אודות "בית מדרש הגר"א"

בפורום זה הודעות מאושרות על ידי מנהל

יהודי אחד
הודעות: 98
הצטרף: 17 ינואר 2020, 02:24
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יהודי אחד » 21 ינואר 2020, 01:47

המשך ליהודי תמים
או הרב שך שניסה בלא הצלחה לקבוע הספק רחב יותר


יהודי תמים
הודעות: 89
הצטרף: 05 ינואר 2020, 02:38
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יהודי תמים » 21 ינואר 2020, 01:56

יהודי אחד,
נו באמת, אל תסתיר את זה שלמעשה הח"ח הוא לא מ'מעתיקי השמוע'. 
דווקא הדוגמאות שהבאת מראים שמה שלא התקבל בציבור הוא לא התקבל בציבור.
זה ורק זה. לא קשור גדוילים ולא קשור מסוירעס'!


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 21 ינואר 2020, 02:02

המשך דוגמאות מגדולי מעתיקי השמועה כאן viewtopic.php?p=109375#p109375 ובעוד הודעות שם לעיל מינה ולהלן, דון מינה ואוקי באתרה.


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אאבבגג » 21 ינואר 2020, 02:30

לכבוד.....
אני חייב לומר לכם בכנות שאופן הדיון שלכם באשכול פשוט נמאס בעיני. אתם חוזרים שוב ושוב על אותם הדברים מבלי להתיחס למה שאומרים לכם.

כבר כתבו כאן כמה פעמים שיש גיבוי לבית מדרש הגר''א על ידי הגאון ר' משה הילל הירש, הגאון ר' יהושע אייכנשטיין והגאון ר' נתן רוטמן.
אבקש מכם לנסות לענות על שאלה קצרה תשובה קצרה, בכן או לא.
האם הגיבוי הזה בעיניכם מספיק בשביל בית מדרש הגר''א או לא?
באם התשובה לשאלה הזו הינה לא
הרי שהשאלה הבאה היא איזה גיבוי כן היה מספיק בשביל לומר שאכן בית מדרש הגר''א הוא מיזם ראוי, (חוץ מההסכמה על ידי כבודכם כמובן)

אודה מאוד לתשובה בהירה שתשביע את דעתי הענייה שמתבלבלת מריבוי ההודעות, הניקים והתודות


אנונימי
הודעות: 44
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אנונימי » 21 ינואר 2020, 08:50

מבקש אמת כתב:
20 ינואר 2020, 18:12
משכנות יעקב כתב:
20 ינואר 2020, 17:24
כל הדיון כאן מזכיר ממש את הדיון בשנות תשטו' בעסק הביש או הפרשה - https://www.hamichlol.org.il/%D7%94%D7% ... 7%99%D7%A9
14 עמודים שדנים במשהו, יש אומרים שזה נפלא וחשוב, ויש אומרים שזה חדש אסור, ויש אומרים שזה בכלל לא חדש, ויש אומרים שזה שינוי, ויש אומרים שזה שינוי מצוין שמתאים להרבה ת"ח. כמו"כ רד"כ סובר כך ואילו רמ"ה סובר כך, וי"א שרב פלוני מצד אחד תומך אולם מן הצד השני הוא גם מעט מסתייג מכמה דברים. יש הסוברים כי זה נחמד אך חסר באחריות וכובד ראש, ויש הסבורים לאידך כי אין ספק שזה נעשה באחריות ובכובד ראש גמור בכוונה תחילה לשנות את הישיבות.
אבל הס מלהזכיר, חלילה לא נדע מהו התוכן עצמו שנאמר. לא יאמר ולא ייזכר.
למי שלא זוכר, בפרשת עסק הביש, היה צא"פ של הצנזורה הצבאית מה היה ה"פרשה". כמובן שהעיתונאים ידעו כי הם קראו בעיתוני חו"ל (אז עוד לא היה גוגל). אבל כל הדיון על גבי העיתונים בארץ היה כל הזמן על "הפרשה" בלי שאף אחד כאן ידע מה היה, דנו כולם "מי נתן את ההוראה", והאם זה בסדר שהוא "נתן את ההוראה". ממשלה נפלה על כך וממשלה קמה, ועדיין המשיך הדיון על ה"פרשה" שאף אחד לא יודע מהי.
רבוש"ע, איך נדע אם זה חדש או ישן, שינוי לכיוון טוב או רע, או לא מהלך של שינוי בכלל. אם לא נדע מהו התוכן ? מה נאמר ? מה החידוש/או הלא חידוש ? מה השיטה ? מה המשנה ? עד מתי נמשיך לדון בסיסמאות ? האם גם בכולל אנחנו כך מדברים ?
כולנו לומדי ישיבות ולמדנים, ואי אפשר לדון משהו שבמשהו, איזה קמצוץ כל שהוא, באיזה שהוא תוכן ? אפילו העיתונים כבר יותר רמה.
למיטב הבנתי הציבור כבר יודע מהו התוכן המדובר. לטובת מי שלא יודע אסכם בקצרה: ישנו בית מדרש המעודד סגנונות לימוד חדשניים שלא היו מקובלים בעולם הישיבות, כמו לימוד פשוטו של מקרא או בירור תפיסת היהדות מול תפיסת העולם המערבית.
מטענות המתנגדים כאן בפורום, עלו למיטב הבנתי ארבע טענות: 
1. בנושאים יסודיים כמו השקפת היהדות אין רשות לאף אחד להנחיל דרך לצעירי הצאן מלבד אנשים המוכרים כגדולי הדור (הקריטריון המדוייק לזה עדיין לא הוגדר).
2. אין לפתוח "בית מדרש" שעוסק בחלקים בתורה שלא היו מקובלים במסורת הישיבות והכוללים, היינו ש"ס ופוסקים. זו סטיה מן המסורת.
3. העיסוק בנושאים רגישים בהשקפה ואמונה אצל בחורים צעירים יש בו סכנה לגלישה למחוזות של כפירה, ולכן יש להמנע מעיסוק בנושאים אלו.
4. בביהמ"ד הנ"ל נאמרו דברים הנוגדים את המסורת והגובלים בכפירה. (לא הוברר עדיין מהם דברים אלו).


בשביל מי שמנסה להבין מה קורה כאן אסביר שלקוצר דעתי יש כאן עירבוב בין משנתם של 2 הרבנים פייבלזון ועינבל.


בעוד הרב פייבלזון הוא חדשן גדול, וכל המשנה שלו היא אנטי-הרמונית, וכמו שהוא עצמו האריך על כך בדברי ההתנצלות שהעלה (אח... חבל שלבעל התניא לא היה הקלטות כדי שהגר"א יקשיב לו...).
החידוש הגדול שלו הוא בעיקר לחנך לבחור ולסנן דרכים מסוימות ודעות מסוימות מגדולי הדורות שבמהלך הדורות גם בדברים שבהשקפה ובאגדה, ולכן באופן תדיר הוא מתבטא בצורה קשה נגד שיטות בהשקפה של ראשונים, כך הוא יכול להתבטא שהרמב"ם טעה וכדו' ולבחור צד כרמב"ן, ובתוך זה ישנן כמובן גם לו חידושים משלו שלא כל כך מסתנכרנים עם מהלך הדורות, יש שיאמרו האחרונים ויש שיאמרו גם הראשונים.
אני יכול להציג כאן כמה כאלו בקצרה כפי מה שעולה בליבי ששמעתי ממנו במהלך השנים (לא מפה אל פה אלא מהקלטות שיעורים וכיו"ב)
א. מרכז היהדות הוא יציאת מצרים (קשר עם הקב"ה) ולא מתן תורה (מצוות), ליציאת מצרים ישנם הרבה יותר פסוקים מלמתן תורה, הוי אומר המצוות אינם מרכז היהדות אלא הקשר עם בורא עולם.
ב. הקשר עם הקב"ה איננו בעיקר עבדות אלא אבהות (קשור להנ"ל, מצוות הם פרט ביהדות).
ד. מרכז היהדות איננו דווקא בין אדם למקום.
ה. דרך הלימוד צריך להיות לפי טעמם של המצוות, לדוגמא  אי אפשר לדון על הלכות שופר בלי להבין מה זה שופר (המלכה, תפילה, התעוררות לתשובה)
וכל המהלך של הגמרות בש"ס שנראה שההלכות לא נלמדות לפי הבנת הטעם זה רק סגנון ונוסח, ובודאי שהאמוראים נחלקו לפי הטעם. 
ו. חצי מתשובות הרשב"א   הם אגדה (גוזמא כמובן, ועיקר ענינו כנ"ל שהאגדה היא חלק לא פחות מההלכה ונזנח)  
זה מה שאני זוכר כרגע,

לעומת זאת הרב אוריה הרמוניסט, וכל דבריו הוא להסביר איך כל השיטות והגדולים מתכוונים לדבר אחד, וזה כמו שבמהלך הדורות הסבירו שהרמב"ם כיוון לזוהר וכו' וכו', וכך דרך המסורת היהודית מאז.
שני השינויים היחידים שיש בר' אוריה לקוצר הבנתי, האחד שהוא פותח אנשים לתחומי הגות ומשנה מהמסורת שההלכה היא מרכז החיים כולם,
והשני  שהוא מחנך ללימוד פשוטו של מקרא ותלמוד - שיכולים לדעת רבנים מסוימים -לצאת מזה קלקולים באמונה.
הדעות שלו עצמם פחות חדשניות וניהליסטיות, והוא תמיד יגן על הקונצנזוס מרכזיות התורה וההלכה ודקדוקיה,  אי הליכה לצבא וכו' וכו' שהרי סו"ס בית גידולו אצל חזונישניקים. 

אני לא בא להכריע מי צודק, רק להציג את הענין כפי הנלע"ד. 


מבני ברק
הודעות: 47
הצטרף: 09 דצמבר 2018, 17:30
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבני ברק » 21 ינואר 2020, 13:36

שמעתי מאברך ששאל את הגר"נ קפלן אישית לפני כשנה לגבי הבית מדרש הנ"ל והיא אמר לו "אם הנושאיםשמדברים שם מענינים אותךאתה יכול לשמוע"
ואגב בשבועות האחרונים ר' נפתלי שוכב בבית חולים בלי אפשרות לדבר כמעט נפתלי בן סילקא לאה


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי בר נש » 21 ינואר 2020, 13:52

נבשר כתב:
21 ינואר 2020, 00:44
היום ללמוד מהר זה לא הולך, הבחורים לא רוצים ...
צריך לדעת האם לא רוצים או שלא יודעים.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 476
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 308 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ספר וסופר » 21 ינואר 2020, 14:34

עקביא בן מהלל אומר כתב:
20 ינואר 2020, 23:20
פילוסופיה יהודית כמו כוזרי

בלי קשר לנושא האשכול [ואולי דוקא עם].

הספר כוזרי הוא במהותו ספר 'אנטי פילוסופי', זה ספר יהודי אותנטי [הספר מיוסד נגד הפילוספיא, ואחד הראשונים שהמלך קורא אליו הוא הפילוסוף, והיהודי אח"כ בתורו מזלזל בו כהוגן. אם כי שהוא מתייחס לדבריהם מעט, בסוף חלק חמישי].

וחבל שלא לומדים אותו בעיון הנדרש, כאחד מן הראשונים, כמה 'השקפה' יהודית יש שם, כמה אמונה פשוטה וישרה.
[כאשר לא לומדים אותו בצורה ישיבתית, זה גורם שמרצים למיניהם לוקחים עליו חסות (ויש כאלו שחיברו עליו ספרים), והפכו את זה לספר הרצאות של ערכים, כביכול - הוכחות על האמונה וכדו', דבר שהוא מאוד רחוק מכוונתו המקורית].

אגב - באמת אני לא מצליח להבין, מי שלא לומד רמב"ן על התורה, איזה יהדות יש לו?

[גם 'מורה הנבוכים', הוא ספר מאוד רלוונטי, אמנם לא כולם חושבים בסגנון החשיבה שלו, אולם יש הרבה שכן (לדוגמא: חלק מראשי בית מדרש הגר"א, והבחורים שמחפשים שם את דרכם), ורובנו לא יודעים כמה אוצרות גנוזים בו].


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 103 פעמים
קיבל תודה: 37 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי בר נש » 21 ינואר 2020, 14:38

יהודי אחד כתב:
21 ינואר 2020, 01:35
ר' אליהו רוגלר ועוד כמה שמות שתוקשש עדיפים על פני רבותינו מעתיקי השמועה שקבעו את סדרי הישיבות?
אתה לא צריך להכריע מי עדיף. ת''ח ואנשי מעלה אינם כמו מוצרים לקניה שמעדיפים להשיג את הטוב ביותר. ואם ראינו ת''ח ואפילו ''שוליים'' כלשונך שנטו מהדרך המרכזי יש כבר ראיה שלא רק ריקים ופוחזים עושים את זה. בודאי שעדין צריך לבחון כל דרך חדשה ולשמוע דעת חכמים בענין.
מה שהח''ח לא הצליח לא אומר שאסור לנסות אדרבא זה מלמד אותנו שלפעמים יש ליזום דברים חדשים.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 21 ינואר 2020, 16:45

יהודי אחד כתב:
21 ינואר 2020, 01:35
ואז מה?
ר' אליהו רוגלר ועוד כמה שמות שתוקשש עדיפים על פני רבותינו מעתיקי השמועה שקבעו את סדרי הישיבות?
אפילו הח"ח לא הצליח להכניס קודשים בישיבות?
נראה לי שדעתם של רבי אליהו רגולר, הגר"א, החתם סופר והחפץ חיים חשובה לפחות כמו "רבותינו מעתיקי השמועה" שזהותם לא ברורה לי עדיין. עוד יותר מזה אעיז ואומר, שלדעת רבים הם אפילו יותר חשובה. ואם אעיז עוד יותר אומר, שלדעת רבים אחרים הגדולים הנ"ל זכאים לתואר "רבותינו מעתיקי השמועה" לא פחות ואף יותר מאשר אחרים, גם אם לא היו להם חברי כנסת ולבלרי עיתונים שסרו למרותם.
 


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 21 ינואר 2020, 20:01

ראה כאן סביב דקה 17
https://did.li/sBlCN

כאן בדקה 38
https://did.li/JMNfT
ועוד... ואכמ"ל
ושומר נפשו ישמע לדברי הגר"ד כהן.


כל המשנה ידו על
הודעות: 6
הצטרף: 21 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כל המשנה ידו על » 21 ינואר 2020, 20:07

רח"ל


יחצאל
הודעות: 37
הצטרף: 14 יוני 2018, 15:18
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יחצאל » 21 ינואר 2020, 20:12

דברים מפלאים ממש, מה הבעיה בהם?


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 21 ינואר 2020, 20:18

שהתורה משתנה, בבית ראשון התורה כפשוטה, ואח"כ מגניזת הארון התורה משתנה.
שתושבע"פ אינה אלא סברת חכמים איך ניתן להגשים את התורה שבכתב, (בהתאם לתפיסת עולמם).


יחצאל
הודעות: 37
הצטרף: 14 יוני 2018, 15:18
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יחצאל » 21 ינואר 2020, 20:22

לא כתוב שם שהתורה משתנה אלא שצורת ההבנה משתנה, וכי יש לך ספק שכל דור יש לו הבנות אחרות,
מה אתה אומר לדוגמא על ציטוט כזה - אע"פ שדרשו חז"ל לא יומתו אבות בעדות בנים "פשטיה דקרא שלא נהרוג אבות בעון בנים ובנים בעון אבות וכמו שמפורש בקבלה (דה"ב כה) רק את בניהם לא המית ככתוב בתורת משה לא יומתו אבות על בנים".


יהודי לא תמים בכלל
הודעות: 2
הצטרף: 21 ינואר 2020, 02:56
קיבל תודה: 4 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יהודי לא תמים בכלל » 21 ינואר 2020, 20:23

יחיאל כתב: לא כתוב שם שהתורה משתנה אלא שצורת ההבנה משתנה, וכי יש לך ספק שכל דור יש לו הבנות אחרות.
תגובתי. אחד הדברים שנאמרו על ידי הנ"ל הוא ביאור בפסוק עין תחת עין, וטען שבזמן בית ראשון התפרש כפשוטו עד שבאו חז"ל בדורות הבאים ופירשו במובן אחר. וכי האם זה קשור ל"צורת הבנה משתנה". וכי פירוש מילולי זה דרוש להבנה נוספת? ובכל זאת חז"ל פירשו אחרת מכח קבלה מהר סיני. ובעצם זו גם אחת מטענותיו של הרד"כ על הרב הנ"ל.


יחצאל
הודעות: 37
הצטרף: 14 יוני 2018, 15:18
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יחצאל » 21 ינואר 2020, 20:24

ולעניין תושבע"פ:
ישנם שני חלקים, ישנם הפסקים המתחדשים לפי שעה, שבוודאי הם לפי סברת הפוסקים, ואע"פ שמוציאים מדברי חז"ל לא הרי זה כהרי זה וכל דור עם ההבנות שלו, ובוודאי הלכות שנפסקות בימינו בדורות אחרים עם ההבנה שלהם היו נפסקות אחרת.
ומה שאתה אומר שתורה שבע"פ היא סברת חכמים בוודאי אין הכוונה על מה שהתקבל בסיני, אלא על הדינים והסברות המתחדשות בכל יום.
ומה התקבל בסיני זה כבר נושא רחב, ולדעת הרמב"ם כל דין שיש עליו מחלוקת לא התקבל בסיני אלא נאמר מסברת החכמים.


ירושלמי_ירושלמי
הודעות: 58
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 19:20
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ירושלמי_ירושלמי » 22 ינואר 2020, 09:15

תגובת הרב אליהו מאיר פייבלזון שליט"א לדברי הגר"ד כהן שליט"א
https://drive.google.com/file/d/1cb4v75 ... sp=sharing


ירושלמי_ירושלמי
הודעות: 58
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 19:20
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ירושלמי_ירושלמי » 22 ינואר 2020, 09:29

בהמשך להבדלים שציין @אנונימי בין דרכם ושיטתם של הרב אליהו מאיר פייבלזון והרב אוריה עינבל, ראוי גם לשים לב להבדל בין התגובות של שניהם.

הרב אוריה לא הגיב כמדומני בפומבי על הדברים, אלא בעיקר בקבוצות סגורות, והדברים שהתפרסמו בשמו מביעים הכנעה וקבלה כלפי הגר"ד. אלו הדברים שהתפרסמו בשמו באתר "כיכר השבת": "הגאון רבי דוד כהן מכיר טוב את הרגישויות של הצעירים החרדים, מתוקף תפקידו כראש ישיבה חשוב, ובאמת כדאי שנבדוק את דרכינו ונשפר אותם בהתאם לדבריו, אבל איך שה'עצניקים' מתנהגים פה - זה נטו 'בין אדם לחברו'...". (https://www.kikar.co.il/344187.html)

הרב פייבלזון מסר שיעור של שעה שלימה כתגובה לדברי הגר"ד, ותלמידיו דאגו להפיץ את ההקלטה ואח"כ גם בקובץ PDF (באורך 9 עמודים). הרב פייבלזון אמנם מביע הערכה לגר"ד, אבל מציג כאן מחלוקת עמוקה בשיטת לימוד התורה והשקפת העולם. הוא אמנם מנסה להרגיע את הגר"ד בכך שהוא איננו מאיים על עיקר עולם התורה וכל עיסוקו הוא בשוליים, וגם מודיע על כך שאם כל גדולי ישראל יורו לו להפסיק ללמד הוא יעשה כך, אבל הוא איננו מביע שום ספק בצדקת דרכו והוא גם בטוח שלא יורו לו להפסיק.

באופן כללי, השיחה של הרב פייבלזון מציגה תפיסת עולם מעניינת מאוד, בכל הנוגע לציבור החרדי ולמהלכים הנדרשים, תוך השוואה מעניינת בין דרכו של הרב יצחק שלמה זילברמן זצ"ל לדרכו של הרב משה שפירא זצ"ל. נראה שכדאי לקיים דיון רציני על השיחה הזו.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 ינואר 2020, 13:51

יהודי לא תמים בכלל כתב:
21 ינואר 2020, 20:23
יחיאל כתב: לא כתוב שם שהתורה משתנה אלא שצורת ההבנה משתנה, וכי יש לך ספק שכל דור יש לו הבנות אחרות.
תגובתי. אחד הדברים שנאמרו על ידי הנ"ל הוא ביאור בפסוק עין תחת עין, וטען שבזמן בית ראשון התפרש כפשוטו עד שבאו חז"ל בדורות הבאים ופירשו במובן אחר. וכי האם זה קשור ל"צורת הבנה משתנה". וכי פירוש מילולי זה דרוש להבנה נוספת? ובכל זאת חז"ל פירשו אחרת מכח קבלה מהר סיני. ובעצם זו גם אחת מטענותיו של הרד"כ על הרב הנ"ל.
איפה בהקלטה נאמר החידוש הנ"ל? אני רק שמעתי את ההסבר לפיו תורה שבכתב מציג את האמת התיאורטית והאבסולוטית, ולכן נכתב באופן שמשתמע ממנו עין תחת עין ממש, כיון שכך בעקרון ראוי להיות, אבל היישום המעשי הוא כפי שנמסר בתורה שבע"פ, והוא באופן של ממון ולא עין ממש מטעמים שהכריחו חז"ל.

לגופו של ענין, בגמרא באמת לא נאמר שדין זה נתקבל מסיני באופן ברור, ואדרבה משמע לא כך שהרי בריש החובל (פד,א) התנאים מביאים הרבה ראיות שכך צריך לפרש את הפסוק, ולא אמרו "כך נמסר למשה". כמו כן הביאה הגמ' דעת רבי אליעזר שעין תחת עין הוא ממש, ופריך ס"ד לית ליה לר"א ככל הני תנאי, ומשמע שהפירכא שלא מסתבר שחולק על כ"כ הרבה טענות צודקות, ולא שחולק על המסורה הידועה והמקובלת בישראל. אמנם הרמב"ם בפ"א מחובל ומזיק ה"ו כתב שהוא נתקבל מסיני, ובהקדמתו לפיה"מ מבאר יותר שמאחר והוסכם ע"י כל החכמים שזה פירוש הפסוק אם כן מוכרח שהפירוש נתקבל מסיני. אך הוא כותב כן מסברא דיליה (אם כי לענ"ד היא סברא מוכרחת שלא מסתבר כלל שמישהו יחלוק עליה), ולא שהוא מעיקרי מסורת התורה המוסכמים על כולם.
 


אנונימי
הודעות: 44
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אנונימי » 22 ינואר 2020, 18:41

מבקש אמת כתב:
22 ינואר 2020, 13:51
יהודי לא תמים בכלל כתב:
21 ינואר 2020, 20:23
יחיאל כתב: לא כתוב שם שהתורה משתנה אלא שצורת ההבנה משתנה, וכי יש לך ספק שכל דור יש לו הבנות אחרות.
תגובתי. אחד הדברים שנאמרו על ידי הנ"ל הוא ביאור בפסוק עין תחת עין, וטען שבזמן בית ראשון התפרש כפשוטו עד שבאו חז"ל בדורות הבאים ופירשו במובן אחר. וכי האם זה קשור ל"צורת הבנה משתנה". וכי פירוש מילולי זה דרוש להבנה נוספת? ובכל זאת חז"ל פירשו אחרת מכח קבלה מהר סיני. ובעצם זו גם אחת מטענותיו של הרד"כ על הרב הנ"ל.
איפה בהקלטה נאמר החידוש הנ"ל? אני רק שמעתי את ההסבר לפיו תורה שבכתב מציג את האמת התיאורטית והאבסולוטית, ולכן נכתב באופן שמשתמע ממנו עין תחת עין ממש, כיון שכך בעקרון ראוי להיות, אבל היישום המעשי הוא כפי שנמסר בתורה שבע"פ, והוא באופן של ממון ולא עין ממש מטעמים שהכריחו חז"ל.

לגופו של ענין, בגמרא באמת לא נאמר שדין זה נתקבל מסיני באופן ברור, ואדרבה משמע לא כך שהרי בריש החובל (פד,א) התנאים מביאים הרבה ראיות שכך צריך לפרש את הפסוק, ולא אמרו "כך נמסר למשה". כמו כן הביאה הגמ' דעת רבי אליעזר שעין תחת עין הוא ממש, ופריך ס"ד לית ליה לר"א ככל הני תנאי, ומשמע שהפירכא שלא מסתבר שחולק על כ"כ הרבה טענות צודקות, ולא שחולק על המסורה הידועה והמקובלת בישראל. אמנם הרמב"ם בפ"א מחובל ומזיק ה"ו כתב שהוא נתקבל מסיני, ובהקדמתו לפיה"מ מבאר יותר שמאחר והוסכם ע"י כל החכמים שזה פירוש הפסוק אם כן מוכרח שהפירוש נתקבל מסיני. אך הוא כותב כן מסברא דיליה (אם כי לענ"ד היא סברא מוכרחת שלא מסתבר כלל שמישהו יחלוק עליה), ולא שהוא מעיקרי מסורת התורה המוסכמים על כולם.


הדעה של הרמב"ם מבוססת על משנת הגאונים.
ראה לדוגמא מבוא התלמוד של ר' שמואל בן חפני ועוד, שכל הלכה שלא נחלקו אליה אף אחד מהתנאים סימן שהיא מסורת מסיני, כי אם לא כן איך הכל הסכימו לדעה אחת?
וזו היתה ההתקפה שלהם על הקראים בענין היתר הדלקת אש בשבת או היתר אכילת חלב האליה וכיו"ב, כי מוכרח שזו קבלה מסיני ואין לחלוק עליה!!
וכך היתה הדרך עד אחרי הרמב"ם שבכל הוצאת פסוק מפשוטו היו נתלים במסורת עד משה מסיני.


לענין הרמב"ם המצוטט יש להעיר שכבר המהרש"ל ביש"ש ריש החובל תמה על הרמב"ם מה ראה לשלשל את הההלכה הזאת עד סיני, ובקנאת סופרים על ספר המצוות שורש ב כתב שאם המהרש"ל היה מעיין בהקדמת המשנה של הרמב"ם לא היה תמה עליו.
וכך יש לי לומר עליך החכם מבקש אמת שאם היית מעיין בהקדמה ההיא היית רואה שהרמב"ם עמד על השאלה שלך מראיות חז"ל בפ' החובל.


חננאל
הודעות: 31
הצטרף: 01 אוגוסט 2019, 18:55
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 8 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חננאל » 22 ינואר 2020, 19:38

אמת מארץ תצמח כתב:
21 ינואר 2020, 20:01
ראה כאן סביב דקה 17
https://did.li/sBlCN

כאן בדקה 38
https://did.li/JMNfT
יש תמלול של השיעור?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2129
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 221 פעמים
קיבל תודה: 765 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מבקש אמת » 22 ינואר 2020, 19:53

אנונימי כתב:
22 ינואר 2020, 18:41
מבקש אמת כתב:
22 ינואר 2020, 13:51
יהודי לא תמים בכלל כתב:
21 ינואר 2020, 20:23
יחיאל כתב: לא כתוב שם שהתורה משתנה אלא שצורת ההבנה משתנה, וכי יש לך ספק שכל דור יש לו הבנות אחרות.
תגובתי. אחד הדברים שנאמרו על ידי הנ"ל הוא ביאור בפסוק עין תחת עין, וטען שבזמן בית ראשון התפרש כפשוטו עד שבאו חז"ל בדורות הבאים ופירשו במובן אחר. וכי האם זה קשור ל"צורת הבנה משתנה". וכי פירוש מילולי זה דרוש להבנה נוספת? ובכל זאת חז"ל פירשו אחרת מכח קבלה מהר סיני. ובעצם זו גם אחת מטענותיו של הרד"כ על הרב הנ"ל.
איפה בהקלטה נאמר החידוש הנ"ל? אני רק שמעתי את ההסבר לפיו תורה שבכתב מציג את האמת התיאורטית והאבסולוטית, ולכן נכתב באופן שמשתמע ממנו עין תחת עין ממש, כיון שכך בעקרון ראוי להיות, אבל היישום המעשי הוא כפי שנמסר בתורה שבע"פ, והוא באופן של ממון ולא עין ממש מטעמים שהכריחו חז"ל.

לגופו של ענין, בגמרא באמת לא נאמר שדין זה נתקבל מסיני באופן ברור, ואדרבה משמע לא כך שהרי בריש החובל (פד,א) התנאים מביאים הרבה ראיות שכך צריך לפרש את הפסוק, ולא אמרו "כך נמסר למשה". כמו כן הביאה הגמ' דעת רבי אליעזר שעין תחת עין הוא ממש, ופריך ס"ד לית ליה לר"א ככל הני תנאי, ומשמע שהפירכא שלא מסתבר שחולק על כ"כ הרבה טענות צודקות, ולא שחולק על המסורה הידועה והמקובלת בישראל. אמנם הרמב"ם בפ"א מחובל ומזיק ה"ו כתב שהוא נתקבל מסיני, ובהקדמתו לפיה"מ מבאר יותר שמאחר והוסכם ע"י כל החכמים שזה פירוש הפסוק אם כן מוכרח שהפירוש נתקבל מסיני. אך הוא כותב כן מסברא דיליה (אם כי לענ"ד היא סברא מוכרחת שלא מסתבר כלל שמישהו יחלוק עליה), ולא שהוא מעיקרי מסורת התורה המוסכמים על כולם.
לענין הרמב"ם המצוטט יש להעיר שכבר המהרש"ל ביש"ש ריש החובל תמה על הרמב"ם מה ראה לשלשל את הההלכה הזאת עד סיני, ובקנאת סופרים על ספר המצוות שורש ב כתב שאם המהרש"ל היה מעיין בהקדמת המשנה של הרמב"ם לא היה תמה עליו.
וכך יש לי לומר עליך החכם מבקש אמת שאם היית מעיין בהקדמה ההיא היית רואה שהרמב"ם עמד על השאלה שלך מראיות חז"ל בפ' החובל.
כפי שהינך יכול לראות באמת ציטטתי את דברי הרמב"ם בהקדמה, אלא שקודם לכן ציינתי שהמשמעות הפשוטה ללומד אינה כן.
 


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 23 ינואר 2020, 23:36

יחצאל כתב:
21 ינואר 2020, 20:22
מה אתה אומר לדוגמא על ציטוט כזה - אע"פ שדרשו חז"ל לא יומתו אבות בעדות בנים "פשטיה דקרא שלא נהרוג אבות בעון בנים ובנים בעון אבות וכמו שמפורש בקבלה (דה"ב כה) רק את בניהם לא המית ככתוב בתורת משה לא יומתו אבות על בנים".
יש פשט ויש דרש, לא קשור להבלים המטופשים שאחרי גניזת הארון השתנתה הפרשנות.

יחצאל כתב:
21 ינואר 2020, 20:22
לא כתוב שם שהתורה משתנה אלא שצורת ההבנה משתנה, וכי יש לך ספק שכל דור יש לו הבנות אחרות,
יתכנו מחלוקות נקודתיות לא שקודם גניזת הארון היינו צדוקים חלילה.
(אגב לרוב הראשונים רק בי"ד הגדול בחכמה ובמניין יכול לחלוק על בית דין שלפניו.)

יחצאל כתב:
21 ינואר 2020, 20:24
ומה שאתה אומר שתורה שבע"פ היא סברת חכמים בוודאי אין הכוונה על מה שהתקבל בסיני, אלא על הדינים והסברות המתחדשות בכל יום.
ומה התקבל בסיני זה כבר נושא רחב
1. יש הבדל בין לומר שחכמים דרשו את התורה ע"פ המידות שהתורה נדרשת בהם, לבין לומר שתורה שבעל פה היא התאמה של התורה לתפיסת העולם המעשית של החכמים.
2. מדבריו משתמע שהוא סבור חלילה שאין חלק שהתקבל?!


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 23 ינואר 2020, 23:39

מעודי לא ראיתי "הוצאת דברים מהקשרם" בצורה הכי ברורה של המילה כמו ההודעה שמעלי


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 24 ינואר 2020, 00:20

כלפי ליא כתב:
23 ינואר 2020, 23:39
מעודי לא ראיתי "הוצאת דברים מהקשרם" בצורה הכי ברורה של המילה כמו ההודעה שמעלי
אני לא מבין למה צריך את כל התפתלויות האלו שיבהירו הם בעצמם:
שגם לפני גניזת הארון הסנהדרין דרשו את התורה בי"ג מידות שהתורה נדרשת בהם.
ושהתושבע"פ הינה מחולקת להלכות ופירוש התורה שנמסרו ממשה ולדרשות בכללי הדרשות י"ג מידות שנמסרו ממשה.
זה חשוב לא רק כדי להסיר את ההתנגדויות עליהם, גם כדי שלא יגרם חלילה שיהיו כאלו שיטעו בעיקרי התורה.


חדא
משתמש ותיק
הודעות: 286
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חדא » 24 ינואר 2020, 02:01

שאר לעמו כתב:
16 ינואר 2020, 20:34
מבקש אמת כתב:
16 ינואר 2020, 18:00
שאר לעמו כתב:
16 ינואר 2020, 10:07

יחד עם זאת, המושג הקדוש 'בית מדרש' כמעביר שושלת התורה מדור דור, שלא פסק מימיהם של אבותנו - שייך דוקא למסירה השמרנית.
כל דבר שאיננו בדיוק, אבל בדיוק, כפי המסירה המקובלת - לא יכול לשאת את השם הנכסף 'בית מדרש'. השם הקדוש הזה לא יכול להיות מוענק למסגרות אחרות.
(זאת ועוד. הנסיון מראה, שהעוסקים בתחום ההסברה לרחוקים, בדר"כ לא מוכשרים לעסוק גם בבית המדרש המסורתי - אלו מסלולים שונים).
לא הבנתי - בבית המדרש של חזקיהו מלך יהודה, ושל הלל ושמאי, ושל רב ושמואל, ושל רש"י ורמב"ם - בכל אלו למדו את הרייד הישיבתי בסוגיות מסויימות בנשים נזיקין, עם יסודותיהם של הגר"ח והגרש"ש? בכל אלו היה סדר מוסר או שיחות השקפה? מה מביא אותך לחשוב שהמתכונת הפוניבז'אית היא זו שהיתה נהוגה בבתי המדרש השונים של עם ישראל לדורותיהם?

ולכשתעיין תמצא, שבמשך הדורות עסקו בחלקים שונים ונרחבים בתורה: באגדה, במחשבה, בפילוסופיה, בדקדוק, בפיוט, במוסר, בקבלה, במדרש, ועוד ועוד. בודאי לא רק בלימוד אבי עזרי על יבום.
אם אני עוד זוכר איך קוראים בעברית, אז הציטוט שציטטת אותי, לא מתיחס ל'מה לומדים', אלא מי המלמד/המארגן/הרוח החיה.

(בכלל, בבית המדרש של חזקיהו לא למדו פילוסופיה, פיוט, מחשבה. גם לא גפ"ת וטושו"ע.. אז אולי נחזור לימי חזקיה).

ואה"נ הביקורת היא לא רק בגלל שהוא אינו רב הדומה למלאך ה' צבקות - או לכה"פ מקבל הדרכה ממי שהו כזה (שגם זה חסרון),
אלא גם בגלל התכנים. אלא שבאמת הכל נגזר מזה!
(לא רבי משה שפירא, ולא רבי ישראל אליהו וינטרוב היו מלמדים באבי עזרי על יבום.. אבל לא עליהם היה הגשם.. כי הם כן היו דומים למלאך ה' צבקות).

הגר"מ שפירא זצ"ל היה גאון עצום בנגלה ורק עתה יצא ספר מופלא שיעורים ממנו עמ"ס כלים
גם הגרי"א וינטרוב הוציא ספרים בנגלה.
החזו"א קבע שא' שלא גדול בהלכה לא יכול לקבוע דרך באגדה ובהנהגה
מעניין אם הרבנים המדוברים הנ"ל גדולים גם בהלכה.
 


מסיח לפי תומו
הודעות: 108
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 24 ינואר 2020, 07:17

הרבה יותר ממה שאתה חושב


חדא
משתמש ותיק
הודעות: 286
הצטרף: 07 ספטמבר 2018, 01:45
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 89 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חדא » 26 ינואר 2020, 02:20

אדרבא, ניתי ונחזה.
[לא ידוע לי אחרת, אני שואל מתוך אי ידיעה].


עקביא בן מהלל אומר
משתמש ותיק
הודעות: 360
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 22:34
נתן תודה: 241 פעמים
קיבל תודה: 127 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי עקביא בן מהלל אומר » 26 ינואר 2020, 02:27

חדא כתב:
26 ינואר 2020, 02:20
אדרבא, ניתי ונחזה.
[לא ידוע לי אחרת, אני שואל מתוך אי ידיעה].

הוא השיב לך (בתור תלמידם) שהם גדולים בהלכה, "יותר ממה שאתה חושב". תדייק את השאלה, באיזה סודר גודל, כמו רבי משה שפירא למשל?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה - פנימי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: דרדק, העני בדעת | 0 אורחים