הצום לא מזיק בקורונה להדיא, אך מומחים קבעו שבצום נחלשת המערכת החיסונית של האדם, והוא נתון יותר להשפעת הקורונה. וכבר דנו בזה לגבי צום תענית אסתר בשנה זו, ואם איני טועה אמרו שהמבוגרים לא יצומו כלל.מעל הסטנדרט אמר:אכן הקורונה היא מחלה שיודעים כי אין הצום מזיק לה והילכך מותר לצום מחר.
אברהם משה אמר:ובפרט שהרי מי שחולה בקורונה פשיטא שאסור לו לצום, והרי כל אחד יש לו לחוש אולי הוא חולה בקורונה, שהרי תקופת הדגירה שלה היא 14 יום, וא"כ יש לחוש שהצום יחליש את מערכת החיסונית שלו.
אם הבנתי כוונתך, אינם מתכוון לחלק הראשון שחולה קורונה אסור לו לצום, שזה פשיטא שאסור, והרופאים כתבו כך בפירוש שהמערכת החיסונית נחלשת. וכוונתך למה שהנחתי בהמשך שיש לחוש כן לכל אחד, וכוונתי שכיון שתוך 14 יום האדם לא מרגיש כמעט ואפילו כלל סימפטומים, ובכל זאת לפי ההגדרה הרפואית הוא נחשב כחולה קורונה, שוב יש לחוש שהצום ידרדר את כוחו.ששמואל אמר:מה"ת
חולה קורונה מאומת ואפילו קל פשיטא לי וגם לפוסקים שקבעו מחר צום שלא יצום, ובפרט שאין זה צום חמור כל כך. וכל חולה קורונה ואפילו קל אסור לו לקחת סיכון קלוש שלא ידרדר מצבו ע"י צום זה - ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. ואיני צריך לספר לכם איך מדרדר במהירות הקורונה מקל לקשה - רק שאולי זה תלוי באיזה גיל מדובר ואם יש מחלות רקע.ששמואל אמר:למה פשוט לך שחולה קורונה קל אסור לו לצום - אם מעניין אותך רבים מהחולים נמצאים בבית או במלון וחלקם אפי' בלי סיפטומים.
ולגבי החשש, הסיבה שנמצאים בבידוד הוא כדי לא להדביק ולא כדי לא להיות מודבקים ואם הוא מודבק ומרגיש טוב למה הוא לא יכול לצום ?
(אמנם אם כמה נמצאים בבידוד יחד (כמו משפחה שאחד ממנה חולה) ויש סיכוי שאחד נדבק והשני לא, אולי פה יש מקום לומר שחיישינן שהמערכת תיחלש והוא יידבק)
קיבלתי.אברהם משה אמר:חולה קורונה מאומת ואפילו קל פשיטא לי וגם לפוסקים שקבעו מחר צום שלא יצום, ובפרט שאין זה צום חמור כל כך. וכל חולה קורונה ואפילו קל אסור לו לקחת סיכון קלוש שלא ידרדר מצבו ע"י צום זה - ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. ואיני צריך לספר לכם איך מדרדר במהירות הקורונה מקל לקשה - רק שאולי זה תלוי באיזה גיל מדובר ואם יש מחלות רקע.ששמואל אמר:למה פשוט לך שחולה קורונה קל אסור לו לצום - אם מעניין אותך רבים מהחולים נמצאים בבית או במלון וחלקם אפי' בלי סיפטומים.
ולגבי החשש, הסיבה שנמצאים בבידוד הוא כדי לא להדביק ולא כדי לא להיות מודבקים ואם הוא מודבק ומרגיש טוב למה הוא לא יכול לצום ?
(אמנם אם כמה נמצאים בבידוד יחד (כמו משפחה שאחד ממנה חולה) ויש סיכוי שאחד נדבק והשני לא, אולי פה יש מקום לומר שחיישינן שהמערכת תיחלש והוא יידבק)
לגבי הבידוד ג"כ כנ"ל שהרי אם יש חשש של פיקו"נ לא שייך להחמיר ולצום.
בכל אופן מה שמענין ההוראה של הגרח"ק שליט"א לצום מחר יום שלם/חצי יום, ואילו בקול קורא של המועצות שליט"א לא הזכירו ענין זה, מה הפשט כאן?
לא שיש לי אינטרס באיזה צד שהו, רק מענין אותי מה הולך כאן מתחת לפני השטח!
מענין!ששמואל אמר:אגב ר' חיים לא אומר לצום !!!!
אם תדייק במכתב אין הוראה כזאת לא שלו ולא של הגרי"ג .
ר' חיים כותב שמי שצם מחר צריך לקבל על עצמו במנחה או לפני השקיעה.
יש חילוק בין נגיף לנגיף. בכל מקרה הרופאים ממליצים לחולי שפעת להימנע מלאכול ולתת למערכת החיסון להתעסק בנגיף ולא בפירוק המזון.בעל אוצר אמר:האם מישהו יודע האיך פסקו לצום מחר. הא פסק המשנ"ב סי' תקע"ו ב' דאסור לצום בזמן הדבר דמנוסה הוא שזה גורם לדבר יותר להתפשט.
וממילא גם לשיטתם אם צריך לסגור ישיבות או לא.בעל אוצר אמר:אולי יש מחלוקת האם הקורונה היא מגפה ואסור לצום או שהיא איננה מגפה רק צרה ומותר לצום
תעיין בסי' תקע"ו דמגפה אצל זקנים לא הוי מגפהמסיח לפי תומו אמר:האם הם טוענים שלא יהיו פה מאות מונשמים ומורדמים, או שהם אומרים אעפ"כ אין זו מגיפה.
מסיח לפי תומו אמר:כל אלו שטוענים שזה לא מגיפה
האם הם טוענים שלא יהיו פה מאות מונשמים ומורדמים, או שהם אומרים אעפ"כ אין זו מגיפה.
אם זה כמו האפשרות הראשונה זה ממש משונה.
ששמואל אמר:מסיח לפי תומו אמר:כל אלו שטוענים שזה לא מגיפה
האם הם טוענים שלא יהיו פה מאות מונשמים ומורדמים, או שהם אומרים אעפ"כ אין זו מגיפה.
אם זה כמו האפשרות הראשונה זה ממש משונה.
הנושא הוא הלכתי, בהלכה מובא בכמה מקומות דינים לשעת מגיפה וכמו שציטטו את המשנ"ב שאסור להתענות בזמן הדבר וכו' ובזה יש לדון מה ההגדרה של דבר וכמו תמיד יש לזה מקור בתורתנו שעיר המוציאה 500 רגלי ומתו בה 3 מתים ב 3 ימים ברציפות, מה שעוד לא קרה (ובעז"ה לא יקרה) ולכן סבורני שדיני הדבר לא שייכים אלינו.
לענ"ד במצבנו הדין שונה.ששמואל אמר:איזהו דבר עיר המוציאה חמש מאות רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר פחות מכאן אין זה דבר. (תענית יט.)
וכן על הדבר איזהו דבר עיר שיש בה ת"ק רגלי ויצאו ממנה שלשה מתים בשלשה ימים זה אחר זה הרי זה דבר יצאו ביום א' או בד' ימים אין זה דבר וכו' היה דבר בארץ ישראל מתענין שאר גליות עליהם (ודוקא דאיכא דבר בכולה ולא במקצתה) (שו"ע אורח חיים תקעו ב)
פה זה לא דבר אלא חולי שבסעיף ה המשנ"ב לא סייגבעל אוצר אמר:האם מישהו יודע האיך פסקו לצום מחר. הא פסק המשנ"ב סי' תקע"ו ב' דאסור לצום בזמן הדבר דמנוסה הוא שזה גורם לדבר יותר להתפשט.