אודות "בית מדרש הגר"א"

בפורום זה הודעות מאושרות על ידי מנהל

עוד א'
הודעות: 87
הצטרף: 26 מרץ 2018, 22:29
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי עוד א' » 23 פברואר 2020, 23:54

נא לחשוב!!! כתב:
23 פברואר 2020, 21:37
עוד א' כתב:
23 פברואר 2020, 14:51
מקווה שדברי יובנו.

יש דבר מאוד מעניין אצל הרב אוריה, שהוא יכול לדבר על שתי עמדות (שלכאורה) מנוגדות ולהסבירם עד הסוף עד כדי שכשומעים ממנו על דעה א' כ"כ מזדהים איתה עד שיכול להווצר כמין זלזול בדעה השניה שאיך אפשר לחשוב כב' הרי וודאי כא' וכו' ואלו בשיעור אחר הוא ידבר על ב' ויהיה את אותו דבר אבל הפוך.

ולמי ששימש אותו ברצינות בד"כ מבין שאין בשני הדברים סתירה וכשמסתכלים על המציאות הכוללת הדברים רק משלימים זה את זה ורק שמסתכלים מזווית מסוימת זה נראה סתירה.

ולמשל זכורני מלפני עשור כשהתחלנו לשומעו והאריך לבאר ולהסביר כמה זה בסיסי ההתחברות וההכרה בדברי התורה וכו' וכו' כמו שכ"א מכיר ממנו, פתאום יום אחד היה שיעור שה"ציווי" והחיוב זה הדבר העיקרי ואדרבא ההתחברות יכולה לפגום בזה וכו' והיה אפ' קצת זילזול במחפשים הרגשים וכדו'. [וכנ"ל דלמי ששמעו כראוי אין הדברים סותרים כלל]

וכן אפשר למצוא על הרבה מאוד נושאים, שיעורים שבהשקפה פשוטה נראים כסותרים
ועוד דוגמא פשוטה, בשיעור על איש ואשה כשהוא מסביר את נקודת המבט של האשה, הגבר יוצא קטן ולא מובן, ואח"כ שמדבר על האיש זה להיפוך, ובסוף השיעור מובן אייך הדברים דווקא משלימים זה את זה.
ואדרבא זהו כוחו הגדול להסביר כל דבר עד הסוף וביכולתו להכיל עד הסוף כל מיני זוויות. [ובדר"כ מי שמכיל הרבה זוויות נעשה רדוד ושיטחי ואילו הרב אוריה מצליח להתחבר לכל זווית עם כל העומק. והוא פלאי.]


ולכן קל מאוד למי שלא קורא או שומע את דבריו ברצינות למצוא זלזול בכל מיני דברים ולכן אי אפשר להסיק משיעור אחד על המשניות כלום, כי הוא דיבר להדיא מהזווית של המשנה ואם למישהו היה נראה זלזול בדברי הגמ' והראשונים אז אדרבא זה אומר שאוריה הצליח להסביר לו ממש טוב את המשנה. ואם יהיה רציני אז בשיעורים אחרים הוא ישמע כמה שדברי הראשונים הם העיקר ואדרבא צריך לנדות את בעלי המשנה. ואם ישמש יותר יבין גם שבמבט הכולל אין שום סתירה ורק משלימים זא"ז.

אני מצטער הרב 'עוד אחד' אבל טיעון שכזה הוא סוג טיעון שחוסם כל דיון
דהיינו מה שלא נוכל לטעון על דבריו של כל אדם תוכל לבא ולומר תראו זה רק זוית אחר חכו לזוית השניה והשלישית והרביעית והחמישית
בראשונה "צריך לנדות את בעלי המשנה" כלשונך, בשניה ננדה את הראשונים, וכו' וכו'
ביחס לעיקר דבריך יתכן שאתה צודק אבל גם זויות צריך לדעת להציג ולא לדבר על הגמרא כשיח פרימטיבי גם אם באמת אתה לא מתכוון, בפרט שאינך יודע את היקף התפוצה של השיעורים בקרב בחורים שיעור א' ישי"ג 
זה לא סוג של טיעון וזה לא בא לחסום את הדיון אלא להפך להרחיב אותו ולדון במשנתו של הרב אוריה, באמת ובצורה רחבה. ואני חושב שאם היית שומע את שיעוריו ברצינות היית מבין היטב מה שכתבתי ולא היית רואה זאת כסוג של תרוץ ודחיה.

ביחס לעיקר דברך, התפוצה של השיעורים בקרב הצעירים באה בעיקר בעקבות ההתנגדות ובאמת אני חושב שביהמ"ד הגר"א צריך מכאן והילך לשנות את סגנון השיח ואז כל הצדדים ירויחו


 


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אאבבגג » 24 פברואר 2020, 13:15

נא לחשוב!!! כתב:
23 פברואר 2020, 21:31
אאבבגג כתב:
23 פברואר 2020, 02:18
לרב נא לחשוב
ראשית אני מאמין שכולנו מודים לך על העלאת השיח והבאת חומרים מעניינים

כבר הערתי מקודם על הדרך שבה לדעתי יש טעם להביא תמלולים. ואומר שוב, גם אם אין לך כוח לתמלל את הכל, ראשית עליך לציין שדילגת משפט או קטע גם אם לך נראה שזה לא חשוב או משמעותי. אחרת יש בכך משום הטעיית הקורא. שנית, את ההקלטה חובה עליך להביא במלואה ולא להביא איזה מין חצי הקלטה של 12 דקות.
לאחר מכן מן הראוי שתאמר מהי הבעיה לדעתך, כי אחרת אין אפשרות לראות האם הבעיות הן אמיתיות או מדומות, או שהן נובעות מהקשר לא נכון, או שהציטוט לא אמין. 
אני חוזר שוב בפעם המיליון  - התמלולים הינם מדוייקים להפליא ולא העליתי חצי הקלטה של 12 דקות כי אם שיעור שלם אשר הורד בשלמותו מאתר בית המדרש [ותעקוב בבקשה אחרי תגובותי שהבאתי קישור לשיעור על גזירות חז"ל]
בקשר ל"בעיות" - האמת היא שבתחילה כתבתי את הבעיות לטעמי אלא שמנהל הפורום טען שהודעתי אינה ראויה אי לכך פרסמתי את התמלולים לבדם בתקווה שכל אחד שיקרא יבין לבד את מה שהוא רוצה , ואכן כן הציבור הבין את משמעות הדברים ואז באו כאן הכחשות של הרב אוריה שהוא לא אמר כאלו דברים
דהיינו - הרב אוריה מסכים שיש כאן בעיות אלא שהוא שולל כל יחס בינו לבין הדברים
בשלב שלישי אני מעלה את ההקלטות ואז עברתם לסגנון טיעונים חדש
אם הנך חושב שעשיתי איזו שהיא הטיה באופן התמלול הנך מוזמן להעלות כאן את הדברים ולהוכיח את דבריך
ראשית אחזור ואומר שאתה משמיט בכל אחד מהתמלולים משפטים וקטעים שלמים כמו שאפשר לראות בהערות המודבקות בקבצים המצורפים למטה.
גם אם אתה חושב שהם לא רלוונטיים זה ממש לא הגון לתמלל ולא לציין שדילגת על משפטים וקטעים, מה גם שאפילו קטעים שכביכול אינם רלוונטיים לעצם הנושא מכל מקום הם נותנים משמעות אחרת ומקום אחר לדברים יחודיים שנאמרים בשטף השיעור, ובפרט שבחלק מהשיעורים הדילוגים רלוונטיים.
כיוון שהעלית pdf יכלתי לסמן זאת רק בהערות של אקרובט וכנראה לא הורדת אותו למחשב ופתחת אותו באקרובט אלא קראת אותו בדפדפן ולכן ההערות היו ג'יבריש עבורך.
 
 
לגבי הקובץ על אמירת קרבנות, הוא אומר דבר פשוט אם כי במילים ובסגנון שאקרא לו 'בעברית', והנקודה היא שאם כל העולם מתפלל לאלוהים שלו במשך כל היום זה גורם מאליו שגם עם ישראל יתפלל יותר לאלוקיו, והדבר ידוע שסגנון כל עדה ועדה גם במצוות מושפע על ידי העמים שבקרבה היא חיה, וכבר האריכו בזה המקובלים שחלק מענין הגלות הוא להוציא הניצוצות הקדושים שנפלו בכל מקום ומקום.
לגבי רוח רעה, הוא נותן לזה מימד מציאותי ומראה היכן זה בא לידי ביטוי בעולם וכמו שכל אחד מבין שהטומאה של הנבילה והסרחון שלה קשורים לאותו הדבר, וכמו שכמעט כל הטומאות נוגעות לדברים שיש בהם משום מיאוס.
בשניהם הנושא הוא דיבור 'בעברית'. (ולא ראיתי שהעלית הקלטה כך שאי אפשר היה אפילו לבדוק את האמינות).
 
בקובץ על גזירות חז"ל גם כן הוא אומר שגזירות חז"ל יש להם טעם עקרוני ולא רק הטעם המסויים שנאמר על ידם, ודבר זה ידוע בשם הגר"א שלכל גזירות חז"ל יש גם טעמים פנימיים ולא רק החשש אותו הזכירו, בדבריו הוא מבאר טעם פנימי, וגם מבאר את החיבור שלו אל החשש אותו הזכירו חז"ל.
הנושא כנ"ל, הדיבור 'בעברית'.
בחלק על נבילה מדובר על הבדלים בין פשט לדרש, ועל הצורך לא לערבב ביניהם באופן גס. (מושג הפשט והדרש ידוע כמובן מכל מפרשי התורה).
גם בתמלול זה חסרים קטע שלם וכמה משפטים כמו שסימנתי.
 
בקובץ על שנים אוחזין הוא מבאר באופן כללי את הטעם מדוע המשנה נכתבה כפי שהיא נכתבה בצורה ציורית במקום לבאר לנו את המושגים בצורה הלכתית חתוכה ומוגדרת עם לומדע'ס של הקצות ור' חיים הלוי.
בתמלול שלו חסר בדקה 11 כמה וכמה משפטים שעוסקים בדעות הראשונים בסוגיא, ועוד משפטים שהושמטו.
 
בשיעור על חנוכה, ראשית השמטת את ההתחלה ולא כתבת שיש התחלה, שנית השמטת את העובדה שיש עוד שעה שלימה של שיעור ולא ציינת זאת. שלפת איזה מין סקופ מבפנים מבלי להתיחס לכך שמדובר בשיעור שלם. וכמו שכתבתי, גם אין לך זמן לתמלל שיעורים זה לא מתיר לך לא לציין זאת.
ולעצם התמלול, הוא מציין שחג של הדלקת אש נהג גם אצל הגויים באמצע החורף וכמו שמפורש בגמ' ע"ז. והוא משתמש שם במונחים ציוריים בעברית בכדי להסביר את הרעיון העמוק של חנוכה (כדרכו בקודש בכל מקום).
גזירות חז''ל (1).pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אאבבגג » 24 פברואר 2020, 13:15

על כל פנים
מתערבבים פה כל הזמן כמה 'בעיות', יש שכותבים על דברי כפירה, יש שאומרים שיש פה נזק חינוכי, או שלומדים תורה שלא כמו המסורת של וולאז'ין, או ששומעים את זה תלמידים שאינם ראויים מכל מיני סיבות וכו' וכו'.
אז דברי האפיקורסות היחידים (עין תחת עין, כביכול בדו חז"ל מליבם שהוא ממון) שצוטטו בשמו במסיבה בחברון הם שקר כפשוטו כמו שכתבתי למעלה.
 
לגבי השאלות החינוכיות, ראשית מן הראוי שהמתנגדים ישיבו איך הם מתכוונים לפתור את הבעיות שהעליתי כאן. (לא חכמה להגיד שאם שופכים מים על האש נגמר המים, כאשר אין עצה אחרת לכבות את האש...)
או יותר פשוט, ישיבו לבחור איתו נפגשתי במוצאי שבת ואמר לי, רבונו של עולם בשביל מה אני צריך ללמוד תורה, איפה זה מדבר אלי, לא מתחבר לי ולא מבין איפה זה אמור לעניין אותי. וכן – כבר אמרו לו את הפתרון שפשוט ישב וילמד עוד שעתיים. משום מה זה לא הועיל.
שנית, הגאון ר' משה הלל הירש ור' דוב לנדו הסכימו על כך שהרב צבי אשר פרידמן יעסוק בסוגיא זו ויחליט איזו פעילות לעשות, מתי, כמה, למי, והאם.                
ואכן אני עצמי הלכתי אליו בסוגיא זו בשביל לומר לו את דעתי הענייה בענין.
כל מי שחושב שיש לו מה לחדש או שהוא רוצה להציל את הדור, או להגביל את שמיעת השיעורים מגיל 22 ומעלה, מוזמן ללכת לרחוב קיבוץ גלויות בבני ברק ולדבר איתו, אין שם שומרי ראש ולא נגיפי קורונה.         
צריך בשביל זה טיפת רצון טוב ואמונת חכמים.
 


אברך צעיר
הודעות: 42
הצטרף: 01 פברואר 2020, 19:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אברך צעיר » 24 פברואר 2020, 15:06

הרב אבגד...
השיעור על קרבנות שמעתי אותו והוא אומר משהו אחר, כדאי לשמוע את השיעור במקורו לפני שמגיבים. {או יותר טוב בכלל ללכת ללמוד ולא לכתוב בפורומים}.
כי כל השיעור שם מטרתו להראות שכל מנהג ישראל יש לו שורש כבר בתושב"כ.
ומביא כמדומני מקור גם לאמירת קרבנות.
ואז יש את השאלה למה קבעו את זה למנהג אחרי שחז"ל לא קבעו את זה כלולם
והוא אומר שהגויים עשו אינפלציה דתית וזה דבר לא טוב
ומסביר שאינפלציה זה שמדפיסים הרבה כסף ואז יורד ערך הכסף כי אין לו כיסוי
ככה הגויים דיברו בלי סוף על ה', ועל תפילות, וזה לא דרך חז"ל וזה לא טוב, כי זה הורס את ערך הדברים האמתיים.
ואז אומר: שמכיון שישראל ראו שהגויים הורידו במעשיהם הלא טובים, את הערך של המילים, לכן הם הוצרכו כנגד זה להוסיף בקודש עוד מנהגי תפילה.
וממשיך להסביר את השורשים לזה מהתושב"כ.


אברך צעיר
הודעות: 42
הצטרף: 01 פברואר 2020, 19:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אברך צעיר » 24 פברואר 2020, 16:00

אלו שמדברים על מה שבחורים מבינים/לא מבינים. כנראה שכחו לקחת בחשבון, שהם עם כל הרעש הגדול שעשו, הפכו את הבן אדם האלמוני שמי בכלל מכיר, לנושא שהולך ומתפרסם עוד יותר אצל בחורי הישיבות....
וגם זה קצת פרמטר לדעת האם יש כאן כוונה לש"ש...
הלא יכלו ללכת לרמ"ה ולדבר עמו על הדברים לפעול בהם בחשאי, להועיל ולא להזיק.

וכמובן כדאי גם לבדוק בשטח...
כמו המעשה הידוע שראובן שאל חמור משמעון, ולמחרת אמר לו הלכה חמורך טרפון ומתה באמצע הלילה, והנה תוכ"ד שמעון שומע את נערת חמורו המוכרת מתוך החצר, פונה אל ראובן ואומר לו למה רימיתני, אומר לו ראובן: "למי אתה מאמין יותר לי או לחמור" ?
האם מישהו בדק בשטח ?

אולי עכשיו אלו אותם מבינים, שרואים למרחוק, ומסבירים לנו איך יש כאן אי הבנות נוראות שהולכות ומתפשטות באחוזים נוראים, ועוד חמש שנים כל הבחורים כבר יחשבו השקפות פסולות "זה מה שיהיה"...
הבעיה היא שאצלינו לא יקימו ועדת חקירה, אז לא יוכלו להכחיש את זה בעוד כמה שנים.


אברך צעיר
הודעות: 42
הצטרף: 01 פברואר 2020, 19:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אברך צעיר » 24 פברואר 2020, 16:04

ועל כך שמעתי מאחד מראשי הישיבות שאמר על אלו:
האמרי אמת שואל על אשת פוטיפר, למה לא קבלה עוה"ב שהלא בוודאי לש"ש נתכוונה.
ותירץ:
כתוב "ויהי כדברה אליו יום יום".
יום יום - זה לא לש"ש....

ומר"מ מפורסם בעיה"ק ירושלים שמעתי שאמר:
מדברים על חשש השכלה
ומה שאני רואה בינתיים
זה שעושים כאן רפורמות בחו"מ..


נא לחשוב!!!
הודעות: 17
הצטרף: 19 פברואר 2020, 02:02
נתן תודה: 5 פעמים
קיבל תודה: 39 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי נא לחשוב!!! » 24 פברואר 2020, 21:31

אינני מתכוון להגיב כאן הלוך ושוב
אני את מטרתי השגתי שאנשים כאן ידעו על מה מדברים ואני חושב שעשיתי זאת בצורה מושלמת
אני חשוף לגמרי וכל אחד יכול לבדוק את הדברים - הרב אאבבגגדד התבקש על ידי לבאר היכן לדעתו בוצעה הטיה ולא עשה זאת 
בכל אופן אני מסכים לטענת כמה מחשובי הכותבים שעצם ההתנגדות מגבירה את הביקוש ולכן מצידי אני מפסיק את הדיון למרות שסגנון ההתנגדות שלי אינו "כופר כופר" כפי ששמתם לב 
בעיית הדור שבחורים מאבדים טעם בלימוד וחסרי חיבור בסיסי להקב"ה הינה בעיה שאני מכיר בה, ואני אף עובד עם כמה אנשים שמנסים למצוא פתרונות לבעיה זו בסגנון של הגה"ג ר' משה שפירא זצ"ל ויבדלח"ט הג"ר נתן רוטמן שליט"א ותלמידיהם - פתרון שהחל להיות מיושם בשטח ואף נושא פירות

לדעתי אמיתות התורה מחייבת כי מושגיה חודרים ומעמיקים עד תחתית העשיה, וע"כ דברי תורה יש להם הבנה פשטית ברובד החויה הנמוך ביותר, וח"ו להפריד את התורה מן החויה האנושית, אך מאידך גיסא אסור שנבאר דברי תורה בצורה חוייתית בצורה אשר מנתקת אותם משרשם הגבוה, וכל ניסיון לבטל מושגים גבוהים ולהסביר דברים עפ"י מושגים פשטיים הוא גילוי פנים בתורה שלא כהלכה, והיינו שכל גילוי חייב להיות כהלכה, ואי"ז ח"ו רבדים שונים המנותקים זמ"ז, אלא רבדים שונים המשפיעים זע"ז, וכ"ז כלול במושג אסתכל באורייתא וברא עלמא, ובאמת דכמו"כ הוא איפכא דחדושי התורה שאנו מחדשים במושגים הגבוהים משנים הם את פני המציאות עצמה ואף הם חודרים עד תחתית העשיה, וכל מי שלומד תורה באמת שלא להנאתו או להתכבד אלא מכוון הוא כולו להשגת האמת הרי יבחין בעצמו כי אף שכל עיסוקו יהיה ברבדים הגבוהים של עולם המושגים הלא בירור המושגים תמיד נעשה בעומק מחשבתו על פי החויה האנושית, רק שיוצא לפועל ומתגלה בדיבור בעולם המושגים הגבוה, וזה עומק הענין דמבשרי אחזה אלוה, דמתוך המציאות הנמוכה ניתנו לנו הכלים להשגת האלוקות, אך הלא לא ישיג האדם את האלוקות מבשרו ללא הכוונתה של תורה, ורק בלימוד מושגי התורה הגבוהים הוא משכיל אותם מתוך הכרתו הפנימית את עצמו.

זו דעתי האישית וזכותכם המלאה לחלוק עלי - וזו דעתי אשר הובעה בכל דברי בפורום זה - אני משוכנע שאף אוריה חושב כך וכל השיעורים שלו מהסגנון שפורסם כאן מכוונים למטרה זו, ולמדן אמיתי מבחין כי השיעור על שנים אוחזין אינו מכוון כלל לביקורת על עולם הישיבות אלא הוא ההסבר הנמוך של הלומדעס, אף כי אפשר לחלוק ולבאר אחרת כדרכה של תורה, אבל הסגנון של המסירה נעשה באופי של ביקורת ולא כאיחוד העולמות, ולדעתי הסיבה שהוא עושה כך זה בכדי להיראות 'קול' ולהצליח להכנס בלבבות מתריסנים, והיא היא הסיבה שדברים אלו ראויים לצנעה גדולה ולא להתפרסם בראש כל חוצות, לעומת זאת הבנתי כי הרב אוריה חושב כי דיבוריו הם הם הצלת הדור וראויים לכל בחור ישיבה, והוא בהחלט מתכוון לשם שמים. 
  
ואכן אינני חושב שכתבתי לשם שמים אני מאד רחוק מזה [ויפה הליץ בזה מו"ר הג"ר חזקיהו יוסף שרייבר שליט"א דמפני כל מה שאנשים חושבים שהם עושים לשם שמים נאמר דלעת"ל יעשה הקב"ה שמים חדשים כי אף השמים נתקלקלו], כתבתי את דעתי ככל אדם שמפרסם את דעתו.

ואסיים בדברי הלש"ם

"ולכן תראה שכל העוסקים בחכמת עוה"ז כמו חכמת הטבע וכדומה. רובם הם רחוקים מיראת שמים. כי כח הרע אשר שם מתדבק בהם רח"ל. ואפי' בתוה"ק אנו רואים ג"כ שהעוסקים בחיצוניות התורה לבד וכמו חכמת הדיקדוק שכל חכמתה הוא רק על המלות והלשון. וכן גם העוסקים בפשט התנ"כ לבד כשיש להם חכמה וכח לעסוק בגמרא ופוסקים ראינו ג"כ כמה מהם שרחוקים הם מיראת שמים. והוא משום שהקליפה היא שוכנת תמיד סביב להחיצוניות דהקדושה לינק ממנה. ובסוד סביב רשעים יתהלכון (תהילים י"ב) ולכן כל אלו העוסקים בהחיצוניות לבד עלולים הם לחטא רח"ל. וזהו ג"כ סוד מאמרם ז"ל (בבא מציעא ל"ג סע"א) העוסקים במקרא מידה ואינה מידה כי פשט המקרא הוא רק בעשיה כנודע וכ"ז הוא בתוה"ק שהיא כולה קודש קדשים וא"כ הרי העוסקים בחכמת העוה"ז הם בודאי עלולים מאד להתדבקות הרע רח"ל. אבל חכמת הקבלה הנה עיקרה היא מדבר באצילות לבד בלי התלבשות כלל למטה ולכן גדולה מעלתה לאין קץ" - הדע"ה א ה ז
שמחתי מאד להכיר אתכם!!!
נא לחשוב!!!


פרי
הודעות: 22
הצטרף: 15 ספטמבר 2019, 14:36
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי פרי » 25 פברואר 2020, 08:31

הלא פשוט לכל בר בי רב שלדברי הרב אוריה והרב ראמ"פ יש מקורות בחז"ל בקבלה במנהג והם מושרשים עמוק יותר ממתנגדיהם לכל הרצף של עולם המחשבה והאגדה היהודים מבראשית ברא עד ימינו אנו, ואין כאן אלא שאלה של סגנון, האם להזכיר כל רגע 'כביכול', וכדו' לעניין המקורות בספרים
ואכן בתוככי הישיבות מדברים בסגנון אחר, בהכרח הוא כך, והאם זה כל כך נורא,
הלא טענתם של המתנגדים, שזה סתם 'גן ילדים' כלשונם הזהב...


ירושלמי_ירושלמי
הודעות: 58
הצטרף: 20 אוגוסט 2019, 19:20
נתן תודה: 15 פעמים
קיבל תודה: 41 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי ירושלמי_ירושלמי » 25 פברואר 2020, 12:25

בשולי הפולמוס

בתום חודשיים לפולמוס אודות "בית מדרש הגר"א" והרבנים הרב אליהו מאיר פייבלזון שליט"א והרב אוריה עינבל שליט"א, חשבתי שנכון יהיה לנסות לציין כמה דברים על הפולמוס עצמו.
  1. נראה שהפולמוס מעניין כמעט אך ורק את יושבי בית המדרש, בחורי ישיבות אברכי כוללים ותלמידי חכמים מרביצי תורה, ומרבית הציבור החרדי שאיננו מיושבי בית המדרש לא מתעניין כלל בנידון. במרחב הווירטואלי התקיים הדיון בעיקר כאן ב"פורום לתורה" ובפורום "אוצר החכמה", שהם המקומות העיקריים שבהם נמצאים יושבי בית המדרש. הפולמוס הוזכר גם באתר "צריך עיון" ובאתר "כיכר השבת", אבל רק באופן שולי.
  2. נראה לי שכבר זמן רב לא היה נושא פנימי שנוגע לתפיסת העולם הישיבתית שזכה לפולמוס כה רחב, לתומכים ולמתנגדים שרואים בנושא נקודה חשובה להתווכח בה מזוויות שונות ובאריכות כה גדולה, אני מאמין שהדי הפולמוס עוד יהדהדו בהיכלי התורה לאורך שנים.
  3. מוקדם עדיין להעריך את תוצאות הפולמוס במונחים של רווח והפסד, ניצחון ותבוסה. ימים יגידו, האם פעילות "בית מדרש הגר"א" תמשיך עם תעודת הכשרות של הרב פרידמן בממדים שהיו עד כה, או יותר או פחות? האם יקומו בתי מדרש אחרים? האם ההתנגדות מצד הגר"ד כהן שליט"א תימשך או תדעך? וכיו"ב.
  4. מעניין לציין שגם הרב פייבלזון וגם הרב ענבל קשורים לישיבת "דרך השם" של הרב ברוך צבי גרינבוים שליט"א, שהיה קשור במידה מסוימת לרב יצחק שלמה זילברמן זצ"ל, לרב שלמה וולבה זצ"ל, ולרב משה שפירא זצ"ל. הוא כמדומני הראשון שזיהה את הרצון של בחורים מסוימים לשמוע סגנון שונה של דברים, והוא עצמו כתב ופרסם כמה חוברות מקוריות. הוא הקים גם את ארגון "לב שומע" בתוך "לב לאחים", וידיו רב לו בעוד כמה תחומים. מעניין שבכל הפולמוס לא הוזכר שמו בשום צורה שהיא.
  5. למרות כל ההכחשות וההסברים, ישנה זיקה ברורה בין אנשי "קרן תקווה" ו"צריך עיון" לרב פייבלזון ולרב עינבל, ולא פחות מכך ישנה זיקה ברורה בין אנשי "קרן תקווה" ו"צריך עיון" לתכניות מנדל לקהילה החרדית. מעניין אם הדברים ישתנו מכאן ולהבא, והאם יש קשר בין הפולמוס הנוכחי סביב "בית מדרש הגר"א" להתנגדות החריפה למכון מנדל.


אברך צעיר
הודעות: 42
הצטרף: 01 פברואר 2020, 19:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אברך צעיר » 25 פברואר 2020, 15:15

לחשוב זה דבר טוב, אבל כדאי גם להתבונן
אם אתה מסכים שהאש הגדולה שהייתה פה, גרמה למאות בחורי ישיבה להיכנס לעסק, אינך יכול להיתמם ולומר עכשיו אני פורש.
אנשים צעירים בלי אחריות, ובלי נסיון, ובלי שמוש חכמים, במקום ללכת להתיישב בדבר עם הרבנים, ובפרט עם הרבנים המסכימים כמו רמה"ה והרב איכנשטיין ועוד, הולכים ומלבים אש עם ציטוטים, שמי שלא מכיר את האיש או את חבריו, מקבל תמונה מסולפת מאד.
שורו וראו, הלא יש שם באתר כמה סדרות על תושבע"פ - אולי 25 שיעורים ס"ה. ומשם לא שמענו אף אמירה חריגה. - כמובן שעכשיו יביאו לנו כמה ציטוטים, לא נורא בסוף נאלץ לשמוע בזכות זה כמה שיעורים שלמים...
הוא הדין מאות שיעורים על התורה ועל הנביא.
זאת אומרת ברור שהכמה ציטוטים האלו הם תמונה אחרת לגמרי ממי שמכיר את המערכת, ומכל אלו שלומדים שם.
ואם כבר מתבוננים:
בתוך דבריך הרב נא לחשוב הנכבד, הסברת לנו ביאורים עמוקים על כל הפרשה - מתברר שהמתמללים מאד חרוצים של הציטוטים, יושבים בכולל של הרב יוסף חברוני מיסודו של וולפסון.
אז קודם כל אתם חייבים גילוי נאות: המוסדות של וולפסון, אילני, ובפרט הרב חברוני נמצאים בסכסוך עבודה ארוך עם הרב פיבלזון, מאז שהיה פילוג בישיבת פתחי עולם. אני חושב שזה עוול שהנתון הזה לא צויין כגילוי נאות. יצויין: שר' משה זצ"ל תמך לחלוטין אז ברב פיבלזון גם בגישה וגם בפועל.
וכמובן שתלמידי ר' משה שפירא זצ"ל שם בכולל, כעוסים על כך שהרב פיבלזון ממשיך את ר' משה שפירא בדרכו שלו, הגם שהוא זכה לאורך כל הדרך לתמיכה של ר' משה, אפילו כשזה היה נגד ר' דוד, ובביטויים קיצוניים וחריפים מאד. והגם שראש הכולל עצמו ר' זבולון שוורצמן כתב במפורש במכתב לרב פיבלזון שהוא יודע שר' משה שמע את כל הטענות ותמך במוצהר למרות הטענות. - דווקא בגלל כל זה, ידוע שיש תלמידים של ר' משה שם בכולל שהם פגועים ורואים את עצמם ממשיכים יותר גדולים ומוסמכים - חבל שכל זה לא הובא בתחילה כחובת גילוי נאות ע"פ חוק.
לא זו בלבד, מדובר בכולל שבו נעשה פרויקט שרי עשרות היינו שהאברכים שם שמעו הרצאות ממרצים בערכים/נפש יהודי בכדי שיוכלו למסור ועדים בנושאי מחשבה לבחורי הישיבות. כמובן שהם רואים את הרבנים פיבלזון ועינבל כמתחרים שלהם, ופגועים מדוע הולכים אליהם ולא אל המקום האמיתי שרי העשרות והמאות, שהם גם למדו אצל ר' משה שפירא וגם בערכים.
עכשיו בחוסר אחריות נורא הם הציתו עץ אש ענקית ומצטדקים ואומרים שאמנם זה לא ממש לש"ש אבל עכשיו אחרי שכל הציטוטים התפרסמו בישיבות הם פורשים...
אם זו לא פוליטיקה מלוכלכת, אז מעניין מה זה כן.


אאבבגג
הודעות: 105
הצטרף: 13 פברואר 2019, 00:01
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 59 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אאבבגג » 25 פברואר 2020, 18:39

הרב אברך צעיר

לא נוכל להתמודד עם אנשים 'חושבים' שיודעים בדיוק את המינון המתאים, כמה לפתוח כמה לסגור, איזה משפט מזיק לבחורים ואיזה לא.
אני חושב שכדאי להמתין, הלא לפי עדותו של 'החושב' הוא כרגע בקשרים עם ר' נתן רוטמן בשביל לדאוג לבחורי ישיבות למסגרת הולמת, הוא בוודאי יידע כבר איך וכמה לומר. ניתן לו לגדול, בעז''ה הוא יצליח גם כן, יהיו לו אלפי שיעורים עם תפוצה אדירה, ואז גם יצאו נגדו כמובן, ואז הוא כבר יגיע לבית מדרש הגר''א לקבל כמה המלצות מה עושים בכאלו מקרים...

(אגב, מעניין שמו''ר של החושב הוא הרב שרייבר - סמל למי שהיתה עליו התנגדות לפני 15 שנה בגין טענות שהצעירים לא מבינים אותו ומגיעים מדבריו לזלזול בעולם הישיבות. זה כמובן מתחבר לכך שאנשים חושבים בטוחים שהם יודעים את המינון המדוייק).


מ.ה.
הודעות: 14
הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מ.ה. » 26 פברואר 2020, 00:20

מעניין שגם בימ"ד הגר"א מתייעצים עם ר' נתן רוטמן


מ.ה.
הודעות: 14
הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מ.ה. » 26 פברואר 2020, 01:22

הרב אאבבגג
אני לא בטוח שהוא יוכל לשמוע אז מבימ"ד הגר"א מה עושים במצב כזה...
נדמה לי שהם לא עשו כלום ולא הגיבו כלום.
רק שואלים את ר' משה הלל הירש (והרב איכנשטיין ועוד) כל שבוע איך להתקדם.
חוץ מזה לא היה שום תגובה או מעש.
הכל כרגיל.

אולי בהתחלה הייתה תגובה כללית שאם ר' דוד כהן אומר טענות, אז הוא צודק, וצריך לתקן. ונשאל את גדול"י. משהו כזה, זהו. חוץ מזה לא נראה לי שהיה עוד משהו.

למיטב זכרוני גם הרב שרייבר בזמנו כשהתנגדו אליו ראשי הישיבות, לא הגיב מאומה, אלא פשוט עידן קצת את הביטויים, והמשיך להדפיס את ספריו ושיעוריו.


מ.ה.
הודעות: 14
הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מ.ה. » 26 פברואר 2020, 01:25

שמעתי שבפורום שחסום בנטפרי העלו איזה שיעור כתוב על עניין הגלות.
אולי יש למישהו את השיעור הזה (אולי הוא נמצא באתר ? לא מצאתי).
ויואיל בטובו להעלות לנו כאן, בכדי שנוכל לראות משהו כתוב נורמלי, ולא רק תמלולים שעשויים בצורה מגחיכה.
תודה מראש למי שיעלה.


מ.ה.
הודעות: 14
הצטרף: 01 נובמבר 2019, 09:23
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מ.ה. » 26 פברואר 2020, 01:51

ככל שאני מעיין יותר בארכו של אשכול זה. אני נוכח לדעת שהנקודה מאד פשוטה.
האג'נה של בימ"ד הגר"א היא לחבר את הפשט והדרש (והסוד).
וזה בעצם נסיון מעניין לחבר את הכיוון של ר' משה שפירא לכיוון של ר' ליב מינצברג. (כמייצגים, וכדוגמאות).
{ובאמת הרב אוריה עינבל גדל על שיעורי ר' משה שפירא, ואביו היה מאותם שנים תלמיד מובהק של ר' משה. זכורני מהכולל של ר' משה שהפעם האחרונה שהרב אוריה הגיע עם אביו לר' משה שם לחדרו בעז"נ, היה עם הספר של שיעורי הרב צבי עינבל הידועים על חכמת לשון הקדש, מה שלמד מרבו ר' משה זצ"ל, וישבו אצלו לקבל חוות דעתו שעובר על הספר ואם כדאי להוציא לאור ואיך. ולאחמ"כ נסתלק רבינו לישיבה של מעלה, וחיים לכל ישראל שבק. ושמעתי מאברכים שכאשר נסתלק ר' משה הרב אוריה בכה בקולות וברקים שעות, מישהו אמר לי שראה אותו בלוויה עומד ובוכה כמיים כמו ילד שנאבד ברחוב. וכמה שבועות לאחמ"כ לא היה מסוגל למסור שיעורים כלל. וכל מי ששומע את שיעוריו של הרב אוריה, יכול לזהות שזה בנוי על משנתו של ר' משה.
ומאידך הוא גם חזונישניק, ולמד חברותא עם הגר"ח גרינמן ועם הגרד"ל, והיה אצל ר' שמואל אוירבעך ור' ניסים ור' יודל בויאר הרב וסרמן והרב פוזן ור' חצקל ברטלר ור' יודל שפירא שנים רבות. וממילא מחובר לדרך הלימוד החזונישניקית של פרקטיקה ופוסקים וחשיבה עצמאית והגיון מציאותי. ולאחמ"כ היה גם תלמיד של ר' משה מינצברג - שהוא תלמיד של ר' חיים מן ההר, ושל ר' שמואל ברנד, ושל ר' ליב, ושל מו"ר אביו שהיה תלמיד של בעל הסולם.
וממילא יש כאן חיבור בין הפשט לדרש, ובין המציאות הפשוטה אל הסוד והעומק והלמדנות.
ולכן יש שמה מצד אחד את הבינה להשכיל ותלמידיו שהם למדנים קיצוניים יותר מהילדסימר חבה קדוש ומהרי"ל, ומאידך את פיבלזון המבאר את הפשטות של הקבלה ואיך יש התגלות וחיבור אלוקי בעולם הפשט של כל דבר. 
וממילא הם קנו להם שני סוגי אויבים
הפשטנים שאוהבים פשטות מבוססת, אומרים: "מה הם רוצים", "מה הקשקושים הללו" "בלבול מוח" "חויות וריגושים" "הם בעצמם לא מבינים מה הם מתכוונים" "אין שום חדש" "הכל פשוט" וכו'
ואילו בעלי המחשבה שאוהבים את העומק הנשגב, אומרים: "הם מורידים את התורה להבנה האנושית" "הם לומדים פשט בלי עומק" הם מביאים דוגמאות מהחיים סתם" "משתמשים בסגנון של מציאות פשוטה" "לומדים רק בקיאות מלמעלה" "בעלביתיות לכתחילה" "פתוח מדי" "גשמי ולא נשגב" וכו' 
וזה בדיוק הגורם לכל הציטוטים והשמועות.
שיש בכל שיעור קטע שיורד להתחיל לבאר את החוויה הפשוטה, הבלעביתית, הגשמית, ויחד עם זה מבארים שזה מתחבר אל הדרש והסוד העומק והלומדעס.
וזה מרגיז בקיצור את שני הצדדים.


פרי
הודעות: 22
הצטרף: 15 ספטמבר 2019, 14:36
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי פרי » 26 פברואר 2020, 08:31

אשרטט בקווים כללים את דעתי הענייה בעניין בית מדרש הגר"א:

כידוע מתקופת ההשכלה ואילך נמצאים בחזית מול כל מיני גורמים והשפעות עולמיות על היהדות שמאימות עליה
 השיטה שפעלה הייתה כמו שאמר רבינו הגר"א 'להוציא בולעם מפיהם'
דהיינו לקחת איזה דבר מהצד השני ולהכניס אותו פנימה ולקדש אותו מבתוכו זו השיטה הנכונה להתמודד

זה נכון לגבי החסידות על שלל גווניה ארצות תפוצתה (מפולין עד רוסיה הלבנה), זה נכון לגבי שיטת המוסר על שלל גווניו (נוברדהוק סלבודקה), וזה נכון גם לגבי שיטת הגר"ח בהלכה, ויש להאריך טובא בכל פרט כאן כי הוא עולם ומלאו. 

כמובן א"צ לומר שלכל שיטות אלו מטבע הדברים קמו מתנגדים כיון והחדש אסור מהתורה, ומכל מקום הם הלכו וכבשו, עד שהתמסדו והיה צורך בתחליפים אחרים לרענן השורות.

כאן בארץ בזמן האחרון בישיבות ליטא כמו גם אצל החסידות, ניכר מאד איזו שאיפה לצמצום
הממסד הפך לעיקר והצורה לתוכן, אין שום תזוזה, ולהפך יש ניסיון שנראה לפעמים מאולץ לחזור כמה שיותר אחורה
אין ספק שזה תגובה לחשש לפחד מפני הטכנולוגיה וכו'
יש איזו תפיסה שבעולם כזו שטחי הצורה היא התוכן ותו אין בלעדיו
גם זה סוג של תגובה
השאלה היא האם זו תגובה מושכלת
או שמא זו חזרה על שיטת הפחד והאימה, החשש מהחדש המאיים?

זו שאלה נכבדה

ביה"מ הגר"א שהוא אמנם לא צומח כמו כמה שיטות בליטא ממש מבתוך הישבות (כמו ר' חיים סולו' בוולאז'ין נניח)
מנסה לתת מענה מושכל ברמה זו או אחרת לעניין זה
דהיינו לא שוב איסורים ודיבורים על מה אסור
אלא דיבור בשפת הדור וניסיון חדש להתחדשות וחיבור למקורות בשפת הדור של היום
דהיינו כאן בארץ דוברי עברית ויש רצון טבעי להתחברות לשורשים כמו נ"ך משנה, לימוד מציאותי, שכלי, רציו,
או לפעמים גם עידוד לרגש, למרחב לטבע, לשירה, פיוט
כל אחד כפי טבעו, ברור
אבל יש כאן אמירה כוללת, כוללת  מאד
החיבור למציאות 
האם לאשר זאת ועד כמה אם כן היא שאלה המונחת כעת על פתח גדולי הדור
מה יהיה ימים יגידו
כבר הובטחנו שלא תשכח התורה מפי זרעו וזרע זרעו עד עולם
ונאמר אמן
 


אברך צעיר
הודעות: 42
הצטרף: 01 פברואר 2020, 19:21
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 13 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אברך צעיר » 26 פברואר 2020, 12:59

אם כבר לחשוב, כדאי להבין משהו פשוט.
הבלגן והדיסאנפורמציה גורמת נזק עצום שכל מי שעיניו בראשו מבין.
בהתחלה הרבנים הללו אמרו לר' משה הלל, ולרב איכנשטין, שאם צריך לסגור, ולעשות באופן אחר, כל מה שיורו להם הם מיד יעשו, כי הכל כדי להועיל, ואם צריך לעשות שינוי בהפצה או בנושאים או בשומעים או בסגנון - הבה נשב ויבדק הפרטים במדויק, וייעשה.
ובהתחלה באמת ר' נתן רוטמן השקיע רבות לנסות להגדיר מה הכיוון היותר מועיל ושלא יהיה סיכונים ואי הבנות ונזק.
אבל עכשיו אחרי כל הבלגן, ואפיקורסות וכפירה ושאר הבלים ושפיכות דמים ופרסומת והשמצה ודילטוריא ודואג האדומי שנעשה, 
ברור שכבר הם לא יסכימו בשו"א לסגור, או לשמוע ולהסכים לביקורות עינייניות תועלתיות.
וכבר נהיה כאן מלחמה על כביכול אפיקורסות.
וכמובן שהרבה ת"ח ממילא מלגלגים על המלחמה הזו, כמו שהביאו מר' ברוך סולוביציק ועוד רבים וטובים.
ואפילו אם אותם הרבנים יפשטו צאוורם לשחיטה, זה כבר לא יעזור. כי החברים שלהם, ורבים הם, ימשיכו את אותם שיעורים, ואותו מהלך, (אולי רק בפחות זהירות כי הם אולי יותר צעירים).
בקיצור, מרוב כוונה לש"ש כמובן, ולהועיל, ולתקן, וביקורת בונה - הבערה לחלק יצאת.
ועכשיו כבר אין כמעט מה לעשות.
חוץ מלדבר כמובן ולכתוב בפורומים, ולהפיץ ציטוטים של עין תחת עין שיהיו נושא בכל הישיבות, שכל זה מאד מאד מועיל לכולם.


מנהל פורום אקטואליה
מנהל פורום אקטואליה
הודעות: 96
הצטרף: 25 דצמבר 2019, 22:21
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 82 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי מנהל פורום אקטואליה » 26 פברואר 2020, 13:00

לעיל הובא מכתב של ר' בונם שרייבר
לאחר כמה פניות שהדברים היו בגדר מכתב אישי ולא לרבים
הוסר לעת עתה
אשמח לקבל מידע אמין בהודעה פרטית בנושא זה


איש אל רעהו
משתמש ותיק
הודעות: 457
הצטרף: 24 ינואר 2020, 10:08
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 95 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי איש אל רעהו » 26 פברואר 2020, 13:26

מנהל פורום אקטואליה כתב:
26 פברואר 2020, 13:00
לעיל הובא מכתב של ר' בונם שרייבר
לאחר כמה פניות שהדברים היו בגדר מכתב אישי ולא לרבים
הוסר לעת עתה
אשמח לקבל מידע אמין בהודעה פרטית בנושא זה
נשמח לדעת מאיזה כיוון הגיעו הפניות.
כנראה שהם הגיעו מהאנשים שאליהם כוון המכתב, אז עליהם נקום ונסמוך?
 


אנונימי
הודעות: 44
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אנונימי » 26 פברואר 2020, 13:45

מ.ה. כתב:
26 פברואר 2020, 01:25
שמעתי שבפורום שחסום בנטפרי העלו איזה שיעור כתוב על עניין הגלות.
אולי יש למישהו את השיעור הזה (אולי הוא נמצא באתר ? לא מצאתי).
ויואיל בטובו להעלות לנו כאן, בכדי שנוכל לראות משהו כתוב נורמלי, ולא רק תמלולים שעשויים בצורה מגחיכה.
תודה מראש למי שיעלה.
שיעור הגלות-הרב אוריה ענבל.doc
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


אנונימי
הודעות: 44
הצטרף: 02 ינואר 2016, 20:48
נתן תודה: 4 פעמים
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי אנונימי » 26 פברואר 2020, 14:10

נא לחשוב!!! כתב:
24 פברואר 2020, 21:31
אינני מתכוון להגיב כאן הלוך ושוב
אני את מטרתי השגתי שאנשים כאן ידעו על מה מדברים ואני חושב שעשיתי זאת בצורה מושלמת
אני חשוף לגמרי וכל אחד יכול לבדוק את הדברים - הרב אאבבגגדד התבקש על ידי לבאר היכן לדעתו בוצעה הטיה ולא עשה זאת 
בכל אופן אני מסכים לטענת כמה מחשובי הכותבים שעצם ההתנגדות מגבירה את הביקוש ולכן מצידי אני מפסיק את הדיון למרות שסגנון ההתנגדות שלי אינו "כופר כופר" כפי ששמתם לב 
בעיית הדור שבחורים מאבדים טעם בלימוד וחסרי חיבור בסיסי להקב"ה הינה בעיה שאני מכיר בה, ואני אף עובד עם כמה אנשים שמנסים למצוא פתרונות לבעיה זו בסגנון של הגה"ג ר' משה שפירא זצ"ל ויבדלח"ט הג"ר נתן רוטמן שליט"א ותלמידיהם - פתרון שהחל להיות מיושם בשטח ואף נושא פירות

לדעתי אמיתות התורה מחייבת כי מושגיה חודרים ומעמיקים עד תחתית העשיה, וע"כ דברי תורה יש להם הבנה פשטית ברובד החויה הנמוך ביותר, וח"ו להפריד את התורה מן החויה האנושית, אך מאידך גיסא אסור שנבאר דברי תורה בצורה חוייתית בצורה אשר מנתקת אותם משרשם הגבוה, וכל ניסיון לבטל מושגים גבוהים ולהסביר דברים עפ"י מושגים פשטיים הוא גילוי פנים בתורה שלא כהלכה, והיינו שכל גילוי חייב להיות כהלכה, ואי"ז ח"ו רבדים שונים המנותקים זמ"ז, אלא רבדים שונים המשפיעים זע"ז, וכ"ז כלול במושג אסתכל באורייתא וברא עלמא, ובאמת דכמו"כ הוא איפכא דחדושי התורה שאנו מחדשים במושגים הגבוהים משנים הם את פני המציאות עצמה ואף הם חודרים עד תחתית העשיה, וכל מי שלומד תורה באמת שלא להנאתו או להתכבד אלא מכוון הוא כולו להשגת האמת הרי יבחין בעצמו כי אף שכל עיסוקו יהיה ברבדים הגבוהים של עולם המושגים הלא בירור המושגים תמיד נעשה בעומק מחשבתו על פי החויה האנושית, רק שיוצא לפועל ומתגלה בדיבור בעולם המושגים הגבוה, וזה עומק הענין דמבשרי אחזה אלוה, דמתוך המציאות הנמוכה ניתנו לנו הכלים להשגת האלוקות, אך הלא לא ישיג האדם את האלוקות מבשרו ללא הכוונתה של תורה, ורק בלימוד מושגי התורה הגבוהים הוא משכיל אותם מתוך הכרתו הפנימית את עצמו.

זו דעתי האישית וזכותכם המלאה לחלוק עלי - וזו דעתי אשר הובעה בכל דברי בפורום זה - אני משוכנע שאף אוריה חושב כך וכל השיעורים שלו מהסגנון שפורסם כאן מכוונים למטרה זו, ולמדן אמיתי מבחין כי השיעור על שנים אוחזין אינו מכוון כלל לביקורת על עולם הישיבות אלא הוא ההסבר הנמוך של הלומדעס, אף כי אפשר לחלוק ולבאר אחרת כדרכה של תורה, אבל הסגנון של המסירה נעשה באופי של ביקורת ולא כאיחוד העולמות, ולדעתי הסיבה שהוא עושה כך זה בכדי להיראות 'קול' ולהצליח להכנס בלבבות מתריסנים, והיא היא הסיבה שדברים אלו ראויים לצנעה גדולה ולא להתפרסם בראש כל חוצות, לעומת זאת הבנתי כי הרב אוריה חושב כי דיבוריו הם הם הצלת הדור וראויים לכל בחור ישיבה, והוא בהחלט מתכוון לשם שמים. 
  
ואכן אינני חושב שכתבתי לשם שמים אני מאד רחוק מזה [ויפה הליץ בזה מו"ר הג"ר חזקיהו יוסף שרייבר שליט"א דמפני כל מה שאנשים חושבים שהם עושים לשם שמים נאמר דלעת"ל יעשה הקב"ה שמים חדשים כי אף השמים נתקלקלו], כתבתי את דעתי ככל אדם שמפרסם את דעתו.

ואסיים בדברי הלש"ם

"ולכן תראה שכל העוסקים בחכמת עוה"ז כמו חכמת הטבע וכדומה. רובם הם רחוקים מיראת שמים. כי כח הרע אשר שם מתדבק בהם רח"ל. ואפי' בתוה"ק אנו רואים ג"כ שהעוסקים בחיצוניות התורה לבד וכמו חכמת הדיקדוק שכל חכמתה הוא רק על המלות והלשון. וכן גם העוסקים בפשט התנ"כ לבד כשיש להם חכמה וכח לעסוק בגמרא ופוסקים ראינו ג"כ כמה מהם שרחוקים הם מיראת שמים. והוא משום שהקליפה היא שוכנת תמיד סביב להחיצוניות דהקדושה לינק ממנה. ובסוד סביב רשעים יתהלכון (תהילים י"ב) ולכן כל אלו העוסקים בהחיצוניות לבד עלולים הם לחטא רח"ל. וזהו ג"כ סוד מאמרם ז"ל (בבא מציעא ל"ג סע"א) העוסקים במקרא מידה ואינה מידה כי פשט המקרא הוא רק בעשיה כנודע וכ"ז הוא בתוה"ק שהיא כולה קודש קדשים וא"כ הרי העוסקים בחכמת העוה"ז הם בודאי עלולים מאד להתדבקות הרע רח"ל. אבל חכמת הקבלה הנה עיקרה היא מדבר באצילות לבד בלי התלבשות כלל למטה ולכן גדולה מעלתה לאין קץ" - הדע"ה א ה ז
שמחתי מאד להכיר אתכם!!!
נא לחשוב!!!

אני אתאר מהזווית שלי את המהפכה שעשה הרב ענבל ושאר יהודים טובים.

עד שהרב עינבל וחבריו נכנסו לתמונה, החוכמולוגיות של הבחורים המוכשרים האינטלגנטים והחושבים היתה הטלת ספק, מטבע הענין פחות אמונה מוחלטת  בכל האמיתות המקובלות אצל ההמון איש מפי איש עד ר' ישראל סלנטר או ר' חיים וואלז'ינער, ואף למעלה בקודש, תמיד בחורים כאלו נטו יותר לכיוון הרמבמיסטי הידוע, המשכילי הקלאסי, ולא נראה לי שצריך לפרט, פחות אמונה תמימה, פחות אמונה מוחלטת בקדושת חכמים, ברוח הקודש, בחכמת הקבלה, במופתים, בחוויה דתית, יותר שכלתנות, פחות חוויה דתית עמוקה, בקיצור השכלה של הטלת ספק.
הסגנון של הג"ר משה שפירא דווקא לוקח את החוויות האלו למקום קיצוני בהרבה, של אמונה מוחלטת בכל תג ותג ובכל קוץ וקוץ, חוסר ביטוי אישי רציונלי בתורה, מילים גבוהות שלא קונים איתם במכולת, וכו' וכו', אם מישהו שאל אותו על כינים שבאים מן העיפוש הוא ענה שהשאלה הזו באה מן העיפוש, ולכן ממש לא התאים הסגנון הזה לאותם טיפוסים מטובי המוחות בעולם הישיבות.
המהפכה שעשה הרב עינבל וחבריו, היא שלקח בחורים כאלו, ודווקא הכניס בהם להט הדתי, אמנם לא להט דתי מסורתי של דקדוק הלכה או שירים בטישים, אבל כן  להט דתי של הסברת והגדרת האמונה והחוויה הדתית, זה ע"י חיבור לפשש"מ, חיבור לתורה, חיבור להבנת טעמי המצוות וכו' וכו', אבל הפך את הכיוון מאה שמונים מעלות מהשכלה של הטלת ספק, להשכלה של עוגן חזק בתורה ובמסורת.
אז נכון שבתוך התהליך הזה, לפעמים, מטבע הענין, הוא לא נזהר כל כך מלפגוע בעוגנים אחרים מקובלים יותר וקלאסיים יותר, של אמון מלא במסורת הישיבות, בצורת הישיבות, בביטול מוחלט למסורת, לדברי חכמי ישראל. יכול להיות שיכל להיזהר יותר, יכול להיות שהמהפכה הזאת יכולה לקרוא רק בצורה כזאת, ולא לי להכריע, אבל אין ספק שבשורש יש כאן צד מאד מבורך.
נכון שאפשר לראות בתלמידו חכמולוגים, מחפשי איזור נוחות, מחפשי ביטוי אישי, העצמה אישית, נרפים שאין להם כח לעבוד בחומר ולבנים של תלמוד בבל , אוהבי אינטלגנציה, השכלה כללית, חכמת נכרים, חיבור לעולם שמבחוץ, לחלל החיצון או כל דבר שלא יהיה,  אבל אסור לשכוח שכרגע מדובר כאן באנשים עם להט, שהולכים עם אמונה בבשורה שלהם.   

סליחה שאני אסיים כאן דברים קצת חריפים, אבל עושה רושם שכותב ההודעה לוקה בתסביך אדיפלי, הוא ניזון מהשיח ועולם החשיבה של הגר"א עינבל ומנסה לגבור עליו, ודוק.
 


באמונתו יחיה
הודעות: 102
הצטרף: 07 אוקטובר 2018, 15:36
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי באמונתו יחיה » 26 פברואר 2020, 16:34

אאבבגג כתב:
23 פברואר 2020, 02:43
 
דבר שלא בא לעולם נראה לנו משהו אלמנטרי משום שאנו רגילים לעולם מאוד מתוכנן שיש בו מכירות של חוזים ואופציות ומניות ואגחי"ם, כולם יודעים מה עומד לקרות בקרוב ואף אחד לא באמת חושש שהתבואה בשדה לא תגדל כי במקסימום נזמין מטורקיה. אך בעולם שבו הכל בנוי על בלימה החוזים אין להם משמעות רבה מידי, אין ביטוח לאומי וביטוח בריאות, ולדבר על העגבניות של עוד שנתיים זה הזוי, הרי שלקנות דבר שלא בא לעולם זה דבר שעושים אותו רק אנשים עם חלומות מפונטזים.
אז מה עושים כעת עם דבר שלא בא לעולם? הרי אנו כן צריכים אותו לכלכלה שלנו, אז פה נכנסים לתמונה ספרי השו"ת ומסבירים מתי זה עדיין נקרא דבר שלבל"ע ומתי לא ואיך אפשר לעשות את זה בצורה שכן תחול מבחינה הלכתית.
אך על כל פנים אין זה נכון לומר שבבסיס ההלכות של חו"מ לא מתאימים למציאות מבחינה עקרונית, ואז הוא מאריך להסביר על כל הנושא כיד ה' הטובה עליו.
ע"כ.
"ומעיקר הדין אכן אין אפשרות למכור או לקנות אלא דבר חומרי ששניתן לממשו, ודבר שאין בו ממש א"א למוכרו או לקנותו, (ולכן המוכר אויר שדהו אף שהוא מקום מסוים אינו נמכר שאין בו ממש ואינו נמכר אלא אגב השדה), "נראה שכן היה הדין בזמנם", שלא היו עושים כל שימוש רק בדבר שיש בו ממש (כבית לדור, שדה לזורעה, וכן הלאה), ואויר אין בו שימוש כלל שלא שייך לבנות או להשתמש באויר בלא להשתמש בקרקע, וכיוצ"ב בכל הדברים. אולם  בזמנינו התחדשו זכיות ושימושים באויר ללא כל קשר לקרקע שתחתיו. כגון שמוכרים ומשכירים אויר להעמיד שם רכבי חלל, לווינים, כלי טייס, וכן התחדשה בעלות גם על מוניטין רעיונות פטנטים, דגמים וכיוצ"ב. ומוכרים את המוניטין, גם ללא העסק והסחורה עצמה. וכן מוכרים ומורישים פטנטים ורעיונות וכיוצ"ב אף שדברים אלו אין בהם ממש. וכיון שזו צורת המסחר בזמנינו והתקבלו בין הסוחרים (הן מצד חוקי המדינה הן מצד מנהג העולם) בעלות וקנינים גם על דברים שאין בהם ממש "השתנה הדין בהתאם", וניתן גם מדינא למכרם ולקנותם. ואכן בזמן הראשונים לא היה מקום למכור רק דברים חומריים, רעיונות וסיסמאות או מניטין לא היה נמכר אבל מלפני כמאתיים שנה שהתחדשה בעלות על רעיונות ועל מוניטין ניתן לשאת ולתת בהם גם מצד הדין"
דברים אל אינם תמלול של שיעור של הרב אוריה עינבל או מי מחברי בית מדרש הגר"א אלא חלק ממאמר של א' מחשובי הדיינים בימינו  הגרמ"מ שפרן שליט"א. (קובץ הישר והטוב )          


משכנות יעקב
הודעות: 153
הצטרף: 27 מאי 2018, 03:25
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 155 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי משכנות יעקב » 26 פברואר 2020, 21:21

כבר האריכו בזה: אולי קצת מזווית נוספת:
בעצם הבימ"ד הגר"א הוא הרכבת תלמידים של כמה גדולים: תלמידים של ר' משה שפירא, תלמידים של ר' ליב מינצברג, תלמידים של הרב שרייבר, ותלמידים של ר' נתן רוטמן שזה בעצם ר' יצחק שלמה זילברמן. וגם השפעה של תנועת התשובה היינו ערכים.
(יש גם תלמידים של חזו"א, וכנראה גם משהו מר' גדליה, וכמו שהרב שרייבר ניכר מאד במשנתו ששמע את ר' גדליה, ובאמת היה גם תלמיד גדול של ר' מנדל עתיק).
ונמצא שהמקום הכי קרוב אליהם, הוא הכולל של הרב חברוני של שרי עשרות, ששמה תלמידים של ר' משה שפירא, ושל הרב שריבר, ושל ר' נתן רוטמן. וממילא גם של רבותיהם הנ"ל. וגם עשו הקורס לשמוע את נויגרשל ורוזן והמרצים של תנועת התשובה.
וממילא עצם החינוך בהכולל הנ"ל הוא נא לחשוב, וכשמחנכים לא לחשוב, או לחשוב באופן המסויים דווקא, ודאי הוא הדרך הנכון להועיל לבחורי הישיבות, ולכן יש פלוגתא ביניהם ובין הביהמ"ד הגר"א והרב פיבלזון.
ובאמת יש שם בכולל גם רבנים חשובים כמו הר' קצנלבוגן לבית חינסקי והר בביוף תלמיד של הר' יוסל שרייבר ושל ר' נתן רוטמן ועוד. ואפשר שאם הם יפקחו על התכנים והכיוון, ישפיע החיבור ביניהם לטובה. כי בעצם כנראה שיש מכנה משותף גדול. וידוע שככל שיש מכנה משותף גדול יותר כך המחלוקת והכעס יותר גדול.
והמעניין הוא שכל אותם האנשים יצאו נגדם בעבר, גם ר' ליב, גם ר' משה, גם ריש"ז, וגם הרב שרייבר.
וא"כ ודאי אלו שהם תלמידים של כולם יחדיו, הוא סיבה שיש עליהם הפלוגתא הנ"ל. כי כל אותם רבותיהם הם בפלוגתא.


חוזר ומגיד
הודעות: 89
הצטרף: 04 אוגוסט 2019, 23:40
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 22 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חוזר ומגיד » 26 פברואר 2020, 21:42

אנונימי כתב:
26 פברואר 2020, 14:10
המהפכה שעשה הרב עינבל וחבריו, היא שלקח בחורים כאלו, ודווקא הכניס בהם להט הדתי, אמנם לא להט דתי מסורתי של דקדוק הלכה או שירים בטישים, אבל כן  להט דתי של הסברת והגדרת האמונה והחוויה הדתית, זה ע"י חיבור לפשש"מ, חיבור לתורה, חיבור להבנת טעמי המצוות וכו' וכו', אבל הפך את הכיוון מאה שמונים מעלות מהשכלה של הטלת ספק, להשכלה של עוגן חזק בתורה ובמסורת
אל יתהלל חוגר כמפתח.
רק להזכיר שכל העניין באמצע התהליך, וצריך להמתין ולראות האם באמת דרכו מצליחה להעמיד דרך לתלמידים לאורך זמן.
בשורה התחתונה ובסופו של יום הברק של הרעיונות עם הזמן מתעמעם (או מתאמאם ללומדי הדף היומי...) 
והשאלה הגדולה מה קורה עם מה שנשאר זה יכול להיות הבטחה גדולה או למצער אכזבה גדולה ועומק הנפילה כגובה העליה...



 


עוד א'
הודעות: 87
הצטרף: 26 מרץ 2018, 22:29
נתן תודה: 17 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי עוד א' » 26 פברואר 2020, 21:58

אנונימי כתב:
26 פברואר 2020, 14:10
המהפכה שעשה הרב עינבל וחבריו, היא שלקח בחורים כאלו, ודווקא הכניס בהם להט הדתי, אמנם לא להט דתי מסורתי של דקדוק הלכה או שירים בטישים, אבל כן  להט דתי של הסברת והגדרת האמונה והחוויה הדתית, 
דווקא אני מכיר רבים שהוא הכניס להם גם להט וחשק בדקדוק הלכה שבמקום שזה היה להם נוקשה ונרוויסטי, הוא הצליח להראות שגם [וי"א שרק]דרך הדקדוק ההלכה הבלתי מתפשר, אפשר להיתפס ולהתחבר לרעיון הכללי
 


פרי
הודעות: 22
הצטרף: 15 ספטמבר 2019, 14:36
נתן תודה: 13 פעמים
קיבל תודה: 5 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי פרי » 26 פברואר 2020, 22:02

אברך צעיר כתב:
26 פברואר 2020, 12:59
אם כבר לחשוב, כדאי להבין משהו פשוט.
הבלגן והדיסאנפורמציה גורמת נזק עצום שכל מי שעיניו בראשו מבין.
בהתחלה הרבנים הללו אמרו לר' משה הלל, ולרב אייכנשטיין, שאם צריך לסגור, ולעשות באופן אחר, כל מה שיורו להם הם מיד יעשו, כי הכל כדי להועיל, ואם צריך לעשות שינוי בהפצה או בנושאים או בשומעים או בסגנון - הבה נשב ויבדק הפרטים במדויק, וייעשה.
ובהתחלה באמת ר' נתן רוטמן השקיע רבות לנסות להגדיר מה הכיוון היותר מועיל ושלא יהיה סיכונים ואי הבנות ונזק.
אבל עכשיו אחרי כל הבלגן, ואפיקורסות וכפירה ושאר הבלים ושפיכות דמים ופרסומת והשמצה ודילטוריא ודואג האדומי שנעשה, 
ברור שכבר הם לא יסכימו בשו"א לסגור, או לשמוע ולהסכים לביקורות עינייניות תועלתיות.
וכבר נהיה כאן מלחמה על כביכול אפיקורסות.
וכמובן שהרבה ת"ח ממילא מלגלגים על המלחמה הזו, כמו שהביאו מר' ברוך סולוביציק ועוד רבים וטובים.
ואפילו אם אותם הרבנים יפשטו צאוורם לשחיטה, זה כבר לא יעזור. כי החברים שלהם, ורבים הם, ימשיכו את אותם שיעורים, ואותו מהלך, (אולי רק בפחות זהירות כי הם אולי יותר צעירים).
בקיצור, מרוב כוונה לש"ש כמובן, ולהועיל, ולתקן, וביקורת בונה - הבערה לחלק יצאת.
ועכשיו כבר אין כמעט מה לעשות.
חוץ מלדבר כמובן ולכתוב בפורומים, ולהפיץ ציטוטים של עין תחת עין שיהיו נושא בכל הישיבות, שכל זה מאד מאד מועיל לכולם.
כמדומה יש לראשי ביה"מ הזה, ללמוד מההתנהלות של הסבא קדישא מסלבודקה, בשעה שיצאו שומרי משמרת הקודש של צורת הישיבה של וולז'ין לבלתי תת למוסר להניח כף רגלה בהיכלי הישיבות, לפי עדות דבורץ בספרו המונמנטלי, וויתר הסבא על הישיבה שהוא בעצמו פתח ופיתח במו ידיו, (אשר נלקחה ממנו היכולת הכללית בעקבות המשטינים והדברים ידועים ואכמ"ל), יישב בביתו, כשקומץ תלמידים קטן מקיף אותו, מסופר שאחד התלמידים השמיע איזה דבר ביקורת מכאב, והסבא סנט בו, שאינו טוב יותר מאויבו, בהמשך מסופר כי הסבא יזם בתחכום רב את ביאת הגאון הצדיק ר' ברוך בער לעירו לפתוח ישיבה ללא מוסר (כנסת בית יצחק), ביודעו כי מהצדיק לא יאונה אוון.
ואכן כך אירע תוך כמה שנים, גדולי התלמידים יש מהם שהיו הולכים מהכא להתם, (כר' אהרן קוטלר בשעתו), והייתה הרווחה.

האם כך יהיה כאן?, לדעתי מאד תלוי בהתנהלות, צדקות מביאה צדקות, זה לא קל, ואיני מקנא במי שמושמץ עד כדי כפירה, וביטויי זלזול, ועוד, אבל אם יתנהלו באופן הנכון, לא ישחררו דיסאנפרומציה, לא יתנהלו אלא באופן הגון וישר, אני מאמין שהצדק ייצא לאור, אם אכן הצדק עמם, ואם בדברים מסוימים שגו, הרי ניתן לאדם האפשרות לתקן,
מה חבל שאין אתנו היום לא סבא מסבלודקה ולא רק ברוך בער, אבל התורה כנראה ניתנה גם לדורנו העני, ומצווים אנו להתנהל בכל מצב ומצב, כפי מה שייעד לנו הבורא יתעלה ומאתו יתברך קורא הדורות מראש יהיה הטוב להולכים בתמים לא יסורו ממנו. 
 


יוסל'ה
הודעות: 49
הצטרף: 14 יולי 2019, 21:16
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 14 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יוסל'ה » 26 פברואר 2020, 23:08

מישהו יודע דבר טען לי, שבסופו של דבר ענין הפיקוח של הרב פרידמן, לא יצא לפועל.


יהודי תמים
הודעות: 89
הצטרף: 05 ינואר 2020, 02:38
נתן תודה: 20 פעמים
קיבל תודה: 38 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי יהודי תמים » 28 פברואר 2020, 15:10

יוסל'ה כתב:
26 פברואר 2020, 23:08
מישהו יודע דבר טען לי, שבסופו של דבר ענין הפיקוח של הרב פרידמן, לא יצא לפועל.
שקר מוחלט!

בדקתי עם בחורים אצל הרב צבי פרידמן, ואמרו לנו שהעניינים בטיפול והוא עדיין מפקח ובאמצע לגבש עמדה והתנהלות.

כל אחד שישאל את עצמו - מי אלו שמפיצים את השמועות האלו ומה המטרה שלהם... 


החושב
הודעות: 7
הצטרף: 17 ינואר 2020, 12:42
קיבל תודה: 1 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי החושב » 29 פברואר 2020, 23:02

יש עוד ענין שאיני יודע אם דנו בזה כאן בפורום 
והוא שלדאבונינו היהדות של הבחורי ישיבות היום היא מאוד חיצונית 
אשר חציה מתוכה בנויה על המאבק בעצניקים וחציה היא מה יאמרו 
והדבר ברור אשר אם יפול בחור ישיבה להודו או לתאילנד רוב הסיכויים שהוא לא ישמור שם תו"מ ה"י
משום מה היום לא מכניסים אידיישקייט לרוב הישיבות לא יהדות ולא אמונה וכדו' 
ולבית מדרש הגר"א יש מה להציע בענין 
ואפ' ששמא הם טועים אבל הם מטפלים בזה 
ובשביל זה לבד שוה כל הבימ"ד 


חנינא בני
הודעות: 45
הצטרף: 10 דצמבר 2019, 18:23
נתן תודה: 10 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: אודות "בית מדרש הגר"א"

שליחה על ידי חנינא בני » 09 מרץ 2020, 09:22

בשבת זו יתקיים בעז"ה ע"י בית מדרש הגר"א סיום סדר נשים וחצי הש"ס במשנה וגמ' 
שבת לבחורים - ברכסים באולם ברחוב הרב קוק,  לימוד משותף ודיונים במהלך השבת
---

המשך הזמן אחרי הפסח יהיה בנושא סידור התפילה

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “אקטואליה - פנימי”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מסיח לפי תומו | 6 אורחים