אסור להספיד 30 יום לפני החג. האם קטטה >לפני< החג זהו גם איסור כעי"ז?

מתאהב על ידך

משתמש ותיק
@דוד ריזל הפרסומאי הביא כאן לאחרונה דברים נפלאים ביותר וז"ל:
"הגאון רבי מאיר לוריא הביא היום בשיעור רמב"ם בהלכות יום טוב פרק ו' הלכה כ"ד:
"ואסור לאדם שיעורר על מתו קודם לרגל שלשים יום כדי שלא יבא הרגל והוא נעצב ולבו דואג וכואב מזכרון הצער אלא יסיר הדאגה מלבו ויכוין דעתו לשמחה".
עכ"ל. 

האם זה אומר שאסור לריב לפני פסח זמן משמעותי לפני התקדש החג?
 
​​​​​​(ומסתמא תאמרו מהיכן המצאתי זאת ומנין לי שבחג עצמו אסור.
ולכן עלי לציין שבמו עיני ראיתי את מרן הגרנ"ק זיע"א מקריא בשיעור בעיצומו של יום טוב את השו"ע בהלכות שמחת יו"ט "חייב אדם להיות שמח וטוב לב הוא ובני ביתו" וכו'.
ולפתע הוא הרים עיניו והביט על הציבור ושאל אותם ברצינות אבל עם חיוך רחב "נו, אז מותר לכעוס בחג???" 
ולכן השאלה שלי היא רק אם שייך דין זה גם לגבי קודם החג, וכמו בהספד) 
 

shchiche.com

משתמש רגיל
בדרך צחות אפשר לומר שאין איסור חל על איסור (ואיני נכנס כאן לגדרי איסור מוסיף ואיסור כולל שאין הדברים אמורים אלא בדרך צחות).
ולגבי הלכה יתכן לטעון שלא נתכוונו חז"ל לאסור כל עצב כל דהוא שמחוייב לסלק העצב מלבו ל' יום קודם (למרות שלגבי הרגל עצמו הוא נידון בפני עצמו ולא דיברתי מזה כאן), רק עצב הבא בצורה מוגדרת ורשמית כגון הספד, אבל על רגשות לא אסרו, וגם אפשר עוד שעצב הנשאר לאחר זמן הוא עצב הבא בצורה רשמית ומוגדרת כנ"ל ולא עצב כל דהוא, וכמובן שיש בזה הבדלים לפי סוגי העצב, אבל חכמים נתנו גדר ברור בזה לפי רוב החששות הסבירות הקיימות באלו.
וגם אפשר שדוקא הספד שהוא ברבים, ויש לדון מה הדין בהספד יחיד, ויש מקום לטעון שלא אסרו בזה.
 

בעל אוצר

משתמש ותיק
יעויין בתוס' מו"ק שכתב דרק ע"י ספדן אסור. אבל הוא עצמו שרי ,יותר מתאפק מצערו על ידי צעקה וישמח לאחר זמן. עכ"ל.
 
חלק עליון תַחתִית