עפר ואפר אמר:
כיום, מכיוו שיש פיקוח ממשלתי, א"כ שפיר מצרפים לאבקת חלב את שני ההיתרים, גם את החזו"א
הדגשתי בהודעתי שאין אני מתכון להשיג על דבריך, רק על הערפול שהיה בדעת החזו"א באשכול זה.
בעצם פחד מהממשלה, גם לדעת הפר"ח, טען בעל משנה הלכות חלק ד' סי' קג שאין בזה פחד כל כך כי אפשר להסתדר עם הפקידים, ועוד כל מיני טענות שהקנס לא כל כך מפחיד.
רק שזה דבר שנתון לשינוי כל הזמן. וטען לי חכם אחד שבזמנינו שהתחדש המושג "תביעה יצוגית" יש לשקול שוב את טענות בעל משנה הלכות. ואכמ"ל.
אני מצטט את המשנה הלכות:
ועוד אני אומר סברא ישרה
דלא אמרינן מירתת אלא היכא דהדבר בידו לעשות או לא לעשות ואם מירתת אינו עושה במקום שאמרו שמירתת מהני
אבל במקום שיכול להשמט ולומר שהוא לא עשה הדבר ודאי לא שייך לומר מירתת כי יכול להשמט ודבר זה מבואר בפוסקים ועיין יו"ד קכ"ט לענין יין נסך
ומעתה בהקאמפאניעס שאפילו יתפסו אותם יכול להשמט ולומר שהחלב טמא שהביאו הוא מהפארמערס שידוע שהם לוקחים גם מפארמערס קטנים, וגם באמת אפשר שהנהג (דרייווער בלע"ז) יקח לו מהטענג חלב ויוסיף בו חלב טמא שלא יחסר המזג וא"כ אפילו נאמר שהבעלי בתים היושבים במשרדים הם לא יערבו חלב טמא אבל המשרתים והעובדים אצל החלב הם כן יכולים לערב החלב טמא ומה יועיל מירתת של הבעל בתים להפועלים,
ואם תאמר מה תועלת יש להפועלים בעירוב החלב טמא?! ודאי יש ויש כי לפעמים יהיה לו חלב טמא והוא רוצה בטהור לעצמו וכדי שלא יחסר המזג יקח מטהור ויערב הטמא ועכ"פ ודאי אפשר שיערבו ולא מועיל כלום מה שהקאמפאני מירתת מזה וזה פשוט. שכיון דיכול להשמט לא שייך בזה לומר מירתת.
וראיתי עוד שם השואל הרגיש קצת בהא וכתב דמאי מועיל מירתת בזה שהרי הקאמפאניס לוקחים חלב גם מפארמערס קטנים ובהם לא שייך מירתת
(ביטול ברוב) והרמ"פ דחה דבריו דחלב הפארמעס מיעוט הוא ובטל בחלב הקאמפאניעס,
ומאד תמוהין הדברים,
א. חדא דמי הגיד לן שיש בחלק הקאמפאניעס כדי לבטל חלק הפארמערס,
ב. ועוד הרי יש לן דעת כמה ראשונים דלא אזלינן בתר רובא וביטול בזה ואסור אפילו במשהו,...
(שוחד) אבל פקוח הממשלה שהוא דבר כללי, חק המלכות ולפעמים מחפשים אחריו ולפעמים לא ואפילו יחפשו אחריו אפשר להשתמט מהם ולומר שאינו אשם בדבר. (וע"פ רוב הם מקבלים שוחד האינספעקטארס ויניחוהו,) וגם האמת שלא יוכל לערוב שהפועלים לא יערבו ועליהם לא שייך מירתת מהחק וגם לא מהבעל הבית שכל אחד יכול להשתמט מחבירו,
(קנס קטן ) ואם לאחר כל המעשים יתפשוהו יענשוהו בסכום של 52 דולר וכיוצא בו שהוא ממש סכום מינימאלי אצל קאמפאני גדולה כזו ודאי לא שייך לומר בזה מירתת וכאשר באמת מעשים בכל יום אשר כמה וכמה קאמפאניס נתפסים לעבור על חוקי הממשלה בכמה דברים שמשימים במאכלים דברים נגד החק ולא מירתתי מזה.
(אחוז קטן מותר) ועד כה דברנו לפי הסברא שחק הממשלה הוא שלא לערב חלב טמא בטהור אבל חקרתי בעצמי בחוקי הממשלה ונתברר לי אשר חק הממשלה שלא לערב אינו עולה אלא לשמנה ותשעים אחוזים (98 אחוז) כלומר שכל קאמפאני וכל מין פראדאקט שמוציא שום קאמפאני צריך לגלות 98 אחוז מה שנמצא באותו הפראדאקט, ולמשל אם זה הוא חלב צריך להיות 98 אחוזים חלב טהור ושני אחוזים אינם צריכים לגלות מה יש בו
(סוד יחודי של היצרן) וזה הנקרא הסוד של הקאמפאני שהם יש להם דבר סודי האיך להטעים את הפראדאקט שלהם ואינם צריכים לגלות שני אחוזים וזה יכול להיות חלב טמא או כיוצא בזה ואפילו אם יבררו ע"י כעמיקער בירור גמור מה שהוא אין עונשין אותם על זה ופשוט דבזה לא שייך שום מירתת ושום היתר
ולא מבעיא לשיטת הפוסקים דחלב טמא אוסר במשהו ואינו בטל אלא אפילו למ"ד בשישים הכא ליכא ששים ועוד יש בזה להאריך ובפרט כי ידוע אשר בזמן הזה הכעמי התקדמו כל כך שיכלו לערב כמעט כל דבר וקשה מאד לעמוד על הדברים כך שלפענ"ד אין שום מקום להתיר חלב עכו"ם אפילו במדינה זו בסתם.
(כף זכות) ובאמת כי גם הגאון ר' משה שליט"א כנראה דרק ענותנותו שנו כאן ואהבת ישראל שבו חפש אחר היתר וכמ"ש בספרו כי א"א שהרבה בני תורה ואפילו מרבנים ששותים סתם חלב עוברים כולם באיסור ושלא כדין עושים וגם בעצמו כתב שהוא שותה רק חלב ישראל וכן אמר לי מפורש שבביתו ח"ו אין נכנס חלב עכו"ם לא מיניה ולא מקצתו וכבר אמרו דהלכה שאינו מוסר עצמו עליה כלומר שאינו עושה כפסקו אינה מתקיימת. עכ"פ בהא נחתינן ובהא סלקינן דיפה הורה בדין השמנת שאסור לאכלו כמו חלב עכו"ם והמיקל בזה אינו אלא מן המתמיהין. ופה שבתה קולמסי והארכתי קצת יותר משהזמן גרמא וי"ר דאימא מילתא דתתקבל ושלא אכשל בדבר הלכה וישמחו בי חבירי.
ידיד נפשו המברכו בברכת התורה ללומדיה המכבדו ומוקירו כערכו הרם בלב ונפש, מנשה הקטן"