואים במפלתם זו טעות נוראה


פותח הנושא
אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי אאבבגג » 20 ינואר 2020, 14:59

כמדומה שאנו לא מצליחים להבין זה את זה


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 20 ינואר 2020, 18:36

הרב מזרחניק לשעבר שליט"א, דבריך פשוט הפוך מהמציאות התורנית במשך המאתיים שנה האחרונות.
אתה מצייר 2 שיטות: 1. התורה הייתה ההגנה ולא פרש שיטה כנגד החוץ. 2. שיטת המזרחי שעודדו קו יצירתי להתמודדות עם העולם שבחוץ.
ובכן זה גם לא נכון לגבי המזרחי, (מה שפחות מעניין), ובעיקר לא נכון בכלל לגבי הציבור החרדי.
הציבור החרדי "ניצח" את המשבר, בגלל שהוא הביא רוח חזקה. {חוץ כמובן מכל העמל של אלפי אנשים, אבל מה שמניע את האנשים זה הבתי מדרש והגדולים}.
רוח של הבנה בלימוד, רוח של חידוש המוסר בנפש האדם.
ללא החידושים האלו, שהתאימו לדור ההוא, לא היינו פה היום. ללא המשגיחים כמו ר' ירוחם, ר' חצקל, הרב דסלר, ר' אליה לופיאן, ועוד, לא היינו פה היום. ללא ר' נפתלי ור' חיים ור' שמעון ורב"ב, לא היינו פה היום.
רבים התקוממו על השיטות החדשות, רבים אמרו שטוב לנו עם הלימוד הישן כמו שלמדו אבותינו, אבל אין כמעט שריד לא לספריהם ולא לתלמידיהם.
רק החידוש בתורה, הרוח החדשה נתנה לבני הישיבות את המזון הנפשי רוחני, שזקף את קומתם מילא לבבם, יצק תוכן ואור לנשמתם ולמעשיהם.
וכל תקופה לפי רוחה ונפשה ונסיונותיה, למשל נוברדהוק הייתה זרם של עשרות ישיבות בזמן המהפכנות הרוסית והבונד, ואילו פה בארץ זה לא הצליח לפרוח, כל עץ ופרח יש לו את האדמה שמתאימה לו, והראהו הקבה לאדה"ר דור דור ודורשיו, וכל קרקע לאיזה עצים היא מתאימה. {היו פה ר' אברהם יפהן, והרב זיציק ור' הלל ויטקינד, והרב וינטרוב, אבל זה לא התרומם ופרח, כי כאן הרוח והנסיונות היו שונים}.
ומאידך פה בארץ זרח אורו של החזו"א, שהשפיע על כל הישוב החרדי. יתכן שהיו כאלו שהיו יותר מתמידים ממנו. {הרבנית בת שבע קניבסקי שהכירה את החזו"א הסטיפלער ר' חיים והגרי"ש אלישיב, טענה שהגרי"ש היה מתמיד יותר מכולם}. יתכן שהיו יותר למדנים ממנו, ויותר גדולים בקבלה, ויותר משפיעים להמוני תלמידים. אבל אחד הדברים המיוחדים בחזו"א הוא, שהיה לו "חזון". הוא הביא רוח חדשה של הסתכלות בתורה וממילא בחיים ובחינוך ובציבוריות. {והכרתי הרבה אנשים שהיו רבות אצל החזו"א, ובתקופה זו בעולם הישיבות}. אילולא המהלך של החזו"א לא היינו כך היום. אילולי המהלך של הגרי"ז לא היינו כך היום. אילולי המס"נ על החינה"ע של ר' אהרן קוטלר והרב שך והאדמו"ר מגור ועוד רבים לא היינו כך היום.

רק נחשוב מה היינו אומרים אם היו שואלים אותנו אז על החסידות, על בית המוסר, על הלומדעס, על רש"ר הירש, על בית יעקב, על אגודת ישראל, על החזו"א, על הפעילים, על תנועת התשובה, על בחירות לכנסת, על כניסה לקואליציה, על לימוד בעברית בחיידרים ובישיבות, וכו' וכו' וכו'.

בפועל הצלת ובניית עולם התורה, אירעה בכוח החסידות הלומדעס והמוסר, החינוך של בית יעקב, והרוח של רש"ר (שהשפיעה גם על בית יעקב וגם על אגודת ישראל). כמו כן החינוך החדש של "גדלות האדם", ההתבוננות והדעת מבית המדרש של ר' ירוחם ממיר ותלמידיו, הרוח החיה של החזו"א, (הן בלימוד הן בהלכה הן בחינוך). כאן בארץ התפשטו מאד דרכי המהר"ל והרמח"ל, וההגיון של ר' שמעון, {בארה"ב לעומת זה התפשט יותר שיטת רב"ב על ידי תלמידיו, וגם שיטת בריסק}. ועוד ועוד.
כאן בארץ התפשטו המהלכים של המהר"ל {ע"י ר"י הוטנר, ולפנ"כ ע"י עולם המוסר}. ושל הרמח"ל {ע"י הר"ח פרידלנדר, והר' אולמן מהרובע}. אני זוכר איך לפני כן ההסתכלות על המון דברים בישיבות הייתה אחרת. למשל אף אחד לא דיבר על כך שר"ה זה יום המלכת ה' {אצל הליטאים}, אף אחד. זה היה יום הדין נטו. כמו כן הדברים שהכניסו גדולי האגדה מר' צדוק מלובלין כמו ביאורי המושגים על פי מילים, ביאורי האותיות, לא היה בזה כל מושג. הלימוד אגדה כולו היה על דרך המוסר בלבד.
ראה בהקדמת הרב וולבא שכותב על השינוי שעבר עליו עצמו, שהיה הלא תלמיד של ר' ירוחם, וזה נכיר בחלק א' ואח"כ פגש את הגר"י הוטנר ועולמו התחדש עליו. {אגב: הגר"ש אויערבאך מאד לא אהב את זה, ואמר שר' ירוחם היה איש אלוקים מדורות קודמים, ולא שייך אח"כ להיות תלמיד של בן הדור הזה}.
בזמן האחרון כל החינוך השתנה: בדור שלי קבלנו מכות בחיידר עם סרגל ברוחב 10 ס"מ... ולא היה מושג של להגיד לאבא לא, אני זוכר כמו הרגע את הצמרמורת שהיה לי בפעם הראשונה בתור בחור ביש"ג שאמרתי משהו של התנגדות לאבי...
היום, בזכות הרב יעקבסון, ועוד רבים מאד, כל יום יוצא ספר חדש של חינוך, שחינוך זה לא מכות ולא כפייה, אלא למשוך בעבותות אהבה, וכו', ואיך עושים את זה. מי דבר על כך כלל ? {למעשה זה התחיל כבר מהסבא מסלבודקא והחזו"א, אבל מי ידע על כך ומי דבר על כך}.
בדור שלי לא היה מושג של פסיכולוגים {אולי אם מישהו היה משוגע ל"ע}, היום גם המתנגדים הגדולים מדברים בשפה הזו בנוסח היהודי, של נפש וכוחות הנפש, {לא בנוסח של המוסר של שליטת השכל ותיקון המידות, אלא להרגיש מה הנפש מרגישה, ולדון בזה ועוד}.
מי ידע לפני 30 שנה מהדרכות של חתנים ואברכים ? ידעו שמכבדה יותר מגופו, ושאשה כשרה עושה רצון בעלה. היום עולם חדש ראיתי, וב"ה בנוסח יהודי של קדושה ומידות.
רגע, מי ידע לפני 40 שנה על כוללים ? {"הפיל שבחדר"}, שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך, ואל תאמר שהדורות הראשונים היו טובים מאלה, מחד הת"ח היו אנשים משם.. אנשים במושגים אחרים, אני הקטן זכיתי לראות ת"ח שדברו עם הרוגוטשובער, שלמדו עם רב"ב, עם הח"ח, זכורני בראש הח"ק בעירינו ז"ל שהיה כותב השיעורים של ר' שמעון, לא היה תמונות ועיתונים, וקו"ו לנגנים... אבל... לא היה כוללים (כמעט). רוב מוחלט של האנשים היו עובדים. כמנהג ישראל מקדמת דנא לפני שאכשר דרא. וכמובן חלק גדול היה נצרך ללכת קצת לצבא, ואפילו הרבעס בחיידירים (לא חינוך העצמאי בלבד) היו כאלו. - חשוב להדגיש שלא היה אז כלל המושג של אקדמיה, אפילו אצל החילונים (כמעט), וכל העובדים היו או סוחרים או עצמאים או עמלים. אני זוכר כשבישיבה אמרתי לחברים שאני מתכונן ללמוד כל החיים, אמרו לי ואם זה יהיה בעיה מה תעשה ? והנה קמו אנשים {לא גדו"י} והכניסו רוח חדשה, רוח של נדבו לבו והבינו מדעו. ובזכותם יש כבוד התורה, וריבוי תורה, וחינוך ברמה אחרת.
מי חשב פעם שבוגרי תיכונים יבואו בהמונים לישיבות ? והנה באו פעילים, ורמי"ם במדרשיה, הר' יהודה עמית, ועוד משחירים ז"ל, ושינו את ההיסטוריה, אל לך להקטין את ערך התנופה והמהפך שיצרה תנועה זו הן אצלינו והן אצלם. {ועל הטוב ייזכר היהודי הבלתי נשכח הרב יהושע יגל בעל נתיבות יהושע, שהיה ליטאי אמיתי, וכולו היה תורה בעיון, היה מגולח למי שזוכר, והיה לוקח בחורים טרמפ ומתחיל לדבר אתם בתוך הסוגיות בגישמאק עצום. היה קופץ בערב לישיבות, שחלק מראשי הישיבות והרמי"ם היו מדרשיסטים לשעבר, והיה בא לדבר אתם בסוגיה, ומלבד זה היה כולו יושר ומתיקות, וכפי שמספרים על דודו הגאון ר' שבתאי יגל}.
מי חשב שחרדים שלמדו באקדמיה ישבו וילמדו סוגיות בעיון, והנה קם הר' דוד לייבל ופתח רשת של כוללים שמלאה באנשים שלמדו ולומדים באקדמיה, והם לומדים בערב סוגיות בעיון. ומתחברים לתלמידי חכמים ולגדולי ישראל.
מי חשב שאפשר לקרב חילונים ליהדות ? כאשר היה ארגון אל המקורות בנשיאות הר"ח פרידלנדר, ובשנת תשלט' קם יהודי בשם הרב פריד והציע לעשות סמינר לחילונים הסתכלו עליו כאילו הוא נפל מהירח. והנה היום מי יודע כמה מאות אלפים התקרבו ליהדות ושינו את כל המאזן של עם ישראל הן בבי"ד של מעלה, והן של מטה.
מי חשב שעולי תימן וצפון אפריקה יבואו לישיבות, לא היה שום קשר, והנה קם יהודי הרב אליעזר בן דוד ואח"כ הרב פרדו, ופתחו את אור החיים, ואח"כ קמו אחרים ופתחו את המתיבתות אור חדש זכרון יעקב נתניה ועוד ועוד, ומשם צמח דור שלם, שאח"כ ע"י הרב עובדיה יוסף הקים עולם תורה, שגדלו היום שווה לליטאי וחסידי גם יחד.
מי זוכר היום את תנועת צא"י ר' אברהם ריין, הרב לורנץ, ועוד שכיתתו רגליהם בכל הארץ הן בחינה"ע והן בחדרים והן בפריפריה.
חלק גדול מאד ממפעלים הסטוריים אלו ואחרים הוקמו על ידי אנשים מן השורה, ופותחו על ידם. וההבדל בין דעת בעה"ב לדעת תורה הוא שאלו שהתייעצו ונמלכו בתלמידי חכמים הם הצליחו ואלו שלא, הזיקו.
גם בגשמיות היו מפעלים גדולים ששינו לטובה את עולם התורה, כמו הקמת הקריות החדשות, פתיחת הצרכניות, גמחי"ם מיוחדים וארגוני חסד, ועוד ועוד. מי ימנם.
ושאר כל מפעלי הציבור הליטאי, והציבור החסידי, והציבור הספרדי, איש על מחנהו ודגלו, הלא הם כתובים על ספר דברי הימים לעולם התורה בארץ ובחו"ל, ואליהו הנביא כותב והקב"ה חותם.

ידידי היקר, אינני יודע מתי באת ללמוד בישיבה, באיזו שנה, אולי זה נראה לך מובן מאיליו. אבל באהבה רבה אנחנו אומרים "ללמוד וללמד". העניין של הללמד הוא הוא מיסודי המצווה ראה ר"מ ריש הלכות ת"ת. וכבר אמר יאשיהו מלך יהודה כשראה ברוך אשר יקים, "עלי להקים".
וה"ללמד" אינו להקריא את הספרים באזני ישראל, אלא מפורש ושום שכל, להביא את התורה לאזניים ולשפה של עם ישראל, הן הרחוקים וביותר עוד לקרובים. שצריכים התאמה ורוח שתרים אותם.
המפטיר כדאשתקד, ימצא עצמו מהר מאד בלי תלמידים. החכמה של הרב האמיתי זה למשש את הדופק של התלמידים ולהרים אותם, ולא להגיד להם את המילים שהוא שמע כשהיה צעיר.
האם אתה לא רואה שהרמי"ם היום מוסרים שיעורים אחרת מאיך שמסרו לפני דור. שהמשגיחים היום מוסרים שיחות אחרת מאיך שמסרו לפני דור.
מדוע לדעתך חוני המעגל לא הסתדר כשקם אחרי 70 שנה? מפני שבביהמ"ד היה שפה של דור אחר!
{ר' דן סגל אמר לפני כשנה למשגיחים שצריך לדבר עם הבחורים אמונה, אבל הוא הדגיש לא בשפה שלנו המבוגרים, אלא בכלים של הצעירים, להתאים אליהם. ר' משה שפירא אמר בכנס סגור של לב שומע לפני כ14 שנים שהבחורים של היום אין להם חיבור להיות "יודעי שמך", ל"צאת ממצרים" להיות המשך של "אברהם יצחק ויעקב" וצריך להנגיש להם את זה}.
עלינו ללמוד מר' ישראל ומהבעש"ט וכל תלמידיהם. הלא החפץ חיים היה יושב וחושב מה חסר לעם ישראל עכשיו, תיקון בשמירת הלשון, ספר הלכה פשוט, ספר למגויסים לצבא, ספר ליורדים לאמריקה, ארגון לחיזוק הישיבות (ועד הישיבות), איחוד של כלל ישראל (אגודה של אז). ובבעלז הוציאו עיתון מחזיק הדת, ויזמו המון דברים ליהדות גליציה, בגור הכריע האמרי אמת ראש גולת אריאל להוציא עיתון של חדשות חרדי. בפולין הר"מ שפירא יזם את הדף היומי, ולהקים ישיבה בתבנית מיוחדת וחדשנית להרים את קרן התורה {לפני שפתח את יח"ל הסתובב בישיבות ליטא לראות, וכשהגיע למיר כבדוהו למסור שיעור, ובחורי מיר סבבוהו כתרנגולים של בית בוקיא בקושיות, התנצל הר"מ שפירא ואמר : "כשאהיה בגיל שלכם גם אהיה למדן כמוכם"}.
מה תאמר: כל זה נוגע לגדולי ישראל, או לכה"פ לרבני ערים, אבל לא לי הקטן.
אם קטן אתה בעיניך ראש שבטי ישראל אתה, כל אחד לילדים שלו ולתלמידים שלו צריך להיות ערני וליזום ולייצר. אמר לי אחד מגדולי ישראל: היום איך יודעים מי צעיר ומי מבוגר, שואלים מה השעה ואם מסתכל בפלא פון סימן שהוא צעיר, אני (המשיך אותו גדול ואמר אין לי פלא פון, אבל אני מנסה כל הזמן לחשוב מה מרגישים אלו שיש להם.
וכבר אמר ר' יהושע בר פלוגתתו של הנשיא ר"ג בזמן מחלוקותו: אוי לו לדור שאתה פרנסו שאי אתה יודע צערן של ת"ח.
אם נתבונן נראה שהכוחות החזקים שדחפו את עם ישראל למקומות הטובים, היו רוחות עצומות של תורה ומצוות שבאו מתוך יוזמות של אנשים שנגע רוח ה' בלבם, בודדים או אלפים. שחיברו במאמץ רב בין קוב"ה אורייתא וישראל.
וכל העולם כולו נזון בשביל חנינא בני, וחנינא בני די לו בקב חרובין, היינו שאוכל מהעץ שנותן פירות ל70 שנה.
והלא אבותיך הכינו לך עץ חרובים שנותן פרי ל70 שנה, תיטע איפוא אתה ג"כ בשביל בניך עץ חרוב, כמו שאמר חוני המעגל.


גמח
הודעות: 122
הצטרף: 19 דצמבר 2016, 15:17
נתן תודה: 38 פעמים
קיבל תודה: 80 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי גמח » 20 ינואר 2020, 18:48

הרב משכנות דבריך נפלאים וצודקים. אבל הדבר חייב לבא מלמעלה (מגדולי הת"ח שבדור) ולא מלמטה. לא לחינם כתוב (היכן?) שגדולי הדור הם הבי"ד של מעלה.


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 20 ינואר 2020, 18:52

ברור.
הרב מאיר קרליץ (אחי החזו"א) אמר אז בכנס של צעירים: הרעיונות צריכים לבוא ממכם הצעירים, ולא מאתנו הזקנים. אבל אנחנו אלו שצריכים לסנן ולהגיד מה כן ומה לא ואיך לעשות כל דבר.
נהייתה תפיסה שגויה כאילו היוזמות צריכות לבוא מהגדולים, כבר הראתי בדברי לעיל שזו טעות חדשה, וכל מי שהתקרב לגדולי ישראל יודע שזה לא נכון.
הסינון וההדרכה צריכים לגמרי לבטל את הדעה לת"ח ולזקנים, אבל להציע וליזום זה התפקיד שלנו.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 442 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי כלפי ליא » 20 ינואר 2020, 18:57

גם הרעיון של הדף היומי לא בא מגדולי הדור, אלא מאברך צעיר בקושי בן 30.
גדו"י התלהבו מהרעיון ודחפו, ולכן זה נהיה נחלת הכלל, אבל הם בהחלט לא יזמו

וזה לגמרי היה רעיון מהפכני, והיה לזה גם הרבה הסתייגויות

גם בית יעקב של שרה שנירר, לא יזמו גדולי הדור, אלא נתנו הכשר ליזמה הפרטית של הגב' שנירר ושותפיה הדגולים ע"ה


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 356
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 20 ינואר 2020, 20:24

משכנות יעקב כתב:
20 ינואר 2020, 18:52
ברור.
הרב מאיר קרליץ (אחי החזו"א) אמר אז בכנס של צעירים: הרעיונות צריכים לבוא ממכם הצעירים, ולא מאתנו הזקנים. אבל אנחנו אלו שצריכים לסנן ולהגיד מה כן ומה לא ואיך לעשות כל דבר.
נהייתה תפיסה שגויה כאילו היוזמות צריכות לבוא מהגדולים, כבר הראתי בדברי לעיל שזו טעות חדשה, וכל מי שהתקרב לגדולי ישראל יודע שזה לא נכון.
הסינון וההדרכה צריכים לגמרי לבטל את הדעה לת"ח ולזקנים, אבל להציע וליזום זה התפקיד שלנו.

וכל הרעיונות שיוצאים חדשים לבקרים, לא הגיעו לאוזניהם?


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 20 ינואר 2020, 20:26

חלק הם מחייבים וחלק הם שוללים, כמובן.


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 356
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 20 ינואר 2020, 20:39

משכנות יעקב כתב:
20 ינואר 2020, 20:26
חלק הם מחייבים וחלק הם שוללים, כמובן.
אז שוב חזרנו לנקודת המוצא. הרעיונות מוכרים להם ומקצתם שללו ומקצתם חייבו, אז מה הנידון? (למי שמקבל סמכות גדולי הדור)
 viewtopic.php?f=68&p=109205#p109154


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 356
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 20 ינואר 2020, 20:45

כלפי ליא כתב:
20 ינואר 2020, 18:57
גם הרעיון של הדף היומי לא בא מגדולי הדור, אלא מאברך צעיר בקושי בן 30.
גדו"י התלהבו מהרעיון ודחפו, ולכן זה נהיה נחלת הכלל, אבל הם בהחלט לא יזמו

וזה לגמרי היה רעיון מהפכני, והיה לזה גם הרבה הסתייגויות

דף היומי לא נהוג בישיבות. ללמדך שגם יוזמה מוצלחת שנכנסה בעולם הרחב, קו חוצץ בפניה להכנס לעולם הישיבות.
הרעיונות של @אאבבגג הם בעיקר כלפי עולם הישיבות


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 20 ינואר 2020, 20:46

בקיצור: "אנחנו פטורים מלחשוב לחדש ליזום להעמיק להתבונן, הגדולים יעשו זאת בשבילך"
ולזה קוראים חינוך ליטאי..
אולי הונגרי, אני ממש לא בטוח.


רימון
הודעות: 10
הצטרף: 06 יולי 2018, 17:47
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי רימון » 20 ינואר 2020, 20:52

וכמו שהרב אוריה ענבל הגדיר את זה באחד מהשיעורים ששמעתי... זה תלוי במחלוקת כנסת ישראל והקב"ה אם השיבנו ה' אליך, או שובה אלי, ודו"ק


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 20 ינואר 2020, 20:54

מה הקשר. וכי התפקיד של ללמד את התורה ולחנך את עצמינו וילדינו ונכדינו זה של הקב"ה או שלנו ? כל דבר מקשרים לדרוש. יש כאן תפקיד הלכותי גמור, להבין לרוח בנינו ונכדינו ולהסביר להם את התורה ששכלם ולבם יתחברו למה שאנחנו קבלנו, והכל באופנים המתאימים, ולא בעקשות.


רימון
הודעות: 10
הצטרף: 06 יולי 2018, 17:47
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי רימון » 20 ינואר 2020, 20:57

אותו נתק שיש בין גדולי ישראל שלא מחדשים, מול המחדשים שלאו דווקא מתאימים את זה עם גדולי ישראל, הכל תקוע כי כל אחד ממתין להשני.


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 356
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 239 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 20 ינואר 2020, 20:59

משכנות יעקב כתב:
20 ינואר 2020, 20:46
בקיצור: "אנחנו פטורים מלחשוב לחדש ליזום להעמיק להתבונן, הגדולים יעשו זאת בשבילך"
ולזה קוראים חינוך ליטאי..
אולי הונגרי, אני ממש לא בטוח.
לא ברור לי על מה יצא קצפך. כתבת שהאנשים מלמטה צריכים ליזום והגדולים יעבירו את שבט ביקורתם, מה לקבל ומה לדחות. ועל זה נכתב לך, שהגדולים מודעים לרעיונות המחכימים שאתה וחבריך מציעים ובכל זאת הם ממאנים לקבלם.


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 20 ינואר 2020, 21:02

איזה רעיונות, ואיזה ממאנים ?
לא הצעתי שום רעיון, כתבתי רק שאלו שרוצים שלא יהיה רעיונות, אינם יודעים מה היה ומה הווה.
כל השאר כבר דמיונות באספמיא.


פותח הנושא
אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי אאבבגג » 20 ינואר 2020, 21:10

אני פשוט בהלם מחלק מההודעות כאן
שוב חוזרים לאותו מיץ ואותו בוץ מטופש של דיונים באנשים ובדעותיהם.

יש כאן עיוורים שלא קולטים שאנו על סף תהום????!!!
אחים תתעוררו, תפנימו היטב את הבעיות של הדור, ואל תלכו לישון לפני שאתם מוצאים את הדרך איך לגדל את הילדים שלכם

אתם רוצים להתעורר עוד ארבעים שנה ולגלות שקרה לכם מה שקרה לסבא של סבא שלנו לפני מאה חמישים שנה כאשר מתוך משפחה נותר לו ילד אחד שומר תורה ומצוות??
גם הם לא חלמו שזה יקרה להם, אבל זה מה שקרה, ובענק.
אם לא תקדמו את פני הרעה אין שום סיבה שהדבר לא יקרה גם לכם.
תפתחו שערי שמיים, תקדישו לכך עשר דקות מחשבה ביום, תלכו לגדולי ישראל, תשאלו אותם מה הם אומרים שצריך לעשות, האם הבעיה הזו של הנוער היא של בית מדרש כזה או אחר?
זוהי בעיה של ר' דוד לא פחות מכל ראש ישיבה אחר.


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 20 ינואר 2020, 22:21

אני נזכר שלפני בערך 3 שנים ישבתי בביתו (בא"י) של הרב עזריאל טאובר זצ"ל שנסתלק לא מכבר. והסביר לי את העקרונות שלו ב"שלהבת", (ובספריו).
על רגל אחת הוא טען שהיום הדור לא מספיק ללמד אותו תורה כהלכה למשה מסיני בלבד, אלא צריך שהאנשים יתעוררו להיות אכפתיים מעצמם כמו פנחס, כאשר רפו ידיו של משה. וללכת כמו שכ' רמח"ל לחשוב מה עשו האבות. וכל זה בגלל מצב הדור, שהנסיונות כל כך מלאים והשורשים כל כך מועטים, ולכן צריך שיהיה התערותא דלתתא.
וכאשר הוא ז"ל ראה שאני מפקפק, וכביכול אומר "מה רע באגדה של כל הדורות".
אמר לי: "יונגרמאן, אם חכמה אין כאן זקנה יש כאן"....

וכידוע שהוא ז"ל, היה בהרבה דרכים מגדולי העושים והמעשים לקרב לבם של ישראל לאביהם שבשמיים בשלל דרכים.

ואמר לי אז, שהרב פינקוס כאשר הגיע פעם ראשונה לשלהבת, היה בהלם מהתורה החדשה הזו שראה שם וממה שזה פועל אצל אנשים,
וטען לי הרב טאובר (לא בדקתי את זה), בלשונו: לפני שהרב פינקוס ראה את זה הוא היה כמו בריסקער מרובע, ומאז נהיה לו את הנוסח המיוחד שלו, להרים אנשים.


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 20 ינואר 2020, 22:50

דוגמה נוספת, מבית המדרש של ר' גדליה אייזמן זצ"ל מקול תורה: ר' גדליה איזמן חינך שלא לעשות דברים סתם, ולמשל זכורני לפני 40 שנה בבית חתנו הרב שלמה ברויאר {לשעבר ר"מ בקול תורה הקטנה וכיום משגיח בבית מתיתיהו}, היה גוער בילדים שהיו אוכלים בשולחן שבת סתם, למשל לוקחים את הפירורים וכיו"ב, והיה אומר להם שלא אוכלים סתם...
היום בניו הרבנים (בביתר ובירושלים) מוכרים לי היטב ואף נכדיהם מתפרח וחברון ועוד, והם מחנכים בדרך אחרת, כמובן בעצת אביהם שליט"א.
הרב ברויאר בעצמו בשיחה בשנת תשנד' בבית מתיתיהו בתחילת זמן חורף, מה הוא דיבר ? שיחה שלמה על הנושא של "קבלות", על הפסוק "טוב אשר לא תדור משתדור ולא תשלם", והמסר היה שהקבלה של יוהכ"פ היא ברזל. ואילו היום בכנסים של לב שומע הוא אומר לראשי הישיבות ולמשגיחים שהצעירים של היום כבר לא בנוים לשמוע את מה ששמעו בדור הקודם.
היום בבית מתיתיהו יש למשל שיעור קבוע בכוזרי מהרב רביץ שליט"א המשגיח קטן, חתנו של הרב פולק שליט"א.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי מבקש אמת » 20 ינואר 2020, 22:50

מזרחניק לשעבר כתב:
20 ינואר 2020, 14:49
הנסיבות השתנו העיקרון זהה. כפי שאני מבין התחנכת בבית מדרש שמעודד קו יצירתי עם ההתמודדות בעולם שבחוץ. אבל ככל שתעודדו את ההתגוננות בעקיפין אתם מועדדים את החשיפה, שהרי אדם חושב לעצמו שהוא מחוסן. עד היום במשך מאות שנים הציבור החרדי לא פרס שיטה סדורה כנגד העולם שבחוץ משום שהתורה בה הוא שקע היותה לו קו הגנה, וכיום אם ימשיכו בקו הזה יצליחו. ראה את ציבור הלומדים החרדי איזה מוצלחים ולעומתם ציבור הלומדים מציונות הדתית כמה מכשולות ומחשבות כפירה שזורים בהם [ותאמין לי אתה לא יודע עד כמה] כך שלחקות את הרעיון הישן והמאכזב של הציונות הדתית לאחר עשרות שנים על אף שעיני ועיני כולם רואים במפלתם זו טעות נוראה



אני מכיר היטב את מהלך המחשבה בציונות הדתית, אבל לא החשיפה שלהם לעולם שבחוץ היא הבעיה, אלא סולם הערכים שלהם.

ההמחשה הטובה ביותר לזה היא מה שביאר אחד מגדולי קהל עדת ישורון (אולי הגר"ש שוואב) לבאר החילוק בין שיטת "תורה עם דרך ארץ" של רש"ר הירש לשיטת "תורה ומדע" של ישיבה-יוניברסיטי: בראשונה העיקר הוא התורה, והדרך ארץ טפלה לה. מטרת הדרך ארץ לסייע לתורה ולהתחבר אליה (כפי שמבואר בכתבי רשר"ה פעמים רבות). ואילו בשניה התורה והמדע בעלי ערך שווה (וכמובן עם הזמן מבלי משים המדע מקבל ערך גדול יותר).
זו גם הבעיה של המזרחי: אילו היו נחשפים לעולם שבחוץ באותה צורה בה נחשפו לה חרדי אשכנז, אזי הם היו נשארים יראי שמים בתכלית כמותם, שלא רבים מהציבור האברכי והחסידי מגיעים לרמת היר"ש וטוהר המידות שלהם. הבעיה היא שאצלם (לא כולם כמובן, אבל רובם) ערכי העולם החיצון שוים ואף חשובים יותר מערכי התורה, גם אם לא יודו בכך בפירוש, ולכן החשיפה מורידה אצלם את היר"ש.

לומר שהציבור החרדי פשוט טמן את ראשו בגמרא וכך ניצח את העולם החיצון הוא פשוט לא נכון, משתי סיבות: ראשית, כשהוא עוד טמן את הראש בגמרא - לפני מאתיים שנה - הוא באמת הפסיד במערכה; רוב בניו יצאו לתרבות רעה. ואילו במאה שנה האחרונות שהכניס חידושים רבים ורוח חדשה, הוא אכן הצליח ב"ה לפרות ולרבות ולשגשג בדרך פלאית, דווקא בזכות החידושים הנ"ל. אין טעם להאריך בענין, לפי שכבר ביארו בטוב טעם ודעת הרב @משכנות יעקב, ואין צורך להוסיף על דבריו הנפלאים.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 764 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי מבקש אמת » 20 ינואר 2020, 22:52

עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 ינואר 2020, 20:24
משכנות יעקב כתב:
20 ינואר 2020, 18:52
ברור.
הרב מאיר קרליץ (אחי החזו"א) אמר אז בכנס של צעירים: הרעיונות צריכים לבוא ממכם הצעירים, ולא מאתנו הזקנים. אבל אנחנו אלו שצריכים לסנן ולהגיד מה כן ומה לא ואיך לעשות כל דבר.
נהייתה תפיסה שגויה כאילו היוזמות צריכות לבוא מהגדולים, כבר הראתי בדברי לעיל שזו טעות חדשה, וכל מי שהתקרב לגדולי ישראל יודע שזה לא נכון.
הסינון וההדרכה צריכים לגמרי לבטל את הדעה לת"ח ולזקנים, אבל להציע וליזום זה התפקיד שלנו.

וכל הרעיונות שיוצאים חדשים לבקרים, לא הגיעו לאוזניהם?
חלק לא, וחלק כן אבל לפעמים דרך מסננות מסויימות מאד...
 


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 21 ינואר 2020, 00:01

בעניין חדש אסור מן התורה, נשתרש שיבוש גדול. בעיקר הגיעה סיסמה זו מן החוקרים שישבו בחוץ וכתבו מהי חרדיות. כל ימי גדלתי בין החכמים ומעולם לא שמעתי מהם את הפתגם הזה.
הסיסמה הזו היא של החת"ס ויהדות הונגריה, (ולאמיתו של דבר הם היו הרבה יותר פתוחים ממה שחושבים, ויש דוגמאות שכשאנשים שומעים אותם הם נכנסים להלם..)
ואילו ביהדות רוסיה שהיא רוב מניין ובנין של עם ישראל, הסימה הייתה הפוכה לגמרי. לעיין ולחדש ולהבין ולהרגיש. ועיקר מה שפעל שם היה היצירות הגדולות. החסידות, וואלזין, המוסר, ישיבות הלומדעס', ואגודת ישראל, בית יעקב, ועוד. רק החדש בנה את עולם התורה של לפני השואה וגם של אחרי.
אם בדין "חדש" עסקינן, ראוי להעמיד דברים על אמיתתם, שהחדש אסור רק לפני העומר, היינו כל עוד הוא מגיע מהכיוון של החולין והארצי והאנושי, אבל כאשר מביאים את הראשית שלו לה', הוא נהיה מותר באכילה. ואמנם כדי להקריב מן החדש על המזבח צריך לחכות עוד 7 שבועות לספור ולהוריד את הקדושה מהחסד למלכות, ואז מקריבים בשבועות שתי הלחם ומותר להכניס את החדש אל בית השם....
לכן השקפת התורה היא שחדש אסור עד שמביאים אותו לה', בתהליך שהתורה מסבירה.
אבל אחר כך זה ברכה ביעודי התורה - ואכלתם ישן נושן וישן מפני חדש תוציאו. (וראה בדברי המקובל רמ"ד ואלי שם).


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 21 ינואר 2020, 00:03

לגבי המזרחי זה נושא אחר לגמרי. אבל אמת היא שהם הלכו בשיטה התועה של העדר התבדלות מהחילונים והחילוניות. וזה אבי אבות הטומאה, ומי שעושה כך יש לחוש שלא יוצא ידי חובת הבדלה במוצ"ש כי כשאומר המבדיל בין ישראל לעמים ובין קדש לחול הוי דובר שקרים לפני ה' וברכתו לבטלה, ונמצא שאסור לו לאכול עד יום שלישי.



משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: הדור הבא - לאן?

שליחה על ידי משכנות יעקב » 21 ינואר 2020, 01:08

ראה שם על החת''ס ותלמידיו

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח