אודות "בית מדרש הגר"א"

בפורום זה הודעות מאושרות על ידי מנהל

אריה שאג
הודעות: 39
הצטרף: 22 יולי 2019, 20:05
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 11 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אריה שאג » 31 ינואר 2020, 07:18

הרב משכנות יעקב@ כתב:
ר' אריה פומרנציק - נלב"ע.
סתם מעניין האם התכוונת לדונו כתלמיד החזו"א, כמו שהבין איזה ניק בא' ההערות דלעיל,
או שהחשבת אותו בין תלמידי הגרי"ז.
איך שיהיה, הוא נפטר הרבה לפני שניהם. בתש"ב.


קדמא ואזלא
משתמש ותיק
הודעות: 239
הצטרף: 23 ינואר 2020, 14:59
נתן תודה: 81 פעמים
קיבל תודה: 91 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי קדמא ואזלא » 31 ינואר 2020, 08:41

הוא אכן היה מקורב גם אצל החזון איש.


מהבהב בחושך
הודעות: 140
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 31 ינואר 2020, 13:03

מסיח לפי תומו כתב:
30 ינואר 2020, 20:12
בעצם אני חושב שר' דוד כהן צריך לדבר נגד פורום לתורה.
הגר"ד כהן אינו אדם משועמם כלל וכלל.
הגר"ד רואה בישיבתו תופעה, שבחורים מקבלים תפיסת עולם שלדעתו מעוותת, והוא מדבר על כך בישיבתו למנוע את אותה תופעה.
[הוא מדבר עם בחורים גם באופן אישי].
הוא אינו איש מלחמה כלל וכלל.
הוא מרגיש -ובצדק- אחריות על ישיבתו ותלמידיו. ופועל בהתטם לכך. [ומדבר ע"כ עם ראשי ישיבות אחרים להשמיעם ולשמוע דעתם וכו'].


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1956
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 442 פעמים
קיבל תודה: 484 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי נבשר » 31 ינואר 2020, 13:58

מהבהב בחושך כתב:
31 ינואר 2020, 13:03
הגר"ד כהן אינו אדם משועמם כלל וכלל.
הגר"ד רואה בישיבתו תופעה, שבחורים מקבלים תפיסת עולם שלדעתו מעוותת, והוא מדבר על כך בישיבתו למנוע את אותה תופעה.
[הוא מדבר עם בחורים גם באופן אישי].
הוא אינו איש מלחמה כלל וכלל.
הוא מרגיש -ובצדק- אחריות על ישיבתו ותלמידיו. ופועל בהתטם לכך. [ומדבר ע"כ עם ראשי ישיבות אחרים להשמיעם ולשמוע דעתם וכו'].
ענין שקשור לאשכול לא באופן ישיר, מישהו אמר לי שר' דוד כהן לא מסכים לבחורים ללכת לחיזוק אצל הרב שרייבר, ומי שהולך לא חוזר, בשונה משאר ישיבות שהדבר אפשרי, אני מבין שר' דוד מנסה לשמר את הדרך המקורית והפשוטה של עולם בישיבות לכך האו מתנגד לכל שינוי (קצת כמו הרב שך), וא"כ לדעתי לא כמו שכתבת תפיסה מעוותת, אלא לא דרך הישיבות המסורה והקלאסית כפי שהאריכו פה בכל האשכול.


מהבהב בחושך
הודעות: 140
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 01 פברואר 2020, 19:26

מידיעה אני אומר, כי דעתו בעניין הנזכר שונה לחלוטין מעניין הרב שרייבר.
יש לו מחלוקות עם אנשים נוספים בדרך הלימוד. [ביניהם אף בתוך הישיבה]. והוא מעולם לא עשה מזה נושא כ"כ.


מהבהב בחושך
הודעות: 140
הצטרף: 20 ינואר 2020, 21:47
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מהבהב בחושך » 01 פברואר 2020, 19:32

משכנות יעקב כתב:
30 ינואר 2020, 15:13
מסתבר יותר שיש באמת כל מיני חסרונות, וזה לא שולל מעלות אחרות.
התוה"ק וחז"ל למדו אותנו שיש גם ביקורת על חסרונות של הצדיקים, ומאידך יש גם מעלות אצל רשעים (יען נמצא בו דבר טוב).
ההשקפה הזו שהכל שחור לבן, אינה השקפה של לומדי תורה. זו השקפה של מפלגתיות. {אינני מתכוון שאני חושד כאן את הכותבים שלפני, כל אחד מבחין בין כתבנות אובססיבית פוליטית, לבין כותבים ענייני בטוב טעם ודעת וב"ה החכמתי רבות מהכותבים דלעיל לכאן ולכאן}.
האופן של הכתיבה המיידית במדיה, בסוג של פורום, משתלט עלינו, וגורם לנו לכתוב וממילא לחשוב ג"כ בצורה קיצונית של חשיבה אלילית, ולא לפי 'אמת', הקב"ה חותמו אמת, והוא לא מפלגתי. וחשוב שאנחנו כלומדי תורה, נטמיע לאט לאט שיח יהודי ותורני יותר, לא בבחינה של 'סובלנות הכלה' וכל מיני ססמאות של יפי נפש, אלא בבחינה של 'אמת', שכל דבר במבט האלוקי הוא יותר מדויק ומורכב ועדין.
גם הויכוח כביכול בין הרבנים שהביאו כאן, האם באמת הג"ר דוד כהן שליט"א והג"ר מ"ה הירש שליט"א נחלקים מן הקצה אל הקצה, מהיכ"ת ? יותר מסתבר שר' דוד רואה את החסרונות והביקורת, ור' מ"ה רואה את המעלות. ואולי יותר מכך: כל אחד מהם שמח במה שחבירו עושה, ואומר טוב שיש את השני, ואני אדגיש את הצד שלי. ואולי עוד יותר מכך: הם אפילו דברו ביניהם וניח"ל שיהיה מחד ביקורתיות ומחד תמיכה.
וגם אם אכן זו מחלוקת מן הקצה אל הקצה, עדיין בד"כ המציאות היא מורכבת, והויכוח הוא רק להיכן לקחת את זה.
אני חושב שזהו פוסט-מודרניזם זול.
מעולם לא הרגשתי כך כלפי וויכוח בתוך ביהמ"ד. וויכוח בלימוד, על כוונת התורה הוא תמיד חי, בוער, וחשוב לכל אחד שהשני יבין כפי שהוא האמת לדעתו.
שני ת"ח המתווכחים בהלכה נעשים אויבים זה לזזה. [נכון שאח"כ אוהבים, מ"מ לא זוהי צורת לימוד תורתינו הקדושה, כ"א באופן שהעניין בוער ונוגע ללב]. ועיין בהתבטאויותיהם של הראשונים, הראב"ד הרמב"ן בעה"מ וכו' בוויכוחים בהלכה.
וויכוח באגדה, בהשקפת העולם שמלמדת אותנו התורה אינו שונה מזזה כלל וכלל.

קל וחומר בן בנו של קל וחומר, אם לדעת המבקרים, הוויכוח הוא לא על דבר שבתוך ביהמ"ד, כי אם על דבר שמקומו מחוץ לכותלי ביהמ"ד. ומדברים בשם התורה מה שאינו תורה.


בר נש
משתמש ותיק
הודעות: 367
הצטרף: 12 מאי 2019, 22:51
נתן תודה: 108 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי בר נש » 01 פברואר 2020, 19:49

מהבהב בחושך כתב:
01 פברואר 2020, 19:32
אם לדעת המבקרים, הוויכוח הוא לא על דבר שבתוך ביהמ"ד, כי אם על דבר שמקומו מחוץ לכותלי ביהמ"ד
הבעיה היא שאצל חלק ניכר מהמבקרים הדעה הזאת נקבעה אצלם בגלל ששמעו ביקורת מאיזה ת''ח.


עוד א'
הודעות: 103
הצטרף: 26 מרץ 2018, 22:29
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי עוד א' » 01 פברואר 2020, 22:12

רבים כאן התקשו להבין בדיוק על מה יצא הקצף

ובאמת משיחות מהרבה אנשים חכמים הבנתי שבאמת הם לא יכולים להצביע על משהו מסוים שנאמר שם, שהוא בעייתי
כי כל דבר אפש"ל שהוא נאמר בהקשר מסוים ולשומעים מסוימים או רק כדי להדגיש איזה נקודה.

אבל בתכלס, זה לא נשמע טוב שמסבירים סוגיה לפי איזה סיפור אם אפיפיור או שמסביים נושא חשוב באמונה לפי דעות של פילוספים כופרים וכדו'.
או כל מיני הסברים פשוטיים שאם שומעים אותם בלא ההקשר הכללי הם נשמעים מגוחכים ומזלזלים.

ונכון שאולי ק' להסביר את הדברים העמוקים שנאמרים שם בלא זה ואין אף אחד שהצליח להגיע לרמת התובנות שיש שם בדרך אחרת
אבל שורה תחתונה זה קצת מסוכן שזה יתקבל בציבור בצורתו הנוכחית.


עוד א'
הודעות: 103
הצטרף: 26 מרץ 2018, 22:29
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי עוד א' » 01 פברואר 2020, 22:16

יתכן באמת שאם זה היה נשאר כמו פעם רק לאליטות מסוימות, זה היה טוב מאוד אבל משום מה זה חדר גם לחלק מהמיינסטרים ולכן זה נתקל בהתנגדות

וכ"ש עכשיו מסמא זה יהיה עוד יותר מיינסטרים כי כולם כולם שומעים ע"ז


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1448
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 143 פעמים
קיבל תודה: 450 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי כלפי ליא » 01 פברואר 2020, 22:59

סוכ"ס הבנתי את הבעיה בביהמ"ד הגר"א ועל מה יצא הקצף מהאמבט
נוירא ואוים! הם מסבירים סוגיא לפי איזה סיפור עם אפיפיור. ממש אזוי.
אפשר לינק בבקשה? מעניין איזה סוגיא
ייש"כ גדול


עוד א'
הודעות: 103
הצטרף: 26 מרץ 2018, 22:29
נתן תודה: 27 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי עוד א' » 01 פברואר 2020, 23:11

תרגע. זוהי ביקורת בונה

כוונתי היא שמונח עכשיו ל"ביהמ"ד" אתגר גדול להחדיר את כל הבשורה הגדולה בצורה שתיהיה קלאסית ישיבתית.


בן ישיבה
משתמש ותיק
הודעות: 478
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 177 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי בן ישיבה » 01 פברואר 2020, 23:37

איני מכיר את ביהמ"ד הנ"ל ולא את הביקורת עליה,
אך לפי תגובות ואשכולות והליך החשיבה של כמה מהמחוברים כאן הנמנים עליה, הנני מבין היטב את הביקורת עליהם,
ומי שלא מבין לעולם לא יבין,
ושוב אבהיר את עצמי איני מכיר כלל את ביהמ"ד הנ"ל ויתכן כי לרובם אין את הבעיה הזו,


דרורי
משתמש ותיק
הודעות: 344
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 21:41
נתן תודה: 349 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי דרורי » 01 פברואר 2020, 23:56

נבשר כתב:
31 ינואר 2020, 13:58
מהבהב בחושך כתב:
31 ינואר 2020, 13:03
הגר"ד כהן אינו אדם משועמם כלל וכלל.
הגר"ד רואה בישיבתו תופעה, שבחורים מקבלים תפיסת עולם שלדעתו מעוותת, והוא מדבר על כך בישיבתו למנוע את אותה תופעה.
[הוא מדבר עם בחורים גם באופן אישי].
הוא אינו איש מלחמה כלל וכלל.
הוא מרגיש -ובצדק- אחריות על ישיבתו ותלמידיו. ופועל בהתטם לכך. [ומדבר ע"כ עם ראשי ישיבות אחרים להשמיעם ולשמוע דעתם וכו'].
ענין שקשור לאשכול לא באופן ישיר, מישהו אמר לי שר' דוד כהן לא מסכים לבחורים ללכת לחיזוק אצל הרב שרייבר, ומי שהולך לא חוזר, בשונה משאר ישיבות שהדבר אפשרי, אני מבין שר' דוד מנסה לשמר את הדרך המקורית והפשוטה של עולם בישיבות לכך האו מתנגד לכל שינוי (קצת כמו הרב שך), וא"כ לדעתי לא כמו שכתבת תפיסה מעוותת, אלא לא דרך הישיבות המסורה והקלאסית כפי שהאריכו פה בכל האשכול.





נו באמת שעד כדי כך אין לך מושג להבחין בין שריבר לחבורת הר"ע?
הגר"ד שליט"א אינו טיפוס לוחמני, ואם החליט לגנות בכל פה את חבורת הר"ע זה מוכיח כאלף עדים על הדיוטא האחרונה שאליו הגיעו


מנהל פורום אקטואליה
מנהל פורום אקטואליה
הודעות: 172
הצטרף: 25 דצמבר 2019, 22:21
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מנהל פורום אקטואליה » 02 פברואר 2020, 01:43

נמחקו פה מספר הודעות של ניקים שהתכתשו מילולית בניהם.

באם ישנה המקרה, ניקים כאלה יחסמו לאלתר לפרק זמן מסויים, לא משנה ולא מעניין "מי התחיל"... צורת השיח הזו לא ראויה. אם ענו לך שלא כהלכה, עליך לדווח להנהלה, ולהמתין עד שיטופל.


חזק וברוך
משתמש ותיק
הודעות: 411
הצטרף: 19 יוני 2019, 16:51
נתן תודה: 468 פעמים
קיבל תודה: 173 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חזק וברוך » 02 פברואר 2020, 02:04

נבשר כתב:
10 ינואר 2020, 00:03
ירושלמי_ירושלמי כתב:
09 ינואר 2020, 23:31
ההתנגדות העכשווית של הגר"ד כהן, כללה כפי ששמעתי התייחסות לסוגיית "עין תחת עין", בטענה שהרב אליהו מאיר פייבלזון שליט"א העלה אפשרות שבעבר (תקופת בית ראשון) הפסוק התפרש כפשוטו. זה כבר נוגע לחשש שהלימוד יגיע למקומות של "ביקורת המקרא" או "התפתחות ההלכה", ונראה שזה כבר קשור יותר לביקורות שנשמעו בשנה האחרונה על הגיליונות של "פשטות המתחדשים", ובעניין זה צריך לברר את הדברים יותר לעומק (בפורום "אספקלריא" של "אוצר החכמה" היה בנידון פולמוס חריף מאוד).
השאלה באיזה הקשר אמר את הדברים, ומה נוסח הדברים, ומה הייתה כוונתו במה שאמר, מסתמא הוא לא חולק על הרמב"ם שכתב "אע"פ שדברים אלו נראין מתורה שבכתב, כולם מפורשים מפי משה רבינו מהר סיני, כולן הלכה למעשה הן בידינו, וכזה ראו אבותינו בבית דינו של משה ושל יהושע ושמואל הרמתי ובכל בת דין ובית דין שעמדו מימות משה ועד עכשיו". (הלכות חובל ומזיק א,ו). שוב, זה ברור שצריך לדעת מה אמר.
עי' רמב"ם במו"נ ח"ג פמ"א
 ומי שחסר אבר יחוסר אבר, כאשר יתן מום באדם כן ינתן בו, ולא תטריד רעיונך בהיותנו עונשים הנה בממון, כי הכונה הנה לתת סבת הפסוקים ולא סבת דברי התלמוד, ועם כל זה יש לי במה שאמרו בו התלמוד דעת ישמע פנים בפנים.

כלומר, לפי פשט הפסוקים עין תחת עין הוא כפשוטו, אלא שקבלת חז"ל אינה כן. אמנם יש לו ביאור בכוונת חז"ל שאינו רוצה לכתבו אלא לאמרו רק פנים אל פנים.

וביאר כוונתו בנו רבי אברהם:

 
רא בן הרמבם.JPG
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 362
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 02 פברואר 2020, 08:45

הודעה שנמחקה כנראה בטעות
 
אדם צריך להיות מסוגל לקבל שיש דברים שהוא עוד לא הבין. במקום להמציא הבנות שגויות ולהיגרר עם זה

שורש הדברים הם בדברי הרמב״ם בהלכות ע"ז פרק ב הלכה ג
הדברים כוונו לגבי הטענה על התפתחות ההלכה מאז גניזת הארון*, ועוד רעיונות מסוג זה...

*למשל כאן https://did.li/sBlCN
סביב דקה 17


חנינא בני
הודעות: 55
הצטרף: 10 דצמבר 2019, 18:23
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חנינא בני » 02 פברואר 2020, 09:14

לכבוד המנהל שליט"א
רציתי לבקש בענין המחיקה
שהכי מתאים למחוק דברים בלי מקור, כגון "אני יודע שפלוני אמר כך על פלוני" וכדו'
כי זו הוצאת שם רע
יש מספיק לדון בדברים שיש להם מקור, או בטענות בעד ונגד
ואל לפורום להיות במה לשקרים


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אאבבגג » 02 פברואר 2020, 09:46

חנינא בני כתב:
02 פברואר 2020, 09:14
לכבוד המנהל שליט"א
רציתי לבקש בענין המחיקה
שהכי מתאים למחוק דברים בלי מקור, כגון "אני יודע שפלוני אמר כך על פלוני" וכדו'
כי זו הוצאת שם רע
יש מספיק לדון בדברים שיש להם מקור, או בטענות בעד ונגד
ואל לפורום להיות במה לשקרים
אצטרף לדבריך
ולפני שבוע כתבתי כאן הודעה חריפה מאוד כנגד אחד מראשי המדברים כאן דברים שכאלו, ומחקוה בגלל שהיתה מכוונת נגד ניק. ואני בער לא אבין כיצד הודעות שמכוונות נגד אנשים חיים וקיימים איתנו היום נשארות כאן מתנוססות לראווה.
ואכן יש מקום לטענה שצריך לדווח אבל זה ממש כמעט בגדר אין קץ להתחיל לדווח על כל הודעה והודעה מכיוון שגם הודעות פשוטות מכילות רמיזות אגביות שהן פשוט לשון הרע בלי שום סמך. זאת בזמן שברור לכל שיש כאן מחלוקת בין ר' דוד כהן לר' יהושע אייכנשטיין ור' נתן רוטמן ואף אחד אפילו לא ניסה להתווכח עם זה חוץ מהאמירות על התלמידי חכמים הנכונים יותר או פחות על פי דעת איזה ניק שליט''א.


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 02 פברואר 2020, 10:19

מה קרה? כתבו בפורום... למה לוקחים כ"כ כבד?


משכנות יעקב
הודעות: 154
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 157 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 02 פברואר 2020, 10:20

אמת מארץ תצמח כתב:
02 פברואר 2020, 08:45
אדם צריך להיות מסוגל לקבל שיש דברים שהוא עוד לא הבין


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 362
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 02 פברואר 2020, 10:22

אאבבגג כתב:
02 פברואר 2020, 09:46
ברור לכל שיש כאן מחלוקת בין ר' דוד כהן לר' יהושע אייכנשטיין
אין שום ראייה מתמיכה שהיתה לפני שנודעו הבעיות


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 362
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 98 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 02 פברואר 2020, 11:31

יש הבדל מהותי בין התפיסה של התפתחות ההלכה בכללותה אליבא דהרב ענבל, כפי שהובא לעיל. לבין דברי הכוזרי על נקודה אחת (מלבד שהיא נאמרה לתשובת המינים).


חנינא בני
הודעות: 55
הצטרף: 10 דצמבר 2019, 18:23
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חנינא בני » 02 פברואר 2020, 12:56

אמת מארץ כתב: אין שום ראייה מתמיכה שהיתה לפני שנודעו הבעיות
כמה לא חלי ולא מרגיש
לפני ש"נודעו" לך ה"בעיות" זה קו פרשת המים שקובע...
הדרך והשיטה של בית המדרש קיבלו תמיכה אצל רב פלוני, והתנגדות אצל רב אלמוני
הרגע שהחלטת להגדיר את זה כבעיות לא מחייב את אלו שתומכים להצטרף להגדרתך
מלבד זאת יש תמיכה גם 'אחרי' ש'נודעו' לך ה'בעיות', ובקרוב תשמע עליה


חנינא בני
הודעות: 55
הצטרף: 10 דצמבר 2019, 18:23
נתן תודה: 11 פעמים
קיבל תודה: 43 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חנינא בני » 02 פברואר 2020, 13:03

אמת מארץ כתב: יש הבדל מהותי בין התפיסה של התפתחות ההלכה בכללותה אליבא דהרב ענבל, כפי שהובא לעיל. לבין דברי הכוזרי על נקודה אחת (מלבד שהיא נאמרה לתשובת המינים).
עד מתי אתה מערבב עלינו את השמועות?
ענין עין תחת עין יוחס בטעות לרב פייבלזון, אשר גם הוא מעולם לא אמרו כפי שתמצא בדברי ההבהרה שלו
ואין שום 'תפיסה של התפתחות ההלכה אליבא דהרב ענבל'
וכמובן הזכות לקבוע מה נאמר לתשובת המינים ומה לא נתונה בידך, כיו"ר הסנהדרין של הפורום (וכמו שאומרים, האי הגר"א אמר שהכוזרי כולו קדוש וטהור ושיש ללמוד ממנו יסודות האמונה? גם זה נאמר לתשובת המינים? ואולי גם הרב פייבלזון אמר לתשובת המינים? בשביל זה יש לנו את מרן הגאב"ד דסנהדרין דק"ק פורום לתורה, והוא מורח ודאין)
ותצ"א דינ"ה כי הכוזרי זה רק נקודה אחת, אפילו שלא הגביל, הרב פייבלזון זה הרבה נקודות אפילו שהגביל, הרב אלישיב זה כמובן לא יצא מפיו, אפילו שאמר, ואילו הרב ענבל זה בודאי יצא מפיו אפילו שלא אמר, אם זה לא היה עצוב זה היה מצחיק. הנח כתר כהונה לזרעו של אהרן וכתר עד נעשה דיין שנעשה גם תליין, לאליהו הנביא.


מנהל פורום אקטואליה
מנהל פורום אקטואליה
הודעות: 172
הצטרף: 25 דצמבר 2019, 22:21
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 124 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מנהל פורום אקטואליה » 02 פברואר 2020, 14:23

חנינא בני כתב:
02 פברואר 2020, 09:14
לכבוד המנהל שליט"א
רציתי לבקש בענין המחיקה
שהכי מתאים למחוק דברים בלי מקור, כגון "אני יודע שפלוני אמר כך על פלוני" וכדו'
כי זו הוצאת שם רע
יש מספיק לדון בדברים שיש להם מקור, או בטענות בעד ונגד
ואל לפורום להיות במה לשקרים

צודק. אבל א"א כמעט לפקח על כל הודעות הפורום ולברר עד כמה הם נכונות.

משכך, האחריות של הוצש"ר ולשה"ר מוטלת על הכותבים.

במקום שיש ראיה שהכותב כתב דברי שקר, הוצש"ר וכדו', זה כמובן ימחק.

אבל א"א לפקח על כך.

פורום זה דומה לשיח חברים, זה בונה וזה סותר, זה אומר שמועה וזה מגיב, אין איזה "משמעות" של "אמירה" בכתיבה פה, ולא צריכים להלחץ מזה... (שני הצדדים). אם יש מישהו שהוא שקרן ברור שלא יתנו לו במה... אנא דווחו ונשתדל לטפל.


אנונימי
הודעות: 44
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אנונימי » 02 פברואר 2020, 14:25

יהודי תמים כתב:
02 פברואר 2020, 10:52
לגבי העניין שעשו מ'עין תחת עין'...
ובית ראשון... (מה שבסוף הסביר את עצמו הרב פיבלזון שהדברים הוצאו מהקשרם)

וכל ה'אפיקורסות' הנוראית שהכריזו עליה...

אז אניח כמה מקורות נוראיים הרבה יותר אשר ראוי לגונזם:

כוזרי, מאמר שלישי מ-מא (דברים דומים ואף קיצוניים יותר לגבי 'מחרת השבת'):
וְנַנִּיחַ שֶׁנּוֹדֶה לַקָּרָאִים בְּמַה שֶּׁהֵם טוֹעֲנִים עָלֵינוּ אוֹדוֹת מוּבַן הַבִּטּוּי "מִמָּחֳרָת הַשַּׁבָּת" וְ"עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת", שֶׁהוּא מִיּוֹם רִאשׁוֹן, וְאָז נֹאמַר, שֶׁאַחַד הַשּׁוֹפְטִים אוֹ הַכֹּהֲנִים אוֹ הַמְּלָכִים הָרְצוּיִים, עִם דַּעַת הַסַּנְהֶדְרִין וְכֹל הַחֲכָמִים, רָאָה כִּי הַכַּוָּנָה שֶׁל הַמִּסְפָּר הַהוּא אָמְנָם הִיא לִתֵּן חֲמִשִּׁים יוֹם בֵּין בִּכּוּרֵי קְצִיר שְׂעוֹרִים וּבִכּוּרֵי קְצִיר חִטִּים, וּשְׁמִירַת שִׁבְעָה שָׁבוּעוֹת שֶׁהֵם שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימוֹת, וְנָתַן לָנוּ מָשָׁל בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן מֵהַשָּׁבוּעַ, כְּאוֹמֵר: אִם תִּהְיֶה הַהַתְחָלָה "מֵהָחֵל חֶרְמֵשׁ בַּקָּמָה" מִיּוֹם רִאשׁוֹן, הֲרֵי הֵם יִסְתַּיְּמוּ בְּיוֹם רִאשׁוֹן, כְּדֵי שֶׁנַּקִּישׁ מִמֶּנּוּ שֶׁאִם תִּהְיֶה הַהַתְחָלָה מִיּוֹם שֵׁנִי — יִסְתַּיְּמוּ בְּיוֹם שֵׁנִי, וְ"הָחֵל חֶרְמֵשׁ" מָסוּר לָנוּ, כַּאֲשֶׁר נִרְאֶה שֶׁהוּא רָאוּי נַתְחִיל בּוֹ וְנִסְפֹּר מִמֶּנּוּ, וְנִקְבַּע זֶה שֶׁהוּא יִהְיֶה יוֹם שֵׁנִי שֶׁל פֶּסַח. וְאֵין בָּזֶה סְתִירָה לַתּוֹרָה, וְהִתְחַיְּבָה קַבָּלָתוֹ לְתוֹרָה מִפְּנֵי שֶׁהָיָה מִן הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' בַּתְּנָאִים הַנִּזְכָּרִים. וְאוּלַי הָיָה זֶה בִּנְבוּאָה מֵאֵת ה' יִתְעַלֶּה, וְהַדָּבָר אֶפְשָׁרִי, וְנִהְיֶה נְקִיִּים מֵרִיב הַמְרִיבִים.


מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל (הערות על מס' ר"ה דף ג ע"ב):
"ואם בן אסתר הוא, הרי נקטינן דגוי הבא על בת ישראל הוולד כשר, והיינו שהוא ישראל גמור והוא ביבמות, ופסק כן הרמב"ם באיסורי ביאה, ואם כן כורש ישראל כשר היה, והכא מבואר דכורש נוכרי היה.
ונראה לבאר דאין הכי נמי, דהשתא דקיימא לן דגוי הבא על בת ישראל הוולד כשר, שהוא ישראל גמור, הרי קיימא לן השתא דהיינו שבאו חכמים והכריעו בדבר. אבל בזמנו של כורש היו סבורים דהוולד גוי, ובפרט דיש שיטה בראשונים והוא שיטת רש"י ביבמות דהוולד כשר, היינו שהוא גוי כשר ואינו ממזר, דאי ישראל הוא הוה ממזר, דהרי מייחסים אותו לאמו, וזה היה בעברה במעשה של אי תפיסת קידושין. ומפני זה נקטה הגמרא בפשיטות דהיה מלך נוכרי, וכשר היה והחמיץ, משום ההיא הלכתא נמי אסורה עליו, אף על פי שהיה בן נח.
ודוגמא לדבר מצינו בעובדא דבועז עם רות, שלא רצה פלוני אלמוני לייבמה משום "לא יבוא עמוני", ובועז ייבמה, דבאותה שעה נתחדשה הלכה ד"עמוני ולא עמונית", הרי דעד כה סברו דגם עמונית אסורה, וישבו סנהדרין וקבעו הלכה ד"ולא עמונית". הכא נמי נראה בענייננו, דבזמן כורש סברו דגוי הבא על בת ישראל הולד גוי."


ונסיים במשנה במשנה בברכות פרק א משנה ה:
מזכירין יציאת מצרים בלילות.
אמר רבי אלעזר בן עזריה: הרי אני כבן שבעים שנה, ולא זכיתי שתיאמר יציאת מצרים בלילות, עד שדרשה בן זומא,
שנאמר: "למען תזכר את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך" (דברים טז, ג).
"ימי חייך" — הימים;
"כל ימי חייך" — הלילות.
וחכמים אומרים: "ימי חייך" — העולם הזה;
"כל ימי חייך" — להביא לימות המשיח.

(ולמבין אין זה סותר כלל את היסוד: ש'הראהו הקב"ה למשה כל מה שתלמיד ותיק עתיד לחדש'. גם הסמכות היחידה לקבוע או להעביר מסורת הוא חכמי ישראל. ודברים ברורים הם.)


ראו כאן:
viewtopic.php?f=24&t=8165

מסקנה:
בשביל לדבר נגד דעה / השקפה מסוימת צריך להיות תלמיד חכם...
קיבלתי מידיד:

כדי להיות תלמיד חכם צריך לדעת קצת יותר,
במקום ללקט כל מיני מקורות משונים היה לך להביא תלמוד בבלי ערוך (זבחים סא ב)

תנן התם, וכשעלו בני הגולה הוסיפו עליו ד' אמות מן הדרום וד' אמות מן המערב כמין גמא, מאי טעמא, אמר רב יוסף משום דלא ספק, אמר ליה אביי השתא מקדש ראשון דכתיב ביה יהודה וישראל רבים כחול אשר על הים ספק, מקדש שני דכתיב ביה כל הקהל כאחד ארבע רבוא לא ספק, א"ל התם אש של שמים מסייעתן, הכא אין אש של שמים מסייעתן. כי אתא רבין אמר ר"ש בן פזי משום בר קפרא שיתין הוסיפו, מעיקרא סבור מזבח אדמה שהוא אטום באדמה, ולבסוף סבור שתיה כאכילה, ומאי מזבח אדמה שהוא מחובר באדמה, שלא יבננו לא על גבי כיפין ולא על גבי מחילות

אז שתדע לך שהרעיון הזה שבית דין אינו צריך להיות גדול בחכמה ובמנין בשביל לחלוק על בית דין שלפניו,  מפורש ברמב"ם הלכות ממרים ובראב"ד עבודה זרה דף לו, וע"ע ביד רמה סנהדרין לג בשם רב האי גאון.


אבל מה לעשות, ההשקפה הטהורה לא נקבעת לפי עירום שטחי של ציטטות כאשר תשיג יד המוצא, ואין שום קשר בין הדברים האלו לטענה איומה שתטען שרק בבית שני נתחדש שעין תחת עין ממון
(מה שטענו בשם הגאון רב פייבלזון שליט"א אני מבין שהוא מכחישם ולא אמר דברים חמורים כלאו, אלא אמר בדרך אם תמצי לומר כעין דברי הכוזרי דלהלן, שגם אם היה כך עדיין צריך לסמוך על פירוש חז"ל).
ואם היה סיפק בידי הייתי עורך קונטרס שלם על לומדי שבע דף ליום שמתיימרים עפ"י ציטוט כמה גמרות לקבוע השקפות בחמורות. 

אכן מפורש בכל הסוגיות והגמרות ומדרשי ההלכה שהיו הלכות שנתחדשו ע"י דרשה, וכך גם סובר הרמב"ם בהקדמת פירוש המשנה. וביחס לזה כתב הרמב"ם, שעל הלכות כאלו לא נאמר שצריך בית דין אחר גדול בחכמה בשביל לטעון שהראשונים טעו בדרשתם ולדון אחרת ולשנות את ההלכה. אבל פשוט בתכלית הפשיטות שהלכה שנמסרה ללא חולק אי אפשר לחלוק עליה, וזה מה שאמרו תמיד 'אם הלכה נקבל ואם לדין יש תשובה', וכו' וכו' כך גם הדעת נותנת וכך גם פשוט וברור. וכך מפורש בירושלמי מסכת פאה פרק ב ה"ד
אמר רבי זעירא בשם רבי יוחנן אם באת הלכה תחת ידיך ואין את יודע מה טיבה אל תפליגינה לדבר אחר שהרי כמה הלכות נאמרו למשה בסיני וכולהן משוקעות במשנה 



ובכלל, רואים במבוא התלמוד לרב שמואל בן חפני ובשאר מקומות בגאונים, שבמהלך פולמסם עם הקראים כתבו חזור וכתוב שכל הלכה שנאמרה במשנה ללא כל חולק בידוע שנמסרה למשה מסיני, ושלכן אין אף אחד שחולק עליה, ורק ההלכות שמצאנו בהם חולק ע"כ או שהם מחודשות כי הם פרטי ענינים שלא נמסרו למשה, או שנשתכחה ההלכה מימי משה כמו שמבואר בתמורה טז שיש שכחה כזו.

ולענין ההלכה שעין תחת עין ממון, כבר כתב הרמב"ם שהיא הללמ"מ, והמהרש"ל בתחילת פרק החובל תמה למה לו לרמב"ם לומר כן, אבל הדברים פשוטים (וכמו שכתב  כבר בקנאת סופרים על סהמ"צ שורש ב שאם המהרש"ל היה בקי בהקדמת הרמב"ם לפיה"מ, לא היה תמה) שהרי מפורש בגמ' שם שלא רצתה להעלות על הדעת שר' אליעזר חולק על ההלכה שעין תחת עין ממון, וע"כ שזה בגלל שהיה אסור לקבל מחלוקת כזו כי היתה מסורת כזו, ולא היה ידוע כחידוש בית דין שאפשר לחלוק עליו. 

ובכלל, איזה בר דעת היה מהין לחשוב שתהא מסורת סתמית בעם ישראל על אופן של קיום מצווה, ויגיע בית דין של אח"כ ויטען מסברא שההלכה הזו היא המצאה של מהלך הדורות ויחליט מסברת עצמו לעוקרה? אין זה אלא שדופי של השקפה ''לא חרדית'' מוחבא בתוך לבו של הטוען כן, שהרי רק אם אפשר לטעון שהיו הלכות שהם שינוי מודע ממה שנהג בימי משה עצמו, כבר אפשר לחשוב על זמן בית שני כזמן שבו ראויה ההשקפה על עקירת עין כדרך אכזריות לקנות שביתה בלב החכמים ולגרום להם לעקור מצוה מן התורה. 
 
וצריך לדעת שהגאונים בויכוח עם הקראים טענו בדיוק את הטענה הזאת, שפירוש חז"ל לתורה שבכתב שזה בעצם המשנה הוא מסורת למשה מסיני,  והרמב"ם לא
אהב את הטיעון הזה כי אם כך כל המחלוקות יגרמו לחולשת האמונה במסורת, והיינו שהם מודים שיש שכחה בהלכות הנמסרות ממשה, והרמב"ם טען לכן  
שכל מקום שמצינו בו מחלוקת אינו משולשל עד משה וצריך לומר שהוא הלכה מחודש, ושניהם מודים עכ"פ שהלכות שאין בהם מחלוקת יש לשלשלם עד משה מסיני 

ובהקשר הזה בא הכוזרי וטוען שחוץ מדברי הגאונים, גם אם לא נצליח להשתכנע שהמסורת משולשלת עד משה מסיני, מכל מקום אנחנו צריכים לקבל את סמכות החכמים גם בתקנתם, וזה מה שכתב  וְנַנִּיחַ שֶׁנּוֹדֶה לַקָּרָאִים בְּמַה שֶּׁהֵם טוֹעֲנִים, דהיינו שהיה לו טקטיקה חדשה בויוכח, אבל לא שבהקשר של לימוד תורה שבעל פה בפרק החובל נטען שעין תחת עין הוא מחידושי חכמים בדור מסוים, שזה לא יעלה על דעת יהודי מאמין כמובן, ותל"מ !


 


עוזי
הודעות: 3
הצטרף: 07 נובמבר 2019, 21:56
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי עוזי » 02 פברואר 2020, 14:27

מדהים


אברך צעיר
הודעות: 42
הצטרף: 01 פברואר 2020, 19:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אברך צעיר » 02 פברואר 2020, 14:34

לי לא מפריע כל ההשמצות כביכול "התפתחות ההלכה" ועוד מרעין בישין. כי לפי מה שאני ראיתי זה מצוץ מן האצבע.
מה שמפריע לי, זה שלמקומות כאלו היו צריכים ללכת בחורים דווקא מישיבות הפחות נחשבות, שממילא בדרך כלל [ובלי להכליל] יש שם יותר בחורים שצריכים חיבור והעשרה של תנ"ך ומשנה וכוזרי.
אבל מה שבפועל קורה זה שנמצאים שם דווקא בחורים מפונוביז וחברון תפרח ובית מתיתיהו מהרי"ל וסורוצקין, ודווקא היותר נחשבים ומוכשרים, כנראה רוצים להרגיש "חכמים" או "עוד יותר חכמים".
וזה לא היה צריך להיות ככה. אני שמעתי על בנים של ראשי ישיבות ורמי"ם, [בן של ר' דוד מילר של ר' חיים פרץ של ר' ישראל לנדו של ר' יוסף חברוני של ר' יהושע איכנשטין חתנים של ר' זבולון שוורצמן נכדים של ר' שלמה ברויאר חתן של הרב קפלן מחברון של הרב רביץ מבית מתיתיהו. וגם כמה רמי"ם ומשיבים בישיבות שמעתי ואני לא רוצה לגרום להם אי נעימות]. וזה לדעתי כנראה מגמה לתפוס דווקא יותר מוכשרים וטובים. זה גם חוצפה וגם אין לכך הצדקה, כי דווקא אלו אינם זקוקים לזה.
בעיקרון אם בחור מוצא טעם בדברים שהם לא הסוגיות של הישיבה, שבע דף או משניות או תנ"ך, זה תוצאה בלתי נמנעת שהוא יאבד את השקיעות המלאה בעיון של הישיבה, וכך אפשר פשוט להרוס את אלו שאמורים להיות תלמידי חכמים של הדור הבא.
ועל כך יצטרכו לתת את הדין.


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 61 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אאבבגג » 02 פברואר 2020, 14:43

ברוכים הבאים לרב אברך צעיר (וגם לעוזי)

איך לדעתך תופסים בחורים או אנשים? פשוט עושים להם 'פיתויים'?
למה אתה חושב שאנשים מוכשרים לא צריכים מענה להתחבטויותיהם?
להיפך.
ומי שלא דואג לכל אותם אלו עתיד ליתן את הדין

אגב חלק מהאנשים מהרשימה שציטטת הם אנשים מבוגרים בין שלושים לחמישים (ר' יהושע אייכנשטיין להזכיר חצה את השמונים), קצת מגוחך לקרוא לזה מגמה לתפוס מוכשרים וטובים


אברך צעיר
הודעות: 42
הצטרף: 01 פברואר 2020, 19:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אברך צעיר » 02 פברואר 2020, 14:45

באמת נראה לך שדווקא בישיבות הכי חשובות אצל הבחורים הכי טובים שם יש ספיקות באמונה. ואילו בישיבת מאור התלמוד ואטינגר אין ?
איך אתה מסביר את זה?
אני שאלתי בישיבות הרגילות ואף אחד לא הכיר, ורק איפה שלומדים הרב שרייבר הכירו ! יש לך הסבר אחר ממה שאני כתבתי ?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה - פנימי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: שניאור | 2 אורחים