לבקשת רבים, עדכנו את כללי פורום הקורונה, לטובת כולנו - נא להקפיד לשמור עליהם
מעתה, בפורום קורונה הראשי יעלו נידונים תורניים בלבד, ובתת הפורום עדכונים נחוצים בלבד
נא לא לערב בין הפורומים, ונא לא להעלות כלל עדכונים שאינם נחוצים ושאר מילי דעלמא, פורומינו - פורום לתורה!
בתקווה להבנה, בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"

לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם המסכת והדף המדויק עליו נסוב הדיון

פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי יעקב שלם » 24 פברואר 2020, 19:47

יש ביטוי נפוץ שזכינו לברך על המוגמר שעניינו שזכינו לסיים את ה...

לומדי מסכת ברכות זוכים להבין שהמקור הוא מברכת המוגמר שהיו עושים בסוף הסעודה

אך מוגמר פירושו בשמים על גחלים

לכאורה מוגמר מלשון גומרי דהיינו גחלים

אלא שבמקרה זה היה בסוף הסעודה וכנראה זה המקור לשיבוש

ובאותה מידה בביצה מגמרים כלים אך שם לא מוזכר שזה היה בסוף משהו

אשמח לשמוע את דעתכם ובפרט את דעת @במבי שידיו רב לו בלשון


יהודי רציני
משתמש ותיק
הודעות: 282
הצטרף: 13 נובמבר 2019, 00:44
נתן תודה: 43 פעמים
קיבל תודה: 93 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי יהודי רציני » 24 פברואר 2020, 19:59

מתוך האקדמיה ללשון עברית-
בֵּרֵךְ עַל הַמֻּגְמָר
'הכריז על השלמה מוצלחת של המשימה'
למשל: בעקבות ההתקדמות שהושגה במשא ומתן הכריז ועד העובדים כי בקרוב יהיה אפשר לברך על המוגמר ולחתום על ההסכם החדש.

mugmarדוברי העברית בת ימינו מבינים את המילה מוגמר במשמעות 'מה שנגמר', 'מה שהסתיים'. מכאן ועד לפירוש הביטוי בימינו 'שמח על השלמת משימה' הדרך קצרה.
ואולם המשמעות המקורית של הביטוי שונה מאוד. בתלמוד הבבלי נאמר: "אין מברכין לא על המוגמר ולא על הבשמים בבית האבל" (מועד קטן כז ע"א), וכן "כל המֻגמרות כולן מברך עליהן בורא עצי בשמים […]" (ברכות מג ע"א). מוגמר (ברבים מוגמרות) הוא קטורת של בשמים ועשבים שהונחו על גחלים למען ידיפו ריח טוב. אומנם שורש המילה הוא גמ"ר, אבל לא גמ"ר שעניינו סיום והשלמה אלא גמ"ר שעניינו הקטרה על גחלים. ואכן גחלת בארמית היא גומרא, ובערבית – גַ'מרַה. זאת ועוד, בלשון חכמים לגַמֵּר פירושו להקטיר בשמים על גחלים, ולהתגמר – להתבשם כגון "ומניחין מוגמר תחת הכלים, ומתגמרין והולכין כל השבת כולה" (בבלי שבת יח ע"א).
אם כן 'לברך על המוגמר' פירושו המקורי הוא לברך על הריח הטוב של הבשמים. את המוגמר היו מביאים לשולחן בדרך כלל בסוף הסעודה, וייתכן שגם דבר זה סייע לצמיחת המובן החדש המשמש היום.


מלך שבא
משתמש ותיק
הודעות: 204
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 19:32
נתן תודה: 19 פעמים
קיבל תודה: 44 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי מלך שבא » 24 פברואר 2020, 21:01

אין כאן שום שיבוש אלא מליצה יפה מאד [שכתובה כבר לפני מאות שנים].


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי יעקב שלם » 24 פברואר 2020, 22:17

מלך שבא כתב:
24 פברואר 2020, 21:01
שכתובה כבר לפני מאות שנים

אשמח מאוד למקור


פראנק
הודעות: 88
הצטרף: 02 נובמבר 2019, 20:11
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 24 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי פראנק » 24 פברואר 2020, 22:30

תשובות הרמבם סוף הספר


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1295
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 491 פעמים
קיבל תודה: 383 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי יעקב שלם » 24 פברואר 2020, 23:21

פראנק כתב:
24 פברואר 2020, 22:30
תשובות הרמבם סוף הספר

וז"ל
 וז"ל ר' מרדכי תמה
אמר הצעיר בריך רחמנא דסייען לברך על המוגמר זה ספר פאר הדור אשר מאז ומקדם גנוז היה יין המשומר והנה בעת הזה היום יצא יצא לעד בבני ישראל מקרא זה כמן חומר וטרחתי בו עד מקום שידי יד כהה מגעת כי לפי רוב השנים מלמד שבלה ואותיות פורחות ותלי"ת עמד טעמו וריחו לא נמר ואף כי המה בכתובים באו במספר שס''ב ותחסרהו מעט יען וביען אמור בכפילא על אחת כמה וכמה ואף גם זאת כי כמה מהם לרוב קטנותם חברתים שנים או שלשה גם יחד וכמה מהם כך נשנו לשאול הגיעו אחת ושתיים והוא באחד כי איתמר הכי איתמר וכל רואיהם יכירום כי הם פעולת צדיק ורב כמו שנאמר:


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1398
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי במבי » 26 פברואר 2020, 10:35

יעקב שלם כתב:
24 פברואר 2020, 19:47
יש ביטוי נפוץ שזכינו לברך על המוגמר שעניינו שזכינו לסיים את ה...

לומדי מסכת ברכות זוכים להבין שהמקור הוא מברכת המוגמר שהיו עושים בסוף הסעודה

אך מוגמר פירושו בשמים על גחלים

לכאורה מוגמר מלשון גומרי דהיינו גחלים

אלא שבמקרה זה היה בסוף הסעודה וכנראה זה המקור לשיבוש

ובאותה מידה בביצה מגמרים כלים אך שם לא מוזכר שזה היה בסוף משהו

אשמח לשמוע את דעתכם ובפרט את דעת @במבי שידיו רב לו בלשון

אין לי הרבה מה להוסיף...

מה שאני יכול להגיד אולי רעיון קצת מעניין שבמילה "מוגמר" בהחלפת האותיות גיכק יוצא הפועל "קמר" וירח בערבית אומרים "קמרה" 
והמילה "ירח" קצת מזכירה אכן "ריח"....

 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי HaimL » 26 פברואר 2020, 11:39

במבי כתב:
26 פברואר 2020, 10:35
יעקב שלם כתב:
24 פברואר 2020, 19:47
יש ביטוי נפוץ שזכינו לברך על המוגמר שעניינו שזכינו לסיים את ה...

לומדי מסכת ברכות זוכים להבין שהמקור הוא מברכת המוגמר שהיו עושים בסוף הסעודה

אך מוגמר פירושו בשמים על גחלים

לכאורה מוגמר מלשון גומרי דהיינו גחלים

אלא שבמקרה זה היה בסוף הסעודה וכנראה זה המקור לשיבוש

ובאותה מידה בביצה מגמרים כלים אך שם לא מוזכר שזה היה בסוף משהו

אשמח לשמוע את דעתכם ובפרט את דעת @במבי שידיו רב לו בלשון

אין לי הרבה מה להוסיף...

מה שאני יכול להגיד אולי רעיון קצת מעניין שבמילה "מוגמר" בהחלפת האותיות גיכק יוצא הפועל "קמר" וירח בערבית אומרים "קמרה" 
והמילה "ירח" קצת מזכירה אכן "ריח"....


הלשון גומרתא שבארמית, נראה שהיא מלשון שהולכת ונגמרת. כמ"ש בגמרא ב"ק גחלת כמה דשביק לה מעמיא עמיא ואזלא
 


במבי
משתמש ותיק
הודעות: 1398
הצטרף: 10 דצמבר 2018, 22:49
נתן תודה: 479 פעמים
קיבל תודה: 404 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי במבי » 26 פברואר 2020, 16:44

HaimL כתב:
26 פברואר 2020, 11:39
במבי כתב:
26 פברואר 2020, 10:35
יעקב שלם כתב:
24 פברואר 2020, 19:47
יש ביטוי נפוץ שזכינו לברך על המוגמר שעניינו שזכינו לסיים את ה...

לומדי מסכת ברכות זוכים להבין שהמקור הוא מברכת המוגמר שהיו עושים בסוף הסעודה

אך מוגמר פירושו בשמים על גחלים

לכאורה מוגמר מלשון גומרי דהיינו גחלים

אלא שבמקרה זה היה בסוף הסעודה וכנראה זה המקור לשיבוש

ובאותה מידה בביצה מגמרים כלים אך שם לא מוזכר שזה היה בסוף משהו

אשמח לשמוע את דעתכם ובפרט את דעת @במבי שידיו רב לו בלשון

אין לי הרבה מה להוסיף...

מה שאני יכול להגיד אולי רעיון קצת מעניין שבמילה "מוגמר" בהחלפת האותיות גיכק יוצא הפועל "קמר" וירח בערבית אומרים "קמרה" 
והמילה "ירח" קצת מזכירה אכן "ריח"....
הלשון גומרתא שבארמית, נראה שהיא מלשון שהולכת ונגמרת. כמ"ש בגמרא ב"ק גחלת כמה דשביק לה מעמיא עמיא ואזלא



מעניין שוב...

כי בהחלפת בומ"פ האות מ' באות פ' - גומרתא גופרתא - יוצא גופרית
ושריפת פחם ונפט על ידי מפעלי תעשייה ותחנות כוח משחררת כמויות עצומות של גופרית דו-חמצנית (SO2). 
(שהרי גחלים זה פחם)
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1650
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי נבשר » 27 פברואר 2020, 00:58

יעקב שלם כתב:
24 פברואר 2020, 19:47
ש ביטוי נפוץ שזכינו לברך על המוגמר שעניינו שזכינו לסיים את ה...

לומדי מסכת ברכות זוכים להבין שהמקור הוא מברכת המוגמר שהיו עושים בסוף הסעודה

אך מוגמר פירושו בשמים על גחלים

לכאורה מוגמר מלשון גומרי דהיינו גחלים

אלא שבמקרה זה היה בסוף הסעודה וכנראה זה המקור לשיבוש

ובאותה מידה בביצה מגמרים כלים אך שם לא מוזכר שזה היה בסוף משהו

אשמח לשמוע את דעתכם ובפרט את דעת @במבי שידיו רב לו בלשון
סתם שאלה, אמנם לא מצאנו בתלמוד לברך על המוגמר במובן של סיום דבר, אבל אולי הכל התחיל הפוך כשהיו מסיימים משהו היו קוראים לזה לברך על המוגמר, ואח"כ התחילו לקרוא גם למוגמר שהוא בסוף הסעודה "מברך על המוגמר". השערה.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי HaimL » 27 פברואר 2020, 01:37

נבשר כתב:
27 פברואר 2020, 00:58
יעקב שלם כתב:
24 פברואר 2020, 19:47
ש ביטוי נפוץ שזכינו לברך על המוגמר שעניינו שזכינו לסיים את ה...

לומדי מסכת ברכות זוכים להבין שהמקור הוא מברכת המוגמר שהיו עושים בסוף הסעודה

אך מוגמר פירושו בשמים על גחלים

לכאורה מוגמר מלשון גומרי דהיינו גחלים

אלא שבמקרה זה היה בסוף הסעודה וכנראה זה המקור לשיבוש

ובאותה מידה בביצה מגמרים כלים אך שם לא מוזכר שזה היה בסוף משהו

אשמח לשמוע את דעתכם ובפרט את דעת @במבי שידיו רב לו בלשון
סתם שאלה, אמנם לא מצאנו בתלמוד לברך על המוגמר במובן של סיום דבר, אבל אולי הכל התחיל הפוך כשהיו מסיימים משהו היו קוראים לזה לברך על המוגמר, ואח"כ התחילו לקרוא גם למוגמר שהוא בסוף הסעודה "מברך על המוגמר". השערה.
אבל, כפי שציינו בהתחלה, גחלים הם גומרי בארמית. הפירוש מוגמר הוא בדיוק כמו לומר מוקטר, כלומר, מה שניתן ע"ג גחלים ומעלה עשן (קיטור, קוטרא). ויתר ע"כ, דווקא בשמים, שהנאתם בשריפתם, נקראים מוגמר ולא בישרא אגומרי, שצלייתו ע"ג גחלים מכשירתו לאכילה, אבל שריפתו היא הפסד. וכמו 

וְהַכֹּהֵ֨ן הַמָּשִׁ֧יחַ תַּחְתָּ֛יו מִבָּנָ֖יו יַעֲשֶׂ֣ה אֹתָ֑הּ חׇק־עוֹלָ֕ם לַיהֹוָ֖ה כָּלִ֥יל תׇּקְטָֽר׃

 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1650
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 307 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי נבשר » 27 פברואר 2020, 01:55

HaimL כתב:
27 פברואר 2020, 01:37
אבל, כפי שציינו בהתחלה, גחלים הם גומרי בארמית. הפירוש מוגמר הוא בדיוק כמו לומר מוקטר, כלומר, מה שניתן ע"ג גחלים ומעלה עשן (קיטור, קוטרא). ויתר ע"כ, דווקא בשמים, שהנאתם בשריפתם, נקראים מוגמר ולא בישרא אגומרי, שצלייתו ע"ג גחלים מכשירתו לאכילה, אבל שריפתו היא הפסד. וכמו 

וְהַכֹּהֵ֨ן הַמָּשִׁ֧יחַ תַּחְתָּ֛יו מִבָּנָ֖יו יַעֲשֶׂ֣ה אֹתָ֑הּ חׇק־עוֹלָ֕ם לַיהֹוָ֖ה כָּלִ֥יל תׇּקְטָֽר׃
לא הבנתי למה זה סותר דבריי, אכן גחלים נמי נקרו גומרי ע"ש הגמר שהם הולכים ונגמרים, שהוא משתמש בתמציתם, והיינו גמר הדבר, אבל עדיין אפשר שדבריי קיימים שהכל אותו ענין של גמר הדבר. רק אולי אתה שואל שא"כ שאומרים "לברך על המוגמר" ודאי לא ע"ז קאי שהספר הולך ונגמר שאדרבא מתחיל דבר חדש, רק אפשר שעדיין הוא ענין גמר וסיום, ועוד אפשר שעד שהדבר נגמר הוא נעשה כל הזמן והוא דבוק בחומר שהחומר לא נגמר והוא כל הזמן נעשה, משא"כ אחר שהדבר נגמר הוא עולה בדרגה והשתא הוא דבר שלם שלא שייך לחומר, וכך אפשר ליהנות מהתמצית שלו וזה בריח שהוא תכלית וכילוי הדבר, וה"ה גחלים שמגיע הנאה מגוף הדבר שיוצא ממנו הנאה של ריח זה גמר שעולה בהנאתו, בשונה מבשר ששם ההנאה מגופו ולא ממה שהדבר מוציא, אולי. ועיין "אין המצוה אלא ע"ש גומרה" שאז היא נשלמת והשלימות היא תכלית הדבר ותמציתו, ולכך היא על שמו.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי HaimL » 27 פברואר 2020, 07:21

נבשר כתב:
27 פברואר 2020, 01:55
HaimL כתב:
27 פברואר 2020, 01:37
אבל, כפי שציינו בהתחלה, גחלים הם גומרי בארמית. הפירוש מוגמר הוא בדיוק כמו לומר מוקטר, כלומר, מה שניתן ע"ג גחלים ומעלה עשן (קיטור, קוטרא). ויתר ע"כ, דווקא בשמים, שהנאתם בשריפתם, נקראים מוגמר ולא בישרא אגומרי, שצלייתו ע"ג גחלים מכשירתו לאכילה, אבל שריפתו היא הפסד. וכמו 

וְהַכֹּהֵ֨ן הַמָּשִׁ֧יחַ תַּחְתָּ֛יו מִבָּנָ֖יו יַעֲשֶׂ֣ה אֹתָ֑הּ חׇק־עוֹלָ֕ם לַיהֹוָ֖ה כָּלִ֥יל תׇּקְטָֽר׃
לא הבנתי למה זה סותר דבריי, אכן גחלים נמי נקרו גומרי ע"ש הגמר שהם הולכים ונגמרים, שהוא משתמש בתמציתם, והיינו גמר הדבר, אבל עדיין אפשר שדבריי קיימים שהכל אותו ענין של גמר הדבר. רק אולי אתה שואל שא"כ שאומרים "לברך על המוגמר" ודאי לא ע"ז קאי שהספר הולך ונגמר שאדרבא מתחיל דבר חדש, רק אפשר שעדיין הוא ענין גמר וסיום, ועוד אפשר שעד שהדבר נגמר הוא נעשה כל הזמן והוא דבוק בחומר שהחומר לא נגמר והוא כל הזמן נעשה, משא"כ אחר שהדבר נגמר הוא עולה בדרגה והשתא הוא דבר שלם שלא שייך לחומר, וכך אפשר ליהנות מהתמצית שלו וזה בריח שהוא תכלית וכילוי הדבר, וה"ה גחלים שמגיע הנאה מגוף הדבר שיוצא ממנו הנאה של ריח זה גמר שעולה בהנאתו, בשונה מבשר ששם ההנאה מגופו ולא ממה שהדבר מוציא, אולי. ועיין "אין המצוה אלא ע"ש גומרה" שאז היא נשלמת והשלימות היא תכלית הדבר ותמציתו, ולכך היא על שמו.
כן, אבל גם הבשר וגם הבשמים אינם קרויים גומרי. גומרי הם הגחלים, שעליהם ניתנים הבשר והבשמים. "מוגמר" במשמעותו הלשונית הוא לשון הופעל, כלומר, הדבר שהגחלים פועלים עליו והוא הבשמים. אם כן, שאלתי, מדוע לא נקרא "מוגמר" גם לבשר הניתן על גחלים,  ולכ"מ הניתן על גחלים
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי HaimL » 27 פברואר 2020, 07:23

באג בפורום, אז אמשיך כאן.
ותשובתי הייתה, שבבשר וכ"מ הגחלים רק מתקנים אותו, אך בבשמים הם שורפים ומכלים אותו, ולכן נקרא "מוגמר" כמו

כִּ֣י מִמִּזְרַח־שֶׁ֜מֶשׁ וְעַד־מְבוֹא֗וֹ גָּד֤וֹל שְׁמִי֙ בַּגּוֹיִ֔ם וּבְכׇל־מָק֗וֹם מֻקְטָ֥ר מֻגָּ֛שׁ לִשְׁמִ֖י וּמִנְחָ֣ה טְהוֹרָ֑ה כִּֽי־גָד֤וֹל שְׁמִי֙ בַּגּוֹיִ֔ם אָמַ֖ר יְהֹוָ֥ה צְבָאֽוֹת׃


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי HaimL » 27 פברואר 2020, 07:25

אבל, אחרי שנת לילה, נראה לי שההסבר הוא אפילו עוד יותר פשוט מזה. בשמים ניתנים ישירות על הגחלים (כמו הקטורת), ואילו בשר וכ"מ ניתנים על אסכלה או שפוד, שמעל הגחלים.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 593
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי משה נפתלי » 27 פברואר 2020, 10:48

נבשר כתב:
27 פברואר 2020, 01:55
גחלים נקרו גומרי ע"ש הגמר שהם הולכים ונגמרים.
ממדות החכם - שאינו קונה לוקשים.
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1381
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לברך על המוגמר טעות שהשתרבבה?

שליחה על ידי HaimL » 27 פברואר 2020, 11:05

משה נפתלי כתב:
27 פברואר 2020, 10:48
נבשר כתב:
27 פברואר 2020, 01:55
גחלים נקרו גומרי ע"ש הגמר שהם הולכים ונגמרים.
ממדות החכם - שאינו קונה לוקשים.

עד שאתה מלמדנו את מידותיהם של אחרים, למדנו את מידות הגולם, שעליהן אתה יכול להעיד מבשרך. 
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • אשה חייבת לברך על מ"ע שהז"ג או יכולה לברך
    על ידי זוזו » 13 ספטמבר 2019, 09:52 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    46 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי זוזו
    13 ספטמבר 2019, 09:52
  • טעות נפוצה של אנשים: לומר "ממנו" בחולם.
    על ידי במבי » 20 ספטמבר 2019, 17:52 » ב כי תבוא
    3 תגובות
    130 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי חוזר ומגיד
    22 ספטמבר 2019, 21:46
  • טעות בזמירות שבת ?
    על ידי יואל נהרי » 23 אוקטובר 2019, 21:23 » ב שבת קודש
    72 תגובות
    714 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי שמעיה
    27 אוקטובר 2019, 10:02
  • טעות מגוחכת במהדורה מכובדת! על סילוף הספרים בימינו
    על ידי מכל מלמדי השכלתי » 31 אוקטובר 2019, 09:19 » ב ספרים
    14 תגובות
    363 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי מכל מלמדי השכלתי
    01 נובמבר 2019, 01:05
  • טעות במחזור ליום כיפור של רינת ישראל
    על ידי HaimL » 11 נובמבר 2019, 07:36 » ב סידור התפילה
    12 תגובות
    301 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    12 נובמבר 2019, 19:21

חזור אל “ברכות”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים