פירוש המילות בפייט קה אכסוף

מהבהב בחושך

משתמש רגיל
נעם שבת המתאחדת בסגולתך.
קדשם בקדושת השבת המתאחדת בתורתך.
לקבל נעם שבת המתאחדת בשם קדשך.
 ​
מה הכוונה בכל זה.​
ובפשטות המכוון, (ואיני מבין בזה כלל, רק פירוש המילות אני מבקש). לתפארת. [דרגה דתורה, וזה הכוונה ג"כ בשם קדשך]. היינו המתאחדת עם שבת-מלכות.​
ולפ"ז הכוונה ששבת מתאחדת בתורתך. ולא ע"י. וזה הפירוש הפשוט יותר.​
 ​
ועדיין לא הבנתי מה הכוונה המתאחדת בסגולתך.​
או אם יש למישהו פירוש אחר להציע בכ"ז.​
 ​
ג"כ אם הפירוש כמו שכתבתי, אם יש טעם בשינוי הכינוי ממקום למקום.​
 

HaimL

משתמש ותיק
מהבהב בחושך אמר:
נעם שבת המתאחדת בסגולתך.
קדשם בקדושת השבת המתאחדת בתורתך.
לקבל נעם שבת המתאחדת בשם קדשך.
 ​
מה הכוונה בכל זה.​
ובפשטות המכוון, (ואיני מבין בזה כלל, רק פירוש המילות אני מבקש). לתפארת. [דרגה דתורה, וזה הכוונה ג"כ בשם קדשך]. היינו המתאחדת עם שבת-מלכות.​
ולפ"ז הכוונה ששבת מתאחדת בתורתך. ולא ע"י. וזה הפירוש הפשוט יותר.​
 ​
ועדיין לא הבנתי מה הכוונה המתאחדת בסגולתך.​
או אם יש למישהו פירוש אחר להציע בכ"ז.​
 ​
ג"כ אם הפירוש כמו שכתבתי, אם יש טעם בשינוי הכינוי ממקום למקום.​
כנראה הכוונה, המתאחדת עם עם ישראל, ע"ש הפסוק 

וְעַתָּ֗ה אִם־שָׁמ֤וֹעַ תִּשְׁמְעוּ֙ בְּקֹלִ֔י וּשְׁמַרְתֶּ֖ם אֶת־בְּרִיתִ֑י וִהְיִ֨יתֶם לִ֤י סְגֻלָּה֙ מִכׇּל־הָ֣עַמִּ֔ים כִּי־לִ֖י כׇּל־הָאָֽרֶץ׃

וכנראה, ג' הלשונות מכוונים למאמר הזוה"ק הידוע תלת קשרין מתקשראן ישראל באורייתא ואורייתא בקוב"ה
 
 

מהבהב בחושך

משתמש רגיל
פותח הנושא
יישר כח.

ועוררתני לחשוב, שמא שייך למאמר חז"ל, כנסת ישראל יהיה בן זוגך.
 

מחשב

משתמש רגיל
מהבהב בחושך אמר:
יישר כח.

ועוררתני לחשוב, שמא שייך למאמר חז"ל, כנסת ישראל יהיה בן זוגך.

כן פירש בס' עטרת שלום להה"ק ר' שלום מקודינוב זי"ע, נכד מחבר הזמר.

ועל המתאחדת בשם קדשך פי' ע"פ הזוהר הק' "שבת שמא דקודשא בריך הוא".
 
 

מהבהב בחושך

משתמש רגיל
פותח הנושא
מחשב אמר:
ועל המתאחדת בשם קדשך פי' ע"פ הזוהר הק' "שבת שמא דקודשא בריך הוא".
אשמח אם תפרש דבריו. כי לדבריו נמצא ששבת היא שם קדשך, ולא כפשטות המאמר, ששבת 'מתאחדת' בשם קדשך.
 

מחשב

משתמש רגיל
מהבהב בחושך אמר:
מחשב אמר:
ועל המתאחדת בשם קדשך פי' ע"פ הזוהר הק' "שבת שמא דקודשא בריך הוא".
אשמח אם תפרש דבריו. כי לדבריו נמצא ששבת היא שם קדשך, ולא כפשטות המאמר, ששבת 'מתאחדת' בשם קדשך.

וז"ל: "שין רומז ליה"ו שבשם, ו'בת' לה' אחרונה שבשם". אולי, כיון שמתייחד בשם הוי' נרמז השם בשמה.

עכשיו מצאתי בתנא דבי אליהו פרק כו שקדושת הקב"ה וקדושת שבת וקדושת ישראל, שלשתן חשובות כאחד.

ודרך אגב יש לציין שאצל 'סגולתך' ו'שם קדשך' כתב 'נועם שבת', ואצל תורתך כתב 'קדושת השבת'.
 

מהבהב בחושך

משתמש רגיל
פותח הנושא
מחשב אמר:
ודרך אגב יש לציין שאצל 'סגולתך' ו'שם קדשך' כתב 'נועם שבת', ואצל תורתך כתב 'קדושת השבת'.
להבנתי, ה'מתאחדת' לעולם קאי אשבת.
צודק אתה, שבכל מקום בהקשר אחר, של קבלת נעם שבת או קדושת השבת.
 

עמנואל

משתמש ותיק
יש להעיר כי מאמר הזוהר השגור הוא "אורייתא קב"ה וישראל חד הם" (כביכול), הא שבת שבת מילתא אחריתא היא (וגם "כביכול" אינה אחד עם ישראל והתורה).
 

רב פפא

משתמש רגיל
עמנואל אמר:
יש להעיר כי מאמר הזוהר השגור הוא "אורייתא קב"ה וישראל חד הם" (כביכול), הא שבת שבת מילתא אחריתא היא (וגם "כביכול" אינה אחד עם ישראל והתורה).
כנראה שמשום כן כתב הפייטן "מתאחדת" ולא "מאוחדת"
 
 
חלק עליון תַחתִית