היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

נושאים שונים

אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1437
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי אמונת אומן » 13 אפריל 2020, 23:35

ההוא טייעא כתב:
13 אפריל 2020, 23:29
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 20:29
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 19:27

החזון איש מונה שם את המ''ב בשורה אחת עם פוסקי הדורות וכותב שדבר שמוסכם על כולם מהב''י עד המ''ב הוא אצלנו כלשכת הגזית. 
לא נאמר שם בשום צורה שהמ''ב לעומת שאר הפוסקים, הלכה כמותו כלשכת הגזית. 


לי נראה שכל המינוח המפורסם 'לשכת הגזית' הוא בסה''כ לשון מושאל  מהאיגרת הזו שהוצאה מהקשרה, ע''י דרשנים השתמשו בה כדי להגדיל את הענין, והדור הבא כבר קלט את זה כתורה מסיני...
כל זה לא מוריד 'כלשהו' מגדלות הספר והסופר, אשר קחזינן שמן שמיא קזכו ליה להיות ספר ההלכה המרכזי בדורות הללו.

יצויין שבהרבה מאד פרטים שהמ''ב פוסק בצורה ''חסידית מידי'', [בעיקר דברים שמקורם בזוה''ק וחכמי הקבלה, אבל לא רק] עולם הישיבות הליטאי רובו ככולו  מתעלם מפסקיו בלי להניד עפעף, ואז לשכת הגזית מקבלת משמעות קטנה בהרבה.. והמקום הראשון שאפשר להווכח בזה זה בסעיף הראשון בשו''ע.
אתה מתכוון לזה במקרה..?

יתגבר כארי לעמוד בבוקר לעבודת בוראו, שיהא הוא מעורר השחר.

הגה: ועל כל פנים לא יאחר זמן התפילה שהציבור מתפללין (טור).



אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
 


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
הודעות: 547
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 431 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 13 אפריל 2020, 23:35

משה נחום כתב:
13 אפריל 2020, 23:32
עמנואל כתב:
13 אפריל 2020, 23:27
משה נחום כתב:
13 אפריל 2020, 22:38
בפחד יצחק פורים ביאר הענין שאין עצב בעולם למכיר האור האורות של האמת, וכתב בשבחו, והסביר דבריו.
זה נשמע מרבי נחמן.
מה שאין האוזן יכולה לשמוע והלב מלהרהר.


אכתוב רק מילה אחת: למה???? זה לא כזה מבזה את החזון איש.....


משה נחום
הודעות: 82
הצטרף: 12 אפריל 2020, 02:49
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי משה נחום » 13 אפריל 2020, 23:36

נבשר כתב:
13 אפריל 2020, 23:33
משה נחום כתב:
13 אפריל 2020, 23:32
אכן, היה אחרי פטירתו. ומ"מ הלך לשם קודם.
אבל עדיין איך מזה הוצאת שהיה רבו מובהק, ומקובל וידוע שרבו מובהק היה מאזור בויסק וירושלים.
מעשה זה מוכיח את הענין, כמו כן עשה קריעה לאחר הסתלקותו. והדבר ידוע אצל תלמידיו, אפשר לשאול את הגאון ר' חיים יצחק קפלן שליט"א.
 


נבשר
משתמש ותיק
הודעות: 2075
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 512 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי נבשר » 13 אפריל 2020, 23:39

משה נחום כתב:
13 אפריל 2020, 23:36
מעשה זה מוכיח את הענין, כמו כן עשה קריעה לאחר הסתלקותו. והדבר ידוע אצל תלמידיו, אפשר לשאול את הגאון ר' חיים יצחק קפלן שליט"א.
לא הבנתי איך מוכיח את העניין, ומעודי לא שמעתי שהחזיק שהוא רבו מובהק.


משה נחום
הודעות: 82
הצטרף: 12 אפריל 2020, 02:49
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי משה נחום » 13 אפריל 2020, 23:41

נבשר כתב:
13 אפריל 2020, 23:39
משה נחום כתב:
13 אפריל 2020, 23:36
מעשה זה מוכיח את הענין, כמו כן עשה קריעה לאחר הסתלקותו. והדבר ידוע אצל תלמידיו, אפשר לשאול את הגאון ר' חיים יצחק קפלן שליט"א.
לא הבנתי איך מוכיח את העניין, ומעודי לא שמעתי שהחזיק שהוא רבו מובהק.
תברר.
 


מעל הסטנדרט
משתמש ותיק
הודעות: 584
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:57
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 106 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי מעל הסטנדרט » 13 אפריל 2020, 23:42

עמנואל כתב:
13 אפריל 2020, 23:27
משה נחום כתב:
13 אפריל 2020, 22:38
בפחד יצחק פורים ביאר הענין שאין עצב בעולם למכיר האור האורות של האמת, וכתב בשבחו, והסביר דבריו.
זה נשמע מרבי נחמן.

החזו"א כתב כן, בקובץ אגרות תורה, איגרת לו'.


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
הודעות: 547
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 431 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 13 אפריל 2020, 23:44

נראה לי שסטיתם מהנושא, אפשר לפתוח אשכול בעניין תלמידיו של החזון איש


ההוא טייעא
הודעות: 77
הצטרף: 01 אפריל 2020, 18:34
קיבל תודה: 25 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי ההוא טייעא » 13 אפריל 2020, 23:45

נבשר כתב:
13 אפריל 2020, 23:33
משה נחום כתב:
13 אפריל 2020, 23:32
אכן, היה אחרי פטירתו. ומ"מ הלך לשם קודם.
אבל עדיין איך מזה הוצאת שהיה רבו מובהק, ומקובל וידוע שרבו מובהק היה מאזור בויסק וירושלים.
לא קשיא, הרב דבויסק היה רבו מובהק בהשקפה והחזון איש היה רבו מובהק בהלכה...(מתוך לימוד ספריו)


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1437
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי אמונת אומן » 13 אפריל 2020, 23:45

לישועתך קויתי השם כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
משה נחום כתב:
13 אפריל 2020, 23:32
עמנואל כתב:
13 אפריל 2020, 23:27

זה נשמע מרבי נחמן.
מה שאין האוזן יכולה לשמוע והלב מלהרהר.


אכתוב רק מילה אחת: למה???? זה לא כזה מבזה את החזון איש.....




עוד לא שמעתי על אדם גדול שלא לומד ספרי ברסלב בסתר, כמובן ליטאים בעיקר. 
תפסיקו עם ההבלים, זה
​לא מוסיף כבוד לאף אחד. 
 


עמנואל
משתמש ותיק
הודעות: 531
הצטרף: 11 אפריל 2019, 21:55
נתן תודה: 265 פעמים
קיבל תודה: 130 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי עמנואל » 13 אפריל 2020, 23:46

מעל הסטנדרט כתב:
13 אפריל 2020, 23:42
עמנואל כתב:
13 אפריל 2020, 23:27
משה נחום כתב:
13 אפריל 2020, 22:38
בפחד יצחק פורים ביאר הענין שאין עצב בעולם למכיר האור האורות של האמת, וכתב בשבחו, והסביר דבריו.
זה נשמע מרבי נחמן.

החזו"א כתב כן, בקובץ אגרות תורה, איגרת לו'.

אני יודע. אך אם הייתי מאוד מעריץ את רבי נחמן הייתי מייחד מדברי החזון איש את הקטע הזה וכותב על זה (פורים) תיירה.


משה נחום
הודעות: 82
הצטרף: 12 אפריל 2020, 02:49
נתן תודה: 22 פעמים
קיבל תודה: 16 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי משה נחום » 13 אפריל 2020, 23:49

עמנואל כתב:
13 אפריל 2020, 23:46
מעל הסטנדרט כתב:
13 אפריל 2020, 23:42
עמנואל כתב:
13 אפריל 2020, 23:27

זה נשמע מרבי נחמן.

החזו"א כתב כן, בקובץ אגרות תורה, איגרת לו'.

אני יודע. אך אם הייתי מאוד מעריץ את רבי נחמן הייתי מייחד מדברי החזון איש את הקטע הזה וכותב על זה (פורים) תיירה.
המילה אמונה, כתובה בתורה ויהי ידיו אמונה. אם הייתי מעריץ מאוד את רבי נחמן...
 


ששמואל
משתמש ותיק
הודעות: 310
הצטרף: 22 ינואר 2020, 13:17
נתן תודה: 58 פעמים
קיבל תודה: 83 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי ששמואל » 14 אפריל 2020, 00:55

HaimL כתב:
13 אפריל 2020, 17:59

מדוע צריך לעשות התרת נדרים, וכי מושבע ועומד מהר סיני לנהוג כדעת מרן הח"ח זצ"ל. באר את זה, באם ניתן


לכאורה הוא כמו כל אדם שנהג מנהג מסויים ורוצה לשנות צריך התרת נדרים.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2804
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי HaimL » 14 אפריל 2020, 01:33

ששמואל כתב:
14 אפריל 2020, 00:55
HaimL כתב:
13 אפריל 2020, 17:59

מדוע צריך לעשות התרת נדרים, וכי מושבע ועומד מהר סיני לנהוג כדעת מרן הח"ח זצ"ל. באר את זה, באם ניתן

לכאורה הוא כמו כל אדם שנהג מנהג מסויים ורוצה לשנות צריך התרת נדרים.
אז לא הבנתי. אתה מדבר על האדם שנהג במכוון כדעת פוסק פלוני, או בסתם אדם שעומד במקום שנהגו כדעת פוסק פלוני, ובשני המקרים הוא רוצה לשנות ולנהוג כמו פוסק אחר? 
 


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 480
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 14 אפריל 2020, 01:42

אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2569
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 977 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 אפריל 2020, 01:49

הפקדתי שומרים כתב:
15 אפריל 2018, 14:32

"וכאן המקום אתי לכתוב מה שסיפר לי ת"ח אחד שליט"א, שהיה פעם נוכח בביקור חוהמ"פ אצל כבוד מרן הגאב"ד דפוניבז' זצוק"ל, כשהיה שם כבוד מרן "האבי עזרי" שליט"א, ודיבר שם אחד על אודות ענין "קו התאריך", ואמר שבענין זה רוב הדיעות היו דלא כהפסק של החזון איש, ומיד הגיב כבוד "האבי עזרי" שליט"א בחומרה ואמר: במקום שהחזון איש פוסק - אין שום רוב שבעולם חשוב נגדו, כי אף אחד הוא לאו בר פלוגתיה, והפסק של החזון איש הוא הוא הדין, ואין כאן שום שייכות של רוב ומיעוט במקום שהורה החזון איש, שהלכה כמותו בכל מקום!... ("אז דער חזון איש זאגט -איז נישט דא קיין רוב נישט!"...)
מתוך ספר פניני רבינו האבי עזרי עמוד שנט מילה במילה.


ובאותו ספר כתב (עמ' רכג) אחד מתלמידי רבנו (הרב שך) אמר לפניו, שלמד כעת את הסוגיא של בורר, ועסק בענין הנידון הגדול של המשנה ברורה בביאור הלכה, לענין הוצאת העצמות מהדגים, ומתוך הסוגיא יצא לו לא כמו המשנה ברורה.
אמר לו רבינו: דבר ראשון צריך לדעת שההלכה היא כמו שכתוב במשנה ברורה! ועכשיו אפשר לדבר בלימוד...
עד כאן מהספר הנז'.
סיפורים אלו מזכירים לי את הסיפור עם אותו בנש"ק שנכנס לרב מבריסק ואמר לו שסבו (שהיה מגדולי החסידים) אמר שמי שלא מניח תפילין דר"ת הרי הוא בגדר קרקפתא דלא מנח תפילין. השיב לו הגרי"ז מיניה וביה: גם רבינו תם בעצמו סבר כן...

ודו"ק.


HaimL
משתמש ותיק
הודעות: 2804
הצטרף: 11 נובמבר 2019, 07:27
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 400 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי HaimL » 14 אפריל 2020, 01:52

אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 01:42
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]
נשמע קצת לא הוגן, שאלפי יהודים שנהרגו בת"ח ות"ט לא פעלו שנתבטלה טומאת הידיים, אבל גר צדק אחד שנהרג בתק"ט כן פעל את זאת.
 


נדיב לב
משתמש ותיק
הודעות: 2732
הצטרף: 27 אוגוסט 2018, 15:46
נתן תודה: 181 פעמים
קיבל תודה: 757 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי נדיב לב » 14 אפריל 2020, 01:54

אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 01:42
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]

אכן בענין הזה אולי התשובה מספקת. אולם בענין חיבור היום והלילה שמביא המ"ב בשם השל"ה לא בטוח שאנו מקפידים בזה. אם כי יש לחלק בין הנהגות נכבדות שהוזכרו במ"ב ובין ספיקות דאורייתא ובדיני שבת החמורים.


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2569
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 977 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 אפריל 2020, 02:01

HaimL כתב:
14 אפריל 2020, 01:52
אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 01:42
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]
נשמע קצת לא הוגן, שאלפי יהודים שנהרגו בת"ח ות"ט לא פעלו שנתבטלה טומאת הידיים, אבל גר צדק אחד שנהרג בתק"ט כן פעל את זאת.


פעם ראיתי טענה שכתב מתנגד קיצוני נגד החסידים, שבאחת החסידויות יש מנהג לקרוא הלל בשעת אפיית המצות בערב פסח בברכה, מחמת מסורת שאליהו הנביא נתגלה לאדמו"ר והורה לו כן, והקשה המתנגד הנ"ל וכי לא יכל אליהו להתגלות לטור, בית יוסף, רמ"א משנ"ב וכו' מהפוסקים שכל בית ישראל נשענים עליהם ולגלות חידוש מרעיש זה, וכי רק לרבי של אותה חסידות יכל להתגלות? (ומספרים שהיה חסיד אחד שהקשה כן ומיד נפל ומת, ללמדך שכל המקשה על דברי חכמים חייב מיתה).

והנה טענה זו היא פשוטה והגיונית, אבל כפי שניתן לראות גם המתנגדים הולכים באותו מהלך כשמדובר על מסורת מהגר"א. המסקנה שלי היא שאין הבדל מהותי בענין זה, וכל הויכוח אינו אלא על זהות הצדיק שעליו ניתן המעשה להאמר...
 


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 480
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 14 אפריל 2020, 02:03

HaimL כתב:
14 אפריל 2020, 01:52
אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 01:42
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]
נשמע קצת לא הוגן, שאלפי יהודים שנהרגו בת"ח ות"ט לא פעלו שנתבטלה טומאת הידיים, אבל גר צדק אחד שנהרג בתק"ט כן פעל את זאת.

אכן במבט ראשון הוא כן, ואולם יתכן ועניין זה קשור לדרך הארוכה שעשה הגרף פוטוצקי בטרם הועלה על המוקד, או שקשור ברמת הקידוה"ש שהיה בזה מפאת פרסומו הרב וגודל הביזיונות שעשה למשפחת פוטוצקי [שעד היום בארמון משפ' פוטוצקי בלנסוט שבפולין חסר ענף באילן שמעל השער מחמת "בגידתו" של נסיכם]. או גודל דרגתו של ר' אברהם בן אברהם הי"ד כפי שמסופר עליו. ושמא היה בלב שלם יותר [כידוע שהגר"א הציעו להצילו וסירב]. ועכ"פ דברים אלו הם מסורה מפי הגר"א והורה כן הגרש"ז למעשה.
ואדרבה בעניין זה יש להעיר הערתך מלעיל, שלא מצינו כ"כ לכה"פ בפוסקים הליטאיים שמחמת איזה עניין קבלי ונסתר יבטלו הלכה מפורשת, ויל"ע.
 


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2569
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 977 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 אפריל 2020, 02:24

אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 02:03
ואדרבה בעניין זה יש להעיר הערתך מלעיל, שלא מצינו כ"כ לכה"פ בפוסקים הליטאיים שמחמת איזה עניין קבלי ונסתר יבטלו הלכה מפורשת, ויל"ע.

איסור הליכה ד' אמות בלא נט"י הוא גם לא הלכה מפורשת אלא ענין קבלי נסתר. מקור האיסור הוא בזוהר לפי גירסא מסויימת, ובגירסאות אחרות אינו מופיע כלל. הוא גם לא מובא באף אחד מהראשונים או טושו"ע, והוא מוזכר לראשונה רק בכמה ספרי אחרונים ב300 שנה האחרונות כמדומני.
 


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
הודעות: 547
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 431 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 14 אפריל 2020, 08:32

אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 01:42
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]
אפשר לציין מקור? ואגב, אייך המשנ"ב לא ידע מזה? האם הגר"א גילה את זה רק לאנשי סודו...?


מבקש אמת
משתמש ותיק
הודעות: 2569
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 264 פעמים
קיבל תודה: 977 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי מבקש אמת » 14 אפריל 2020, 10:35

לישועתך קויתי השם כתב:
14 אפריל 2020, 08:32
אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 01:42
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]
אפשר לציין מקור? ואגב, אייך המשנ"ב לא ידע מזה? האם הגר"א גילה את זה רק לאנשי סודו...?
אי משום הא לא קשיא, הרי יש הרבה מסורות (בעיקר בעניני קבלה וארץ ישראל) שמוחזקים בידי צאצאי תלמידי הגר"א בירושלים שאינם ידועים כלל לצאצאי תלמידי הגר"א שנשארו בליטא. אם כי יש המפקפקים על אמינות מסורות אלו גופא, ואכמ"ל.
 


פותח הנושא
לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
הודעות: 547
הצטרף: 15 מרץ 2020, 16:05
נתן תודה: 431 פעמים
קיבל תודה: 54 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי לישועתך קויתי השם » 14 אפריל 2020, 11:26

איפה זה מופיע בשם הגרש"ז אוירבך?


איש ווילנא
משתמש ותיק
הודעות: 1978
הצטרף: 18 יוני 2019, 20:04
נתן תודה: 461 פעמים
קיבל תודה: 548 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי איש ווילנא » 14 אפריל 2020, 11:28

לישועתך קויתי השם כתב:
14 אפריל 2020, 11:26
איפה זה מופיע בשם הגרש"ז אוירבך?

יש באוצר החכמה ספר ארח דוד 
של הנהגות מר"ד בהר"ן 
שזה מובא שם בשם הגרש"ז [אולי בשם בניו משמו] 
אבל כבר העירו למעלה שהשמועה עצמה היא מחודשת ואינה מוסברת 


ב.א.
הודעות: 75
הצטרף: 06 אפריל 2020, 10:51
נתן תודה: 25 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי ב.א. » 14 אפריל 2020, 11:31

לישועתך קויתי השם כתב:
14 אפריל 2020, 11:26
איפה זה מופיע בשם הגרש"ז אוירבך?
ראיתי מביאים שהרב אביגדור נבנצל הביא זאת בהערותיו למ"ב.



אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1437
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי אמונת אומן » 14 אפריל 2020, 13:04

אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 01:42
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]
הגרש''ז עצמו התנגד בתקיפות להקל במשהו בנט''י בגלל אגדה זו והתייחס לזה כאל דין גמור, כמותו החזו''א והסטייפלער.


השימוש הליטאי בסיפור זה ע''מ לתרץ את אי ההקפדה על נט''י לפני הליכת ד''א, היא האבסורד בהתגלמותו.

מדובר במעשיה חסידית על כל מאפייניה, והשימוש בה נעשה בצורה הקיצונית ביותר, שינוי לקולא של ההנהגה בכלל ישראל.
וזאת לא עפ''י פסק או כת''י של הגר''א או אחד מתלמידיו הגדולים, אלא עפ''י מסורת עלומה, אשר המ''ב שכל פסקיו עפ''י ביאור הגר''א וח''א לא שמע עליה...

מה שמורה לנו שההתנגדות הליטאית להנהגה החסידית היא סלקטיבית לחלוטין, ממש לא מוכתבת עפ''י כללים ברורים אלא עפ''י ההערצה לדמות עליה נסוב הסיפור.

אבל את האמת אין להסתיר,
הסיפור הוא רק אגדה, והקולא בענין נט''י היא כשאר הקולות בעניינים דומים רבים מאד, ולא נפ''מ אם זה הובא במ''ב במלוא החומרה, 
והקלישאה של 'לשכת הגזית' מיועדת לצורכי חוץ, ולא כשמדובר במסורת הליטאית עצמה.

ואפילו כשזה לא מתנגש עם המסורת,
כמו ענין אמירת פר' התמיד, מנהג שמוזכר בגמ', וקיבלוהו כל ישראל עליהם חובה, ונזכר בפירוט רב בטושו''ע ורמ''א ושום פוסק לא הקיל בזה,
אין כלל בעיה לעולם הישיבות להעבירו מן העולם. [כמובן שיש שמקפידים ע''ז, אבל בעולם הישיבות ככל זה לא קיים כלל].
 

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 1278
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 734 פעמים
קיבל תודה: 439 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 14 אפריל 2020, 13:09

לישועתך קויתי השם כתב:
14 אפריל 2020, 08:32
אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 01:42
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]
אפשר לציין מקור? ואגב, אייך המשנ"ב לא ידע מזה? האם הגר"א גילה את זה רק לאנשי סודו...?
מסורת הגר"א להקל מוזכרת (בין השאר) גם בהערות של הפסקי תשובות.

יתכן והמשנ"ב ידע ממסורת הגר"א, אבל גם הגר"א עצמו לא הכניס זאת בביאור הגר"א.
כי בשו"ע כותבים רק משא ומתן הלכתי, ויש הרבה מסורות למעשה שעברו מפה לאוזן.
גם בליובאויטש נוהגים כפסקי הסידור, כי מקובל שמה שהגר"ז כתב בשו"ע שלו, זה להלכה.
אבל למעשה נוהגים כסידור.
 


אמונת אומן
משתמש ותיק
הודעות: 1437
הצטרף: 22 יולי 2018, 17:13
נתן תודה: 208 פעמים
קיבל תודה: 501 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי אמונת אומן » 14 אפריל 2020, 13:24

דוד ריזל (הפרסומאי) כתב:
14 אפריל 2020, 13:09
יתכן והמשנ"ב ידע ממסורת הגר"א, אבל גם הגר"א עצמו לא הכניס זאת בביאור הגר"א.
אז אתה טוען שלמ''ב ג''כ היה כעין 'סידור' שלא פורסם, ובו פסקים שונים ממש''כ במ''ב... הוא אשר אמרנו


אחד מן הגולה
משתמש ותיק
הודעות: 480
הצטרף: 07 אפריל 2020, 03:22
נתן תודה: 30 פעמים
קיבל תודה: 120 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: היחס למשנה ברורה - האם כמו שאר הפוסקים, או יותר?

שליחה על ידי אחד מן הגולה » 14 אפריל 2020, 14:03

לישועתך קויתי השם כתב:
14 אפריל 2020, 08:32
אחד מן הגולה כתב:
14 אפריל 2020, 01:42
אמונת אומן כתב:
13 אפריל 2020, 23:35
אני מתכוון לחומרה הרבה שהמ''ב מייחס להליכת ד''א ללא נט"י
הסיבה לאי הקפדה ע"ז אינו משום שהוא מנהג חסידי וכד', אלא משום פסק הגרש"ז שקיבל במסורה מהגר"ד בהר"נ מאביו הגר"נ למעלה בקודש עד הגר"א שבטלה טומאת הידים. [ואדרבה אם יש כאן משהו שנשמע חסידי זהו פסק זה, שע"ד הקידוה"ש בהריגת הגר צדק נתבטלה טומאת הידים.]
אפשר לציין מקור? ואגב, אייך המשנ"ב לא ידע מזה? האם הגר"א גילה את זה רק לאנשי סודו...?
הגרש"ז הרבה להורות כן, רבים מתלמידיו שמעו זאת בשמו [כמו הגר"א נבינצאל כפי שנא'], וכן מובא בספק הליכות שלמה ובעוד פוסקי זמננו בשם תלמידיו.
מדוע לא הביא זאת המשנ"ב לא נוכל לדעת אם הוא מפאת היעדר הסכמה או רק שלא ידע ע"ז. ואולם מאד מסתבר שלא ידע על מסורת זו, כי כפי הידוע אמר זאת הגרש"ז בשם הג"ר דוד בהר"נ ששמע זאת מאביו הג"ר נחום שאדיגער ששמע זאת מהג"ר זונדל מסלנט מפי הגר"ח מוואלוז'ין. [ובספר הגאון ח"ג מביא בהע' 22 בשם הגר"ש אויערבך ז"ל השתלשלות מעט אחרת שג"כ מיוחסת עד להגר"א.
ואכן רבים מתלמידי הגר"א עלו ארצה זמן קצת אחר פטירתו ובידיהם היו הרבה שמועות בשם הגר"א שלא היו ידועים ברחבי ליטא באותם ימים.
 

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המדרש”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 0 אורחים