פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
אלימלך
משתמש ותיק
הודעות: 958
הצטרף: 23 יולי 2017, 17:36
נתן תודה: 110 פעמים
קיבל תודה: 356 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי אלימלך » 05 ספטמבר 2017, 15:02

צ"ב מדוע יש לכאו' הרבה יותר קללות מברכות [ועכ"פ הקללות מפורטות יותר] והרי מידה טובה מרובה ממידת פורענות


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי יעבץ » 05 ספטמבר 2017, 19:49

כשרוצים לברך מישהו בבריאות אומרים: תהיה בריא. כשרוצים להיפך אומרים: שיהיה לך סוכר ולחץ דם אבנים בכליות וכו' וכו'. זאת אומרת השלמות היא פשוטה והחסרון מורכב מפרטים.
אמנם העיקר נראה שמאחר ומטרת הקללות והברכות לישר את אלו שאינם במצב של 'עשה הדברים לשם פעלם', דרכו של עולם שהפחד מניע הרבה יותר מאשר הבטחה לטובה. ולכן יש צורך להרחיב יותר בקללות המייראות את האנשים מאשר בברכות, אם כי וודאי מידה טובה מרובה בפועל.


ענבשהל
הודעות: 71
הצטרף: 06 אפריל 2017, 17:05
נתן תודה: 21 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי ענבשהל » 09 ספטמבר 2017, 22:12

ויש לענ"ד לפרש עוד שהקללות באות בשלבים וכפי שמבואר בפרשת בחוקותי: "ואם עד אלה לא תשמעו לי" וגו', ולכן מפורטות יותר קללות משום שבאות בשלבים שונים. לעומת זאת הברכה מגיעה שלמה מתחילת ואין בה שלבים ולכן אין צורך לפרט בה כ"כ.


חקרן
הודעות: 28
הצטרף: 27 דצמבר 2015, 21:29
מיקום: ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה מראשית השנה ועד אחרית השנה
נתן תודה: 14 פעמים
קיבל תודה: 6 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי חקרן » 09 ספטמבר 2017, 23:48

יעבץ כתב:כשרוצים לברך מישהו בבריאות אומרים: תהיה בריא. כשרוצים להיפך אומרים: שיהיה לך סוכר ולחץ דם אבנים בכליות וכו' וכו'. זאת אומרת השלמות היא פשוטה והחסרון מורכב מפרטים.
ניתן גם להגיד "תהיה חולה"...


יעבץ
משתמש ותיק
הודעות: 1026
הצטרף: 09 ינואר 2016, 20:50
נתן תודה: 394 פעמים
קיבל תודה: 392 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי יעבץ » 10 ספטמבר 2017, 01:06

חקרן כתב:
יעבץ כתב:כשרוצים לברך מישהו בבריאות אומרים: תהיה בריא. כשרוצים להיפך אומרים: שיהיה לך סוכר ולחץ דם אבנים בכליות וכו' וכו'. זאת אומרת השלמות היא פשוטה והחסרון מורכב מפרטים.
ניתן גם להגיד "תהיה חולה"...
שתהייה בריא...
כשאומרים 'תהיה חולה' זה יכול להיות רק קדחת או רק שחפת או רק שחין רק על הברכיים או רק על השוקיים; אבל 'תהיה בריא' פירושו לא קדחת ולא שחפת ולא שחין, לא על הברכיים ולא על השוקיים.


אני הקטן
הודעות: 32
הצטרף: 22 אוגוסט 2017, 12:45
נתן תודה: 9 פעמים
קיבל תודה: 23 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי אני הקטן » 10 ספטמבר 2017, 02:30

עיין בפירושו של רבינו בחיי בפרשת בחוקותי (ויקרא כו יג): ודע כי פסוקי האלות רבים מפסוקי הברכות, וכן באלות של משנה תורה, והיה זה כדי לאיים על הבריות ולהפחידם על העבירות ברבוי הקללות, וכן מצינו בשכינה שהיא מדת הדין היתה כאש אוכלת בראש ההר לעיני בני ישראל: (שמות כד, יז), והרחמים בקרבה, וזה סוד הכתוב: (תהלים מה, יד) "כל כבודה בת מלך פנימה", באורו: כי המדה הנקראת "כל" שהיא מדת כבודה, כלומר מדת הכבוד בת מלך היא מבפנים, אף על פי שהיא לבושה מבחוץ במשבצות זהב.
ואמרו במדרש: לא תאמר כשבא לברך מיעט בברכות וכשבא לקלל רבה בקללות, לכך בברכות מתחיל באל"ף ומסיים בתי"ו שהן אותיות רחוקות זו מזו, לרמוז שהברכות יהיה להן עיקר, אבל בקללות מתחיל בוא"ו ומסיים בה"א לרמוז שילכו להן אחור שאין להן עיקר, שהרי מוא"ו לה"א לא כלום.


אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי אלכס » 10 ספטמבר 2017, 02:38

ועיין גם בשפתי צדיק בפרשתן בשם החידושי הרי"ם
שהקללות נכתבו כדי שיהיה בגבול ולא יוכלו להתפשט מעבר
ואילו הברכה אינה ללא גבול ומידה
וזו הסיבה מדוע נכתבו בתורה רק הארורים ואילו הברוך שמכנגד לא נכתב


אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי אברהם העיברי » 11 ספטמבר 2017, 16:39

אלכס כתב:ועיין גם בשפתי צדיק בפרשתן בשם החידושי הרי"ם
שהקללות נכתבו כדי שיהיה בגבול ולא יוכלו להתפשט מעבר
ואילו הברכה אינה ללא גבול ומידה
וזו הסיבה מדוע נכתבו בתורה רק הארורים ואילו הברוך שמכנגד לא נכתב
לא נכתב ברוך כנגד?
לפי הכתוב, נאמר ''ארור' (פרק כח' פסוקים טז'-יט') כנגד 'ברוך' (פרק כח' פסוקים ג'-ו')
אם כוונתך 'לארור' שבפרק כז' פסוקים טו'-כו'. איזה ברוך צריך להיות כנגד?
יעויין האור החיים הקדוש בפסוק טז' מפרק כז'.

לא עיינתי בחידושי הרי"ם, ולכן אני מניח שאתה קצת שינית מדבריו. במחילה.


אלכס
משתמש ותיק
הודעות: 333
הצטרף: 19 יולי 2016, 14:17
נתן תודה: 101 פעמים
קיבל תודה: 81 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי אלכס » 12 ספטמבר 2017, 02:50

אברהם העיברי כתב: אם כוונתך 'לארור' שבפרק כז' פסוקים טו'-כו'. איזה ברוך צריך להיות כנגד?
יעויין האור החיים הקדוש בפסוק טז' מפרק כז'.

לא עיינתי בחידושי הרי"ם, ולכן אני מניח שאתה קצת שינית מדבריו. במחילה.
חבל שלא עיינת
הנה
רש"י דברים פרק כז פסוק יב

'לברך את העם - כדאיתא במסכת סוטה (לב א) ששה שבטים עלו לראש הר גריזים, וששה לראש הר עיבל והכהנים והלוים והארון למטה באמצע הפכו לוים פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה ברוך האיש אשר לא יעשה פסל ומסכה וגו' ואלו ואלו עונין אמן. חזרו והפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה ואומרים, (פסוק טו) ארור האיש אשר יעשה פסל וגו' וכן כולם עד (פסוק כו) ארור אשר לא יקים:


אברהם העיברי
משתמש ותיק
הודעות: 216
הצטרף: 19 נובמבר 2016, 21:48
נתן תודה: 175 פעמים
קיבל תודה: 48 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת כי תבא [ובחוקותי] ריבוי הקללות לעומת הברכות

שליחה על ידי אברהם העיברי » 12 ספטמבר 2017, 18:01

אלכס כתב:
אברהם העיברי כתב: אם כוונתך 'לארור' שבפרק כז' פסוקים טו'-כו'. איזה ברוך צריך להיות כנגד?
יעויין האור החיים הקדוש בפסוק טז' מפרק כז'.

לא עיינתי בחידושי הרי"ם, ולכן אני מניח שאתה קצת שינית מדבריו. במחילה.
חבל שלא עיינת
הנה
רש"י דברים פרק כז פסוק יב

'לברך את העם - כדאיתא במסכת סוטה (לב א) ששה שבטים עלו לראש הר גריזים, וששה לראש הר עיבל והכהנים והלוים והארון למטה באמצע הפכו לוים פניהם כלפי הר גריזים ופתחו בברכה ברוך האיש אשר לא יעשה פסל ומסכה וגו' ואלו ואלו עונין אמן. חזרו והפכו פניהם כלפי הר עיבל ופתחו בקללה ואומרים, (פסוק טו) ארור האיש אשר יעשה פסל וגו' וכן כולם עד (פסוק כו) ארור אשר לא יקים:
אם כך אני לא מבקש רק את מחילתך, אלא גם את סליחתך.
רק אשמח אם תוכל לבאר לי מדוע אם כותבים את הקללה זה תוחם ומגביל את הקללה, ואילו הברכות לא נכתבו, כדי שלא להגבילן.
אני מצליח להבין דבר כזה לגבי פירוט טיב הברכות ורוע הקללות, אך אם נכתב 'ברוך'/'ארור' על עושה מעשה. איזו הגבלה יש לקללה? איזו הגבלה תהיה לברכה אם נכתוב אותה.
הרי המילה ארור היא מילה כוללת ולא מוגבלת.
אני בהבנה/הנחה ראשונה, ולכן גם חשבתי שישנה טעות, הבנתי שהמקור שהבאת, מדבר על הקללות לא על העבירה, אלא פירוט הקללות, שזה היה הנידון שנפתח.
ושוב, במחילה מכבודו.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], הכהן | 3 אורחים