טעות בהבנה

נושאים שונים

פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 10 פברואר 2020, 12:32

יש טעות בהבנת המושג חלק אלו-ה ממעל 
שיש שחושבים שהנשמה היא חלק מהקב''ה 
וזה טעות חמורא שכן ה' אחד ולא מתחלק לחלקים 
חלילה ועוד שלנשמה יש דמיון ודמות אומנם רוחנית
אבל דמיון מה שלא שייך כלל אצל הבורא 
כן מפורש בסיפרי המקובלים 
וכן מבאר הלש'ם שחלילה לומר דעה כזו 

הכוונה בחלק אלו-ה כפשוטו שכמו שאנו אומרים
'חלק ה' עמו יעקב חבל נחלתו'  ככה חלקו של ה' באדם היא הנשמה הטהורה 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2656
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 411 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי שאר לעמו » 10 פברואר 2020, 12:40

ומהו בצלם אלוקים


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 10 פברואר 2020, 12:46

שאלה טובה בפני עצמה עם הרבה הסברים העניין שידעו שאנחנו לא חלק מהבורא חלילה

לעניין מה ששאלת הנפש החיים מאריך בזה
ובעוד ספרים שומר אמונים הקדמון ועוד
בכללות מבארים שאנחנו מבינים את הקב'ה ע'פ ההנהגות שלו את העולם (ספירות בלשון המקובלים) ולא את עצמותו ש'לית מחשבה תפיסה בך כלל' (ונקרא בלשון המקובלים אור אין סוף)

ובצלם אלוקים כוונתו בדמות הנהגת הבורא את העולמות
שהרי וודאי שלה' אין צלם


ששמואל
הודעות: 151
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי ששמואל » 10 פברואר 2020, 13:29

שאר לעמו כתב:
10 פברואר 2020, 12:40
ומהו בצלם אלוקים

1) כמו שהקב"ה רוחני כך באדם יש רוחניות.
2) כשהקב"ה נגלה לנביאים הוא משתמש בדמות ובדמות זה נברא האדם


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2656
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 411 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי שאר לעמו » 10 פברואר 2020, 13:32

לא היתה כוונתי לפתוח דיון בנושא עמוק זה, או בהסברו.
אלא שחלק אלוה ממעל, נושק לענין הצלם.


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 10 פברואר 2020, 14:10

נכון גם אני לא מתכוון לעסוק במעשה מרכבה וכו..
בפרט שאני לא מבין בזה כמעט כלום

רק מכיוון שאני שומע אנשים פשוטים מדברים כך מתוך כוונה טובה להראות את מעלת היהודי וכו...
העלתי את הנושא שלא ניכשל בעיקרי האמונה
שהם
שהקב'ה אחד ואין לו גוף ולא דמות הגוף


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי HaimL » 10 פברואר 2020, 15:30

שאר לעמו כתב:
10 פברואר 2020, 12:40
ומהו בצלם אלוקים
צלם אלוקים זה לא דמותו של אלוקים זאת פשוט תבנית יצירת האדם (וכמו שתיקנו בברכת חתנים, אשר יצר את האדם בצלמו בצלם דמות תבניתו וכו')
 


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2656
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 411 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי שאר לעמו » 10 פברואר 2020, 17:26

HaimL כתב:
10 פברואר 2020, 15:30
שאר לעמו כתב:
10 פברואר 2020, 12:40
ומהו בצלם אלוקים
צלם אלוקים זה לא דמותו של אלוקים זאת פשוט תבנית יצירת האדם (וכמו שתיקנו בברכת חתנים, אשר יצר את האדם בצלמו בצלם דמות תבניתו וכו')
 
וכך גם חלק אלו-ה ממעל.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי HaimL » 10 פברואר 2020, 18:22

ששמואל כתב:
10 פברואר 2020, 13:29
שאר לעמו כתב:
10 פברואר 2020, 12:40
ומהו בצלם אלוקים

1) כמו שהקב"ה רוחני כך באדם יש רוחניות.
2) כשהקב"ה נגלה לנביאים הוא משתמש בדמות ובדמות זה נברא האדם
לומר על הקב"ה רוחני, הוא כמדומני, להגביל את הבלתי בעל גבול.
ומה כוונתך באמירה השנייה, הלא, לא ייתכן שהתכוונת שהקב"ה נראה לנביאים כדמות בשר ודם.
 


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 287
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 10 פברואר 2020, 18:27

העיקר החמישי בי"ג עיקרים
שהבורא יתברך שמו לו לבדו ראוי להתפלל ואין ראוי להתפלל לזולתו
והמתפלל לאדם גם אם הוא באמת הכי צדיק הרי הוא עובד ע"ז רח"ל.
ואף נפרעים מהצדיק הנעבד
וכדברי המדרש רבה "מפני מה בקש יעקב אבינו שלא יקבר במצרים שלא יעשו אותו עבודת כוכבים שכשם שנפרעין מן העובד כך נפרעין מן הנעבד דכתיב (שמות יב) ובכל אלהי מצרים אעשה שפטים "
(וכן בירושלמי חגיגה פרק ב' הלכה א)
ואין זה נוגע לשורש הנפש "ויפח באפיו נשמת חיים" וכמו שכתב שם במלבי"ם (בראשית פרק ב פסוק ז')
ועי' רמב"ן תורת האדם שער הגמול  (קכ"א)
וכבר יצאנו לענין אסור בחקירה הזאת, מפני המתגאים על יוצרם להתחכם בתוכן מעשיו וסודות יצירותיו הנפלאים, והם לא ידעו בנין גופם בכל מחקריהם אף כי נפשם, ומדוע יתפארו על קבלתנו, בעשותם הנפש דקה ויתארו אותה במלות וספורים מלאכיים, כי לא ראינו יחוסיה בחבוריהם רק לגלגל השכל, או לבעלי העיון שלהם לכת המלאכים, ואנחנו על הקבלה אמתית מאבות קדושים שלא השפיקו בילדי נכרים, מעלים אותה ומדקדקים ענינה מאלה עד להרבה, עד שיאמרו רבותינו ז"ל עליה דבר כאלו דעתם נוטה שלא נבראת, אמרו בבראשית רבה (פ"ח) עם המלך במלאכתו ישבו שם, עם מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא ישבו נפשותיהן של צדיקים שבהן נמלך וברא את העולם, ומי שישמע זאת המימרא בין שיזכה לפירושה או שלא ידענו, מ"מ יכיר מכאן שאין דקות הנפש לפילוסופי האומות ולנגררים אחריהם יותר מדקותה אצל רבותינו ז"ל, ולא כמותו, אף על פי שלא הבהילו את הלומדים במלות נאמרות במספר ובחומר ענין, ועם כל זה יאמינו רבותינו כי אש של גיהנם ואבדון שולטת בהן ברצון העושה הכל יתברך ויתעלה. 

 


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 442 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי כלפי ליא » 10 פברואר 2020, 18:35

יש ספר שלם של אחד מגדולי המקובלים בן אחי השל"ה הק', הנקרא "שפע טל", שמרכזו של הספר עומד לבאר את החלק הזה של "חלק אלוק ממעל" שהוא ממש כפשוטו, ודבריו מיוסדים על קבלת הרמ"ק הכותב בסגנון הזה בספריו מספר פעמים.
אעתיק רק את התחלת הספר:
"ידוע שהנשמות של האומה הישראלית הם חלק אלו' ממעל, אשר על זה רמז הפסוק כי חלק ד' עמו, (דברים ל"ב), ר"ל חלק ממש, כחלק שנחלק מאיזה דבר שהוא שוה, ודומה בעינו לאותו דבר שנחלק ממנו, ואין הבדל והפרש בינו ובין אותו דבר, רק שאותו דבר הוא הכל והכלל שהוא יותר גדול מהחלק שנחלק ממנו, אבל בעצמותם הם דומים ושוים, כמו כן אין הבדל והפרש בין הנשמה ובינו יתעלה ויתברך שמו, רק שהוא יתעלה ויתברך הוא הכל, הוא האור הכולל האור הגדול, הבלתי סוף הבלתי תכלית, והנשמה היא חלק אור וניצוץ שנחלק מהאור הגדול ב"ה וברוך שמו, וכמאמר שלמה המלך ע"ה 'נר ה' נשמת אדם' (משלי כ"ו), ר"ל הנשמה של אדם היא נר וניצוץ מאור אלקים.
ודקדק בלשונו לומר 'נר אלקים' ולא אמר אור אלקים, כדי לרמוז שהנשמה בשלשה מדרגותיה, שהם נפש רוח נשמה, כולם הם חלק וניצוץ מאור אלקים, וזה נרמז בלשון נר אלקים, כי 'נר' נוטריקון 'נפש רוח' ור"ל הנפש והרוח והנשמה שהם ג' מדריגות בנשמה, הם כולם ניצוצות קדושות מאור אלקים, והיינו 'נר ה' נשמת אדם'.
אוסיף עוד להביא מהגהה שהמחבר כתב שם על הקטע הראשון:
אתה המעיין אל תתמה על ענין זה שהרי גדול מזו כתב מורי ורבי ר' משה קורדיווארו בפרדס הקודש שלו בשער היכלות שער כ"ד פרק י"ג וז"ל וענין האבות מעלה גדולה מהם שאינם איברים אבל הם כל עצם האלהות המתפשט אל התחתונים ע"כ, הנה הוא כותב בפירוש כי האבות הם עצם אלהות, ודבריו שם ודברינו אלה פה יובנו לך היטב בשער נפש רוח נשמה' כשתגיע לשם אך נבקש מאת פני  המעיין שיעיין בזה הספר על סדר שעריו ופרקיו, כי כל שער ושער וכל פרק ופרק הוא מפתח ומבוא וביאור לשער ולפרק הבא אחריו, על כן לא יהרוס במחשבתו לקפוץ לעיין בתחלה באמצע הספר, כי לא יהיה לו תועלת אבל כשיעיין על הסדר שאמרנו אז יתגלו לו שערי אורה בלי יגיעת השכל אך אמנם בתחילת המחשבה ובמושכל ראשון ישכיל ויבין עד כאן הגה"ה ^

בספרי החסידות המושג חלק אלו' ממעל ממש, חוזר ונשנה אין ספור פעמים.
ולשון התניא בליקוטי אמרים פ"ב:
"ונפש השנית בישראל היא חלק אלוה ממעל ממש כמ"ש ויפח באפיו נשמת חיים, ואתה נפחת בי, וכמ"ש בזוהר מאן דנפח מתוכיה נפח, פי' מתוכיותו ומפנימיותו, שתוכיות ופנימיות החיות שבאדם מוציא בנפיחתו בכח"

קצת ביאור במושג הקבלי, בצורה שאפשר לתפוס את המכוון בלי לטעות ח"ו בהגשמה, אפשר לראות בספר תע"ס של בעה"ס.


אלף זעירא
הודעות: 40
הצטרף: 07 ספטמבר 2017, 15:06
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי אלף זעירא » 10 פברואר 2020, 18:58

הנושא רגיש מדאי בשביל לעסוק בו לעומק בבמה זו, אבל חשוב להביא את דברי בעל התניא שמסביר את ענין היות נשמות ישראל חלק אלוק ממעל.
וז''ל התניא בפ''ב מספרו ליקוטי אמרים: ונפש השנית בישראל היא חלק אלוה ממעל ממש, כמו שכתוב: "ויפח באפיו נשמת חיים" (בראשית ב, ז), ו"אתה נפחתה בי" (ברכת אלהי נשמה), וכמו שכתוב בזוהר‏: "מאן דנפח מתוכיה נפח", פירוש, מתוכיותו ומפנימיותו, שתוכיות ופנימיות החיות שבאדם מוציא בנפיחתו בכח.
כך על דרך משל נשמות ישראל עלו במחשבה (בראשית רבה א ד), כדכתיב: "בני בכורי ישראל" (שמות ד, כב), "בנים אתם לה' אלהיכם" (דברים יד, א). פירוש, כמו שהבן נמשך ממוח האב, כך כביכול נשמת כל איש ישראל נמשכה ממחשבתו וחכמתו יתברך, דאיהו חכים ולא בחכמה ידיעא (תיקוני זהר יז ב), אלא הוא וחכמתו אחד. עכל''ק.
בכלל מומלץ למי שנכנס לענינים יסודיים אלו לעיין קצת בספרים שעוסקים בענין ולהקיף את הדעות השונות בטרם ממהרים לחרוץ גורלות ולשלול דעות.
ולגופה של טענת פותח האשכול איך יתכן לומר שהנשמה היא חלק אלוק ממעל הרי הקב''ה הוא אחד הפשוט ואינו מתחלק ח''ו. צריך לדעת שכשאומרים שהנשמה היא חלק אלוק ממעל אין הכוונה במילה 'חלק' שיש משהו שלם שנחלק לכמה חלקים, כי ברוחניות כשמדברים על משהו שהוא חלק ממשהו אין הכוונה שהוא ירד ונחלק ממקום א' למקום ב' ושוב אינו נמצא במקום א' כבתחילה, אלא הכוונה שהוא הואצל והשתלשל מא'. הדברים הם ארוכים ועתיקים, ואני מרגיש שלא אוכל להסביר את הענין היטב במסגרת זו. אולם פירושים לספרי קבלה וחסידות שעסקו בענין זה מצויים בכל מקום וכדאי לעיין ולהרחיב הדעת.
איני אומר שאין כמה דעות בזה, רציתי רק להביא את הדעה שסוברת שהכוונה 'חלק אלוק ממעל' היא אכן שהנשמה נמשכה מחכמתו של הקב''ה.
ועוד יש להאריך בזה הרבה, אך יש להדגיש נקודה שגם התניא מסביר שם בהמשך דבריו ובהרבה מקומות, שהכוונה היא שהנשמה נמשכה מבחינת ה'חכמה' של הקב''ה ולא מעצמותו ומהותו יתברך שע''ז אין אנו מדברים כלל כי לית מחשבה תפיסא ביה כלל. ואעפ''כ הוא מסביר שבחינת החכמה של הקב''ה היא אחד ממש עם אין סוף בעצמו. עיי''ש.


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 287
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 10 פברואר 2020, 19:34

נושא זה הוא בכלל "ולא במרכבה ליחיד, אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו"
וכשעסקו בזה בצורה עממית הגיעו לע"ז,
(עי' ערך ממוצע המחבר, שהוא ע"ז גמורה)


ראשון לציון
הודעות: 164
הצטרף: 23 אפריל 2019, 20:47
קיבל תודה: 34 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי ראשון לציון » 10 פברואר 2020, 19:37

הנה לנו דוגמא מוחשית לקביעה שמגיעה לאחר עיסוק בצורה עממית...

(מובטחני שהרב 'אמת מארץ תצמח' לא עבר אפילו פעם אחת על כל ספר התניא, למשל)


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 703
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי יואל נהרי » 10 פברואר 2020, 19:41

אדרת אליהו (הגר"א) בראשית פרק א:
וזה שאמרו רז"ל שנשמת ישראל חלק אלוה ממעל. ביאורו שהוא חלק מה מרוח אלהים השוכן למעלה:


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 10 פברואר 2020, 19:43

לא מבין את התפלספות סביב זה
יש דברים שהם אקסיומה
לא שייך בשום אופן ליחס תואר לבורא
או להגיד שנשמה שלי היא חלק מהקב'ה
זה כפירה גמורה
א. בדמות צורה שנותנים לה'
ב.כפירה באחדותו שכן יש הרבה נשמות וגם הנשמה מורכבת וה' אחד באחדות גמורה

זה דברים פשוטים לכל בעל שכל ישר
כך כתוב מפורש בלשם ובנפש החיים

את דיברי בעל התניא אכן צריכים להבין אבל וודאי לי שלא התכוון שהנשמה היא הקב'ה

סתם ככה כתוב בבאיש חי שצריך להפריד בבוקר בין אלוהי לנשמה שנתת בי שלא ישמע חלילה שהנשמה היא אלוקיו


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי יעקב שלם » 10 פברואר 2020, 19:48

אמת מארץ תצמח כתב:
10 פברואר 2020, 19:34
נושא זה הוא בכלל "ולא במרכבה ליחיד, אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו"
ו

היות ומשפט זה נשנה המון בפי הדרשנים בלי סוף והרבה פעמים בלי הבנה
מן הראוי להעמיד דברים על אמיתתם אחרת אומרים ושונים דברים חמורים

שאלתי היא האם מי שאומר חלק אלוק ממעל ממש
חולק על דברי רמח"ל דרך ה' פרק א

כל מה שהוא שלימות. ונמצא שיש בו כל השלימיות, לא כדבר נוסף על מהותו ואמתת ענינו, אלא מצד אמתת ענינו בעצמה שכוללת באמתה כל השלימיות, שא״א לענין ההוא מבלתי כל השלימיות מצד עצמו. והנה באמת הדרך הזה רחוק מאד מהשגתנו וציורנו, וכמעט שאין לנו דרך לבארו ומלות לפרשו. כי אין ציורנו ודמיוננו תופס אלא ענינים מונבלים בגבול הטבע הנברא ממנו ית׳, שזה מה שחושינו מרגישים ומביאים ציורו אל השכל; ובברואים הנה הענינים רבים ונפרדים. אולם כבר הקדמנו, שאמתת מציאותו ית׳ אינה מושגת, ואין להקיש ממה שרואים בברואים על הבורא יתברך, כי אין ענינם ומציאותם שוה כלל שנוכל לדין מזה על זה. אבל זה גם כן מן הדברים הנודעים בקבלה, כמו שכתבנו, ומאומתים בחקירה ע״פ הטבע עצמו בחוקותיו ומשפטיו, שא״א עכ״פ שלא ימצא מצוי אחד משולל מכל הטבע חוקות וגבוליו, מכל העדר וחסרון, מכל ריבוי והרכבה, מכל יחס וערך, ומכל מקרי הברואים, שיהיה הוא הסבה האמיתית לכל הנמצאות ולכל המתילד בם; כי זולת זה, מציאות הנמצאות שאנו רואים והתמדתם היה בלתי אפשרי:


יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי יעקב שלם » 10 פברואר 2020, 19:51

יואל נהרי כתב:
10 פברואר 2020, 19:41
אדרת אליהו (הגר"א) בראשית פרק א:
וזה שאמרו רז"ל שנשמת ישראל חלק אלוה ממעל. ביאורו שהוא חלק מה מרוח אלהים השוכן למעלה:

כמדומני שביאור הגר"א צריך תוספת ביאור לאנשים רגילים (כמוני)


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2656
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 411 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי שאר לעמו » 10 פברואר 2020, 19:52

יעקב שלם כתב:
10 פברואר 2020, 19:48
היות ומשפט זה נשנה המון בפי הדרשנים בלי סוף והרבה פעמים בלי הבנה
מן הראוי להעמיד דברים על אמיתתם אחרת אומרים ושונים דברים חמורים

שאלתי היא האם מי שאומר חלק אלוק ממעל ממש
חולק על דברי רמח"ל דרך ה' פרק א

כל מה שהוא שלימות. ונמצא שיש בו כל השלימיות, לא כדבר נוסף על מהותו ואמתת ענינו, אלא מצד אמתת ענינו בעצמה שכוללת באמתה כל השלימיות, שא״א לענין ההוא מבלתי כל השלימיות מצד עצמו. והנה באמת הדרך הזה רחוק מאד מהשגתנו וציורנו, וכמעט שאין לנו דרך לבארו ומלות לפרשו. כי אין ציורנו ודמיוננו תופס אלא ענינים מונבלים בגבול הטבע הנברא ממנו ית׳, שזה מה שחושינו מרגישים ומביאים ציורו אל השכל; ובברואים הנה הענינים רבים ונפרדים. אולם כבר הקדמנו, שאמתת מציאותו ית׳ אינה מושגת, ואין להקיש ממה שרואים בברואים על הבורא יתברך, כי אין ענינם ומציאותם שוה כלל שנוכל לדין מזה על זה. אבל זה גם כן מן הדברים הנודעים בקבלה, כמו שכתבנו, ומאומתים בחקירה ע״פ הטבע עצמו בחוקותיו ומשפטיו, שא״א עכ״פ שלא ימצא מצוי אחד משולל מכל הטבע חוקות וגבוליו, מכל העדר וחסרון, מכל ריבוי והרכבה, מכל יחס וערך, ומכל מקרי הברואים, שיהיה הוא הסבה האמיתית לכל הנמצאות ולכל המתילד בם; כי זולת זה, מציאות הנמצאות שאנו רואים והתמדתם היה בלתי אפשרי:

הוא לא חולק על רמח"ל אלא כופר בעיקר האמונה ביחודו יתברך.
משו"כ כתבתי לעיל בקצרה שזה כמו ענין הצלם, שחלילה שזה צורת העליון, שאינו גוף ולא צורה.


אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 1003
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 122 פעמים
קיבל תודה: 406 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי אלימלך » 10 פברואר 2020, 19:53

אמת מארץ תצמח כתב:
10 פברואר 2020, 19:34
נושא זה הוא בכלל "ולא במרכבה ליחיד, אלא אם כן היה חכם ומבין מדעתו"
וכשעסקו בזה בצורה עממית הגיעו לע"ז,
(עי' ערך ממוצע המחבר, שהוא ע"ז גמורה)

נכון מאוד, ודי בשליש מהעולם שמאמין ב..
שורש נשמת הישראלי הוא גבוה מאוד ומגיע מא"ק אבל מ"מ אין זה שייך לעצמותו יתברך ואפ' הספירות שיש להם מעלה על נפש הישראלי בכך שאינם זקוקים להמשכת אור [אלא שע"י נמשך לאבי"ע] מוגדרים רק כמלבוש.
לגבי התניא מאמר מהרב דניאל בלס
מאמר מהרב דניאל בלס.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


יואל נהרי
משתמש ותיק
הודעות: 703
הצטרף: 19 אוקטובר 2019, 22:43
נתן תודה: 232 פעמים
קיבל תודה: 284 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי יואל נהרי » 10 פברואר 2020, 19:56

יעקב שלם כתב:
10 פברואר 2020, 19:51
יואל נהרי כתב:
10 פברואר 2020, 19:41
אדרת אליהו (הגר"א) בראשית פרק א:
וזה שאמרו רז"ל שנשמת ישראל חלק אלוה ממעל. ביאורו שהוא חלק מה מרוח אלהים השוכן למעלה:

כמדומני שביאור הגר"א צריך תוספת ביאור לאנשים רגילים (כמוני)
לא באתי לבאר דבריו, אלא רק להראות לפחות בבי' הגר"א שלא ביאר כפותח האשכול מענין 'כי חלק ד' עמו'. 


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 287
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 10 פברואר 2020, 20:01

ראשון לציון כתב:
10 פברואר 2020, 19:37
מובטחני שהרב 'אמת מארץ תצמח' לא עבר אפילו פעם אחת על כל ספר התניא, למשל
למדתי בקביעות בספר זה, והשלמתי אותו מספר פעמים.
ודעתו של אדם קצרה ורוב הדעות לא יכולין להשיג דבר זה על בוריו.
והשטות של 'ממוצע המחבר' נגנב מהנצרות והוא הסתה והדחה לע"ז.


אמת מארץ תצמח
משתמש ותיק
הודעות: 287
הצטרף: 10 יוני 2019, 00:33
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי אמת מארץ תצמח » 10 פברואר 2020, 20:04

יעקב שלם כתב:
10 פברואר 2020, 19:48
שאלתי היא האם מי שאומר חלק אלוק ממעל ממש
חולק על דברי רמח"ל דרך ה' פרק א

כל מה שהוא שלימות. ונמצא שיש בו כל השלימיות, לא כדבר נוסף על מהותו ואמתת ענינו, אלא מצד אמתת ענינו בעצמה שכוללת באמתה כל השלימיות, שא״א לענין ההוא מבלתי כל השלימיות מצד עצמו. והנה באמת הדרך הזה רחוק מאד מהשגתנו וציורנו, וכמעט שאין לנו דרך לבארו ומלות לפרשו. כי אין ציורנו ודמיוננו תופס אלא ענינים מונבלים בגבול הטבע הנברא ממנו ית׳, שזה מה שחושינו מרגישים ומביאים ציורו אל השכל; ובברואים הנה הענינים רבים ונפרדים. אולם כבר הקדמנו, שאמתת מציאותו ית׳ אינה מושגת, ואין להקיש ממה שרואים בברואים על הבורא יתברך, כי אין ענינם ומציאותם שוה כלל שנוכל לדין מזה על זה. אבל זה גם כן מן הדברים הנודעים בקבלה, כמו שכתבנו, ומאומתים בחקירה ע״פ הטבע עצמו בחוקותיו ומשפטיו, שא״א עכ״פ שלא ימצא מצוי אחד משולל מכל הטבע חוקות וגבוליו, מכל העדר וחסרון, מכל ריבוי והרכבה, מכל יחס וערך, ומכל מקרי הברואים, שיהיה הוא הסבה האמיתית לכל הנמצאות ולכל המתילד בם; כי זולת זה, מציאות הנמצאות שאנו רואים והתמדתם היה בלתי אפשרי:
לענ"ד לא חולק


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2656
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 411 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי שאר לעמו » 10 פברואר 2020, 20:05

כלפי ליא כתב:
10 פברואר 2020, 18:35
יש ספר שלם של אחד מגדולי המקובלים בן אחי השל"ה הק', הנקרא "שפע טל", שמרכזו של הספר עומד לבאר את החלק הזה של "חלק אלוק ממעל" שהוא ממש כפשוטו, ודבריו מיוסדים על קבלת הרמ"ק הכותב בסגנון הזה בספריו מספר פעמים.
אעתיק רק את התחלת הספר:
"ידוע שהנשמות של האומה הישראלית הם חלק אלו' ממעל, אשר על זה רמז הפסוק כי חלק ד' עמו, (דברים ל"ב), ר"ל חלק ממש, כחלק שנחלק מאיזה דבר שהוא שוה, ודומה בעינו לאותו דבר שנחלק ממנו, ואין הבדל והפרש בינו ובין אותו דבר, רק שאותו דבר הוא הכל והכלל שהוא יותר גדול מהחלק שנחלק ממנו, אבל בעצמותם הם דומים ושוים, כמו כן אין הבדל והפרש בין הנשמה ובינו יתעלה ויתברך שמו, רק שהוא יתעלה ויתברך הוא הכל, הוא האור הכולל האור הגדול, הבלתי סוף הבלתי תכלית, והנשמה היא חלק אור וניצוץ שנחלק מהאור הגדול ב"ה וברוך שמו, וכמאמר שלמה המלך ע"ה 'נר ה' נשמת אדם' (משלי כ"ו), ר"ל הנשמה של אדם היא נר וניצוץ מאור אלקים.
ודקדק בלשונו לומר 'נר אלקים' ולא אמר אור אלקים, כדי לרמוז שהנשמה בשלשה מדרגותיה, שהם נפש רוח נשמה, כולם הם חלק וניצוץ מאור אלקים, וזה נרמז בלשון נר אלקים, כי 'נר' נוטריקון 'נפש רוח' ור"ל הנפש והרוח והנשמה שהם ג' מדריגות בנשמה, הם כולם ניצוצות קדושות מאור אלקים, והיינו 'נר ה' נשמת אדם'.
אוסיף עוד להביא מהגהה שהמחבר כתב שם על הקטע הראשון:
אתה המעיין אל תתמה על ענין זה שהרי גדול מזו כתב מורי ורבי ר' משה קורדיווארו בפרדס הקודש שלו בשער היכלות שער כ"ד פרק י"ג וז"ל וענין האבות מעלה גדולה מהם שאינם איברים אבל הם כל עצם האלהות המתפשט אל התחתונים ע"כ, הנה הוא כותב בפירוש כי האבות הם עצם אלהות, ודבריו שם ודברינו אלה פה יובנו לך היטב בשער נפש רוח נשמה' כשתגיע לשם אך נבקש מאת פני  המעיין שיעיין בזה הספר על סדר שעריו ופרקיו, כי כל שער ושער וכל פרק ופרק הוא מפתח ומבוא וביאור לשער ולפרק הבא אחריו, על כן לא יהרוס במחשבתו לקפוץ לעיין בתחלה באמצע הספר, כי לא יהיה לו תועלת אבל כשיעיין על הסדר שאמרנו אז יתגלו לו שערי אורה בלי יגיעת השכל אך אמנם בתחילת המחשבה ובמושכל ראשון ישכיל ויבין עד כאן הגה"ה ^

בספרי החסידות המושג חלק אלו' ממעל ממש, חוזר ונשנה אין ספור פעמים.
ולשון התניא בליקוטי אמרים פ"ב:
"ונפש השנית בישראל היא חלק אלוה ממעל ממש כמ"ש ויפח באפיו נשמת חיים, ואתה נפחת בי, וכמ"ש בזוהר מאן דנפח מתוכיה נפח, פי' מתוכיותו ומפנימיותו, שתוכיות ופנימיות החיות שבאדם מוציא בנפיחתו בכח"

קצת ביאור במושג הקבלי, בצורה שאפשר לתפוס את המכוון בלי לטעות ח"ו בהגשמה, אפשר לראות בספר תע"ס של בעה"ס.
ודאי שאין הכוונה בפשוטו ממש - חלילה. וא"צ לפנים


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 442 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי כלפי ליא » 10 פברואר 2020, 20:11

ודאי שאותם גדולי עולם כהרמ"ק וסיעתו סברו שהכוונה כפשוטו ממש [כלומר ממש, כלומר ממש שבממש].
וכל הכבוד לך שאתה חולק עליהם בצורה ברורה וחדה כ"כ.

וזה שברור שזה לא כפשוטו ממש, זה בגלל שבפשוטו ממש לית מחשבה תפיסא ביה כלל, וממילא מה שייך לדבר כפשוטו ממש על נר מתוך שלהבת בדבר שהוא כמובן לא כפשוטו ממש כי הרי זה אצילות ואין סוף ממש. אבל עד כמה שמובן ומותר לדבר במושגים של אלקות, זה כפשוטו ממש ממש ממש, כמובן לשיטתם. אם כי מן ההכרח לציין, שגם אצל המקובלים התפיסה הזו מחודשת מאוד, ולא נתקבלה אצל רבים מהם.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2656
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 411 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי שאר לעמו » 10 פברואר 2020, 20:16

אז זהו, היות והדגשת שלית מחשבא תפיסא ביה כלל, אז המושגים שלהם ב'ממש' שונים מהשפה שלנו, וכמו שכתבו לעיל.
ובדיוק זה בא האשכול הזה להדגיש, גם כלפי אותם ספרים שכתבו מה שכתבו.


פותח הנושא
איש קטן
משתמש ותיק
הודעות: 238
הצטרף: 07 פברואר 2020, 03:31
נתן תודה: 59 פעמים
קיבל תודה: 42 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי איש קטן » 10 פברואר 2020, 20:21

מחילה מכבודו אבל זה לא כוונת הרמ'ק
לא כפשוטו ולא כפשוטו ממש בכל סיפרי המקובלים מבואר שהנשמה נחצבה מתחת כיסא הכבוד (לא מתימר להבין את זה) אבל הכוונה בזה שהיא מעולם הבריאה עולם הנפרדים כלומר לא אלוקות חלילה

ומה שנאמר שורשה מעולם האצילות ומן דנפח מידילה נפח הכוונה שיש בה דמיון לבורא עד כמה שאפשר והיא קרובה אליו
יותר מכל שאר הנבראים גם מלאכים וכו..

כל דיברי המקובלים נאמרו בצורה של משל ושום דבר לא כפשוטו זה בדיוק העניין שרציתי להדגיש בנושא הזה

עוד דבר לכל מי שמתעקש גם אם אני טועה בדברים
לא קרה כלום
מנגד אדם שאומר שהנשמה היא חלק אלוה כפשוטו אם הוא טועה הוא כופר בעיקר ח'ו

בפרט שמבואר בלשם בנפש החיים מפורש כמו שכתבנו
ובשאר הספרים הדברים לא כפשוטם וסובלים כמה פירושים

הכל כמובן באהבה ולידיעת האמת
לא חלילה לפגוע באף אחד
תבורכו


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 442 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי כלפי ליא » 10 פברואר 2020, 20:30

לא. זה בדיוק מה שהם באו להדגיש, שהנשמה של ישראל היא אלוקית ממש, כי זה חלק אלו' ממעל. ולא שהיא החלק ששייך לאלוקים, אלא היא חלק נאצל מאלוקות. כדי להבין מה שייך לדבר על אלוקות חלק נאצל, צריך ללמוד עוד קצת, ואכ"מ. אבל הם מדגישים שזה בדיוק לא כמו שפותח האשכול רצה לומר אלא חלק ממש, כמו שמגדיר השפע טל, וכמו שהתניא מסביר אתה נפחתה בי, חלק מתוכיותו ועצמיותו.

אגב, ניסוח מעניין בנושא של בעל ספר הברית, שלא היה מהחסידים, ושהחת"ס העריץ את חיבורו עד מאוד:
"ונפשי יודעת מאד שאיננו ככה , אבל הדבר בהיפך, והכל ברא לכבודו של האדם, כי הכי נכבד הוא מכל גרם שמיימי מפעת הנשמה אשר באפו לנפש חיה טהורה היא, מכל כוכבי בוקר, וממקום קדוש באה לשכון בערפל הגוף, אשר גם הגוף בצלם אלהים קדושים הוא והיה הוא ותמונתו יהיה קודש, ומפאת נשמתו אשר היא חלק אלוה ממעל ממש כאשר האר"י ז"ל ימתיק סוד על זה פסוק כי חלק ה' עמו (במבוא שערים ש"ה פ"ז ח"א)"

אם כי אצלו אין הכוונה ממש כמו שזה אצל הרמ"ק ובעל התניא וההולכים בשיטתם, אלא יותר להדגיש שזה מעולם האצילות הרוחני למעלה מכל העולמות הנבראים האחרים. רק רציתי לציין את ההבדל שהוא מבדיל בין חלק אלוק ממעל, לבין בצלם אלוקים, שהם שני דרגות שונות לחלוטין, ודלא כמו שכתבו לעיל כמה שידיעתם אינה מספקת לעניינים אלו.


כלפי ליא
משתמש ותיק
הודעות: 1443
הצטרף: 22 ינואר 2017, 19:40
נתן תודה: 142 פעמים
קיבל תודה: 442 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי כלפי ליא » 10 פברואר 2020, 20:32

איש קטן כתב:
10 פברואר 2020, 20:21
מחילה מכבודו אבל זה לא כוונת הרמ'ק
לא כפשוטו ולא כפשוטו ממש בכל סיפרי המקובלים מבואר שהנשמה נחצבה מתחת כיסא הכבוד (לא מתימר להבין את זה) אבל הכוונה בזה שהיא מעולם הבריאה עולם הנפרדים כלומר לא אלוקות חלילה

ומה שנאמר שורשה מעולם האצילות ומן דנפח מידילה נפח הכוונה שיש בה דמיון לבורא עד כמה שאפשר והיא קרובה אליו
יותר מכל שאר הנבראים גם מלאכים וכו..

כל דיברי המקובלים נאמרו בצורה של משל ושום דבר לא כפשוטו זה בדיוק העניין שרציתי להדגיש בנושא הזה

עוד דבר לכל מי שמתעקש גם אם אני טועה בדברים
לא קרה כלום
מנגד אדם שאומר שהנשמה היא חלק אלוה כפשוטו אם הוא טועה הוא כופר בעיקר ח'ו

בפרט שמבואר בלשם בנפש החיים מפורש כמו שכתבנו
ובשאר הספרים הדברים לא כפשוטם וסובלים כמה פירושים

הכל כמובן באהבה ולידיעת האמת
לא חלילה לפגוע באף אחד
תבורכו

הכל בסדר.
אבל זה לא מה שהרמ"ק אומר שהאבות זה אלוקות ממש, ולא זה מה שהשפע טל אומר בהרחבה, וזה בוודאות לא מה שאומר בעל התניא.
זה שיש אחרים שאומרים אחרת, זה ברור.
ואין כאן שום חשש של כפירה בעיקר למי שלומד את הדברים בצורה מסודרת מספרים וסופרים. וזה בוודאי מהדברים שאסור לדרשם ברה"ר, אבל רק באתי לומר שההודעה הנחרצת של פתיחת האשכול כאן, אינה מוסכמת כלל ועיקר.


שאר לעמו
משתמש ותיק
הודעות: 2656
הצטרף: 05 נובמבר 2017, 08:55
נתן תודה: 411 פעמים
קיבל תודה: 797 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: טעות בהבנה

שליחה על ידי שאר לעמו » 10 פברואר 2020, 20:37

פותח האשכול כתב דברים פשוטים של יסוד האמונה. וגם כבודו הסכים עמם.
הנידון איך להגדיר את מידת השייכות הנאצלת מהבורא אל ברואיו איננה נוגעת לנקודה הבסיסית שאותה רוצה להדגיש פותח האשכול.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • שאלה בהבנה פסחים סב עמוד ב'
    על ידי תורה לשמה » 09 דצמבר 2019, 00:19 » ב פסחים
    1 תגובות
    276 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    09 דצמבר 2019, 07:24
  • טעות נפוצה של אנשים: לומר "ממנו" בחולם.
    על ידי במבי » 20 ספטמבר 2019, 17:52 » ב כי תבוא
    3 תגובות
    130 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חוזר ומגיד
    22 ספטמבר 2019, 21:46
  • טעות בזמירות שבת ?
    על ידי יואל נהרי » 23 אוקטובר 2019, 21:23 » ב שבת קודש
    72 תגובות
    714 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שמעיה
    27 אוקטובר 2019, 10:02
  • טעות מגוחכת במהדורה מכובדת! על סילוף הספרים בימינו
    על ידי מכל מלמדי השכלתי » 31 אוקטובר 2019, 09:19 » ב ספרים
    14 תגובות
    363 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מכל מלמדי השכלתי
    01 נובמבר 2019, 01:05
  • טעות במחזור ליום כיפור של רינת ישראל
    על ידי HaimL » 11 נובמבר 2019, 07:36 » ב סידור התפילה
    12 תגובות
    301 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    12 נובמבר 2019, 19:21

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: במבי, ששמואל | 1 אורח