ליל הסדר השנה

דיונים תורניים אקטואליים אודות מגיפת הקורונה והשלכותיה באספקלריא של תורה (וכן עדכונים נחוצים בלבד!)
בברכת "והסירותי מחלה מקרבך"
כללי הפורום
= בפורום זה ניתן להעלות דיונים תורניים אקטואליים בלבד =
העלאת דברים אחרים תיאלץ לחסום את המשתמש
עדכונים נחוצים ניתן להעלות בתת הפורום בלבד!

פותח הנושא
נתן הבבלי
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

ליל הסדר השנה

שליחה על ידי נתן הבבלי » 07 אפריל 2020, 23:12

האם מי שמתארח השנה בניגוד לדעת הנחיות הבריאות שקיבלו תוקף מהגדולים, יוצא יד"ח מצוות הלילה מצוה וכו', או דזה מצוה הבאה בעבירה, לצד שמצוה הבאה בעבירה לא יצא ידי מצוה.


ברל
משתמש ותיק
הודעות: 434
הצטרף: 07 מאי 2018, 06:10
נתן תודה: 18 פעמים
קיבל תודה: 129 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי ברל » 07 אפריל 2020, 23:40

כמדומני שמצוה הבאה בעבירה זה רק שהדרך לקיום המצוה נעשית ע"י עבירה כאן זה עבירה שנעשית לצד מצוה.


תורה תמימה
משתמש ותיק
הודעות: 299
הצטרף: 05 אפריל 2020, 09:27
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי תורה תמימה » 07 אפריל 2020, 23:41

נתן הבבלי כתב:
07 אפריל 2020, 23:12
האם מי שמתארח השנה בניגוד לדעת הנחיות הבריאות שקיבלו תוקף מהגדולים, יוצא יד"ח מצוות הלילה מצוה וכו', או דזה מצוה הבאה בעבירה, לצד שמצוה הבאה בעבירה לא יצא ידי מצוה.
ויש עוד לחקור האם האיסור גם על המארח או רק על המתארח? ונפק"מ שגם המארח לא יצא יד"ח. 
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי נתן הבבלי » 07 אפריל 2020, 23:47

ברל כתב:
07 אפריל 2020, 23:40
כמדומני שמצוה הבאה בעבירה זה רק שהדרך לקיום המצוה נעשית ע"י עבירה כאן זה עבירה שנעשית לצד מצוה.

נכון אבל כעת שמתארח לא יכול לקיים המצוה בדרך אחר 


תורה תמימה
משתמש ותיק
הודעות: 299
הצטרף: 05 אפריל 2020, 09:27
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי תורה תמימה » 07 אפריל 2020, 23:58

נתן הבבלי כתב:
07 אפריל 2020, 23:12
האם מי שמתארח השנה בניגוד לדעת הנחיות הבריאות שקיבלו תוקף מהגדולים, יוצא יד"ח מצוות הלילה מצוה וכו', או דזה מצוה הבאה בעבירה, לצד שמצוה הבאה בעבירה לא יצא ידי מצוה.
אז אתה אומר שעדיף כבר שלא יאכל מצה, אם בין כה וכה זה מצווה הבאה בעבירה, ועובר על ברכה לבטלה?
אז מי שנניח נודע לו האיסור רק בתחילת ליל הסדר, ודעת רוב האחרונים שאף בשוגג אומרים מצווה הבאה בעבירה, וא"כ עדיף שלא יאכל וזה חידוש.
 


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 583
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 08 אפריל 2020, 00:00

ברל כתב:
07 אפריל 2020, 23:40
כמדומני שמצוה הבאה בעבירה זה רק שהדרך לקיום המצוה נעשית ע"י עבירה כאן זה עבירה שנעשית לצד מצוה.
צודק, יש ע"ז שערי יושר, ואבי עזרי, והמקור לזה מתוס' סוכה ל.
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי נתן הבבלי » 08 אפריל 2020, 00:08

תורה תמימה כתב:
07 אפריל 2020, 23:58
נתן הבבלי כתב:
07 אפריל 2020, 23:12
האם מי שמתארח השנה בניגוד לדעת הנחיות הבריאות שקיבלו תוקף מהגדולים, יוצא יד"ח מצוות הלילה מצוה וכו', או דזה מצוה הבאה בעבירה, לצד שמצוה הבאה בעבירה לא יצא ידי מצוה.
אז אתה אומר שעדיף כבר שלא יאכל מצה, אם בין כה וכה זה מצווה הבאה בעבירה, ועובר על ברכה לבטלה?
אז מי שנניח נודע לו האיסור רק בתחילת ליל הסדר, ודעת רוב האחרונים שאף בשוגג אומרים מצווה הבאה בעבירה, וא"כ עדיף שלא יאכל וזה חידוש.

אולי שיאכל בלי ברכה, ואם יכול לחזור לביתו ברגע שיכול ולאכול שם מצה לכא' עדיף
 


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 583
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 08 אפריל 2020, 01:05

בקובץ שיעורים כתובות או' רמט, כתב שמצוות שעיקרן בתוצאה כגון בפריה ורביה, אין דין מצוה הבא בעבירה, ולפי"ז שמא גבי מצות "והגדת לבניך", אין מצוה הבא בעבירה כי אפשר והתם עיקר המצוה בתוצאה, שעתה יודעים את יציאת מצרים טפי.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2568
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 975 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי מבקש אמת » 08 אפריל 2020, 01:27

נתן הבבלי כתב:
07 אפריל 2020, 23:12
האם מי שמתארח השנה בניגוד לדעת הנחיות הבריאות שקיבלו תוקף מהגדולים, יוצא יד"ח מצוות הלילה מצוה וכו', או דזה מצוה הבאה בעבירה, לצד שמצוה הבאה בעבירה לא יצא ידי מצוה.
בירושלמי פרק האורג מבואר שלא שייך מצוה הבאה בעבירה במעביר מצה דרך רשות הרבים כיון שאין העבירה בחפץ המצוה עצמו, והוי כקורע בשבת על מתו שיצא ידי קריעה, וה"נ דמי לקורע בשבת ולמעביר מצה דרך רה"ר. (זהו פשטות כוונת הירושלמי, אמנם בשיירי קרבן הבין שכוונת הירושלמי לחלק בין היכא שיכול לקיים המצוה גם ללא העבירה או לא. אמנם גם כאן יכול לקיים המצוה בלא העבירה ע"י שיעשה סדר בביתו, אלא שיותר נוח לו לקיים הסדר אצל מארחיו).

אמנם בספר חסידים סי' תשעב כתב שמי שחטף סידור מחבירו והתפלל בו לא עלתה לו תפילתו משום מצוה הבאה בעבירה, ולדבריו גם כאן לא יצא יד"ח.וכן בשו"ת מהר"י אסאד (או"ח קס) ובשו"ת מהר"ם שיק (או"ח רסו) כתבו במי שסכנה לו לאכול מצה ואכל דלא קיים מצוה כלל משום מצוה הבאה בעבירה, והוא ממש נידון דידן. אלא דלכאורה אינו מתאים עם דברי הירושלמי הנ"ל. ואולי הבינו כדעת השיירי קרבן שהכל תלוי אם בלא העבירה יכול לקיים המצוה, והתם מיירי שבלא הסידור שחטף לא היה יכול להתפלל (שלא ידע התפילה בע"פ), וכן החולה לא יכול לקיים המצוה מבלי להסתכן בנפשו. ולפי"ז בנידון דידן אכתי יצא כיון שיכול לקיים הסדר בביתו ורק משום נוחות מתארח, וא"כ יצא ידי חובתו לכו"ע.


 


תורה תמימה
משתמש ותיק
הודעות: 299
הצטרף: 05 אפריל 2020, 09:27
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי תורה תמימה » 08 אפריל 2020, 09:40

נתן הבבלי כתב:
08 אפריל 2020, 00:08
תורה תמימה כתב:
07 אפריל 2020, 23:58
נתן הבבלי כתב:
07 אפריל 2020, 23:12
האם מי שמתארח השנה בניגוד לדעת הנחיות הבריאות שקיבלו תוקף מהגדולים, יוצא יד"ח מצוות הלילה מצוה וכו', או דזה מצוה הבאה בעבירה, לצד שמצוה הבאה בעבירה לא יצא ידי מצוה.
אז אתה אומר שעדיף כבר שלא יאכל מצה, אם בין כה וכה זה מצווה הבאה בעבירה, ועובר על ברכה לבטלה?
אז מי שנניח נודע לו האיסור רק בתחילת ליל הסדר, ודעת רוב האחרונים שאף בשוגג אומרים מצווה הבאה בעבירה, וא"כ עדיף שלא יאכל וזה חידוש.
אולי שיאכל בלי ברכה, ואם יכול לחזור לביתו ברגע שיכול ולאכול שם מצה לכא' עדיף

מדובר על אחד שהגיע חוץ לעיר.
מה הענין לאכול מצה אם זה מצווה הבאה בעבירה ואינו מקיים המצווה?
 


תורה תמימה
משתמש ותיק
הודעות: 299
הצטרף: 05 אפריל 2020, 09:27
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי תורה תמימה » 08 אפריל 2020, 09:41

מעל הסטנדרט כתב:
08 אפריל 2020, 01:05
בקובץ שיעורים כתובות או' רמט, כתב שמצוות שעיקרן בתוצאה כגון בפריה ורביה, אין דין מצוה הבא בעבירה, ולפי"ז שמא גבי מצות "והגדת לבניך", אין מצוה הבא בעבירה כי אפשר והתם עיקר המצוה בתוצאה, שעתה יודעים את יציאת מצרים טפי.
ומה עם שאר מצוות הלילה?
 


פותח הנושא
נתן הבבלי
משתמש ותיק
הודעות: 221
הצטרף: 13 אוגוסט 2019, 12:29
נתן תודה: 182 פעמים
קיבל תודה: 36 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי נתן הבבלי » 10 אפריל 2020, 00:02

תורה תמימה כתב:
08 אפריל 2020, 09:40
נתן הבבלי כתב:
08 אפריל 2020, 00:08
תורה תמימה כתב:
07 אפריל 2020, 23:58

אז אתה אומר שעדיף כבר שלא יאכל מצה, אם בין כה וכה זה מצווה הבאה בעבירה, ועובר על ברכה לבטלה?
אז מי שנניח נודע לו האיסור רק בתחילת ליל הסדר, ודעת רוב האחרונים שאף בשוגג אומרים מצווה הבאה בעבירה, וא"כ עדיף שלא יאכל וזה חידוש.
אולי שיאכל בלי ברכה, ואם יכול לחזור לביתו ברגע שיכול ולאכול שם מצה לכא' עדיף
מדובר על אחד שהגיע חוץ לעיר.
מה הענין לאכול מצה אם זה מצווה הבאה בעבירה ואינו מקיים המצווה?

על הצד שאינו עבירה שיאכל אם לא יועיל וכו' אבל ברכה סב"ל
 


תורה תמימה
משתמש ותיק
הודעות: 299
הצטרף: 05 אפריל 2020, 09:27
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי תורה תמימה » 10 אפריל 2020, 00:11

נתן הבבלי כתב:
10 אפריל 2020, 00:02
תורה תמימה כתב:
08 אפריל 2020, 09:40
נתן הבבלי כתב:
08 אפריל 2020, 00:08

אולי שיאכל בלי ברכה, ואם יכול לחזור לביתו ברגע שיכול ולאכול שם מצה לכא' עדיף
מדובר על אחד שהגיע חוץ לעיר.
מה הענין לאכול מצה אם זה מצווה הבאה בעבירה ואינו מקיים המצווה?
על הצד שאינו עבירה שיאכל אם לא יועיל וכו' אבל ברכה סב"ל

למה זה ספק?
 


ב.א.
הודעות: 75
הצטרף: 06 אפריל 2020, 10:51
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי ב.א. » 12 אפריל 2020, 11:17

מבקש אמת כתב:
08 אפריל 2020, 01:27
וכן בשו"ת מהר"י אסאד (או"ח קס) ובשו"ת מהר"ם שיק (או"ח רסו) כתבו במי שסכנה לו לאכול מצה ואכל דלא קיים מצוה כלל משום מצוה הבאה בעבירה
הערת אגב: בכה"ג העבירה נעשית בחפץ עצמו, ולא דמי לדברי הירושלמי ולדברי ספר החסידים.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2568
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 975 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי מבקש אמת » 12 אפריל 2020, 21:20

ב.א. כתב:
12 אפריל 2020, 11:17
מבקש אמת כתב:
08 אפריל 2020, 01:27
וכן בשו"ת מהר"י אסאד (או"ח קס) ובשו"ת מהר"ם שיק (או"ח רסו) כתבו במי שסכנה לו לאכול מצה ואכל דלא קיים מצוה כלל משום מצוה הבאה בעבירה
הערת אגב: בכה"ג העבירה נעשית בחפץ עצמו, ולא דמי לדברי הירושלמי ולדברי ספר החסידים.
המצה עצמה איננה חפץ אסור, אלא שאכילתה היא האסורה לאדם מסויים. והרי זה ממש כמו הקורע בשבת שאין הבגד אסור אלא קריעתו בשבת.
 


תורה תמימה
משתמש ותיק
הודעות: 299
הצטרף: 05 אפריל 2020, 09:27
נתן תודה: 47 פעמים
קיבל תודה: 74 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי תורה תמימה » 14 אפריל 2020, 11:29

מבקש אמת כתב:
08 אפריל 2020, 01:27
נתן הבבלי כתב:
07 אפריל 2020, 23:12
האם מי שמתארח השנה בניגוד לדעת הנחיות הבריאות שקיבלו תוקף מהגדולים, יוצא יד"ח מצוות הלילה מצוה וכו', או דזה מצוה הבאה בעבירה, לצד שמצוה הבאה בעבירה לא יצא ידי מצוה.
בירושלמי פרק האורג מבואר שלא שייך מצוה הבאה בעבירה במעביר מצה דרך רשות הרבים כיון שאין העבירה בחפץ המצוה עצמו, והוי כקורע בשבת על מתו שיצא ידי קריעה, וה"נ דמי לקורע בשבת ולמעביר מצה דרך רה"ר. (זהו פשטות כוונת הירושלמי, אמנם בשיירי קרבן הבין שכוונת הירושלמי לחלק בין היכא שיכול לקיים המצוה גם ללא העבירה או לא. אמנם גם כאן יכול לקיים המצוה בלא העבירה ע"י שיעשה סדר בביתו, אלא שיותר נוח לו לקיים הסדר אצל מארחיו).

אמנם בספר חסידים סי' תשעב כתב שמי שחטף סידור מחבירו והתפלל בו לא עלתה לו תפילתו משום מצוה הבאה בעבירה, ולדבריו גם כאן לא יצא יד"ח.וכן בשו"ת מהר"י אסאד (או"ח קס) ובשו"ת מהר"ם שיק (או"ח רסו) כתבו במי שסכנה לו לאכול מצה ואכל דלא קיים מצוה כלל משום מצוה הבאה בעבירה, והוא ממש נידון דידן. אלא דלכאורה אינו מתאים עם דברי הירושלמי הנ"ל. ואולי הבינו כדעת השיירי קרבן שהכל תלוי אם בלא העבירה יכול לקיים המצוה, והתם מיירי שבלא הסידור שחטף לא היה יכול להתפלל (שלא ידע התפילה בע"פ), וכן החולה לא יכול לקיים המצוה מבלי להסתכן בנפשו. ולפי"ז בנידון דידן אכתי יצא כיון שיכול לקיים הסדר בביתו ורק משום נוחות מתארח, וא"כ יצא ידי חובתו לכו"ע.


ובעונג יו"ט סימן מ"א דן אם בכה"ג שהיה פטור לאכול משום פיקוח נפש, האם עכ"פ קיים המצווה או שלא קיים המצווה .
ונפק"מ אם אחר כך נהיה בריא אם צריך לאכול מצה פעם נוספת? 
 


יהודי אחד
משתמש ותיק
הודעות: 322
הצטרף: 17 ינואר 2020, 02:24
נתן תודה: 383 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: ליל הסדר השנה

שליחה על ידי יהודי אחד » 14 אפריל 2020, 11:38

מעל הסטנדרט כתב:
08 אפריל 2020, 01:05
בקובץ שיעורים כתובות או' רמט, כתב שמצוות שעיקרן בתוצאה כגון בפריה ורביה, אין דין מצוה הבא בעבירה, ולפי"ז שמא גבי מצות "והגדת לבניך", אין מצוה הבא בעבירה כי אפשר והתם עיקר המצוה בתוצאה, שעתה יודעים את יציאת מצרים טפי.

כבר קדמו המנחת חינוך מצוה א על פי הירושלמי וכו'

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “הקורונה והשלכותיה - באספקלריא של תורה [הודעות בפורום זה יפורסמו רק לאחר אישור]”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: ב. זעירא | 1 אורח