מופתים!!!

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
מאיפוה באה המילה 'מופתים' - שזה מלומד בניסים, וחוץ מזה מאז התנאים ועד היום גדולי ישראל חוללו ניסים ומופתים
איך אפשר לדעת אם זה באמת מופת אמיתי מהקדושה.
 

יאיר

משתמש ותיק
שמות ז ג "וַאֲנִי אַקְשֶׁה אֶת לֵב פַּרְעֹה וְהִרְבֵּיתִי אֶת אֹתֹתַי וְאֶת מוֹפְתַי בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם"
ז ט "כִּי יְדַבֵּר אֲלֵכֶם פַּרְעֹה לֵאמֹר תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת וְאָמַרְתָּ אֶל אַהֲרֹן קַח אֶת מַטְּךָ וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי פַרְעֹה יְהִי לְתַנִּין"

אין דרך פשוטה לדעת אם זה מהקדושה או לאו אא"כ מדובר בת"ח גדול שגדו"י מעידים עליו
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
שלומי טויסיג אמר:
מאיפה באה המילה 'מופתים'..
איך אפשר לדעת אם זה באמת מופת אמיתי מהקדושה.
"כי יקום בקרבך נביא או חולם חלום ונתן אליך אות או מופת"מכאן המקור למילה.
ומכאן מוכח שלא ניתן לדעת אם הוא נביא אמת ע"פ מופתיו בלבד.
וברמב"ם ריש פ"י מיסוה"ת כתב שאין זיהוי נביא תלוי בשינוי הטבע (מופת), אלא בידיעת העתיד.
ולכאורה גם לשון הפסוק "מופת" היינו ידיעת העתיד, שכן ממשיך הפסוק "ובא האות והמופת".
 

רז בן ציון

משתמש רגיל
שלומי טויסיג אמר:
מאיפה באה המילה 'מופתים'..
איך אפשר לדעת אם זה באמת מופת אמיתי מהקדושה.




"כי יקום בקרבך נביא או חולם חלום ונתן אליך אות או מופת" מכאן המקור למילה. 
ומכאן מוכח שלא ניתן לדעת אם הוא נביא אמת ע"פ מופתיו בלבד.
וברמב"ם ריש פ"י מיסוה"ת כתב שאין זיהוי נביא תלוי בשינוי הטבע (מופת), אלא בידיעת העתיד.
ולכאורה גם לשון הפסוק "מופת" היינו ידיעת העתיד, שכן ממשיך הפסוק "ובא האות והמופת".
 

חזק וברוך

משתמש ותיק
המשמעות הפשוטה של 'מופת' אינה נס, אלא הוכחה או סימן וכדו'.
אלא שכאשר רוצים להוכיח על כוחות מיוחדים עושים זאת בדרך על-טבעית, ומשם הושאלה המילה בלשוננו לנס. [וגם בזמננו המשמעות אינה מוחלטת והמילה משמשת לשני המשמעויות, בעיקר בסיפרות].
לְעֵינֵיהֶם עַל כָּתֵף תִּשָּׂא בָּעֲלָטָה תוֹצִיא פָּנֶיךָ תְכַסֶּה וְלֹא תִרְאֶה אֶת הָאָרֶץ כִּי מוֹפֵת נְתַתִּיךָ לְבֵית יִשְׂרָאֵל:
שְׁמַע נָא יְהוֹשֻׁעַ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל אַתָּה וְרֵעֶיךָ הַיֹּשְׁבִים לְפָנֶיךָ כִּי אַנְשֵׁי מוֹפֵת הֵמָּה כִּי הִנְנִי מֵבִיא אֶת עַבְדִּי צֶמַח:
וְהָיוּ בְךָ לְאוֹת וּלְמוֹפֵת וּבְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם:
וְנָתַן בַּיּוֹם הַהוּא מוֹפֵת לֵאמֹר זֶה הַמּוֹפֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' הִנֵּה הַמִּזְבֵּחַ נִקְרָע וְנִשְׁפַּךְ הַדֶּשֶׁן אֲשֶׁר עָלָיו:
וַיֹּאמֶר ה' כַּאֲשֶׁר הָלַךְ עַבְדִּי יְשַׁעְיָהוּ עָרוֹם וְיָחֵף שָׁלֹשׁ שָׁנִים אוֹת וּמוֹפֵת עַל מִצְרַיִם וְעַל כּוּשׁ:
 

משבט הכהונא

משתמש ותיק
עיין בספורנו על התורה הפסוק ותצחק שרה בקרבה ותצחק שרהי שחשבה שהיה דבר המלאך ברכת נביא בלבד כענין אלישע לא נבואה ושליחות האל ית'. וחשבה שלא יושג זה בזקנים בברכת שום נביא כי אמנם להשיב הבחרו' אחר הזקנה הרי הוא כתחיית המתים שלא תהיה זולתי במצות האל פרטית או בתפלה משגת חן מאתו:
היינו שהטענה היתה שלא היתה מאמינה בברכה
ועיין בגמ' מו"ק טז אי קאמר א"ר אבהו ה"ק אמר אלהי ישראל לי דבר צור ישראל אני מושל באדם מי מושל בי צדיק שאני גוזר גזרה ומבטלה
ועיין מד"ר דברים י זש"ה (ש"ב כג, ג): "אָמַר אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל לִי דִּבֶּר צוּר יִשְׂרָאֵל מוֹשֵׁל בָּאָדָם". ומהו "צַדִּיק מוֹשֵׁל יִרְאַת אֱלֹהִים" הצדיקים מושלים כביכול שהקדוש ב"ה מושל כיצד כל מה שהקב"ה עושה הצדיקים עושין כיצד?
הקב"ה פוקד עקרות ואלישע פקד את השונמית מנין שנאמר (מ"ב ד, טז): "למועד הזה כעת חיה את חובקת בן".
הקב"ה מחיה מתים ואלישע החיה את בנה של שונמית.
הקב"ה קורע ימים ואליהו ואלישע קרעו ימים מנין שנאמר (שם ב, יד) "ואף הוא ויכה את המים ויחצו הנה והנה".
הקב"ה מרפא בלא רטיה ואלישע ריפא את נעמן שלא ברטיה.
הקב"ה ממתיק את המרים ואלישע המתיק את המרים שכך כתיב (שם, כ) "ויאמר קחו לי צלוחית חדשה וגו'" וכתיב (שם, כב) "(וירפאו) [וַיֵּרָפוּ] הַמַּיִם".
הקב"ה עוצר גשמים ואליהו עצר את הגשמים שנאמר (שם א יז, א) "חי ה' (צבאות) אם יהיה השנים האלה טל ומטר וגו'".
הקב"ה מוריד את הגשמים ושמואל הוריד את הגשמים שנאמר (ש"א יב, יז): "הלא קציר חטים היום אקרא אל ה' וגו'".
הקב"ה מוריד האש ואליהו הוריד את האש שנאמר (מ"א יח, לח): "ותפל אש ה' ותאכל את העולה":
עכ"פ צריך לדעת שהרב הולך בדרך השי"ת כך נדע שהוא מצד הקדושה אבל ודאי צריכים אנו להאמין שבכח הצדיקים לשנות סדרי הטבע ולא משנה כלל עם עם המעשה היה בדיוק כך או לא דודאי שהיה יכול להיות
 

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
פותח הנושא
אמר ליה רב פפא לאביי: מאי שנא ראשונים דאתרחיש להו ניסא, ומאי שנא אנן דלא מתרחיש לן ניסא? (ברכות כ ע"א)
 

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
פותח הנושא
בְּאוֹתוֹת וּבְמוֹפְתִים בְּאַדְמַת בְּנֵי חָם. הַמַּכֶּה בְעֶבְרָתו כָּל בְּכוֹרֵי מִצְרָיִם, וַיּוֹצִיא אֶת עַמּוֹ יִשְׂרָאֵל מִתּוֹכָם לְחֵרוּת עוֹלָם, הַמַּעֲבִיר בָּנָיו בֵּין גִּזְרֵי יַם סוּף, וְאֶת רוֹדְפֵיהֶם וְאֶת שׂונְאֵיהֶם בִּתְהוֹמוֹת טִבַּע. (תפילת ערבית).
 

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
פותח הנושא
מופתים - "באדמת בני חם"

אצל חסידים הייתה שגורה האמרה: "אותות ומופתים באדמת בני חם". "בני חם" זקוקים לאותות ומופתים, אבל לא בני-ישראל; אצלם אין המופתים תופסים מקום חשוב.
 

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
פותח הנושא
שניאור אמר:
יושב אוהלים אמר:
עיין בדברים נפלאים שכתב מרן רשכבה"ג הגאון והבקיא הגדול הרב המכלול שליט"א בענין זה.

תודה על ההפניה, אבל הוא לא רשכבה"ג, כבר תפסנו אותו בעבר במכה טעויות, התואר הזה שמור להרב גוגל...
מי זה הרב גוגל?
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
שלומי טויסיג אמר:
מופתים - "באדמת בני חם"

אצל חסידים הייתה שגורה האמרה: "אותות ומופתים באדמת בני חם". "בני חם" זקוקים לאותות ומופתים, אבל לא בני-ישראל; אצלם אין המופתים תופסים מקום חשוב.

אצל המתנגדים
 

יהודי אחד

משתמש ותיק
שלומי טויסיג אמר:
שניאור אמר:
יושב אוהלים אמר:
עיין בדברים נפלאים שכתב מרן רשכבה"ג הגאון והבקיא הגדול הרב המכלול שליט"א בענין זה.

תודה על ההפניה, אבל הוא לא רשכבה"ג, כבר תפסנו אותו בעבר במכה טעויות, התואר הזה שמור להרב גוגל...
מי זה הרב גוגל?
עיין בתשובה שכתב הרב מכלול - סימן גוגל
 

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהודי אחד אמר:
שלומי טויסיג אמר:
שניאור אמר:
תודה על ההפניה, אבל הוא לא רשכבה"ג, כבר תפסנו אותו בעבר במכה טעויות, התואר הזה שמור להרב גוגל...
מי זה הרב גוגל?
עיין בתשובה שכתב הרב מכלול - סימן גוגל
הרב גוגל זה לא ר' י.ש
 

ששמואל

משתמש ותיק
שלומי טויסיג אמר:
איך אפשר לדעת אם זה באמת מופת אמיתי מהקדושה.
מקובל בשם הגר"ח וואלז'ין שמופת זה לא ראיה לבעל המופת שהוא אדם גדול אלא אם אדם שידוע שהוא גדול עשה מופת סימן שזה מגיע מהקדושה (במילים אחרות, האדם הוא סימן על המופת ואין המופת סימן על האדם).
בכך הוא מיישב את זה שמצד אחד הגאון יצא נגד בעלי מופתים ומצד שני עשה מופתים.
 

יאיר

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
שלומי טויסיג אמר:
איך אפשר לדעת אם זה באמת מופת אמיתי מהקדושה.
מקובל בשם הגר"ח וואלז'ין שמופת זה לא ראיה לבעל המופת שהוא אדם גדול אלא אם אדם שידוע שהוא גדול עשה מופת סימן שזה מגיע מהקדושה (במילים אחרות, האדם הוא סימן על המופת ואין המופת סימן על האדם).
בכך הוא מיישב את זה שמצד אחד הגאון יצא נגד בעלי מופתים ומצד שני עשה מופתים.
אני מעריץ של הגר"א אבל לא ידוע לי על מופתים שעשה. אלו מופתים עשה?
 

דער עמעס

משתמש רגיל
שלומי טויסיג אמר:
מופתים - "באדמת בני חם"

אצל חסידים הייתה שגורה האמרה: "אותות ומופתים באדמת בני חם". "בני חם" זקוקים לאותות ומופתים, אבל לא בני-ישראל; אצלם אין המופתים תופסים מקום חשוב.
ווארט ידוע של הקוצקר אבל אלו שמתיימרים להיות ממשיכי דרכו חיים מסיפורי מויפתים ועוד איך.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יאיר אמר:
ששמואל אמר:
שלומי טויסיג אמר:
איך אפשר לדעת אם זה באמת מופת אמיתי מהקדושה.
מקובל בשם הגר"ח וואלז'ין שמופת זה לא ראיה לבעל המופת שהוא אדם גדול אלא אם אדם שידוע שהוא גדול עשה מופת סימן שזה מגיע מהקדושה (במילים אחרות, האדם הוא סימן על המופת ואין המופת סימן על האדם).
בכך הוא מיישב את זה שמצד אחד הגאון יצא נגד בעלי מופתים ומצד שני עשה מופתים.
אני מעריץ של הגר"א אבל לא ידוע לי על מופתים שעשה. אלו מופתים עשה?
חלק מ-54 מופתיו

ביאור הגר"א לשו"ע
הגהותיו על הירושלמי
שנות אליהו על התוספתא
אדרת אליהו על התורה
ביאור לספר משלי
אבן שלמה
פירוש על ספר היצירה
ביאור לספרא דצניעותא
ועוד 40+ מופתים מסוגים שונים שלא פורטו כאן..
 

ששמואל

משתמש ותיק
יאיר אמר:
ששמואל אמר:
שלומי טויסיג אמר:
איך אפשר לדעת אם זה באמת מופת אמיתי מהקדושה.
מקובל בשם הגר"ח וואלז'ין שמופת זה לא ראיה לבעל המופת שהוא אדם גדול אלא אם אדם שידוע שהוא גדול עשה מופת סימן שזה מגיע מהקדושה (במילים אחרות, האדם הוא סימן על המופת ואין המופת סימן על האדם).
בכך הוא מיישב את זה שמצד אחד הגאון יצא נגד בעלי מופתים ומצד שני עשה מופתים.
אני מעריץ של הגר"א אבל לא ידוע לי על מופתים שעשה. אלו מופתים עשה?
כמעריץ של הגר"א יש לך את ספר "הגאון" ?
(לכל חברי הפורום: נא לא להיכנס לנידון האם הספר מוסמך או לא כי כולם יודעים מה כל אחד טוען)
 
 

שלומי טויסיג

משתמש ותיק
פותח הנושא
מוֹפֵת - לשון המקרא סימן חזק וברור, התרחשות שמוכיחה ענין מעל לכל ספק.
"כִּי יְדַבֵּר אֲלֵכֶם פַּרְעֹה לֵאמֹר תְּנ֥וּ לָכֶ֖ם מוֹפֵ֑ת וְאָמַרְתָּ֣ אֶֽל־אַהֲרֹן קַח אֶת מַטְּךָ וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי פַרְעֹה יְהִי לְתַנִּין" (שמות ז)
התרחשות פלאית, היוצאת מגדר הטבע.
האדמו"ר הזה עושה הרבה מופתים.
"כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת" (דברים יג)
 

יאיר

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
יאיר אמר:
ששמואל אמר:
מקובל בשם הגר"ח וואלז'ין שמופת זה לא ראיה לבעל המופת שהוא אדם גדול אלא אם אדם שידוע שהוא גדול עשה מופת סימן שזה מגיע מהקדושה (במילים אחרות, האדם הוא סימן על המופת ואין המופת סימן על האדם).
בכך הוא מיישב את זה שמצד אחד הגאון יצא נגד בעלי מופתים ומצד שני עשה מופתים.
אני מעריץ של הגר"א אבל לא ידוע לי על מופתים שעשה. אלו מופתים עשה?
כמעריץ של הגר"א יש לך את ספר "הגאון" ?
(לכל חברי הפורום: נא לא להיכנס לנידון האם הספר מוסמך או לא כי כולם יודעים מה כל אחד טוען)
עוד לא בדקתי ב'גאון' אך כעת נזכרתי במעשה תלמידו העוור שהתחתן והגר"א ערך החופה ואמר
"חז"ל אמרו "לא יקדש אשה לפני שיראנה" ומיד נפקחו עיני התלמיד!!
 
 

א אידיש קינד

משתמש ותיק
מובא בסה"ק עירין קדישין מקדוש מישראל רוזין זיע"א על הא דבשעה שנפקדה שרה אימנו נפקדו עימה הרבה עקרות, ומסביר דהענין הוא שלא יתבטל הבחירה, שאם רק אברהם ושרה היו נפקדים בצורה זו לא היה שייך שימשיכו לכפור בה', ע"כ סיבב יהיה להם מקום לטעות. וממשיך וכן מצאנו שיש צדיקים קטנים שעושים מופתים, והוא כי אין הקב"ה רוצה לבטל את הבחירה, שאם רק הצדיק הגדול יעשה מופת מיד יבואו אליו כל העולם ויתבטל הבחירה, ע"כ סיבב שגם אלה שאינם צדיקים גדולים יעש מופתים כדי שיהיה מקום לטעות.
עיי"ש עירין קדישין פר' וירא...
 

עמיקא וטמירא

משתמש ותיק
יאיר אמר:
ששמואל אמר:
שלומי טויסיג אמר:
איך אפשר לדעת אם זה באמת מופת אמיתי מהקדושה.
מקובל בשם הגר"ח וואלז'ין שמופת זה לא ראיה לבעל המופת שהוא אדם גדול אלא אם אדם שידוע שהוא גדול עשה מופת סימן שזה מגיע מהקדושה (במילים אחרות, האדם הוא סימן על המופת ואין המופת סימן על האדם).
בכך הוא מיישב את זה שמצד אחד הגאון יצא נגד בעלי מופתים ומצד שני עשה מופתים.
אני מעריץ של הגר"א אבל לא ידוע לי על מופתים שעשה. אלו מופתים עשה?
ידוע המעשה עם הגרף פוטוצקי שהתגייר ולבסוף נשרף על קידוש השם והגאון שלח לו אם רוצה הוא שיוציאו בשם והשיב לו שרצונו לקדש שם שמים ולהרג 
ואמרו עליו (איני זוכר מי) שהוא גילגול של אברהם אבינו שבא לתקן ג' שנים ראשונים שלא הכיר בבוראו 
מי שיודע מקור המעשה נא לצטט
 
 
חלק עליון תַחתִית