האם ישנם בע"ח שנוצרים ללא פריה ורביה?

אביי

משתמש רגיל
ערב טוב, אני מחפש מקורות האם מבחינה תורנית ייתכן היוצרות של בע"ח מדומם, מים או עפר.

כרגע אני מכיר את שני אלה:
במרדכי בחולין פרק העור והרוטב סימן תשלה כותב על עופות שגדלים באילן, ואין פרין ורבין אלא צומחים באילן כשאר פירות.

ובגמ' בחולין קכו: עכבר שחציו בשר וחציו אדמה. ואומר רש"י שם שיש מן אדמה המשריצה עכברים כאשפה המשרצת תולעים.

אשמח למידע נוסף ולמאמרים בעניין.
 

עמנואל

משתמש ותיק
בעניין אדני השדה זכור לי פירוש של הגאון על המומחיות הגדולה של עשיו ללוכדה, כשהוא דרש את הנאמר עליו "איש שדה".
אך מחיפוש מצאתי את החידוש הזה
"ומלאו בתי מצרים את הערב וגם האדמה אשר הם עליה (ח' יז') לכאורה מילים אלו "וגם האדמה אשר הם עליה " אינם מובנות
הגר"א זצ"ל מבאר עפ"י המשנה מסכת כלאים (פ"ח מ"ה) שישנה חיה שנקראת ׳אדני השדה׳ והיא הידעוני המוזכר בתורה, ומטבורה יוצא חבל ארוך המתחבר לארץ וכל חיותה ע"י החבל הקשור לארץ, ובניתוק החבל היא תמות, וחיה זו טורפת כל המתקרב אליה.
וידוע שבמכת ערוב באו כל סוגי החיות, וגם החיה "אדני השדה" היתה צריכה לבא למצרים, אולם אם היא תתנתק מהארץ תמות, זה שאמר "וגם האדמה אשר הם עליה" שבאה עם האדמה שהיתה מחוברת אליה למצרים.
(מתוך אתר קול חי)
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
עמנואל אמר:
וכל חיותה ע"י החבל הקשור לארץ
זה לאו דוקא אומר שלא נולדה מאם, אלא שחיותה שהיינו מה שמחזיק אותה בחיים זה היניקה מהארץ אבל אולי אכן נולדה מאם כשאר בעלי חיים.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
בסוגיא דתולעים בבשר הדג (חולין דף ס"ז ע"ב) איתא דטעם המתירים הוא משום "שאינם באים מבחוץ אלא נוצרים מהבשר".

וכן בסוגיא ד"בניתא דבי כרבא" (מכות טז:) כתב המאירי שזה שרץ "דמתילד בכרוב", המתילד" בכרוב, וכן יש בתולעי שאר ירקות הנולדים מן הלחות והעיפוש, וכן הביא הריטב"א (שם) בשם ר' מאיר הלוי אבואלעפיה, דבניתא דבי כרבא הוא שרץ "הנוצר מן העפר עצמו", והריטב"א הקשה על פירושו: "חדא, דאמאי נקט בניתא דבי כרבא, דהא איכא טובא שנוצרין מן העפר:
 

אביי

משתמש רגיל
פותח הנושא
מלמד להועיל אמר:
אביי אמר:
אשמח למידע נוסף ולמאמרים בעניין.
כינה גם היא אינה באה מפריה ורביה, אלא מגופו של אדם, כמבואר במסכת שבת ובפוסקים
בזה כבר ראיתי בבירור שאין הכוונה שנעשית מגוף האדם, שהרי יש ביצי כינים, אלא שכדי שהכינה תוכל להתקיים ולבקוע מהביצה היא צריכה את זיעת גוף האדם וכדו'
 

ששמואל

משתמש ותיק
חגיגה כז. רש"י ד"ה סלמנדרא, חיה הנבראת מן האור כשבוערין אש במקום אחד שבע שנים תמיד בלי הפסק
 

זכרונות

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
בסוגיא דתולעים בבשר הדג (חולין דף ס"ז ע"ב) איתא דטעם המתירים הוא משום "שאינם באים מבחוץ אלא נוצרים מהבשר".

וכן בסוגיא ד"בניתא דבי כרבא" (מכות טז:) כתב המאירי שזה שרץ "דמתילד בכרוב", המתילד" בכרוב, וכן יש בתולעי שאר ירקות הנולדים מן הלחות והעיפוש, וכן הביא הריטב"א (שם) בשם ר' מאיר הלוי אבואלעפיה, דבניתא דבי כרבא הוא שרץ "הנוצר מן העפר עצמו", והריטב"א הקשה על פירושו: "חדא, דאמאי נקט בניתא דבי כרבא, דהא איכא טובא שנוצרין מן העפר:
נלע"ד לפרש, שהיתר התולעים בבשר הדג הוא לא מפני שהם באו מעצמם, אלא גם הם באו ע"י פריה ורביה, אבל בשוני מהכלל שכל הבא מהטמא, טמא, לא אסרה תורה בשרצים הזוחלים כתולעים, וביצי תולעים מותרים באכילה, אלא התורה אסרה אותם רק מהרגע שהם שורצים על הארץ, או במים הזוחלים, ולכן התולעים הנמצאים במעי הדג אסורים, כי יתכן שהם כבר שרצו במים לפני שהדג בלעה אותם, אבל אלו הנמצאים בבשר קימ"ל לחז"ל שהם היו ביצים כשהדג בלעה אותם ושרצו רק בתוך הדג ולכן הם מותרים. 
 
 

אביי

משתמש רגיל
פותח הנושא
וגם את זה
https://tablet.otzar.org/he/pages/?&pagenum=13&book=624646
מעמ' 4 עד 13

תודה!
 

יאיר

משתמש ותיק
נסה לעשות הדפסה באוצר ואז בבחירת מדפסת בחר "שמור כ-PDF"

אם אין לך, חפש בגוגל "מדפסת PDF"

בהצלחה!
 

אביי

משתמש רגיל
פותח הנושא
יאיר אמר:
נסה לעשות הדפסה באוצר ואז בבחירת מדפסת בחר "שמור כ-PDF"

אם אין לך, חפש בגוגל "מדפסת PDF"

בהצלחה!
אבל אין לי רישיון לשימוש, ובחנמי א"א להדפיס!
 
 

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
אביי אמר:
ערב טוב, אני מחפש מקורות האם מבחינה תורנית ייתכן היוצרות של בע"ח מדומם, מים או עפר.

כרגע אני מכיר את שני אלה:
במרדכי בחולין פרק העור והרוטב סימן תשלה כותב על עופות שגדלים באילן, ואין פרין ורבין אלא צומחים באילן כשאר פירות.

ובגמ' בחולין קכו: עכבר שחציו בשר וחציו אדמה. ואומר רש"י שם שיש מן אדמה המשריצה עכברים כאשפה המשרצת תולעים.

אשמח למידע נוסף ולמאמרים בעניין.

יש יהודי מרתק בשם ר' אברהם קורמן, לימד במדרשיה בפרדס חנה, ספריו מכילים ידע רב תורני ומדעי כאחד, מעבר לזה שהוא בן אדם מקורי ומעניין מאד. ספריו מן הסתם היו נפוצים לולי הוחרם [בצדק או שלא? אין כאן המקום, אפשר לפתוח על זה אשכול נפרד] ע''י העדה החרדית.
ראיתי בעבר באחד מספריו מאמר על העופות התלויים באילן איך נוצרה הטעות וכו'. אין לי גישה לספריו ואיני זוכר את שם הספר הנ''ל (כנראה הטהור והמותר). וחבל.
 

מסורת אבותינו

משתמש רגיל
https://www.hamichlol.org.il/%D7%90%D7%91%D7%A8%D7%94%D7%9D_%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%9E%D7%9F

ספריו הם תערובת של דברים מעניינים ופיקנטיים, ורעיונות מעניינים, יחד עם דברי שטות והבל, דברים מוזרים, ופולמוסים שאין בהם ממש.
יהי זכרו ברוך, לא השאיר זש"ק. אחיין שלו בוגר המדרשיה אחראי על הוצאת ספריו.
 

יוספזון

משתמש ותיק
לא ראיתי שהעלו לכאן אבל 'יבחושים אדומים' נוצרים ממים (ולכן מותר לטבול בארבעים סאה מהם) כפי הנראה מדובר על התולעים הנקראים באידיש 'ווארעם וואסער' (איני מכיר את השם בעברית העכשווי)
וכן הוא בשו"ע יורה דעה - סימן רא סעי' ל"ג כל שתחלת ברייתו מן המים, כגון יבחושים אדומים, מטבילין בו. ומטבילין בעינו של דג גדול שנימוק שומן עינו בחו
וכן בשו"ע אורח חיים - סימן קס ס"ק י' נוטלים לידים בכל דבר שתחלתו מן המים, כגון יבחושים (פי' תולעים) אדומים או שומן דג. ונראה דוקא אם ריסקן, דלא עדיף משלג
השאלה אם רק תחילת ברייתם מן המים ואח"כ פרים ורבים, אני לא יודע, אם כי נראה בפועל שהם נוצרים ממים סרוחים ומלוכלכים העומדים הרבה זמן ורואים אותם בעיקר אם סיום הגשמים. ונימוחים כשזורקים עליהם מלח.
 

אביי

משתמש רגיל
פותח הנושא
@יוספזון יש על זה גם כאן https://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=16827 לא יודע עד כמה הד"ר הזה מוסמך...
 

יעקב ר

משתמש ותיק
אביי אמר:
בזה כבר ראיתי בבירור שאין הכוונה שנעשית מגוף האדם, שהרי יש ביצי כינים, אלא שכדי שהכינה תוכל להתקיים ולבקוע מהביצה היא צריכה את זיעת גוף האדם וכדו'
יש על זה אריכות באחרונים (מה שזכור לי: מכתב מאליהו ובעל יביע אומר, זכר צדיקים לברכה).
אין לי פנאי לחפש אבל אני סומך על החכמים כאן.
מ"מ, מההיתר להרוג כינה בשבת לומדים שהם לא נוצרים מפו"ר, יעויין במקורות שם.
ושם, אם בכינים 'שלנו' יש איסור.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
יעקב ר אמר:
אביי אמר:
בזה כבר ראיתי בבירור שאין הכוונה שנעשית מגוף האדם, שהרי יש ביצי כינים, אלא שכדי שהכינה תוכל להתקיים ולבקוע מהביצה היא צריכה את זיעת גוף האדם וכדו'
יש על זה אריכות באחרונים (מה שזכור לי: מכתב מאליהו ובעל יביע אומר, זכר צדיקים לברכה).
אין לי פנאי לחפש אבל אני סומך על החכמים כאן.
מ"מ, מההיתר להרוג כינה בשבת לומדים שהם לא נוצרים מפו"ר, יעויין במקורות שם.
ושם, אם בכינים 'שלנו' יש איסור.

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=8&t=1296#p15599
 
חלק עליון תַחתִית