גיליתי כעת ספר מלפני 70 שנה שנראה שנכתב בהתרגשות גדולה ע"י הג"ר צבי מקובסקי זצ"ל
(רב ואב"ד איפשהו באירופא ששרד את השואה ואח"כ עלה לארץ וכיהן כחבר בית הדין ד"קהילת קודש תל אביב" כלשונו)
הספר הזה שנקרא "ואשיבה שופטייך" עוסק כולו בשאיפה לחדש את הסנהדרין.
הצג קובץ מצורף אוסף מכתבי רבנים על חידוש הסמיכה וסנהדרין בימינו.pdf
והנה הגישה הרווחת אצלנו היא שהוכרעה ההלכה דלא כהב"י ולכן ירד מסדר היום עד ביאת גואל צדק (זכורני שהחזו"א כותב כעי"ז, היכן?)
וגיליתי כאן 16 מכתבים מרתקים מרבנים מפורסמים בעת ההיא שכותבים נימוקים אחרים לגמרי למה עדיין לא.
ואף שעדיין לא גמרתי לעיין בכולם נראה שהטעם המרכזי והבולט לשלילה הוא - שזה לא ילך בגלל שלא כולם יסכימו להכיר במינויים.
וכן שתמיד יהיו כאלו שיתלוננו שלא הכניסו אותם ולא יקבלו את מרות הסנהדרין וכו'.
(נשמע יותר מידי מוכר...
ואמנם ידוע שאז היה מתיחות חריגה במיוחד בין החוגים ולכן לדעתם זה היה תלוש מהמציאות בינתיים)
והם אף מוכיחים/מחדשים שם שסיבה זו לבדה יש בה כח להזיק שלא יהיה תוקף הלכתי לסמיכה ולסנהדרין בגלל הקרע בלבבות היראים והת"ח באותם ימים של אחרי השואה.
ונתקשיתי קצת מאי שנא מאחיתופל שנעלב שדוד מינה ביום אחד תשעים אלף זקנים ביום אחד ולא מינה אותו (ירושלמי סנהדרין י ב).
וכי תעלה על דעתך שזו סיבה שלא יחולו כל עשרות אלפי המינויים בגללו?
[ובאמת בסופו של דבר הוא המריד את ישראל להמליך את אבשלום וכו'].
נ. ב. האשכול פתוח לכל מה שקשור לסוגייה >ההלכתית< של סנהדרין וסמיכה >לא כולל< עניני הצרפה השקופה שכבר נידונו בעבר עד דכדוכה של נפש...
(רב ואב"ד איפשהו באירופא ששרד את השואה ואח"כ עלה לארץ וכיהן כחבר בית הדין ד"קהילת קודש תל אביב" כלשונו)
הספר הזה שנקרא "ואשיבה שופטייך" עוסק כולו בשאיפה לחדש את הסנהדרין.
הצג קובץ מצורף אוסף מכתבי רבנים על חידוש הסמיכה וסנהדרין בימינו.pdf
והנה הגישה הרווחת אצלנו היא שהוכרעה ההלכה דלא כהב"י ולכן ירד מסדר היום עד ביאת גואל צדק (זכורני שהחזו"א כותב כעי"ז, היכן?)
וגיליתי כאן 16 מכתבים מרתקים מרבנים מפורסמים בעת ההיא שכותבים נימוקים אחרים לגמרי למה עדיין לא.
ואף שעדיין לא גמרתי לעיין בכולם נראה שהטעם המרכזי והבולט לשלילה הוא - שזה לא ילך בגלל שלא כולם יסכימו להכיר במינויים.
וכן שתמיד יהיו כאלו שיתלוננו שלא הכניסו אותם ולא יקבלו את מרות הסנהדרין וכו'.
(נשמע יותר מידי מוכר...
ואמנם ידוע שאז היה מתיחות חריגה במיוחד בין החוגים ולכן לדעתם זה היה תלוש מהמציאות בינתיים)
והם אף מוכיחים/מחדשים שם שסיבה זו לבדה יש בה כח להזיק שלא יהיה תוקף הלכתי לסמיכה ולסנהדרין בגלל הקרע בלבבות היראים והת"ח באותם ימים של אחרי השואה.
ונתקשיתי קצת מאי שנא מאחיתופל שנעלב שדוד מינה ביום אחד תשעים אלף זקנים ביום אחד ולא מינה אותו (ירושלמי סנהדרין י ב).
וכי תעלה על דעתך שזו סיבה שלא יחולו כל עשרות אלפי המינויים בגללו?
[ובאמת בסופו של דבר הוא המריד את ישראל להמליך את אבשלום וכו'].
נ. ב. האשכול פתוח לכל מה שקשור לסוגייה >ההלכתית< של סנהדרין וסמיכה >לא כולל< עניני הצרפה השקופה שכבר נידונו בעבר עד דכדוכה של נפש...