גדר עם הארץ בזמנינו

יהודי רציני

משתמש ותיק
הראה לי חבר ואם עד היום זה לא פורסם בפורום לענ"ד ראוי לפרסמו-

גדר עם הארץ אליבא דהחזו"א (שביעית סימן י', ו')-

ואולי הוא ג"כ בזמנינו שמשנתן סדורה להן מקופיא ואינם יודעים לעיין ולהבין ומתגאין נגד רבותינו היודעים התורה באמת ואינם שומעים להם ואינם נכנעים להם.
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
בהרמב"ם חילק הדברים כך וז"ל במסכת אבות פ"ב מ"ה בור הוא שאין לו לא חכמה ולא מדות: ועם הארץ הוא שאין לו מעלות שכליות אבל יהיו לו קצת מעלות המדות:
והרע"ב שם פ"ה מ"י וז"ל שלי שלך ושלך שלי עם הארץ - שנהנה ומהנה בשוה, וזהו ישובה של הארץ , אבל אינו יודע קרא דכתיב (משלי טו) ושונא מתנות יחיה. וזהו לשון עם הארץ האמור בכל מקום, שרוצה בתקונה של הארץ אבל אין בו חכמה להבדיל בתקונין הראויין:
ובתוס' חגיגה אפשר לחשוב שאנו לא רחוקים מע"ה וז"ל דף כב ע"א כמאן מקבלין סהדותא מע"ה כרבי יוסי. הר"ר אלחנן אומר דקיימא לן כרבי יוסי וחיישינן לאיבה לפיכך מזמנינן עכשיו בכל ע"ה אף על גב דאמרינן בברכות (דף מז:) אין מזמנים על ע"ה וגם רב מנשיא בר תחליפא לא רצה לזמן עליהם והר"י מפרש דלא כל הרוצה ליטול את השם להחזיק לעצמו כתלמיד חכם שלא לזמן על ע"ה בידו ליטול ואין אנו מחזיקים עצמנו כתלמיד חכם לענין זה:
אמנם מצאניוו לראשונים ובגמ' כמה וכמה מדרגות בזה יש שחשודים העריות ומורתר לנוחרו ביום הכיפורים (עיין ברמב"ן חגיגה גוזמה בעלמא הוא) ויש  שאין להחזיר להם אבידתן ועיין פסחים מט ע"ב ועיין בברכות מז ע"ב הגדרות המיהו עם הארץ עכ"פ יש כמה מדרגות בזה
 
חלק עליון תַחתִית