אחד מן הגולה אמר:עיקר סיפור הגר צדק מובא ברשומות של תלמיד הגר"א הג"ר מנחם מנדל משיקלוב ברשימותיו מירושלים.
אייזה רשימות מדובר
אולי תוכל להסביר לי באייזה ספר אני רואה את הרשימות הללו
אחד מן הגולה אמר:עיקר סיפור הגר צדק מובא ברשומות של תלמיד הגר"א הג"ר מנחם מנדל משיקלוב ברשימותיו מירושלים.
לא ראיתי את הרשימות בפנים, כתבתי מתוך הזיכרון שראיתי בספר הגאון. זה עתה שבתי לעיין בזה, והוא בח"ג עמ' 1107, אך ראיתי שטעיתי ואינו ברשימות ר' מנדל עצמו, אלא מבוא שם שהוא ברשימות יוסף וולף יהודי מומר שהתעמת עם הג"ר מנדל ז"ל, ומזכיר שם בתוך הדברים כי ר' מנדל הזכיר את סיפורו של הגר צדק ממשפ' פוטוצקי שהועלה על המוקד עיי"ש.איש ווילנא אמר:אחד מן הגולה אמר:עיקר סיפור הגר צדק מובא ברשומות של תלמיד הגר"א הג"ר מנחם מנדל משיקלוב ברשימותיו מירושלים.
אייזה רשימות מדובר
אולי תוכל להסביר לי באייזה ספר אני רואה את הרשימות הללו
כמדומני שבקולמוס פעם כתב על זה מישהו בשם שמואל לבינזון והוא לא מכחיש הסיפור מכל וכל אלא משנה הרבה פרטים חשובים ביותר.עמנואל אמר:אני שמעתי מיהודי חוקר חושב, שטען כי האגדה על התגירותו של ה"גרף פוטוצקי" הינה אגדה שאין לה בסיס, ושהמקורות המצויים בגינה אינם הולמים מציאות היסטורית.
מה דעתכם?
(איני מבין בזה)
כמו"כ כולנו מנגנים ניגון כל נדרי שמקובל שהושר ע"י האנוסים בשעה שהובאו אל המוקד, ולכן וודאי וודאי שכך הווה.אחד מן הגולה אמר:כמו"כ הגרא"ז היה שר עד זקנותו שיר מיוחד שזימרו בישיבת וולאז'ין על המילים "אבל אנחנו עמך בני בריתך, בני אברהם אהובך, שנשבע לו בהר המוריה, זרע יצחק יחידו שנעקד ע"ג המזבח", שהיה מקובל שכך שר הגר צדק בעת שלקחוהו לעבר המקום להעלותו על המוקד.
דווקא הטיעונים של מודנשיין מבוססים מאד על פי רוב.עפר ואפר אמר:גם ר"י מונדשיין ז"ל, חלק גדול מפקפוקיו היה בגדר "לא נשמע לי".
(כמובן ישנם דברים שבאמת חשוב לדעתם ולסקלם, כמו מעשיית "שלא ניכשל" שכמדומני מונדשיין הראשון שמצא את מקורו, או מעשה 93 בנות בית יעקב שבאמת כבר שנים ארוכות שאינו מסופר, ור' צבי וולף זכרונו לברכה היה אומר בסמינר שאינו נכון, ורק שליימזליותה של עיריית ב"ב היא שלא שינו את שם הגן למשהו יותר נורמלי).
השחצנות והטיפשות של החוקרים, היא שהם חושבים שתוך כדי לשבת היום רגל על רגל באיזה אוניברסיטה, הם יכולים עם החומר המאוד חסר שלהם, ללמוד את הדמויות של לפני מאות עד אלפי שנים, ועד כדי להחליט מה היה מתאים ומה לא מתאים שיהיה. בשלמא לפעמים כשהם מקשים קושיות של אמת (שגם אותם אפשר ליישב, ורוב דחוקים אמת), אבל הרבה פעמים יש כאן פשוט הכרזה: פאסט נישט! סיפור כזה לא מתאים לדמויות הספיציפיות או הכלליות של אותה תקופה. מאיפה אתה יודע, חתיכת שחצן.
אני מצרף קובץ חביב שממחיש את העניין הזה.
תקופת הנחמניזם.pdf
עפר ואפר אמר:אני מצרף קובץ חביב שממחיש את העניין הזה.
תקופת הנחמניזם.pdf
עמיקא וטמירא אמר:ישנו ניגון אצל חסידים רבים המקובל ש יעקב אבינו שר בעת שרעה את הצאן
מתי התחיל מסורת זו ומה הביא לכך?
גבריאל פולארד אמר:נכון לגמרי.פיילוט 0.4 אמר:הרבה סיפורים נשתלשלו מאגדות ערביות ונוצריות ושאר סיפורי עם מארצות שנדדו בהם יהודים.
אין לי לא פנאי נפשי ולא פנאי בזמני [מלבד מה שאני נופש קמעה בין כתלי הפורום] בשביל להביא ראיות להשערתי, אבל אירע לי בעבר שזיהיתי כמה השתלשליות מעין אלו.
ואין כוונתי לשפע הסיפורים חסרי השחר שתופחים מעלון לעלון וממגיד למגיד מלאי ישועות פלאיות ושאר בדיות לקדם כל מיני אג'נדות למיניהם.
יש אגדה שבד''כ מסופרת ע''י נשים: אדם רואה את נתיב חייו, זוג עקבות לאורך הדרך ולצידו זוג עקבות של אביו, ואז הוא שם לב שבזמנים קשים יש רק זוג עקבות אחד, והוא שואל - אבי, למה עזבתני בזמנים הקשים? -לא עזבתיך, אלו פסיעותי, ואותך נשאתי על כפי... - משום מה הסיפור מצלצל לי ממקור גויי.
הרגשת הלב, וזה סך הכל משל, ואפשר שאני טועה.
מקור הסיפור "עקבות בחול" (ששמו המקורי הוא העקבות של א...) הוא אדם בשם קנט בראון. הוא היה נוצרי לגמרי.
אמנם לא אותו דבר - אבל באזור...סמך פרשה זו למקרא זה, לומר תמיד אני ביניכם ומזומן לכל צרכיכם, ואתם אומרים (פסוק ז) היש ה' בקרבנו אם אין, חייכם שהכלב בא ונושך אתכם ואתם צועקים אלי ותדעון היכן אני.
משל לאדם שהרכיב בנו על כתפו ויצא לדרך, היה אותו הבן רואה חפץ ואומר, אבא טול חפץ זה ותן לי, והוא נותן לו, וכן שניה וכן שלישית, פגעו באדם אחד, אמר לו אותו הבן ראית את אבא, אמר לו אביו אינך יודע היכן אני, השליכו מעליו ובא הכלב ונשכו:
מלבד מעשה זה (שאף הוא מפי השמועה...) מנין לך שספר זה מלא בהמצאותאחד מן הגולה אמר:בספר מאיר עיני ישראל, המלא בהמצאות כביכול על הח"ח זיע"א מסופר על גנב שפרץ לביתו של הח"ח וגנב את גביעו. ע"פ הסיפור הח"ח קם רדף אחריו תוך שהוא צוער "מחול לך מחול לך".
נכדו של הח"ח הג"ר הלל זקס ז"ל תמיד הוקשה על המעשה, והרי מה מועיל מחילה זו מאחר ובאיסורא אתא לידיה. הלך ושאל את אמו בת הח"ח שדרה עמו בבית בתקופה בה כביכול ארע הסיפור. לשמע הסיפור צחקה ואמרה שאכן פרץ גנב לביתו של הח"ח וגנב את גביעו, ואכן הח"ח רדף אחריו בנסיון להשיגו, ואולם מעולם לא צעק לו "מחול לך", אלא ניסה לתופסו וזעק עליו כי גנב הוא ותובע אותו לבי"ד.
ישנו תוס' בגמ' שמחלק שייאוש מהני אף באיסורא אתי לידיה משא"כ הפקראחד מן הגולה אמר:בספר מאיר עיני ישראל, המלא בהמצאות כביכול על הח"ח זיע"א מסופר על גנב שפרץ לביתו של הח"ח וגנב את גביעו. ע"פ הסיפור הח"ח קם רדף אחריו תוך שהוא צוער "מחול לך מחול לך".
נכדו של הח"ח הג"ר הלל זקס ז"ל תמיד הוקשה על המעשה, והרי מה מועיל מחילה זו מאחר ובאיסורא אתא לידיה. הלך ושאל את אמו בת הח"ח שדרה עמו בבית בתקופה בה כביכול ארע הסיפור. לשמע הסיפור צחקה ואמרה שאכן פרץ גנב לביתו של הח"ח וגנב את גביעו, ואכן הח"ח רדף אחריו בנסיון להשיגו, ואולם מעולם לא צעק לו "מחול לך", אלא ניסה לתופסו וזעק עליו כי גנב הוא ותובע אותו לבי"ד.
אחד מן הגולה אמר:בספר מאיר עיני ישראל, המלא בהמצאות כביכול על הח"ח זיע"א מסופר על גנב שפרץ לביתו של הח"ח וגנב את גביעו. ע"פ הסיפור הח"ח קם רדף אחריו תוך שהוא צוער "מחול לך מחול לך".
נכדו של הח"ח הג"ר הלל זקס ז"ל תמיד הוקשה על המעשה, והרי מה מועיל מחילה זו מאחר ובאיסורא אתא לידיה. הלך ושאל את אמו בת הח"ח שדרה עמו בבית בתקופה בה כביכול ארע הסיפור. לשמע הסיפור צחקה ואמרה שאכן פרץ גנב לביתו של הח"ח וגנב את גביעו, ואכן הח"ח רדף אחריו בנסיון להשיגו, ואולם מעולם לא צעק לו "מחול לך", אלא ניסה לתופסו וזעק עליו כי גנב הוא ותובע אותו לבי"ד.
אמנם הלשון של מחילה צ"ב, דלכאו' צ"ל לך חזק וקני וכיו"ב, ואם מהני זה מדין יאוש דל"מ מאחר דאתא לידי' באיסורא.איש ווילנא אמר:השאלה אינה מובנת כי הקנאה לגזלן עצמו מהני
וכי יש קפידא על הלשוןהערשל אמר:אמנם הלשון של מחילה צ"ב, דלכאו' צ"ל לך חזק וקני וכיו"ב, ואם מהני זה מדין יאוש דל"מ מאחר דאתא לידי' באיסורא.איש ווילנא אמר:השאלה אינה מובנת כי הקנאה לגזלן עצמו מהני
תוספות מסכת בבא קמא דף סו עמוד אאחד מן הגולה אמר:בספר מאיר עיני ישראל, המלא בהמצאות כביכול על הח"ח זיע"א מסופר על גנב שפרץ לביתו של הח"ח וגנב את גביעו. ע"פ הסיפור הח"ח קם רדף אחריו תוך שהוא צוער "מחול לך מחול לך".
נכדו של הח"ח הג"ר הלל זקס ז"ל תמיד הוקשה על המעשה, והרי מה מועיל מחילה זו מאחר ובאיסורא אתא לידיה. הלך ושאל את אמו בת הח"ח שדרה עמו בבית בתקופה בה כביכול ארע הסיפור. לשמע הסיפור צחקה ואמרה שאכן פרץ גנב לביתו של הח"ח וגנב את גביעו, ואכן הח"ח רדף אחריו בנסיון להשיגו, ואולם מעולם לא צעק לו "מחול לך", אלא ניסה לתופסו וזעק עליו כי גנב הוא ותובע אותו לבי"ד.
לכאו' צ"ל לשון הקנאה, דאל"ה אינו מקנה, וזכורני שהתוס' בריש חזקת הבתים כתבו על חזקה שאין עמה טענה שתולים שמחל, ור"ח מוואלזין כותב שצריך לשנות הגירסא ולומר שהקנה במקום שמחל,איש ווילנא אמר:וכי יש קפידא על הלשון
ואם אומר לשון מחילה לא יועיל
הערשל אמר:(ואולי זו היתה התוכנית של ר' הלל).
אמו של ר"ה הייתה מאשתו השלישית של הח"ח שלא הייתה נשואה קודם לכן, ועל כן מקורות אלו אינם רק לא מוסמכים אלא אף שקרנים.הערשל אמר:וזה חוץ ממה שיתכן ואינו יכול להוכיח בב"ד את היותו צאצא ביולוגי של הח"ח, כי שמעתי (ממקורות שאינם מוסמכים כלל) שבפנקס הח"ק של ראדין כתוב שאמו של ר"ה היתה בת אשתו של הח"ח מנישואיה הקודמים.
לח"ח היה שתי נשים בלבד !!אחד מן הגולה אמר:אמו של ר"ה הייתה מאשתו השלישית של הח"ח שלא הייתה נשואה קודם לכן, ועל כן מקורות אלו אינם רק לא מוסמכים אלא אף שקרנים.
אכן לאשתו השניה היו, אך אמו של הגר"ה הייתה אשתו השלישית. שלש היו לו.יציבא בארעא אמר:לח"ח היה שתי נשים בלבד !!אחד מן הגולה אמר:אמו של ר"ה הייתה מאשתו השלישית של הח"ח שלא הייתה נשואה קודם לכן, ועל כן מקורות אלו אינם רק לא מוסמכים אלא אף שקרנים.
ואכן לאשתו השניה היה שני בנות מנישואיה הקודמים , מלבד ביתו - אמו של הגר"ה זקס .
אחד מן הגולה אמר:אכן לאשתו השניה היו, אך אמו של הגר"ה הייתה אשתו השלישית. שלש היו לו.יציבא בארעא אמר:לח"ח היה שתי נשים בלבד !!אחד מן הגולה אמר:אמו של ר"ה הייתה מאשתו השלישית של הח"ח שלא הייתה נשואה קודם לכן, ועל כן מקורות אלו אינם רק לא מוסמכים אלא אף שקרנים.
ואכן לאשתו השניה היה שני בנות מנישואיה הקודמים , מלבד ביתו - אמו של הגר"ה זקס .
ואני שמעתיחיים ושלום אמר:שמעתי מיהודי חשוב ב"ב שידוע לו שמה שכתוב בהקדמה לקובץ שעורים שר' אלחנן דיבר לפני שהם נרצחו ביער שהם כמו קרבן
אין לכך מקור שאין אף ניצול מאותו טבח (ומסתבר שהרי לקחו ליער בשביל להורגם)
אלא נאמר שמסתמא כך ר' אלחנן דיבר וכמו הרבה סיפורים שמתפתחים ונכתב שכך הוא אמר
יציבא בארעא אמר:אחד מן הגולה אמר:אכן לאשתו השניה היו, אך אמו של הגר"ה הייתה אשתו השלישית. שלש היו לו.יציבא בארעא אמר:לח"ח היה שתי נשים בלבד !!
ואכן לאשתו השניה היה שני בנות מנישואיה הקודמים , מלבד ביתו - אמו של הגר"ה זקס .
לא ולא .מהיכן אתה לוקח דברים משונים אלו ?
אשתו השניה היא היא אם אמו של הגר"ה זקס (וגם סבתי זקנתי )