הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

לשנוא ולתעב דברים אסורים

כללי הפורום
  • פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לפתוח את הנושא בפורום של החומש/הפרשה, ולציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק עליו נסוב הדיון. במידה ומדובר בנושא כללי יש לפתחו כאן.
  • אשמח לעזרה בקטלוג נושאים ישנים לפי חומש/פרשה. הקִטלוג יתבצע בצורה פשוטה: דווחו על ההודעה הראשונה בנושא > בחרו ב"האשכול שייך לקטגוריה אחרת, נא ציין בשדה המידע את הקטגוריה הנכונה" > הזינו בשדה המידע את שם החומש/הפרשה, ואני כבר אדאג להעביר את הנושא לחומש/פרשה המבוקש/ת.
  • יש אפשרות כללית בפורום "לקפל" מדורים לקטגוריה אחת (ע"י לחיצה על המינוס בצד השמאלי בראש כל קטגוריה), בכדי לאפשר גלילה מהירה במידת הצורך. הקיפול/הפתיחה יישארו כך גם בכניסות הבאות לפורום עד ללחיצה הבאה.

פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1554
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 717 פעמים
קיבל תודה: 508 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

לשנוא ולתעב דברים אסורים

שליחה על ידי אוריאל » 10 אוגוסט 2017, 15:57

בפרשת השבוע אנו קוראים "ולא תביא תועבה אל ביתך... שקץ תשקצנו ותעב תתעבנו כי חרם הוא". בפשטות אני מבין שכוונת התורה במילים "תעב תתעבנו", שצריך למאוס בדבר הזה ומוטל עלינו להמאיס אותו בעינינו.
וצ"ב שהרי מאידך ידועים דברי המדרש אל יאמר אדם אי אפשי בבשר חזיר, אלא אפשי והתורה אסרה לי. הרי שאל לו לאדם למאוס בחזיר, אדרבה, עליו לומר שאני רוצה בו, אלא שהקב"ה אסר.
ואני מנסה להבין, מתי התורה מבקשת שנמאיס את האיסור בעינינו ומתי לא. האם זהו דוקא בעבודה זרה, מפאת חומרתה?
אשמח לתגובותיכם


אלימלך
הודעות: 1004
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 125 פעמים
קיבל תודה: 416 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לשנוא ולתעב דברים אסורים

שליחה על ידי אלימלך » 10 אוגוסט 2017, 18:05

י"ל ע"פ מה שהרמב"ם [פ"ו מח' פרקים] מעמיד שמה שכתוב "אל יאמר אדם אי אפשי בבשר חזיר" נאמר דוקא על מצוות חוקיות אבל במצוות שכליות יש לתעב את העבירה, א"כ י"ל שלכן בע"ז שהיא מצוה שכלית יש מצוה לתעב.


אור זרוע
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 223 פעמים
קיבל תודה: 287 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לשנוא ולתעב דברים אסורים

שליחה על ידי אור זרוע » 13 אוגוסט 2017, 10:03

ועוד יש לומר שהכוונה שהדברים האסורים יהיו מאוסים על האדם מצד האיסור שבהם, והיינו שלא שיאמר שהוא מואס בהם מצד עצמם, אלא רק מפני שהתורה אסרה אותם על כן הוא מואס בהם בתכלית.


פותח הנושא
אוריאל
הודעות: 1554
הצטרף: 26 יוני 2017, 22:51
נתן תודה: 717 פעמים
קיבל תודה: 508 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לשנוא ולתעב דברים אסורים

שליחה על ידי אוריאל » 13 אוגוסט 2017, 10:28

אור זרוע כתב:ועוד יש לומר שהכוונה שהדברים האסורים יהיו מאוסים על האדם מצד האיסור שבהם, והיינו שלא שיאמר שהוא מואס בהם מצד עצמם, אלא רק מפני שהתורה אסרה אותם על כן הוא מואס בהם בתכלית.
כלומר, שמה שאמרו שלא יאמר אדם "אי אפשי בבשר חזיר" היינו שלא יאמר ש"אני סתם ככה לא אוהב את זה", אבל בהחלט ראוי לומר "אני לא אוהב את זה, ואפילו מתעב את זה, כי הקב"ה אסר את זה". הבנתי נכון?


אור זרוע
הודעות: 701
הצטרף: 09 יולי 2017, 16:43
נתן תודה: 223 פעמים
קיבל תודה: 287 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לשנוא ולתעב דברים אסורים

שליחה על ידי אור זרוע » 14 אוגוסט 2017, 20:42

אוריאל כתב:
אור זרוע כתב:ועוד יש לומר שהכוונה שהדברים האסורים יהיו מאוסים על האדם מצד האיסור שבהם, והיינו שלא שיאמר שהוא מואס בהם מצד עצמם, אלא רק מפני שהתורה אסרה אותם על כן הוא מואס בהם בתכלית.
כלומר, שמה שאמרו שלא יאמר אדם "אי אפשי בבשר חזיר" היינו שלא יאמר ש"אני סתם ככה לא אוהב את זה", אבל בהחלט ראוי לומר "אני לא אוהב את זה, ואפילו מתעב את זה, כי הקב"ה אסר את זה". הבנתי נכון?
בהחלט.


בן ישיבה
הודעות: 488
הצטרף: 15 פברואר 2016, 17:58
נתן תודה: 180 פעמים
קיבל תודה: 203 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: לשנוא ולתעב דברים אסורים

שליחה על ידי בן ישיבה » 15 אוגוסט 2017, 18:25

לפי המבואר בכל המצוות בתורה מסביב לעבודה זרה,
הרי שבעבודה זרה יש ענין מיוחד של להתרחק בתכלית הריחוק ממה שקשור לעבודה זרה, ונאמרו בזה הרבה מצוות הקשורים לזה, הן לגבי עבודה זרה עצמו והן לגבי הגויים עובדי עבודה זרה, וכפי המבואר בספר החינוך הרי שגם הריגת ז' עממין הוא גם מיסוד הריחוק והתיעוב לעבודה זרה, וכן מה שנאמר לגבי מסית וכד',
וההסבר לזה נראה ע"פ המבואר בס' החינוך במצוה תנ"ו, לגבי איסור לשמוע ממתנבא בשם עבודה זרה, וכ' החינוך בשרשי המצוה לפי שהטעות וכו' חסה התורה עלינו לבל נאבד אפילו שעה אחת מכל ימינו בפקפוק המחשבה הרעה ההיא, יתכן כי זה הוא ההסבר לשנאת עבודה זרה,
אך מה שמתבאר בבירור כי בעבודה זרה יש דינים רבים בתורה להתרחק ולשנוא בתכלית,

[ כל זה נראה לי לאמיתה של תורה, על אף שהביאור שכתב הרב אוריאל בהחלט נראה מכוון לאמיתה של תורה, אך אעפ"כ לגבי עבודה זרה נראה שיש בזה מצוות מיוחדות ואזהרות מהתורה לתעב ולרחק

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “תנ"ך ופרשת שבוע”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים