אין חכם כבעל ניסיון

חוזר בתשובה

משתמש ותיק
מחיפוש מצאתי את זה במהר"ל ספר נתיבות עולם, נתיב השלום פרק ג'.

"ת"ר ג' דברים צוה אחיתופל את בניו אל תהיו במחלוקת ואל תמרדו במלכות בית דוד ויום טוב של עצרת ברור זרעו חטים. פי' כאשר יום טוב עצרת ברור זרעו חטים כי אז בודאי מצליחין החטים. ויש לשאול מה ענין אלו דברים שצוה עליהם ביותר. ונראה מפני כי ראה אחיתופל שהיה בקושרים ובמחלוקת שהיה לו ומה שמגיע אליו מן המחלוקת, ואין דבר גדול מזה שהיה מגיע לו דבר מגונה כמו זה שהיה חונק עצמו ולפיכך היה מזהיר על המחלוקת. ובודאי אל אחיתופל היה ראוי להזהיר על המחלוקת יותר מן האחרים כאשר אין חכם גדול יותר מבעל נסיון"
 

מכל מלמדי השכלתי

משתמש ותיק
בעניין מאמרים ופתגמים ומקורותיהם. באופן כללי.

ישנם ספרים בשם מכלול מאמרים ופתגמים (הוצאת מוסד הרב קוק) שיצאו לפני הרבה שנים.

בקובץ בית אהרון וישראל (שבט אדר תש"פ) מציינים לשלושה מאמרים בקבצים תורניים שאספו את המאמרים והפתגמים שנשמטו מהספר.

ושם גם מציינים לעוד מאמרים ופתגמים שנשמטו בכל הנ"ל
 

יואל נהרי

משתמש ותיק
אין למשפט הזה מקור בחז"ל, אבל זו המשמעות הפשוטה של הפסוק "בישישים חכמה - ואורך ימים תבונה" (איוב יב,יב).
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
מופיע כבר בעקידת יצחק, שער יד (כ-100 שנה לפני המהר"ל):

"כמו שכתב אלו הענינים החכם בספר האותות, ואין חכם כבעל הנסיון, ואני כאחד מהם ראיתי אותה על כרחי פעמים רבות"
 

שמעיה

משתמש ותיק
שלומי טויסיג אמר:
מה המקור למאמר "אין חכם כבעל ניסיון".

אין צריך מקור, הרי מי שהוא בעל ניסיון, יודע דבר חכמה זו מניסיונו. והדא הוא דכתיב: אין חכם כבעל הניסיון (שם, שם)
 

רב פפא

משתמש רגיל
שלומי טויסיג אמר:
מה המקור למאמר "אין חכם כבעל ניסיון
סתירת זקנים בנין - לכאורה אותו רעיון
וכמו שאמר הרב שמעיה המציאות היא המקור הכי חזק.
 
חלק עליון תַחתִית