א.הדיוק הוא מ'אך' בפסוק.משה בן חנינא אמר:א. זה לא כתוב בתורה, זה כתוב ברש׳׳י. נכון שדברי רש׳׳י הם חלק חשוב של תורה שבעל פה, אבל יותר נכון לשאול על רש׳׳י כאשר השאלה אינה תוצאת המקרא.
ב. בעניין השאלה, למה מופיע דברים בתורה, בין שבכתב בין שבעל פה, שלכאורה אינם מוכרחים לחיים, הרי שנינו: ׳׳רבי חנניא בן עקשיא אומר רצה הקדוש ברוך הוא לזכות את ישראל לפיכך הרבה להם תורה ומצות שנאמר ד׳ חפץ למען צדקו יגדיל תורה ויאדיר׳׳
פרי באר אמר:מובא במדרש ששם בן נח אמר לאברהם אבינו שזכו להינצל מהמבול בהיותם בתיבה בזכות הצדקה שעשו עם בעלי החיים.
מעתה במה שאיחר נח ליתן את המזונות של האריה - היה חסר בשלמות מצוות הצדקה.
אמור מעתה מה שהוכש על ידי האריה הוא משום שהיה חסר את שלמות מצוות הצדקה, ואם כן הוא כחלק מעונש המבול ודו"ק. שהרי עונש המבול היה אף על נח אלא שמצא חן, והוצרך לזכות הצדקה כדי להינצל. וכשהיה חסר בה משהו, היה חסר בזכות שתגן.
שמא דבר גדול זה נרמז במה שהכישו הארי.
במדרש מופיעה מפורש שמזה למדים שנח לא ישן בתיבה לרגע כי כל בעל חיים אוכל בשעה אחרת והיה אסור לו לאחריעבץ אמר:התורה רומזת שנח לא ליקק דבש בתיבה, וזה רלוונטי לסיפור של נח.
היכן מצאת שהמדרש בא ללמד שצריך להאכיל אריות בזמן.חגי פאהן אמר:בעזהי"ת
רש"י כותב "ויש אומרים שאיחר מזונות לארי והכישו".
בגדול אני בעד להאכיל אריות בזמן, אבל למה זה כל כך חשוב שצריך לכתוב את זה בתורה?
ייש"כ על ביאור דברי רש"י. על ה"יש אומרים" הקשיתי מה תורם סיפור האריה, ועל כך קיבלתי תשובות.אור זרוע אמר:היכן מצאת שהמדרש בא ללמד שצריך להאכיל אריות בזמן.חגי פאהן אמר:בעזהי"ת
רש"י כותב "ויש אומרים שאיחר מזונות לארי והכישו".
בגדול אני בעד להאכיל אריות בזמן, אבל למה זה כל כך חשוב שצריך לכתוב את זה בתורה?
המדרש אומר שנח היה גונח וכוהה דם, ועל כך הובאו שני הסברים, אם משום טורח האכלת הבהמות, או מפני שהארי הכישו.
אפשר כמובן לשאול למה חשוב כל כך לדעת שנח היה גונח וכוהה דם, אך זו כבר שאלה אחרת שעסקו בה בהודעות הקודמות.
יעוין בספר גור אריה מכריכה לכריכה שביאר שכל דברי רש"י הם הכרח בפשט הפסוקים.משה בן חנינא אמר:א. זה לא כתוב בתורה, זה כתוב ברש׳׳י. נכון שדברי רש׳׳י הם חלק חשוב של תורה שבעל פה, אבל יותר נכון לשאול על רש׳׳י כאשר השאלה אינה תוצאת המקרא.
ןויהאכhuo yuc יום טוב אמר:אגב איך מגיעים ל7
בלדד השוחי אמר:אגב, כותרת האשכול נראית כמו 'נח מיט זיבן גרייזן'.
נפלא!אלימלך אמר:הג"ר אברהם קלמנוביץ עזר הרבה לישיבת מיר בשואה, ופעל למענם ממש במסירות נפש. שאלו אותו פעם איך הוא מסוגל כ"כ להתאמץ ? ענה להם רבי אברהם כך:
"לכאו' קשה למה נענש נח כ"כ על כך שאיחר מזונות פעם בודדת, הרי היה עליו עומס גדול להאכיל את הבע"ח, וכי אין זה טבעי פעם אחת לאחר? "התשובה היא" -אמר רבי אברהם- שכאשר יש רק אריה אחד בעולם, ואם הוא ימות לא יהיו כלל אריות אזי האחריות כבדה ואין תירוצים ש'קשה' ו'טבעי לאחר', ולכן עתה כשיש כ"כ מעט בחורי ישיבות בעולם אני מתאמץ מעבר לכוחותי" לפי"ז י"ל שבשביל לקח זה כתבה זאת התורה.
בהמכלול כתבו כך:בלדד השוחי אמר:huo yuc יום טוב כתב: ↑היום, 21:18
אגב איך מגיעים ל7
ןויהאכ
וא"ת הרי זה רק 6?
התשובה, שאות כ' שבסוף, אחרי שכבר בטעות התחלפה מח',
היתה צריכה להיות כ' סופית..