מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1315
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי יעקב שלם » 07 מרץ 2020, 19:49

זמן רב שאני מתקשה בדבר זה

לכאורה שניהם אמורים להיות עם דגש 

ואם יש סיבה פרטית למה היא רק בשני


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1657
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי נבשר » 07 מרץ 2020, 20:13

יעקב שלם כתב:
07 מרץ 2020, 19:49
זמן רב שאני מתקשה בדבר זה

לכאורה שניהם אמורים להיות עם דגש 

ואם יש סיבה פרטית למה היא רק בשני
פעם שמעתי פירוש בגלל פסל מיכה, לכך הזכירו בפירוש מי כמוכה באלים ה', היינו להורות אפי' שהעבירו פסל מיכה, מ"מ אמרו כולם מי כמוכה על קב"ה. משהו כזה לא ממש זוכר.


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 594
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי משה נפתלי » 07 מרץ 2020, 20:42

מן הראוי לפתוח ספר לפני שפותחים נושא.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1392
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי HaimL » 07 מרץ 2020, 21:21

נבשר כתב:
07 מרץ 2020, 20:13
יעקב שלם כתב:
07 מרץ 2020, 19:49
זמן רב שאני מתקשה בדבר זה

לכאורה שניהם אמורים להיות עם דגש 

ואם יש סיבה פרטית למה היא רק בשני
פעם שמעתי פירוש בגלל פסל מיכה, לכך הזכירו בפירוש מי כמוכה באלים ה', היינו להורות אפי' שהעבירו פסל מיכה, מ"מ אמרו כולם מי כמוכה על קב"ה. משהו כזה לא ממש זוכר.
מן הסתם, הטעם הזה הוא למה נאמר מי כמוכה ולא מי כמוך
 


אליהוא
הודעות: 72
הצטרף: 08 מאי 2017, 16:15
קיבל תודה: 18 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי אליהוא » 07 מרץ 2020, 22:11

ה'נכון' לפי טעמי המקרא הוא כ' רפויה. כדין כל בגדכפ"ת אחרי תנועה פתוחה.
אלא לפי המדרש, וראה מנחת ש"י באריכות, בגלל מיכה הוסיפו דגש.
יש מעט מאד מקומות שנוסף דגש בגלל חשש כלשהו: ראה גם על 'גאה גאה', 'ידמו כאבן' שוב, ראה מנחת ש"י.
ובספר של ייבין [כתר אר"ץ] הוא מביא עוד כמה מפוזרים בכל התנ"ך.


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 1657
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 308 פעמים
קיבל תודה: 378 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי נבשר » 07 מרץ 2020, 22:20

HaimL כתב:
07 מרץ 2020, 21:21
מן הסתם, הטעם הזה הוא למה נאמר מי כמוכה ולא מי כמוך
לא, כמדומני זה היה על כף לא דגושה, כפי שהביא בהודעה אח"כ.


פותח הנושא
יעקב שלם
משתמש ותיק
הודעות: 1315
הצטרף: 10 אפריל 2018, 11:52
נתן תודה: 497 פעמים
קיבל תודה: 388 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי יעקב שלם » 07 מרץ 2020, 22:44

משה נפתלי כתב:
07 מרץ 2020, 20:42
מן הראוי לפתוח ספר לפני שפותחים נושא.

למה?

יותר קל לפתוח נושא...

מה עיצבן אותך?


פיילוט 0.4
הודעות: 101
הצטרף: 08 דצמבר 2019, 11:02
מיקום: פריפריה צפונית
נתן תודה: 52 פעמים
קיבל תודה: 30 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי פיילוט 0.4 » 07 מרץ 2020, 23:08

יעקב שלם כתב:
07 מרץ 2020, 22:44
משה נפתלי כתב:
07 מרץ 2020, 20:42
מן הראוי לפתוח ספר לפני שפותחים נושא.

למה?

יותר קל לפתוח נושא...

מה עיצבן אותך?

עצבן אותו התופעה שלא ממש נדירה כאן: שיהודי מתעורר לאיזה נקודה, ובמקום שיחשוב ויפתח את הנושא בראשו, או לחילופין שיפתח ספר, כגון: משנ''ב עם דרשו או פסקי תשובות, סידור מבואר, וכו' וכו' - הוא ניגש למחשב, פותח נושא, וירקדו הנערים לפנינו.
ואכמ''ל.

ולא על של עתה באתי. ואין לי ענין לתקוף אף אדם פרטי ח''ו. ורק העלתי סברא מה מעצבן את הרב משה נפתלי.
אכן ודאי שעם הזמן הציבור מתייחס אחרת למי שפותח נושא רק אחרי שהקיף את הנושא בדעתו לכה''פ, והעלה את הצדדים ע''ג הכתב.


חכם באשי
משתמש ותיק
הודעות: 579
הצטרף: 20 דצמבר 2017, 17:59
נתן תודה: 34 פעמים
קיבל תודה: 202 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי חכם באשי » 07 מרץ 2020, 23:27

משה נפתלי כתב:
07 מרץ 2020, 20:42
מן הראוי לפתוח ספר לפני שפותחים נושא.

מן הראוי לציין לאיזה ספר כוונתך!

ובכן כנראה כוונך לספר האלשיך הקדוש, פרשת בשלח, יד כז, וז"ל:
כמו שאמרו ז"ל שלא עצר כח לאמר מי כמוך בכ"ף דגושה רק רפויה כמתחנק, ונצטער צער גדול בים עד שחשב להשבר. ואם כן הוי אומר, שלא מאהבתו אותו הצילו הוא יתברך, כי אם למען יספר באזני העמים, שמלאך רע יענה אמן, ויתן עדותו, ויצדקו מעשה ה' לעיני העמים.

ואתה בודאי תדע היכן הוא ה"כמו שאמרו ז"ל".


גבריאל פולארד
משתמש ותיק
הודעות: 457
הצטרף: 11 ספטמבר 2017, 20:00
נתן תודה: 754 פעמים
קיבל תודה: 236 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי גבריאל פולארד » 07 מרץ 2020, 23:33

יעקב שלם כתב:
07 מרץ 2020, 19:49
זמן רב שאני מתקשה בדבר זה

לכאורה שניהם אמורים להיות עם דגש 

ואם יש סיבה פרטית למה היא רק בשני
השאלה היא הפוכה, דלכאורה שניהם אמורים להיות בלי דגש.
ראיתי פעם בחוברת של הגר"ש דבילצקי "כלל יהו"א ומבטליו" (מופיע באוצר החכמה) שכתב די באריכות על זה.


שמח בחור
הודעות: 156
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי שמח בחור » 08 מרץ 2020, 01:51

יש הסבר על פי הדקדוק, שכידוע בגדכפ"ת בראש מילה הרי הם מודגשים, ואם יש אותיות אהו"י לפני"כ הרי מתבטל הדגש בבגדכפ"ת, אלא אם כן יש פסיק לפני כן. ואם כן כאן יש חלוקה בין חלק הראשון, דהיינו מי כמוכה באלים ה', שבזה אות יוד של מי מבטלת את הדגש. לעומת זאת בחלק השני, דהינו מי כמוכה נאדר בקודש, שבזה אין שאלה רציפה אלא השאלה היא כך: מי, כמוכה נאדר בקודש. (אמנם אין פסיק, אבל מפסיקים המנגינה)


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 594
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 מרץ 2020, 02:38

שמח בחור כתב:
08 מרץ 2020, 01:51
יש הסבר על פי הדקדוק.
אכ"מ.
 


שמח בחור
הודעות: 156
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי שמח בחור » 08 מרץ 2020, 15:57

משה נפתלי כתב:
08 מרץ 2020, 02:38
שמח בחור כתב:
08 מרץ 2020, 01:51
יש הסבר על פי הדקדוק.
אכ"מ.

לא הבנתי....


צבי500
הודעות: 180
הצטרף: 26 דצמבר 2017, 11:22
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 76 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי צבי500 » 08 מרץ 2020, 17:08

בית יוסף אורח חיים סימן נא

וכתב עוד (בספר אורחות חיים) יזהר לומר מי כמוך נאדר בקדש בכ"ף דגושה שאם לא כן נמצא מחרף כאומר ה' מיכה ומיכה הוא האיש שגנב השם ועשה העגל שנאמר (זכריה י יא) ועבר בים צרה ואין להקשות מפסוק (תהלים לה י) כל עצמותי תאמרנה ה' מי כמוך שהיא רפויה שזה לא נאמר על הים ואין להזכיר עליו מיכה וכן יקרא ידמו כאבן הכ"ף דגושה שלא יהא נראה כאומר ידמוך אבן וכן עם זו גאלת הגימ"ל דגושה שאם יהיה רפויה נראה כאומר לשון מגואל ונמצא מחרף ב"מ עכ"ל (וכן כתב הכל בו)


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 594
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 מרץ 2020, 18:55

שמח בחור כתב:
08 מרץ 2020, 15:57
לא הבנתי....
אדרבה! הקריאה הראשונה מתחלקת יותר בטבעיות לשלשה (מי, כמוך באלים, יי) מאשר הקריאה השניה (מי, כמוך, נאדר בקדש).
 


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1392
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי HaimL » 08 מרץ 2020, 19:17

שמח בחור כתב:
08 מרץ 2020, 01:51
יש הסבר על פי הדקדוק, שכידוע בגדכפ"ת בראש מילה הרי הם מודגשים, ואם יש אותיות אהו"י לפני"כ הרי מתבטל הדגש בבגדכפ"ת, אלא אם כן יש פסיק לפני כן. ואם כן כאן יש חלוקה בין חלק הראשון, דהיינו מי כמוכה באלים ה', שבזה אות יוד של מי מבטלת את הדגש. לעומת זאת בחלק השני, דהינו מי כמוכה נאדר בקודש, שבזה אין שאלה רציפה אלא השאלה היא כך: מי, כמוכה נאדר בקודש. (אמנם אין פסיק, אבל מפסיקים המנגינה)
לא מדויק. מה שנוטל את הדגש הקל מהכ"ף הראשונה הוא המקף שבין מי לכמוכה. בצמד השני, מי מוטעמת בפני עצמה (מרכא).
 


שמח בחור
הודעות: 156
הצטרף: 27 ינואר 2020, 10:39
נתן תודה: 86 פעמים
קיבל תודה: 19 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי שמח בחור » 08 מרץ 2020, 22:14

משה נפתלי כתב:
08 מרץ 2020, 18:55
שמח בחור כתב:
08 מרץ 2020, 15:57
לא הבנתי....
אדרבה! הקריאה הראשונה מתחלקת יותר בטבעיות לשלשה (מי, כמוך באלים, יי) מאשר הקריאה השניה (מי, כמוך, נאדר בקדש).

א. זה לא הסבר לראשי תיבות שכתבת למעלה שעדיין נשגבים מהבנתי. (אכ"מ)
ב. זה שאפשר לחלק משפט לשלוש או לארבע זה לא סיבה לחלק אותו. ואם ניכנס לסוגיות של הבנת הנקרא הרי שיש לחלק בין שתי המשפטים. המשפט הראשון השאלה היא במשפט רציף, מי כמוכה באלים ה', אין שאלה כזו "מי, כמוכה באלים ה'". (הדבר פשוט. לא הבנתי איך "הצלחת" לחלק את המשפט על ידי הוספת פסיק אחרי המילה מי) לעומת זאת במשפט השני, אמנם, ישנם שני אופציות לשאלה. אחת, במשפט רציף. זאת אומרת, מי כמוכה נאדר בקודש, שאז הדגש מתבטל בכ' שבראש המילה כמוכה. השניה, עם פסיק אחרי המילה מי, שאז הדגש לא מתבטל. לכשתידוק בשתי האופציות, תראה בבירור שבאופציה השניה יש הרבה יותר שבח, ולכן זאת האופציה שנבחרה. מה גם שיש את הסברא גבי פסלו של מיכה, שזה עוד סיבה למה לא לבחור באופציה הראשונה.
 


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 594
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי משה נפתלי » 08 מרץ 2020, 23:28

א. אכ"מ = אין כיסוי מספיק. (כנראה לא ניסית בזה...)
ב. נפלא! (אם כי אינו מתיישב עם טעמי המקרא.)


אבר כיונה
משתמש ותיק
הודעות: 422
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי אבר כיונה » 09 מרץ 2020, 23:40

HaimL כתב:
08 מרץ 2020, 19:17
יש הסבר על פי הדקדוק, שכידוע בגדכפ"ת בראש מילה הרי הם מודגשים, ואם יש אותיות אהו"י לפני"כ הרי מתבטל הדגש בבגדכפ"ת, אלא אם כן יש פסיק לפני כן. ואם כן כאן יש חלוקה בין חלק הראשון, דהיינו מי כמוכה באלים ה', שבזה אות יוד של מי מבטלת את הדגש. לעומת זאת בחלק השני, דהינו מי כמוכה נאדר בקודש, שבזה אין שאלה רציפה אלא השאלה היא כך: מי, כמוכה נאדר בקודש. (אמנם אין פסיק, אבל מפסיקים המנגינה)
לא מדויק. מה שנוטל את הדגש הקל מהכ"ף הראשונה הוא המקף שבין מי לכמוכה. בצמד השני, מי מוטעמת בפני עצמה (מרכא).
שניכם לא צודקים, כי במלה 'מי' השניה יש מרכא שהוא טעם מחבר, שהוא בעצמו מספיק בשביל לבטל את הדגש, ואין צורך במקף בשביל לבטל אותו.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1392
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי HaimL » 10 מרץ 2020, 00:15

אבר כיונה כתב:
09 מרץ 2020, 23:40
HaimL כתב:
08 מרץ 2020, 19:17
יש הסבר על פי הדקדוק, שכידוע בגדכפ"ת בראש מילה הרי הם מודגשים, ואם יש אותיות אהו"י לפני"כ הרי מתבטל הדגש בבגדכפ"ת, אלא אם כן יש פסיק לפני כן. ואם כן כאן יש חלוקה בין חלק הראשון, דהיינו מי כמוכה באלים ה', שבזה אות יוד של מי מבטלת את הדגש. לעומת זאת בחלק השני, דהינו מי כמוכה נאדר בקודש, שבזה אין שאלה רציפה אלא השאלה היא כך: מי, כמוכה נאדר בקודש. (אמנם אין פסיק, אבל מפסיקים המנגינה)
לא מדויק. מה שנוטל את הדגש הקל מהכ"ף הראשונה הוא המקף שבין מי לכמוכה. בצמד השני, מי מוטעמת בפני עצמה (מרכא).
שניכם לא צודקים, כי במלה 'מי' השניה יש מרכא שהוא טעם מחבר, שהוא בעצמו מספיק בשביל לבטל את הדגש, ואין צורך במקף בשביל לבטל אותו.
מה שאתה אומר הוא נכון ביסודו וכמו רְאֹ֥ה פָנֶ֖יךָ וכדומה . אבל כאן זה שונה, כי יש פה שני צמדים של מי כמוכה, ולכן הניקוד בא להבדיל ביניהם. ואם כן, מסתבר שהמי כמוכה הראשון יהיה רפוי, מאחר והמקף הוא מחבר חזק יותר ממרכא. 
 


משה נפתלי
משתמש ותיק
הודעות: 594
הצטרף: 02 ינואר 2019, 10:42
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 179 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי משה נפתלי » 10 מרץ 2020, 02:38

אבר כיונה כתב:
09 מרץ 2020, 23:40
שניכם לא צודקים.
במטותא ממר 
חכימא ידע גם ידע כי תיבת 'מי' מוטעמת בטעם מחבר, אלא אמר כי אף על פי כן בשוררם על הים עשו בנ"י אתנח קל בקצב השירה אחרי המלה 'מי', והפסקה זו היא שהשפיעה על טיבה של הכף.

 


מנהל פורום אקטואליה
מנהל פורום אקטואליה
הודעות: 96
הצטרף: 25 דצמבר 2019, 22:21
נתן תודה: 2 פעמים
קיבל תודה: 84 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי מנהל פורום אקטואליה » 10 מרץ 2020, 14:17

[בד"כ נושאים בבהמ"ד וכדו' פחות מפוקחים. לכך נועד האפשרות על דיווח. חבל שלא דיווחו מוקדם יותר על התפתחות האשכול].


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 1392
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 158 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי HaimL » 10 מרץ 2020, 16:53

חבל שאתם לא מפקחים על המגיב הזה. כבר חזרתי ואמרתי כמה וכמה פעמים. אתם לא מטפלים בו, אז אני נאלץ לריב כאן, במקום לעסוק בדברי תורה, וחבל מאוד


אבר כיונה
משתמש ותיק
הודעות: 422
הצטרף: 01 אפריל 2019, 14:24
נתן תודה: 113 פעמים
קיבל תודה: 145 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי אבר כיונה » 12 מרץ 2020, 13:25

משה נפתלי כתב:
10 מרץ 2020, 02:38
בשוררם על הים עשו בנ"י אתנח קל בקצב השירה אחרי המלה 'מי', והפסקה זו היא שהשפיעה על טיבה של הכף.
אז למה היא לא השפיעה על הטעמים?


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 346
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 178 פעמים
קיבל תודה: 72 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי עמנואל » 14 מרץ 2020, 20:11

יעקב שלם כתב:
07 מרץ 2020, 19:49
לכאורה שניהם אמורים להיות עם דגש
מאי שנא ממי כמוך בעל גבורות?


זכרונות
הודעות: 174
הצטרף: 31 ינואר 2019, 14:42
נתן תודה: 12 פעמים
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: מי כמוכה ומי כמוכה למה רק השני עם דגש

שליחה על ידי זכרונות » 14 מרץ 2020, 22:19

יש הבדל בין מי,כמוכה בהפרדה , לבין מי-כמוכה בחיבור , כשמופרד המילה מי מהמילה כמוכה פירושו שיש כמוכה רק השאלה היא מי הוא רח"ל , משא"כ כשהמילה מי מחוברת לכמוכה פירושו שאין כמוכה, ולכן בכל המקומות המסורה ניתנה בטעם מחבר, ואין היגיון להמציא שבנ"י כששרו על הים אמרו אחרת מהטעמים שהמסורה העבירה לנו, ועאכ"כ כששנוי מהמסורה יתפרש כחירוף וגידוף כלפי שמי'ה  
לפי כללי הדיקדוק יש לומר תמיד מי-כמוכה, מי-כמוך, בכ"ף רפויה כי היא מחוברת ל אהוי, אבל בשירת הים מי כמכה השני דגושה מטעם שכתב הב"י באו"ח סי' נא 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “סידור התפילה”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים