אודות "בית מדרש הגר"א"

בפורום זה הודעות מאושרות על ידי מנהל

אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אאבבגג » 30 ינואר 2020, 02:24

שים לב שאתה קצת עובר מסלול, לפני רגע דיברת על רבנים וגדולי תורה וכעת אתה הולך על ניקים עלומי שם שאין איש יודע את כוחם וגודל תורתם. (תוכל לצטט מה שתרצה כמובן, אני הקטן קראתי את האשכול)


יהודי תמים
הודעות: 89
הצטרף: 05 ינואר 2020, 02:38
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יהודי תמים » 30 ינואר 2020, 02:26

ר' דרורי
כדאי מאוד להביא דוגמאות ולדון עניינית.
אני הק' מצטרף להצעתך.
זו גם הזדמנות להראות את כוחך הענייני.

לבינתיים, לאחרונה, כשיוצא לי אני מאזין לשיעורים שם בבית מדרש הגר"א ודי נהנה.
אולי בהמשך אביא כמה דוגמאות שאפשר לדון בהם עד כמה הם חידושים או שכבר היה לעולמים שהיו שהחזיקו בדעה כזו או דומה.


דרורי
משתמש ותיק
הודעות: 344
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 21:41
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי דרורי » 30 ינואר 2020, 02:27

אאבבגג כתב:
30 ינואר 2020, 02:24
שים לב שאתה קצת עובר מסלול, לפני רגע דיברת על רבנים וגדולי תורה וכעת אתה הולך על ניקים עלומי שם שאין איש יודע את כוחם וגודל תורתם. (תוכל לצטט מה שתרצה כמובן, אני הקטן קראתי את האשכול)

לאחר שסיימתי להנגיש כמה וכמה עדוייות מכמה וכמה כיוונים על דעת הרבנים וגדולי ראשי הישיבות, כעת אני מוסיף שגם תלמידיו (שקצת פקחו עינים) מעידים על רוח זרה הנושבת משם. ותו לא מידי


דרורי
משתמש ותיק
הודעות: 344
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 21:41
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי דרורי » 30 ינואר 2020, 02:30

לדוגמה:
תקרא כמה מההודעות של @ירושלמי ירושלמי שלא מכסה על כך שהוא נוכח שם, ובכל אופן כתב דברים חמורים נגד ההתנהלות. או את הביקורת שכתב @מהבהב בחושך @אוהב אמת וכן @בן אהרון ועוד כמה ניקים שמחמיאים ומצהירים ששמעו ממנו שיעורים ומצד שני מעוררים ביקורת חמורה


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אאבבגג » 30 ינואר 2020, 02:35

לא כל כך הצלחתי להבין, נראה לך שאם הרב אייכנשטיין ורממ''ה לא מקבלים את הביקורת של ר' דוד כהן אז את הביקורת של כמה ניקים בפורום לתורה הם יתרגשו מהם?


הנופל
משתמש ותיק
הודעות: 278
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי הנופל » 30 ינואר 2020, 02:40

הרב @אאבבגג המלצה שלי:
עזוב את @דרורי וחבריו, שימשיכו לכתוב ולהראות לכולם את כושר השיפוט שלהם...
את הקול שמשמיע הרב ענבל אי אפשר להשתיק, ומי שמכיר את האתר רואה שמספר הכניסות אליו כמעט והוכפל בשבועות האחרונים...


חנינא בני
הודעות: 45
הצטרף: 10 דצמבר 2019, 18:23
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חנינא בני » 30 ינואר 2020, 09:18

אין מנוס מלהקים סנהדרין של ניקים ולחדש את עונש המוות, רק כך יבא הסדר ויושלט הצדק


מישהוא
הודעות: 47
הצטרף: 20 ינואר 2020, 22:19
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 12 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מישהוא » 30 ינואר 2020, 10:04

אני חונכתי ברוח בית בריסק ולכן כששמעתי שיש בית מדרש שכופר בתורה שבע"פ הזדעזעתי
ולאחר שהקשבתי גם לקו שמדבר בחריפות נגדם כמעט החלטתי לקיים במו ידי ובערת הרע מקרבך...
היה חסר לי רק קצת ראיות לענין אז הקשבתי להקלטות המובאות שם והאנדרלין בגופי ירד פלאים, זה הכל??
מקסימום הניסוח לא לענין ואפשר לבקר את הדבר אבל מכאן ועד כופרים הדרך ארוכה,
החלטתי להקשיב לכל השיעור שממנו נחתכה ההקלטה ונעשיתי כמעט תומך נלהב של הדובר
ומאז כמה ימים שאני מאזין לשיעורי ביהמ"ד ומוצא שם עומק והתבוננות תוך התבטלות מוחלטת לקדמונים
ואיני מוצא שום פסול, כמובן שזה לא השפה של בריסק אבל מכאן ועד לומר שהם כופרים ח"ו בתושבע"פ ???
מקסימום יש פעמים שנשמע כמו ביקורת כביכול על הראשונים בלהט הדברים שכידוע גם בביהמ"ד דידן נפוץ לפעמים
ואדרבה בסיכום הדברים תמיד מדגישים את קטנותינו לעומתם ותמיד למעשה הסיכום הוא כדברי קדמונינו ז"ל
זו דעתי ומי שחולק מוזמן להאזין לשיעורים וכמו"כ לקרוא את תגובת הרב פייבלזון שהובאה לעיל ואז להביע את דעתו
ולא סתם לומר ההוא אמר כך וההוא אמר כך וכו'
וה' יאיר עינינו בתורתו


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 477
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 137 פעמים
קיבל תודה: 310 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ספר וסופר » 30 ינואר 2020, 10:09

נבשר כתב:
30 ינואר 2020, 01:11
אבל בעיקר הדבר מה שאני טוען שודאי הכל בנוי על השפעה חיצונית כפי שהיטבת להגדיר בדוגמאות, אבל לדעתי הנושא העומד לפתחנו (בטענה על דרך ההבנה בתורה) זה לא על צורת הדבר אלא על איך דרך היחס בין המשפיע והמקבל, היינו שתמיד אבל תמיד המקבל מוכרח לעמוד בנקודה שהוא מקבל ואצלו הדברים נתפסים, והיינו שזו נקודת ההבנה שבתוך ההבנה שלי (לצורך הענין) שם הוא מוצא את הנותן, ואז נהיה מה שכתבת הציור של השפעה, אבל אולי המילה התקשרות או הזדהות היא תמיד אצל כל צד בנפרד, והאדם עומד ע"ז שהוא לא היה עומד ע"ז לבד, שהוא לא יכול בלי, אבל הדבר נתפס כחלק מהחיים שלי, ובהחלט זה חלק מפלאי הבורא "קשר" שיש משהו שמתחדש והוא מרומם מחוץ לאדם אבל הוא כ"כ פשוט וטבעי וחלק מהחיים שבתוך האדם, מסתמא אין הענין להביא מאמרי חז"ל הנוקטים בעמדה שאולי אני מציג "תורה דילי" וכדו', 
אמנם בהחלט צורת הדבר יכולה להתבטא במעשים חיצוניים כגון שפה בלימוד תורה, צורת התבטאות לראשונים בכבוד, שאם בן אדם ניגש בזלזול אין זה אלא קרדום לחפור בעצמו.
אבל בעיקרון אני לא בטוח שאני חולק בעצם, אלא על איך פועלת ההבנה וההזדהות.


אין ספק שהמקבל צריך להיות מקבל, וסוף כל סוף הגרעין אשר בארץ הוא זה שצומח, ואין זה צריך לפנים.

מה שהפריע לי בדבריך, הוא המשפט 'אם היה מתבונן היה יכול לעמוד על זה לבד'. שמזה השתמע שאתה בא לחלוק על מה שכתב בענין זה הרב @מהבהב בחושך. וכאילו לחשוב שהתורה והעולם או שכל האדם נמצאים באותו השטח, שענין זה כלול באומר אין תורה מן השמים.

אולם זה שאחרי שלומדים הלימוד נהיה עצם מעצמו של הלומד, וממילא צריך ללמוד עם סברת לבו ודעתו, זה בדיוק [-אבל בדיוק-] כמו אצל בעל ואשה, שעל זה נאמר 'והיו לבשר אחד'.


מנהל פורום אקטואליה
מנהל פורום אקטואליה
הודעות: 96
הצטרף: 25 דצמבר 2019, 22:21
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מנהל פורום אקטואליה » 30 ינואר 2020, 11:00

נא להפסיק עם הציטוטים של ניקים אחרים, ולהכפיל את האשכול בלי תועלת.
מכאן ולהבא ההודעות הללו ימחקו לאלתר.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1657
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי נבשר » 30 ינואר 2020, 11:56

ספר וסופר כתב:
30 ינואר 2020, 10:09
נבשר כתב:
30 ינואר 2020, 01:11
אבל בעיקר הדבר מה שאני טוען שודאי הכל בנוי על השפעה חיצונית כפי שהיטבת להגדיר בדוגמאות, אבל לדעתי הנושא העומד לפתחנו (בטענה על דרך ההבנה בתורה) זה לא על צורת הדבר אלא על איך דרך היחס בין המשפיע והמקבל, היינו שתמיד אבל תמיד המקבל מוכרח לעמוד בנקודה שהוא מקבל ואצלו הדברים נתפסים, והיינו שזו נקודת ההבנה שבתוך ההבנה שלי (לצורך הענין) שם הוא מוצא את הנותן, ואז נהיה מה שכתבת הציור של השפעה, אבל אולי המילה התקשרות או הזדהות היא תמיד אצל כל צד בנפרד, והאדם עומד ע"ז שהוא לא היה עומד ע"ז לבד, שהוא לא יכול בלי, אבל הדבר נתפס כחלק מהחיים שלי, ובהחלט זה חלק מפלאי הבורא "קשר" שיש משהו שמתחדש והוא מרומם מחוץ לאדם אבל הוא כ"כ פשוט וטבעי וחלק מהחיים שבתוך האדם, מסתמא אין הענין להביא מאמרי חז"ל הנוקטים בעמדה שאולי אני מציג "תורה דילי" וכדו', 
אמנם בהחלט צורת הדבר יכולה להתבטא במעשים חיצוניים כגון שפה בלימוד תורה, צורת התבטאות לראשונים בכבוד, שאם בן אדם ניגש בזלזול אין זה אלא קרדום לחפור בעצמו.
אבל בעיקרון אני לא בטוח שאני חולק בעצם, אלא על איך פועלת ההבנה וההזדהות.


אין ספק שהמקבל צריך להיות מקבל, וסוף כל סוף הגרעין אשר בארץ הוא זה שצומח, ואין זה צריך לפנים.

מה שהפריע לי בדבריך, הוא המשפט 'אם היה מתבונן היה יכול לעמוד על זה לבד'. שמזה השתמע שאתה בא לחלוק על מה שכתב בענין זה הרב @מהבהב בחושך. וכאילו לחשוב שהתורה והעולם או שכל האדם נמצאים באותו השטח, שענין זה כלול באומר אין תורה מן השמים.

אולם זה שאחרי שלומדים הלימוד נהיה עצם מעצמו של הלומד, וממילא צריך ללמוד עם סברת לבו ודעתו, זה בדיוק [-אבל בדיוק-] כמו אצל בעל ואשה, שעל זה נאמר 'והיו לבשר אחד'.

אח"כ כשהדגשת מה שכתבתי הבנתי מה הפריע לך, רק כוונתי ביחס להבנה עצמה, אבל עדיין אני חושב ש @מהבהב בחושך לא כיוון לדעתי ועדיין הוא סבור שהתורה היא מעלינו. (במובן שאנחנו בתור אנחנו לא שם.) אא"כ יפרש דבריו.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1628
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 ינואר 2020, 14:55

הנופל כתב:
30 ינואר 2020, 02:40
את הקול שמשמיע הרב ענבל אי אפשר להשתיק, ומי שמכיר את האתר רואה שמספר הכניסות אליו כמעט והוכפל בשבועות האחרונים...
זה לא ראי׳ לשום דבר, זה קורה בכל דבר שיוצאים נגדו שבאים לראות מה זה, השאלה מה יהי׳ בעוד כמה שבועות שיעברו לנושא אחר, כבר ידוע שהיום הדרך לפרסם משהו זה למצוא מישהו שייצא נגד...


הנופל
משתמש ותיק
הודעות: 278
הצטרף: 23 אפריל 2019, 19:34
נתן תודה: 135 פעמים
קיבל תודה: 75 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי הנופל » 30 ינואר 2020, 15:01

חלק א׳ ממעל כתב:
30 ינואר 2020, 14:55
זה לא ראי׳ לשום דבר, זה קורה בכל דבר שיוצאים נגדו שבאים לראות מה זה, השאלה מה יהי׳ בעוד כמה שבועות שיעברו לנושא אחר, כבר ידוע שהיום הדרך לפרסם משהו זה למצוא מישהו שייצא נגד...

המציאות היא שהרבה אנשים נחשפו לדברים שלו לראשונה בעקבות המתקפה של ראש ישיבת חברון, והם דוקא מצאו חן בעיניהם.


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 30 ינואר 2020, 15:13

למעשה נפתחו כאן כמה דיונים עם תובנות מחכימות בכמה נושאים ודפח"ח.
רק להעיר, שמשום מה הפולמוס אודות שיעורים אלו ואחרים, לפעמים נראה כאילו הוא חייב להיות טוטאלי.
מהיכ"ת?
מסתבר יותר שיש באמת כל מיני חסרונות, וזה לא שולל מעלות אחרות.
התוה"ק וחז"ל למדו אותנו שיש גם ביקורת על חסרונות של הצדיקים, ומאידך יש גם מעלות אצל רשעים (יען נמצא בו דבר טוב).
ההשקפה הזו שהכל שחור לבן, אינה השקפה של לומדי תורה. זו השקפה של מפלגתיות. {אינני מתכוון שאני חושד כאן את הכותבים שלפני, כל אחד מבחין בין כתבנות אובססיבית פוליטית, לבין כותבים ענייני בטוב טעם ודעת וב"ה החכמתי רבות מהכותבים דלעיל לכאן ולכאן}.
האופן של הכתיבה המיידית במדיה, בסוג של פורום, משתלט עלינו, וגורם לנו לכתוב וממילא לחשוב ג"כ בצורה קיצונית של חשיבה אלילית, ולא לפי 'אמת', הקב"ה חותמו אמת, והוא לא מפלגתי. וחשוב שאנחנו כלומדי תורה, נטמיע לאט לאט שיח יהודי ותורני יותר, לא בבחינה של 'סובלנות הכלה' וכל מיני ססמאות של יפי נפש, אלא בבחינה של 'אמת', שכל דבר במבט האלוקי הוא יותר מדויק ומורכב ועדין.
גם הויכוח כביכול בין הרבנים שהביאו כאן, האם באמת הג"ר דוד כהן שליט"א והג"ר מ"ה הירש שליט"א נחלקים מן הקצה אל הקצה, מהיכ"ת ? יותר מסתבר שר' דוד רואה את החסרונות והביקורת, ור' מ"ה רואה את המעלות. ואולי יותר מכך: כל אחד מהם שמח במה שחבירו עושה, ואומר טוב שיש את השני, ואני אדגיש את הצד שלי. ואולי עוד יותר מכך: הם אפילו דברו ביניהם וניח"ל שיהיה מחד ביקורתיות ומחד תמיכה.
וגם אם אכן זו מחלוקת מן הקצה אל הקצה, עדיין בד"כ המציאות היא מורכבת, והויכוח הוא רק להיכן לקחת את זה.
ובאמת יש בעיה שאנחנו כאן יושבים ומדברים דברים שאינם בד"ת, וההצדקה לזה היא כאשר נדבר באופן תורני, ולא סתם, ונעלה את המבט על המציאות לבחון אותה בעיניים של התלמידי חכמים. בעיון ולא בבקיאות. (וגם אם בד"ת יש הצדקה לפטפט בבקיאות).
אינני חושב שטוב שלא יהיה כלל דיון, כי ההולך ללמוד שדרך בו שיהיה אדם גדול, התורה מחכימת פתי ונותנת ערמה לפתאים ופוקחת להם את העינים, וצריך לדעת להבחין בין טוב לטוב ובין קדש לחול ובין ... ואסור ללכת בתמימות עם בנ"א, ואפילו לא עם דברים קיימים, מותר וטוב לדעת להבחין עפ"י תורה במעלות וחסרונות. ודווקא משום כך צריך 'להתלמד' (כמו שהיה אומר הרב וולבא זצ"ל) בדבר הזה, כי גם זו בחינת תורה, או לכה"פ שיחת חולין של ת"ח שצריכה לימוד. ולכן הדיון הוא הגדר 'התלמדות' במבט התורה, ולא במבט העיתון...
אני כותב זאת כי הרושם שלי (שלא בעיון כה"צ...) שנאמרו כאן לפני הרבה דברים בשום שכל ובעדינות, למשל שיש רושם כאילו חכמים יותר מכולם, או שמכניסים בסוש"ד נימה של אנחנו מבינים מעצמינו בחוויה שלנו, או שיש איזה קלות בנוסח של הדברים. ומאידך כתבו שיש הרבה חיזוק וחיבור.
אני לא רואה סתירה בין הדברים. למה חייבים לחשוב שזה מושלם או נוראי. יותר נראה שיש באמת מעלות וחסרונות.
והדרך הטובה ליהודי, זה שכל אחד ישמח במעלות של הפלג האחר וישתדל שיהיה לו גם שייכות לזה, ומאידך ינסה לשפר את החסרונות שיש בפלגו. - ובשביל זה צריך הבחנה ולא ויכוח וטוטאליות.
וכי בישיבת פונוביז אין חסרונות ? עדיף שלא נפתח על כך דיון כאן... וכי בכולל חזו"א אין חסרונות ? כנ"ל. וכך גם בבריסק, וכך גם בחברון, וכך גם בר' הלל, ובמהרי"ל ובקול תורה ובתפרח ובחדרה ובבית מדרש עליון...
{א"א בלי סיפורי צדיקים מכ"ר: בישיבת כנסת חזקיהו בזכרון יעקב תשי' בראשות ר' נח שימעונוביץ, הגיע פעם גיסו ר' אליה משקובסקי מכפ"ח למסור שיעור. ואחר שחזר לכפ"ח אסף ר' נח את כל הבחורים והסביר להם כמה ר' אליה כתלמיד של ר' שמעון לא לומד נכון... (הוא, ר' נח היה תלמיד של רב"ב)}.
המבוקרים לא צריכים לא להתרגש ולא להתגונן ובוודאי שלא כדאי להם להתקיף... לא קרה כלום שיש חסרונות, מותר לשמוע ביקורת, וזה טוב וכדאי. וזה גם לא אומר שעכשיו נהי יין נסך וכל מיני דרמות ילדותיות ומצחיקות מי שגמר כתה ח'.
ומאידך גם המבקרים לא צריכים להריע בחצוצרות. מסתבר אפילו אם לא הייתי קורא כאן, שיש חסרונות, ואפילו גדולים.
ובאמת הרושם שלי בבקיאות מרוב הכותבים כאן שבד"כ אכן היה דיון מאד בעדינות וברמה, ואני אישית החכמתי.
בכלל כשיש חידושים של צעירים, זה תמיד דברים שיש בהם חסרונות וצריכים זיכוך רב ועצה מזקנים והתבטלות לת"ח. כמעט תמיד זה כך. ומאידך אם יחסמו את הפה לצעירים בגלל שדבריהם לא מתוקנים, אז הם לעולם לא יחדשו כלל חלילה. - ולכן חשוב במיוחד בדברים אלו ללכת בין הטיפות, מחד טוב שיש יוזמות, ומאידך צריך לשרש את הדברים הרעים ולשמוע לגמרי לזקנים ולת"ח.
ולכן גם קצת מגוחך ההתלהבות פה, להגיב אחרון לכאן ולכאן כאילו הכותבים כאן קובעים מה באמת יהיה בפועל, והרבנים יעיינו כאן בפורום לדעת האם ימסרו שיעורים אלו או אחרים. או שבחורי הישיבות והאברכים עיניהם נשואות לפורום לדעת מה יעשה ישראל...
ב"ה בינתים אף אחד לא שואל אף אחד מאתנו מה דעתינו, והת"ח עושים את מעשיהם לפי דרכם ודרכי רבותינו. - אנחנו יכולים להחכים באבחנות של מעלות וחסרונות, אבל לא אנחנו המבינים קובעים.
ושמעתי פעם להבחין בתופעת פלא, שאחרי פטירת החזו"א (והגרי"ז) היו תלמידיו תלמידי חכמים צעירים שהרגישו (במידה מסויימת של צדק) שהם יודעים את דרכי הלימוד וההלכה והשקפה יותר מהת"ח המבוגרים. ואכן הם עשו הרבה דברים נפלאים וגדולים, אבל מה שהיה הוא שהקב"ה הזיז אותם הצידה.. וכבר אמרו חז"ל "הרבה גמלים מבוגרים ראינו טעונים עורות של גמלים צעירים". וגם אמרו שם על נדב ואביהו שבאמת היו גדולים בחידושי תושבע"פ יותר ממשה ואהרן. ואעפ"כ מכיון שלא שאלו וחשבו שהם יותר מבינים מהמבוגרים אירע מה שאירע.
וזו רשימת תלמידים של החזו"א:
ר' יעקב וינר, השארית יעקב. - נלב"ע.
ר' שאול קוסובסקי - הדבר שאול - נלב"ע.
ר' גדליה נדל - חלה.
ר' נתן שולמן - חלה.
ר' חיים גרינמן - הובדל מהציבור הישיבתי.
ר' שמרל גרינמן - חלה.
ר' שאול ברזם - נלב"ע.
ר' שלמה ברמן - חלה.
ר' משה יהושע לנדו - נלב"ע.
ר' אריה פומרנציק - נלב"ע.
ר' יודל בויאר - חלה.
ר' אברהם שלזינגר - חלה
ר' דב לנדו - הורחק לעשרים וחמש שנה מהשפעה ציבורית.
https://www.hamichlol.org.il/%D7%A8%D7% ... 7.99.D7.95

כתבתי כל זאת, לא שיבואו חלילה ללעוז על החכמים, אלא להיפך, שהחכמים שעוברים על הזקנים, עליהם אמרו חז"ל : "אמר הקב"ה - על נדב ואביהו - כבר ראינו הרבה גמלים זקנים טעונים עורות של גמלים צעירים". וידוע שנדב ואביהו היו גדולים ממשה ואהרן כי היו מחדשים יותר בתושבע"פ. אבל אילו היינו זוכים הייתה מתחדשת פרשה בתורה:
"ויבואו נדב ואביהו בני אהרן לפני משה ולפני אהרן ויאמרו אליהם, היום עשה ה' הדבר הזה בישראל ואנחנו מחשים היטב בעיני אדני, נקחה נא שתי מחתות ונשימה בהם אש, ונביאה לפני אדני לכפר על עדת ישראל, ויטב הדבר בעיני משה ובעיני אהרן, ויעשו כן כאשר צווה ה, ויאמר ה' אל משה ואל אהרן ואל נדב ואביהו ואל אלעזר ואתמר בני אהרן, כאשר עשה ה' ביום הזה לכפר עליכם כן תעשו לכפר על בני ישראל אחת בשנה, וידבר ה' אל משה לאמר דבר אל בני אהרן לאמר, נדב ואביהו בני אהרן כפרו על בני ישראל, והייתה להם ברית עולם לעמוד לפני כל הימים לכפר בקדש. ואל אהרן תדבר ואמרת אליו... וכו'"
ועל זה כתוב "ואכלתם ישן נושן וישן מפני חדש תוציאו" ויעוין ברמ"ד ואלי שם.
וה' יזכינו לאכול ישן נושן, ולהוציא ישן מפני חדש בחגיגת שתי הלחם.


יהודי אחד
הודעות: 98
הצטרף: 17 ינואר 2020, 02:24
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יהודי אחד » 30 ינואר 2020, 17:49

סלח לי בהודעתך המתיפיפת אתה סותר את עצמך על ימין ועל שמאל, חבורתו של א"ע לא שאינה מושלמת היא הרסנית. אין לי ספק כשהחליטו הוגי הציבור הציוני דתי לפני חמישים שנה להפתח לכל הכיוונים הם הזדהו עם אמירה מהסוג הזה, 'לא כל דבר מושלם גם אם הוא הרסני'
לא הכל טוטאלי בחיים, אך גם לא כל דבר ניתן ורצוי להגמיש ולחפף. ברור לי שזו הודעה הכי לא פופלארית שאפשר לכתוב בתגובה להודעתך, אבל הפסיחה בין הסעיפים וניסיון ההתיפיות של גם וגם, גרם לי לבטאות את אי הנוחות מהודעה הסותרת את תוכנה בלי שום נימוק שיטתי ומשכניע
בהצלחה


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 30 ינואר 2020, 17:55

משכנות יעקב כתב:
30 ינואר 2020, 15:13

{א"א בלי סיפורי צדיקים מכ"ר: בישיבת כנסת חזקיהו בזכרון יעקב תשי' בראשות ר' נח שימעונוביץ, הגיע פעם גיסו ר' אליה משקובסקי מכפ"ח למסור שיעור. ואחר שחזר לכפ"ח אסף ר' נח את כל הבחורים והסביר להם כמה ר' אליה כתלמיד של ר' שמעון לא לומד נכון... (הוא, ר' נח היה תלמיד של רב"ב)}.


הערה ממש צדדית שלא ממין הענין.
מהיכן מגיע הנוסח הזה לכתוב את השנה תשי' בצורה כזו עם מקף אחרי המילה? הנוהג בכלל ישראל הוא לכתוב תש"י. למה להיות אויבער חוכעם?
ראיתי את זה גם בספרי יורה דעה, שציוני הסימנים מצויינים בצורה כזו, כגון רמ"א לד' ס"ג, בניגוד למקובל שכל כה"ג מסומן בגרשיים בתוך המילה.

גם אם נגיד שהצדק עם הסימון בצורה הזו, זה לא נכון לסמן כך. א' זה מקשה על הקריאה וההבנה. ב' זה נוגד למקובל וזה ממילא מסרבל.
ובכלל, כל אויבער חוכעם זה דבר לא טוב.
 


יהודי אחד
הודעות: 98
הצטרף: 17 ינואר 2020, 02:24
נתן תודה: 74 פעמים
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יהודי אחד » 30 ינואר 2020, 18:26

הסימון בכה"ג מסרבל ומקשה על ההבנה בגלל שלא מקובל וממילא הורגלו בכך, ולא מצד עצמו


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 30 ינואר 2020, 18:35

יהודי אחד כתב:
30 ינואר 2020, 18:26
הסימון בכה"ג מסרבל ומקשה על ההבנה בגלל שלא מקובל וממילא הורגלו בכך, ולא מצד עצמו

הוא שכתבתי.
אבל באמת יש בזה גם מצד עצמו, שכיון שהסימון בגרש אחד מסמן קיצור של תיבה, לכן מאוד קשה להבין מה רוצים ממילה המסומנת בגרש בסוף מילה כשאין הכוונה לקיצור, אלא לסימון שמדובר במילת מספר ולא במילת דיבור.
כשזה בגרשיים בתוך המילה, יותר מובן שזה בא לומר שזה לא מילת דיבור. למרות שבדר"כ גרשיים בתוך תיבה מסמלים ראשי תיבות, אבל העיקרון הוא אחד, שזה לא מילת דיבור בפנ"ע.
[ובשיטה המודרנית, לא מציינים שום סימון, הרמ"א תלג ו, או שמות כג ה. אבל לסמן גרש כסימון מילת קיצור, זה פשוט לא לענין].

איך שיהי', מהראוי שהכותבים בצורה כזו, יקחו לתשומת לבם, שמלבד אויבער חכומיותם לא יצא להם בזה דבר.


חלק א׳ ממעל
משתמש ותיק
הודעות: 1628
הצטרף: 14 פברואר 2019, 17:02
מיקום: בני ברק
נתן תודה: 152 פעמים
קיבל תודה: 212 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חלק א׳ ממעל » 30 ינואר 2020, 19:10

הרב משכנות יעקב, רפרפתי במהירות על דבריך ויש בהם לענ"ד הרבה מן הצדק אם כי הדוגמא מתלמידי החזו"א לא נכונה עובדתית (ר׳ יעקב ויינר נפטר בחיי החזו"א, ר"ש קוסובסקי לא עשה שום דבר עד כמה שידוע לי, ר׳ נתן חלה וההרחקה של ר׳ חיים ור׳ דוב היו לפני כ30 שנה ס"ה כשהם היו כבני 60-50, ר"ש גריינימן ור"ש ברמן היו חיילים של הרב שך ור"ש ברמן תפקד עשרות שנים ולא השפיע החולי על מעשיו הציבוריים, ר"ש ברזם הי׳ נאמנו של חמיו הקה"י, רמ"י לנדא הי׳ ירושלמי שכמדו׳ שלא התערב בעניני הציבור, ר"א פומרנציק הי׳ תלמיד של החזו"א כמו שכל בחור ישיבה הי׳ וכמדו׳ שגם הוא נפטר בחיי החזו"א, ר"י בויאר חלה ותיפקודו לא השתנה עד השנים האחרונות)
להרב כלפי ליא,
הדוגמא שהבאת מיורה דעה היא הנותנת... ודו"ק


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 30 ינואר 2020, 19:42

הרב "יהודי אחד":
זכותך לחשוב שזה אכן פסול לגמרי, ובוודאי יש דוגמאות כאלו. אבל מכיוון שיש רבנים חשובים ממני וממך שאוחזים אחרת, וגם כאן בדיון היו שכתבו מעדות אישית דברים אחרים, ממילא מסתבר יותר שזה לא כך. וזה לא עניין ליפיופ אלא להגיון. כמובן יכול להיות שכל הת"ח שאמרו אחרת טועים לגמרי, וגם העדויות והחוו"ד שכתבו כאן טועים לגמרי, באותה מידה יכול להיות גם בדיוק הפוך שהם צדיקים גמורים. וגם היו שכתבו כאן כך.
נראה לי שההגיון כאן די ברור.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 30 ינואר 2020, 19:46

משכנות יעקב כתב:
30 ינואר 2020, 19:42
הרב "יהודי אחד":
.

מה איתי? אני עז?


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 30 ינואר 2020, 19:53

סליחה. סבור הייתי לתומי, שמי שקרא את ההודעה/הודעות שלי, שם לב מיד, שכתיבתי לקויה בטעויות דקדוקיות וכתיבתיות רבות.
מתנצל על הסימון השגוי. אם רק זה הבעיה בכתיבה, כנראה שאתה ג"כ חוצניק או שוגה בדקדוק כמוני.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 30 ינואר 2020, 19:59

חשבתי שיש בזה "שיטה".
היום כבר א"א לדעת. כל דבר זה "שיטה" בחיים.
אצל החזונישניקים זה ב"שיטה" לכתוב "שבת נ"א ב'". ואין לשנות, כי כן הוא המסורת, וחייב אדם לשנות בלשון רבו כו'.
והמשכילים כנודע התחילו רק ביקום פורקן.


מסיח לפי תומו
הודעות: 108
הצטרף: 16 אוקטובר 2017, 20:24
נתן תודה: 26 פעמים
קיבל תודה: 88 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מסיח לפי תומו » 30 ינואר 2020, 20:12

בעצם אני חושב שר' דוד כהן צריך לדבר נגד פורום לתורה.

הרי יש כאן כאלה שמדברים בעד הרב ענבל ויש כאן כאלה נגד.

והרי גם בבית מדרש הגר"א לא כולם מסכימים עם הרב ענבל. כל הרעיון של בימ"ד הגר"א זה ללבן סוגיות חמורות וחשובות כמו שדנו כאן, כאשר יש ייצוג לכל הסגנונות - מבעלי תכלת עד בעלי כובעי סופר.

אז מה ההבדל בין הדיונים כאן לדיונים שם?

כשאני קורא כאן ויכוח האם הטוב כבר מונח אצל האדם או שהוא יורד מלמעלה (לא דייקתי) אני ממש רואה לעיני רוחי את הדיונים שהאזנתי להם באתר ביהמ"ד הגר"א.

הרי אם יגידו לר' דוד כהן שיש אתר אינטרנט שמישהו שם כתב שצריך ללכת עם תכלת ויש אברכים שגולשים שם, הוא הרי יגיד שזה פריצת גדר נוראה.

עוד לא ראיתי אף רב שנתן מכתב הסכמה לפורום לתורה. ולא פורסם שום מכתב המלצה מגדולי ישראל מעל גבי שופרה של היהדות הנאמנה.

ובכלל מוזר כל המלחמה הזו באנשים שמדברים על פשוטו של מקרא בו בזמן שבישיבות הכי טובות יש בחורים שעוברים להדיא על פשוט של מקרא, לעתים בשוגג לעתים מחוסר ידיעה ולעתים סתם מריקנות וחלל.


חנינא בני
הודעות: 45
הצטרף: 10 דצמבר 2019, 18:23
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חנינא בני » 30 ינואר 2020, 22:36

והכי חמור שדנו כאן במקור ההיתר לכתוב לד' ולא ל"ד, והרי עצם העלאת הס"ד לשנות את מנהג אבותינו, אפילו כס"ד בעלמא, הוא פריצת גדר נוראה, ורק על זה יש לעשות מחאה ולקבוע צום ועצרה


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 30 ינואר 2020, 22:55

תצחק תצחיק, זה בריא
זה לא משנה אבל כלום לגופו

כמה מצער שאתם אפילו לא קולטים מה שמדברים.

זה לא הנושא של ביהמ"ד הגר"א, וזה לא הנושא של האשכול. היתה הערה צדדית שלא ממין הענין, על דבר שולי ונטול ערך, ממש לא דבר מהותי. 
כמה עצוב זה לקחת את הנושא השולי הזה, עכשיו לנפנף בו כאילו שמישהו רצה למצוא בזה את הבעיה, ובזה עלו על הסוס המנצח

אז לא, אם לא עקבת, הייתי כאן באשכול מראשי המסנגרים על ביהמ"ד הגר"א ומפעלותיו, על ראשיו הגאונים רבי אוריה ורבי א"מ שליט"א, ובכ"ז הערתי על משהו צורם שולי שבשולי.

לא תפסו כאן נושא חדש, ולא זה הנושא של ביהמ"ד הגר"א. 

היו ברוכים

ואגב, סתם מעניין, למה האמוראים בגמרות בתחילת מסכתות נטפלים רבות לדברים שוליים מעין אלו. כמו האשה נקנית בשלשה דרכים.


חנינא בני
הודעות: 45
הצטרף: 10 דצמבר 2019, 18:23
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חנינא בני » 30 ינואר 2020, 23:05

בלי שום קשר לבית מדרש הגר"א, או הגרא', מי שרואה בצורת ציון הגרשיים אויבער חוכם ונושא לדיון, הוא אכן מצחיק


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 443 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 30 ינואר 2020, 23:11

מוכן לסבול את המצחיק הזה.
אויבער חוכעם הוא מי שאויבער חוכעם ולא משנה היכן זה בא לידי ביטוי.

המצחיק הוא שטענת כאילו מישהו אמר שזו פריצת גדר ונושא לדיון. זה לא. ואף אחד גם לא אמר זאת. העירו הערה על צורת התבטאות מתחכמת שאינה במקומה. 

 


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 289
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 30 ינואר 2020, 23:27

מסיח לפי תומו כתב:
30 ינואר 2020, 20:12
הרי אם יגידו לר' דוד כהן שיש אתר אינטרנט שמישהו שם כתב שצריך ללכת עם תכלת ויש אברכים שגולשים שם, הוא הרי יגיד שזה פריצת גדר נוראה.
שטויות
מזכיר את הקדמת החפץ חיים
וְאִם רוֹאֶה הַיֵּצֶּר הָרָע, שֶׁבְּאֵלּוּ עִנְיָנִים לֹא יְנַצַּח לָאָדָם, הוּא מְרַמֶּה אוֹתוֹ בְּהֶפֶךְ, שֶׁמַּחְמִיר עָלָיו כָּל כָּךְ בְּעִנְיַן לָשׁוֹן הָרָע, עַד שֶׁמַּרְאֶה לוֹ שֶׁהַכּל נִכְנָס בִּכְלַל לָשׁוֹן הָרָע, וְאִם כֵּן אִי אֶפְשָׁר לִחְיוֹת חַיֵּי תֵּבֵל בְּעִנְיַן זֶה אִם לֹא שֶׁיִּפְרש לְגַמְרֵי מֵעִנְיְנֵי הָעוֹלָם, וְהוּא כְּעֵין דִּבַּת הַנָּחָשׁ הֶעָרוּם שֶׁאָמַר (בראשית ג, א): "אַף כִּי אָמַר אֱלֹקִים לֹא תֹאכְלוּ מִכָּל עֵץ הַגָּן".


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1315
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יעקב שלם » 31 ינואר 2020, 00:27

חנינא בני כתב:
30 ינואר 2020, 09:18
אין מנוס מלהקים סנהדרין של ניקים ולחדש את עונש המוות, רק כך יבא הסדר ויושלט הצדק
יש לחשוש כיון שאמרו חז"ל אל תהי דן יחידי ודו"ק
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה - פנימי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: העני בדעת | 0 אורחים