האיסור לצום בזמן מגפה

בעל אוצר

משתמש ותיק
האם מישהו יודע האיך פסקו לצום מחר. הא פסק המשנ"ב סי' תקע"ו ב' דאסור לצום בזמן הדבר דמנוסה הוא שזה גורם לדבר יותר להתפשט. 
 

מעל הסטנדרט

משתמש ותיק
כמדומה שבשו"ע סימן תקע"ו סעיף ה' ובמשנה ברורה, חילקו בין דבר לחולי, וכתבו שדבר הינו שיש תמותה בלא סיבה ידועה, והילכך [כך לענ"ד] אין לצום בדבר, כי אין יודעים אם צום יחריף את הענין, אכן הקורונה היא מחלה שיודעים כי אין הצום מזיק לה והילכך מותר לצום מחר.
 

ששמואל

משתמש ותיק
איזהו דבר עיר המוציאה חמש מאות רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר פחות מכאן אין זה דבר. (תענית יט.)

וכן על הדבר איזהו דבר עיר שיש בה ת"ק רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר יצאו ביום א' או בד' ימים אין זה דבר וכו' היה דבר בארץ ישראל מתענין שאר גליות עליהם (ודוקא דאיכא דבר בכולה ולא במקצתה) (שו"ע אורח חיים תקעו ב)
 

אברהם משה

משתמש ותיק
מעל הסטנדרט אמר:
אכן הקורונה היא מחלה שיודעים כי אין הצום מזיק לה והילכך מותר לצום מחר.
הצום לא מזיק בקורונה להדיא, אך מומחים קבעו שבצום נחלשת המערכת החיסונית של האדם, והוא נתון יותר להשפעת הקורונה. וכבר דנו בזה לגבי צום תענית אסתר בשנה זו, ואם איני טועה אמרו שהמבוגרים לא יצומו כלל.
ובפרט שהרי מי שחולה בקורונה פשיטא שאסור לו לצום, והרי כל אחד יש לו לחוש אולי הוא חולה בקורונה, שהרי תקופת הדגירה שלה היא 14 יום, וא"כ יש לחוש שהצום יחליש את מערכת החיסונית שלו.
 

ששמואל

משתמש ותיק
אברהם משה אמר:
ובפרט שהרי מי שחולה בקורונה פשיטא שאסור לו לצום, והרי כל אחד יש לו לחוש אולי הוא חולה בקורונה, שהרי תקופת הדגירה שלה היא 14 יום, וא"כ יש לחוש שהצום יחליש את מערכת החיסונית שלו.

מה"ת
 

אברהם משה

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
אם הבנתי כוונתך, אינם מתכוון לחלק הראשון שחולה קורונה אסור לו לצום, שזה פשיטא שאסור, והרופאים כתבו כך בפירוש שהמערכת החיסונית נחלשת. וכוונתך למה שהנחתי בהמשך שיש לחוש כן לכל אחד, וכוונתי שכיון שתוך 14 יום האדם לא מרגיש כמעט ואפילו כלל סימפטומים, ובכל זאת לפי ההגדרה הרפואית הוא נחשב כחולה קורונה, שוב יש לחוש שהצום ידרדר את כוחו.
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
פותח הנושא
גם מי שלא חולה, ע"י הצום נחלשת המערכת החיסונית, ועי"ז ידבק יותר מהר רח"ל.
 

ששמואל

משתמש ותיק
למה פשוט לך שחולה קורונה קל אסור לו לצום - אם מעניין אותך רבים מהחולים נמצאים בבית או במלון וחלקם אפי' בלי סיפטומים.
ולגבי החשש, הסיבה שנמצאים בבידוד הוא כדי לא להדביק ולא כדי לא להיות מודבקים ואם הוא מודבק ומרגיש טוב למה הוא לא יכול לצום ?
(אמנם אם כמה נמצאים בבידוד יחד (כמו משפחה שאחד ממנה חולה) ויש סיכוי שאחד נדבק והשני לא, אולי פה יש מקום לומר שחיישינן שהמערכת תיחלש והוא יידבק)
 

אברהם משה

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
למה פשוט לך שחולה קורונה קל אסור לו לצום - אם מעניין אותך רבים מהחולים נמצאים בבית או במלון וחלקם אפי' בלי סיפטומים.
ולגבי החשש, הסיבה שנמצאים בבידוד הוא כדי לא להדביק ולא כדי לא להיות מודבקים ואם הוא מודבק ומרגיש טוב למה הוא לא יכול לצום ?
(אמנם אם כמה נמצאים בבידוד יחד (כמו משפחה שאחד ממנה חולה) ויש סיכוי שאחד נדבק והשני לא, אולי פה יש מקום לומר שחיישינן שהמערכת תיחלש והוא יידבק)
חולה קורונה מאומת ואפילו קל פשיטא לי וגם לפוסקים שקבעו מחר צום שלא יצום, ובפרט שאין זה צום חמור כל כך. וכל חולה קורונה ואפילו קל אסור לו לקחת סיכון קלוש שלא ידרדר מצבו ע"י צום זה - ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. ואיני צריך לספר לכם איך מדרדר במהירות הקורונה מקל לקשה - רק שאולי זה תלוי באיזה גיל מדובר ואם יש מחלות רקע.
לגבי הבידוד ג"כ כנ"ל שהרי אם יש חשש של פיקו"נ לא שייך להחמיר ולצום.
בכל אופן מה שמענין ההוראה של הגרח"ק שליט"א לצום מחר יום שלם/חצי יום, ואילו בקול קורא של המועצות שליט"א לא הזכירו ענין זה, מה הפשט כאן?
לא שיש לי אינטרס באיזה צד שהו, רק מענין אותי מה הולך כאן מתחת לפני השטח!
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
פותח הנושא
אולי יש מחלוקת האם הקורונה היא מגפה ואסור לצום או שהיא איננה מגפה רק צרה ומותר לצום
 

ששמואל

משתמש ותיק
אברהם משה אמר:
ששמואל אמר:
למה פשוט לך שחולה קורונה קל אסור לו לצום - אם מעניין אותך רבים מהחולים נמצאים בבית או במלון וחלקם אפי' בלי סיפטומים.
ולגבי החשש, הסיבה שנמצאים בבידוד הוא כדי לא להדביק ולא כדי לא להיות מודבקים ואם הוא מודבק ומרגיש טוב למה הוא לא יכול לצום ?
(אמנם אם כמה נמצאים בבידוד יחד (כמו משפחה שאחד ממנה חולה) ויש סיכוי שאחד נדבק והשני לא, אולי פה יש מקום לומר שחיישינן שהמערכת תיחלש והוא יידבק)
חולה קורונה מאומת ואפילו קל פשיטא לי וגם לפוסקים שקבעו מחר צום שלא יצום, ובפרט שאין זה צום חמור כל כך. וכל חולה קורונה ואפילו קל אסור לו לקחת סיכון קלוש שלא ידרדר מצבו ע"י צום זה - ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. ואיני צריך לספר לכם איך מדרדר במהירות הקורונה מקל לקשה - רק שאולי זה תלוי באיזה גיל מדובר ואם יש מחלות רקע.
לגבי הבידוד ג"כ כנ"ל שהרי אם יש חשש של פיקו"נ לא שייך להחמיר ולצום.
בכל אופן מה שמענין ההוראה של הגרח"ק שליט"א לצום מחר יום שלם/חצי יום, ואילו בקול קורא של המועצות שליט"א לא הזכירו ענין זה, מה הפשט כאן?
לא שיש לי אינטרס באיזה צד שהו, רק מענין אותי מה הולך כאן מתחת לפני השטח!
קיבלתי.
אגב ר' חיים לא אומר לצום !!!!
אם תדייק במכתב אין הוראה כזאת לא שלו ולא של הגרי"ג .
ר' חיים כותב שמי שצם מחר צריך לקבל על עצמו במנחה או לפני השקיעה.
 

אברהם משה

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
אגב ר' חיים לא אומר לצום !!!!
אם תדייק במכתב אין הוראה כזאת לא שלו ולא של הגרי"ג .
ר' חיים כותב שמי שצם מחר צריך לקבל על עצמו במנחה או לפני השקיעה.
מענין!
 

נדיב לב

משתמש ותיק
בעל אוצר אמר:
האם מישהו יודע האיך פסקו לצום מחר. הא פסק המשנ"ב סי' תקע"ו ב' דאסור לצום בזמן הדבר דמנוסה הוא שזה גורם לדבר יותר להתפשט. 
יש חילוק בין נגיף לנגיף. בכל מקרה הרופאים ממליצים לחולי שפעת להימנע מלאכול ולתת למערכת החיסון להתעסק בנגיף ולא בפירוק המזון.
 

איש אל רעהו

משתמש ותיק
בעל אוצר אמר:
אולי יש מחלוקת האם הקורונה היא מגפה ואסור לצום או שהיא איננה מגפה רק צרה ומותר לצום
וממילא גם לשיטתם אם צריך לסגור ישיבות או לא.
 
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
כל אלו שטוענים שזה לא מגיפה

האם הם טוענים שלא יהיו פה מאות מונשמים ומורדמים, או שהם אומרים אעפ"כ אין זו מגיפה.

אם זה כמו האפשרות הראשונה זה ממש משונה.
 

שימי

משתמש רגיל
ברור לכל המעיין במכתב של ר' חיים שהוא ממליץ לצום, אלא כיון שזה לא מקובל בדור שלנו וכדי שמי שלא יכול לא יחמיר על עצמו ויצום, לכן כתב בלשון כזו.
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
פותח הנושא
מסיח לפי תומו אמר:
האם הם טוענים שלא יהיו פה מאות מונשמים ומורדמים, או שהם אומרים אעפ"כ אין זו מגיפה.
תעיין בסי' תקע"ו דמגפה אצל זקנים לא הוי מגפה
 

סלקא דעתך

משתמש ותיק
המשנ"ב דיבר על החולירע.
ותראה בויקפדיה (המכלול) שהיה לזה שבע התפרצויות קשות וכנראה עוד המון קטנות, ושם מתו מאיבוד נוזלים ולכן ר' ישראל דרש מכולם לאכול ביום כיפור.
ואין להקיש למצבינו, ובמגיפתינו באמת צריך לדרוש ברופאים ולשמוע דעתם.
 

ששמואל

משתמש ותיק
מסיח לפי תומו אמר:
כל אלו שטוענים שזה לא מגיפה

האם הם טוענים שלא יהיו פה מאות מונשמים ומורדמים, או שהם אומרים אעפ"כ אין זו מגיפה.

אם זה כמו האפשרות הראשונה זה ממש משונה.

הטוענים שזה לא מגיפה לא סוברים (לפחות בחלקם-החלק שעליהם אני נמנה) שזה לא עת צרה ולא שאין שום סכנה וודאי לא באים לומר נגד דעת כל גדולי התורה ומורי ההוראה שצריך לשמור על כל ההנחיות של משרד הבריאות.

הנושא הוא הלכתי, בהלכה מובא בכמה מקומות דינים לשעת מגיפה וכמו שציטטו את המשנ"ב שאסור להתענות בזמן הדבר וכו' ובזה יש לדון מה ההגדרה של דבר וכמו תמיד יש לזה מקור בתורתנו שעיר המוציאה 500 רגלי ומתו בה 3 מתים ב 3 ימים ברציפות, מה שעוד לא קרה (ובעז"ה לא יקרה) ולכן סבורני שדיני הדבר לא שייכים אלינו.

וגם הדוגמאות שהביאו מהעבר על מגיפות שפרצו מסובר במגיפות יותר חמורות ממה שאנחנו רואים ובאמת צריך הרבה תפילות שלא נגיע למצב הזה אבל עדיין אני חושב שאם יוה"כ היה חל השבוע המקסימום שהיו מתירים לחולים קל זה שיעורים ולכאורה גם זה לא.

ושוב, אני לא בעובדה שאנחנו בתקופה קשה ולא בזהירות הנדרשת וכבר אמרו רבותינו (גיטין נה:) אשרי אדם מפחד תמיד ופרש"י דואג לראות הנולד שלא תארע תקלה בכך אם אעשה זאת, אבל בדיוק כמו שבמקרה של רעידת אדמה אף אחד לא ידון מצד הלכות דבר גם בחשש לרעידות משנה הכא נמי לא שנא (אלא שכאן זה יכול ח"ו להגיע לכזה מצב).
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
אם אנשים לא יהיו בהסגר מוחלט.
מערכת הבריאות תקרוס!

לכן לא רלוונטי אם זקנים זה מגפה או לא מגפה.
אם מערכת הבריאות תקרוס, לא רק זקנים ימותו.
 

מסיח לפי תומו

משתמש ותיק
אם היינו יודעים בבירור שהולך לבוא אסון על כל בתי החולים בארץ והם כולם יפסיקו לפעול באותו שבוע,

האם היינו מחפשים מקור במשנ"ב אם זה מוגדר דבר או לא?
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
מסיח לפי תומו אמר:
כל אלו שטוענים שזה לא מגיפה

האם הם טוענים שלא יהיו פה מאות מונשמים ומורדמים, או שהם אומרים אעפ"כ אין זו מגיפה.

אם זה כמו האפשרות הראשונה זה ממש משונה.


הנושא הוא הלכתי, בהלכה מובא בכמה מקומות דינים לשעת מגיפה וכמו שציטטו את המשנ"ב שאסור להתענות בזמן הדבר וכו' ובזה יש לדון מה ההגדרה של דבר וכמו תמיד יש לזה מקור בתורתנו שעיר המוציאה 500 רגלי ומתו בה 3 מתים ב 3 ימים ברציפות, מה שעוד לא קרה (ובעז"ה לא יקרה) ולכן סבורני שדיני הדבר לא שייכים אלינו.

כבר כתבו כאן כמה פעמים בפורום:
תסתכל בסי' תקעו. יש דבר ויש חלאים. שני סעיפים שונים.
בחלאים אין דין של ג' מתים מתוך 500 כמבואר שם במשנ"ב בשם הריטב"א.
 

איש ירושלם

משתמש רגיל
למי שמודאג מעצם הצום שיזיק לאנשים, 
לא לשכוח שמדובר בס"ה עד חצות בשעה 11:47 דהיינו ללא כוס קפה על הבוקר, זה הכל!
אגב שמעתי שר' פינחס שוב הורה לאברכים לקבל עליהם תענית יחד עם הכלל,
 

מיכה

משתמש ותיק
ששמואל אמר:
איזהו דבר עיר המוציאה חמש מאות רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר פחות מכאן אין זה דבר. (תענית יט.)

וכן על הדבר איזהו דבר עיר שיש בה ת"ק רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר יצאו ביום א' או בד' ימים אין זה דבר וכו' היה דבר בארץ ישראל מתענין שאר גליות עליהם (ודוקא דאיכא דבר בכולה ולא במקצתה) (שו"ע אורח חיים תקעו ב)
לענ"ד במצבנו הדין שונה.
א. כי לא הצריכו ג' מתים מת"ק ביום א' רק כשאיננו יודעים שיש מגפה, והסימן לדעת אם זה דבר הוא ע"י ג' אנשים ביום א', שאז אנו אומרים שמסתמא זה לא מקרה. אבל אצלינו אנחנו יודעים שיש וירוס מסוכן מסוכן שמסתובב ואין צריך כאן שיעורים.

ב. צריך לקחת בחשבון שכל אלו שזקוקים לסיוע נשימתתי הם במצב של פיקוח נפש ממש. אם לא היה ניתן להם הסיוע הם היו קורב ל100% תמותה, וכבר עכשיו יש המון כאלו. זה שב"ה יש היום מכונות הנשמה ובלוני חמצן ונמנעו כבר עשרות או מאות מקרי מוות זה לא מפקיע את ההגדרה של 'דבר', ובודאי לעניין הסכנה שבצום.
 
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
המורם מכל הנ"ל:
מי שבריא והוא בקבוצת סיכון לא יצום, שמחליש המערכת החסונית,
גם צריך לישון כמו שצריך, ידוע שחוסר שינה מחליש המערכת החיסונית, והדבר בדוק אצלי, בכל פעם ששיחקתי עם השינה, כמה ימים אחרי חליתי.
 

חיים ליצא

משתמש ותיק
בעל אוצר אמר:
האם מישהו יודע האיך פסקו לצום מחר. הא פסק המשנ"ב סי' תקע"ו ב' דאסור לצום בזמן הדבר דמנוסה הוא שזה גורם לדבר יותר להתפשט. 
פה זה לא דבר אלא חולי שבסעיף ה המשנ"ב לא סייג 
שולחן ערוך אורח חיים הלכות תענית סימן תקעו סעיף ה  וכן מתענין על החולאים. כיצד, הרי שירד חולי אחד לאנשים הרבה באותה העיר, כגון אסכרה (פירוש חולי סוגר הגרון מענין ויסכרו מעינות תהום) (בראשית ז, ב) או חרחור וכיוצא בהם, והיו מתים מאותו חולי, הרי זה צרת צבור וגוזרין עליה תענית ומתריעין. וכן חכוך לח הרי הוא כשחין פורח, ואם פשט ברוב הצבור מתענין ומתריעין עליו; אבל חכוך יבש, צועקים עליו בלבד. הגה: ובאלו חולאים אינן צריכין שימותו בשלשה ימים זה אחר זה, כמו בדבר שהוא בא מכח שינוי אויר, אלא מתענים ומתריעים על אלו החלאים מיד (בית יוסף). 
 
חלק עליון תַחתִית