לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

אתה חונן דווקא על תורה


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי יעקב שלם » 20 פברואר 2020, 18:54

האם ברכת אתה חונן על בקשת חכמה היא רק על חכמת התורה או שמא גם על שאר חכמות

מעין מה שאמרו אם דעת אין הבדלה מנין

וכן הנותן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה

ת"ח שאין בו דעת  

אשמח למקורות


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי HaimL » 20 פברואר 2020, 19:01

יעקב שלם כתב:
20 פברואר 2020, 18:54
האם ברכת אתה חונן על בקשת חכמה היא רק על חכמת התורה או שמא גם על שאר חכמות

מעין מה שאמרו אם דעת אין הבדלה מנין

וכן הנותן לשכוי בינה להבחין בין יום ובין לילה

ת"ח שאין בו דעת  

אשמח למקורות
מקורות אני לא יודע. אבל בפשטות, הבדלה צריכה דעת רק בדברים המופשטים, לא בדבר שהוא טבע העולם. וכמו שמועד לשבתות ל"ה מועד לימי החול, לא בגלל שהשור יודע מקדושת השבת, אלא שהוא רואה שינוי בטבע האנשים, ולכן טבעו הבהמי מתפעל מדבר זה

רש"י
הרי הוא מועד לשבתות - לפי שהוא בטל ממלאכה וזחה דעתו עליו:

תוספות
הרי הוא מועד לשבתות. מפרש בירושלמי לפי שראה אותם במלבושים נאים אחרים וחשובים בעיניו נכרים ואינו מכירם:


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1398
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי במבי » 20 פברואר 2020, 19:24

בתחילת משלי כתוב - לָדַ֣עַת חָכְמָ֣ה וּמוּסָ֑ר לְ֝הָבִ֗ין אִמְרֵ֥י בִינָֽה׃

וכותב שם רש"י : המשלים האלו אמר להודיע לבריות ( חכמה ומוסר ) שיהיו עמלים בתורה שהיא חכמה ומוסר ובינה :


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 פברואר 2020, 22:14

מבקשים - 'חננו מאיתך', דהיינו מהדעה שאצלך.

כך זה בכל שמו"ע, לא סתם בקשות, אלא רצון להתחבר לעולם דרך הגישה האלוקית, המתאימה לנו בתור יהודים.
בשל כך, זקוקים להקדים לכל תפילה - 'אל' אברהם יצחק ויעקב'.
זה המשמעות העמוקה של 'עומד לפני המלך' שיש בשמו"ע.


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי יעקב שלם » 20 פברואר 2020, 23:41

במבי כתב:
20 פברואר 2020, 19:24
שיהיו עמלים בתורה שהיא חכמה ומוסר ובינה :


ברור שהתורה היא חכמה
וברור שמבקשים עליה באתה חונן

השאלה שנשאלה היא האם זה המקום לבקש גם על חכמת הרפואה וכדו'


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי יעקב שלם » 20 פברואר 2020, 23:43

ספר וסופר כתב:
20 פברואר 2020, 22:14
מבקשים - 'חננו מאיתך', דהיינו מהדעה שאצלך.

כנראה הדברים קשורים למה שכבודו כתב באשכול על חלק אלוק ממעל
ואני בער ולא אבין בעמקות דבריו

חכמת הרפואה היא גם מאיתו יתברך

האם גם עליה מבקשים באתה חונן?


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי ספר וסופר » 20 פברואר 2020, 23:47

חכמת הרפואה לא נחשבת 'חכמה שאצלו', אלא כמו כל בריאה שה' ברא הוא ברא גם חכמה, ובכללה כל החכמות.

חכמת התורה [ואף בה יש דרגות שונות כידוע] היא כביכול 'חכמתו', חכמה שמיוחסת אליו ישירות, וכמו שהביא הנפש החיים משל מחז"ל על הבן שבא מבית הספר ומבקש מאביו לאכול, ואביו נותן לו, ואז הבן ממאן, ומבקש - איני רוצה לאכול אלא ממה שאתה נותן בתוך פיך, [כנראה מקובל לתת לאבא מנות יותר משובחות], כך היא בקשת חננו מאיתך.

מאיתך - ממה שאיתך.


משבט הכהונא
הודעות: 138
הצטרף: 06 ספטמבר 2019, 00:26
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 33 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי משבט הכהונא » 20 פברואר 2020, 23:54

לשון המשנה ברורה
ולכן צריך לכוין בה כראוי שזה עיקר השאלה שצריך האדם לשאול מאת הבורא ית׳ שיתן לו שכל ודעת ישר למאוס ברע ולבחור בטוב
המהרש"א ברכות לג
גדולה דעה כו׳. מבואר כי הדעת היא המדה העליונה שבג׳ מדות שהם חכמה ובינה ודעת כפירש״י בחומש פרשת כי תשא ע״ש והיא רוה״ק ואמר שהיא נתונה בין שתי אותיות ולא בין שתי תיבות השם לפי שאותיות השם אינן כמו תיבה אחרת המחוברות באותיות מורה על דבר מה אבל מי שיודע לצרף צרופי שמותיו יתברך ב״ה הוא הדעת ורוה״ק בעצמו וכו' עיי"ש


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי יעקב שלם » 20 פברואר 2020, 23:57

משבט הכהונא כתב:
20 פברואר 2020, 23:54
למאוס ברע ולבחור בטוב

משמע לא דווקא תורה
אלא כל הנושא של דביקות בקב"ה


מ אלישע
הודעות: 25
הצטרף: 05 פברואר 2020, 15:11
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי מ אלישע » 21 פברואר 2020, 01:19

תודה לכותבים,
אני חשבתי שכאן מתפללים לדעת איך להתפלל,
( ובפרט באתה קדוש, וקדושים בכל יום יהללוך סלה, בכלליות מדובר בשבח הגדול ביותר,
אבל בפרטיות איני מבין הפשט כאן, ולען אני מוכרח להתפלל באתה חונן, להבין התפילה,)
ובהשיבנו אבינו לתורתך מבקשים תורה.


אורח
הודעות: 3
הצטרף: 21 פברואר 2020, 11:12
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי אורח » 21 פברואר 2020, 11:18

עיין דברי חמודות על הרא"ש ברכות פרק ה אות מג


שלומי טויסיג
משתמש ותיק
הודעות: 337
הצטרף: 16 ינואר 2020, 22:08
נתן תודה: 62 פעמים
קיבל תודה: 63 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי שלומי טויסיג » 21 פברואר 2020, 11:32

הארה בברכת חונן הדעת
הנה עניינה של ברכה זו הנו כידוע בקשה על ה'דעת', ולכאורה בזה אינה שונה מכל ברכת בקשה אחרת, כמו 'סלח לנו', 'רפאינו' 'ברך עלינו' וכו', והנה אם נתבונן בנוסח כל ברכות הבקשה האחרות הרי שנמצא כי כולם ללא יוצא מן הכלל פותחות בעניין הבקשה עצמה ללא כל הקדמה אודות טיבו של האלוקים, רפאינו ה' ונרפא, ברך עלינו וכו', אך הנה בברכת 'אתה חונן' אין הברכה פותחת ב'חננו ה' בחכמה וכו', ומשום מה ראו לנכון מחברי התפילה לבוא בהקדמה קודם הבקשה, 'אתה חונן לאדם דעת וכו' חננו מאיתך וכו', והתהייה ברורה אודות כך.

הדבר העולה הוא כי ישנו הבדל גדול ועצום בין כל ההשפעות שעליהן מתפלל האדם, להשפעת ה'דעת', כי כל ההשפעות הרי הן השפעות שמשפיע הא-ל כביכול מחוצה לו, ואין אין מאפיינות פוזיטיבית את טיבו של הא-ל, הא-לוהים אינו 'רופא חולים' או 'מברך השנים' וכו' וכו' אלא הוא 'משפיע' השפעה שאנו מזהים כ'רפואה' 'ברכת השנים' וכו', כך שהשפעות אלו אינם קיימות אלא מתוך עולם התארים המוגבל של האדם. ההשפעה היחדיה שהיא בבחינת 'מאי דנפח מדיליה נפח' והרי היא השפעה מיניה וביה, זוהי השפעת ה'דעת' שבה ה'יודע המדע והידוע' מאוחדים באיחוד נפלא שאין למעלה הימנו, ולכך מקדימה הברכה ב'אתה חונן וכו' חננו מאיתך וכו', כי השפעה זו היא היא הדבקות במציאות האלוהות בעצמה, והיא המאפיין הגדול והנפלא של מציאות הא-ל באופן שבו מזדקק אליה האדם בדעתו.
ואם כן זה לאו דווקא על התורה וכנ"ל


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 204
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי מלך שבא » 21 פברואר 2020, 11:38

השאלה לא מובנת, בודאי שעיקר השימוש שלנו בדעה בינה והשכל הוא לחכמת התורה, אבל ברור שגם לשאר צרכינו. וכי ייתכן שאדם מבקש מהקב"ה על בריאות גופו [רפאנו] ועל תבואת שדהו [ברך עלינו], ולא יבקש מלפניו על שכל טוב הנצרך להנהגת החיים ולחכמות העולם?
כל הספק נגרם משיבוש הבנת התפילה רק כדברים נשגבים [ומפוקפקים], כגון זה
ספר וסופר כתב:
20 פברואר 2020, 22:14
כך זה בכל שמו"ע, לא סתם בקשות, אלא רצון להתחבר לעולם דרך הגישה האלוקית, המתאימה לנו בתור יהודים.
בשל כך, זקוקים להקדים לכל תפילה - 'אל' אברהם יצחק ויעקב'.
זה המשמעות העמוקה של 'עומד לפני המלך' שיש בשמו"ע.
ולפעמים שוכחים את הרובד הבסיסי והעיקרי, לעמוד לפני אבינו מלכינו ולבקש מלפניו את צרכינו כבן מאביו ועבד ממלכו.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי ספר וסופר » 21 פברואר 2020, 12:25

כבוד הרב @מלך שבא הנכבד

לידיעתך, מבחינה סטטיסטית, יש יותר ששוכחים שאנחנו יהודים בני אברהם יצחק ויעקב, ולא רק בעלי חיים, אשר בהם נאמר 'הכפירים שואגים לטרף לבקש מאל אוכלם'. חשבת פעם למה האריה יכול לשאוג ביער, והגוי בלבו, ואני צריך לעמוד לפני ממ"ה, בלי תנועה, ובעינים עצומות, להקדים קורבנות, פסוקי דזמרה, ברכות קריאת שמע, הסמכת גאולה לתפילה - וכו' וכו' - ואם לא כיוונתי באבות לא יצאתי ידי חובת בקשת 'פרנסה ורפואה'??????

בשביל לבקש פרנסה יש תפילות מהחיד"א, וכן אתה יכול לקרוא תהלים.

עכ"פ אני מעדיף להיות מאותם מועטים שזוכרים שאנחנו גם יהודים, ולנסות להבין מה רוצים ממני בתור אחד שכזה.


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי ספר וסופר » 21 פברואר 2020, 13:22

אגב, אני לכשעצמי לא כיוונתי את דברי על תורה, רק הרב פותח האשכול לקח את זה לשם וזרמתי איתו בהודעתי השניה [דעה וחכמה הם שני דברים שונים מבחינתי].

אני דיברתי על עצם העמידה לפני המלך ועל מה שמבקשים ממנו בשעה זו, ורצוני לומר, שכל שפע הבא מאיתו יתברך הן בדעת הן ברפואה והן בפרנסה - אם הוא בא על ידי התפילה הוא נושא בתוכו את גילוי הנותן, כלומר שניכר על השפע הזה שהוא בא ממנו.

רק שבענין 'דעת', קשה לומר שיש צורה כזאת בדעה סתם שלא קשורה לתורה, אבל אולי כן [וכענין - 'חכמת אלוקים בקרבו לעשות משפט' (וזה כמובן לא היה 'דין תורה' כפשוטו)].


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1398
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי במבי » 21 פברואר 2020, 13:25

מ אלישע כתב:
21 פברואר 2020, 01:19

אבל בפרטיות איני מבין הפשט כאן, ולען אני מוכרח להתפלל באתה חונן, להבין התפילה,)
ובהשיבנו אבינו לתורתך מבקשים תורה.

רש"י כותב - אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת (ע"ז ח.)


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 204
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי מלך שבא » 21 פברואר 2020, 13:28

ספר וסופר כתב:
21 פברואר 2020, 12:25
כבוד הרב @מלך שבא הנכבד

לידיעתך, מבחינה סטטיסטית, יש יותר ששוכחים שאנחנו יהודים בני אברהם יצחק ויעקב, ולא רק בעלי חיים, אשר בהם נאמר 'הכפירים שואגים לטרף לבקש מאל אוכלם'. חשבת פעם למה האריה יכול לשאוג ביער, והגוי בלבו, ואני צריך לעמוד לפני ממ"ה, בלי תנועה, ובעינים עצומות, להקדים קורבנות, פסוקי דזמרה, ברכות קריאת שמע, הסמכת גאולה לתפילה - וכו' וכו' - ואם לא כיוונתי באבות לא יצאתי ידי חובת בקשת 'פרנסה ורפואה'??????

בשביל לבקש פרנסה יש תפילות מהחיד"א, וכן אתה יכול לקרוא תהלים.

עכ"פ אני מעדיף להיות מאותם מועטים שזוכרים שאנחנו גם יהודים, ולנסות להבין מה רוצים ממני בתור אחד שכזה.
לא ברור מה אתה רוצה.
מישהו דיבר כאן על ברכת אבות? אם יש לך מקורות לקביעה המחודשת שלך על ברכת רפאנו וברך השנים תכתוב, אם לא אתה לא חייב להגיב.
[משפטים מסוג "אלו שאינם חושבים כמוני שוכחים שאנחנו יהודים בני אברהם יצחק ויעקב ולא רק בעלי חיים" או "אני ורק אני מהמועטים שזוכרים שאנחנו גם יהודים ומנסה לבין מה רוצים ממני" אינם תורמים לדיון]
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי HaimL » 21 פברואר 2020, 13:56

מלך שבא כתב:
21 פברואר 2020, 13:28
ספר וסופר כתב:
21 פברואר 2020, 12:25
כבוד הרב @מלך שבא הנכבד

לידיעתך, מבחינה סטטיסטית, יש יותר ששוכחים שאנחנו יהודים בני אברהם יצחק ויעקב, ולא רק בעלי חיים, אשר בהם נאמר 'הכפירים שואגים לטרף לבקש מאל אוכלם'. חשבת פעם למה האריה יכול לשאוג ביער, והגוי בלבו, ואני צריך לעמוד לפני ממ"ה, בלי תנועה, ובעינים עצומות, להקדים קורבנות, פסוקי דזמרה, ברכות קריאת שמע, הסמכת גאולה לתפילה - וכו' וכו' - ואם לא כיוונתי באבות לא יצאתי ידי חובת בקשת 'פרנסה ורפואה'??????

בשביל לבקש פרנסה יש תפילות מהחיד"א, וכן אתה יכול לקרוא תהלים.

עכ"פ אני מעדיף להיות מאותם מועטים שזוכרים שאנחנו גם יהודים, ולנסות להבין מה רוצים ממני בתור אחד שכזה.
לא ברור מה אתה רוצה.
מישהו דיבר כאן על ברכת אבות? אם יש לך מקורות לקביעה המחודשת שלך על ברכת רפאנו וברך השנים תכתוב, אם לא אתה לא חייב להגיב.
[משפטים מסוג "אלו שאינם חושבים כמוני שוכחים שאנחנו יהודים בני אברהם יצחק ויעקב ולא רק בעלי חיים" או "אני ורק אני מהמועטים שזוכרים שאנחנו גם יהודים ומנסה לבין מה רוצים ממני" אינם תורמים לדיון]

סליחה שאני מתערב, אך אתה היית קצת חריף בתגובה כלפי מה שהוא כתב מה שגם לא תורם לדיון. אני גם לא נוטה להימשך אחרי סגנון הדברים האלה, אבל אין צורך ללגלג, וכי מה מרוויחים בזה.
 


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי יעקב שלם » 21 פברואר 2020, 14:08

במבי כתב:
21 פברואר 2020, 13:25
מ אלישע כתב:
21 פברואר 2020, 01:19

אבל בפרטיות איני מבין הפשט כאן, ולען אני מוכרח להתפלל באתה חונן, להבין התפילה,)
ובהשיבנו אבינו לתורתך מבקשים תורה.

רש"י כותב - אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת (ע"ז ח.)

יישר כח

אבל האם זה רק על תורה ?


ספר וסופר
משתמש ותיק
הודעות: 474
הצטרף: 08 ספטמבר 2019, 17:06
נתן תודה: 136 פעמים
קיבל תודה: 306 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי ספר וסופר » 21 פברואר 2020, 14:11

מלך שבא כתב:
21 פברואר 2020, 13:28
מישהו דיבר כאן על ברכת אבות?

כוונתי לשאול, אם תוכן השמו"ע הוא הבקשה הספציפית על רפואה ופרנסה, למה מה שמעכב בפועל זה הכוונה בברכת אבות?

המילים 'שוכחים וכו'', היו על משקל מדויק של מה שאתה כתבת, וכמו שהעירו כאן.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי HaimL » 21 פברואר 2020, 14:13

יעקב שלם כתב:
21 פברואר 2020, 14:08
במבי כתב:
21 פברואר 2020, 13:25
מ אלישע כתב:
21 פברואר 2020, 01:19

אבל בפרטיות איני מבין הפשט כאן, ולען אני מוכרח להתפלל באתה חונן, להבין התפילה,)
ובהשיבנו אבינו לתורתך מבקשים תורה.

רש"י כותב - אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת (ע"ז ח.)

יישר כח

אבל האם זה רק על תורה ?
א. לדעתי, לא מצינו לשון תלמוד אלא על תלמוד תורה.
ב. אין בזה כל סתירה להתפלל גם על מילי דעלמא, רק שלתלמוד תורה הוא מסוגל ביותר.
 


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1398
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי במבי » 21 פברואר 2020, 14:21

HaimL כתב:
21 פברואר 2020, 14:13
יעקב שלם כתב:
21 פברואר 2020, 14:08
במבי כתב:
21 פברואר 2020, 13:25


רש"י כותב - אם היה משכח תלמודו מאריך בחונן הדעת (ע"ז ח.)

יישר כח

אבל האם זה רק על תורה ?
א. לדעתי, לא מצינו לשון תלמוד אלא על תלמוד תורה.
ב. אין בזה כל סתירה להתפלל גם על מילי דעלמא, רק שלתלמוד תורה הוא מסוגל ביותר.


אבל מסתבר מאד שהברכה הזאת שנמצאת כמעט בראש ברכות השמונה עשרה עוד לפני "רפאנו" ו"סלח לנו" היא בעיקר על דעת התורה ואולי אפשר לכוון גם על מילי דעלמא בשביל העטיפה של התורה שזה החכמות החיצוניות שנצרכות לעיתים לצורך לימוד התורה, אך מי שמכוון בעיקר על מילי דעלמא משתמש בשרביטו של מלך לצורך פתיחת סתימות ביוב (שאכן נצרכות מאד לעיתים)


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 204
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי מלך שבא » 21 פברואר 2020, 14:28

ספר וסופר כתב:
21 פברואר 2020, 14:11
מלך שבא כתב:
21 פברואר 2020, 13:28
מישהו דיבר כאן על ברכת אבות?

כוונתי לשאול, אם תוכן השמו"ע הוא הבקשה הספציפית על רפואה ופרנסה, למה מה שמעכב בפועל זה הכוונה בברכת אבות?

המילים 'שוכחים וכו'', היו על משקל מדויק של מה שאתה כתבת, וכמו שהעירו כאן.
שאלה זו אינה מובנת. בשמו"ע יש כמה חלקים. בחלק של ברכת אבות יש תוכן מסויים שהוא העיקרי והחשוב ביותר בשמו"ע יותר משאר החלקים, ולכן הכוונה שם מעכבת ובשאר שמו"ע לא. אין שום הוכחה שברכת אבות נותנת פירושים חדשים ומוזרים בברכת רפואה וברך עלינו.
[אני בהחלט חושב שיש כאלו שמשכיחים את הרובד הפשוט הבסיסי והאמיתי של כמה וכמה מצוות, ואם לא הייתי כותב את זה לא הייתי מביע את העקרון שבאתי להביע. לעומת זאת ההאשמה שמי שחושב אחרת ממך שוכח שהוא יהודי בן אברהם יצחק ויעקב, לא נראה לי שמקדמת את הדיון או מבהירה עמדה כלשהי. להבדיל ממשפט כדוגמת "יש כאלו שמשכיחים את עומק טעמי המצוות וכדו' " שהוא אולי לא נכון אבל מבהיר עמדה כלשהי. ובזה סיימתי את השתתפותי בדיון בנושא הניסוח].


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אתה חונן דווקא על תורה

שליחה על ידי HaimL » 21 פברואר 2020, 14:29

במבי כתב:
21 פברואר 2020, 14:21
HaimL כתב:
21 פברואר 2020, 14:13
יעקב שלם כתב:
21 פברואר 2020, 14:08


יישר כח

אבל האם זה רק על תורה ?
א. לדעתי, לא מצינו לשון תלמוד אלא על תלמוד תורה.
ב. אין בזה כל סתירה להתפלל גם על מילי דעלמא, רק שלתלמוד תורה הוא מסוגל ביותר.

אבל מסתבר מאד שהברכה הזאת שנמצאת כמעט בראש ברכות השמונה עשרה עוד לפני "רפאנו" ו"סלח לנו" היא בעיקר על דעת התורה ואולי אפשר לכוון גם על מילי דעלמא בשביל העטיפה של התורה שזה החכמות החיצוניות שנצרכות לעיתים לצורך לימוד התורה, אך מי שמכוון בעיקר על מילי דעלמא משתמש בשרביטו של מלך לצורך פתיחת סתימות ביוב (שאכן נצרכות מאד לעיתים)


וגדול הנהנה מגיע כפיו, מהו בעיניך. אם מבקשים רפאנו על מה שהרופא למד לרפא, וברך עלינו, על מה שהאיכר למד לחרוש ולזרוע, למה שלא נבקש חננו מאתך חכמה על מה שהמהנדס למד בשביל לספק לנו חשמל לבתים, ולבנות לנו כלי רכב וכדומה.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח