פאה נוכרית


אחד התלמידים
משתמש ותיק
הודעות: 1385
הצטרף: 01 ינואר 2016, 08:53
נתן תודה: 97 פעמים
קיבל תודה: 370 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי אחד התלמידים » 24 ספטמבר 2017, 18:45

הבוחן כתב:
יוספזון כתב: ברצוני גם להתייחס לכל אלו שכתבו כאן, שעדיף פאה על פני כיסוי, כי בכיסוי יש חשש שיגלו את השיער... דברים אלו אין צורך להתייחס להם, כי המבין יבין, שזה רק לחפות על המצפון ותו לא מידי. יתכן פרצות גם בכיסוי הראש, וכל אחד יכול לתקן א"ע, ומי שרבותיו התירו לו פאה, בבקשה. אבל אל יזלזל במטפחת שלכו"ע עדיף על פני פאה.
זה ממש לא דומה כל אחד יכול לראות שבמטפחות (בכל אופן רובם ככולם של המטפחות המקובלות היום) כמעט ולא שייך שלא תראנה שערות מחוץ למטפחת וכידוע על פי הזוהר הדברים חמורים ביותר בשונה מפאה שלא נראת שום שערה בחוץ והדברים פשוטים.
חוץ מזה לא מי שרבותיו התירו לו פאה וכו'... אלא להפך מי שרבותיו התירו לו מטפחת עד טפח וכו', בבקשה. אבל שלא יזלזל בפאה שלרוב הדעות עדיפה על מטפחת.
ולסיכום אני ממליץ ל- "יוספזון" לקרוא בסבלנות את כל מה שכתב "משיב כהלכה" קודם לכן שאכן השיב כהלכה לכל תעמולני המטפחות יישר כח ושנה טובה.
לא נראה שהעובדא שיש מטפחות שיוצאם מהן שערות קשורות להנושא, בדיוק כמו שהטענה שיש היום פאות פרוצות אינה קשורה. הדיון הלכתי אם פאה נכרית מותרת או אסורה. בלי קשר לשאלה ההלכתי בכל אופן ובכל פריטי לבוש צריך לדקדק שיהיה צנוע וראוי לבת ישראל, אבל זה נושא אחר.

ערכים:


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי יוספזון » 24 ספטמבר 2017, 20:22

דוד העיתונאי כתב:
עומד מן הצד כתב:ההבדל בין דעתו של יוספזון לבין אחרים הוא לכאורה הבדל חוג.
גם אני גיחכתי בעבר על הטענה שבמטפחת יוצאות שערות, והרי המציאות היא שמטפחת מכסה טוטאלית.
ואז פשוט הבנתי שאלו מנהגי עדות. בחוג שלי נוהגים כהקפדת הדברי חיים (ועוד) לגזוז את השערות, ולכן אף שערה אינה יוצאת. מנגד, אלו שטוענים כך, משתייכים מסתם לחוגים שאינם נוהגים כהקפדה זו.

ומאשכול לאשכול כמעט באותו אשכול: מישהו יודע האם הקפדת הדברי חיים קשורה להלכה או לקבלה או למה?
אבי שמע מהאדמו"ר רבי מרדכי מזוועהיל זצ"ל, שכשהציעו לאחד מנכדיו של האדמו"ר רבי שלמה מזוועהיל זצ"ל שידוך עם מישהי שהקפידה לגלח את השערות, אמר על כך שבמשנה מוכח שזה ניוול לבת ישראל ללכת כך, לכן התנגד לזה.
קצת תמוה, כי אנא עובדא ידענא: האדמו"ר הרה"ק בעל החוקי חיים משומרי אמונים זצ"ל מחברתו הטהורה הרבנית הצדק' היתה נכדת ר' שלמה זי"ע ור' שלמה עדיין היה חי בשעת השידוך, וכידוע החוקי חיים היה בנו של הרבי הקדוש והטהור ר' אהרן בעל השומר אמונים וטהרת הקודש זי"ע אשר הקפיד מאוד מאוד על גזיזת השערות אצל הנשים, ובכל זאת, השידוך התקיים... איך תתרץ את זה?

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 24 ספטמבר 2017, 21:32

יוספזון כתב:
אבי שמע מהאדמו"ר רבי מרדכי מזוועהיל זצ"ל, שכשהציעו לאחד מנכדיו של האדמו"ר רבי שלמה מזוועהיל זצ"ל שידוך עם מישהי שהקפידה לגלח את השערות, אמר על כך שבמשנה מוכח שזה ניוול לבת ישראל ללכת כך, לכן התנגד לזה.
קצת תמוה, כי אנא עובדא ידענא: האדמו"ר הרה"ק בעל החוקי חיים משומרי אמונים זצ"ל מחברתו הטהורה הרבנית הצדק' היתה נכדת ר' שלמה זי"ע ור' שלמה עדיין היה חי בשעת השידוך, וכידוע החוקי חיים היה בנו של הרבי הקדוש והטהור ר' אהרן בעל השומר אמונים וטהרת הקודש זי"ע אשר הקפיד מאוד מאוד על גזיזת השערות אצל הנשים, ובכל זאת, השידוך התקיים... איך תתרץ את זה?
[/quote]
שאלתי את אבי שליט"א שוב על הסיפור, ואמר שרבי מרדכי זצ"ל סיפר: שאכן שכלתו תלך כך לזה הסכים הסבא רבי שלמה, אך רבי אהרלה ביקש שגם המחותנת הרבנית של רבי מרדכי תגלח, ואמר שמסכים לשלם לשידוך כמה כסף שיבקשו.
וע"ז אמר רבי שלמה: אני אוחז שזה אסור, כיון שבמשנה במסכת נזיר כתוב, שזה ניוול לבת ישראל שתגלח שער ראשה.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי יוספזון » 24 ספטמבר 2017, 21:36

דוד העיתונאי כתב:
יוספזון כתב:
אבי שמע מהאדמו"ר רבי מרדכי מזוועהיל זצ"ל, שכשהציעו לאחד מנכדיו של האדמו"ר רבי שלמה מזוועהיל זצ"ל שידוך עם מישהי שהקפידה לגלח את השערות, אמר על כך שבמשנה מוכח שזה ניוול לבת ישראל ללכת כך, לכן התנגד לזה.
קצת תמוה, כי אנא עובדא ידענא: האדמו"ר הרה"ק בעל החוקי חיים משומרי אמונים זצ"ל מחברתו הטהורה הרבנית הצדק' היתה נכדת ר' שלמה זי"ע ור' שלמה עדיין היה חי בשעת השידוך, וכידוע החוקי חיים היה בנו של הרבי הקדוש והטהור ר' אהרן בעל השומר אמונים וטהרת הקודש זי"ע אשר הקפיד מאוד מאוד על גזיזת השערות אצל הנשים, ובכל זאת, השידוך התקיים... איך תתרץ את זה?
שאלתי את אבי שליט"א שוב על הסיפור, ואמר שרבי מרדכי זצ"ל סיפר: שאכן שכלתו תלך כך לזה הסכים הסבא רבי שלמה, אך רבי אהרלה ביקש שגם המחותנת הרבנית של רבי מרדכי תגלח, ואמר שמסכים לשלם לשידוך כמה כסף שיבקשו.
וע"ז אמר רבי שלמה: איך האלט אז מיטאר נישט, וויל אין משנה אין מסכת נזיר שטייט, שזה ניוול לבת ישראל שתגלח שער ראשה.[/quote]

נו, בפעם הבא, חכמים הזהרו בדבריכם, כי אתה רואה עכשיו כי הסיפור השתנה לגמרי... בכל אופן, תודה.


עפר ואפר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי עפר ואפר » 24 ספטמבר 2017, 23:20

יש דרך ממוצעת, שמספרת את השערות בקצרה.
כידוע מנהג הגילוח היה גם בליטא, כנמצא בדברי הנצי"ב ועוד, ויש בזה כמה מעלות, שעיקרן שזו באמת האפשרות המרווחת לקיים חומרת הזוהר, וכן למנוע כמה מכשולות בטבילת מצווה.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי הבוחן » 25 ספטמבר 2017, 15:03

אחד התלמידים כתב:
הבוחן כתב:
יוספזון כתב: ברצוני גם להתייחס לכל אלו שכתבו כאן, שעדיף פאה על פני כיסוי, כי בכיסוי יש חשש שיגלו את השיער... דברים אלו אין צורך להתייחס להם, כי המבין יבין, שזה רק לחפות על המצפון ותו לא מידי. יתכן פרצות גם בכיסוי הראש, וכל אחד יכול לתקן א"ע, ומי שרבותיו התירו לו פאה, בבקשה. אבל אל יזלזל במטפחת שלכו"ע עדיף על פני פאה.
זה ממש לא דומה כל אחד יכול לראות שבמטפחות (בכל אופן רובם ככולם של המטפחות המקובלות היום) כמעט ולא שייך שלא תראנה שערות מחוץ למטפחת וכידוע על פי הזוהר הדברים חמורים ביותר בשונה מפאה שלא נראת שום שערה בחוץ והדברים פשוטים.
חוץ מזה לא מי שרבותיו התירו לו פאה וכו'... אלא להפך מי שרבותיו התירו לו מטפחת עד טפח וכו', בבקשה. אבל שלא יזלזל בפאה שלרוב הדעות עדיפה על מטפחת.
ולסיכום אני ממליץ ל- "יוספזון" לקרוא בסבלנות את כל מה שכתב "משיב כהלכה" קודם לכן שאכן השיב כהלכה לכל תעמולני המטפחות יישר כח ושנה טובה.
לא נראה שהעובדא שיש מטפחות שיוצאם מהן שערות קשורות להנושא, בדיוק כמו שהטענה שיש היום פאות פרוצות אינה קשורה. הדיון הלכתי אם פאה נכרית מותרת או אסורה. בלי קשר לשאלה ההלכתי בכל אופן ובכל פריטי לבוש צריך לדקדק שיהיה צנוע וראוי לבת ישראל, אבל זה נושא אחר.
הטענה שברוב המטפחות יוצאים שערות החוצה (כמובן לאלה שלא מגלחים) היא טענה מהותית שאינה דומה כלל וכלל לטענה שיש פאות פרוצות שהיא טענה שאינה רלונטית לגופו של נושא והיא דמגוגיה בעלמא, כל אחד יכול לבדוק בביתו שלו שכך המציאות היא, ואם ההסכמה היא שרוב הפוסקים סוברים שפאה היא כיסוי לכתחילה מדינא (כמבואר בכל הפורום הנ"לן), א"כ אז כאשר ישנה התלבטות איך אשה תצא לרחוב עם מטפחת שנראה מקצת שערה לבחוץ, או אם פאה שמכסה באופן מוחלט ישנה לכאורה עדיפות לפאה.


עומד מן הצד
הודעות: 6
הצטרף: 14 אוגוסט 2017, 20:34
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי עומד מן הצד » 25 ספטמבר 2017, 17:21

ולאור הקפדת הזוהר, היא צריכה לכסות בפאה גם בבית.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי יוספזון » 25 ספטמבר 2017, 22:04

]אחד מהדינים לכסות את הראש המובא בגמ' כי שער באשה ערוה, ולכן אסור להתפלל נגד שערותיה.
ונשאלת אם כן קושיא עצומה, למה לא ראינו נהוג בתפוצות ישראל שנשות ישראל הכשרות ילבשו פאה לראשם גם בתוך הבית? הרי בבית יהודי כל הזמן אומרים דברים שבקדושה, ואם חבישת מטפחת כל כך גרמא בנזקין, למה בבית רובן ככולן חובשות מטפחות?
לכן, ידיד נחמד, אל תיתמם. קבל את האמת ממי שאמרו, ואל תמכור לי הבלים כאילו הפאה עדיפה ממטפחת... וד"ל.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי הבוחן » 26 ספטמבר 2017, 01:00

יוספזון כתב:]אחד מהדינים לכסות את הראש המובא בגמ' כי שער באשה ערוה, ולכן אסור להתפלל נגד שערותיה.
ונשאלת אם כן קושיא עצומה, למה לא ראינו נהוג בתפוצות ישראל שנשות ישראל הכשרות ילבשו פאה לראשם גם בתוך הבית? הרי בבית יהודי כל הזמן אומרים דברים שבקדושה, ואם חבישת מטפחת כל כך גרמא בנזקין, למה בבית רובן ככולן חובשות מטפחות?
לכן, ידיד נחמד, אל תיתמם. קבל את האמת ממי שאמרו, ואל תמכור לי הבלים כאילו הפאה עדיפה ממטפחת... וד"ל.
לא הצלחתי להבין, גם אם כבודו צודק ואכן לפי זה צריך לכסות את הראש בפאה גם בבית (אם כי ברור שמבחינה הלכתית יש הבדל בין כיסוי הראש בבית לרשות הרבים, אמנם מצד חומרת הזוהר אינני יודע) זה עדיין לא הופך את מה שכתבתי להבלים, וברור שאשה שמכסה את ראשה ברה"ר בפאה מהדרת למעשה [גם אם לטענתך (אם הבנתי נכון את מה שרצית לרמוז) היא לא עושה את זה משום החומרה] כמו דברי הזוהר לכל הפחות ברה"ר, שלא יצא אף אחת משערותיה החוצה בשונה מאותם אלה שהולכים עם המטפחות, ואני דן אותך לכף זכות שודאי לא התכונת לומר על חומרת הזוהר הבלים.
גמר חתימה טובה.


עפר ואפר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי עפר ואפר » 26 ספטמבר 2017, 14:43

זה שלא שמענו כלל (חוץ מחב"ד) שמקפידים דווקא ללכת עם פאה נכרית, יוצא א"כ ברור שסוגיין דעלמא שפאה לא עדיפה ממטפחת.
ראוי להזכיר שהגריש"א אמר על העדיפות הנ"ל "דברים בטלים" (כמדומני בזה הלשון. יש לעיין בס' אשרי איש).

וודאי שמי שלא נוקפות אצבע בשביל לקיים חומרת הזוהר, כלומר שהולכות עם בנדנה וכו', וגם לא מסתפרות קצר (א"צ בקרחת), אין לך חוכא גדולה יותר מזה להזכר בזוהר רק כשרוצים ללבוש פאה.


עפר ואפר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי עפר ואפר » 26 ספטמבר 2017, 14:45

הבוחן כתב: הטענה שברוב המטפחות יוצאים שערות החוצה (כמובן לאלה שלא מגלחים) היא טענה מהותית שאינה דומה כלל וכלל לטענה שיש פאות פרוצות שהיא טענה שאינה רלונטית לגופו של נושא והיא דמגוגיה בעלמא,
מי ביקש דמגוגיה ולא קיבל.


עפר ואפר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי עפר ואפר » 26 ספטמבר 2017, 14:59

עפר ואפר כתב:זה שלא שמענו כלל (חוץ מחב"ד) שמקפידים דווקא ללכת עם פאה נכרית, יוצא א"כ ברור שסוגיין דעלמא שפאה לא עדיפה ממטפחת.
ראוי להזכיר שהגריש"א אמר על העדיפות הנ"ל "דברים בטלים" (כמדומני בזה הלשון. יש לעיין בס' אשרי איש).

וודאי שמי שלא נוקפות אצבע בשביל לקיים חומרת הזוהר, כלומר שהולכות עם בנדנה וכו', וגם לא מסתפרות קצר (א"צ בקרחת), אין לך חוכא גדולה יותר מזה להזכר בזוהר רק כשרוצים ללבוש פאה.
וכעי"ז יש בראשונים שמי שלא מקפיד לאכול סעודה ג' בפת כל השנה, לא יאכל בערב פסח שחל בשבת. והאחרונים מביאים את זה כבית אב לעוד דברים.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי הבוחן » 26 ספטמבר 2017, 22:31

עפר ואפר כתב:
הבוחן כתב: הטענה שברוב המטפחות יוצאים שערות החוצה (כמובן לאלה שלא מגלחים) היא טענה מהותית שאינה דומה כלל וכלל לטענה שיש פאות פרוצות שהיא טענה שאינה רלונטית לגופו של נושא והיא דמגוגיה בעלמא,
מי ביקש דמגוגיה ולא קיבל.
"עפר ואפר"...
אם אין לך מה לענות אפשר פשוט לשתוק.


יוספזון
משתמש ותיק
הודעות: 930
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 22:09
נתן תודה: 77 פעמים
קיבל תודה: 205 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי יוספזון » 26 ספטמבר 2017, 23:14

הבוחן כתב:
עפר ואפר כתב:
הבוחן כתב: הטענה שברוב המטפחות יוצאים שערות החוצה (כמובן לאלה שלא מגלחים) היא טענה מהותית שאינה דומה כלל וכלל לטענה שיש פאות פרוצות שהיא טענה שאינה רלונטית לגופו של נושא והיא דמגוגיה בעלמא,
מי ביקש דמגוגיה ולא קיבל.
"עפר ואפר"...
אם אין לך מה לענות אפשר פשוט לשתוק.
הוא השיב כהלכה. למה שישתוק?
דרך אגב, ידוע שבהרבה מקומות שנוהגים ללבוש פאה, בכל זאת כשמגיעים לבית הכנסת דורשים מכל הנשים ללבוש מטפחת על הפאה... זה דבר מקובל בהרבה מקומות, אם כי איני זוכר ברגע זה באיזה מקומות...
בכל אופן, ברור כשמלה שמטפחת עדיפה על פני פאה... אף אחד אינו מתנגד לכך, שיש הרבה פוסקים ראשונים ואחרונים שהתירו, אבל המחמירים בכל דבר, איני רואה סיבה (חוץ ממי שנוהג כמנהג אבותיו ורבותיו) שלא יחמירו גם בזה.
חוץ מחב"ד תביא לי אחד שהורה על עדיפות פאה על פני מטפחת. וגם בחב"ד העדיף את הפאה לא בגלל ה'חפצה' אלא בגלל ה'גברא', בגלל שהיו כאלו ששערותיהן נראה מבעד למטפחת...


עפר ואפר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי עפר ואפר » 27 ספטמבר 2017, 15:02

אגב הריני להזכיר, אחד מיחידי רבני דורינו שמחזק לבישת פאה מצד עצמה, הוא הגר"מ שטרנבוך, ודעתו היא שכל פאה שאינה צנועה כארוכה ומסולסלת וכד', היא ערווה ממש, וכל ברכה שאומרים בעלה וילדיה כנגדה היא ברכה לבטלה ממש ומבטל קידוש והבדלה, ושלא לדבר כמובן אם יוצאת עם הפאה הזו החוצה שזו הכשלת הרבים נוראה.
והוא חוזר על זה ממש בלי סוף בדרשות ושיחות.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי הבוחן » 27 ספטמבר 2017, 15:06

"עפר ואפר"...
אם אין לך מה לענות אפשר פשוט לשתוק.[/quote]

הוא השיב כהלכה. למה שישתוק?
דרך אגב, ידוע שבהרבה מקומות שנוהגים ללבוש פאה, בכל זאת כשמגיעים לבית הכנסת דורשים מכל הנשים ללבוש מטפחת על הפאה... זה דבר מקובל בהרבה מקומות, אם כי איני זוכר ברגע זה באיזה מקומות...
בכל אופן, ברור כשמלה שמטפחת עדיפה על פני פאה... אף אחד אינו מתנגד לכך, שיש הרבה פוסקים ראשונים ואחרונים שהתירו, אבל המחמירים בכל דבר, איני רואה סיבה (חוץ ממי שנוהג כמנהג אבותיו ורבותיו) שלא יחמירו גם בזה.
חוץ מחב"ד תביא לי אחד שהורה על עדיפות פאה על פני מטפחת. וגם בחב"ד העדיף את הפאה לא בגלל ה'חפצה' אלא בגלל ה'גברא', בגלל שהיו כאלו ששערותיהן נראה מבעד למטפחת...[/quote][/quote]
לענות, פרושו להסביר למה לדעתך אע"פ שברוב המטפחות שנשים הולכות כיום (לא הרדיד וכו' שמובא בפוסקים קדמונים) יוצאות שערות החוצה, ובכל זאת (משום מה?) עדיף שאשה תצא לרחוב עם המטפחת הזאת ולא עם פאה שלא יוצאת שום שערה החוצה כל עוד שלא הסברת למה, ורק כתבת שזה דמגוגיה פרושו שאין לך מה לענות.
זה שאתה כותב שלך ברור כשמלה שהמטפחות של היום (שלא מכסות את כל שערות הראש) עדיפות על הפאות לא הופך את זה לברור, וזה כלל וכלל לא ברור אלא להפך.
חוץ מחב"ד יש עוד הרבה, ראה בהקדמה (בהסכמות) לספר "חן וכבוד" שהובא פה קודם לכן בפורום זה, ובכלל אני ממליץ לך לעיין היטב בספר זה.
גמר חתימה טובה.


הבוחן
משתמש ותיק
הודעות: 355
הצטרף: 30 יולי 2017, 23:27
נתן תודה: 71 פעמים
קיבל תודה: 86 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי הבוחן » 27 ספטמבר 2017, 15:08

עפר ואפר כתב:אגב הריני להזכיר, אחד מיחידי רבני דורינו שמחזק לבישת פאה מצד עצמה, הוא הגר"מ שטרנבוך, ודעתו היא שכל פאה שאינה צנועה כארוכה ומסולסלת וכד', היא ערווה ממש, וכל ברכה שאומרים בעלה וילדיה כנגדה היא ברכה לבטלה ממש ומבטל קידוש והבדלה, ושלא לדבר כמובן אם יוצאת עם הפאה הזו החוצה שזו הכשלת הרבים נוראה.
והוא חוזר על זה ממש בלי סוף בדרשות ושיחות.
אני לא חושב שמאן דהו חולק על כך, ושוב זו טענה לא רלונטית לעצם הדיון על פאה, כל בגד שאשה לובשת כולל פאה צריך להיות צנוע וכו'.


עומד מן הצד
הודעות: 6
הצטרף: 14 אוגוסט 2017, 20:34
נתן תודה: 1 פעמים
קיבל תודה: 3 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי עומד מן הצד » 28 ספטמבר 2017, 01:32

נושא צניעות הפאות אינו נושא שולי, הוא עצם הדיון. הוא אכן לא עצם הדיון לגבי כיסוי ראש, אבל הוא עצם הדיון אם יש כיום דבר פאה כשרה.
לא שזה אסור, אבל מהודר זה לא.
כך לפחות היו רוח דבריהם של שלשת גדולי ישראל בדורנו, הגר"ע יוסף, הגרי"ש אלישיב (כרוח הדברים בסרטון שעלה כאן בתחילת האשכול) והגר"ש וואזנער (הקדמת שבט הלוי ח"ב ובמכתבו לעידוד מטפחות).


עפר ואפר
משתמש ותיק
הודעות: 505
הצטרף: 28 דצמבר 2015, 19:15
נתן תודה: 187 פעמים
קיבל תודה: 136 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי עפר ואפר » 28 ספטמבר 2017, 09:23

הבוחן כתב:
עפר ואפר כתב:אגב הריני להזכיר, אחד מיחידי רבני דורינו שמחזק לבישת פאה מצד עצמה, הוא הגר"מ שטרנבוך, ודעתו היא שכל פאה שאינה צנועה כארוכה ומסולסלת וכד', היא ערווה ממש, וכל ברכה שאומרים בעלה וילדיה כנגדה היא ברכה לבטלה ממש ומבטל קידוש והבדלה, ושלא לדבר כמובן אם יוצאת עם הפאה הזו החוצה שזו הכשלת הרבים נוראה.
והוא חוזר על זה ממש בלי סוף בדרשות ושיחות.
אני לא חושב שמאן דהו חולק על כך, ושוב זו טענה לא רלונטית לעצם הדיון על פאה, כל בגד שאשה לובשת כולל פאה צריך להיות צנוע וכו'.
רלוונטית מאוד, הדיון הוא לא על פשט בשלטי גיבורים אלא על הלכה למעשה. אם רוב הפאות בזמננו פסולות, אז כל מי שאומר שמותר צריך לסייג את דבריו בכל לשון. וכן באמת עושים רבנים, (טרולים בפורום לא).


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 527
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי יוסף יצחק » 22 אוקטובר 2017, 15:49

מחברי למדתי כתב:http://beta.hebrewbooks.org/47238
אני לא רוצה להכריע רק מציג צד שני
(למעלה מובא קישור לספר חן וכבוד ומצאתי ספר שמשיג בשם שקר החן)
ואדרבה כאן המקום לישא וליתן כדרכה של תורה
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 22 אוקטובר 2017, 20:05

מפרסמים ברחובות בשם הגר"ח קנייבסקי שצריך ללבוש שמלות עד הקרסול, וזה מאוד תמוה,
1. וכי אמו אשתו ובנותיו לבשו כך ?
2. ראיתי בספר שבט הלוי שהוא גדול המחמירים בצניעות יש תשובה בתחילת ח"א, לרב מסנהדריה שנשים בשכונתו הלכוו ללא גרביים כלל, וכתב בשאלה, שמבין שזה לא ראוי אך רוצה לדעת אם זה אסור מעיקר הדין.
והשיב לו, שלפי המשנ"ב אין זה שוק ומותר מצד הדין, והוכיח דלא כמשנ"ב שאסור גם מצד הדין. נמצא דהוא מחלוקת אם צריך גרביים מעיקר הדין. אבל להחמיר יותר מגרביונים לא עלתה על דעתו כלל.
3. שמעתי שיש מודעה עם פסק של כמה גדולים שילכו עם שמלה עד חצי הרגל שתחת הברך, לא פחות ולא יותר !
ולכאורה לולא דמסתפינא הוה אמינא שהטעו אותו בזה. עכ"פ התשובה על מכתבו היא "לא נהגו כן".


יוסף יצחק
משתמש ותיק
הודעות: 527
הצטרף: 21 אוגוסט 2017, 02:00
מיקום: ירושלים
נתן תודה: 161 פעמים
קיבל תודה: 177 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי יוסף יצחק » 22 אוקטובר 2017, 20:32

אענה ראשון ראשון
ראשית כבר דנו בזה בפורום אחר ומסתבר שהגרח"ק שליט"א לא התכוון שצריך שמלה עד הקרסול אלא שצריך שיהיה מכוסה עד הקרסול שכך המנהג, וכדי שיקרא כיסוי צריך שהגרב לא תהיה בצבע הרגל אך אין חיסרון במה שהגרב צמודה לרגל דהמנהג בגרביים וכמש"כ המשנ"ב וכמו שהבאת (וברור שהפשקעווילים לא יכולים להוריד אות מדברי המשנ"ב).
שנית, מה כל כך נדהמת כעקרון מצריכים 10 ס"מ שבאופן זה אין שום דרך שתתגלה הברך אבל ישנם חצאיות צרות שלא מספיק שיהיו 10 ס"מ אחרי הברך וצריך שיכסו עוד קצת וזה בד"כ עד חצי הרגל שתחת הברך, וכן נוהגים

סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 22 אוקטובר 2017, 21:45


סמל אישי של משתמש

דוד ריזל (הפרסומאי)
משתמש ותיק
הודעות: 814
הצטרף: 05 פברואר 2017, 12:10
נתן תודה: 278 פעמים
קיבל תודה: 241 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי) » 23 אוקטובר 2017, 01:08

יוסף יצחק כתב:
מחברי למדתי כתב:http://beta.hebrewbooks.org/47238
אני לא רוצה להכריע רק מציג צד שני
(למעלה מובא קישור לספר חן וכבוד ומצאתי ספר שמשיג בשם שקר החן)
ואדרבה כאן המקום לישא וליתן כדרכה של תורה
ציטוטים משקר החן הובאו לעיל בדפים הראשונים ושקלו וטרו ביה.
viewtopic.php?f=8&t=422&start=90#p6692
כדאי לשים לב איך שחילק את הפוסקים המתירים שלא היה לו תירוץ לדחותם ל-2, מי שהיה עד השואה, התיר רק בגלל פירצת הדור. ומי שמתיר ב50 שנה האחרונות, גם אם יהיה גדול כרבי משה פינשטיין, אינו חושש לחלוק עליו ולדחות ראיותיו, ללא פחד ומורא, כאילו הוא 'בר פלוגתא'. זו רק דוגמה אחת לזלזול בכל מי שלא מסתדר עם השיטה שלו.
כמה קולעים הם הדברים שמצוטטים שם מהרב מחיפה, על הירושלמים שמורים לרבנים איך להורות, שהם ממש כשיטת המזרחי.
היחס לתשובה באגרות משה.PNG
אחרי שנתלה בכך שהגר"מ פינשטיין כתב שהוא רק מלמד ההלכה, וצריך לעיין בראיותיו והבוחר יבחר. סבר ש'הוא' הבין ויודע את הפוסקים יותר טוב, ולכן דוחה את כל הפסק.
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי משיב כהלכה » 23 אוקטובר 2017, 10:30

יוספזון כתב:בלי להכנס לכל הפולמוס ההלכתי. ברצוני לשאול אתכם שאלה אחת, ותענו בכנות:
למה שלא ננהיג גם אצל הגברים 'פאה נכרית'? כאשר גילוי ראש אצל הגברים זה אפילו לא אחוז אחד בעיה אצל הנשים שאצליהם זה גילוי עריות, (שיער באשה ערוה) ואצל הגברים זה ענין של 'יראת שמים' (כסי ראשו כי היכי דתיהוי עליה אימתא דשמיא) ואפילו לפי הט"ז שרוצה להחמיר שכהיום זה 'בחוקותיהם לא תלכו', בכל מקרה לכו"ע גילוי ראש אצל הנשים חמור פי כמה וכמה מאצל הגברים.
למה לא מצאנו יוזמה שגם הגברים יתחילו לחבוש פאה נכרית שיראה כאילו הולכים ב'גילוי הראש'? האין מקרה זה אומר דרשני?
התשובה היא פשוטה, לגברים לא מפריע כלל ענין הכיפה, ואדרבה זה נראה יפה בעיניהם, אבל לנשים מאוד מפריע שרוב ככל נשות העולם הולכות בשערותיהן, ודוקא הן צריכות לכסות.

ובשלמא בזמנים עברו שהנשים לבשו רעלות, כיסוי הראש התמזג עם כיסוי שאר הגוף (כמו הערביות בימינו) אבל ללכת עם לבוש מודרני כמו כל הנשים הצדקניות כיום, ולכסות את הראש, בהרבה מקרים נראה רע מאוד. אם כן, טבעי שהנשים יעדיפו ללכת עם פאה שנראית כמו שיער.

ובאשר לדבריך, שיער אינו ערווה ואינו גילוי עריות, אלא שיער טבעי המחובר לראש ונראה הבשר עם השיער (ולכן מותר מדינא דגמרא והראשונים לגלות את השיער היוצא מחוץ לכיסוי, אפילו אם יוצא טפח ויותר מטפח, ראה שו"ת אור לציון ח"א סימן י"א ושו"ת אגרות משה).

ראה בדברי שלטי הגיבורים שהביא ראיה ממסכת ברכות (דף כד.) ורש"י ורא"ש שם, וביאר הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א (קובץ אור ישראל ל"ו) שכוונת הש"ג להוכיח משם שאין בשיער עצמו משום ערוה, אלא כשהוא דבוק לבשר ונראה עם הבשר, וכשהוא תלוש אין בכך כלום ("קרי עליה שיער שיער"). וכמו כן, שאין אומרים "שיער באשה ערוה" בדבר הרגיל בגילוי, וממילא יש להתיר גם לבישת פאה, כפי שהתירו שם את שיער הבתולות.

וזה לשונו:

"עוד יסוד חדש למדין מדברי הש"ג, שכתב שיער באשה ערוה היינו דוקא כשנראה הבשר עמהן אבל השערות לעצמן אינן ערוה כלל, והביא ראיה מרש"י בברכות ולכאורה כוונתו סתומה. אולם איתא שם בפרק מי שמתו (דף כד.) "שיער יוצא בבגדו מהו", ופרש"י שנקב יש בבגדו כנגד זקן התחתון ויצא מן השיער דרך הנקב מהו, מי הוי ערוה לקרות ק"ש נגדו או לא. ולכאורה למה מבעיא ליה דוקא ביוצא דרך הנקב, ולא בשיוכל לראות שם דרך הנקב כשבגדו מגולה, אלא על כרחך דזה פשיטא ליה דבנראה השיער עם הבשר דהוי ערוה, רק בשיער לבדו מבעיא ליה, ומסיק דליכא שום ערוה בשיער לבד כדאיתא התם, וכ"כ החזו"א באורח חיים (סי' ט"ז סק"י) בקיצור הדברים ע"ש. ובשו"ת ישכיל עבדי (ח"ז אה"ע סי' ט"ז) הוסיף לבאר טעם בדבר, דקים להו לרבנן שאין היצה"ר שולט אלא בדבר הדבוק בגוף האשה עצמה, היינו בדבר הדבוק בגוף הערוה עצמה, דאין שליטה ליצה"ר אלא בדבר שיש לו נפש חיונית לא בדבר שאין לו נפש חיונית. ולכן בנתלש מגוף האשה דניטל ממנו נפש החיונית, הרי פקע ממנו אותה ערוה שהיתה עליו בזמן שהיה דבוק בגוף האשה, דהרי הוא כפגר מת שאין להיצה"ר שליטה בו, הרי לא יבוא לידי הרהור".


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי משיב כהלכה » 23 אוקטובר 2017, 10:35

יוספזון כתב:הבה ואזכיר לך שיש המון מגדולי ישראל בעבר ובהווה, שדעתם ברורה כי מטפחת עדיף פי אלף מפאה...
די אם נאזכר את מרן קודש הקדשים הדברי חיים מצאנז זי"ע...

וביני לבינך, תן לי הסבר מתקבל על הדעת למה פאה עדיף ממטפחת? הרבי מליובאוויטש הורה על חבישת פאה, רק בשביל שהיו כאלו שבמטפחת בצבץ שערותיהם מחוץ למטפחת, אבל רובן ככולן של בנות ישראל הכשרות החובשות מטפחת, נזהרות בזה מאוד, ומי כעמך ישראל!
הדברי חיים מצאנז דיבר בזמנו, שרוב ככל הנשים כיסו במטפחת (כמו שצריך) והיו נשים בודדות שפרצו גדר והלכו עם פאה. וכותב שהמנהג (בזמנו ובמקומו) החל מהאפיקורסים. וכתב ע"ז מרן הגר"ב זילבר בשו"ת אז נדברו: "וזה לא כמו בזמנינו, שאדרבה הפאה נכרית היא סמל של החרדיות"...

כי חוכא ואיטלולא להביא פוסק קדמון שדיבר בזמנו ובמקומו, גם אם כתב לשונות חריפים שמתאימים לאותו מצב הנהוג באותו מקום, לזמננו אנו.

וכנגד זה יש מאה ושלושים פוסקים המתירים פאה, ועוד עשרות המעדיפים פאה על מטפחת. בזמננו אנו.

ואפשר לספר סיפורי מעשיות, שרוב הנשים נזהרות לכסות במטפחת היטב... אבל פוק חזי שרוב הנשים לא מכסות היטב, והמטפחת מחליקה מהראש, ונגלה לעיתים רבע ושליש מהראש, כפי שמעידים גדולי הדור בכבודם ובעצמם, והנה לקט קצר:

◄ מרן הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל: "שלא יבואו ע"י המטפחת לפרוץ ולהוציא משערן החוצה כאשר נכשלו בזה רבים".

◄ הרבי מליובאוויטש זצ"ל: "רואים במוחש אשר לבישת כובע ואפי' מטפחת, משאירה חלק השיער בלתי מכוסה, על כל פנים במשך זמן קצר, זאת אומרת שעוברים על האיסור הגדול".

◄ מרן הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל: בנו שליט"א מעיד, "כיון שיש נשים שיוצאות להן שערות מהמטפחת, העדיף אבי את הפאה והנהיג בביתו ללבוש פאה נכרית, שזה כיסוי יותר טוב, וכך הורה לנשים אחרות".

◄ מרן הגאון רבי שלום משאש זצ"ל: "באלו הנשים הלובשות מטפחת, אי אפשר לומר "ונקה", כי המטפחת בורחת מן הראש. וגם מי שלובשות כובע נשאר הרבה שיער חוץ לצמתן, ועיני ראו נשי הרבנים קרוב לשליש ראשן מגולה, וכסהו והתגלה".

◄ הגה"צ מוהרא"ש: "מי שרוצה להסתכל בעין אמת ולהבין את האמת, ההכרח לו להודות, אשר אי אפשר בשום פנים ואופן לכסות את השערות במטפחת בלבד, כי היא נוטה הצידה, ואז נראות השערות בחוץ".

◄ מרן הגאון רבי משה שטרנבוך שליט"א: "המחמיר עלול להקל, לגרום איסור תורה, שרק יחידים אצל הספרדים שיפרקו פאה נכרית, יזהרו במטפחת שתכסה תמיד כל השערות כדין".

◄ מרן הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א: "ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת".

◄ הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א: "וראינו בכמה מקומות ובפרט בערי ארה"ב שהיו יוצאות שערותיהן מבעד המטפחת, מה שלא אירע בפאה נכרית".

◄ הגאון רבי יהודה טשזנר שליט"א: "עם מטפחת קשה לכסות את כל השערות שבצדדים, וגם המטפחת הרבה פעמים מחליקה וע"י זה מתגלים שערותיה... ויש לשים לב, כי כל ענין כיסוי הראש הוא משום צניעות, שלא יראה מהשערות הטבעיות שלה החוצה".


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי משיב כהלכה » 23 אוקטובר 2017, 10:38

מנין כתב:הבה ואזכיר לך שיש המון מגדולי ישראל בעבר ובהווה, שדעתם ברורה כי פאה נכרית מותרת
מה שהבאת "מתירים" זה רק קצה הקרחון, וגם הרשימה לא מדוייקת. להלן אמנה חלק מהמתירים בקיצור נמרץ עם מראי מקומות, שמור לעצמך והדבק במקומות אחרים:

שלטי הגיבורים (שבת כ"ט ע"ב מדפי הרי"ף), רמ"א (ד"מ או"ח ש"ג ס"ק ו'), לבוש (או"ח ע"ה ס"ב), פרישה (או"ח ש"ג), מג"א (או"ח ע"ה ס"ק ה'), דברי חמודות (על הרא"ש ברכות כד. אות קי"ט), עטרת זקנים (או"ח ע"ה סק"ג), עולת תמיד (או"ח ע"ה סק"ד, נדפס בתמ"א), דברי חכמים (או"ח ע"ה ס"א, נדפס בתנ"ב), אליה רבה (או"ח ש"ג סקי"ח), באר היטב הקדמון (ע"ה. נדפס תס"ח), הלכה ברורה (ע"ה ס"ק ב'. נדפס בתע"ז), באר היטב (או"ח ע"ה סק"ח ואה"ע קט"ו סק"י. נדפס בתצ"ו), פרי מגדים (או"ח ע"ה, א"א ס"ק ה'), מחצית השקל (ע"ה ס"ק ה'), שולחן תמיד (או"ח ע"ה), ברוך טעם (או"ח ע"ה), יד אהרן (או"ח ע"ה, אה"ע ח"א כ"א אות ז', אה"ע ח"ב כ"א אות ג', ובסי' קט"ו אות ט"ז. נדפס בתקכ"ו) שולחן שלמה (או"ח ע"ה, נדפס תקל"א), שדה הארץ (ח"ג יו"ד י'. נדפס תקמ"ח), ביאור הגר"א (או"ח ע"ה), שבת של מי (שבת ס"ד. נדפס תקס"ז), שו"ע הרב (או"ח ע"ה סעיף ד'), עמודי ארזים (ח"א י"ב סק"ז, נכתב בתק"ע לערך) מאורי אור (חלק "קן טהור" נדרים ל' וחלק "באר שבע" שבת ס"ד. נדפס בתקע"ט) בעל "טעם המלך" (בתשובה מאהבה ח"א מ"ז. נדפס בתקפ"ו), מגן גיבורים (ע"ה. נדפס בתקפ"ט), הגהות בעל אדרת אליהו (ברכות כד.), פתח הדביר (או"ח ע"ה, א'. נדפס בתקצ"ח), כרם שלמה (או"ח ע"ה, וכן אה"ע צ"א. נדפס בתר"ו), הגאון רבי משה כרייף זצ"ל מתוניס, בספרו באר משה (נזיר כח. נדפס בתרי"ב), חינא וחיסדא (כתובות ס"ו. נדפס בתרי"ט), כנסת הגדולה (אה"ע כ"א אות ה', ושם באות ז', ובאה"ע קט"ו, ובאו"ח ש"ג, ובספר "שיירי כנה"ג" או"ח ע"ה), סידור בית עובד (סדר תפילה כמנהג ק"ק ספרדים, נדפס בתרכ"ב), עדות ביהוסף (כ"ט. נדפס בתרכ"ו), עבודת היום (או"ח ע"ה סעיף ה'. נדפס בתרכ"ז), פני יצחק (חלק ו' אה"ע ו'. נדפס בתרל"א), ושם הביא גם את פסק בית הדין של ארם צובא, שפסקו להתיר (וכן כתב בשו"ת "סבא קדישא" ח"ב, שחכמי ורבני ארם צובא התירו), ועוד חכם אחד מהדור שלפניהם (שם), שולחן המערכה (חלק א' סי' ט"ו אות מ' סעיף ג', ובביאורים "היכל התשובה" ס"ק ה' שם. נדפס בתרמ"א), שבילי דוד (או"ח סי' ב'. נדפס בתרמ"ד), טהרת השולחן (המובא בסוף ספר "פתחי עולם" או"ח ע"ה. נדפס בתרמ"ט), מהר"ם שיק (יו"ד שמ"ט), דרך החיים (כ"ו סעיף ל"ב. נדפס בתרנ"א), חדוות יהושע (או"ח ע"ה סעיף ב'. נדפס בתרנ"ד), חורב (פרק פ"א סי' תקל"ט. נדפס בתרנ"ג), ליקוטי שלמה (או"ח ע"ה סעיף ב'. נדפס בתרנ"ד): שתילי זיתים (ע"ה סעיף ה'. נדפס בתרנ"ה) וישב יוסף (יו"ד ב'. נדפס בתרס"ה), שבט שמעון (ח"ג, קידושין ל"א. נדפס בתרמ"ח), נחלת בנימין (כ"ו. נדפס בתרמ"ט), ערוך השולחן (ע"ה ס"ק ו', ובסי' ש"ג ס"ק י"ז), מנחת שבת (הלכות שבת סי' פ"ד ס"ק ס"ב. נדפס בתרנ"ז) שו"ת רבי עזריאל (ח"ב אה"ע ל"ו, נדפס בתרנ"ט), שיח יצחק (דיני ק"ש סעיף ע'. נדפס בתרס"ב. וכן בספר זכרונות אליהו חלק א' מערכת פ' אות ג'), כף החיים (סי' ע"ה ס"ק י"ט וס"ק כ'), באר יעקב (סי' ש"ג. נכתב בתרס"ו), משנה ברורה (סי' ע"ה ס"ק ט"ו), "ספר התולדות" (פרק י"א - איגרות קודש דף רכ"ז, וכן בספר "איגרות קודש" להריי"צ, איגרת א'תתנ"ג), מתנה טובה (שבת ס"ד ע"ב. נדפס בתרס"ח), אפיקי מגינים (ע"ה סעיף ב' ס"ק י"ב. נדפס בתרס"ט), שולחן הטהור על מסכת ברכות (דף כ"ד ע"א, מערכת השולחן ס"ק כ"ב. נדפס בתרע"א), ברית עולם - שבט הלוי" (יבמות מח. ד"ה וגלחה), הגאון רבי יעקב דוד וילובסקי זצ"ל (הרידב"ז, במכתב שהובא בספר "מלך ביופיו"), מנחם משיב (סי' כ"ו. נכתב בתרע"ד), הגאון רבי שמואל סלנט זצ"ל ("אורחות רבנו הקהילות יעקב" חלק ג' אות ס"ב), הגאון רבי יצחק בלאזר זצ"ל (כן העיד הגר"ח קיינבסקי שליט"א בשם אביו בספר הנ"ל, וכן העיד הגרי"ש אלישיב זצ"ל), שולחן מלכים (סי' ה' סעיף ט"ז, "הלכה למשה" ס"ק קמ"ז. נדפס בתרצ"א), סתרי ומגיני (ח"ב סי' מ"ד, נדפס בתרצ"ב), דברי חיים (חלק א' על מסכת ע"ז, ענין מראית העין אות ב'. נדפס בתרצ"ו), משיב שלום (סי' ל"ד. נדפס בתרצ"א), בארות אברהם (חלק ב' סי' י'. נכתב בתרצ"ב), פרשת המלך (על הרמב"ם הלכות אישות, פרק י"ג הלכה י"א בהערה. נדפס בתרח"צ), מרפא לנפש (ח"ב סי' כ"ח. נדפס בתש"י), לקט הקמח החדש (או"ח ע"ה ס"ק י"ט - כ"ב), "ולאשר אמר" (בהקדמת בן המחבר, בעל "ויאמר יהושע"), דעת שלום (בצוואתו שהובאה בהקדמתו על פרק שירה, וכן בספר דעת שלום על הרמב"ם דף נ"ב, ובסוף ספר "אור הגנוז" על הגש"פ, ובספר "מים רבים").

וכן מגאוני דורינו:

משפטי עוזיאל (ח"ז, אה"ע סי' צ"ד), דובב מישרים (חלק א' סי' קכ"ד), דינים והנהגות מהחזון איש (חלק ב' פ"ח אות ט', וכן בספר "מעשה איש" ח"ג פרק ו' - מעשה רב), עובדות והנהגות לבית בריסק (חלק ב' עמ' מ"ז), הר צבי (אה"ע ח"א סי' פ"ט), ישכיל עבדי (חלק ז', אה"ע סי' ט"ז), קיצור שולחן ערוך (טולידנו, ח"א, או"ח סי' קע"א סעיף ב'), אוצר המכתבים (חלק ג' מכתב א'תשצ"ח), סידנא בבא חאקי (עמ' שפ"א, תשובה כת"י), שבט מיהודה (חלק ב', אה"ע סי' ל"ה), אגרות משה (אה"ע חלק ב' סי' י"ב), פאת שדך (חלק ג' סי' ל"ד, וכן במכתב שפורסם בקובץ "אהלי שם" ט'), שערי הלכה ומנהג (אה"ע סי' נ', וכן בתורת מנחם חלק י"ב עמ' קפ"ח, וכן באגרות קודש חלק י"ט, איגרת ז'תכ"ה ושם בעוד עשרות מקומות. וכן בספר "ליקוטי שיחות" חלק י"ג עמ' קפ"ז ועוד), מנחת שלמה (ח"ב סי' נ"ח אות כ"ט, וכן בספר "שולחן שלמה" חלק א' סי' ש"ג אות י"ב, וכן בספר "ועלהו לא יבול" ח"א עמ' שי"ד), אור לציון (חלק א' סי' י"א וחלק ב' פרק מ"ה הלכה ט"ז), החיים והשלום (אבן העזר סי' ג') תבואות שמש (חלק אה"ע סי' קל"ז-קל"ח וכן בשו"ת "שמש ומגן" חלק ב' אה"ע סי' ט"ו-י"ז, וחלק ד' אה"ע סי' צ"ג), הגאון רבי ישראל יעקב פיעקארסקי זצ"ל, (רב ואב"ד דק"ק בית יעקב בארה"ב, בהסכמה לספר "כבודה בת מלך"), הגאון רבי זלמן רוטנברג זצ"ל (ראש ישיבת בית מאיר, בהסכמה לספר "כפתור ופרח"), אז נדברו (חלק י"א סי' נ', חלק י' סי' כ"ח, חלק י"ב סי' מ"א, חלק י"ג סי' נ"ה - נ"ו, וחלק י"ד סי' מ"ח), באר אליהו (אה"ע סי' כ"ב), אמרי המז"ג (שבת פ"ו), דעת יהודה (תשובות בהלכה ובהנהגה), כבודה בת מלך (עמ' ס"ד), דת והלכה (סי' א'), רבבות אפרים (חלק ו' סי' ת"ס ענף ז', וחלק ז' סי' רמ"ג וסי' תכ"ט, וכן בהסכמה לספר חן וכבוד) הגאון רבי חיים ישעיה קעניג שליט"א, אב"ד ור"מ דק"ק יאקע בברוקלין ניו יורק (הובאו דבריו בשו"ת "רבבות אפרים" הנ"ל), הגאון רבי יוסף שלום אלישיב זצ"ל (דברים שהוסרטו והתפרסמו), שונה הלכות (חלק א', סי' ע"ה ס"ק כ"ב. וכן בספר "אורחות רבנו הקהילות יעקב" חלק ג' אות ס"ג, וכן בספר "דרך אמונה - אגרות וכתבים מהגר"ח קניבסקי" סי' קנ"א, וכן בספר "נזר החיים" דף רי"ד, וכן בספר "שערי דן" כת"י, הובא בקובץ "אליבא דהלכתא" ח', וכן בספר "חן וכבוד" פרק א', וכן בספר "מאיר עוז" סי' ע"ה סעיף ב' אות ב'), חוט שני (חלק ג', בקונטרס על שו"ע אה"ע סי' כ"א הנדפס בסוף הספר), אור יצחק (אה"ע סי' ג'), הגאון רבי יהודה סילמן שליט"א, אב"ד בבית דינו של הגר"נ קרליץ שליט"א (בהסכמה לספר "כפתור ופרח"), הגאון רבי יעקב פוזן שליט"א, רב דק"ק זכרון יעקב, (מכתב שהובא בספר "שערי חיים" חלק ג' סימן צ"ד), שערי תורת הבית (פרק ה' עמ' שי"ד), אבני ישפה (חלק ה' סי' קמ"ה), שיחות מוהרא"ש (חלק ט' וחלק י"ג, וכן בספר "אשר בנחל" חלק ל"א, תשובה ה'-כ"ד ותשובות נוספות שעדיין לא נדפסו בספרים), אום אני חומה (דף צ"ד, וכן בספר "והיה מחניך קדוש" - שיעורים בהלכות צניעות דף י"ז), הגאון רבי מרדכי שמואל אשכנזי זצ"ל, רב ואב"ד דכפר חב"ד (במכתב מיוחד שפירסם בתשס"ח), הגאון רבי אהרן יעקב שווי שליט"א, חבר בד"צ דשכונת קראון הייטס בברוקלין (במכתב שפירסם), חידושי בתרא (על מסכת שבת והפוסקים (דף ס"ד ועל משנה ברורה הלכות ק"ש), הגאון רבי גבריאל ציננער שליט"א, רב ומו"צ בבורו פארק (מח"ס נטעי גבריאל, בקובץ "אור ישראל" ל"ו), הגאון רבי מיכל יהודה לפקוביץ זצ"ל, ראש ישיבת פוניבז' (הובאו דבריו בקובץ בית הלל י"ט), הגאון רבי אליהו בקשי דורון שליט"א, הראשון לציון (בהסכמה לספר חן וכבוד), הגאון רבי עזריה בסיס שליט"א, רבה של ראש העין (בהסכמה לספר חן וכבוד), הגאון רבי אליהו אברז'ל שליט"א, ראב"ד ירושלים (בהסכמה לספר חן וכבוד, ובשו"ת "דברות אליהו" חלק ז' יורה דעה סי' מ"ו), הגאון רבי אברהם יצחק הלוי כלאב שליט"א, אב בית הדין הרבני בירושלים (בהסכמה לספר חן וכבוד), הגאון רבי שלמה קורח שליט"א, רב העיר ואב"ד בני ברק (בהסכמה לספר חן וכבוד), הגאון רבי אברהם שלוש שליט"א, רב העיר כפר סבא (בהסכמה לספר חן וכבוד), הגאון רבי משה אלחרר שליט"א, רבה של העיר שלומי (בהסכמה לספר חן וכבוד), ועוד.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי משיב כהלכה » 23 אוקטובר 2017, 10:40

אין סוף כתב:וגם אם הפאה עדיף למה אפילו אלו שהולכים עם פאה הולכים גם אם מטפחת ?
כי המציאות היא שקשה ללכת עם פאה כל הזמן. וצריך להתעסק עם כביסות, ילדים וטיטולים. וגם לא נוח ללבוש פאה כמו שנוח לזרוק מטפחת על הראש.

ואם יש עדיפות הלכתית לפאה, אז כל זמן שלובשים פאה זה יותר טוב, ואין לבוא בדרישות וטענות לאלה שלובשות פאה, למה לא לובשות כל הזמן.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי משיב כהלכה » 23 אוקטובר 2017, 10:46

אחד התלמידים כתב:לא נראה שהעובדא שיש מטפחות שיוצאם מהן שערות קשורות להנושא, בדיוק כמו שהטענה שיש היום פאות פרוצות אינה קשורה. הדיון הלכתי אם פאה נכרית מותרת או אסורה. בלי קשר לשאלה ההלכתי בכל אופן ובכל פריטי לבוש צריך לדקדק שיהיה צנוע וראוי לבת ישראל, אבל זה נושא אחר.
גדולי הדור (כפי שציטטתי לעיל) חולקים עליך וסוברים שהבעיה במטפחות היא בעיה מהותית.

וכל אחד עם שכל ישר יבין שטבע המטפחת להחליק (כלשון הרה"ק מליובאוויטש זצ"ל) ואין זה כמו שאתה מנסה לצייר ש"יש מטפחות שיוצאות מהן שערות". אלא 99 אחוז מהן, ככה הן, וכיום כבר התרגלו כולם לשקר בלי הנד עפעף, ומגלגלים עיניים לשמים וטוענים שהמטפחת מכסה מאה אחוז.

הלא מדינא דגמרא ורמב"ם ושו"ע, היוצאת במטפחת צריך לגרשה ואין לה כתובה, כי הבינו שמטפחת היא לא כיסוי שאפשר לכסות באמצעותו את כל הראש כדבעי. ורק כיום התפשט המנהג והתירו זאת בדיעבד.

ואצל הפאות רובא דרובא צנועות, ורק ה"שבבניקיות" הולכות עם פאות פרועות וארוכות באורך של 100 סנטימטר, והמנסים לטעון ש"רוב הפאות בימינו פרוצות", אינם מבינים שהם סותרים את עצמם מיניה וביה, כי הפריצות היא לא בעצם הפאה אלא באורך ובנפח שהוא יוצא דופן ובולט ומושך תשומת לב, והכלל הבסיסי בעניני צניעות הוא לא למשוך תשומת לב.

ואם כן, כאשר רוב הפאות הן באורך מסויים, מהיכי תיתי לומר שיש בזה פריצות (וגם יש לשונות מפורשים בפוסקים, גם הקדמונים, שאין בזה פריצות) ומה מושך תשומת לב בזה שכולן הולכות כך.


משיב כהלכה
משתמש ותיק
הודעות: 725
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 144 פעמים
קיבל תודה: 90 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פאה נוכרית

שליחה על ידי משיב כהלכה » 23 אוקטובר 2017, 10:48

עומד מן הצד כתב:ולאור הקפדת הזוהר, היא צריכה לכסות בפאה גם בבית.
כן כתב מרן הגאון רבי מרדכי גרוס שליט"א, אב"ד חניכי הישיבות, בספר "והיה מחניך קדוש":

"וצריכה להיזהר מאוד שלא יצא משיער ראשה אף משהו, ונשים שמשאירות שערות גדולות יקשה הדבר מאוד שלא יצאו מעט שערות דרך המטפחת, ועדיף שתלך עם פאה נכרית אף בבית, וע"י זה לא יצאו שערות".

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • שיעור פאה - "גובהו של אוזן"
    על ידי דגש קל » 06 אוקטובר 2019, 14:59 » ב בית המדרש
    0 תגובות
    35 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דגש קל
    06 אוקטובר 2019, 14:59

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: יושבי יעבץ | 0 אורחים