פרשת וירא - וורטים

אלימלך

משתמש ותיק
לתועלת האשכול נא להקפיד:
1. לא להעלות וורטים על פרשה אחרת.
2. לא להעלות שאלות וקושיות בפרשה [אם אינן בגדר וורט] או על אחד מהוורטים.
3. לא להעלות שני וורטים משני ענינים בהודעה אחת.
 

אלימלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
פי' בהדר זקנים לבעלי התוס' "והוא עומד עליהם תחת העץ". שאברהם בתחילה אמר להם "והשענו תחת העץ" שיהיה להם צל. אמנם לגודל חפצו לקיים חסד בגופו עמד ועשה להם צל עם גופו [כי אברהם גדול היה בענקים] וזה הכונה והוא עומד עליהם- "תחת העץ" במקום העץ שאמר להם בתחילה.
 

אלימלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
בפרשה מצאנו שאברהם אמר אולי יש עשרה צדיקים בתוך סדום, ועל פחות מעשרה לא שאל. ויש להקשות מדוע אברהם לא עבר לגור בסדום וכך היו נוספים צדיקים [אברהם, שרה, אליעזר ושאר תלמידי אברהם אבינו] ואם הוא טרח כ"כ להתפלל על אנשי סדום ואף לדבר קשות בעבורם, למה שלא יעבור לגור שם?
וי"ל.
1. נראה לומר שחלילה לגור עם רשעים, שהרי הוא עלול ללמוד ממעשיהם ועכ"פ בניו ותלמידיו.
2. י"ל שהוי חילול השם אם היה הולך לגור בסדום.
3. י"ל שכיון שאמר ללוט "הִפָּ֥רֶד נָ֖א מֵעָלָ֑י אִם־הַשְּׂמֹ֣אל וְאֵימִ֔נָה" לא יכל לעבור להתגורר שם.
4. נראה לומר שכל מה שה' נושא לכל המקום בעבור הצדיקים, היינו דוקא אם התגוררו שם לפני שנגזר עונש על המקום, אבל לא לאחר שכבר נגזר העונש.
5. בסדום לא היה יכול לעשות חסד ולקרב אנשים לה', ונמצא ההפסד יתר על הריוח.
6. לאחרונה בטיול במדבר יהודה מצאתי כתב ישן נושן שעל פיו בכלל לא מתחילה הקושיא. להלן ההעתק [מתורגם]
פרוטוקול.png
המסמך בא להמחיש תי' שודאי 'ועדת הקבלה' לא היתה נותנת לאברהם להתגורר בסדום
 

אלימלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
"(יב)וַתִּצְחַ֥ק שָׂרָ֖ה בְּקִרְבָּ֣הּ לֵאמֹ֑ר אַחֲרֵ֤י בְלֹתִי֙ הָֽיְתָה־לִּ֣י עֶדְנָ֔ה וַֽאדֹנִ֖י זָקֵֽן:(יג) וַיֹּ֥אמֶר ה' אֶל־אַבְרָהָ֑ם לָ֣מָּה זֶּה֩ צָחֲקָ֨ה שָׂרָ֜ה לֵאמֹ֗ר הַאַ֥ף אֻמְנָ֛ם אֵלֵ֖ד וַאֲנִ֥י זָקַֽנְתִּי"
הבעש"ט מבאר [בדרך רמז] עפ"י הזוה"ק שאברהם רומז לנשמה ושרה לגוף. והיצה"ר הנמצא בקרבו של אדם מצחק ומסיתו לחשוב "אחרי בלותי" בעפר "היית לי עדנה"? בתחית המתים, הלוא זה דבר בלתי אפשרי. ועוד שואל ואומר לגוף, הלא אתה גוף נגוף מוכרח לשמוע ליצר הרע מדין התורה שנאמר בה "והדרת פני זקן", וזהו אומרו "ואדוני זקן" היינו היצר הרע שהוא אדון להגוף הנקרא שרה "זקן" לעומת היצ"ט הנקרא ילד [כי היצה"ר נברא באדם בשעת לידתו והיצה"ט רק אח"כ]
הנה שאלות האלה שואל הגוף הנקרא שרה ומצחק, ובאה התשובה "ויאמר ה' אל אברהם"- זה הנשמה, "למה זה צחקה שרה"- בשתי שאלות אלו. "לאמר" רצה לומר אמור לה תירוץ שתי שאלות אלו, על הראשונה אמור "האף אמנם אלד", רצה לומר אם אני מוליד ובורא את האדם מטיפה מים בתחילת הוייתו במעי אמו, כל שכן שאוכל להחיות את האדם אחרי בלותו בעפר, שמכל מקום נשאר ממשות כדאיתא בדברי חז"ל (סנהדרין צ"א א) משני יוצרי חרס אחד מעפר ואחד ממים וכו', ועל השאלה השנית שהיצר הרע זקן מהיצ"ט באה התשובה "ואני"- כלומר ה' יתברך- "זקנתי" הוא עתיק יומין, והיצר טוב אומר דברי ה'.
 

אלימלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
"יֻקַּֽח־נָ֣א מְעַט־מַ֔יִם וְרַחֲצ֖וּ רַגְלֵיכֶ֑ם"
למה רק מעט?
1. כיון שהמים נועדו לרחוץ רגליהם, מדרך הנימוס לומר שצריך רק מעט מים, לומר שאין הרחיצה משום שרגליהם מלוכלכות אלא לשם התרעננות.
2. מפני שאת המים הביא שליח, לא רצה אברהם לעשות גמ"ח ע"י הטרחת שליח [רבי ישראל סלנטר]
 

אלימלך

משתמש ותיק
פותח הנושא
"אוּלַ֥י יֵ֛שׁ חֲמִשִּׁ֥ים צַדִּיקִ֖ם בְּת֣וֹךְ הָעִ֑יר"
למה אמר 'בתוך העיר' ולא בעיר?
יתכן לומר שעל דרך כלל אין לצדיק לגור במקום רשע ואם הוא גר שם אז הוא מביא על עצמו את העונש כי אוי לרשע ואוי לשכנו, אולם יש צדיקים שמגיעים למקום מסוים על מנת להשפיע וזהו 'בתוך העיר' שהם מנסים להשפיע על העיר ולהם מגיע להינצל.
[ויעוין ברש"ר שמפרש 'בתוך העיר' שמנסים להשפיע]
 

לומד התורה

משתמש ותיק
אלימלך אמר:
בפרשה מצאנו שאברהם אמר אולי יש עשרה צדיקים בתוך סדום, ועל פחות מעשרה לא שאל. ויש להקשות מדוע אברהם לא עבר לגור בסדום וכך היו נוספים צדיקים [אברהם, שרה, אליעזר ושאר תלמידי אברהם אבינו] ואם הוא טרח כ"כ להתפלל על אנשי סדום ואף לדבר קשות בעבורם, למה שלא יעבור לגור שם?
באור החיים הקדוש הובא שאם היה אברהם בסדום אפשר שהיה ממלט את כולם.
 

חפץ בהיצדקו

משתמש רגיל
ויהי כאשר התעו אותי אלוקים מבית אבי, תרגם אונקלוס והוה כד טעו עממיא בתר דחלתא דילהון, יתי קרב ה' וגו', וברש"י "אונקלוס תרגם מה שתרגם".
ראיתי פעם שיעור שמסר המהר"ם שפירא על פרקי אבות, והוא הסביר זאת על פי הידוע בשם ספה"ק [ראה בית אהרן על פרקי אבות] שביארו את הלשון "הוא היה אומר" שמופיע רק בפרקי אבות ובשום מקום לא מצאנו לשון כזאת
אלא הענין הוא שבשונה מחכמי האומות שהחכמה לא מחייבת אותם כפי הידוע מדברי הרמב"ם על אריסטון [לא זוכר היכן הרמב"ם כעת] שאמר שבשעה שהוא אוכל הוא אינו אריסטון, הרי שחכמי ישראל קודם אינם מוכיחים את האחרים לפני שהם מתקנים את המידה הזו בעצמו, וכדברי ר"ח סגן הכהנים שאמר הוי מתפלל לשלומה של מלכות וכו' שהרי הוא סבל רבות מן המלכות שכן נשאר סגן הכהנים ולא נעשה כהן גדול כיון שהמלכות הכתירה את הכהנים.
ועל פי זה הוא ביאר גם כאן את דברי התרגום ורש"י, כי אונקלוס תרגם בעצמו את מה שפירש את דברי הפסוק, שהרי גם הוא התגייר לבדו מכל בני ביתו כאברהם אבינו.
 

הבן

משתמש רגיל
"ואברהם שב למקומו"
שאחר הדו"ד עם הקב"ה בעוד אברהם - איש החסד, אברהם אוהבי - ניגש בג' בלשונות כפרש"י - לאחר מכן שב למקומו.
בלי שום בלבול וספיקות. שב להיות אברהם אוהבי גם בלי לקבל את מה שנלחם עבורו.
מזכיר סיפור מא' (שמואל דוליצקי?) מחסידי הרש"ב שניאורסון ששמע חסידים מתגאים כיצד הרבי שלהם הדריך אותם בביזנעס והם ראו שפע ואמר - אני עשיתי כעצת כ"ק אדמו"ר והפסדתי כסף רב. והוא עדיין הרבי שלי.
 
חלק עליון תַחתִית