יש"כ.חבר אמר:חיזוק נוסף לאוסרי הבראקל ומתירי הפטם
מכתב חדש מאדמו"ר מסאטמאר להרב לנדא
בן ישיבה אמר:אני רוצה להעלות כאן נקודת חשיבה, לעורר דעת הציבור,
נניח כי מרן בעל שבט הלוי אכן אסרו את עוף ה"פטם" כמו"כ רבני בד"ץ העדה החרדית, ועוד, נניח שכולם אסרו כבר את עוף ה"פטם" עוד מלפני כ-20 שנה, אך זה פשוט כי מה שאסרו או פקפקו, זה רק מחמת שביררו והגיעו למסקנא כי נעשים הכלאות באופן האסור,
אך זה ודאי שהם לא כתבו איך שהם ביררו, ועל סמך מה נתברר להם כך,
עכשיו לו יצוייר כי אותם 2 מפעלים בארה"ב יפרסמו מחר בכל רחבי העולם כי הם פותחים שעריהם לכל הציבור הרחב לבוא לבקר ולראות את שיטת ההכלאה, ויתברר אכן כי לא היה שום בעיה בהכלאה, האם יש טעם להוכיח ממכתבי הרבנים שאסרו, כי נעשים שם מעשה הכלאה באופן האסור, ? , הרי כל בר דעת יבין כי התשובות לאיסור או לפקפוק הוא רק לפי המידע והבירורים שהם עשו,
וכעת לפי המצב העכשווי הרי גדולי הפוסקים שפקפקו על העוף ה"פטם" הרי לא מצאו לנכון להבהיר על סמך מה מתבסס ידיעתם כי נעשים הכלאות באופן האסור, רק פקפקו או אסרו לפי המידע שהגיע אליהם, מאידך יצאו כעת כמה וכמה רבנים בניהם הגרמ"י לנדא, ועוד, שטוענים שהם ביררו בתוקף, ואין הכלאה באופן האסור, האם שייך לומר בזה שהגר"ש וואזנער והביד"צ העדה החרדית חולקים עליו, ?
הרב חיים רוטר במכתב חדש שהתפרסם מבאר בארוכה את השוני בין הבראקל לשאר תרנגולים.עפר ואפר אמר:יש"כ.חבר אמר:חיזוק נוסף לאוסרי הבראקל ומתירי הפטם
מכתב חדש מאדמו"ר מסאטמאר להרב לנדא
מה שחסר לי להבנה, זה מאלו תרנגולים הבראקיל שונה.
כמו"כ בכל עניין הפטם לא נתבאר בדיוק על מה סומך. (שמעתי שהיה אצלו בכיר בחברת טיפוח תרנגולים, אבל הוא מקצר בכ"ז).
עפר ואפר אמר:כמו שכתב פעלעד, לדעתי רוב האנשים לא אוכלים אניסקיס לא בגלל הרב רווח אלא בגלל הרב אלישיב והרב וואזנר, וכן למשל העדה החרדית שכותבים שזה מפוקפק, והם לא חזרו בהם, וגם תלמידיהם שעסקו בנושא (כמו הרב קליין והרב קארפ).
גם אדמור מסטמר שליטא מבאר מה השינוי, אבל אני שואל ממי השינוי, רצ"ל אם מהפטם אז זה אינו מעניין ואדרבא ערבך ערבא וכו', ואם זה מהבלאדי, האם בדקו היטב את הבלאדי, והרבה עופות בלאדי (בשביל לומר שיש שינוי צריך לבדוק הרבה עופות, כי שינוי בין עוף אחד לשני זה מצוי)פעלעד אמר:הרב חיים רוטר במכתב חדש שהתפרסם מבאר בארוכה את השוני בין הבראקל לשאר תרנגולים.עפר ואפר אמר:יש"כ.חבר אמר:חיזוק נוסף לאוסרי הבראקל ומתירי הפטם
מכתב חדש מאדמו"ר מסאטמאר להרב לנדא
מה שחסר לי להבנה, זה מאלו תרנגולים הבראקיל שונה.
כמו"כ בכל עניין הפטם לא נתבאר בדיוק על מה סומך. (שמעתי שהיה אצלו בכיר בחברת טיפוח תרנגולים, אבל הוא מקצר בכ"ז).
מצו"ב
כבר כתב אדמו"ר מהר"א מסאטמר במכתבו: 'אשר דיונים כאלו העומדים ברומו של עולם הנוגע לכלל ישראל בכל מקומות מושבותיהם, ויש בהם צדדים רבים בכללי הפסק ואופני הדיון, מקומם אך ורק על שלחן מלכים גדולי תורה והוראה עם מסורת העבר הנושאים בעול הציבור בידיעה מקיפה בטיב ההלכה ומציאות הדברים, להם משפט הבכורה וגודל האחריות לדון בהשכל ודעת להורות את עם ה' האסור והמותר, ולא כל אברך וצורב שיש לו עט סופר'.עפר ואפר אמר:עוד שאלה לי לרב רוטר, למה אנחנו לא זכאים לראות את כל המסמכים שיש לו, הוא ראה אצל הרב לנדא והוא ראה שם וכו', למה שלא יראה גם לנו את המסמכים ואם יראו עינינו אז ישמח ליבנו דאין שמחה כהתרת הספיקות.
עפר ואפר אמר:גם אדמור מסטמר שליטא מבאר מה השינוי, אבל אני שואל ממי השינוי, רצ"ל אם מהפטם אז זה אינו מעניין ואדרבא ערבך ערבא וכו', ואם זה מהבלאדי, האם בדקו היטב את הבלאדי, והרבה עופות בלאדי (בשביל לומר שיש שינוי צריך לבדוק הרבה עופות, כי שינוי בין עוף אחד לשני זה מצוי)
למשל, כתבו שיש שינוי בטעם, כנראה כוונתם לפטם כי מי אוכל את הבלאדי ויודע להבחין בטעם?...
סליחה?סופר אמר:כבר כתב אדמו"ר מהר"א מסאטמר במכתבו: 'אשר דיונים כאלו העומדים ברומו של עולם הנוגע לכלל ישראל בכל מקומות מושבותיהם, ויש בהם צדדים רבים בכללי הפסק ואופני הדיון, מקומם אך ורק על שלחן מלכים גדולי תורה והוראה עם מסורת העבר הנושאים בעול הציבור בידיעה מקיפה בטיב ההלכה ומציאות הדברים, להם משפט הבכורה וגודל האחריות לדון בהשכל ודעת להורות את עם ה' האסור והמותר, ולא כל אברך וצורב שיש לו עט סופר'.עפר ואפר אמר:עוד שאלה לי לרב רוטר, למה אנחנו לא זכאים לראות את כל המסמכים שיש לו, הוא ראה אצל הרב לנדא והוא ראה שם וכו', למה שלא יראה גם לנו את המסמכים ואם יראו עינינו אז ישמח ליבנו דאין שמחה כהתרת הספיקות.
מי אמר.יעקב אמר:עפר ואפר אמר:גם אדמור מסטמר שליטא מבאר מה השינוי, אבל אני שואל ממי השינוי, רצ"ל אם מהפטם אז זה אינו מעניין ואדרבא ערבך ערבא וכו', ואם זה מהבלאדי, האם בדקו היטב את הבלאדי, והרבה עופות בלאדי (בשביל לומר שיש שינוי צריך לבדוק הרבה עופות, כי שינוי בין עוף אחד לשני זה מצוי)
למשל, כתבו שיש שינוי בטעם, כנראה כוונתם לפטם כי מי אוכל את הבלאדי ויודע להבחין בטעם?...
השינוי הוא מהפטם שהם העופות הלבנים שאוכלים עוד מלפני השואה ולא היה כל השנים שינויים גדולים מלבד גודל הרגליים והכרבולת ומהירות הגידול.
ח"ו ח"ו, כולם אהובים כולם ברורים, ומותר לכל אחד לכתוב את דעתו, אבל הדיונים למעשה צריך להיעשות עם הרבנים.עפר ואפר אמר:סליחה?סופר אמר:כבר כתב אדמו"ר מהר"א מסאטמר במכתבו: 'אשר דיונים כאלו העומדים ברומו של עולם הנוגע לכלל ישראל בכל מקומות מושבותיהם, ויש בהם צדדים רבים בכללי הפסק ואופני הדיון, מקומם אך ורק על שלחן מלכים גדולי תורה והוראה עם מסורת העבר הנושאים בעול הציבור בידיעה מקיפה בטיב ההלכה ומציאות הדברים, להם משפט הבכורה וגודל האחריות לדון בהשכל ודעת להורות את עם ה' האסור והמותר, ולא כל אברך וצורב שיש לו עט סופר'.עפר ואפר אמר:עוד שאלה לי לרב רוטר, למה אנחנו לא זכאים לראות את כל המסמכים שיש לו, הוא ראה אצל הרב לנדא והוא ראה שם וכו', למה שלא יראה גם לנו את המסמכים ואם יראו עינינו אז ישמח ליבנו דאין שמחה כהתרת הספיקות.
למי שלא ממלא את כל התנאים האלו אסור לדעת מכלום?
אז למה מציפים אותנו במכתבים ארוכים עם טענות ומענות?
(והרב חיים רוטר כן ממלא את התנאים האלו?... כמובן מבלי לפגוע ח"ו בת"ח יקר, אבל ברור שלאפוקי ת"ח כמוהו בא האדמור מסטמר)
סופר אמר:[
ח"ו ח"ו, כולם אהובים כולם ברורים, ומותר לכל אחד לכתוב את דעתו, אבל הדיונים למעשה צריך להיעשות עם הרבנים.
ורק התכוונתי לומר שהרב רוטר לא מחוייב להציג את כל הראיות שלו לכל מאן דבעי, ואחרי שהציגם להרבנים הגאונים שליט"א, אין לנו להתלונן אחריו כלום.
עפר ואפר אמר:מי אמר.יעקב אמר:עפר ואפר אמר:גם אדמור מסטמר שליטא מבאר מה השינוי, אבל אני שואל ממי השינוי, רצ"ל אם מהפטם אז זה אינו מעניין ואדרבא ערבך ערבא וכו', ואם זה מהבלאדי, האם בדקו היטב את הבלאדי, והרבה עופות בלאדי (בשביל לומר שיש שינוי צריך לבדוק הרבה עופות, כי שינוי בין עוף אחד לשני זה מצוי)
למשל, כתבו שיש שינוי בטעם, כנראה כוונתם לפטם כי מי אוכל את הבלאדי ויודע להבחין בטעם?...
השינוי הוא מהפטם שהם העופות הלבנים שאוכלים עוד מלפני השואה ולא היה כל השנים שינויים גדולים מלבד גודל הרגליים והכרבולת ומהירות הגידול.
אתה וכל היהודים הטובים, מתי לאחרונה ראית כרבולת?יעקב אמר:אני.
וגם הרבי מסאטמאר. וגם כל היהודים הטובים שאכלו עופות לפני השואה ואחריה במשך כל השנים.
זה לא טענהעפר ואפר אמר:אתה וכל היהודים הטובים, מתי לאחרונה ראית כרבולת?יעקב אמר:אני.
וגם הרבי מסאטמאר. וגם כל היהודים הטובים שאכלו עופות לפני השואה ואחריה במשך כל השנים.
שמעתי היום בשם חתנו, שהגרמ"ש הפסיק לאכול את הבראקל ולעת עתה הוא משתמש עם הודוסופר אמר:הרב @פעלעד.
תעשה טובה, תברר מה קורה בחצרו של הגאון הגדול ר' משה שאול קליין שליט"א, השתיקה רועמת, ומעניין מאוד מה הגאון אומר, האם נשאר איתן בדעתו, או שינה קו.
תודה רבה
כמה זקנים אתה מכיר שראו עופות הנשחטות לאחרונה.אלכס אמר:זה לא טענה
יש מסורת בעם ישראל על כל דבר ולאו דווקא הלכתית אלא מציאותית
לגבי התרנגולות אף פעם לא שמעתי מזקן כלשהו ואף אחד לא טוען ששמע שזה לא כמו פעם
לאפוקי מכל מיני נושאים אחרים שהם יודעים לומר פעם היה יותר טוב או שפעם היה יותר גרוע
לבוא ולומר שהכל השתנה מתחת האף של כל העולם והברקל הוא העוף הרגיל זה הזוי
זה בערך כמו שיאמרו שהסלמון המקורי הוא בעצם קרפיון רק שמרוב שנים שכחו.....
אדרבה לך תשאל כל זקן ממוצע לגבי הטעם והמראה ותתפלא לשמוע את התשובות.....
מה ? עד היום הוא כן אכל בראקל ?חבר אמר:שמעתי היום בשם חתנו, שהגרמ"ש הפסיק לאכול את הבראקל ולעת עתה הוא משתמש עם הודוסופר אמר:הרב @פעלעד.
תעשה טובה, תברר מה קורה בחצרו של הגאון הגדול ר' משה שאול קליין שליט"א, השתיקה רועמת, ומעניין מאוד מה הגאון אומר, האם נשאר איתן בדעתו, או שינה קו.
תודה רבה
כן, עד היום הוא אכל רק הודו ובראקל.סופר אמר:מה ? עד היום הוא כן אכל בראקל ?חבר אמר:שמעתי היום בשם חתנו, שהגרמ"ש הפסיק לאכול את הבראקל ולעת עתה הוא משתמש עם הודוסופר אמר:הרב @פעלעד.
תעשה טובה, תברר מה קורה בחצרו של הגאון הגדול ר' משה שאול קליין שליט"א, השתיקה רועמת, ומעניין מאוד מה הגאון אומר, האם נשאר איתן בדעתו, או שינה קו.
תודה רבה
מוסמך ביותר! ממש כעת מפי בנו של הגרמ"ש קליין שליט"א:חבר אמר:שמעתי היום בשם חתנו, שהגרמ"ש הפסיק לאכול את הבראקל ולעת עתה הוא משתמש עם הודוסופר אמר:הרב @פעלעד.
תעשה טובה, תברר מה קורה בחצרו של הגאון הגדול ר' משה שאול קליין שליט"א, השתיקה רועמת, ומעניין מאוד מה הגאון אומר, האם נשאר איתן בדעתו, או שינה קו.
תודה רבה
תברר אצל בנו של הגרמ"ש ותשמע שהוא לא היה עד לו! מתברר שהייתה טעות בהבנת דבריו של הגרמ"ש, הוא סיפר את המעשה של העוף מפי אנשים שהעידו בפניו שהם היו נוכחים באותו מעמד, ולא שהוא בעצמו נוכח.פעלעד אמר:רק האוסרים היו צריכים לכתוב בבירור שלדעתם הרב וואזנר טעה וזהו, חא להעמיד את המתירים כאילו הם סתם מבלבלים בשכל.
כי עדות חיה וקיימת של הגרמש"ק שהוא היה עד לה הוא מנאמנים ביותר בדורינו, ולכן לדעת האוסרים או שהגב וואזנר (שאנו סומכים עליו על ענייני כריתות ועוד) טעה, או שהגרמש"ק חא נאמן בעיניהם.
זה המציאות ואי אפשר להתכחש אליה.