יש משהו דומה לזה בתענית (ח ע"ב): "ניבעי רחמי אכפנא, דכי יהיב רחמנא שובעא - לחיי הוא דיהיב".א. ל. חנן אמר:ויש כזה מאמר חז"ל שמקורו לא ברור אך מופיע בספה"ק - מאן דיהיב חיי יהיב מזוני
יש משהו דומה לזה בתענית (ח ע"ב): "ניבעי רחמי אכפנא, דכי יהיב רחמנא שובעא - לחיי הוא דיהיב".א. ל. חנן אמר:ויש כזה מאמר חז"ל שמקורו לא ברור אך מופיע בספה"ק - מאן דיהיב חיי יהיב מזוני
הסיבה שלא נאמר מידות הוא כי זה בכלל "וקרבינו מלכנו לעבודתיך" שזהי תפילה על עבודה ה' שזה מידות טובותנדיב לב אמר:שאלה יפה. עוד העיר יפה @העולם החרדי על ג דברים שלא הוזכרו א. שמחה ב. זרע של קיימא ג. שלום בית.אחד הבנים אמר:לא מצאנו שמבקשים על חיים עצמם בתפילת שמונה עשרה. מדוע?
לנוסח ספרד אכן אומרים "שים שלום טובה וברכה חיים חן וחסד" אך בנוסח אשכנז ליתא.
ורק מזכירים כי באור פניך נתת לנו "תורת חיים וכו' וחיים ושלום".
ויש מקום ליישב בשלושתם.
בנוגע למה שלא הוזכר זש"ק, ייתכן שכבר כלול בברכת רפאנו, הכולל את שלימותו הגופנית של האדם [חסרון בזש"ק הוא בעיה רפואית אם לא כשהמחזור לא יציב וי"ל אם חשיב חולי]
בנוגע לשלום בית, הלא אנו מזכירים שלום רב על ישראל עמך תשים וגו' והוא בוודאי כולל שלום בית [בעיות בשלום בית הם תוצאה מסילוק השכינה]
בנוגע לשמחה ייתכן לומר בפשטות ששמחה היא מצב של שלימות [יסוד ידוע של המהר"ל בכמה מקומות] וממילא בבקשות הרבות להתגשמות הטוב [מכלול של דברים טובים רפואה, דעת וכו'] מונח ענין השמחה.
ארצה להוסיף עוד שאלה, מה זה שלא נזכר מידות טובות? ואולי כלול בבקשה על דעת וצ"ת.
לכאורה לבקש אתרתי הוא רק בעת צרה שמייחדים תפילה לאיזה דבר, דאל"כ כל השמו"ע הוא בקשה אתרתי ותלת.אין חכמה אמר:אי' בגמ' תענית ח: דהיה רעב ודבר וכיון שא"א לבקש אתרתי ביקשו על שובע ושובע נותן הקב"ה רק לחיים ובכלל בקשה זו גם השניה וא"כ כל הבקשות כוללות בתוכם גם חיים לפי"ז ואולי אם היו מייחדים תפילה על חיים היה בכלל מה שאמרה הגמ' שאין מבקשים אתרתי אמנם בר"ה הוא הפוך שמבקש על החיים עצמם שלולי זה אין לו זכות כלל ומבקש צורה שיהו חיים אלו ואינה תרתי
לבקש על מידות?העולם החרדי אמר:הסיבה שלא נאמר מידות הוא כי זה בכלל "וקרבינו מלכנו לעבודתיך" שזהי תפילה על עבודה ה' שזה מידות טובותנדיב לב אמר:שאלה יפה. עוד העיר יפה @העולם החרדי על ג דברים שלא הוזכרו א. שמחה ב. זרע של קיימא ג. שלום בית.אחד הבנים אמר:לא מצאנו שמבקשים על חיים עצמם בתפילת שמונה עשרה. מדוע?
לנוסח ספרד אכן אומרים "שים שלום טובה וברכה חיים חן וחסד" אך בנוסח אשכנז ליתא.
ורק מזכירים כי באור פניך נתת לנו "תורת חיים וכו' וחיים ושלום".
ויש מקום ליישב בשלושתם.
בנוגע למה שלא הוזכר זש"ק, ייתכן שכבר כלול בברכת רפאנו, הכולל את שלימותו הגופנית של האדם [חסרון בזש"ק הוא בעיה רפואית אם לא כשהמחזור לא יציב וי"ל אם חשיב חולי]
בנוגע לשלום בית, הלא אנו מזכירים שלום רב על ישראל עמך תשים וגו' והוא בוודאי כולל שלום בית [בעיות בשלום בית הם תוצאה מסילוק השכינה]
בנוגע לשמחה ייתכן לומר בפשטות ששמחה היא מצב של שלימות [יסוד ידוע של המהר"ל בכמה מקומות] וממילא בבקשות הרבות להתגשמות הטוב [מכלול של דברים טובים רפואה, דעת וכו'] מונח ענין השמחה.
ארצה להוסיף עוד שאלה, מה זה שלא נזכר מידות טובות? ואולי כלול בבקשה על דעת וצ"ת.
יתכו שכל המהות של חיים ושל דברים אחרים הם תרתי בשונה משאר הבקשות שלכולם יש מכנה משותף אחד והוא צורת החיים וע"כאין בזה משום בקשה אתרתיאחד הבנים אמר:לכאורה לבקש אתרתי הוא רק בעת צרה שמייחדים תפילה לאיזה דבר, דאל"כ כל השמו"ע הוא בקשה אתרתי ותלת.אין חכמה אמר:אי' בגמ' תענית ח: דהיה רעב ודבר וכיון שא"א לבקש אתרתי ביקשו על שובע ושובע נותן הקב"ה רק לחיים ובכלל בקשה זו גם השניה וא"כ כל הבקשות כוללות בתוכם גם חיים לפי"ז ואולי אם היו מייחדים תפילה על חיים היה בכלל מה שאמרה הגמ' שאין מבקשים אתרתי אמנם בר"ה הוא הפוך שמבקש על החיים עצמם שלולי זה אין לו זכות כלל ומבקש צורה שיהו חיים אלו ואינה תרתי
גם אני מצטרף להנ"ל.עקביא בן מהלל אומר אמר:ברוך הבא שלו' לפורום לתורה
איזו איכות כל הכבוד
שלו' אמר:שוב העירני ר' אי"ש ליפשיץ שליט"א, שבמודים דרבנן מבקשים על חיים: כן תחיינו ותקיימנו. והנה זה צ"ב מה טעם באה בקשה זו דוקא שם, ויעויין במה שנתבאר שם, שיש מפרשים שאין זו בקשה אלא חלק מההודאה, וגם למפרשים כבקשה, עיקר המכוון הוא לבקש על אפשרות ושלימות ההודאה, ולא על חיים מצד עצמם, ע"ש.
אף אני אבא בדברי שבח להרב שלו' שליט"א שהחכימנו מאוצרות דעתו הרחבה.שלו' אמר:באותה הזדמנות הוא עורר על מה שלא מבקשים במפורש שלא נחלה אף דאי' [שבת ל"ב א'] לעולם יבקש אדם רחמים שלא יחלה כו'.
ר' מרדכי שולמן?שלו' אמר:שאלה זו זכיתי לשאול לפני כ15 שנים את הגרמ"ש זצ"ל,
ר' משה שפיראבבא בוטא אמר:ר' מרדכי שולמן?שלו' אמר:שאלה זו זכיתי לשאול לפני כ15 שנים את הגרמ"ש זצ"ל,
ר' משה שמואל שפירא?
אחר?
שלו' אמר:במש"כ לעיל שבקשה על זש"ק נכללת ברפאנו, דכירנא שכ"כ הרס"ג בסדורו [אולי בהקדמה]. [כמדו' ששם מגדיר זאת על פקידת עקרה].
אחד הבנים אמר:לא מצאנו שמבקשים על חיים עצמם בתפילת שמונה עשרה. מדוע?
לנוסח ספרד אכן אומרים "שים שלום טובה וברכה חיים חן וחסד" אך בנוסח אשכנז ליתא.
ורק מזכירים כי באור פניך נתת לנו "תורת חיים וכו' וחיים ושלום".
מחילה, אבל קראת את כל האשכול? עכ"פ כבר הקשו פה על שלא נחלה עיין מש"כ בזה לעיל.רמתים צופים אמר:אחד הבנים אמר:לא מצאנו שמבקשים על חיים עצמם בתפילת שמונה עשרה. מדוע?
לנוסח ספרד אכן אומרים "שים שלום טובה וברכה חיים חן וחסד" אך בנוסח אשכנז ליתא.
ורק מזכירים כי באור פניך נתת לנו "תורת חיים וכו' וחיים ושלום".
לא הבנתי איך שייך לבקש על חיים בזמן שהוא חי?
אולי ניתן לבקש שלא ימות, אבל אם כן הקושיה היא גם למה לא מבקשים שלא יחלה, מבקשים רק שהחולים יתרפאו?
אולי כבר מישהו עמד על זה...אחד הבנים אמר:ורק מזכירים כי באור פניך נתת לנו "תורת חיים וכו' וחיים ושלום".
כבר הלחצת אותי שאני מלחיץ אנשים מלשאול...צדיק האמת אמר:אולי כבר מישהו עמד על זה...אחד הבנים אמר:ורק מזכירים כי באור פניך נתת לנו "תורת חיים וכו' וחיים ושלום".
זה לא נכון שרק מזכירים
אלא מבקשים "ברכנו אבינו כולנו כאחד באור פניך כי באור פניך נתת לנו ... חיים"
תקנו אותי אם אני טועה
אחד הבנים אמר:לא מצאנו שמבקשים על חיים עצמם בתפילת שמונה עשרה. מדוע?
לנוסח ספרד אכן אומרים "שים שלום טובה וברכה חיים חן וחסד" אך בנוסח אשכנז ליתא.
ורק מזכירים כי באור פניך נתת לנו "תורת חיים וכו' וחיים ושלום".